Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir

Jeg tror da han får mer enn nok gjennom dagen - tipper det er nok mest kos han vil ha. Min er lik, men vi har klart å strekke det litt og nå som jeg jobber, så er det kun mat etter kl 5. Ikke det at det funker hver eneste natt, men det er ikke fullt så mange oppvåkninger.

 

Hva med å prøve å gi nan når du legger deg? Det metter jo gjerne litt mer, så da kanskje han holder til 3-4 tiden?

 

Lurer litt på om jeg har en tilstoppet melkegang i ene brystet. Er en øm kul/klump lignende sak der som kom for et par dager siden. Har på varme nå og får promotere amming der. Men leste på ammehjelpen at man må amme veldig ofte og det skjer bare ikke for da øker jeg igjen og det blir bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi nattavvente i helgen, jenta mi spiste like ofte som din. Det gikk overraskende bra. Gir klokka 2200, så er det stopp til klokka 06. Hun gråt mindre enn jeg hadde trodd. Tok henne opp og bysset henne, la henne ned. Forsatte opp og ned til hun sovnet igjen. Tok ca en time første gangen og så mindre og mindre tid, hun hylskrekfaktisk aldri. Mer sutring. I natt våknet hun bare fordi hun ville ha sutten. Hadde gruet meg sånn, så gikk det så greit. Neste prosjekt er måltidet klokka 22 :)

 

Tilbydde henne vann, men det skulle hun ikke ha!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve med nan ja :) Hadde uansett tenkt meg bort en tur på fredagskvelden, få tankene over på noe annet en stund så da skal samboer ha Nan klart til natta, men kan jo kanskje gi det som et siste måltid før jeg drar også og håpe at han sover helt til jeg er hjemme igjen :) 

 

Helle hva hvis du tømmer brystet helt noen ganger, ville iallefall prøvd alt jeg kan for å unngå brystbetennelse, husker jeg nesten fikk det eller fikk det litt like etter fødsel og da ble jeg STEINdårlig :(  Da hadde jeg jo overproduksjon av melk så det holdt så torte ikke pumpe meg så mye fordi jeg var redd for å øke produksjonen, men det skulle jeg bare gjort, da jeg endelig gjorde det ble jeg mye bedre og etterpå stabiliserte det seg igjen etter noen dager. 

 

illi85 så fint at det gikk så bra! Her kan han skrike ganske bra på natta, ikke bare sutring men hylskriking, noen ganger til tross for amming og byssing, men han er og har vært mye syk så er nok det han sliter med her og da er jeg litt redd for å gjøre det vondt verre med å kutte amminga for tidlig..hm..men jeg tenkte å prøve å fjerne han fra brystet tidligere og tidligere, sånn ser jeg jo fort om det mest er kosen han er ute etter..får prøve meg litt fram, evt tilby vann men er redd han skal bli veldig våken av det..har du tåteflaske stående klar på rommet da? Her er han ikke vant til å få flaske. 

 

 

Er det forresten noen flere som fortsatt plages med gulping? Gulpes helt sykt mye her til tross for at han nå har blitt så stor! Sukk..klesvaskene er mange både for ham og meg og det går rundt 20 gulpesmekker daglig!! 

 

Ellers er han så blid og god og ganske rolig vil jeg si, virker som han har et litt roligere temperament enn søstra, godt til oss det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å bare fjerne brystet når hun sluttet å suge en stund, men da ble hun svært sint og våknet veldig til. Derfor jeg gikk for å kutte helt.

Hun er egentlig svært bestemt, derfor jeg trodde hun skulle gi meg mer kamp.

Men du har rett i at han kanskje våkner mer opp enn om du bare gir pupp, men tror det lønner seg i lengden. Jeg tror om jeg ikke hadde nattavvent hadde nok ikke jenta mi sluttet med pupp på natt før om lenge... Hun er alt for glad i den kosen!

 

Hun tar flaske om det passer henne, stort sett med andre folk. Ikke like gøy når jeg gir, da foretrekker hun pupp. Men den siste uka har jeg gitt henne flaske med vann på dagtid utrnom måltider som hun kan prøve seg selv med :) det er gøy! Så derfor prøvde jeg med flaske, men da uten hell. Hadde en flaske stående på nattbordet.

 

Har forresten prøvd med hipp (hun liker ikke nan) før leggetid, hun sov ikke noe lenger av det. Tror hun våknet mer av vane, enn at hun var sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her har aldri gulpet noe særlig. Kun når han har sine dårlige perioder og til og med da er det bare noen få gulp for dagen.

 

Men jeg synes det høres veldig mye ut Zassy... 20 stykker per dag? Det er utrolig mye for en som er 7 mnd... Tror jeg ville tatt det opp med helsesøster på neste kontroll hvis du ikke har gjort det allerede da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer sjelden gulp her. Men hvis jeg legger han på magen ei srumd etterpå så kan det komme. Var mer når han kun fikk flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å slite veldig.... Vesla har vært syk, men er fin igjen nå. Men jeg får henne ikke til å sove orntlig igjen! Hun våkner masse om natta og sovner ikke igjen før hun får mat. Jeg har liksom ikke hatt noe annet valg enn å gi etter fordi jeg går på skolen igjen, og må opp grytidlig for å levere henne hos dagmammaen, og da har jeg ikke orket å bruke nesten hele natta på å få henne til å sove selv.. ja, det har vel blitt 3-4 timer søvn per natt på meg siden dette begynte. ANER ikke hva jeg skal gjøre...

 

Men der med gulping har jeg sluppet billig unna, tror hun har gulpet to ganger orntlig siden hun ble født, eller bare litt som omtrent ikke merkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Zassy - den mengden gulp er omtrent det vi har med refluksen. Du kan gi litt gaviscon etter mat - 10 ml eller slikt i sprøyte og se om det hjelper. Det er ikke farlig for kroppen siden det ikke tas opp.

 

Og jeg ville hørt med hs eller hs lege.

 

Forresten sover han bedre i bilstol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tatt det opp med helsesøster og skulle jo egentlig bli sjekket men så skjedde så mye annet her så det ble aldri noe av, får nevne det igjen å høre hva de sier. Men det ER mye mindre enn før, høres voldsomt ut med så mange smekker, men jeg har vel bare blitt vant til det, og det er ikke alltid store mengdene skal det sies, men nok til å måtte bytte smekke evt body, det er gulp like etter hvert måltid, og så gjerne et par tre ganger mellom der, og enda mer hvis han legges på gulvet både rygg og mage, men også veldig ofte når vi bærer han at det kommer masse sprutgulp omtrent ned på gulvet og da bæres han jo oppreist, men blir muligens litt trykk på magen, han tåler ingenting før det gulpes. Virker ikke særlig plaget av det selv da men. Heldigvis aldri noe på natta! 

 

Nei sover ikke spesielt bedre i bilstol, liker generelt dårlig å kjøre bil og sovner sjeldent. 

 

Totoaa kan du endre noe av dagsøvnen hennes kanskje? Er jo mye som skjer med de små i denne alderen og mange sover litt mindre på dagen for å kunne sove bedre på natta. Slitsomt å ha det sånn da, føler med deg :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zassy: Jeg har prøvd å endre litt på rutinene, en stund var jeg jo veldig bortskjemt ettersom hun kunne sove ganske lenge utover morgenene. Da  la jeg henne 19, så fikk hun flaske klokken 05 (ish), også kunne hun sove til 09-09-30. Nå står vi opp 07, kanskje en halvtime senere, også er første lur sånn 10-11.30. Etter det er hun våken to-tre timer før neste lur, og jeg prøver å passe på så hun ikke sover etter klokken 16, kanskje 17 dersom vi har stått på farten og hun ikke har fått sovet så mye hun trenger. Så i teorien skulle det jo være greit med tanke på dagsøvnen. 

 

Men noe jeg reagerer endel på, er at når hun våknet tidligere, både etter lurene eller på morgenen, var at jeg bare hørte at hun lå og pratet med seg selv, evt at hun liksom "ropte" på meg. Nå gråter hun med en gang og vil opp. Men hun har faktisk hatt brennkopper da, så jeg tror det er veldig høy sannsynlig for at det her har en sammenheng. Det roet seg med en gang hun fikk antibiotika (som hun forresten elsker, det er hysterisk morsomt hvordan hun gaper og er superhappy når jeg kommer med sprøyten med medisin i til henne, hahaha), men nå flasser alt av, og jeg skjønner jo at det klør. Dessuten har hun vært særdeles løs i magen i dag, så nå misstenker jeg at det kommer flere tenner. Det hadde ivertfall en klar sammenheng sist ;)

 

Så ja, tror nok det var en trøtt og sliten meg som klaget litt over her, men jeg må nok avvente det å gå videre og snakke med helsesøsteren igjen osv til jeg ser om det roer seg når brennkoppene er borte, og evt de nye tennene har poppet ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puh, da tror jeg endelig jeg kan friskmelde vesla.... de siste nettene har hun (og jeg) sovet normalt, og hatt en matpause iløpet av natta. Det gjorde veldig godt, spesielt for meg... hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er lillegutt installert med sonde i spiserøret og skal ha denne ph-måleren frem til i morgen tidlig. Spent på resultatet. Tror ikke at det gir noe, men håper merkelig nok på det for da får vi noen svar og kan sette i gang behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til 2010 mammaen, håper dere får noen svar :)

 

Og totoaa så bra at ting er tilbake til normalen :) finnes ikke noe bedre enn ei god natts søvn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at tråden vår plutselig er laangt bak! Antar at flere har begynt i jobb igjen og kanskje har travle dager? Her går tiden raskt! Permisjonen min nærmer seg slutten, så fra mandag skal jeg ha to uker ulønnet og to uker ferie. Gryyytidlig i morgen drar hele familien 4 uker til utlandet og har litt kvalitetstid sammen. Ser frem til sol, varme og bare kos etter den tøffeste høsten jeg har hatt! 

 

Håper alt står bra til med dere alle! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis 3 mnd igjen av permisjonen :-) her går alt bra. Spiser alt han smaker på. Fått lagt han ute noen dager nå da det ikke har vært så mye vind.. ingen snø her og dermed godt å gå ut å trille:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Mini har passert åtte mnd, og sist torsdag var vi på legekontroll.

 

Han var blitt 71 cm og 9 kg.

 

Han kan ikke krabbe ennå, kan ikke sette seg opp på egen hånd. Legen var ikke særlig bekymret, og så egentlig rart på meg når jeg nevnte det ekstra... (Storebror var veldig tidlig med alt dette)

 

Han kan derimot spise store biter med brødskive, drikke selv av flaske med sugerør og drikke av en vanlig kopp som jeg holder ;-)

 

Han har 4 tenner. Spiser brødskive til frokost (med smør, skinke, makrell, prim eller kaviar), frukt/babyjogurt til mellommat, middag, grønnsakspuree til mellommat, og grøt til kvelds. Vann til alle måltider, og ammes morgen, kveld og før hver lur. (sover fra 19.00-07.00, fra ca 10.00-12.00, og fra ca 14.00-15.00)

 

På gulvet ruller han når han skal noe, og har så smått begynt å dra seg bortover gulvet. Prøver å komme seg opp på knærne, men sklir da stort sett bakover, og det liker han ikke noe særlig...

 

Han babler veldig mye om dagen. Hører mammam og papp innimellom (aner ikke om det er bevisst til hvem han babler). Når storebror kommer hjem fra barnehagen er "bo-bo" (bror?) første reaksjon. Her en kveld hørte vi en høylytt regle med "ei-ei-ei-eieie-ei!" fra soverommet. Da var det dyna han hadde sparket av. Sovnet heldigvis med en gang han fikk smokk, koseklut og dyne på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du må ha vært med mat zora! Tror ikke du skal bekymre deg for motorikken, den kommer alltids :)

 

Her er vesla allerede oppe og står etter sofaen, setter seg opp selv, og krabber som en rakett. Måtte senke senga hennes i dag, for hun har begynt å klatre etter sprinklene. Hun er ikke spesielt begeistret for mat enda da, spiser det hun "må" som er litt grøt til frokost og kvelds, og litt frukt til mellommåltid. Vi øver på brødskive, men ser at det ikke faller helt i smak enda. Kommer nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke så veldig bekymret for utviklingen akkurat ;-)

 

Storebror var stikk motsatt. Han krabbet i racerfart og gikk rundt møbler når han var 7 mnd. Men har aldri vært noe matmonster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp folkens! Og gratulerer med morsdagen igår. Det var min første, og det var veldig stas :D

 

Snuppa mi blir straks 8 mnd. og spiser brødskive, grøt, smoothie og hirsepinner. Også vann og pupp såklart :)

Legger seg rundt 19.00 hver kveld og står opp til frokost etter ca 13 timer. Problemet er at hun våkner noen ganger i løpet av kvelden/natta, og da er det lett for mammaen og ty til puppen for at hun skal roe seg igjen.. Ikke bra.. Vet noen om noe triks for å slutte med det? Hun kan vel strengt tatt sove 12 timer uten pupp nå! ;)

 

Ellers sover hun 2-3 dupper i løpet av dagen, ruller rundt på gulvet. Tar det med ro, så noe krabbing eller åling venter hun med! ;)

 

Jeg skal tilbake i jobb i begynnelsen av mai, men før det skal vi ta toget hjem til familien min en ukes tid, også skal vi til Italia sammen med min mor :) Det blir koselig! Syns bare synd på pappaen når vi drar bort i en lengre periode.. jeg hadde IKKE klart å være borte fra snuppa så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vekt og lengde på babyene deres nå? Minstemann her blir 8 mnd om 12 dager, og nå blir vi sendt til barneavdelingen for hormonprøver osv :( Dem peser meg så fælt fordi han er SÅÅ stor. Ja han er stor, men jeg var 8,5 kg ved dåpen min når jeg var 4 mnd, samme med pappaen, hans barn og flere i min familie. Jeg tror det kan være genetisk. Og jeg er sikker på at dette jevner seg ut når han nå holder på å slutte med nattmat og begynner så vidt å krabbe. Han er veldig glad i vann, så to av melkeflaskene er byttet ut på dagtid. Man skal jo ikke slanke en baby, men det er det dem sier inndirekte. Kjenner jeg blir så stressa av dette :( Datteren min var for tynn, så den gangen hadde jeg stress pga det. I dag er hun ei flott jente som er 136 høy og veier 32 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke enda, men lurer litt selv! Vi har ikke bil, og sist jeg brukte stolen var rett etter nyttår, så vet jo ikke om den passer enda :P Vi MÅ nesten ha bilstol da, ellers kommer vi oss ingensteds.

 

Flere små som har begynt å reise seg? Det har vesla her nemmelig, følger med endel knall og fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...