Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #102 Skrevet 14. mai 2014 Hytt og pine! Utrolig vanlig feil. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Feil og feil. Det er jo en blanding av "hytt og vær" og "død og pine", men har vel nærmest blitt et eget uttrykk nå. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Ja, men det betyr jo to helt forskjellige ting. Det blir litt som å si "for ei vanntønne" istedenfor kruttønne, tar bort litt av poenget? Ellers er det vel like vanlig snart å bruke sj istedenfor kj-lyden så vi må vel godta det også? Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Jeg sa "hytt og gevær" da jeg var liten. Enda kan det ramle ut av meg, om jeg ikke passer på. Anonymous poster hash: 0fdeb...6b7
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #103 Skrevet 14. mai 2014 Folk som sier 'Westminister' i stedet for 'Westminster' Anonymous poster hash: 8243b...66a
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #104 Skrevet 14. mai 2014 Den beste må være når datteren min på 4 skal bøye verbet "å skrike" (gråte), og sier "Jeg har skrukket i barnehagen i dag". Anonymous poster hash: 4f981...752
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #105 Skrevet 14. mai 2014 Her sier samboeren marsjipan. Æææh Anonymous poster hash: 32d28...87b Hva sier de da? Anonymous poster hash: 6ab00...2a9 Marsipan... Uten j Anonymous poster hash: 32d28...87b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #106 Skrevet 14. mai 2014 Jeg hater naar folk sier kaffi! Uansett hvor rett det er, saa skjaerer det i orene! Anonymous poster hash: 2725d...6cd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #107 Skrevet 14. mai 2014 Hytt og pine! Utrolig vanlig feil. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Feil og feil. Det er jo en blanding av "hytt og vær" og "død og pine", men har vel nærmest blitt et eget uttrykk nå. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Ja, men det betyr jo to helt forskjellige ting. Det blir litt som å si "for ei vanntønne" istedenfor kruttønne, tar bort litt av poenget? Ellers er det vel like vanlig snart å bruke sj istedenfor kj-lyden så vi må vel godta det også? Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Ja, det må vi godta. Språkforskere mener at kj-lyden nesten helt sikkert er dømt til å forsvinne fra språket. Det skjærer meg i hjertet, men ikke noe å gjøre med. Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #108 Skrevet 14. mai 2014 Hytt og pine! Utrolig vanlig feil. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Feil og feil. Det er jo en blanding av "hytt og vær" og "død og pine", men har vel nærmest blitt et eget uttrykk nå. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Ja, men det betyr jo to helt forskjellige ting. Det blir litt som å si "for ei vanntønne" istedenfor kruttønne, tar bort litt av poenget? Ellers er det vel like vanlig snart å bruke sj istedenfor kj-lyden så vi må vel godta det også? Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Ja, det må vi godta. Språkforskere mener at kj-lyden nesten helt sikkert er dømt til å forsvinne fra språket. Det skjærer meg i hjertet, men ikke noe å gjøre med. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Spraakforskere sier mye rart. Det viktigste er at laerere og foreldre gjor sitt, men naar laerere bare gir opp saa blir det verre. De har jo naa gjort det 'lovlig' aa blaase i regelen dengang da og hvergang naa. Tragisk. Anonymous poster hash: 2725d...6cd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #109 Skrevet 14. mai 2014 Hytt og pine! Utrolig vanlig feil. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Feil og feil. Det er jo en blanding av "hytt og vær" og "død og pine", men har vel nærmest blitt et eget uttrykk nå. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Ja, men det betyr jo to helt forskjellige ting. Det blir litt som å si "for ei vanntønne" istedenfor kruttønne, tar bort litt av poenget? Ellers er det vel like vanlig snart å bruke sj istedenfor kj-lyden så vi må vel godta det også? Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Ja, det må vi godta. Språkforskere mener at kj-lyden nesten helt sikkert er dømt til å forsvinne fra språket. Det skjærer meg i hjertet, men ikke noe å gjøre med. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Spraakforskere sier mye rart. Det viktigste er at laerere og foreldre gjor sitt, men naar laerere bare gir opp saa blir det verre. De har jo naa gjort det 'lovlig' aa blaase i regelen dengang da og hvergang naa. Tragisk. Anonymous poster hash: 2725d...6cd Språk er dynamisk, og i endring hele tiden. Var nok bråk den gangen ordet maðr begynte å bli uttalt som mann også, men i dag synes vi ikke det er rart. Påstanden din om at lærere har gitt opp vet jeg ikke hvor kommer fra. Lærere har forøvrig ingen ting å gjøre med gjeldende skriveregler, det er det andre som beslutter. Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #110 Skrevet 14. mai 2014 Ikke akkurat feil uttale, men guuud så irriterende... Det er når folk sier "meg og xxx" istedet for "xxx og jeg"... Har desverre blitt hektet på Paradise i år, og alle sier "meg og Ann Mariell", "meg og henne", "meg og Gabriel" etc. Jeg blir helt tussete av det;) Det fikk vi prentet inn på barneskolen som del av folkeskikk og nevne den andre personen først og så seg selv. Det sier også noe om hvor selvopptatt ett menneske er! Jeg har forresten sagt i alt for mange år: "her lukter det muffins" *flau* Syntes jo at det var et merkelig uttrykk at noe luktet muffins når det var mistenkelig, men men... Ingen hadde sagt til meg at det er feil, men den dagen noen gjorde meg klar over feilen trodde jeg at jeg skulle synke gjennom gulvet... Anonymous poster hash: aaf60...801 Min far nektet konsekvent å forstå hva jeg sa da jeg var liten hvis jeg gjorde denne feilen. Ikke ville han fortelle hva jeg gjorde feil, bare lot meg gjenfortelle gang på gang helt til jeg forstod det selv... Ellers har jeg ei venninne som insisterer på å uttale ga som JA... Og kjæresten min sier konkurranSHe når han prater norsk. Han er egentlig svensk og der er det ren s-lyd i konkurranse. Har spurt han flere ganger hvorfor han gjør det, men han klarer ikke slutte... Plagsomt. Man har jo også klassikere som vondter, elger og gåser. Anonymous poster hash: 516d9...60b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #111 Skrevet 14. mai 2014 Folk som sier hjerteinfark får jeg skikkelig dånedippen av!! Overraskende mange som glemmer t'en, til og med helsepersonell som uttaler seg i media. Helt håpløst!! Anonymous poster hash: 90e43...23b Enig, akkurat den der får jeg spader av! Grøss! Anonymous poster hash: 8817f...965
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #112 Skrevet 14. mai 2014 Hytt og pine! Utrolig vanlig feil. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Feil og feil. Det er jo en blanding av "hytt og vær" og "død og pine", men har vel nærmest blitt et eget uttrykk nå. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Ja, men det betyr jo to helt forskjellige ting. Det blir litt som å si "for ei vanntønne" istedenfor kruttønne, tar bort litt av poenget? Ellers er det vel like vanlig snart å bruke sj istedenfor kj-lyden så vi må vel godta det også? Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Jeg sa "hytt og gevær" da jeg var liten. Enda kan det ramle ut av meg, om jeg ikke passer på. Anonymous poster hash: 0fdeb...6b7 Synes det er bedre at folk sier "hytt og gevær" enn "hytt og pine" . Det er en litt mer tøysete form. Tenker og at om man skyter hagl i lufta går det til alle kanter - ut i det blå og har sånn sett en sammenheng. Over alt/ut i det blå og pine...? Veldig rart. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #113 Skrevet 14. mai 2014 kakemonster i stedenfor kakemons Folk som blander "da" og "når". Som "når jeg bakte kake i går" det heter "DA jeg bakte...." Anonymous poster hash: 4b39e...fae
Salvador Skrevet 14. mai 2014 #114 Skrevet 14. mai 2014 "det spiller ingen kasserolle!" den synes jeg er søt
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #115 Skrevet 14. mai 2014 kakemonster i stedenfor kakemons Folk som blander "da" og "når". Som "når jeg bakte kake i går" det heter "DA jeg bakte...." Anonymous poster hash: 4b39e...fae "Kakemums" Anonymous poster hash: 99a5b...f4f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #116 Skrevet 14. mai 2014 Jeg sier "talte" og "har talt" og ikke "telte" og "har telt" for verbet "å telle". Det er flere som har reagert på at jeg sier det, spesielt fordi jeg er matematikklærer Slo opp i bokmålsordboka nå og det ser faktisk ut som at man kan si begge deler. Flere som sier det samme som meg? Anonymous poster hash: 28811...c92 Det har vel alltid hett talte har talt?? Telte og har telt er nynorsk i min verden... Anonymous poster hash: 013fa...08e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #117 Skrevet 14. mai 2014 Har hørt flere, som infulensa og legimitasjon. Den beste står imidlertid eks-svigerinnen min for. Hun insisterer på at det går "til Dundas". Prøvde en gang å forkare henne at det heter "ad undas" og er latin, men det gikk ikke hjem. Anonymous poster hash: a0770...8b5 Jeg sier a dundas, og lever veldig fint med det...selv om det er latin.... Alt man skal henge seg opp i altså Anonymous poster hash: cfbcd...ef6
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #118 Skrevet 14. mai 2014 Har hørt flere, som infulensa og legimitasjon. Den beste står imidlertid eks-svigerinnen min for. Hun insisterer på at det går "til Dundas". Prøvde en gang å forkare henne at det heter "ad undas" og er latin, men det gikk ikke hjem. Anonymous poster hash: a0770...8b5 Jeg sier a dundas, og lever veldig fint med det...selv om det er latin.... Alt man skal henge seg opp i altså Anonymous poster hash: cfbcd...ef6 Dundas er visstnok stedsnavn så det er fullt mulig å havne der og. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #119 Skrevet 14. mai 2014 kakemonster i stedenfor kakemons Folk som blander "da" og "når". Som "når jeg bakte kake i går" det heter "DA jeg bakte...." Anonymous poster hash: 4b39e...fae "Kakemums" Anonymous poster hash: 99a5b...f4f haha, ja der fikk jeg den Anonymous poster hash: 4b39e...fae
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #120 Skrevet 14. mai 2014 Hytt og pine! Utrolig vanlig feil.Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Feil og feil. Det er jo en blanding av "hytt og vær" og "død og pine", men har vel nærmest blitt et eget uttrykk nå.Anonymous poster hash: 7df77...d1f Ja, men det betyr jo to helt forskjellige ting. Det blir litt som å si "for ei vanntønne" istedenfor kruttønne, tar bort litt av poenget? Ellers er det vel like vanlig snart å bruke sj istedenfor kj-lyden så vi må vel godta det også?Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Ja, det må vi godta. Språkforskere mener at kj-lyden nesten helt sikkert er dømt til å forsvinne fra språket. Det skjærer meg i hjertet, men ikke noe å gjøre med.Anonymous poster hash: 7df77...d1f Spraakforskere sier mye rart. Det viktigste er at laerere og foreldre gjor sitt, men naar laerere bare gir opp saa blir det verre. De har jo naa gjort det 'lovlig' aa blaase i regelen dengang da og hvergang naa.Tragisk.Anonymous poster hash: 2725d...6cd Språk er dynamisk, og i endring hele tiden. Var nok bråk den gangen ordet maðr begynte å bli uttalt som mann også, men i dag synes vi ikke det er rart. Påstanden din om at lærere har gitt opp vet jeg ikke hvor kommer fra. Lærere har forøvrig ingen ting å gjøre med gjeldende skriveregler, det er det andre som beslutter. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Det er forskjell mellom endringer i språket pga nyoppståtte situasjoner (askefast)/kreativitet og endringer pga slurv/latskap/fordi man vet ikke bedre. Lærerne er innblandet i det hele på tross av at de ikke bestemmer gjeldende skriveregler; de har som jobb å formidle dem rett. Gjør ikke lærerne jobben sin så er det jo ikke rart at slurv og atter slurv til slutt gir håpløse, endelige endringer. Anonymous poster hash: f75a1...7c1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #121 Skrevet 14. mai 2014 kakemonster i stedenfor kakemons Folk som blander "da" og "når". Som "når jeg bakte kake i går" det heter "DA jeg bakte...." Anonymous poster hash: 4b39e...fae "Kakemums" Anonymous poster hash: 99a5b...f4f haha, ja der fikk jeg den Anonymous poster hash: 4b39e...fae Nei, nei - DU har helt rett! Jeg bare nevnte en annen "feil" variant som brukes. Beklager, skal ikke bedrive vranglære her! Anonymous poster hash: 99a5b...f4f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #122 Skrevet 14. mai 2014 Jeg synes det er veldig irriterende å høre min lillesøster snakke. Hun kan ikke si bokstaven Y. Dermed blir det "Ivonne var sik i dag. Indlingsbarnet er Kirre. Simaskinen er ødelagt. Sikehuset, sikebilen og sikepleiere. Hire nie folk. Ni grite." Osv... Anonymous poster hash: 6ba01...123
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #123 Skrevet 14. mai 2014 Ad undas kommer fra historien om Ikaros som fløy for nært solen slik at vingene hans smeltet. Dermed falt han i bølgene - ad undas. Sliter ellers med folk som sier pommfri og entrekå. Det skal være en t til slutt i begge de ordene. Anonymous poster hash: 199d9...1d5
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #124 Skrevet 14. mai 2014 kakemonster i stedenfor kakemons Folk som blander "da" og "når". Som "når jeg bakte kake i går" det heter "DA jeg bakte...." Anonymous poster hash: 4b39e...fae "Kakemums" Anonymous poster hash: 99a5b...f4f haha, ja der fikk jeg den Anonymous poster hash: 4b39e...fae Nei, nei - DU har helt rett! Jeg bare nevnte en annen "feil" variant som brukes. Beklager, skal ikke bedrive vranglære her! Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Anonymous poster hash: 4b39e...fae
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #125 Skrevet 14. mai 2014 Stakkars dere som ikke tåler å høre folk si kaffi, for her på vestlandet sier alle kaffi Anonymous poster hash: 6b615...1e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå