Gå til innhold

Hva er den "beste" feilen dere hører folk si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier "talte" og "har talt" og ikke "telte" og "har telt" for verbet "å telle". Det er flere som har reagert på at jeg sier det, spesielt fordi jeg er matematikklærer ;) Slo opp i bokmålsordboka nå og det ser faktisk ut som at man kan si begge deler. Flere som sier det samme som meg?

Anonymous poster hash: 28811...c92

Det har vel alltid hett talte har talt?? Telte og har telt er nynorsk i min verden...

Anonymous poster hash: 013fa...08e

Det er bokmål i bokmålsordboka.

Anonymous poster hash: 7df77...d1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"fordi om" (de mener "selv om")

Anonymous poster hash: 4b39e...fae
Skrevet

Ei venninne av meg drømmer om å leve et a4 ark.... 

Anonymous poster hash: 7834b...342
Skrevet

Når Arne Scheie kommenterer hopp sier han konsekvent "og" selv om han mener "å", også sier han "indivuell" istedenfor "individuell". Irriterer meg grønn hver gang (men liker ham egentlig godt som kommentator! )

Skrevet

Jeg klarer ikke skille mellom børse og bøsse, vet ikke forskjellen den dag i dag! Tør nesten ikke si ordet når andre hører, det kom børsebærere / bøssebærere på døra. Aner ikke om jeg sier riktig for jeg husker aldri forskjellen...

Anonymous poster hash: ef3b3...4c7

Skrevet

Jeg klarer ikke skille mellom børse og bøsse, vet ikke forskjellen den dag i dag! Tør nesten ikke si ordet når andre hører, det kom børsebærere / bøssebærere på døra. Aner ikke om jeg sier riktig for jeg husker aldri forskjellen...

En børse er et våpen. En bøsse er en beholder. Forhåpentligvis får du bøssebærere på døra ;)

Skrevet

Jeg klarer ikke skille mellom børse og bøsse, vet ikke forskjellen den dag i dag! Tør nesten ikke si ordet når andre hører, det kom børsebærere / bøssebærere på døra. Aner ikke om jeg sier riktig for jeg husker aldri forskjellen...Anonymous poster hash: ef3b3...4c7

En børse er et våpen. En bøsse er en beholder. Forhåpentligvis får du bøssebærere på døra ;)Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Thanx:) Nå skal jeg prøve å huske det! Skal ikke være enkelt, til nå har jeg bare prøvd å unngå å si ordet...

Skrevet

Jeg klarer ikke skille mellom børse og bøsse, vet ikke forskjellen den dag i dag! Tør nesten ikke si ordet når andre hører, det kom børsebærere / bøssebærere på døra. Aner ikke om jeg sier riktig for jeg husker aldri forskjellen...Anonymous poster hash: ef3b3...4c7

En børse er et våpen. En bøsse er en beholder. Forhåpentligvis får du bøssebærere på døra ;)Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Thanx:) Nå skal jeg prøve å huske det! Skal ikke være enkelt, til nå har jeg bare prøvd å unngå å si ordet...

Lag deg huskeregel: Skyte med børse (skj-lyd i begge ordene).

Skrevet

Jeg fikk en mail; Kan du komme til interju mandag 10.5?

Kjente at det var lite profesjonelt.

Skrevet

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg sier "sefførgeli", og ikke "selvfølgelig" :(

Alle tre ungene sier "jeg LO den der" og ikke "jeg LA den der"..

Jeg syns det høres litt teit ut når folk uttaler U'en i baguette, altså "bagUett"

Ellers hender det jeg irriterer meg litt over de som har "vært til legen", ikke skiller på dem/de, de som ikke klarer å skille på uttalelsen av kj/skj/sj-lyden, etc.. Og siden jeg bor utenfor Drammen hører jeg ofte "påsa" (pose), "vårs" (som i "oss"), hvem bil osv :P

Anonymous poster hash: e728f...77a

Skrevet

Hm. Biblotek:-p

Anonymous poster hash: 1e30e...3a6

Skrevet

Det har jeg sett så mange ganger her inne - men heldigvis aldri ellers! Helt forferdelig!

Anonymous poster hash: 2b915...616

Skrevet

Søstra mi sier konsekvent ingrenser i steden for ingredienser og kessjup i steden for ketchup.

Anonymous poster hash: fd9c2...4a1
Skrevet

Henning Olsen (isen)  i stedet for Hennig Olsen! Det er så feil, så feil!

De som sier sheptisk i stedet for skeptisk.

Og konkurranshe i stedet for konkurranse. Grøss, det er så fælt å høre på!!

Skrevet

Det har jeg sett så mange ganger her inne - men heldigvis aldri ellers! Helt forferdelig!

For det om, er det vel egentlig det skrives... Husker så godt at norsklæreren min rettet på dette, "Ikke fordi om, men for det om". 

Anonymous poster hash: 0fdeb...6b7

Skrevet

For det om, er det vel egentlig det skrives... Husker så godt at norsklæreren min rettet på dette, "Ikke fordi om, men for det om". 

Anonymous poster hash: 0fdeb...6b7

? det heter vel egentlig ikke det? Det gir jo ingen mening!

Skrevet

ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den  måten. Anonymous poster hash: d1655...b28

Hvordan skal regissør uttales da? Med den G-en tydelig? Det gjør ingen her i området og jeg jobber på et teater. Ksnskje det er dialekt, for vi sier rechisør

Anonymous poster hash: 2235b...6b5

Skrevet

I barnehage der jeg jobber sier barna konsekvent å kopojere. Jeg prøvde en dag å fortelle dem at det heter å kopiere, men da skrøna jeg visst :)

Også sier de gafler når de mener vafler :)

Skrevet

Folk som uttaler Xen i Grand Prix, som min nabo.

Kjenner ei som sier kepsjup og reglion.

Og min mor fornorsker absolutt alt, så engelske ord blir uttalt på norsk måte. Hun hadde et prakteksemplar for noen uker siden, men jeg klarer ikke huske det nå. Men i går hadde hun vært og kjøpt jørsilaken (jerseylaken) det er jo ikke så ille, men jeg er så dårlig på å legge meg det morsomme på minne.

Skrevet

Blutuf (bluetooth)

Anonymous poster hash: 28811...c92
Skrevet

Bloggere og andre som skriver at "livet er ikke alltid en dans på røde roser". Grøss! Smør på flesk for min del..

Skrevet

Russchland, ischlam, bronsche og fengschel, uttalt med skj-lyd. Det skal være tydelig s-lyd i alle: Russland, islam, bronse og fengsel. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg takler ikke når voksne mennesker ikke kan bruke hvem/hvilken... "Ole, HVEM genser vil du ha?"

Jeg grøsser!!Anonymous poster hash: be8a6...713

Jeg har sagt det før, men jeg kan godt si det igjen: DET ER DIALEKT!

Prøv å få hele Drammen/Lier/Røyken/Hurum/Eiker til å si noe annet. Da er du god!

Anonymous poster hash: 0a881...22f

Det er ikke sant.

Mor mi og hennes 4 søsken vokste opp i Røyken, og ungene deres vokste også opp der (ikke jeg, men mine kusiner) - og de har aldri sagt hvem bok, hvem bil osv. De sier hvilken, som det SKAL sies. Har ikke hørt det i Drammen heller.

Så må vi alle huske en ting: slang er ikke det samme som dialekt... Når bergensere sier "en jente - jenten" i stedet for "ei jente - jenta" er det dialekt. Når de sier "mast" for "mistet" eller "sjole" for "kjole" er det slang.

Gjest Antarctica
Skrevet

ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den  måten. Anonymous poster hash: d1655...b28

Hvordan skal regissør uttales da? Med den G-en tydelig? Det gjør ingen her i området og jeg jobber på et teater. Ksnskje det er dialekt, for vi sier rechisør

Anonymous poster hash: 2235b...6b5

Ja, "rechissør" som du sier er rett. Men 11.24 reagerte på "ressichør"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...