Gå til innhold

Har min datter rett i at jeg krever for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skremmende at finnes flere med samme tanke gang . Som å sitte å forvare det HI gjør . Stakkars stakkars barn

Anonymous poster hash: 7d8fe...9a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff dette ble en trist tråd. :tristbla: En mor som ikke ser at det er uansvarlig å la en 13 åring ha ansvar for to barn tre ganger i uka, samt en mor som ville sendt ut en 5 åring på luftetur med hund.

Uansvarlig begge deler.  :tristbla:  :tristbla:

Skrevet

Skremmende at finnes flere med samme tanke gang . Som å sitte å forvare det HI gjør . Stakkars stakkars barn

Hvor ser du det?

Anonymous poster hash: ad72a...9a1

Skrevet

Hvor ser du det?

Ene her sitter å skriver at hun forstår at HI nok er deprimert , at vi ikke må kjefte på hun osv . Samt å mene at 5 åringene kan lufte hunden så 13 åringen kan få litt pause . Jeg blir sjokka over HI og den andre personen

Skrevet

Dette er det jeg ber henne om å gjøre:

- Ta ut søpla når den er full (daglig)

- Tømme oppvaskmaskin (daglig)

- Støvsuge et par rom (3 ganger i uka)

- Gå tur med hunden (3 ganger daglig)

- Vaske bad en sjelden gang

- Lage middag en sjelden gang

- Holde orden på eget rom (alltid)

- Ansvar for å få småsøsknene i seng på kvelden og klar til bhg neste morgen mens jeg er på nattevakt (3 ganger i uka)

Hun er 13 og gjør et stort nummer ut av at hun mener dette er for mange plikter. Men sånn er kanskje alle tenåringer?

Anonymous poster hash: 0ef3f...034

Er ikke ungene i seng før du drar på nattevakt?

Om de er yngre enn 13 åringen bør de jo være i seng for lengst. Og å gjøre klart til dagen etter gjør selvsagt du før du drar!

Hun er søster, ikke reservemor!

Anonymous poster hash: 553b4...b4d

Skrevet

For å svare kort og enkelt på spørsmplet ditt: ja, datteren din har rett i at du krever for mye av henne.

En annen ting er at du burde ta til deg de svara du får her og trekke voksne ansvarsfulle avgjørelser. Si opp jobben er ikke det, du må finne en annen løsning på hvem som passer barna dine. Og datteren din må få lov til å bare være tenåring. Også de dagene/nettene du jobber. Selvsagt skal hun hjelpe til hjemme, men hun skal ikke være hushjelpa di. Takk høyere makter for at datteren din har vett til å si ifra til deg.

Skrevet

Slutt å spille offer! Selvsagt skal du ikke si opp jobben og sykemelde deg! Du skal finne voksne, ansvarlige løsninger. Selv om du får mye kjeft i denne tråden, er det ikke deg det er synd på. Du er ikke alene om å ha eneansvaret for flere barn, det er det mange som har. Du skal slutte å la datteren din ta byrden for at tvillingene har mistet faren sin.

På tide å brette opp ermene og begynne å være voksen!

Anonymous poster hash: c32d3...8a9

Skrevet

Slutt å spille offer! Selvsagt skal du ikke si opp jobben og sykemelde deg! Du skal finne voksne, ansvarlige løsninger. Selv om du får mye kjeft i denne tråden, er det ikke deg det er synd på. Du er ikke alene om å ha eneansvaret for flere barn, det er det mange som har. Du skal slutte å la datteren din ta byrden for at tvillingene har mistet faren sin.

På tide å brette opp ermene og begynne å være voksen!

Anonymous poster hash: c32d3...8a9

👍🏼👏🏼👏🏼

Skrevet

Ser mange lurer på hvorfor 13-åringen må legge søsknene, jeg regner med mamma sover? Regner med 13-åringen da går kveldstur med hunden etter at de minste er lagt, men mens mamma fremdeles er i huset og hviler før vakt?

Har en bekjent som jobber fast natt og hun sover fra ca 19-20 og kvelden til 21-22 også starter hun på jobb ca 23. Hun gjør noe av det samme som HI, der er det eldste datteren på 17 som må passe minste. Her legger mor yngste da, og legger seg samtidig selv for å hvile før vakt, står opp igjen og steller seg før jobb. Så må 17-åringen passe minste gjennom natta, få henne opp om morgenen, frokost, hårstell, påkledning osv så hun er klar når mamma kommer fra vakt klokken 8 og kjører til barnehage/skole.

Det er mange som snakker (negativt) om denne mammaen jeg kjenner som pålegger eldste datteren sin dette ansvaret 3-4 netter i uka, og den datteren er 17 år. Datteren til HI er bare 13, et barn selv, og har ansvaret for TO småsøsken.

Anonymous poster hash: 2d99f...8e0
Gjest Stjerneklart
Skrevet

Hvor ser du det?

Det er meg hun siktet til :)

Og jeg kan med hånda på hjertet si at datteren min har det helt fint, til deg som mente det er synd på henne.

Jeg lurer litt på hva dere mener skulle skje på denne turen?

Huset vårt ligger landlig til, jeg gikk tur i ca. 10 minutter på en sti som befant seg maks 200 meter fra huset i luftlinje. Det var lyst, og  skogen tilhører vår nabo. Det har skjedd et par ganger at jeg har møtt på han på den stien. Ellers, så er det ingen som ferdes der. Skogen er inngjerdet fordi det en gang gikk sauer på dette området. Vi har ikke bjørn her, og det villeste man kan treffe på er en rev som pleier å ferdes rundt her.

Hva mener du skulle gå så hakkende galt om jeg hadde sendt en 5-åring på tur med en liten, rolig og tvers igjennom god hund? 

Skrevet

Og jeg kan med hånda på hjertet si at datteren min har det helt fint, til deg som mente det er synd på henne.

Huset vårt ligger landlig til, jeg gikk tur i ca. 10 minutter på en sti som befant seg maks 200 meter fra huset i luftlinje. Det var lyst, og skogen tilhører vår nabo. Det har skjedd et par ganger at jeg har møtt på han på den stien. Ellers, så er det ingen som ferdes der. Skogen er inngjerdet fordi det en gang gikk sauer på dette området. Vi har ikke bjørn her, og det villeste man kan treffe på er en rev som pleier å ferdes rundt her.

Hva mener du skulle gå så hakkende galt om jeg hadde sendt en 5-åring på tur med en liten, rolig og tvers igjennom god hund?

Jeg synes synd på barna til HI, du hadde en baby , ikke deg mente . En 5 åring alene i skogen , det er det , alene i skogen , som man ikke pleier møte på noen i , altså , skulle noe skje eller hun møte på noen med onde hensikter vil ingen oppdage det heller .

Skrevet

Har du ingen familie eller venner i nærheten som kan hjelpe deg da Hi?

Anonymous poster hash: bba7c...972

Skrevet

Stor kontrast for hvordan vi har det her. 15 åringen vil gjerne være hjemme alene når vi drar på hytta, men får ikke lov. Han hadde da hatt ansvar for bare seg selv. Vet han ville klart det helt fint. Men jeg tenker da på hvis det skulle begynne å brenne eller noe skulle skje. Han har også kjæreste som det ikke er aktuelt med overnatting enda. Men hvis han da hadde vært hjemme alene en hel helg så blir det som å si gjør som du vil. Vi er langt avgårde og du må ta alle avgjørelser selv. Noen vil kanskje tenke at dette burde han fått lov til, mens jeg tenker , Den tid kommer uansett hvor barna har blitt store nok til å ta fullt ut ansvar for seg selv.

så har vi da denne 13 åringen som da skal ha fullt ansvar for ikke bare seg selv, men også to småsøsken, som inkluderer mange flere ting enn å si "gå å legg dere" Eller "stå opp å spis og dra i barnehagen"

Jeg hadde blitt engstelig for at jeg hadde ødelagt forholdet mellom søsken også. Hun må jo bli drittlei av dem? I hennes hodet så ødlegger de så hun må sitte hjemme fra tidlig kveld å passe på dem.. Å du da som gir henne dette ansvaret.

Hva hvis hun en dag legger de, å stikke ut til venner når småsøsken sover? Du får ikke vite det.. Det kan fort skje. I den alderen tenker de ikke helt å fullt over konsekvenser. 5 åringene sover jo alikevel og hun har kjempe lyst til å være med noen venninner ut. Fort gjort.. Å tenk hvis noe skulle skje mens hun var ute. Da hadde DU vært med på å gi henne den værste skyldfølsen for resten av livet.

Håper du forstår at hjernen hennes virker anderledes enn voksnes hjerne. Den er ikke ferdig utviklet enda. Vet hun hva hun skal gjøre hvis det begynner å brenne?

Eller nå i denne innbruddstiden, hva gjør hun hvis det står en maskert mann på soverommet hennes?

Jeg hadde ihvertfall blitt veldig redd.. Å enda reddere hvis jeg hadde vært alene i huset uten voksne.

Husker på helsestasjonen når mine var små så sa de at vi skulle være forsiktige med å la eldre søsken styre for mye med babyene, i tilfelle det skulle skje noe.. Nettop pga skyldfølelsen de alltid vil bære med seg. Altså nå mente de hvis eldre søsken bare var 2-3 år eldre å får lov å bære på babyene rundt..

Dette er ditt store ansvar i livet. Regner med at du ønsker 3 stk harmoniske, trygge barn. Som er glad i deg og hverandre? Det ønsker alle, men man kan ikke bare ønske.. Man må handle.

Hvis denne jobben gir deg godt betalt så syntes jeg du skal regne på om det vil lønne seg å skaffe barnevakt disse tre nettene eller få deg dagjobb.

Nå har du fått mye kjeft igjennom natten. Men det trengtes kanskje for å forstå. Det viktigste nå er at du gjør noe med det.

Anonymous poster hash: e9123...cee

Skrevet

Ser mange lurer på hvorfor 13-åringen må legge søsknene, jeg regner med mamma sover? Regner med 13-åringen da går kveldstur med hunden etter at de minste er lagt, men mens mamma fremdeles er i huset og hviler før vakt?

Har en bekjent som jobber fast natt og hun sover fra ca 19-20 og kvelden til 21-22 også starter hun på jobb ca 23. Hun gjør noe av det samme som HI, der er det eldste datteren på 17 som må passe minste. Her legger mor yngste da, og legger seg samtidig selv for å hvile før vakt, står opp igjen og steller seg før jobb. Så må 17-åringen passe minste gjennom natta, få henne opp om morgenen, frokost, hårstell, påkledning osv så hun er klar når mamma kommer fra vakt klokken 8 og kjører til barnehage/skole.

Det er mange som snakker (negativt) om denne mammaen jeg kjenner som pålegger eldste datteren sin dette ansvaret 3-4 netter i uka, og den datteren er 17 år. Datteren til HI er bare 13, et barn selv, og har ansvaret for TO småsøsken.

Jeg har jobbet nattevakt i mange år, som alenemor. Nå sov mine hos besteforeldre siden ingen var store...og hadde aldri forlatt en 13 åring alene på natta med to femåringer. Hva med brann?

Når det er sagt. Ungene var alltid lagt før jeg dro på jobb. Jeg leverte i barnehagen når jeg kom hjem og sov fra ca 9 til15. Da sto jeg opp, hentet unger og laget middag.

Sov aldri på kvelden, det er det ikke tid til.

Så at man må sove før nattevakt er bare tull.

Anonymous poster hash: 553b4...b4d

Skrevet

Noen som har link til forrige innlegget til HI der hun spurte om en 13 åring kunne være alene ?

Skrevet

Problemet er at hun ikke har "litt" ansvar og at det er for mye sett i forhold til alderen hennes. Jeg legger en femåring hver dag og er helt skutt etterpå. Det er på ingen måte "bare" å mate, så i senga...det kjempes om alt...mat, pålegg, kle av/eller ikke, bade?, lese? Helst ikke pusse tenner osv osv. Mulig HI sine TO femåringer er superenkle, men det er uansett for mye å be om. Så ja, HI...datteren din har rett, det er for mye. Håper dere finner en bedre løsning.

Anonymous poster hash: 65cd0...8b2

Hvis du har SÅ store problemer med å legge femåringen din, så er det noe galt. Hvis jeg skulle vært "skutt" av å legge min 3 og 9 åring, så hadde jeg vært død med tanke på ALT annet jeg har i tillegg, pluss at jeg er syk selv. Vi er alle forskjellige, men de fleste takler litt mer ennå legge barna sine før dem ikke klarer mer den dagen..

Anonymous poster hash: 5f536...f0c

Skrevet

Skal virkelig 5-åringene slippe så lett unna som å gå tur med hunden? Nei, så store barn kan fint lage middag til sin arbeidende mor, samt handle inn mat, måke snø om vinteren og klippe plenen om sommeren. Eller tror 5-åringene at de bor på hotell?

Anonymous poster hash: 653a2...c39
Skrevet

En jeg kjenner er faktisk fosterhjem for en jente som hadde tilsvarende forhold hjemme. Hun er 15 og kontaktet selv bv. Alle ungene ble tatt fra moren og jenta på 15 sier hun ALDRI vil treffe moren igjen.

Anonymous poster hash: 00124...4d6

Samme her. Hadde en barndomsvenninne som hadde det sånn og de ble også flyttet av barnevernet alle tre. Her var det en del ting til, men noe av det verste var at tenåringen hadde hovedansvaret for søsken.
Skrevet

Huset vårt ligger landlig til, jeg gikk tur i ca. 10 minutter på en sti som befant seg maks 200 meter fra huset i luftlinje. Det var lyst, og skogen tilhører vår nabo. Det har skjedd et par ganger at jeg har møtt på han på den stien. Ellers, så er det ingen som ferdes der. Skogen er inngjerdet fordi det en gang gikk sauer på dette området. Vi har ikke bjørn her, og det villeste man kan treffe på er en rev som pleier å ferdes rundt her.

Problemet her er vel at du råder h.i til å sende sine 5 åringer ut på tur med hunden. Rådet ditt gir du ut ifra dine omgivelser du ferdes i. Hvordan vet du h.i miljø? At det er trygt for 5 åringer å gå alene med en hund er noe av det dummeste jeg har hørt. Tydelig at du enten har små barn/babyer og ikke selv har eid en hund med barn i hus.

Jeg gikk tur alene med ei gammel bikkje når jeg var 6 år og oppover. Det var naboens hund og den var stor. Det skjedde aldri noe farlig men det er vel en stor dose med flaks. Selv om jeg har den gode erfaringen fra jeg var barn får ikke mine barn gå alene med hundene vi har. Satt i bil uten setebelte også, men det betyr ikke at jeg ikke sikrer mine barn.

Håper du forstår at det ikke er greit å sende avgårde barnehagebarn med en hund,uansett størrelse eller lynne.

Anonymous poster hash: 1d65b...315

Skrevet

syns det er ganske stor forskjell på å ha ansvar for to 5åringer når man er 13 år, og på datteren din som er 17år. 

uansett skal ikke barn være ansvarlig for søsken på fast basis mener jeg. 

Anonymous poster hash: d518b...ecd

Skrevet

syns det er ganske stor forskjell på å ha ansvar for to 5åringer når man er 13 år, og på datteren din som er 17år. 

uansett skal ikke barn være ansvarlig for søsken på fast basis mener jeg. 

Anonymous poster hash: d518b...ecd

Jeg har ingen datter på 17 år, jeg fortalte om en bekjent som har det...

Mitt eldste barn er en gutt på 14 år, og jeg hadde ikke latt han være alene om natta selv uten ansvar for småsøsken.

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Problemet her er vel at du råder h.i til å sende sine 5 åringer ut på tur med hunden. Rådet ditt gir du ut ifra dine omgivelser du ferdes i. Hvordan vet du h.i miljø? At det er trygt for 5 åringer å gå alene med en hund er noe av det dummeste jeg har hørt. Tydelig at du enten har små barn/babyer og ikke selv har eid en hund med barn i hus.

Jeg gikk tur alene med ei gammel bikkje når jeg var 6 år og oppover. Det var naboens hund og den var stor. Det skjedde aldri noe farlig men det er vel en stor dose med flaks. Selv om jeg har den gode erfaringen fra jeg var barn får ikke mine barn gå alene med hundene vi har. Satt i bil uten setebelte også, men det betyr ikke at jeg ikke sikrer mine barn.

Håper du forstår at det ikke er greit å sende avgårde barnehagebarn med en hund,uansett størrelse eller lynne.

Anonymous poster hash: 1d65b...315

Du har rett, jeg burde ikke ha rådet HI til å sende 5-åringene hennes ut uten å vite noe om miljøet rundt dem. Men det er nok det eneste jeg ville trukket tilbake av det jeg skrev. Jeg har også hund, men det stemmer som du sier, barnet mitt er baby enda. Det betyr ikke at jeg aldri har truffet på en 5-åring. Jeg omgås dem daglig. 

Skrevet

Du har rett, jeg burde ikke ha rådet HI til å sende 5-åringene hennes ut uten å vite noe om miljøet rundt dem. Men det er nok det eneste jeg ville trukket tilbake av det jeg skrev. Jeg har også hund, men det stemmer som du sier, barnet mitt er baby enda. Det betyr ikke at jeg aldri har truffet på en 5-åring. Jeg omgås dem daglig.

Fortsatt burde ikke HI bli fremstilt som ett offer av deg .

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Fortsatt burde ikke HI bli fremstilt som ett offer av deg .

Ett offer? Det er og forblir din tolkning av hva jeg har skrevet.

Jeg rettferdiggjør på ingen måte at at HI stiller bekymringsverdig høye krav til sin datter. Om det er slik du har lest innleggene mine så har vi misforstått hverandre. Men om det du reagerer på er at jeg sier jeg forstår at HI har det vanskelig, så har du lest helt riktig. For hvem ville vel ikke hatt det tøft som alenemor til tvillinger på 5 år og en jente på 13? Og for et mareritt HI må ha gått igjennom når hun mistet samboeren/ektemannen sin. Så jo, jeg har forståelse for at HI har det vanskelig, og medfølelse for henne i en vanskelig situasjon. Det er ikke det samme som at jeg støtter den ordningen hun har på nattevakter, barnepass og plikter i hjemmet, slik du har tolket det. 

Det jeg tror HI trenger er veiledning fra noen som kan dette, kanskje barnevernet kunne vært hjelp? Eller noen andre som har kompetanse på barn og tenåringer! Det at hun spør her inne er bra (selv om hun på en måte spurte av "feil årsaker") for nå har hun i alle fall fått nok tilsnakk til at hun burde forstå at noe må endres. Jeg tror og håper at HI tar til seg alle svarene og finner en ny løsning på nattevakter og barnepass som er bedre for både 13-åringen og 5-åringene. Det er vi vel enige om?

Så kan du bare være uenig i at jeg har forståelse for at HI har det tøft. Det gjør meg veldig lite.

Skrevet

Ett offer? Det er og forblir din tolkning av hva jeg har skrevet.

Jeg rettferdiggjør på ingen måte at at HI stiller bekymringsverdig høye krav til sin datter. Om det er slik du har lest innleggene mine så har vi misforstått hverandre. Men om det du reagerer på er at jeg sier jeg forstår at HI har det vanskelig, så har du lest helt riktig. For hvem ville vel ikke hatt det tøft som alenemor til tvillinger på 5 år og en jente på 13? Og for et mareritt HI må ha gått igjennom når hun mistet samboeren/ektemannen sin. Så jo, jeg har forståelse for at HI har det vanskelig, og medfølelse for henne i en vanskelig situasjon. Det er ikke det samme som at jeg støtter den ordningen hun har på nattevakter, barnepass og plikter i hjemmet, slik du har tolket det.

Det jeg tror HI trenger er veiledning fra noen som kan dette, kanskje barnevernet kunne vært hjelp? Eller noen andre som har kompetanse på barn og tenåringer! Det at hun spør her inne er bra (selv om hun på en måte spurte av "feil årsaker") for nå har hun i alle fall fått nok tilsnakk til at hun burde forstå at noe må endres. Jeg tror og håper at HI tar til seg alle svarene og finner en ny løsning på nattevakter og barnepass som er bedre for både 13-åringen og 5-åringene. Det er vi vel enige om?

Så kan du bare være uenig i at jeg har forståelse for at HI har det tøft. Det gjør meg veldig lite.

Skjønt at det ikke bryr deg hva jeg mener ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...