MammantilNurket Skrevet 14. mai 2014 #26 Skrevet 14. mai 2014 (endret) - legemitasjon - resisjør - triOlogi - insjniativ - eKskapade - aDvokado - kontoER - ksktusER Ekspresso Anonymous poster hash: 7df77...d1f Hun tv-kokken på TV2 frokostsending sa ekspresso her om dagen. Synes en del slike feil er litt søte jeg. Anonymous poster hash: 4fede...4ec Jeg lo godt av alle som sa ekspresso i mange år helt til jeg fikk vite av en italiener at man i Italia kan si begge deler, og begge er riktig. Hørt det selv etter å ha feriert der. Anonymous poster hash: 1db8f...6a2 Mulig jeg husker feil, men er ikke espresso en "sammentrekking" av "express pour vous", altså "raskt til Dem"(?). Tror det var noe med at italienerne hadde det litt travelt og trakk det sammen til espresso/ekspresso Endret 14. mai 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #27 Skrevet 14. mai 2014 - legemitasjon - resisjør - triOlogi - insjniativ - eKskapade - aDvokado - kontoER - ksktusER Ekspresso Anonymous poster hash: 7df77...d1f Hun tv-kokken på TV2 frokostsending sa ekspresso her om dagen. Synes en del slike feil er litt søte jeg. Anonymous poster hash: 4fede...4ec Jeg lo godt av alle som sa ekspresso i mange år helt til jeg fikk vite av en italiener at man i Italia kan si begge deler, og begge er riktig. Hørt det selv etter å ha feriert der. Anonymous poster hash: 1db8f...6a2 Mulig jeg husker feil, men er ikke espresso en "sammentrekking" av "express pour vous", altså "raskt til Dem"(?). Tror det var noe med at italienerne hadde det litt travelt og trakk det sammen til espresso/ekspresso Dette er hva Wikipedia har å si om saken: Det er vanlig forståelse at ordet espresso refererer til den korte tiden det tar å tillage, eller eventuelt drikke kaffen. En annen oppfatning er at ordet er avledet av verbet esprimere, som betyr å presse ut eller igjennom. De første kafémaskinene produserte likevel ikke trykk, men lot varmt vann renne gjennom porsjonsfilteret med finmalt kaffe og brukte begrepet espresso i betydningen «servert i øyeblikket/i espressofart». Kafégjesten kunne bli servert kaffe ved disken, uten å måtte vente på tilberedningen. Kaffemaskinene med trykk kom først et par tiår senere. Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Gemini77 Skrevet 14. mai 2014 #28 Skrevet 14. mai 2014 Jeg sier også til dundas.. Min kjære eks har fortalt meg at det ikke heter det men greier ikke å endre det nå etter 35 år. Jeg sier også "på lerten". Der ble jeg fersket av noen andre som faktisk lurte på hva jeg sa. Det heter visst "på alerten" etter det engelske ordet "alert". Det er sant som de sier, det er vanskelig å lære gamle hunder nye triks.... :/ Jeg prøver å holde meg unna ordene når jeg prater med andre enn mine venner. Greier å si nok dumt uten disse teite ordene i tillegg.. :-)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #29 Skrevet 14. mai 2014 Sepe - såpe Kaffi - kaffe Yngling - yndling Legimitasjon - legitimasjon Mast - Mistet Sellt - Solgt Selv så sliter jeg med at jeg sier savle og ikke salve Anonymous poster hash: f26c2...48d
ærlig talt Skrevet 14. mai 2014 #30 Skrevet 14. mai 2014 (endret) Jeg prøver å si til meg selv at det heter "elektriker", men munnen min kødder med meg og ut kommer det "eletrikker"😳 Endret 14. mai 2014 av ærlig talt
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #31 Skrevet 14. mai 2014 Hytt og pine! Utrolig vanlig feil. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #32 Skrevet 14. mai 2014 Hytt og pine! Utrolig vanlig feil. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Feil og feil. Det er jo en blanding av "hytt og vær" og "død og pine", men har vel nærmest blitt et eget uttrykk nå. Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #33 Skrevet 14. mai 2014 bor i bergen og her er det MENGDER å ta av...den klassiske "mast", som i jeg mast nøklene mine, kaffi, sitte på en cd, ligge ved i ovnen. Og ingen her klarer kj-lyden Anonymous poster hash: 3ee58...3ec Hvorfor er det så ille å si mast? For meg er det dialekt, og jeg sier mast. Skriver det selvfølgelig ikke, men i min bergenske dialekt er det helt naturlig å si mast. Sitte/sette er jo en klassiker her i byen. Greit at folk sier det, men om noen skriver det får jeg fnatt! Anonymous poster hash: e07d1...0ec
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #34 Skrevet 14. mai 2014 Har hørt flere, som infulensa og legimitasjon. Den beste står imidlertid eks-svigerinnen min for. Hun insisterer på at det går "til Dundas". Prøvde en gang å forkare henne at det heter "ad undas" og er latin, men det gikk ikke hjem. Anonymous poster hash: a0770...8b5 Fliich genser "noe som ikke skurrer" AlOE vera arguk Selv gikk jeg lenge å sa "slippertak" ) ( skipper tak) Anonymous poster hash: 3cac6...c90
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #35 Skrevet 14. mai 2014 Hytt og pine! Utrolig vanlig feil. Anonymous poster hash: 99a5b...f4f Feil og feil. Det er jo en blanding av "hytt og vær" og "død og pine", men har vel nærmest blitt et eget uttrykk nå. Anonymous poster hash: 7df77...d1f Ja, men det betyr jo to helt forskjellige ting. Det blir litt som å si "for ei vanntønne" istedenfor kruttønne, tar bort litt av poenget? Ellers er det vel like vanlig snart å bruke sj istedenfor kj-lyden så vi må vel godta det også? Anonymous poster hash: 99a5b...f4f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #36 Skrevet 14. mai 2014 ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den måten. Anonymous poster hash: d1655...b28
RosaParasoll Skrevet 14. mai 2014 #37 Skrevet 14. mai 2014 Da jeg var liten så hadde mamma en svær rhododendron i hagen, jeg klarte ikke så si navnet, så det ble deodoranten i stedet. Jeg sier det riktig nå, men må alltid tenke først, for det er deodoranten som popper opp i hodet mitt først. Broren min sa i mange år gridlås i stedet for glidlås. Ellers så får jeg veldig vondt når folk ikke klarer skj/kj lyder. Synes "kebabnorsk" er en skikkelig uting.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #38 Skrevet 14. mai 2014 bor i bergen og her er det MENGDER å ta av...den klassiske "mast", som i jeg mast nøklene mine, kaffi, sitte på en cd, ligge ved i ovnen. Og ingen her klarer kj-lyden Anonymous poster hash: 3ee58...3ec Hvorfor er det så ille å si mast? For meg er det dialekt, og jeg sier mast. Skriver det selvfølgelig ikke, men i min bergenske dialekt er det helt naturlig å si mast. Sitte/sette er jo en klassiker her i byen. Greit at folk sier det, men om noen skriver det får jeg fnatt! Anonymous poster hash: e07d1...0ec Hvis man ikke kjenner dialekten, er det nok fort gjort å ta dialektuttrykk for feil. Det er det ikke, i Norge har man ingen talemålsnorm, men det er feil å skrive det. Her inne ser jeg for eksempel ofte folk skriver at barnet var "full i sand", "full i maling" osv. Det er helt greit å si, men det er feil å skrive - da heter det "full av". Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #39 Skrevet 14. mai 2014 ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den måten. Anonymous poster hash: d1655...b28 Nå ble jeg faktisk litt usikker. Hvordan ville du uttale det? Tror jeg sier "resjisør", er det feil? Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #40 Skrevet 14. mai 2014 Jeg takler ikke når voksne mennesker ikke kan bruke hvem/hvilken... "Ole, HVEM genser vil du ha?" Jeg grøsser!!Anonymous poster hash: be8a6...713 Jeg har sagt det før, men jeg kan godt si det igjen: DET ER DIALEKT! Prøv å få hele Drammen/Lier/Røyken/Hurum/Eiker til å si noe annet. Da er du god! Anonymous poster hash: 0a881...22f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #41 Skrevet 14. mai 2014 ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den måten. Anonymous poster hash: d1655...b28 Nå ble jeg skikkelig usikker hvordan sier man egentlig forhåndsregler og resigør ( kan faktisk ikke å skrive det engan, så usikker ble jeg på hele ordet, resigør?) Rundt oss er folk forvirret når minstemann jubler og er hoppenede glad mens han roper "GAFFEL!! mamma de har gaffel!" Jeg har prøvd å forklare han at det heter VAFFEL i en liten evighet, men han er fortsatt hoppende glad hver gang noen selger gaffel... "ooo, mamma skal vi ha gaffel til middag på søndag??" ehhhh Anonymous poster hash: c71dc...009
Von Hertelhofen Skrevet 14. mai 2014 #42 Skrevet 14. mai 2014 Sepe - såpe Kaffi - kaffe Yngling - yndling Legimitasjon - legitimasjon Mast - Mistet Sellt - Solgt Selv så sliter jeg med at jeg sier savle og ikke salve Anonymous poster hash: f26c2...48d Må bare kommentere savle. ungen min på 2 bytter alltid på l-en i ord. Hun sier savle, evle (elleve), evl (elv) osv. Det er så søtt!! Ps; jeg er ikke fra østfold, men måtte le litt når jeg hørte Fredrikstaddialekten inni meg. Husær
Lessismore Skrevet 14. mai 2014 #43 Skrevet 14. mai 2014 Vår lille på 3 år har lært om former i barnehagen. Det siste nå var "orangutangel." Skjønte raskt at det skulle være rektangel. Men litt søtt da.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #44 Skrevet 14. mai 2014 Sepe - såpe Kaffi - kaffe Yngling - yndling Legimitasjon - legitimasjon Mast - Mistet Sellt - Solgt Selv så sliter jeg med at jeg sier savle og ikke salve Anonymous poster hash: f26c2...48d Må bare kommentere savle. ungen min på 2 bytter alltid på l-en i ord. Hun sier savle, evle (elleve), evl (elv) osv. Det er så søtt!! Ps; jeg er ikke fra østfold, men måtte le litt når jeg hørte Fredrikstaddialekten inni meg. Husær Husker fra jeg hadde om barns språklæring på høgskolen at det er veldig vanlig at barn gjør slike feil. Begge mine barn sa "boske" til bukse og "guvl" til gulv. "Veps" til veps tror jeg også begge sa. Det har å gjøre med at de lydene er lettere å uttale etter hverandre. Det er lettere å gå fra lukket lyd til åpen lyd enn omvendt. Anonymous poster hash: 7df77...d1f
millemille Skrevet 14. mai 2014 #45 Skrevet 14. mai 2014 Nesten ingen jeg kjenner sier menn, de sier menner... "Åh, så gode kakemenner". De fleste sier også huser, isteden for hus. "I haugeveien ligger tre flotte huser". Da får jeg frysninger Haha..fikk frysninger når jeg leste dette!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #46 Skrevet 14. mai 2014 Vår lille på 3 år har lært om former i barnehagen. Det siste nå var "orangutangel." Skjønte raskt at det skulle være rektangel. Men litt søtt da. Herlig! Anonymous poster hash: 7df77...d1f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #47 Skrevet 14. mai 2014 Sepe - såpe Kaffi - kaffe Yngling - yndling Legimitasjon - legitimasjon Mast - Mistet Sellt - Solgt Selv så sliter jeg med at jeg sier savle og ikke salve Anonymous poster hash: f26c2...48d Må bare kommentere savle. ungen min på 2 bytter alltid på l-en i ord. Hun sier savle, evle (elleve), evl (elv) osv. Det er så søtt!! Ps; jeg er ikke fra østfold, men måtte le litt når jeg hørte Fredrikstaddialekten inni meg. Husær Det uttales faktisk "huser", med e, når det er snakk om hus i flertall. Verbet "huske" presens uttales derimot med æ: "Jæ husær ente" Jeg snakker ikke slik selv, men hørte det rundt meg i hele oppveksten. Anonymous poster hash: 7df77...d1f
MJ<3 Skrevet 14. mai 2014 #48 Skrevet 14. mai 2014 ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den måten. Anonymous poster hash: d1655...b28 Nå ble jeg skikkelig usikker hvordan sier man egentlig forhåndsregler og resigør ( kan faktisk ikke å skrive det engan, så usikker ble jeg på hele ordet, resigør?) Rundt oss er folk forvirret når minstemann jubler og er hoppenede glad mens han roper "GAFFEL!! mamma de har gaffel!" Jeg har prøvd å forklare han at det heter VAFFEL i en liten evighet, men han er fortsatt hoppende glad hver gang noen selger gaffel... "ooo, mamma skal vi ha gaffel til middag på søndag??" ehhhh Anonymous poster hash: c71dc...009 Det kommer av ordet regi, (altså resji). Det korrekte blir da resjissør.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #49 Skrevet 14. mai 2014 ForHÅNDSregler er utrolig irriterende!! Og, som en annen skrev her: reSSiSCHør - blir helt GAL!!!! når folk som virkelig burde vite bedre uttaler det på den måten. Anonymous poster hash: d1655...b28 Nå ble jeg skikkelig usikker hvordan sier man egentlig forhåndsregler og resigør ( kan faktisk ikke å skrive det engan, så usikker ble jeg på hele ordet, resigør?) Rundt oss er folk forvirret når minstemann jubler og er hoppenede glad mens han roper "GAFFEL!! mamma de har gaffel!" Jeg har prøvd å forklare han at det heter VAFFEL i en liten evighet, men han er fortsatt hoppende glad hver gang noen selger gaffel... "ooo, mamma skal vi ha gaffel til middag på søndag??" ehhhh Anonymous poster hash: c71dc...009 Det heter forholdsregler. Ordet regissør uttales reSJiSSør - atså sch-lyden kommer først, s-lyden sist. Best du øver på den uttalen, for hvis du møter meg og sier det feil kan det hende jeg blir rasende, he he. Anonymous poster hash: d1655...b28
Frøken Ubesluttsom Skrevet 14. mai 2014 #50 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har alltid sagt sparebørse istedefor sparebøsse, men blei ikke klar over det før min kjære samboer kommenterte det for noen år siden. Sier det fortsatt feil da, sjøl om jeg er klar over at det er feil..... Når jeg var yngre sa jeg overforsvømmelse, det sier jeg ikke lenger da. Jeg blir også sprø av de som sier legimitasjon. Jeg hører også ofte folk si fibromylargi istedefor fibriomyalgi.... Får helt grøssninger av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå