Gå til innhold

***August 2014 ***


Fillibobba

Anbefalte innlegg

35 uker her også :)

Har hatt 1,5 døgn med veldig rolig baby. Kjent liv selvfølgelig, men annerledes enn vanlig. Husker det var sånn fra sist også, at ca hver 3 dag var litt rolig. Vel, nå var det rolig akkurat så lenge at jeg ble litt bekymret og vurderte å ringe fødeavdelingen. Heldigvis kom det noen gode spark ikke lenge etterpå. Og nå, når jeg vil sove, da skal den vesle bølla ta igjen alle sparkene den har spart på det siste 1,5 døgnet. Jammen sa jeg fest- her danses det riverdance :)

Synes også kynnerne har blitt litt voldsommere de siste dagene, ikke mye sprek til beins her. Det var sånn sist også, men nå har jeg ei på snart 1,5 år å løpe etter også. Og hun er rask :)

 

Er det bra med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er alt forholdsvis bra! Er 33+4 og denne uka starta modningstegnene på alvor. Litt tidlig enda å få kraftige menssmerter og kynnere så snart man prøver å gjøre noe i huset eller på jobb, så må prøve å få litt ro innimellom. Nå har vi 3 barn hjemme i 3 uker og er veldig spent på hvordan det skal gå!!!! Litt glad for at jeg kan gå på jobb 2 dager i uka:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 33+4 i dag i følge appen til babyverden. (Men fastlege og jordmor regner tydeligvis annerledes, for der ligger jeg alltid bak med én dag ifht det jeg tror.) Modningstegn har kommet ganske plutselig denne uken synes jeg. Gikk fra å ha ganske god form siste tre uker til å få mye mer kynnere. Får kynnere om natten som jeg må puste meg gjennom fordi de blir så voldsomme, og har mye stikking nedover. Har egentlig vært ganske optimistisk når jeg har tenkt på fødselen, men innser nå at den jo skal gjennomføres med en enda større mage og mindre mobilitet enn jeg har hatt før. Dette skal bli spennende.

 

Er det mange som har fødebagen klar allerede? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anekdote: jeg har termin 21.august, du 22.? Blir spennende å følge deg da! Uff, det høres ut som at du har din andel av plager du også! Jeg våkner ikke av kynnere om natta, men jeg våkner av menssmerter. Jeg tror ikke babyen ligger langt nede enda, så det er mest sannsynlig bare slik jeg må ha det en stund fremover...

Jeg har pakket det meste til babyen, men ikke til meg selv enda. Må ordne med vogn, bilstol og div til babyen først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fødebag klar her- er 35+4. Begynner først nå å synes at det nærmer seg. Har litt dårlig tid med pleddet jeg strikker til babyen fant jeg plutselig ut :P

Vi reiser noen dager på ferie til uka. Tar med helsekort, bilsete til babyen og et sett med babytøyet, så er det ikke noen krise om det plutselig skulle bli fødsel. Tror ikke det blir det- satser på å gå en uke over sånn som med storesøster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Jeg er så lykkelig i dag! Etter at babyen har ligget i seteleie ei uke, kjenner jeg nå at den har snudd seg til hodeleie! Siden jeg er langt ut i uke 36 begynte det å bli litt hastverk hvis den skulle snu seg selv. Men det gjorde den heldigvis! Nå er det ikke katastrofe med baby i seteleie heller da, men det ligger an til at babyen blir ganske stor. Og jeg vil helst ha naturlig fødsel.

Formen er stort sett veldig god fortsatt. Har begynt å få svært hyppige kynnere da, men de gjør ikke vondt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ticalinda: ja, har 22. august. Har på følelsen at jeg vil gå over tiden, ettersom det er første. Vi får holde hverandre oppdatert :)

 

Jolinda: så bra at baby snudde seg, det var sikkert en stor lettelse! Gjorde du noe selv for å hjelpe til eller fant den det bare ut av seg selv? Min er i sete nå, men snur seg ofte både hit og dit ila natten. (Snart uke 34) I går lå hun i tverrleie i noen timer, og det var skikkelig ubehagelig for meg. Hun koste seg nok da, for det var full aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolinda er du førstegangsfødende eller har du fler? Andregangsfødende snur jo barnet seg ofte flere ganger:-) min ligger i sete og blir 99% setefødsel sa de på ul. Er ikke så ofte førstegangsfødende snur seg så sent. Er i uke 35+0 så ja.. Men men,

Skal vel klare det og:-( :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er andregangsfødende. Men jeg husker at første også hadde ei uke i seteleie ganske sent i svangerskapet, rundt uke 35, men snudde seg selv. Husker at jeg syns det var irriterende at jordmor ikke trodde på at babyen hadde ligget i seteleie. Hun mente vel at man må være jordmor for å kjenne sånt. Men jeg er ganske tynn, og veldig "følsom" på framsida innvendig, så jeg kjenner spark mot ribbeina og ned mellom beina mine veldig godt. (Sistnevnte gjør veldig vondt!)

 

Jeg prøvde en del forskjellige stillinger for å snu babyen, men har ikkke inntrykk av at det hjalp så mye. Det å bøye meg ned til gulvet og bli stående ei stund (f.eks. hjelpe storesøster å ha på sko) er det som gjør at babyen snur seg fra hodeleie til seteleie. Men det funker ikke andre veien. Har også prøvd å ligge på ryggen med rompa høyt, og på knærne med hode lavt. Men babyen snudde seg selv i løpet av natta. Det eneste jeg gjorde var å ligge en liten stund på ryggen hver gang jeg var våken for å snu meg. Men om det påvirket i det hele tatt er vanskelig å si.

 

Fillibobba: Hvordan blir du fulgt opp i forbindelse med seteleie? Får du vekstestimering for å vurdere størrelse på baby osv? Blir det prøvd manuell snuing?

Her er baby estimert til å ligge 18% over snittet (skal på ny vekstestimering denne uka for å se om avviket har økt), og første fødselen var ganske lang, så jeg er ikke sikker på om jeg hverken ville hatt eller fått lov til å ha setefødsel. Men har virkelig ikke lyst på KS heller, så derfor er jeg veldig glad for at babyen snudde seg ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke fulgt opp pga av det, men fordi babyen viste seg å være litt liten på en kontroll jeg hadde etter at babyen hadde vært rolig i mange dager. I forhold til sete tar sykehuset det veldig piano, litt vel piano for en førstegangsfødende som vil ha info.. Skal ha ny vekstestimering når jeg er 36 fullgåtte og da lovet legen meg å snakke litt om setefødsel også. Så blir det vel tatt derifra i fht røntgen av bekkenet. Fikk beskjed om at manuell vending ikke ville bli utført om bekkenet var stort nok. Og at vaginal var å anbefale, men får jo velge selv. Etter å ha lest x antall forskningsrapportet etc vil jeg gjerne ha vaginal fremfor keisersnitt. Men det beste hadde jo vært hode selvfølgelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med augusterne? Ingen som har begynt å føde enda? Denne tråden står så stille.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig stille her ja. Er selv i uke 34 så håper fødsel lar vente på seg en mnd til. Er om 9 dager høygravid, så det er jo litt stas da :) er litt plaget av varmen og vann i beina, ellers alt perfekt! Men nei, ikke lenge til det er våres tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her har det også blitt litt hovne føtter de siste dagene. Må også ta glucosebelastning da jeg hadde litt sukker i urinen på siste kontroll. Ellers er ting som før. 26 dager igjen, og kjenner jeg ikke er helt klar for fødsel enda. Har litt igjen å ordne (ikke mye), men med dårlig form og VesleTrollet på straks 18 måneder går dagene litt for fort.

 

Nå er jeg hjemme alene, og har full kontroll over fjernkontrollen. Bare drit på tv, og sitter og ser på Morgan og Ola-Conny. Hjelpes meg- jeg blir flau....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går de varme dagene fort unna! Prøver å holde følge med min 18 mndr gamle sønn, så godt jeg kan;) gleder meg til samboer får ferie....

I helgen er samboers søster med tre barn og mann her, skal si det er liv ! Vi har rigga oss til nede i den svale kjellerstua, mens de får boltre seg i første etasjen. Er masse liv i magen og har hittil lagt på meg 15 kilo, er 34+5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fødsel her heller heldigvis. 40 dager igjen i dag! Hvordan er det med søvnen deres? Jeg er mye mer trøtt nå, og har fått helt forskjellig døgnrytme fra mannen. Tidlig i seng og tidlig opp. Synes det er litt trist for jeg liker så godt å legge meg sammen med ham. ( Men kan liksom ikke forlange at han legger seg kl halv ti heller) Presser meg til å være litt lenger oppe bare for kosens skyld. Håper dette blir annerledes når babyen kommer, men tipper at søvnen blir enda mer komplisert da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uke 33 nå og er veldig tung og sliten. Mistenker lavt blodtrykk (som sist) da jeg blir svimmel og anpusten av den minste ting. Skal til legen på onsdag så finner vel ut av det da.

 

Gleder meg ikke til fødsel, men til å bli ferdig med svangerskapet å få den lille hjem!

 

Har vært bortreist to uker på ferie nå, så nå gleder jeg meg til å bare pusle hjemme og forberede til fødsel og ny baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet to skjønne guttebabyer i gruppa på Facebook, begge kom tre-fire uker for tidlig. Ellers ruger vi fortsatt alle sammen :) Vet jo ikke hva de heter på BiM, men de hører hjemme her i alle fall!

41 dager til termin her, og sliter noe vanvittig med varmen. Begynner å bli stor og tung, lei og varm. Anklene har sagt farvel, men ingen tegn til sv.skapsforgiftning enda, heldigvis. Trøster meg med at det snart er over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har kommet to herlige babyer i hvertfall, og det begynner vel å kommer på løpende bånd etter hvert. :D  :wub:

Jeg har 26 dager igjen og koser meg med å gjøre ting klart hjemme. Ikke like kos med vaskingen, men det trengs det også.

Fødebaggen er ganske så klar, tar med tannbørsten og drikke/mat når det setter igang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 dager igjen, og føler meg ganske så ubrukelig! Varmen får skylda! Og det faktum at 3 små barn har ferie fra bhg... Mannen er heldigvis hjemme, men vi driver og skal bygge ut huset med 2 ekstra soverom, så mesteparten av hans tid går til det prosjektet.... Sliten og varm er vel to stikkord... Jeg jobber 6t, 2 dager i uka, men merker at jeg nå trenger helt fri...

Er det noen av dere som strikker noe til babyen som kommer? Hva strikker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 dager igjen, og føler meg ganske så ubrukelig! Varmen får skylda! Og det faktum at 3 små barn har ferie fra bhg... Mannen er heldigvis hjemme, men vi driver og skal bygge ut huset med 2 ekstra soverom, så mesteparten av hans tid går til det prosjektet.... Sliten og varm er vel to stikkord... Jeg jobber 6t, 2 dager i uka, men merker at jeg nå trenger helt fri...

Er det noen av dere som strikker noe til babyen som kommer? Hva strikker dere?

Ja jeg strikker :) Ullpledd i havskummønster. Har LITT dårlig tid på å bli ferdig kjenner jeg... Strikket pledd og hentesett til storesøster. Hentesett i str 3 mnd. Passet til hun var over året... Teiteste oppskriften jeg har brukt noen gang! Settet var fint, men totalt ubrukelig som hentesett :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er formen veldig dårlig... er 35+5 - skal ha neste kontroll i uke 37 hos fastlegen da jordmor har ferie. 

min lå også i seteleie og fikk streng beskjed av jordmor at hvis legen ikke kunne kjenne åssen han lå i magen da eller om han fremdeles lå i seteleie så skulle jeg ha henvisning til sykehuset... 

 

hadde keisersnitt forrige gang og det gjør skikkelig vondt nede ved det innvendige arret hver gang jeg får kynner som er titt og ofte... pluss bekkenløsning fra en annen verden og 18 mnd gammel tussetass som ikke begynner i barnehage før i august... akkurat når jeg har termin.... jippi... 

 

heldigvis har sambo ferie fra og med i morgen og da skal jeg slappe av og sove litt. å være gravid når man har en liten akrobat på 18 mnd hjemme hele dagen er ikke bare bare... 

 

gleder meg til å føde og komme i normal form igjen.... er så DRITTLEI av å ha smerter og kynner og bekkenløsning som gjør at jeg nesten ikke klarer å gå uten krykker... ååååhhhhhh.... 

 

håper det blir naturlig fødsel denne gangen.... keisersnitt var herk... fy f.... skjønner ikke åssen noen damer velger det frivillig...... det var helt jævlig.... håper at bebisen har snudd seg og at jeg kan føde normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er formen veldig dårlig... er 35+5 - skal ha neste kontroll i uke 37 hos fastlegen da jordmor har ferie.

min lå også i seteleie og fikk streng beskjed av jordmor at hvis legen ikke kunne kjenne åssen han lå i magen da eller om han fremdeles lå i seteleie så skulle jeg ha henvisning til sykehuset...

 

hadde keisersnitt forrige gang og det gjør skikkelig vondt nede ved det innvendige arret hver gang jeg får kynner som er titt og ofte... pluss bekkenløsning fra en annen verden og 18 mnd gammel tussetass som ikke begynner i barnehage før i august... akkurat når jeg har termin.... jippi...

 

heldigvis har sambo ferie fra og med i morgen og da skal jeg slappe av og sove litt. å være gravid når man har en liten akrobat på 18 mnd hjemme hele dagen er ikke bare bare...

 

gleder meg til å føde og komme i normal form igjen.... er så DRITTLEI av å ha smerter og kynner og bekkenløsning som gjør at jeg nesten ikke klarer å gå uten krykker... ååååhhhhhh....

 

håper det blir naturlig fødsel denne gangen.... keisersnitt var herk... fy f.... skjønner ikke åssen noen damer velger det frivillig...... det var helt jævlig.... håper at bebisen har snudd seg og at jeg kan føde normalt.

Hvorfor var keisersnitt så forferdelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ultralyd i går og baby blir stor:( og ligger i tverrleie...skal tilbake på kontroll om to uker. Ommikke baby har snudd seg til da, vil de vende henne..hjelp...og fortsetter hun å vokse sånn , blir jeg satt i gang ,antakelig i uke 37...håper hun snur seg selv, så slipper jeg vending ,eller keisersnitt hvis hun ikke snur seg...åhhh,æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ultralyd i går og baby blir stor:( og ligger i tverrleie...skal tilbake på kontroll om to uker. Ommikke baby har snudd seg til da, vil de vende henne..hjelp...og fortsetter hun å vokse sånn , blir jeg satt i gang ,antakelig i uke 37...håper hun snur seg selv, så slipper jeg vending ,eller keisersnitt hvis hun ikke snur seg...åhhh,æsj!

Hvor mange uker er du nå? Håper babyen snur seg og du slipper keisersnitt. Var det veldig stor tilvekst på babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...