Gå til innhold

Tror dere dyr har følelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På lik linje med oss mennesker? Kan de føle forelskelse, sjalusi, sorg og glede?

Tror dere for eksempel katten hadde følt en form for sorg om jeg døde?

Anonymous poster hash: 71a72...102

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. Jeg har til og med sett en hund flau fordi hun slapp en fjert, haha :)

Anonymous poster hash: 91491...f0a

Skrevet

De har instinkt og sikkert også noen følelser relatert til instinktene, men de har ikke tanker slik som vi har.

Gjest Julia1984
Skrevet

Kjenner bare hunder og ja, de føler både tristhet, lykke og sjalusi etc

Skrevet

Ja, både hesten min og hunden min blir litt sjalu på hverandre og kriger om min oppmerksomhet og skal kose overdrevent når hunden er med i stallet. 

Hunden viser at hun er trist når barna gråter, så ja de har et rikt følelseliv de også.

Anonymous poster hash: 5e9ba...13d
Skrevet

Katter har ihvertfall, vil tro alle dyr har følelser.

Anonymous poster hash: defa1...217

Skrevet

Hunden vår blir lei seg når mannen drar på jobbreise, begynner å pipe og stresse. Katten vår kunne ikke brydd seg mindre  :fnise:

tipper dyr er like forskjellige som oss mennesker 

Anonymous poster hash: 362cc...660
Skrevet

Kanskje ikkje like stort spekter, men ja.

Skrevet

En menneskelig egenskap er å tillegge andre, dyr og ting, følelser og egenskaper de ikke har.

Når det gjelder HIs spørsmål så har selvfølgelig dyr følelser. Hvis noen sparker en hund, en katt, en hest eller en gedigen okse så reagerer dyret som følge av følelsen smerte og det er da en viss fare for at dyret opplever sinne. Så ja, dyr har følelser.

Forskjellen fra dyr til menneske er likevel gedigen. Jeg, for eksempel, har ingenting mot å spise kjøtt. Dette er ikke fordi jeg på noen måte ignorerer dyrs følelser, men nettopp fordi jeg vet at dyret drepes raskt og smertefritt. Men dyr er redde for å dø? Nei, dyr har ikke noen tanker om døden. Dyr har frykt for smerte. Men dyr har ikke noe forhold til døden. På så måte føler jeg ikke dårlig samvittighet for å spise døde dyr.

Men det vil alltid være de som overanalyserer og overvurderer dyrs følelser.

Anonymous poster hash: c1337...20b
Skrevet

En menneskelig egenskap er å tillegge andre, dyr og ting, følelser og egenskaper de ikke har. Når det gjelder HIs spørsmål så har selvfølgelig dyr følelser. Hvis noen sparker en hund, en katt, en hest eller en gedigen okse så reagerer dyret som følge av følelsen smerte og det er da en viss fare for at dyret opplever sinne. Så ja, dyr har følelser. Forskjellen fra dyr til menneske er likevel gedigen. Jeg, for eksempel, har ingenting mot å spise kjøtt. Dette er ikke fordi jeg på noen måte ignorerer dyrs følelser, men nettopp fordi jeg vet at dyret drepes raskt og smertefritt. Men dyr er redde for å dø? Nei, dyr har ikke noen tanker om døden. Dyr har frykt for smerte. Men dyr har ikke noe forhold til døden. På så måte føler jeg ikke dårlig samvittighet for å spise døde dyr. Men det vil alltid være de som overanalyserer og overvurderer dyrs følelser. Anonymous poster hash: c1337...20b

Nei, hvis du kjøper f.eks kylling fra prior eller solvinge, drepes de ikie raskt og smertefritt. Og de har det grusomt (!!!) imens de lever.

Men til HI:

Selvfølgelg har de følelser. Hunder og katter kan være sjalu f.eks. Og de er glade i menneskene sine og liker kos.

Anonymous poster hash: b25d0...dd6

Skrevet

Jeg har mest erfaring med hunder og kan snakke ut i fra det jeg vet om min hund og litt generelt om hunder.

Glede: hunden min viser 1000 ganger mer glede når jeg kommer hjem fra jobb enn det mannen min gjør (selv om han er glad han også da :P). Da jeg kom hjem fra en lang ferie, så ble han så glad at han tisset på seg - så ekstatsik glad har ingen mennesker jeg kjenner til blitt noen gang, hehe.

Sjalusi: En uinteressant og mindre velsmakende "godbit", er den mest spennende tingen i verden så lenge hunden min har en annen hund å konkurrere med den om. Når jeg klemmer på mannen min, kommer hunden veldig ofte imellom oss for å få kos.

Sorg: Man har sett at hunder kan bli deperimerte hvis de mister eieren sin eller en hund som de lever med til daglig. Dette viser seg blant annet ved at de spiser dårligere.

Forelskelse: Her vet jeg faktisk ikke, vanskelig å spørre hunden min. Han har ei tispe som han liker veldig godt, spesielt i løpetiden, men om man kan kalle det forelskelse...?

Man kan vel kanskje ikke si at de har følelser på lik linje med mennesker, som skrevet over har ingen jeg kjenner tisset på seg av glede... At de har følelser er det ingen tvil om.

Jeg tror det er stor forskjell på hvordan ett flokkdyr og enn dyr som lever og jakter alene har det i henhold til følelser.

Anonymous poster hash: 93331...804

Skrevet

En menneskelig egenskap er å tillegge andre, dyr og ting, følelser og egenskaper de ikke har. Når det gjelder HIs spørsmål så har selvfølgelig dyr følelser. Hvis noen sparker en hund, en katt, en hest eller en gedigen okse så reagerer dyret som følge av følelsen smerte og det er da en viss fare for at dyret opplever sinne. Så ja, dyr har følelser. Forskjellen fra dyr til menneske er likevel gedigen. Jeg, for eksempel, har ingenting mot å spise kjøtt. Dette er ikke fordi jeg på noen måte ignorerer dyrs følelser, men nettopp fordi jeg vet at dyret drepes raskt og smertefritt. Men dyr er redde for å dø? Nei, dyr har ikke noen tanker om døden. Dyr har frykt for smerte. Men dyr har ikke noe forhold til døden. På så måte føler jeg ikke dårlig samvittighet for å spise døde dyr. Men det vil alltid være de som overanalyserer og overvurderer dyrs følelser. Anonymous poster hash: c1337...20b

Her vil jeg påstå at du tar feil. Å unngå døden er absolutt den viktigste faktoren for å kunne reprodusere seg og er en enormt sterk biologisk og evolusjonsmessig faktor. Hvorfor tror du antilopen løper som et helvete når løvene nærmer seg hvis det ikke er for å forsøke å unngå en sikker død? Slakter man for eksempel hester i nærvær av andre hester, så vil de bli hysteriske. Hvorfor? Selvfølgelig fordi de blir redde.

Anonymous poster hash: 93331...804

Skrevet

Har erfaring med hester, hunder og katter. Og jeg mener de kan føle de fleste følelser. Noen dyr kan til og med vise humor :)

Nr 9 skriver at dyr ikke har noe forhold til døden, det er jeg ikke enig i. Har sett dyr som har kjempet for livet i en akuttsituasjon, og da er det helt tydelig at de prøver å overleve og forsøker å ikke dø. De har kanskje ikke samme evne til å reflektere over døden og livet slik vi gjør det, men at de kan det til en viss grad, det er jeg overbevist om.

Et skadet dyr har også en imponerende evne til å spille skuespill hvis en rival som kan true livet dukker opp, det vil da velge ett av to - enten trekke seg tilbake fordi det vet det ikke er i stand til å kjempe, eller det vil late som om det ikke er skadet, ha kroppsholdning og holdning ellers som om det ikke var skadet, for å prøve å skremme bort den som truer.

Ser man på en kattemor, en hundemor eller en merr som har mistet avkommet sitt, så ser man tydelig at de vet hva døden innebærer, og de kan til og med sørge i ettertid.

Så jeg tror de har et langt større spekter av følelser enn det mennesker ofte vil tilegne dem.

Anonymous poster hash: 374e8...557
Skrevet

Jeg trur den ene hunden min kjenner på veldig mye sjalusi.
Hvis jeg koser den andre, prøver han å distrahere slik at de skal leke, koser jeg med mannen piper han og griner. 

Hun andre hunden derimot trur jeg ikke er så smart. Så der er jeg mer usikker. Hun er mest opptatt av lek og mat. Liker selvsagt kos også, men ikke sånn som han andre gamlingen :P

Skrevet

En menneskelig egenskap er å tillegge andre, dyr og ting, følelser og egenskaper de ikke har.

Når det gjelder HIs spørsmål så har selvfølgelig dyr følelser. Hvis noen sparker en hund, en katt, en hest eller en gedigen okse så reagerer dyret som følge av følelsen smerte og det er da en viss fare for at dyret opplever sinne. Så ja, dyr har følelser.

Forskjellen fra dyr til menneske er likevel gedigen. Jeg, for eksempel, har ingenting mot å spise kjøtt. Dette er ikke fordi jeg på noen måte ignorerer dyrs følelser, men nettopp fordi jeg vet at dyret drepes raskt og smertefritt. Men dyr er redde for å dø? Nei, dyr har ikke noen tanker om døden. Dyr har frykt for smerte. Men dyr har ikke noe forhold til døden. På så måte føler jeg ikke dårlig samvittighet for å spise døde dyr.

For noen år siden var det noen som filmet en kattemor som gang på gang løp inn i igjen i et brennende hus for å redde ut en etter en av kattungene sine. Pelsen ble svidd av og hun hadde tydelig store smerter, men ungene sine skulle hun redde!

Jeg har sett alt for mange eksempler på at dyr har følelser til at jeg tror noe annet. Jeg mener bestemt at en del forskere mer eller mindre har påvist det også nå, altså at dyr føler mye det samme som mennesker. Til og med humor kan de ha ;)

Anonymous poster hash: a80c8...b79

Skrevet

Ikke følser som fornærmelse eller bekymringer, men jeg vet de har følser som savn, sjalusi, sult, trøtthet, glede osv. Det viser de jo tydelig. Ihvertfall hunder. Har både katt og hund og tror katter har en litt annderledes tankegang igjen, men jeg vet at de føler seg knyttet til menneskene sine. Har jo vært skrevet om katter som feks ikke viker fra graven til eierene sine.

Anonymous poster hash: 6b058...c9d
Skrevet

Absolutt, men kanskje de føler på en annen måte enn oss.

Har bodd ved et ku-jorde hvor mor-kua nettopp hadde blitt separert fra kalven sin om våren, kalven sto i et fjøs hundre meter unna og i 3 netter (!) lå jeg våken og hørte på deres sørgerop til hverandre. Og ja, det var morskjærlighet og SORG og lengsel i mange varianter jeg hørte.

Gikk og prata med dette med bonden, en veldig fornuftig kar som kunne bekrefte det, men det var nå en gang slik det var, fordi kalven var stor nok til å dra på fjellbeite og kua skulle levere melk til meieriet.

Anonymous poster hash: 063c7...43a
Skrevet

Wow, du trenger en realitetssjekk...

Skrevet

De har nok ikke et like stort følelsesspekter som oss, men jeg har opplevd at hunden min ble trist, fornærmet, flau, glad og redd. Han viste også mye empati når jeg var f.eks syk eller lei meg. Jeg har også sett en kamelmor hyle ut i noe jeg bare kan tenke meg var sorg over å måtte forlate sitt syke barn..

Skrevet

Dyr har selvfølgelig følelser, skjønt ofte ikke "på lik linje med oss mennesker."

Det er også store forskjeller mellom ulike dyrearter.

Anonymous poster hash: bbef3...d66
Skrevet

Ja, selvfølgelig har dyr følelser.

Elefanter og kråker er jo kjent for å holde "begravelser", griser kan bli deprimerte, katter og spekkhoggere har et følelsesregister ikke ulikt menneskets, og det er ikke ukjent at dyrene dør av sorg etter et tap av eier.

Man kan fortsette i det uendelige. 

Skrevet

Ja. Jeg har sett katter som både er sjalu og lei seg og glade. Nabokatten går ute og "gråter" når moren i huset er bortreist (far og barn er hjemme), ser det på hele holdningen til katten at den er lei seg.

Anonymous poster hash: 56db9...582

Skrevet

Tror ikke kattene våre har empati, men følelser har de. De viser redsel, lykke, hengivenhet osv. 

Anonymous poster hash: c6c8b...2c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...