Gå til innhold

SEPTEMBER 2014 baby


Lulusen

Anbefalte innlegg

Da har jeg også vært på tidlig ultralyd av ingen annen grunn enn min egen nysgjerrighet.

Det var en liten krabat på 3-6cm inne i magen min! Begynner nesten å gå opp for meg.. at jeg skal bli mamma. :duskedame:

For en fantastisk opplevelse, å høre hjertet dunke og se det med mine egne øyne, at den er der.

Det var ingen bevegelse men alt så fint og normalt ut i følge jordmor. Størrelsen stemte godt med min egen beregning på 10+3.

 

Kvalmen holder fortsatt stand hos meg, frokosten samt lunsjen kom begge opp, samtidig som litt blod igjen. Prøver å lindre halsen med litt pistasjis.

 

gallery_858361_7846_166706.jpg

Så koselig :) Ekstra koselig å se mtp at jeg selv er 10+2 i dag :) (Skal på ul på fredag, gleder meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fått vært hos lege til første kontroll jeg og i dag.

Gikk ganske greit, ble spurt om forje svangerskap og hvordan jeg hadde det nå. Utfylling av skjema ble gjort og han spurte om jeg lurte på noe, men det gjorde jeg ikke.

Ble tappet for blod (grøss), leverte urinprøve og ble veid av de hyggelige damene.

Så fikk jeg den fantastiske svangerskapsboka, som ble flittig brukt sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble forresten satt frem en dag også på termin, så i morgen er det nytt trimester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et nydelig UL-bilde peachpie :) 

 

Bump på magen her også, kjøpte min første mamma-bukse i helga! Føltes rart å være i den avdelingen av butikken for første gang, men for en deilig bukse :)  Det som kalles skambenet heter egentlig symfysen; bedre å bruke det navnet syns jeg :) 

 

Moro å høre om kontroller og mager som vokser her inne nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lulle så fært å være så bekymret:( Har du mistet mange ganger før? Kan du ikke heller tenke at det ikke er bra for babyen med for mange ul? Er lege selv, så vet at en del ul ikke er farlig i seg selv. Men hver uke, det blir mye.. Klem til deg, og alt går nok helt fint:))

 

Anonymous poster hash: 63170...5c3

Er åttende gang jeg er gravid. Ett levende barn, en selvbestemt abort da jeg var ung, 4 SA/MA og en dødfødsel i uke 33 (to SA etter dødfødselen - den siste i oktober).

 

Høyrisikosvangerskap, så jeg er veldig stressa :(

 

 

krysser fingre og tær for at alt går bra denne gangen.. ingen problemer med å forstå at du er stresset ... stor klem til deg og bolla i ovnen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanke her inne. Jeg mener ikke å forpeste dere med å være negativ, men når bakgrunnen er som den er så er det lett å bli stressa.

 

Jeg mener heller ikke å tråkke på noen og bagatellisere spontanabort, men jeg har dessverre et sammenligningsgrunnlag. Jeg har allikevel ingen problemer med å forstå at det er trist for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er og tett! Har vært mye forkjølet tidligere i vinter, så koblet det ikke med graviditen først, men det gir seg jo pokker ikke. Har ingen andre forkjølelsessymptomer.

 

Men! Jeg har klart å komme meg på trening igjen, både forrige uke og denne! Har ikke trent i det hele tatt siden nyttår, og nå begynte abstinensene å bli alvorlige. :fnise: Forrige uke var jeg vel støl i fire dager etterpå, men kjenner allerede nå at energien er på vei tilbake, og at kroppen virkelig trengte dette. Eneste kjipe er at smertene i bekkenet ikke ser ut til å gi seg, så den eneste formen for trening jeg klarer er styrke. Skulle gjerne løpt litt også nå utover våren. :(

 

Lulle, jeg kan ikke forestille meg hvordan du har hatt det, men forstår godt at du stresser og at du ikke tør å være for optimistisk. Synes det er kjempefint at du er så åpen som du er, så ikke nøl med å tømme bekymringene dine her. Hvis det hjelper bare lite grann er det jo bra. :)

 

Gøy med ultralyd, peachpie! :hoppe: Bare åtte dager igjen for meg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tett i nesa jeg også!

 

Skulle gjerne hatt litt energi tilbake så jeg kunne trene. Men her soves det fortsatt MYE. Gå tur i rolig tempo er det jeg har orket siste tiden. Gleder meg til det snur litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lulle369: Ikke lenge igjen til 2.trimester nå, dette skal nok gå veien! :)

 

Må snart handle inn en mamma bukse jeg også, de jeg har begynner å bli ubehagelig stramme rundt magen, løsningen hittil har vært kjoler samt tights og vide gensere. Mest av alt har jeg lyst å gå med alt for store joggebukser, hele dagen :laugh:

 

Det er vel H&M som er aktuelt for bukser eller er det noen andre store kjeder som har ok bukser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er eg komt til uke 14 :)

Magen min vises godt no, men er jo nr 3...og har noken kg ekstra fra før...

Kjøpte meg et par mamma-bukser i dongeri på H&M, super gode :) og et par gensere.

Ei uke til eg har time hos jordmor, for å høre hjertelyd. Og i april blir det ordinær UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sex i går, og kjente at det strammet til i livmoren mens vi holdt på. Vet det er normalt, men SÅ tidlig da? Det har fortsatt litt innimellom i dag, regner med det er kynnere, men trodde da ikke man fikk det så tidlig? Er 10+5, og førstegangs. For ordens skyld har jeg hatt mye murringer og ligamentsmerter i de første ukene, og dette er helt annerledes, jeg kjenner tydelig at livmoren strammer seg. Ikke vondt, bare som en veldig mild krampe. Noen av dere erfarne preggiser som har hatt kynnere tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag tok brutteren affære: etter å ha lidd av stress hele familien gjennom helgen, bestilte han time hos gynekolog for meg. På Volvat Medisinske senter, avd. Majorstua. Kom inn til en flink gynekolog meg laaang fartstid i bransjen, på dagen.

Hun het Stine Flemming (husker ikke etternavnet helt).

 

Jeg fortalte hva det var som hadde hendt på fredagen, hun lyttet nøye, spurte en del spørsmål og noterte flittig.

Jeg ble bedt om å kle av meg nedentil og klatre opp i gynekolog-stolen. Før hun startet UL-apparatet, sa hun at jeg måtte være forberedt på at fosteret ikke levde mer. At det var gode sjanser for akkurat det. Jeg nikket, med gråten sittende i halsen. Hun tittet litt nedentil. Måten hun gjorde det på var spesiell for det gjorde ikke nært så vondt som da jeg ble klådd i på legevakta på fredagen!

Hun var veldig flink.

Så satte hun på UL-apparatet, og vips så dukket verdens nydeligste lille vesen opp på skjermen. Vi lyttet på hjerteslagene først; jeg ble lamslått! Det dunket høyt og flott! I et så lite vesen... :)

Gynekologen fortalte at babyen hadde et veldig sterkt hjerte som slo høyt og raskt.

Babyen lå stille en stund, og gynekologen lurte på om hun kunne få den til å røre på seg. Og jammen fikk hun til det!!! Babyen slo salto inni maven!!! Haha

Den beveget både armer og bein. Nikket og beveget seg rundt.

Jeg var helt forbauset!

Størrelsen hadde økt fra 3 cm på fredag til 3,6 cm idag :) :) :)

Dette indikerte at fosteret var 10 + 2!

 

Gynekologen forklarte ihvertfall litt nærmere om hvorfor blødningene muligens hadde oppstått, og hvor den kom fra. Jeg har visst en forliggende morkake som hadde fått seg en rift under flyttesjauet. Morkaken inneholder omtrent bare blod, og det forklarer hvorfor bare blodet rant nonstop på fredag.

Jeg fikk streng beskjed om ro og hvile. Morkaken ville lege seg av seg selv. Posisjonen til morkaken vil også forandre seg med tiden. Inntil videre får jeg ikke lov til å anstrenge meg fysisk eller ha sex.

Jeg skal dessuten sykemeldes i 5 uker fremover.

Fantastiske nyheter. For en lettelse det må ha vært for deg.

Og for en god bror du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skikkelig sytedag for meg i dag.

 

Ikke nok med at det er problemer nedentil, som er mindre behagelig, og at jeg er dårlig, kvalm og har vondt i hodet så ringte de i dag og sa jeg måtte komme inn igjen denne uka for nye tester. Jeg hadde fått utslag.

Fikk ikke noe info om hva dette kunne bety og viste selv ikke hva sukker i urinen betydde. Nivået var vist høyt. Og etter å ha lest meg frem på Google så kommer jo diabetes opp. Og jeg ble veldig stressa av det jeg leste.

 

Mannen kommer ikke hjem før fredag og akkurat nå er en god klem fra han det eneste jeg vil ha.

 

Hva annet enn diabetes kan sukker i urinen bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligere å ha glukose i urinen under svangerskap enn ellers, og det behøver ikke å bety diabetes. At de sjekker det med nye prøver er rutine, utslag på glukose i en enkelt urinprøve kan like gjerne være en tilfeldighet. Urinprøver er lette å forurense. :)

Endret av Kjøttmeis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jo at det ikke er noe, men jeg har jo lest om symptomer og jeg har flere...

Tar sorgene på forskudd her :/

Off!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de mistenker svangerskapsdiabetes så får du sikkert en glukosetest?

 

Jeg måtte gjøre det i forrige svangerskap fordi bmi min var for høy. Husker legen syntes det var vel hysterisk av jordmoren, men det er vel litt rutine å videresende for sånne ting bare for å sjekke. Har hørt om mange andre som også har tatt det uavhengig av bmi altså. Tror det er blitt mye mer vanlig enn før kanskje å sjekke der jeg bor (Oslo)?

 

Men sånn får en sjekket det ut hvis det er noe.

 

Var ikke noe ubehagelig for meg, bortsett fra at den væsken en måtte drikke fastende smakte blæh. Jeg drakk den bare fort, fort og ble ferdig med det.

 

Men jeg hadde ikke utsalg på den altså. Tror at en kan reagere hvis en har noe galt? Ble iallfall skikkelig passet på der når jeg tok det.  Var flinke sykepleiere som passet på meg hele tiden + tok med noen jeg stolte på. For meg var det som var mest stress å ikke spise siden jeg som gravid blir så uggen hvis jeg er sulten. 

 

Så tok de blodprøve før og etter synes jeg å huske?

 

Skriver så inngående, for jeg ville anta det du må ta det hvis du har fått utslag, så ville bare si at den prøven absolutt ikke er ille for alle. Men tror alle jeg har snakket med er enig i at den smaker blæh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hører egentlig til i augustgruppen, men tenkte bare å fortelle .. Jeg var hos legen og leverte urinprøve forrige uke, var da 17+0. Fikk +1 tror jeg på sukker, så de ringte meg og sa jeg måtte ta ny prøve innen to dager. Jeg skulle komme fastende med morgenurin, også tok de et glass med blod der og da. Fikk ingen utslag på sukker og alt var fint.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må ta sånn glukosetest. Jeg har sprøyteskrekk og tanken på flere stikk i morgen er noe som ikke gjør meg helt happy.

Jeg ligger på nederste del av normal bmi og er ikke langt unna undervektig. Ett sted jeg ikke vil være.

 

Føler jeg bare vil ha det unnagjort, men dagen i morgen kommer til å bli stressende. Og jeg er redd for resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipptopp.

Krysser fingrene for at alt er fint. Bra at de sjekker det ut sånn at du får vite om du må ta spesielle forhåndsregler og alt det der. Nå har jeg googlet litt, og ser ut som det ikke er sprøyte, men sånn stikk i fingeren de måler blodsukkeret med (litt logisk da, fordi det er jo det diabetikere gjør). Vet ikke om det hjelper litt eller om du synes det er like ille som vanlig sprøyte. (Jeg husker ikke helt, men jo mer jeg tenker, jo mer synes jeg å huske det var slik de tok blodet). 

 

Åh. Lykke til. Håper det bare er falsk alarm og de er overbeskyttende. Er som sagt veldig mange som ender opp med å ta den testen, nesten alle jeg kjenner har tatt den i graviditeten (og de er ikke lubne som meg) så er veldig vanlig test å ta. 

Endret av kaksy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn like ille. Men men. Må man så må man.

Jeg håper det ikke er noe og at testen i morgen ikke gjør utslag.

Blir nok tidlig i seng i dag da energien er på bunn. Lurer på hvordan jeg skal klare å dusje... Må få gjort det mens mini sover, hvis ikke må hun være med inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Håper på det beste.

Hehe akkurat nå tenker jeg mest på hvordan denne testen smaker så det hjelper litt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...