Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #176 Skrevet 16. mai 2014 Nesten ingen jeg kjenner sier menn, de sier menner... "Åh, så gode kakemenner". De fleste sier også huser, isteden for hus. "I haugeveien ligger tre flotte huser". Da får jeg frysninger Er du fra Østfold? Det er jeg, og der er det veldig vanlig å si både menner, huser, høler (hull) og treer (trær). Det er faktisk ikke feil, det er dialekt. Min venninne fra Otta sier "oss" der de fleste nordmenn ville sagt "vi", og det er heller ikke feil. Derimot er det helt feil å skrive det. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Jeg er også fra Østfold(Moss) og har aldri hørt folk prate sånn. Huser og treer? Det må være 3-4åringer du prater om. Ikke vanlig Østfold-dialekt ihvertfall! Anonymous poster hash: f4f53...5e6
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #177 Skrevet 16. mai 2014 Nesten ingen jeg kjenner sier menn, de sier menner... "Åh, så gode kakemenner". De fleste sier også huser, isteden for hus. "I haugeveien ligger tre flotte huser". Da får jeg frysninger Er du fra Østfold? Det er jeg, og der er det veldig vanlig å si både menner, huser, høler (hull) og treer (trær). Det er faktisk ikke feil, det er dialekt. Min venninne fra Otta sier "oss" der de fleste nordmenn ville sagt "vi", og det er heller ikke feil. Derimot er det helt feil å skrive det. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Jeg er også fra Østfold(Moss) og har aldri hørt folk prate sånn. Huser og treer? Det må være 3-4åringer du prater om. Ikke vanlig Østfold-dialekt ihvertfall! Anonymous poster hash: f4f53...5e6 Det er dialekt fra området rundt Fredrikstad. Gressvik, Torp, Onsøy osv, tror jeg. Har du ikke hørt Drillo snakke om "høler" i banen når han kommenterer fotball? Synes det er utrolig uhøflig å beskylde folk for å være "3-4 år" når de snakker en helt kurant dialekt. Sier du det samme om Gudbrandsdøler som sier "skal oss gå en tur" også? Dialektmobbing er faktisk veldig stygt! Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Elsker livet Skrevet 16. mai 2014 #178 Skrevet 16. mai 2014 ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den måten. Anonymous poster hash: d1655...b28 Hva heter det istedet for reSSiSCHør da?
Elsker livet Skrevet 16. mai 2014 #179 Skrevet 16. mai 2014 ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den måten. Anonymous poster hash: d1655...b28 Nå ble jeg skikkelig usikker hvordan sier man egentlig forhåndsregler og resigør ( kan faktisk ikke å skrive det engan, så usikker ble jeg på hele ordet, resigør?) Rundt oss er folk forvirret når minstemann jubler og er hoppenede glad mens han roper "GAFFEL!! mamma de har gaffel!" Jeg har prøvd å forklare han at det heter VAFFEL i en liten evighet, men han er fortsatt hoppende glad hver gang noen selger gaffel... "ooo, mamma skal vi ha gaffel til middag på søndag??" ehhhh Anonymous poster hash: c71dc...009 Det heter forholdsregler. Ordet regissør uttales reSJiSSør - atså sch-lyden kommer først, s-lyden sist. Best du øver på den uttalen, for hvis du møter meg og sier det feil kan det hende jeg blir rasende, he he. Anonymous poster hash: d1655...b28 Sånn var det ja, er faktisk det jeg sier, men la ikke merke til nyansen.
Papegøyeblomst Skrevet 16. mai 2014 #181 Skrevet 16. mai 2014 Har opplevd flere som sier råssjbiff isteden for roastbeef... Lurer på hvor det kommer fra..? Jeg overhørte også en dame på Deli de Luca som skulle ha en "småtti" (smoothie) og en "baggle" (bagel).. Urk!
Von Hertelhofen Skrevet 16. mai 2014 #182 Skrevet 16. mai 2014 Nesten ingen jeg kjenner sier menn, de sier menner... "Åh, så gode kakemenner". De fleste sier også huser, isteden for hus. "I haugeveien ligger tre flotte huser". Da får jeg frysninger Er vennene dine fem år? Anonymous poster hash: 96940...8f2 Ikke majoriteten av dem, nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå