Gå til innhold

Endelig gravid😄


Håper_og_tror

Anbefalte innlegg

 

 

 

Hei.

 

Kortversjonen av en altfor lang fortelling.. Prøvere i halvannet år før vi ble henvist til IVF, kunne ikke finne grunn for at vi ikke klarte å gravid selv. Klaff på første forsøk, 6 egg på frys. Mistet vannet en gang før ul i uke 18, gutten vår kom prematurt i uke 27, 3mnd på BK før vi endelig fikk reise hjem med oksygen. Har en liten blidfis som fyker rundt som en virvelvind hele dagen :)

Ble uplanlagt gravid i mai i fjor(vi kunne jo ikke få barn...), alt normalt frem til ul i uke 18(selv om jeg ble satt tilbake en uke på ul i uke 11, selv om jeg protesterte) babyen hadde trisomi18=ikke forenelig med liv :(

Ny om gang med IVF(fryseforsøk), egg nr2 overlevde opptining og spiren satt på første forsøk. Er 6+4 i dag, og har ul om en uke. Forventer ny prematurfødsel denne gangen, men håper det ikke blir snakk om like tidlig!! Om vi får beskjed denne gangen og om at noe er galt, så tror jeg vi gir oss med å prøve å få flere biologiske barn, nøyer oss med solstrålen vår, og stiller oss i adopsjons/fosterhjemskø i stedet.

Gratulerer med graviditet:-):-)

 

Kan jeg spørre om deres syke foster? Var det ingen tegn til trisomien ved ul i uke 11? Ble nakkefold og neseben vurdert som normalt, eller ble det ikke målt slik retningslinjene er? (Jeg er redd for det samme selv pga tegn til kromosomer på mange av våre embryoer.)

Tusen takk :)

Jeg mener de gjorde en slett jobb på den tidlige ultralyden. Vi fikk jo tidlig ultralyd, nettopp pga hva vi hadde opplevd i forrige svangerskap. Jeg følte det bare var en kjapp inn og ut, og at de ikke helt gjorde som de skulle, for de så det ikke skikkelig eller noe i den duren. Men hun satt meg tilbake nesten en uke, noe jeg ikke fanget opp før vi kom til ul i uke 18. For jeg protesterte da hun ga estimert termindato som var helt feil, og "fysisk umulig". Tror ikke hun sjekket nakkefold og neseben, men husker ikke helt detaljer fra den ul, var mest skuffet over måten jeg ble mottatt på.Hadde hun tatt meg på alvor da ift størrelse og gjort grundigere undersøkelser da, kunne vi sluppet mange vonde følelser, og jeg hadde sluppet å gå gjennom en fødsel. På den i uke 18 så var det noe galt med hjertet, hun var liten av vekst og en ting til, som jeg ikke husker i farten. De sa at hver for seg var det ikke noe som tydet på trisomi, men samlet så var det fare for det. Jeg fikk derfor tilbud om fostervannsprøve noe jeg takket ja til. Vi fikk svar etter en uke, måtte så søke om å avbryte svangerskapet, og gikk gjennom fødsel i uke 20+2.

 

Er du gravid nå og redd for at fosteret er sykt? Har du gitt beskjed om dette på sykehuset sånn at du får ekstra oppfølging? Fått tilbud om fostervannsprøve? hvis ikke etterspørr det. Jeg har erfart at jeg må stole mer på instinktene mine, og hva jeg selv opplever som rett og galt, og være enda tøffere, ikke ta det legene sier for god fisk, og stå mer på krava. Selv om det kan være vanskelig, spesielt når jeg har gått rundt å følt meg som hun gærne hormonbomben :P

Takk for din historie:-) Jeg har hatt privat ul denne uken 11+6, alle mål er fine og den var veldig aktiv:-) Jeg er bare 1 mnd for ung til å få offentlig screening med ultralyd og utvidede prøver, så risikoen er jo der, pluss at nesten alle våre embryoer (mange, jeg har pco) hadde feil antall kjerner. Jeg har også hatt en MA i åttende uke. Noen syke fostre har jo ikke de typiske trekkene ved tidlig ul, så 100% blir det ikke før babyen er ute. Vi er uansett enige om at vi ikke vil gjøre abort pga Downs, men trisomi 13 og 18 koster mye på kropp og sjel å oppdage sent, som hos dere:-( For meg som drar på årene er det jo også ekstra viktig tidsmessig å kunne komme igang tidlig med forsøk dersom fosteret ikke kunne bli et levedyktig barn.

 

Ellers må jeg bare kondolere med at barnet deres var så sykt og at det ble oppdaget så sent med alt det medfører av ekstra lidelse. Håper du har en skikkelig solstråle i magen nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for fine ord :)

Vi har i grunn tatt med oss det vi kan av kjipe opplevelser ifm graviditetene, så da tenker jeg at oddsen for at det skal bli vanskelig denne gangen og, ikke er så store. Det kan fort virke som om "alle" har tunge og vanskelige opplevelser, men heldigvis er det jo ikke sånn for de fleste.

Håper dere alle sammen får gode og fine mnd med graviditet, og at de gode dagene er mange flere enn de mindre gode. Om noen av dere lurer på noe ift det vi har gått gjennom, både mtp prematur fødsel i første omgang, og trisomi i andre, så er det bare å spørre. Lærte av en vis mann at det alltid er en grunn for at man opplever det man opplever. For da kan man bruke sine erfaringer til å støtte andre som trenger kunnskapen man sitter på. (Han sa det så mye bedre, men essensen i det var dette). Så om våre kjipe opplevelser, kan gjøre det litt mindre skummelt og kjipt for noen andre, så deler jeg så gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre at dere klarer å være så positive og konstruktive oppi det hele! Du har jo rett, det er jo ikke nødvendigvis større sjanse for at det skal gå galt må bare fordi dere har vært uheldige før .. Også har dere jo et levende bevis på at dere kan få barn 😉❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg skikkelig teit her om dagen. Det er 3 måneder igjen til termin og jeg har funnet barnevognen jeg har lyst på og gledet meg til å få den i hus. Hadde tenkt å kjøpe den nå i helgen, men så spurte samboeren min meg noen fornuftige spørsmål som: er du sikker på at det er den du vil ha? Husk at det er mye penger det her er snakk om. Skal vi vente til august? Osv... Plutselig ble jeg fryktelig usikker på valget mitt og dette gikk fort over til en følelse av å ikke fortjene å handle noe ennå og planlegge ankomsten til minsten. Tenk om det går galt og jeg sitter der med masse utstyr som jeg ikke får bruk for. Jeg har også hatt en litt "hard" yttre utad og sagt at jeg ikke hadde så lyst på unger selv om vi hadde begynt prøvingen, for å unngå mange spørsmål. Føler dermed litt at jeg ikke har "lov" til å glede meg. Det har også vært en så tung prosess frem til denne graviditeten og det føles som om det ikke er helt virkelig før ungen er på plass, til tross for at jeg kjenner spark og tilstedeværelse hver dag.

Jeg kjøpte ikke vognen i helgen, men etter å ha gravd meg opp av det lille hormondeppehullet jeg hadde laget, og innse hvor tåpelig det var å gråte pga en vogn, så skal vi avgårde og handle vognen i morgen. Jeg har lyst til å tenke positivt for det har jo gått så bra til nå og bør ikke ha noen som helst grunn til å deppe og bare glede meg. Skylder på hormonene i dette tilfellet, men føles dessverre ennå litt som om jeg kjøper utstyr til en "fantasibaby".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte vogn i USA i uke 20, vel vitende om at det var veeeeldig stor sjangse for at ting ikke ville gå bra. Men jeg hadde behov for å kjøpe vognen for å beholde troen på at den lille spire skulle fortsette å være med oss. Veldig glad for at jeg tok det valget på tross av hvordan utsiktene så ut. Han hadde det travelt å kom i uke 27. og er den fineste lille solstrålen i verden. Vi ler og koster oss en hel masse hver dag.

Kos deg med vognshopping, og ikke tenk at du ikke fortjener det. Om du er redd for å ha mye babyutstyr stående om ting ikke går bra, så trenger du jo ikke å sette sammen vognen og ha den stående i stuen. Samtidig som det kan være godt å ha vognen stående i stuen, kanskje du da etterhvert finner roen og begynner å tro på at du absolutt forjtener dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:) jeg var på oul på fredag! Der fikk vi se en sprell levende liten gutt😄 alt så bra ut heldigvis! Jeg ble så rørt at tårene trillet🙈 Veldig uvirkelig å tenke på at vi mest sannsynlig sitter med en lillebror i armene i november😄 Fikk termin 27november. Jeg har ikke kjent så tydelige spark enda, men jeg hadde visst foranliggende morkake, så jordmora sa at det var grunnen.

 

Er 20+0 i dag😄 har begynt å tenke mye på innkjøp av barneutstyr jeg også nå, men tanken på at det ikke skal gå bra dukker stadig opp!

Vi får bare prøve å glede oss som best vi kan nå jenter😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter! Vi var på oul i går og der fikk vi se en liten livsnyter som lå rolig og spiste/drakk fostervann gjennom hele undersøkelsen. Men den var veldig sjenert og så med bena helt samlet og hånden foran så vi ikke fikk se noe som helst 😄 Veldig lettet over at alt så bra ut i første omgang, så får vi vurdere å få en privat ul senere for å få vite kjønn 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at dere har hatt en fin opplevelse på ul. Vi visste ikke kjønnet med gutten vår. Eller jeg "visste", men vi ba om å ikke få vite noe på ultralydene, og det var ganske mange av dem. Litt ekstra spenning i hverdagen. Litt artig når jordmor bekreftet følelsen jeg hadde hatt på at det var en gutt :)

Har fått innkalling til fosterdiagnostikk, genetisk veiledning og duotest i uke 12, og "tidlig" ul i uke 13. Vil be om å få de flyttet frem, sånn at om noe skulle være galt denne gangen og, så slipper jeg i det minste å måtte gjennom å måtte søke om sen-abort, forklare meg for nemda og gå gjennom en fødsel igjen. Akkurat det vet jeg ikke om jeg orker igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at dere har hatt en fin opplevelse på ul. Vi visste ikke kjønnet med gutten vår. Eller jeg "visste", men vi ba om å ikke få vite noe på ultralydene, og det var ganske mange av dem. Litt ekstra spenning i hverdagen. Litt artig når jordmor bekreftet følelsen jeg hadde hatt på at det var en gutt :)

 

Har fått innkalling til fosterdiagnostikk, genetisk veiledning og duotest i uke 12, og "tidlig" ul i uke 13. Vil be om å få de flyttet frem, sånn at om noe skulle være galt denne gangen og, så slipper jeg i det minste å måtte gjennom å måtte søke om sen-abort, forklare meg for nemda og gå gjennom en fødsel igjen. Akkurat det vet jeg ikke om jeg orker igjen.

 

 

Måtte du faktisk forklare deg for å bli indusert når babyen var så syk? Skulle ikke tro at mange ville stille spørsmålstegn ved den avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og stusset veldig på det i forkant, og syntes det var veldig ubehagelig, gruet meg. Men det viste seg å være noe alle må gjennom, som skal gjennom et avbrutt svangerskap etter uke 12. Det er en formalitet for å sikre at kvinnen har valgt dette selv, og ikke blir presset til noe som ikke er hennes vilje. Jeg kom til tre dager etter etter vi fikk svar på fostervannsprøven, og prosessen ble satt i gang samme kveld. De var veldig omtenksomme og fine de jeg snakket med.

 

Fikk flyttet timene sånn at jeg får svar litt tidligere heldigvis. Så da er det bare å holde ut kvalmen og trøttheten og håpe at svarene på blodprver og ul er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at dere har fått innkalling til fosterdiagnostikk og duo test! Men vi krysser alt vi har for at alt ser fint ut og at dere slipper å gå gjennom noe så vondt igjen! ❤️

 

Jeg har begynt å kjenne bevegelser daglig nå 💜 Veldig fint og beroligende!

Endret av J'espere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at dere har fått innkalling til fosterdiagnostikk og duo test! Men vi krysser alt vi har for at alt ser fint ut og at dere slipper å gå gjennom noe så vondt igjen! ❤

 

Jeg har begynt å kjenne bevegelser daglig nå Veldig fint og beroligende!

Takker. Har en god følelse, men blir godt å få en bekreftelse og kunne senke skuldrene litt. Men slappe helt av gjør jeg nok ikke før vi har sett en frisk liten sak på ultralyd i uke 18. Så blir neste kneik uke 23, så 24 og så 28. Etter det må det jo bli walk in the park :P;)

 

Så koselig. Det er rart, men koselig å kjenne bevegelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til kneikene i uke 23, 24 og 28? Eller den siste er kanskje pga den for tidlige fødselen i uke 27? Spør pga jeg ikke har peiling på når risikoperiodene er..

 

Uff, man slapper vel ikke av før ungen er voksen og en selv er på gamlehjem og så dement at man glemmer å uroe seg 😄 men forhåpentligvis blir det lettere å stole på at det skal gå bra jo mer tid som går ❤️❤️❤️

 

Ja føles litt som at det er en liten alien inni magen..veldig rart! Men helt uvirkelig når jeg prøver å ta innover meg at det er min baby jeg kjenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er grunnen til kneikene i uke 23, 24 og 28? Eller den siste er kanskje pga den for tidlige fødselen i uke 27? Spør pga jeg ikke har peiling på når risikoperiodene er..

 

Uff, man slapper vel ikke av før ungen er voksen og en selv er på gamlehjem og så dement at man glemmer å uroe seg men forhåpentligvis blir det lettere å stole på at det skal gå bra jo mer tid som går ❤❤❤

 

Ja føles litt som at det er en liten alien inni magen..veldig rart! Men helt uvirkelig når jeg prøver å ta innover meg at det er min baby jeg kjenner!

Det er bare personlige kneiker, så har ingenting med normale graviditeter å gjøre. I uke 23 ble jeg innlagt med blødninger og fikk første modningssprøytene, selv om jeg fikk vite at de ikke ville redde babyen om jeg gikk i fødsel. Tre dager etter var jeg i uke 24, og de ville da forsøke å redde både meg og babyen om jeg gikk i fødsel. 28 er som du sier, fordi det var det jeg håpet å klare, men hadde følelsen av at jeg ikke ville klare. Pluss at det er et nytt utviklingsstadie for babyene, så de sa på sykehuset at det var veeeldig stor forskjell på uke 26 og 28 feks. i utviklingen til babyen :)

 

Nei tror ikke vi kommer til å slappe av før de er vel voksne og litt til. Sånn rundt 40-50årsalderen...?

Jeg sleit veldig med å forstå at det var en baby inni der, men så så ikke vi noe baby på ul heller da, siden det ikke var fostervann. Så satser på å få se litt mer denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner! Uff det må ha vært fryktelig tøffe uker! Godt den lille blidfisen deres klarte seg 😉

 

Til lørdag er jeg 20 uker og halvveis til termin! Uvirkelig at dette skulle gå så bra som det har gjort til nå - det hadde jeg aldri ventet da vi satte inn dette fryseegget i mars! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner! Uff det må ha vært fryktelig tøffe uker! Godt den lille blidfisen deres klarte seg 😉

 

Til lørdag er jeg 20 uker og halvveis til termin! Uvirkelig at dette skulle gå så bra som det har gjort til nå - det hadde jeg aldri ventet da vi satte inn dette fryseegget i mars! ❤️

Har fulgt litt med på din mars gruppe😊 spennende å se hvordan det har gått og går med dere😊

Jeg hadde er ferskt forsøk i juni som ikke gikk. Har ett på frys som skal settes inn etter ferien.

Brukte du hormoner?☺️

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle sette det inn i naturlig syklus og teste etter el bare.. Blir litt usikker på hvordan dette fungerer..😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt inn frys i naturlig syklus i slutten av mai. Jeg ringte da jeg fikk positiv på eggløsning, var inne til ul for å sjekke og kom tilbake tror det var to dager etter for å sette inn. Fikk lutinus som jeg begynte på den dagen de satt inn, og gikk på i 2 uker. Noe griseri, men det er en liten pris å betale :) Deilig å slippe alle de andre hormonene jeg tok på første forsøket.

Endret av Stella Maris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Baremeg1 ☺️ Så spennende med fryseforsøk snart! Ja jeg gikk på Progynova ved fryseforsøket - for å hindre naturlig eggløsning tror jeg. Også gikk jeg på Crinone fra 2-3 dager før.. Har de sagt noe om hvorfor de vil forsøke med naturlig syklus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja😊 ja, fordi jeg har veldig regelmessig mens.. Men det er tydelig ikke tilfellet denne pp!😩

Nå er jeg 5 dager over og ingen tegn til mens.. Hadde veldig menssmerter for to dager siden men så forsvant de.

Har tatt 4 negative G tester.. Så graviditet er utelukket...

Tror det er psyken og hormoner som har ødelagt litt kanskje?✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff typisk at den ikke kommer som den skal nå da!! Ja kanskje det er psyken som spiller inn..Veldig rart at du skal gå fem dager over når du alltid er regelmessig 😁 Håper den kommer snart og at du får gått i gang med forsøket! Du er uansett heldig om du slipper å gå på Progynova, det var noe skikkelig dritt for meg hvertfall. Ble kjempehormonell og nedstemt av dem - mye mer enn av hormoncoctailen jeg fikk under ferskforsøket 😡😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tegn til tr ennå, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet..

Det jeg fikk i meg under ferskt forsøk syns jeg gikk overraskende greit faktisk!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den samme opplevelsen hadde jeg under ferskforsøket - innstilte meg på å bli skikkelig hormonell og kjente egentlig ikke så mye. Derfor tok det litt tid før jeg skjønte at jeg reagerte på Progynovaen, jeg trodde lenge at jeg bare var rasende på alt og alle 😄😱😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Er ganske premenstruell fra før av.. Mannen sa jeg ikke var så veldig annerledes..😂

Får se hva det blir når ferien er over. Kanskje jeg må ha noen preparater hvis jeg skal forsette slik✌️ Tok ikke G test i dag.. Men hvis jeg hadde vært gravid ville vel den vært positiv for 4-5 dager siden😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den ville nok vært positiv på ikm.. kanskje du skulle ringt til sykehuset og hørt hva de tenker mht til naturlig syklus når tr ikke har kommet....? 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så gjerne gjort det, men de har tatt ferie..😩blir så usikker nå.. Skulle jo egentlig få neste mens 10. August, og starte det nye forsøket da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...