Gå til innhold

Hva er den "beste" feilen dere hører folk si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt flere, som infulensa og legimitasjon. Den beste står imidlertid eks-svigerinnen min for. Hun insisterer på at det går "til Dundas". Prøvde en gang å forkare henne at det heter "ad undas" og er latin, men det gikk ikke hjem. 

Anonymous poster hash: a0770...8b5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier adundas, men har aldri tenkt over hvor det kommer fra. Hva betyr det?

Anonymous poster hash: 220a0...f36
Skrevet

Min venninne klarer IKKE si vannkaraffel. Hun sier vannkaragaffel. Hun er veldig søt når hun sier det. Tar liksom sats for å si det riktig og ut kommer vannkaragaffel... Hver gang. :-)

Anonymous poster hash: 4fede...4ec

Skrevet

Latin og betyr gå i bølgene, eller gå i havet.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Psykologstudenten hos oss som er ferdig utdannet i år, sier konsekvent psykriatri, og psykriatiker.... Jeg har problemer bare med å skrive det feil...

Skrevet

Latin og betyr gå i bølgene, eller gå i havet.

Takk, googlet og fant  "gå til grunne" :)

Skrevet

Legimitasjon, insjenativ (det heter initiativ!), og at de skal kjøpe 500 grams Paracet eller 400 grams Ibux (det er milligram!).

Anonymous poster hash: 2e816...7cd

Skrevet

Det betyr direkte oversatt "til bølgene". I overført betydning betyr det at det går i kloakken, som før i tiden havnet i havet. "I dass", på godt norsk. 

Anonymous poster hash: 7df77...d1f

Skrevet

Jeg sa lenge moksusoske.. Hørte det ble feil da det kom ut, men gjorde det hver gang likevel. Kan ikke garantere at jeg sier moskusokse nå heller, men dette er jo ikke et ord som blir mye brukt..

Anonymous poster hash: 3e0f8...dc7

Skrevet

- legemitasjon

- resisjør

- triOlogi

- insjniativ

- eKskapade

- aDvokado

- kontoER

- ksktusER

Skrevet

Youtube klarer ikke en venn av meg å si,han tar med E en på slutten.

Høres skikkelig dumt ut hehe.

mamma sier sjidnappe,ikke kidnappe.

Anonymous poster hash: 15b76...57a
Skrevet

- legemitasjon

- resisjør

- triOlogi

- insjniativ

- eKskapade

- aDvokado

- kontoER

- ksktusER

Ekspresso ;)

Skrevet

- legemitasjon

- resisjør

- triOlogi

- insjniativ

- eKskapade

- aDvokado

- kontoER

- ksktusER

Ekspresso ;)

Hun tv-kokken på TV2 frokostsending sa ekspresso her om dagen. Synes en del slike feil er litt søte jeg.

Skrevet

Nesten ingen jeg kjenner sier menn, de sier menner... "Åh, så gode kakemenner". De fleste sier også huser, isteden for hus. "I haugeveien ligger tre flotte huser".

Da får jeg frysninger :spy:

Skrevet

- legemitasjon

- resisjør

- triOlogi

- insjniativ

- eKskapade

- aDvokado

- kontoER

- ksktusER

Ekspresso ;)

Hun tv-kokken på TV2 frokostsending sa ekspresso her om dagen. Synes en del slike feil er litt søte jeg.

Jeg lo godt av alle som sa ekspresso i mange år helt til jeg fikk vite av en italiener at man i Italia kan si begge deler, og begge er riktig. Hørt det selv etter å ha feriert der.

Anonymous poster hash: 1db8f...6a2

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Eksen min sier at han får tilbakesmell på skatten :P Han håper hvert år at han ikke får tilbakesmell..har prøvd å si det heter baksmell, men det går ikke inn!!

Ellers må jeg selv konsentrere meg for å si regissør riktig!

Skrevet

bor i bergen og her er det MENGDER å ta av...den klassiske "mast", som i jeg mast nøklene mine, kaffi, sitte på en cd, ligge ved i ovnen. Og ingen her klarer kj-lyden  :laugh:

Anonymous poster hash: 3ee58...3ec
Skrevet

Ikke akkurat feil uttale, men guuud så irriterende...

Det er når folk sier "meg og xxx" istedet for "xxx og jeg"... Har desverre blitt hektet på Paradise i år, og alle sier "meg og Ann Mariell", "meg og henne", "meg og Gabriel" etc. 

Jeg blir helt tussete av det;) Det fikk vi prentet inn på barneskolen som del av folkeskikk og nevne den andre personen først og så seg selv. Det sier også noe om hvor selvopptatt ett menneske er!

Jeg har forresten sagt i alt for mange år: "her lukter det muffins" *flau* Syntes jo at det var et merkelig uttrykk at noe luktet muffins når det var mistenkelig, men men...

Ingen hadde sagt til meg at det er feil, men den dagen noen gjorde meg klar over feilen trodde jeg at jeg skulle synke gjennom gulvet... 

Anonymous poster hash: aaf60...801
Skrevet

Nesten ingen jeg kjenner sier menn, de sier menner... "Åh, så gode kakemenner". De fleste sier også huser, isteden for hus. "I haugeveien ligger tre flotte huser".

Da får jeg frysninger :spy:

Er du fra Østfold? Det er jeg, og der er det veldig vanlig å si både menner, huser, høler (hull) og treer (trær). Det er faktisk ikke feil, det er dialekt. Min venninne fra Otta sier "oss" der de fleste nordmenn ville sagt "vi", og det er heller ikke feil. Derimot er det helt feil å skrive det. 

Skrevet

Jeg takler ikke når voksne mennesker ikke kan bruke hvem/hvilken... "Ole, HVEM genser vil du ha?"

Jeg grøsser!!

Anonymous poster hash: be8a6...713

Skrevet

Jeg sier kurg. Klarer aldri bestemme meg om jeg skal si korg eller kurv, så da blir det kurg. Sier også gabasjerom og ikke bagasjerom. Siste tingen jeg sier er forsidenav og ikke vedsidenav. Vet at alt dette er feil men det er bare i min ordbok altså

Anonymous poster hash: 1ef2e...0c7
Skrevet

Det betyr direkte oversatt "til bølgene". I overført betydning betyr det at det går i kloakken, som før i tiden havnet i havet. "I dass", på godt norsk. 

Bare sånn for å være skikkelig petimeter så er det godt tysk, ikke norsk ;) http://sagablott.no/dass/ l

Anonymous poster hash: ab207...7c1

Skrevet

Komfirmasjon og komfen er irriterende feil. Og enda verre er 'hvem' om gjenstander; Hvem bok? Hvem bukse? etc.

Anonymous poster hash: 0f9ae...9a5

Skrevet

Jeg sier kurg. Klarer aldri bestemme meg om jeg skal si korg eller kurv, så da blir det kurg. Sier også gabasjerom og ikke bagasjerom. Siste tingen jeg sier er forsidenav og ikke vedsidenav. Vet at alt dette er feil men det er bare i min ordbok altså

Anonymous poster hash: 1ef2e...0c7

Kurg var jo veldig søtt, da :)

Skrevet

Bare sånn for å være skikkelig petimeter så er det godt tysk, ikke norsk ;) http://sagablott.no/dass/ l

Anonymous poster hash: ab207...7c1

Herlig, elsker sånt! Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...