Gå til innhold

Februarbabyer 2015 <3

Løvinna30

Anbefalte innlegg

Jeg sa ingen ting til noen sist, barnet ble født timer før vi ventet besøk ;-) 

Så sendte mld til familien min en 45 min etter fødsel ca.

Kommer ikke til å si noe om at fødsel er i gang, er kun "barnevakten" som får vite noe. Hvis ikke barnevakten kan må vi faktisk ringe en av foreldrene våres ... Så det er jo egentlig litt vanskelig, men jeg kommer ikke til å si noe til noen før ungen er ute altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For dere som bor i Oslo & omegn (eller liker å kjøre et stykke): Butikken Guttelus på nye Fornebu S har åpningstilbud til og med lørdag. 20 % på alle varer. De har masse fint,og har både jente- og gutteklær. Merker som Lillelam og hust&claire. Kjøpte litt ull der i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma skal være barnevakt. Blir det planlagt keisersnitt (avhengig av størrelse på babyen) så kjører vi lillegutt til henne. Blir det plutselig fødsel og vi må rett på sykehuset så kommer hun hit.
Vi kommer ikke til å si noe til andre enn Mamma og min beste venninne. Samme som sist. Det var veldig gøy å kunne ta en ringerunde morgenen etter fødsel å fortelle og overraske :-)

Noen som spurte hva slags vogn vi kjøpte. Vi valgte en ny Baby Jogger City Elite etter mye forsking :-p
Var så utrolig misfornøyd med forrige vogn som var en svensk billig versjon av TFK som vi kjøpte brukt. Irriterende når man har noe man skal bruke hver dag som triller dårlig og rister masse. 
Så nå har vi brukt 4 lapper på ny vogn. Fant ut at det var lur investering. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos JM på tirsdag. Ho var ok. Prøvde å høre hjertelyd men hver gang sparka han :D  
Jeg spurte om kurs og ho sa at førde er så liten plass at det er ikke mulig å ha kurs hver måned eller når det passer best for meg. Et kurs er nå and neste skal vere litt seint for meg :D

Ho sa at ho vil gjøre et kort kurs for meg og mannen min i desember.

Er litt nervos fordi det er min første fødsel... 

I hjemlandet mitt, en kan velge JM som skal vere med deg hele tid. Rar at det er ikke sånn her :(
Hva synes dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint og trygt med en fast jm som følger deg i hele svangerskapet og fødsel, ja. Er jo litt sprøtt og legge både eget og babyens liv i hendene på et menneske du aldri har sett før. Noen abc-klinikker/fødeloft tilbyr vel en fast jm, og de som velger planlagt hjemmefødsel får det, men er jo ikke alle som vil eller kan velge disse alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det egentlig "vanlig" å delta på svangerskapskurs? (hvilken uke ca, eller hvor lenge igjen til termin?). 

Kiku det har jeg egentlig ikke tenkt på. Men mener du at jordmor er med under fødsel også? Kan tenke meg at det er kjempefint for de som har god kjemi med sin jordmor. Jordmora jeg hadde sist fikk jeg desverre ikke helt kjemi med, men jeg likte hun for det, om jeg kan si det på den måten. Nå er det en annen jordmor, fikk ikke helt feelingen på om vi fikk kjemi eller ikke, siden hun hadde en student der som tok hovedsaklig av kontrollen. Jeg tenker nå at vi kan få god kjemi, det er jeg glad for. Når jeg tenker etter så tror jeg at jeg kanskje ikke helt fikk kjemi med jordmor sist fordi det var første barn? Kanskje det rett og slett var det, og jeg var så "uviten"? For hun var jo igrunn veldig flink og nøye, jeg savnet bare den gode kjemien.

Jeg lever faktisk ikke i en gravidboble. Jeg så/ser for meg det, når man er gravid lever man på en måte i en annen verden. Samme når man får barn, man blir på en måte et "nytt" menneske. Det ser og høres sånn ut på flere, og jeg kjenner jeg er litt missunelig på den følelsen. Her er egentlig alt som normalt, jeg er bare gravid. Og må ærlig innrømme at jeg (fremdeles!) har det litt på avstand :-) :-O  Jeg tror ikke jeg tør og ta det helt innover meg! ? Eller.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fortalte det kun til familie sist. Og det gikk helt fint :-) ble nesten fornærmet over hvor lite tlf peip! Men nå var det mest bf som skulle ta seg av dette da, så kan hende han skjulte det litt for meg/ jeg ikke la merke til det fordi jeg var for opptatt med rier osv. Men vi kommer nok til å fortelle det til familie denne gangen også. Syns det er greit for mamma å vite at det skjer noe med datteren hennes :-P  

Her skal svigermor være barnevakt i og med at hun bor bare en heis-tur unna (3 etasjer over oss)! Og det kan være greit å ha en som er såpass nærme med tanke på at jeg bana en skikkelig vei sist med pluggen av en unge på hele 4810gr, så om den neste ungen ikke SKLIR ut, så vet ikke jeg! Er jo selvsagt en fare for at denne er større, men....jeg krysser fingre, armer og bein for at han ikke er det.... Virkelig. Da kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skal få han ut :-P  !!

Dere som har andre barn;
Hvor stor var deres første? Og fødte dere med bedøvelse eller bare lystgass? Vaginalt eller keisersnitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var helt gjennomsnittlig, 3,4 kg. Fødte vaginalt uten noen smertelindring. Ikke fordi jeg var bestemt på det, ønsket om smertelindring var det som fikk meg til å dra hjemmefra og til sykehuset faktisk, men da jeg kom dit, hadde jeg full åpning. Senket skuldrene da jeg skjønte at det verste var over, og at det bare var litt pressing igjen, så det ble aldri et tema..

Om neste fødsel også er normal, med gjennomsnittlig stort barn i hodeleie, blir det sikkert uten smertelindring igjen. Fra jeg ikke hadde noen tegn på fødsel og til hun var ute, gikk det under fire timer sist, så har skjønt at jeg bør være forberedt på at det vil ta 2-3 timer bare denne gangen..

Jeg har en fast jordmor som jeg liker veldig godt, men hun jobber ikke på sykehuset, så hvis jeg vil ha henne med på fødselen, må det bli hjemmefødsel. Det tror jeg ikke er aktuelt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhjelpesmeg, UngGravid92! Får håpe han bana greit vei, ja...

Knerten var 3250, og jeg tror den dag i dag at han ikke kunne vært et gram mer, skulle jeg ha klart det. Han kom høyst ufrivillig når jm trua med å hente lege (for å bruke tang og faenskap og klippe meg enda mer i fillebiter, tenker jeg) Brukte bare lystgass, men siden de har sluttet med det, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 500 gram. Ble satt i gang 11 dager over tiden. 7 timer i fødsel uten noen særlig framgang endte i hastesnitt.
Denne gangen vil jeg vite på forhånd. Enten så skal de vite at ungen faktisk kan komme seg ut på egen hånd, eller så blir det planlagt keisersnitt.

De var usikre forrige gang. De liksom.. "Ja.... det blir vel keisersnitt.. han er ganske stor... (jeg er ikke høy).. men vi prøver fødsel først vi..."     "Vi" du liksom...  :glare: 
Jeg vil helst føde vanlig. Men ikke hvis det er usikkerhet om bekkenet mitt er stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt i gang 7 dager på overtid. Tok sin tid før ting skjedde, men da det var i gang var det jammen i gang (ved hhjelp av drypp). Lystgass funket ikke i det hele tatt for meg innimellom rundene med oppkast :-) Fikk epidural etter noen timer og det var som å komme til himmelen, men den virket nok litt for godt for da jeg hadde full åpning stoppet alt av rier opp. Endte med at jeg presset uten å vite hvordan dette skulle gjøres, samtidig som de brukte vakuum. Kom til slutt da. Slapp heldigvis keisersnitt. Han var 3775 g og 54 cm lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det egentlig "vanlig" å delta på svangerskapskurs? (hvilken uke ca, eller hvor lenge igjen til termin?). 

Kiku det har jeg egentlig ikke tenkt på. Men mener du at jordmor er med under fødsel også? Kan tenke meg at det er kjempefint for de som har god kjemi med sin jordmor. Jordmora jeg hadde sist fikk jeg desverre ikke helt kjemi med, men jeg likte hun for det, om jeg kan si det på den måten. Nå er det en annen jordmor, fikk ikke helt feelingen på om vi fikk kjemi eller ikke, siden hun hadde en student der som tok hovedsaklig av kontrollen. Jeg tenker nå at vi kan få god kjemi, det er jeg glad for. Når jeg tenker etter så tror jeg at jeg kanskje ikke helt fikk kjemi med jordmor sist fordi det var første barn? Kanskje det rett og slett var det, og jeg var så "uviten"? For hun var jo igrunn veldig flink og nøye, jeg savnet bare den gode kjemien.

Jeg veit ikke, når er det "vanlig". Min JM sa at nå er tidlig og neste gang er seint... so jeg tror rundt 7-8 månader.  

Ja, JM du går, skal vere med deg under fødsel og.

I hjemlandet mitt prøver legene å snakke kvinner ut av hjemmefødsel, Det er ganske ny ting der å føde hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min kom i uke 36+6, fikk vite at han ikke vokste son han skulle i magen på slutten av svangerskapet og estimert fødselsvekt var 2800 ca. Plutselig gikk vannet av seg selv på natta, måtte dra rett på Ahus siden det var før uke 37 (selv om det bare var en dag i fra). Fødselen varte 6 timer, brukte bare lystgass siste 15 min. Syns først det ikke virket, men så ble det så uutholdelig vondt at jeg ga det en sjanse til og da virket det godt. Gikk fra 4 cm til at babyen var ute på 1 time og 10 min. Han veide 2240 gram og var 48 cm lang. Så mye mindre enn forventet. Forberedt på både å føde før termin og rask fødsel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt, men hallveis? Ligger på magen med beinet ut på siden viss du forstår :P Er litt ubehageligt, men jeg klarer ikke ligge på noe annet enn magen :( Så gruer meg til jeg blir for stor til å ikke kunne i det hele :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover nesten på magen;) Med 3 puter under bein, armer og overalt så går det:) Men å ligge helt flatt på magen er ubehagelig. Føles ut som j eg ligger på en balong som presser alt alle veier;) Nå har jeg aldri likt å ligge flatt på magen, så det er ikke noe savn.. 

Men kjenner det kan være ubehagelig å ligge flatt på ryggen og.. Flere som syntes det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

nå stiller jeg et spørsmål som kommer litt utenom temaet her, men er det noen som har noen erfaring med Trille Easy Kombivogn? Prismessig og størrelsesmessig ser den veldig bra ut, men siden den er dansk må jeg undersøke om den er god å bruke om vinteren, med tanke på at det er mer snø her enn i Danmark. Jeg har ikke funnet noen butikk som jeg kan gå inn å se på i, bare på nett eller å reise til Danmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover nesten på magen;) Med 3 puter under bein, armer og overalt så går det:) Men å ligge helt flatt på magen er ubehagelig. Føles ut som j eg ligger på en balong som presser alt alle veier;) Nå har jeg aldri likt å ligge flatt på magen, så det er ikke noe savn.. 

Men kjenner det kan være ubehagelig å ligge flatt på ryggen og.. Flere som syntes det? 

Ja jeg syns det er ubehagelig å ligge på ryggen. Var en periode jeg kjente sparkene til babyen mest da jeg lå flatt. MEn føler nesten at jeg får litt pustevansker og hjertebank noen ganger da jeg ligger på ryggen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gnøl fra meg om utstyr igjen, men greit å "drøfte" litt med andre gravide med termin på samme tid.

Det er tre fire år siden sist og husker nesten ikke hva jeg hadde og hvor mye penger jeg brukte på babyutstyr. Føler det koster så mye mer nå? :-O 

Hva trenger man til et vinterbarn? og hva er greit å arve? Hvor mye av hvert? 

Har dette:

Vogn - 9000

Seng - har fra  (ok å bruke madrass fra søsken?)

Lekegrind - har fra før 

Noe klær, men ikke mye nyfødt vintertøy

Voksipose - har fra før

Skinnpose - arvet en gaaaammel en, men det går vel bra?
Vaskekluter (19 for fem på princess) kjøpt fire pakker.

"gulpekluter" ? til å ha på skulder til etter måltider og som besøkene kan ha når de holder baby. 10 stk. 260kr

Skal handle:

Babynest (er det det heter? og må man bestille av en "privatperson" eller kan man kjøpe i butikk?) PRis ca 8-900?

Bilstol - 3500? Skal ha med base (isofix)

Brystpumpe 1000? 

Madrass/teppe til lekegrind

Tepper og div

Flasker, hvor mange? 

Smokker

Litt klær, (ull, som er så dyrt!) 
Newborn sete til tripptrapp, er det fint å ha? Har det på lista.

Stellekommode

Så bleier og småtteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig det der hvor mye klær en trenger. Forrige gang kjøpte jeg 56 som minste str. Denne gang skal jeg jo ha tvilllinger, så regner derfor med de blir mindre. Har pga kjøpt en del i str 50. Regner ikke med jeg trenger så kjempemye, men skulle det vise seg at jeg bommer så har jo butikkene åpne etter at de er født også :-)- Har kjøpt en del ull brukt denne gang. Kan jo ikke se det har vært i bruk en gang, og så er det jo til halv pris eller enda mindre. Så kommer det jo an på om en får "gulpebaby" eller ikke. Han jeg har fra før gulpet aldri og klærne bruktes derfor hele dager (lite skift) og gulpekluter gikk det også lite av. Sånne ting må en jo bare se an tenker jeg.

Babynest tenkte jeg litt på forrige gang, men ble aldri til at jeg kjøpte. Siden det er to nå så tror jeg ikke jeg har behov for det denne gang.

Brystpumpe er jo også veldig individuelt om en fr bruk får. Jeg kjøpte på forhånd sist, og har brukt den en del faktisk. Bra kjøp :-)

Flasker hadde jeg lite av  for var ikke ofte han fikk flaske. Tror ikke jeg kjøper mer nå heller før etter at de er født. Vet ikke om de vil ha flaske, om jeg får bruk for osv....

Hadde ikke newborn sete sist, og klarte meg fint uten. Men er jo sånn som kan være "kjekt å ha", men er jo absolutt ikke et must.

Jeg kjøper en del brukt for å spare litt penger, og synes det er helt supert. Masse fint som selges brukt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å kjøpe ny madrass til hvert barn, ellers kan det meste kjøpes brukt. Brystpumpe vet du jo kanskje ikke om du trenger enda, men hvis behovet er veldig akutt, er det jo greit å allerede ha den i hus. Er det noen du kan låne av evt? Det ligger maange ute på finn, men jeg lette en stund før jeg fant den jeg ville ha. (men den kosta jo halvparten av ny, så jeg var fornøyd!) Antall flasker aner jeg ikke, knerten var stoor motstander av flaske helt til pappapermen begynte... Men en nyfødt får mat ca 8 ganger i døgnet (?!), så minimum 8 høres jo kjekt ut om man bare skal flaskemate?

Hadde ikke newbornsett sist, brukte vippestol til han satt selv. Babyrede hadde jeg aldri hørt om, men jeg ser at alle som har det nå, syns det er helt fantastisk. Har ikke bestemt meg enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny madrass er best ja. Brukte madrasser selv fra søsken skal visstnok øke sjansen for krybbedød pga annerledes bakterieflora eller noe slikt (Svette, gulp o.l) som kan påvirke de aller minste.

Denne gangen skal jeg investere i en aerosleep overmadrass. De første 12 månedene med lillegutt var jeg livredd for krybbedød. Det var en i barselgruppen min som mistet det forrige barnet sitt ganske sent i krybbedød :-( Hun har 3 friske fine barn i dag heldigvis men hun alltid vil ha et for lite.. :-( .  Det satte en ganske stor støkk i oss alle og jeg tror det var flere som ventet lenger enn vanlig med å flytte barnet til eget rom pga det. Aerosleep skal være veldig bra så da får jeg investere i en slik.

Det er så mange brukte brystpumper der ute som er nesten som nye.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om brukt madrass. http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/#la-barnet-sove-pa-en-fast-og-ren-madrass

Jeg har tenkt å bruke madrassen til storebror videre til disse små som kommer. Den er fortsatt fast og fin og har ikke hatt noen uhell i den. Har også vaskbart trekk over madrassen så kan ikke tenke meg det skal være et problem. Men selvfølgelig er en jo livredd når en hører all skremselen.....tenk hvis osv.....Ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,jeg har termin 02.02.2015 og dette er første vinter barnet mitt.Jeg lurer på om hvor mange ull plagg skal man kjøpe?Hva er de viktigste man birde ha til en vinter baby?? Takk takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...