HH80 Skrevet 14. mai 2014 #51 Skrevet 14. mai 2014 Det morsomste jeg hører av feil er de som sier de har løpt i okkupert terreng, istedenfor kupert : )) hahaha eller at de har aktivisert et visa kort f,eks og ikke aktivert : )) ler godt hver gang av de to der !
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #52 Skrevet 14. mai 2014 bor i bergen og her er det MENGDER å ta av...den klassiske "mast", som i jeg mast nøklene mine, kaffi, sitte på en cd, ligge ved i ovnen. Og ingen her klarer kj-lyden Anonymous poster hash: 3ee58...3ec Hvorfor er det så ille å si mast? For meg er det dialekt, og jeg sier mast. Skriver det selvfølgelig ikke, men i min bergenske dialekt er det helt naturlig å si mast. Sitte/sette er jo en klassiker her i byen. Greit at folk sier det, men om noen skriver det får jeg fnatt! Anonymous poster hash: e07d1...0ec Neineinei! Mast er ikke dialekt. Mast er regelrett feilbøying av verbet "å miste" og er en unote som alltid korrigeres i barnehage og skole. Anonymous poster hash: f75a1...7c1
Fandens Oldemor Skrevet 14. mai 2014 #53 Skrevet 14. mai 2014 Når noen sier "til dagen" når de mener "pr. dag". Og selvfølgelig "hvordan gjør vi det i forhold til møtet i kveld", som rett og slett betyr "hvordan gjør vi det sammenlignet med møtet". DA blir jeg tullete
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #54 Skrevet 14. mai 2014 det skjærer seg i ørene mine når jeg hører f.eks "OSS skal ha den på lager" eller "hvem farge er finest" Anonymous poster hash: d9442...c24
Hippomama Skrevet 14. mai 2014 #55 Skrevet 14. mai 2014 Jeg sier mye feil selv :-P Kjevle= Sjelve Moskusokse=moksusokse Oversvømmelse= overforsvømmelse Problem =ploblem Hører at det blir feil, men det kommer ut slik uansett :-P
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #56 Skrevet 14. mai 2014 ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den måten. Anonymous poster hash: d1655...b28 Nå ble jeg skikkelig usikker hvordan sier man egentlig forhåndsregler og resigør ( kan faktisk ikke å skrive det engan, så usikker ble jeg på hele ordet, resigør?) Rundt oss er folk forvirret når minstemann jubler og er hoppenede glad mens han roper "GAFFEL!! mamma de har gaffel!" Jeg har prøvd å forklare han at det heter VAFFEL i en liten evighet, men han er fortsatt hoppende glad hver gang noen selger gaffel... "ooo, mamma skal vi ha gaffel til middag på søndag??" ehhhh Anonymous poster hash: c71dc...009 Regissør, forholdsregler og engang Anonymous poster hash: 28811...c92
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #57 Skrevet 14. mai 2014 bor i bergen og her er det MENGDER å ta av...den klassiske "mast", som i jeg mast nøklene mine, kaffi, sitte på en cd, ligge ved i ovnen. Og ingen her klarer kj-lyden Anonymous poster hash: 3ee58...3ec Hvorfor er det så ille å si mast? For meg er det dialekt, og jeg sier mast. Skriver det selvfølgelig ikke, men i min bergenske dialekt er det helt naturlig å si mast. Sitte/sette er jo en klassiker her i byen. Greit at folk sier det, men om noen skriver det får jeg fnatt! Anonymous poster hash: e07d1...0ec bøy verbet å miste.... miste - mister - mistet - har mistet i bergen: miste - mister - mast - har muste (???) Høres HELT koko ut. Jeg klarer ikke ta voksne folk som sier "eg mast bussen" seriøst altså. og jeg er bergenser selv! Anonymous poster hash: 3ee58...3ec
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #58 Skrevet 14. mai 2014 Tja, det er mange som sier ting feil.... Flere tingER, insjiativ, enerGi, Geni, sukseSS, DeKteKtiv, EKspresso, Kommer ikke på flere i farten Anonymous poster hash: f3d10...44c Anonymous poster hash: f3d10...44c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #59 Skrevet 14. mai 2014 Jeg sier "talte" og "har talt" og ikke "telte" og "har telt" for verbet "å telle". Det er flere som har reagert på at jeg sier det, spesielt fordi jeg er matematikklærer Slo opp i bokmålsordboka nå og det ser faktisk ut som at man kan si begge deler. Flere som sier det samme som meg? Anonymous poster hash: 28811...c92
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #60 Skrevet 14. mai 2014 Da jeg gikk på videregående var det mange som sa "vudering" i stedet for vuRdering. Jeg får frysninger! Anonymous poster hash: 32d28...87b
Kanutten83 Skrevet 14. mai 2014 #61 Skrevet 14. mai 2014 Jeg sier strategegisk istedenfor strategisk... Jeg hører det riktige ordet når jeg skal si det, men jeg får det bare ikke til verbalt... Og jeg sier det jo da uten å tenke at det blir feil Ellers sliter jeg med sj/kj lydene, men det har mer med en feil hos meg enn latskap å gjøre, selv om det sikkert driver en og annen til vanvidd noen ganger. Sønnen min på 3,5 har en søt en (blant mange), han sier fiks til fisk, så vi fikser fiks og krabber om sommeren
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #62 Skrevet 14. mai 2014 Da jeg gikk på videregående var det mange som sa "vudering" i stedet for vuRdering. Jeg får frysninger! Anonymous poster hash: 32d28...87b Hmmm, det kommer jo litt an på hvordan han sier det, men det er ikke vanlig å uttale r-en tydelig. Tunga ligger lengre bak når man uttaler /rd/ lyden enn den vanlige r-en. Anonymous poster hash: 28811...c92
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #63 Skrevet 14. mai 2014 det skjærer seg i ørene mine når jeg hører f.eks "OSS skal ha den på lager" eller "hvem farge er finest"Anonymous poster hash: d9442...c24 "Oss skal ha den på lager" er dialekt i deler av Gudbrandsdalen og på Oppdal. På østlandet og lengre nord i trøndelag enn Oppdal, er det helt feil. I Fredrikstad er dialekten "hvem bukse" (får vondt av å høre på), mens mange andre steder er det latskap som dessverre utvikler seg til å bli muntlig tale-skrekkelig. Det heter f.eks ikke "Skjøttkaker" selv om halve oslo ikke greier (gidder?) å uttale kj-lyden dessverre.... Anonymous poster hash: 0216d...d73
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #64 Skrevet 14. mai 2014 Minsten her legger til bokstaven r i mange ord. Opprover, nedrover, bortrover, vindruet (vinduet)... Anonymous poster hash: 28811...c92
LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. mai 2014 #65 Skrevet 14. mai 2014 Sønnen til kusina mi sier "lysforbryter"
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #66 Skrevet 14. mai 2014 Ikke feil ordlegging sånn sett, men feil betydning... Min venninnes bestemor skulle blokke ut en blodåre... ( fremdelea usikker på om dette er riktig! ).. Jeg skulle vise meg for legen og spurte om hvordan denne blokkeringen fungerer... Anonymous poster hash: a40f5...eab
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #67 Skrevet 14. mai 2014 Folk som sier hjerteinfark får jeg skikkelig dånedippen av!! Overraskende mange som glemmer t'en, til og med helsepersonell som uttaler seg i media. Helt håpløst!! Anonymous poster hash: 90e43...23b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #68 Skrevet 14. mai 2014 "Må nødt til å ha noe!" Må nødt?? Herlighet så grusomt... Anonymous poster hash: f75a1...7c1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #69 Skrevet 14. mai 2014 Jeg fatter ikke hvorfor så mange uttaler Grand, som i Grand hotell, som "Grang". Flere som har lagt merke til det? Jeg blir like irritert hver gang jeg hører det !!! Anonymous poster hash: a1fd4...90a
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #70 Skrevet 14. mai 2014 Tja, det er mange som sier ting feil.... Flere tingER, insjiativ, enerGi, Geni, sukseSS, DeKteKtiv, EKspresso, Kommer ikke på flere i farten Anonymous poster hash: f3d10...44c Anonymous poster hash: f3d10...44c Det er ikke feil å uttale g-en i energi. http://www.riksmalsforbundet.no/Språktjenester/Språkspalten/Uttale.aspx?PID=309&M=NewsV2&Action=1&NewsId=911 Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Mamma-til-3-jenter Skrevet 14. mai 2014 #71 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har en venninne som har problemer med å si strømpebukse, hun sier strømpukse. Kutter liksom ut litt av ordet.... Ellers er jo legimitasjon en klassiker.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #72 Skrevet 14. mai 2014 Jeg fatter ikke hvorfor så mange uttaler Grand, som i Grand hotell, som "Grang". Flere som har lagt merke til det? Jeg blir like irritert hver gang jeg hører det !!! Anonymous poster hash: a1fd4...90a Det kommer av at det har fransk opprinnelse. /ng/ lyden er nærmere den franske uttalen enn /nd/ lyden på norsk. Anonymous poster hash: 28811...c92
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #73 Skrevet 14. mai 2014 Jeg sier "talte" og "har talt" og ikke "telte" og "har telt" for verbet "å telle". Det er flere som har reagert på at jeg sier det, spesielt fordi jeg er matematikklærer Slo opp i bokmålsordboka nå og det ser faktisk ut som at man kan si begge deler. Flere som sier det samme som meg? Anonymous poster hash: 28811...c92 I bokmålsordboka finner du kun hva som er korrekt å skrive, ikke si. Man kan skrive både telt, talt og tellet. I tale er det gammeldags og uvanlig, men ikke feil. Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #74 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har en venninne som har problemer med å si strømpebukse, hun sier strømpukse. Kutter liksom ut litt av ordet.... Ellers er jo legimitasjon en klassiker. Eksen min gjorde noe av det samme, han sa pottegull om potetgull. Og rosjbiff om roastbiff. Grøss! Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #75 Skrevet 14. mai 2014 Verste er når folk sier speilen! Hater det!! Anonymous poster hash: 2725d...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå