Gå til innhold

<3 Oktober 2014 <3


Caliope

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt mer om fødselen min:) etter et par netter med kynnere, fikk jeg ganske regelmessige kynnere/rier etter midnatt 29.10. Dette varte til ut på morgenen, så søvn ble det lite av. Jeg hadde trodd at jeg ville måtte inn på sykehuset en eller annen gang i løpet av natten, så jeg ryddet kjøkkenet slik at det så ok ut for barnevakten. ..men den gang ei. Jeg prøvde i det hele tatt å holde meg opptatt, slik at jeg ikke begynte å grue meg for mye. Jeg la sammen klær, ryddet og brettet sokker:) men da klokken nærmet seg 7 og resten av familien stod opp, så dabbet det litt av. Og mens far leverte i barnehage, så sov jeg en times tid på sofaen. Begynte å tvile på om det var den 29.10 som var datoen likevel...

 

Men fra 10 - tida tok riene seg opp. Jeg var litt i tvil, for de var litt uregelmessige, men jeg valgte å ringe føden rundt 12. Noen av riene varte da i halvannet minutt, og var ganske vonde. Fikk beskjed om å komme. Spurte bamsefar om han var klar, men nei...Han måtte dusje; ) er det mulig? Mannfolk! Ja, da må du skynde deg, sa jeg:)

 

Vi var på sykehuset kl.13 og ble tatt godt i mot av ei stødig jordmor. Hun registrerte 4-5 cm åpning. Så da hadde nattens styr hatt en mening heldigvis! Jeg ga beskjed om at jeg ville ha epidural og hun bestilte det. Vi fikk fødestue og jeg hadde ganske tette og gode rier frem til bedøvelsen virket ca. 14.45. Epidural en satt som ei kule. Det eneste jeg kjente var et trykk mellom beina. Vi hadde noen fine timer på fødestuen. Mamma strikka og bamsefar sov i lenestolen; ) i femtiden kjente jeg trykketrang, og nå gjorde det litt vondt nedentil, for å si det sånn. Jordmora gjorde ting klar og så fikk jeg begynne å presse forsiktig. Hun holdt to fingre nedover i åpningen, som jeg presset mot. Måtte jobbe mer bevisst med pressingen nå som jeg hadde bedøvelse. Ellers har jeg følt at kroppen nesten har gjort det av seg selv! Jeg satt i fødesengen og presset mens jeg krummet ryggen og holdt rundt lårene mine. For hver ri kjente jeg hvordan hun kom nedover.Til slutt stod hodet i åpningen og da fikk jeg beskjed om å slutte og trykke. Det var ikke lett, men det var avtalt på forhånd, så jeg visste det kom. Det var noen sekunder som føltes som minutter, men så seig hun ut av seg selv. På neste rie, vred jordmor henne ut. Navlestrengen var en gang rundt halsen, så den ble tatt vekk først. Og så var hun ute:) Bortsett fra de siste fem minuttene, var fødselen veldig overkommelig. Og fem minutter klarer man med skikkelig vondt, så lenge man forstår hvorfor og er trygg. Et lite pyntesting var alt som skulle til etterpå.

 

For meg var dette drømmefødselen. Sånn burde alle fått føde:) men det er klart at epidural ikke funker like bra for alle. Har snakket med andre her på barsel som opplevde at alt stoppet opp osv.

 

Nå koser jeg meg med store Veslesøster på 4 kg og 51 cm:) takk for alle gratulasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du sitter igjen med en følelse av at det var en fin og god fødsel da, Bamsemams74! :) Takk som deler! Godt når en kjenner at en er i trygge hender og opplever at jordmor er tydelig og klar. Også godt å slippe unna rifter med bare et pyntesting! Kos dere masse videre med den lille piken nå da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til Lykkebumpen, Sørlandskjerringa, Mamsen med to gutter, Bamsemams, alle de andre som jeg ikke husker nå som har fått babyene sine i det siste! Noen store fine babyer som er nesten like store som min på 5 uker (4,2 kg nå). Så gøy å lese fødselshistoriene også! Nå er det bare timer igjen av oktober, håper de som ikke har fått enda får snart, kanskje i kveld? :-) lykke til videre til både de nybakte mødre og de som venter fortsatt! Det er bare helt fantastisk med en ny baby og de vokser så fort. Vet ikke hvor de første fem, snart seks, ukene er blitt av. Kos dere masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har jeg fått. Ble satt i gang 7 dager over termin i går kveld kl.19 med en modningspille uten modne forhold og lukkede forhold. Vannet gikk kl.00.40 og gutten var ute 02.58. 4155g og 54cm. Lykkelig 2 barns mor til 2 gutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle oktobermammaer! Håper det ikke er så mange som fortsatt ikke har fått når vi nå har bikket november :-) Men lykke til til dere i så fall!

 

Mi jente er nå 3,5 uke. Hun spiser, tisser, bæsjer og gulper MYE. Hun sover også mye, men urolig. Vi koser oss som best vi kan, men jeg syns nyfødtperioden er ganske heftig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Då har jeg fått. Ble satt i gang 7 dager over termin i går kveld kl.19 med en modningspille uten modne forhold og lukkede forhold. Vannet gikk kl.00.40 og gutten var ute 02.58. 4155g og 54cm. Lykkelig 2 barns mor til 2 gutter

Gratulerer så mye Chrissymamma! :) Kjekt å høre at en igangsatt fødsel også kan gå raskt og ikke nødvendigvis trenger å dra ut over flere døgn som jeg av og til har fått inntrykk av gjennom andres historier. :) Kos deg masse med babygutten nå da og storebroren selvfølgelig! :)

 

Er det standard ved ditt fødested at igangsetting skjer etter "bare" 7 dager på overtid? Eller var det noe spesielt ved barnets el din tilstand som gjorde at du ble igangsatt tidligere? Her i Bergen har jeg nemlig fått beskjed om at time til overtidskontroll er 9 dg etter termin og igangsettelse 12 dg etter termin. Er selv 5 dg over termin i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle oktobermammaer! Håper det ikke er så mange som fortsatt ikke har fått når vi nå har bikket november :-) Men lykke til til dere i så fall!

Mi jente er nå 3,5 uke. Hun spiser, tisser, bæsjer og gulper MYE. Hun sover også mye, men urolig. Vi koser oss som best vi kan, men jeg syns nyfødtperioden er ganske heftig ;-)

Tynnes heldigvis ut i rekkene, men jeg og sikkert noen få til her som fortsatt venter. Hadde håpet i det lengste på oktoberbaby med termin 27.okt., men den gang ei..:/

 

Du er nok langt i fra alene om å synes at nyfødtperioden er ganske heftig..er jo så utrolig forskjellig på hvordan barna spiser, sover osv. og hvordan vi som nybakte mødre kommer oss etter fødselen, reagerer på oppstykket søvn osv. :) Men plutselig er nyfødtperioden over og en kommer inn i en slags rytme som forhåpentligvis funker for alle parter! ;) Kos dere videre og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har jeg fått. Ble satt i gang 7 dager over termin i går kveld kl.19 med en modningspille uten modne forhold og lukkede forhold. Vannet gikk kl.00.40 og gutten var ute 02.58. 4155g og 54cm. Lykkelig 2 barns mor til 2 gutter

Gratulerer! Da gikk det jo ganske fort etter pillen ble satt!

 

Ja, barselstida er spesiell. Det går i amming og soving;) Men ingenting varer evig, så det gjelder å nyte det som skal nytes og jobbe seg gjennom det som må jobbes med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Då har jeg fått. Ble satt i gang 7 dager over termin i går kveld kl.19 med en modningspille uten modne forhold og lukkede forhold. Vannet gikk kl.00.40 og gutten var ute 02.58. 4155g og 54cm. Lykkelig 2 barns mor til 2 gutter

Gratulerer så mye Chrissymamma! :) Kjekt å høre at en igangsatt fødsel også kan gå raskt og ikke nødvendigvis trenger å dra ut over flere døgn som jeg av og til har fått inntrykk av gjennom andres historier. :) Kos deg masse med babygutten nå da og storebroren selvfølgelig! :)

 

Er det standard ved ditt fødested at igangsetting skjer etter "bare" 7 dager på overtid? Eller var det noe spesielt ved barnets el din tilstand som gjorde at du ble igangsatt tidligere? Her i Bergen har jeg nemlig fått beskjed om at time til overtidskontroll er 9 dg etter termin og igangsettelse 12 dg etter termin. Er selv 5 dg over termin i dag.

Fødte ved Stavanger Universitetssykehus. Ringte inn den 6 dagen for å avtale overtidskontroll 7 dagen. Fikk da beskjed om å møte på fødeavdelingen kl.19 for å settes i gang. Ble og selv litt paff for trodde de ville ha meg inn på vurdering først. Jordmor forklarte at jeg var klassifisert som "rød" pga at jeg i min første fødsel for 2,5 år siden blødde 1200ml og således var i risikogruppe og derfor ville de sette meg i gang. Første fødsel gikk og veldig fort. 4,5 timer fra vannet gikk til gutten var ute. Har flere venninner som og har vært på overtid men ikke blitt tilbudt igangsetting før dag 10 og 11 over så er nok heller mer vanlig det her og. Lykke til og håper det skjer noe snart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fortsatt :) Med termin 23 okt begynner jeg å bli passe klar. Blir satt igang på onsdag om ikke noe skulle skje før :) godt å ha en dato å forholde seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter fortsatt :) Med termin 23 okt begynner jeg å bli passe klar. Blir satt igang på onsdag om ikke noe skulle skje før :) godt å ha en dato å forholde seg til :)

Du har min full medlidenhet. Eg hadde termin 24 okt og hadde ikke klart å gått lengre enn det eg gjorde overtid. Glad de valgte å sette i gang på dag 7. Synes det er lenge å gå 12 dager over. Hvilket sykehus e d? HUS? Uansett greit å ha en dato å forholde seg til :-). Lykke til alle oktobermammaer som og ble novembermammaer. Ventetiden e vel verdt det når du ser premien, men føles bare så uendelig langt borte når man står midt oppi det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg venter fortsatt :) Med termin 23 okt begynner jeg å bli passe klar. Blir satt igang på onsdag om ikke noe skulle skje før :) godt å ha en dato å forholde seg til :)

Du har min full medlidenhet. Eg hadde termin 24 okt og hadde ikke klart å gått lengre enn det eg gjorde overtid. Glad de valgte å sette i gang på dag 7. Synes det er lenge å gå 12 dager over. Hvilket sykehus e d? HUS? Uansett greit å ha en dato å forholde seg til :-). Lykke til alle oktobermammaer som og ble novembermammaer. Ventetiden e vel verdt det når du ser premien, men føles bare så uendelig langt borte når man står midt oppi det :-)

Ja det er lenge iallfall når førstemann kom på termin og "alle" har fortalt meg at nr 2 kommer før nr 1 :-) Men har vært på overtidskontroll og babyen har det tipp topp i magen og er hverken for stor eller for liten :-) Så kommer vel når hun er klar eller iallfall på onsdag/ev torsdag :-) Er et sykehus på Vestlandet, ikke HUS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æææ ekkelt spørsmål, ang. denne renselsen. Er 17 dager siden jeg fødet, og i dag opplevde jeg store klumper i blodet. Hva i alle dager er dette, har noen av dere opplevd det, er det normalt at det kommer ut "rester"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ ekkelt spørsmål, ang. denne renselsen. Er 17 dager siden jeg fødet, og i dag opplevde jeg store klumper i blodet. Hva i alle dager er dette, har noen av dere opplevd det, er det normalt at det kommer ut "rester"?

Hadde besøk av helsesøster idag og hun sa at det er mange som kan få en styrtblødning ca 2 uker etter at du fødte. Hun sa ingenting om klumper da så det kan jeg ikke svare på. Men du kan fremdeles ringe til barselsavdelingen der du fødte og spørre dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ ekkelt spørsmål, ang. denne renselsen. Er 17 dager siden jeg fødet, og i dag opplevde jeg store klumper i blodet. Hva i alle dager er dette, har noen av dere opplevd det, er det normalt at det kommer ut "rester"?

Jeg har hatt mange klumper .. De fleste kom de første dagene etter fødsel .store ekle blod klumper. Så skjeldnere. Jordmor på Barsel snakket om at den siste resten kunne komme etter noen uker. Og det stemte .. Den siste klumpen kom ca 14 dager etter fødsel.. Det er koagulert blod.. Helt normalt.. Men føler du at det er noe annet enn det burde du sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ ekkelt spørsmål, ang. denne renselsen. Er 17 dager siden jeg fødet, og i dag opplevde jeg store klumper i blodet. Hva i alle dager er dette, har noen av dere opplevd det, er det normalt at det kommer ut "rester"?

Var det illeluktende? Jeg hadde klumper etter første fødsel, men da innen én uke. Klumpene var litt gråaktig og svært illeluktende, og det var rester fra morkaken som de visste var der og sa til meg skulle komme ut (de sjekket med ultralyd og ikke alt kom ut, måtte ta utskrapning). Kan tenke meg det kan være skorpen fra der morkaken var festet hvis de var "vanlig" farge og ikke luktet ille. Men som Mamsen sier, du kan ringe Barselavd. på ditt sykehus og spørre dem. De har ansvar for deg og babyen i seks uker etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg fikk litt sjokk etter første fødsel av dette. Det kom kontinuerlig fra fødsel og ca tre uker etter i hvert fall. Det ser jo ut som store brunsnegler rett og slett. Men som det sies her så er det normalt. Krever bare skikkelige bind og litt tålmodighet... Hadde like mye med nr 2, så det kommer vel denne gangen også. Ikke bruk ob men bind de første 6 ukene for da har du infeksjonsfare. Og tipset er å ha sånne lange nattbind den første tiden så det ikke renner over/ lekker gjennom klær. Blæh. :-/

 

Men hvis du kjenner deg uvel eller føler at noe er galt så ta kontakt med føden for å sikre at du ikke har infeksjon eller noe annet galt i forbindelse med etterfødsels-forløp. Men bare klumper er ikke farlig, det er bare følge av at livmoren tømmes og trekker seg sammen (alt som var der skal med andre ord ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Æææ ekkelt spørsmål, ang. denne renselsen. Er 17 dager siden jeg fødet, og i dag opplevde jeg store klumper i blodet. Hva i alle dager er dette, har noen av dere opplevd det, er det normalt at det kommer ut "rester"?

Var det illeluktende? Jeg hadde klumper etter første fødsel, men da innen én uke. Klumpene var litt gråaktig og svært illeluktende, og det var rester fra morkaken som de visste var der og sa til meg skulle komme ut (de sjekket med ultralyd og ikke alt kom ut, måtte ta utskrapning). Kan tenke meg det kan være skorpen fra der morkaken var festet hvis de var "vanlig" farge og ikke luktet ille. Men som Mamsen sier, du kan ringe Barselavd. på ditt sykehus og spørre dem. De har ansvar for deg og babyen i seks uker etter fødsel.

Ja, er du i tvil så ring for all del føden! Bedre å spørre en gang for mye enn for lite! Mine har bare luktet skikkelig blod/ mens. Men ikke vært annen lukt. Og klumpene har ikke vært grå men skikkelig koagulert blod som har vært nesten svart/ brun/lilla farge på. Ikke hatt smerter eller feber, kun etterrier når livmoren trekker seg sammen som har vært vondt (og da kommer det mer klumper naturlig nok), men klumpene kom egentlig hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke følt meg dårlig eller feber heldighvis! ble litt sjokert, for etter en uke hadde jeg nesten ikke noe blod og plutselig bare kom alt tilbake! blir så skremt om det skulle være rester av morkaka....hørte jo ikkke noe om dette av jordmor i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg venter fortsatt :) Med termin 23 okt begynner jeg å bli passe klar. Blir satt igang på onsdag om ikke noe skulle skje før :) godt å ha en dato å forholde seg til :)

Du har min full medlidenhet. Eg hadde termin 24 okt og hadde ikke klart å gått lengre enn det eg gjorde overtid. Glad de valgte å sette i gang på dag 7. Synes det er lenge å gå 12 dager over. Hvilket sykehus e d? HUS? Uansett greit å ha en dato å forholde seg til :-). Lykke til alle oktobermammaer som og ble novembermammaer. Ventetiden e vel verdt det når du ser premien, men føles bare så uendelig langt borte når man står midt oppi det :-)

Ja det er lenge iallfall når førstemann kom på termin og "alle" har fortalt meg at nr 2 kommer før nr 1 :-) Men har vært på overtidskontroll og babyen har det tipp topp i magen og er hverken for stor eller for liten :-) Så kommer vel når hun er klar eller iallfall på onsdag/ev torsdag :-) Er et sykehus på Vestlandet, ikke HUS :)

Venter du også fortsatt, Fillursen? Du har vel i så tilfelle full nedtelling til igangsettelse i morgen..:) Så lei som jeg er av å vente, med mine i dag 8 dager over termin, forstår jeg i hvert fall at du må være lei. Masse lykke til i morgen om ikke jenten har funnet ut/finner ut at hun vil ut før!? :) Jeg skal på overtidskontroll på HUS i morgen og skjønner jeg må stålsette meg på smertefull stripping? Har ikke vært nødvendig i tidligere svangerskap, men jordmor sa det var vanlig at de forsøkte det om ikke fødsel var i gang til overtidskontrollen..:S Håper å ha jenten her innen lørdagskvelden seinest! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha..vet ikke egentlig hvorfor jeg gidder å skrive her nå, for er vel egentlig en forlatt gruppe dette.. Meeen, vil nå liksom "stå løpet ut" jeg også..:) Var på overtidskontroll i dag og jenten så ut til å ha det fint med sine 4,1 til 4,6 kg som hun ble estimert til å være..hjeeelp! Fikk time til igangsetting først lørdag morgen, det vil være 12.dag på overtid. Legen foretok såkalt stripping (jeg trodde det skulle gjøre så vondt, men var ikke vondt i det hele tatt: ) så har jo et lite håp om at det kan trigge fødselen og at hun dermed kommer av seg selv før lørdagens time! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke helt alene Tredjemann på vei, jeg venter også fremdeles. Seks dager over termin (30.10) i dag..

Så godt at frøkna di fortsatt har det fint inni magen, ei kraftig lita tulle altså. Krysser fingre og tær for at strippingen gjør at fødselen starter før du må settes i gang, masse lykke til!!

 

Jeg har fått time til overtidskontroll på fredag, må si jeg er mer enn spent! I følge legen min skulle jeg stille forberedt på eventuell innleggelse/igangsettelse selv om det da bare er 8 dager over termin. Hjelpes så skummelt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så da er vi i hvert fall to ventende her da! :) Ikke at jeg unner flere å gå så mange dager over termin altså, men kjekt å vite om når det er flere her i samme situasjon som også går og venter fra denne oktobergruppen! :)

 

Skjønner du er spent på om det blir igangsettelse fredag etter kontrollen da! Er nok lurt å ha bagen med, ja - sikkert lav terskel for å legge deg inn om det er noe som helst med deg el baby som tilsier at dere vil ha best av en påskyndet fødsel. :) Masse lykke til om ikke noe skjer av seg selv før den tid, håper jo selvfølgelig mest på sistnevnte! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...