Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så bra, MammaMia :D !

Da kan du slappe av og nyte morgendagen. :)

Bare hyggelig å kunne hjelpe, og jeg siktet ikke spesielt til deg. :)

Tenkte bare å nevne det på generelt grunnlag, slik at det ikke ikke noen føler seg utelatt/glemt om de skriver det i en kommentar på tråden, og ingen følger det opp. :)

Fortsetter under...

Er det noe spesielt tidspunkt den glukosetesten bør taes i svangerskapet, eller spiller det ingen rolle når den blir tatt?? Nysgjerrig, siden jeg kanskje skal ta en sånn da,siden det visst er de over 35 som skal ta den :-)

Super bra med alle som melder om positiv hjertelyd! :)

Får meg alikevel til å tenke.. Hmmm.... Jeg var 13+3 når jeg var hos legen og 13+5 når jeg var til jordmor..

Legen bare mumla for seg selv no om at det var for tidlig med å kunne høre hjertelyd. Så spurte jordmor og hun sa at det var for tidlig til å kunne finne hjertelyden godt nok og i fare for at de misslykktes pleide de ikke høre etter den før enda senere... Hu målte magen og var fornøyd med det... :/

Ser det er ganske mange her som har vært å fått hørt hjertelyden, men er det noen av dere som har fått samme beskjed som meg?

Ellers må jeg si at dere er utrolig underholdende og informative for tiden ;) er heldi å slipper de fleste plager, men det kan komme en tid så masse god info og tips hvis det skulle trenges er jo supert! :D

jeg har heller ikke fått hørt hjertelyden enda. legen sa at det var mulig at han ikke fant hjerte og ønsket ikke å bekymre meg unødvendig. jeg har ikke vært til jordmor enda. er nå 14+3 men da jeg var til legen var jeg 11+6.

hva slags vitaminer tar dere nå?

Jeg tar jern, d-vitaminer og folat. Var inne og målte jernlageret mitt for en stund siden og det var heldigvis kommet innenfor normalen, men jeg skulle fortsette med tablettene. Hadde veldig lavt nivå av d-vitaminer også før jul, så derfor tar jeg det i tillegg. Men jeg tenker på å ta noen multivitaminer? Prøvde den gule pakken for gravide, men så så jeg at den fikk så dårlige anmeldelser...

Hva med dere andre?

Jeg tar jern, d-vitaminer og folat. Var inne og målte jernlageret mitt for en stund siden og det var heldigvis kommet innenfor normalen, men jeg skulle fortsette med tablettene. Hadde veldig lavt nivå av d-vitaminer også før jul, så derfor tar jeg det i tillegg. Men jeg tenker på å ta noen multivitaminer? Prøvde den gule pakken for gravide, men så så jeg at den fikk så dårlige anmeldelser...

Hva med dere andre?

jeg tar b-vitamin kompleks med annbefalt megde folat, og omega3 med d,a og e-vitamin :)

Annonse

Jeg tar en multivitamin, de på apoteket anbefalte den. I tillegg tar jeg reseptbelagt b12, er kronisk lav der.

Legen min satte opp glukosebelastning på neste kontroll, i uke 24. Han sa det ikke var vanlig å ta den før. Jeg skal ta testen pga mye diabetes i familien samt høy bmi.

Eg tar multivitaminer life care for gravide og ammende. Har alltid slitt med å gå opp i vekt og ligger nesten på vippen til undervektig. Har et normalt sunt kosthold men skikkeli "kakkelovn-forbrenning". Har slitt tidligere med vitaminmangler så tar vertfall ingen sjanser nå:-)

Så bra, MammaMia :D !

Da kan du slappe av og nyte morgendagen. :)

Bare hyggelig å kunne hjelpe, og jeg siktet ikke spesielt til deg. :)

Tenkte bare å nevne det på generelt grunnlag, slik at det ikke ikke noen føler seg utelatt/glemt om de skriver det i en kommentar på tråden, og ingen følger det opp. :)

Helt ok. Sikkert mange som ikke er sikker på sånne ting. :)

Hva med dere andre?

jeg tar b-vitamin kompleks med annbefalt megde folat, og omega3 med d,a og e-vitamin :)

Jeg tar tran og folat.

Glemte å spørre legen i går om jeg skal fortsette med folat selv om jeg er over 12 uker. Men det skader vel ikke akkurat, så jeg fortsetter jeg. Eller hva tror dere?

Hva med dere andre?

Jeg tar tran og folat.

Glemte å spørre legen i går om jeg skal fortsette med folat selv om jeg er over 12 uker. Men det skader vel ikke akkurat, så jeg fortsetter jeg. Eller hva tror dere?

Det er anbefalt at man tar folat hele svangerskapet nå. Stadig noe nytt:)

Jeg skal ta glukosebelastningen om en måneds tid. Er 17 uker i dag!!! Så da blir det rundt uke 21-22.

Hva med dere andre?

Jeg tar tran og folat.

Det er anbefalt at man tar folat hele svangerskapet nå. Stadig noe nytt:)

Jeg skal ta glukosebelastningen om en måneds tid. Er 17 uker i dag!!! Så da blir det rundt uke 21-22.

ja, for jeg å har hørt begge deler. derfor jeg i hovedsak lurte på hva slags vitaminer folk tar nå :) men, jeg tenker å fortsette med de vitaminene jeg tar nå ut svangerskapet. men skal suplementere ekstra fettsyrer uten ekstra vitaminer i. For jeg trenger endel av de fettsyrene selv, også må jo babyen få sin dose også ;)

Er det noe spesielt tidspunkt den glukosetesten bør taes i svangerskapet, eller spiller det ingen rolle når den blir tatt?? Nysgjerrig, siden jeg kanskje skal ta en sånn da,siden det visst er de over 35 som skal ta den :-)

Vet egentlig ikke, men det var ei aen der i dag som var 8 uker. Hu tok den pga familie samt noen andre medesinske årsaker. Kommer sikkert litt ann på grunn til at den tas og din er jo bare alder så :) Så som ei aen skrev kan det sikkert være normalt å ta den senere.

Jeg hadde lavere blodsukker etter testen enn før :)

Endret av MammaMia :D

Annonse

Her går det en neve tabletter hver morgen og ettpar til kvelds + b12 i skinka sånn dann og vann. Men tar iallfall vanlige gravidvitaminer, en mulitivitamin, dobbel dose d-vit, b-kompleks, omega 3, c-vitamin og kalsium. Men jeg må ta en del medisin og vitaminer ut over det som er vanlig. 

http://www.apotek1.no/graviditet/folat-ved-graviditet

Her står litt om folat. Bl.a. Ikke alle bør ta det hele svangerskapet, bare hvis man ikke får i seg nok gjennom kosten:-)

Anonymous poster hash: e648e...653

Huff. Er skikkelig lei og nervøs nå. Blødning igjen igårkveld. Har hatt et opphold på ca 3uker, men nå har det startet opp igjen krysser fingre og tær

Å, nei så forbaska kjedelig! Hvor mange uker er du nå? Burde vel være ganske trygt? Jeg tror enkelte kan ha dette med jevne mellomrom hele vegen, men du burde vel ha litt ekstra oppfølging? Stor mammaklem!

Huff. Er skikkelig lei og nervøs nå. Blødning igjen igårkveld. Har hatt et opphold på ca 3uker, men nå har det startet opp igjen krysser fingre og tær

Å, nei så forbaska kjedelig! Hvor mange uker er du nå? Burde vel være ganske trygt? Jeg tror enkelte kan ha dette med jevne mellomrom hele vegen, men du burde vel ha litt ekstra oppfølging? Stor mammaklem!
Var til tidlig ul for ca 3uker siden å hun mente man var trygg allerede etter ni uker.

Føler meg ikke særlig trygg akkurat. 😢

Var til lege idag for å prøve å finne hjertelyd, men fant den ikke, mente det var tidlig. Skal til jordmor på mandag. Blir veldig sliten og bekymret av å gå slik. Plutselig blør jeg uten forvarsel 😢

Er 13 uker idag

Endret av Mrs meg

Var til tidlig ul for ca 3uker siden å hun mente man var trygg allerede etter ni uker.

Føler meg ikke særlig trygg akkurat.

Var til lege idag for å prøve å finne hjertelyd, men fant den ikke, mente det var tidlig. Skal til jordmor på mandag. Blir veldig sliten og bekymret av å gå slik. Plutselig blør jeg uten forvarsel

Er 13 uker idag

Uff ikke gøy, men det går nok sikkert bra skal du se! Jeg fikk bekrefta i dag igjen at det ikke var like lett å finne hjertelyd selv om jeg nå er 15 uker. Hu jeg satt å venta med sa også det at det hadde variert mye fra henne selv og hennes venner når lege fant hjertelyd så nå har jeg bare droppet å tenke så mye på den :) Selv synes jeg dette å gå gravid er en berg og dalbane av bekymringer, skal og skal ikke...en blir jo stressa av mindre, men vi får bare gjøre det beste ut av det på ett vis ( lett å si men) :)

Ta det med ro å kos deg denne helgen som best du kan så skal du se alt er bra på mandag :) sender gode tanker din vei :)

Var til lege idag for å prøve å finne hjertelyd, men fant den ikke, mente det var tidlig. Skal til jordmor på mandag. Blir veldig sliten og bekymret av å gå slik. Plutselig blør jeg uten forvarsel

Er 13 uker idag

Uff ikke gøy, men det går nok sikkert bra skal du se! Jeg fikk bekrefta i dag igjen at det ikke var like lett å finne hjertelyd selv om jeg nå er 15 uker. Hu jeg satt å venta med sa også det at det hadde variert mye fra henne selv og hennes venner når lege fant hjertelyd så nå har jeg bare droppet å tenke så mye på den :) Selv synes jeg dette å gå gravid er en berg og dalbane av bekymringer, skal og skal ikke...en blir jo stressa av mindre, men vi får bare gjøre det beste ut av det på ett vis ( lett å si men) :)

Ta det med ro å kos deg denne helgen som best du kan så skal du se alt er bra på mandag :) sender gode tanker din vei :)

Tusen takk for gode ord 😊

Skal prøve å la tankene vær hos 6åringen nå i helgen med masse is 😊

Er 13 uker idag

Jeg tror livmora eller deler av den kan blø selv om man er gravid. Har lest en del om dette, siden jeg alltid har blødd tidlig i svangerskapet. Men jeg tenker jo at du burde fått litt ekstra oppfølging når du har det slik. Det er godt at du skal til jordmor på mandag, syns jeg. Forhåpentligvis kan hun berolige deg og kanskje sende deg til en undersøkelse?

Jeg fikk heller ikke høre hjertelyden første gang. Det er ikke lett å finne, og det er derfor de vegrer seg fra å forsøke tidlig. De vil ikke at vi skal bekymre oss om de ikke finner den, og det gjør vi jo...;) det blir deilig å komme så langt at vi kjenner liv daglig. Da slipper vi å bekymre oss så veldig:)

Er 13 uker idag

Jeg tror livmora eller deler av den kan blø selv om man er gravid. Har lest en del om dette, siden jeg alltid har blødd tidlig i svangerskapet. Men jeg tenker jo at du burde fått litt ekstra oppfølging når du har det slik. Det er godt at du skal til jordmor på mandag, syns jeg. Forhåpentligvis kan hun berolige deg og kanskje sende deg til en undersøkelse?

Jeg fikk heller ikke høre hjertelyden første gang. Det er ikke lett å finne, og det er derfor de vegrer seg fra å forsøke tidlig. De vil ikke at vi skal bekymre oss om de ikke finner den, og det gjør vi jo...;) det blir deilig å komme så langt at vi kjenner liv daglig. Da slipper vi å bekymre oss så veldig:)

Ja, jeg gleder meg veldig til å kjenne sparkene fra den lille, blir roligere da.

De har registrert meg hos st.olavs, så jeg skal ringe direkte dit om jeg får smerter, kroppssyk og stor blødning, så får jeg komme inn med en gang.

Man har mer blod i kroppen når man går gravid, så de små blodkarene vi har rundt omkring (særlig nese, munn skjeden, altså slimhinner) kan lett sprekke, også får man en blødning som er helt ufarlig.

Prøv å senk skuldrene og kos deg masse i morgen ;)

Krysser fingrene for at blødningen ikke er noe farlig! :)

Er det noen her som har fått vite kjønn på tidlig UL?

Vi hadde egentlig bestemt oss for å ikke vite, men da vi var på UL 12+4 var gynekologen veldig opptatt av kjønn, zoomet inn og styra verre...

Og han var helt sikker på at det var en gutt. Har fått printet et bilde nedenfra som helt tydelig viser både tut og bjeller... Jeg synes bare det er så utrolig tidlig! Selv om jeg ser det selv, det må være en gutt.

Venninna mi var hos samme mann en uke senere i sitt svangerskap, og fikk vite riktig kjønn (gutt på henne også). Hva tror dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...