Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #76 Skrevet 24. mai 2014 MULATTO a NON offensive terms used to describe a person that is half white, half black. Mulattos are obbsessed with identity, and mulatto is the perfect word for identifying a mixed person. Where I'm from, me and all of my mulatto friends embrace the word, and rep mulatto to the fullest. We can't say that we black, we can't say that we white, and every other word for mulatto sounds retarded, like "mixed," "bi-racial," or "multi-cultural." My mom is black, my dad is white, and I am mulatto. But when I fill out an application, I have to check "other." så hvorfor skal vi..som ikke er mulatter selv, bestemme for dem som det, om det er et rasistisk ord eller ikke, når mulattene selv mener det er positivt??? Og når jeg som er gravid med ja, nettopp en sjokoladebaby nevner det for mine venner, så er det for å beskrive at jeg bærer et barn som er blandet med afrikansk, og de forstår på et øyeblikk hva jeg mener og reagerer heller ikke selv negativt men av glede fordi de synes slike blandinger er vakre! Det er jo ikke slik at jeg kommer til å kalle mitt barn sjokolade face to face fordet? Og heller ikke noen av mine venner med sunn fornuft vil heller aldri sette mitt barn i bås foran barnet, fordi jeg og de andre barna mine er hvite! Jeg ville no aldri i mitt liv blitt sur og grinete og lei meg og tenkt at det var diskriminerende om en mørk rase hadde kalt meg white chocolate...tvert imot, jeg hadde blitt smigret fordi det er noe søtt og godt! Jenter er ens selv værste fiende..klarer å vri noe andre har som positiv tanke, useende eller hva som helst mellom himmel og jord til noe negativt fordi om mulatter er vakre vil det ikke si at vi ikke er det...det er øyet som ser. Vi hvite streber etter å være mørkere og mørke steber etter å bli lysere i huden og slik vil det alltid være. Uansett hvor vi drar i verden blir vi klassifisert som nordiske, europeere, hvite eller svensker .....og ja...når de mixer meg med svensker...da føler jeg et lite øyeblikks trang til å bortforklare og presisere at jeg er fra norge...men det er jo bare en intern spøk mellom nordmenn og absolutt ingen alvor i......men det har blitt en "greie" fordi vi lager det til en tabu, så slik blir det vel også med chocolade! Anonymous poster hash: 31b7b...02d Hjelp. Du burde kanskje lese litt mer om dette. Uff. Lykke til! Anonymous poster hash: 31b7b...02d
38_Bergen Skrevet 24. mai 2014 #77 Skrevet 24. mai 2014 MULATTO a NON offensive terms used to describe a person that is half white, half black. Mulattos are obbsessed with identity, and mulatto is the perfect word for identifying a mixed person. Where I'm from, me and all of my mulatto friends embrace the word, and rep mulatto to the fullest. We can't say that we black, we can't say that we white, and every other word for mulatto sounds retarded, like "mixed," "bi-racial," or "multi-cultural." My mom is black, my dad is white, and I am mulatto. But when I fill out an application, I have to check "other." så hvorfor skal vi..som ikke er mulatter selv, bestemme for dem som det, om det er et rasistisk ord eller ikke, når mulattene selv mener det er positivt??? Og når jeg som er gravid med ja, nettopp en sjokoladebaby nevner det for mine venner, så er det for å beskrive at jeg bærer et barn som er blandet med afrikansk, og de forstår på et øyeblikk hva jeg mener og reagerer heller ikke selv negativt men av glede fordi de synes slike blandinger er vakre! Det er jo ikke slik at jeg kommer til å kalle mitt barn sjokolade face to face fordet? Og heller ikke noen av mine venner med sunn fornuft vil heller aldri sette mitt barn i bås foran barnet, fordi jeg og de andre barna mine er hvite! Jeg ville no aldri i mitt liv blitt sur og grinete og lei meg og tenkt at det var diskriminerende om en mørk rase hadde kalt meg white chocolate...tvert imot, jeg hadde blitt smigret fordi det er noe søtt og godt! Jenter er ens selv værste fiende..klarer å vri noe andre har som positiv tanke, useende eller hva som helst mellom himmel og jord til noe negativt fordi om mulatter er vakre vil det ikke si at vi ikke er det...det er øyet som ser. Vi hvite streber etter å være mørkere og mørke steber etter å bli lysere i huden og slik vil det alltid være. Uansett hvor vi drar i verden blir vi klassifisert som nordiske, europeere, hvite eller svensker .....og ja...når de mixer meg med svensker...da føler jeg et lite øyeblikks trang til å bortforklare og presisere at jeg er fra norge...men det er jo bare en intern spøk mellom nordmenn og absolutt ingen alvor i......men det har blitt en "greie" fordi vi lager det til en tabu, så slik blir det vel også med chocolade! Anonymous poster hash: 31b7b...02d Hjelp. Du burde kanskje lese litt mer om dette. Uff. Lykke til! Anonymous poster hash: 31b7b...02d inn på "urban dictionary" du og sjekk ting for deg selv hva mulatter selv synes om dette...dette var bare ett utdrag av mange innlegg som resten også var positive..og ja, de visste godt at det var "mule" ordet var opphavet fra..... og hva gjør deg til en professor i dette da frøken allviter?
Jallow B Skrevet 24. mai 2014 #78 Skrevet 24. mai 2014 Sjokoladebaby e meir et koseord. Ken i helsikken tolke ordet sjokolade negativt?? Mange barn e vakre, men dei mørke. Sjokoladebabyane. E dei nydeligaste som finns!! Kan bare våga seg å å kalla meg rasist fordi eg seie sjokoladebaby!! Rasisme e alvorlig, men ein må sjå te å skjerpa seg og! Eg va i Afrika i 2mnd og dei mørke, som kjente meg, kalla meg white chocolate. Eg svarte med brown sugar. Fleire av dei som ikkje kjente meg kikka på meg. Og dei mørke eg var med blei fleire ganger spurt om eg va rasist. Koffor sku eg vera meir rasist, enn dei som kalla meg ette min farge? Og koffor kan dei kalla seg, og kvarandre negra, men med ein gong ordet kjem frå ein kvit e da krise??Anonymous poster hash: dddd1...19b Jeg antar du er seriøs, så.. Les deg for det første opp om historien om ordet neger, og hvor det stammer fra, og hvorfor det oppfattes negativt. It ain`t yours to claim. Om du ble spurt mange ganger, på bare to mnd i Afrika ( Afrika er forøvrig ett kontigent, du kan ha vært hvor som helst.. ), så har de kanskje ett poeng? Om du vil forstå grunnen til at din kommentar om hudfarge er verre enn deres, kan du jo, igjen, lese deg opp om f.eks white privilege o.l. ?? Hvorfor er det greit at mørke mennesker kaller henne "white chokolate"?? Hvor skreiv jeg det? http://mixedraceidentity.wordpress.com/2013/07/12/the-fetishisation-of-mixed-race-individualsthe-exotic-fallacy/ Interessant lesning vedrørende "mulatter er de peneste barna"-kommentarer. Utdrag: "Do you realise that when you raise me as an ideal you are saying that I am more beautiful than my own community of colour? You divide me from my own people because you position me as more desirable than they are. In saying this you not only marginalise mixed race individuals from within their own ethnic communities but you condemn POC by saying that they are too black, too brown, too coloured."[/size] ..or too white? http://lookatthewords.tumblr.com/post/71713649050/black-is-beautiful-white-is-beautiful-and-every-other Les og lær. Nei, nå får du gi deg. Man er akkurat like ufin mot hvite som man er mot sorte når man sier noe slikt. Tidligere i tråden sier en at hun stadig får komplimenter fordi "hun ikke ser norsk ut", med sin "fine gyldne hud". Det hun da indirekte sier er at nordmenn med hvit hud ikke er like attraktive. (Og for øvrig noe helt annet enn seksuell preferanse som jeg ser du blir sint av) Man er jo like ufin mot hvite mennesker. Anonymous poster hash: ef03a...ffd Hvor?? Når man sier er blandete er vakrere enn svarte og hvite mennesker så er man automatisk like stygg mot hvite som svarte!! Anonymous poster hash: ef03a...ffd Foreslår at dere begge klikker inn på den linken og faktisk leser dere nedover hele remsa.
Jallow B Skrevet 24. mai 2014 #79 Skrevet 24. mai 2014 inn på "urban dictionary" du og sjekk ting for deg selv hva mulatter selv synes om dette...dette var bare ett utdrag av mange innlegg som resten også var positive..og ja, de visste godt at det var "mule" ordet var opphavet fra..... og hva gjør deg til en professor i dette da frøken allviter? "MommaA, it is an outdated term, so no it isn't that crazy. Folks may still use it, but it is generally regarded as derogatory because it is so outdated. Like quadroon. It would be similar to calling a child with Down Syndrome "mongoloid". " http://forums.thebump.com/discussion/7968708/if-you-still-say-mulatto - To begin with, “Mulatto” is not actually a Latin word. The Spanish and Portuguese word “mulato” is derived from the Latin “mulus” which means mule. Basically when you call someone a mulatto you’re calling them a human version of a mule, how respectful is that? Historically this term was not simply a description, it was a derogatory term that classified people akin to cattle. Think about it, of all the terms someone could use to describe people born of black and white parents they chose “mule”. Do you really think that was about having a precise description? http://pudstrand.fatcow.com/blog/?p=275 - Coming from a mixed-race (half bajan, half scottish) Canadian, I will say for all of you debating this that I find Mulatto extremely offensive. It has connotations of being referred to as a "mule" as discussed, and also a history with the slave trade. The fact that it's acceptable in areas outside of North America makes no difference whatsoever. That is only a matter of a lack of awareness on the part of those still using this antiquated, racist relic of a term. Why is it so offensive? It gives a connotation that someone of a mixed race is of a lesser "breeding" or impure. It's gutteral, insensitive and disgusting. It's just as bad as calling someone a "Mutt" or a "Half-breed" Debate the semantics all you want, just know that if you use the term, especially in Canada or the states, you ARE going to offend a mixed race person. http://parlourmagazine.com/2010/09/mulatto-racial-slur-or-socially-exceptable/
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #80 Skrevet 24. mai 2014 Har aldri helt skjønt hvorfor det er så viktig å kalle andre ting de ikke liker og rettferdiggjøre det med 'det er søtt', 'jeg blir ikke støtt', 'jeg liker det' osv. Det som betyr noe er hva mottager tenker. Voksne mennesker som trasser som barn for å kalle andre noe de ikke liker. Makan! Anonymous poster hash: 99e96...3fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2014 #81 Skrevet 24. mai 2014 Jeg er mørkebrun i huden. Og hadde noen kalt meg sjokoladebarn så hadde jeg blitt dritsur! Selv om dere ikke mener noe vondt med det så bør dere heller ta det til dere og slutte å bruke ordet. For vi som ER brune i huden setter lite pris på å bli kalt det. Selv om dere selv mener det er aldri så søtt! For meg kunne dere like gjerne kalt meg neger eller svarting, like ille uansett! Anonymous poster hash: 40360...c28
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #82 Skrevet 25. mai 2014 Jeg vet at noen refererer til asiatiske damer som sushi. Jeg synes sushi er supergodt, og at asiatiske damer ofte er pene, slik som sushi. Er det dermed greit at jeg kaller dem 'sushi'? Det er virkelig ikke vondt ment. Anonymous poster hash: 239e8...3fd
CaptainHindsight Skrevet 25. mai 2014 #83 Skrevet 25. mai 2014 Foreslår at dere begge klikker inn på den linken og faktisk leser dere nedover hele remsa. Jeg kommenterer ikke på noe jeg ikke har lest igjennom. Og jeg mener fremdeles at man bør trå like varsomt rundt hvite som sorte. Budskapet på det du sendte hadde vært perfekt om man bare hadde lagt til "or too white" og kuttet ut POC. Det er jo der litt av problemet ligger, at man alltid lager skiller, selv når man adresserer et reelt problem.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #84 Skrevet 25. mai 2014 Jeg vet at noen refererer til asiatiske damer som sushi. Jeg synes sushi er supergodt, og at asiatiske damer ofte er pene, slik som sushi. Er det dermed greit at jeg kaller dem 'sushi'? Det er virkelig ikke vondt ment. Anonymous poster hash: 239e8...3fd Jeg elsker poteter, men vil likevel ikke bli kalt potet Anonymous poster hash: ef03a...ffd
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #85 Skrevet 25. mai 2014 Jeg har en mann fra Mexico. Han er søt, lysebrun og litt fet, akkurat som en churro. Er det dermed greit at jeg refererer til ham som 'min lille churro'? Jeg elsker ham, slik jeg elsker en churro, og det er ikke rasistisk ment. Fritt fram da, sant? Anonymous poster hash: 239e8...3fd
Gjest H to the Izzo Skrevet 25. mai 2014 #86 Skrevet 25. mai 2014 Jeg har en mann fra Mexico. Han er søt, lysebrun og litt fet, akkurat som en churro. Er det dermed greit at jeg refererer til ham som 'min lille churro'? Jeg elsker ham, slik jeg elsker en churro, og det er ikke rasistisk ment. Fritt fram da, sant? Anonymous poster hash: 239e8...3fd Takk for en god latter!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #87 Skrevet 25. mai 2014 Mange her minner om min aldrende mor. Hun vet godt at det er feil, men refererer til mennesker med pigment som 'fargede'. Jeg spoer hvilken plantasje hun har laert dette paa, og hun bare trekker paa skuldrene og sier hun alltid har kalt 'dem' det. "Liker du ikke farger, du da?" Sier hun med et ondt glimt i blikket. "Ingen er blaa, groenne eller gule", sier jeg, reiser meg og gaar. Anonymous poster hash: 31b7b...02d
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #88 Skrevet 25. mai 2014 Det morsomste med denne tråden er at Jallow B selv har kalt barnet sitt for sjokoladebaby Anonymous poster hash: ef03a...ffd
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #89 Skrevet 25. mai 2014 Hva i helvete skal vi kalle de som ikke er hvite da???? Gi meg et endelig svar. Anonymous poster hash: be13a...97e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #90 Skrevet 25. mai 2014 Hva i helvete skal vi kalle de som ikke er hvite da???? Gi meg et endelig svar. Anonymous poster hash: be13a...97e Må du på død og liv ha et kallenavn på de som ikke er hvite ? Anonymous poster hash: c92dc...fb3
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #91 Skrevet 25. mai 2014 Mitt beste forslag er å bruke ord som sier noe om hvor de kommer fra istedenfor neger, mulatt eller whatever. Hva med kineser, ghaner, kongoleser, sør afrikaner, afrikaner, asiater ? Anonymous poster hash: c92dc...fb3
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #92 Skrevet 25. mai 2014 Hva i helvete skal vi kalle de som ikke er hvite da???? Gi meg et endelig svar. Anonymous poster hash: be13a...97e Må du på død og liv ha et kallenavn på de som ikke er hvite ? Anonymous poster hash: c92dc...fb3 Er jo greit å vite hva man kan si da. Hvit er akseptert, liksom. Har afrikanske bekjente som blir fornærmet (!!!) om noen våååger å si de er fra Afrika, så da kan man jo ikke si afrikaner heller. Anonymous poster hash: ef03a...ffd
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #93 Skrevet 25. mai 2014 Er så typisk blåøyd nordmann å hele tiden dra den linja: ''Man kan jo ikke si noe før rasismekortet blir dratt frem''. Det er bare så utrolig snevert å si. Det hele handler i bunn og grunn om ha et snev av ømfintlighet rundt andre mennesker, og aksept for at folk kan ha ulike opplevelser av ord. Dette kan ikke mennesker forstå som ikke har blitt kallt neger, mulatt, sjokoladebarn osv tusen ganger gjennom livet og oppveksten.. Er det så vanskelig for folk å trø litt varsomt ? For noen er det er det greit å bli kallt det ene og det andre, men for andre er det ikke det. Det handler jo mye om hvilken relasjon man har til den man snakker til. Anonymous poster hash: c92dc...fb3
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #94 Skrevet 25. mai 2014 Hva i helvete skal vi kalle de som ikke er hvite da???? Gi meg et endelig svar. Anonymous poster hash: be13a...97e Må du på død og liv ha et kallenavn på de som ikke er hvite ? Anonymous poster hash: c92dc...fb3 Er jo greit å vite hva man kan si da. Hvit er akseptert, liksom. Har afrikanske bekjente som blir fornærmet (!!!) om noen våååger å si de er fra Afrika, så da kan man jo ikke si afrikaner heller. Anonymous poster hash: ef03a...ffd Kjenner mange afrikanere. ingen av de ville hatt problemer med at noen nevnte de er fra afrika. De er heller stolte av sin opprinnelse. Men de fleste av de hadde reagert om de ble omtalt som neger av fremmede. Dette handler om opprinnelsen av ordet neger, og at det for veldig mange oppfattes nedlatende. Anonymous poster hash: c92dc...fb3
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #95 Skrevet 25. mai 2014 Etter aa ha lest denne lista skal jeg personlig begynne å kalle de som er halvt svarte og halvt hvite for "Cookies & Cream" . Det er godt det, og dem er jo så pene ofte!! http://www.rsdb.org/race/mixed_races Anonymous poster hash: 239e8...3fd
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #96 Skrevet 25. mai 2014 Merkelig hvordan vi har et så ekstremt behov for å kategorisere mennesker basert på utseende. Hva med å heller si mora er fra mexico og faren er norsk hvis det blir behov for å poengtere at en person har et utenlandsk utseende. Anonymous poster hash: c92dc...fb3
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #97 Skrevet 25. mai 2014 Sjokoladebaby e meir et koseord. Ken i helsikken tolke ordet sjokolade negativt?? Mange barn e vakre, men dei mørke. Sjokoladebabyane. E dei nydeligaste som finns!! Kan bare våga seg å å kalla meg rasist fordi eg seie sjokoladebaby!! Rasisme e alvorlig, men ein må sjå te å skjerpa seg og! Eg va i Afrika i 2mnd og dei mørke, som kjente meg, kalla meg white chocolate. Eg svarte med brown sugar. Fleire av dei som ikkje kjente meg kikka på meg. Og dei mørke eg var med blei fleire ganger spurt om eg va rasist. Koffor sku eg vera meir rasist, enn dei som kalla meg ette min farge? Og koffor kan dei kalla seg, og kvarandre negra, men med ein gong ordet kjem frå ein kvit e da krise?? Anonymous poster hash: dddd1...19b Blir kvalm av slike som deg som skal snakke om at en type barn er penere enn andre. FYSJ! Spesielt siden det er superakseptert siden du sier dette om morke barn. Hadde jeg sagt at jeg foretrekker bleke barn hadde jeg blitt stemplet som rasist. Anonymous poster hash: 7a883...61c Og det høres det it som du gjør, sånn innerst inne.. Anonymous poster hash: 0151f...ba7
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #98 Skrevet 25. mai 2014 Sjokoladebaby e meir et koseord. Ken i helsikken tolke ordet sjokolade negativt?? Mange barn e vakre, men dei mørke. Sjokoladebabyane. E dei nydeligaste som finns!! Kan bare våga seg å å kalla meg rasist fordi eg seie sjokoladebaby!! Rasisme e alvorlig, men ein må sjå te å skjerpa seg og! Eg va i Afrika i 2mnd og dei mørke, som kjente meg, kalla meg white chocolate. Eg svarte med brown sugar. Fleire av dei som ikkje kjente meg kikka på meg. Og dei mørke eg var med blei fleire ganger spurt om eg va rasist. Koffor sku eg vera meir rasist, enn dei som kalla meg ette min farge? Og koffor kan dei kalla seg, og kvarandre negra, men med ein gong ordet kjem frå ein kvit e da krise?? Anonymous poster hash: dddd1...19b Blir kvalm av slike som deg som skal snakke om at en type barn er penere enn andre. FYSJ! Spesielt siden det er superakseptert siden du sier dette om morke barn. Hadde jeg sagt at jeg foretrekker bleke barn hadde jeg blitt stemplet som rasist. Anonymous poster hash: 7a883...61c Og det høres det it som du gjør, sånn innerst inne.. Anonymous poster hash: 0151f...ba7 Så bra at du beviser poenget da... Anonymous poster hash: ef03a...ffd
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2014 #99 Skrevet 25. mai 2014 Rasismekortet er "black power det" Og HI bøyer seg i støvet for våre nye landsmenn, som spytter på oss hvite:) Skal de svarte ha respekt, må di respektere oss først. Kaller de oss for "Whitney trash" "potet" "bleikfis" "Tine produkt" osv. Ja da skal de sannelig få igjen med samme mynt. Lik oppdragelse for alle, ja takk! Anonymous poster hash: 304ef...f2e Historisk er det nok vi hvite, som ikke respekterte dem først.. Så hvis noen skal skjerpe seg først da, så må det bli oss. Den hvite/gule verden (i-landene), lever fremdeles den dag i velstand på den sorte verdens (u-landene) bekostning. Det virker uansett ikke som at du er den første villig til å ta er steg for respekt og fred. Anonymous poster hash: 0151f...ba7
Jallow B Skrevet 25. mai 2014 #100 Skrevet 25. mai 2014 Foreslår at dere begge klikker inn på den linken og faktisk leser dere nedover hele remsa. Jeg kommenterer ikke på noe jeg ikke har lest igjennom. Og jeg mener fremdeles at man bør trå like varsomt rundt hvite som sorte. Budskapet på det du sendte hadde vært perfekt om man bare hadde lagt til "or too white" og kuttet ut POC. Det er jo der litt av problemet ligger, at man alltid lager skiller, selv når man adresserer et reelt problem. Nei. White is beautiful in every kind of way, og det vet vi alle, det blir alle, inkludert mørke barn, oppfostret med. Om du virkelig leste deg ned hele den remsa, så hadde du også sett det. Det selges blekemidler til hud for over 25 milliarder hvert eneste år. Mørkhuda kjendiser blir helt plutselig lysere på så og si alt av bilder. Det morsomste med denne tråden er at Jallow B selv har kalt barnet sitt for sjokoladebaby Anonymous poster hash: ef03a...ffd Nei, det burde egentlig bare vise at man kan lære I got called out on it, og tok det til meg. Jeg er ikke redd for å innrømme at jeg har kommet med idiotiske kommentarer selv om nettopp dette temaet tidligere, men jeg lærte fordi jeg leste, og jeg lærte fordi jeg fikk kommentarer på det. Hvordan skal man ellers lære??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå