Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

her blir mini ammet 30 min för et vanlig maaltid, og rett etterpaa. faar litt vann innimellom ogsaa. flaske med haandtak paa er stor stas for tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også får han litt vann til måltider, men det er jo begrenset hvor mye han drikker (men han liker det). Det er mer for å venne til annen drikke enn morsmelk. Siden melken metter ganske mye kan det være greit å gi den utenom måltider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har lillegutt blitt 5 mnd og idag fått på seg RBKdrakt for å feire at gullet skal hjem:-)

Har også kommet opp i full posjon på grøten og skal smake på potet idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegull ble 5 mnd i går :) Jeg lurte på om dere kan fortelle meg hva slags symptomer babyene deres har ved tannfrembrudd? Hvis noen har fått tenner her :wink:  Jeg har en her som sliter litt om dagen, og vi venter nok litt på ei tann, men det ser ut til å drøye dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med storebror var det mye sikkel og gnaging som gjorde at vi ventet og ventet på tenner. Han begynte da han var 2 mnd og holdt på sånn en evighet (føltes det som). Til slutt sluttet vi bare å vente på tennene og plutselig en dag var den første tannen der. Han var 4 mnd. Vi merket ikke noe ekstra de dagene de to første tennene kom. De kom vel med en ukes tid mellomrom mener jeg å huske. Innen en måned hadde han fått ut de to fortennene oppe også. 

 

Men lillebror nå er det litt vanskeligere for han har så mange andre plager at det er vanskelig å vite hva som er hva. Han også sikler og gnager noe enormt, men har gjort det han også siden han var 2 mnd. Han har fått en tann ned og den andre lar vente på seg. Tar litt lengre tid denne gangen. Han blir 6 mnd neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har vi begynt med middag (potet og gulrot som jeg lager selv, moser og fryser ned) og grøt til kvelds. Prøver han med vann til måltidene men han vil gjerne ha flaske me mme etterpå.

Får fortsatt 180 ml 4 ganger om dagen. .. er så vanskelig å beregne synes jeg.han drikker opp alt også selv om han har spist først. ...

Ellers så er han veldig bedagelig begynner å vise interesse for å rulle men ikke kommet rundt. Klør veldig men ingen tenner. Blid og sosial:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har tullemor begynt å kravle. Jepp, fem måneder! Hun rullet ivrig rundt da hun var bare 3 og en halv måned, og ser ut til å ha veldig dårlig tid. Hun skal opp og frem!! Så da var det slutt på husfreden, og på tide å barnesikre....

 

Jeg sluttet jo helt med fast føde da hun måtte begynne med nutramigen, men begynner så smått igjen om to uker. Litt usikker på grøt da, man KAN vel droppe den? Og heller bare gi henne grønsaker, frukt og etterhvert middag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de trenger ikke grøt.

 

Her hvor jeg bor (utenfor Norge) er grøt det siste som blir introdusert. Untatt litt korn sammen med grønnsakene.

 

Ellers er det slik: grønnsaker - kjøtt - frukt - grøt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snakke med helsesøster nå vi skal på 6 mnd kontroll om kun få uker. De klarer seg jo uten fast føde til de blir et halvt år. Jeg begynte jo allerede da hun var 4 mnd, men holdt bare på en måned før hun måtte over på allergivennlig. Mulig hun kan få sinlac osv, men om jeg bare kan droppe grøt, så kan hun jo få annen mat. Men sånn som jeg forstod det er det sjanse for at hun kan reagere på andre ting, så jeg vil være littegranne forsiktig. Også er det jo sjanse for at hun vokser det av seg, og ikke reagerer på noe som helst når hun blir eldre. 

 

Uansett, for nå er det mer enn nok med 4 flasker nutramigen per døgn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu!! Ikveld gikk det, vann og grøt! Fikk grøt i sju tiden med vann og flaske med mme halv ni før han la seg. Ble en dupp i 18 tiden derfor ble det sent i seng i dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!!

 

Her har snuppa mi på straks 5 1/2 mnd. spist frukt/grønnsaker på ettermiddagen og grøt til kvelds. MEN på mandag kastet jenta mi opp.. MANGE ganger. Dro på legevakta og ble sendt hjem igjen. Det fortsatte. Både jeg og pappaen ble også syke.. Så når alle tre kastet opp tirsdag kveld dro vi igjen på legevakta. Jeg og snuppa mi ble innlagt på sykehus, og pappaen lå hjemme og spydde.. Hun fikk sonde med GEM på.. Vi ble utskrevet på torsdag og da hadde hun ikke kastet opp på nesten ett døgn. Vi trodde det var over, men igår ettermiddag spydde hun igjen. 3 døgn siden forrige gang. Bare én gang, ikke kommet noe siden. Vet noen om det er normalt? Det er så ekkelt når slike små blir syke. Vi hadde jo en innleggelse med magevirus da hun var 2 mnd. også. Så vi er lei fare for dehydrering og vekttap nå...

 

Så nå har vi stoppa litt opp med alt annet enn morsmelk.. men må starte litt smått igjen snart! Kanskje litt rotgrønnsaker ikveld. Gikk jo ned noen gram også. Nå når hun ENDELIG hadde gått opp greit fleire uker på rad. Er det ikke typisk?

 

Også er det det å legge henne om kvelden. Vi er jo livredd for at hun skal kaste opp der inne, og at vi ikke får det med oss. Hun skjønner ikke at hun må snu seg, så oppkastet kan jo vokse i munnen på henne :(

 

Da vi lå på sykehuset ble hun liggende mye på ryggen også (1. fordi mammaen også var sjuk.. og orka ikke å aktivisere... 2. var redd for å styre for mye med henne for å fremprovosere brekninger...) Det er så kjedelig når jeg føler at jeg ikke får gjort det som er best for henne der og da. I tillegg har hun først nå mista hår bakpå hodet (sikkert fordi hun lå så masse)...

 

Imårra skal vi dra på lekebutikken for å kjøpe noen leker som hun kan bryne seg litt på! De hun har begynner hun å bli kjedelig! Det syns jeg hun fortjenere! <3

 

Jaah... Det var dagens utblåsning... Så ja MaiBaby13.. Vi har hatt sjukdom i hus :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei damer!

 

Synd at jenten din har vært syk igjen Mavat! Håper dere unngår noe mer fremover. Noro-virus er jo vanlig i november og desember, så får håpe at dere har fått deres dose nå og at det er over og ut.

 

Her har vi ikke annet enn sykdom og virus og det vanlige magegreiene så jeg kjenner til hvordan det er. Lillegutt er nettopp ferdig med en hestekur og er nå i gang med probiotika så får vi se i løpet av uken hvordan dette går. Han har også noe virusgreier som regjererer i kroppen (oppkast har vært noe av det her også). Han gikk litt ned i vekt og har ikke vært i form. Søvnen har vært minimal og han er som regel våken hver time om natten og noen ganger flere ganger per time.

 

Så ikke noen gladmelding herfra denne gangen heller, men man kan jo ikke gi opp håpet om at det blir bedre/bra.

 

Håper dere har en fin førjulstid og koser dere med deres skjønne små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Ikke bare bare med disse små. Her jobber vi fortsatt med disse forbaskede tennene som ikke vil opp. Aner ikke om de er skyld i alt bøllet med kroppen, men et eller annet er det. Masse uro, skikkelig puppevegring og kaving.

 

Må innrømme jeg er ufattelig sliten , så det skal bli spennende å se hvordan dagene blir når jeg begynner å jobbe på nyåret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Off.. høres ikje no morsomt ut 2010mammaen og Helle_høygir! 

 

Her er sjuken over for denne gang. Satser på at vi er immun nå. Og håper all sjukdom viker fra oss, ihvertfall til over nyttår. Ifjor jul lå jeg rett ut og var gravid-dårlig. Så i år vil jeg ha en fin jul, der forma er bra :)

 

Når begynner dere å jobbe igjen? Jeg begynner 7. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har permisjon til ut april, men kommer nok ikke til å begynne der igjen. Jobbe kveldsvakter i resturant/barn går dårlig overens med å være enslig forsørger ;) Jeg er straks ferdig med alle eksamener for dette semesteret, siste innleveringsfrist er 16 desember. Gleeeder meg til å ta ferie (for det braker løs igjen i januar). 

 

Det har gått over all forventning å være student med baby, og vesla har rett og slett kost seg når hun har fått være med på forelesninger! Men etter jul skal hun begynne hos en snill dagmamma de to dagene i uken jeg har skole, og i april og mai skal hun være der tre dager. Så håper jeg virkelig at jeg kommer meg i mål og blir ferdig med skolen til sommeren. Det hadde vært helt fantastisk å komme seg ut i jobb iløpet av sommeren/høsten 2014. Selv om jeg vurderer et ekstra semester som student høsten 2014, det vil jo gi meg mulighet til å ha vesla hjemme en dag eller to i uken, evt ha litt kortere dager første halvåret i barnehagen. Er vel ikke annet å gjøre enn å ta det som det kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har lillegutt fått 5mnds vaksine og feber ikveld. Dette er første gang han har feber, 39, 1. Litt bekymra men antar at det er pga vaksinen. Selve allmenntilstanden er som vanlig....

Hvordan har deres vært etter vaksine og eventuelt med feber? Har egentlig en avtale i byen imorgen ,men tenker jeg må avlyse den og heller slappe av her hjemme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonen er ferdig 3 februar, men vi skal ha en måned ferie sammen (2 uker ferie og 2 uker ulønnet for min del) så jeg begynner på jobb igjen 2 mars. Skulle egentlig ha gradert permisjon fra januar, men godt det ikke ble sånn. Siden lillegutt ikke tar flaske eller spiser noe særlig fast føde ville det blitt katastrofalt (hvis det ikke noe skjer utrolig mye i løpet av en måned da... Man kan jo håpe ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk feber på 39.8 etter 5 mnds vaksinen, så vi ringte legevakten. Men, heldigvis gikk feberen ned igjen, men han var pjusk i formen 2-3 dager. Godt det er lenge til neste vaksine!! 

 

Her får jeg ett opphold i permisjonen februar+mars, så tar jeg litt perm igjen, før jeg skal ta ulønnet permisjon 1 år. Blir trangt økonomisk, men skal få det til å gå rundt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...