Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Aner ikke hva min veier naa. Skal til sjekk först om 4 uker. Men han er en stor gutt alle veier, hehe... 

 

Har heldigvis en barnelege som ikke er saa fryktelig opptatt om at han fölger gjennomsnittsskjemaet, som saa mange gjör har jeg inntrykk av.... Saa lenge han fölger sin egen kurve, er legen fornöyd. Han har forövrig ligger i övre del paa baade lengde og vekt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min ble veid idag, 8715gram 6, 5mnd gammel, er 71, 1 cm lang:-) helsesøster og lege idag sa begge at han ser bra ut og følger kurven SIN:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi veier 8400 og er 68,5 lang, hun fulgte også egen kurve :) men helsessøster sa jeg godt kunne nattavvende henne nå. Så det skal vi i gang med i helga. Noen andre som har nattavvent? Hvordan gjorde dere det i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Her er frøkna 72cm og 7400g. Lengden har gått fra under gjennomsnittet, til langt over sjema, men vekten har fulgt samme kurve hele veien. Både legen og helsesøsteren står på at så lenge hun følger kurven sin er det greit, og minner om at hun ikke er tynn, men bare slank av seg. De skal jo vokse så utrolig mye mer, i de fleste tilfeller vil det jo gjevne seg mer ut, både for meg med en slank frøken, og for dere med gode bollebarn :)

 

Jeg har veldig LYST å kutte ut nattmåltidet, men har ikke blitt rådet til det enda ;) Ser jo at det ikke ser ut som hun kommer til å slutte av seg selv, så må vel til med det etterhvert jeg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er frøkna 72cm og 7400g. Lengden har gått fra under gjennomsnittet, til langt over sjema, men vekten har fulgt samme kurve hele veien. Både legen og helsesøsteren står på at så lenge hun følger kurven sin er det greit, og minner om at hun ikke er tynn, men bare slank av seg. De skal jo vokse så utrolig mye mer, i de fleste tilfeller vil det jo gjevne seg mer ut, både for meg med en slank frøken, og for dere med gode bollebarn :)

 

Jeg har veldig LYST å kutte ut nattmåltidet, men har ikke blitt rådet til det enda ;) Ser jo at det ikke ser ut som hun kommer til å slutte av seg selv, så må vel til med det etterhvert jeg også ;)

Hadde det enda vært bollebarn ;) Han er nok større enn som så.. Jeg klarer ikke å se at han er så enorm som mange skal ha det til, men selvfølgelig ser jeg at han er større enn gjennomsnittet. Men når barnelegen kaller han feit og ber meg kutte ut melk og tilby vann, så kjenner jeg at det faktisk sårer :(

Jeg var nøyaktig som han, men gikk det av meg på kort tid når jeg begynte å bevege meg rundt. Med datteren min var det omvendt. Da fikk jeg masse styr fordi hun var tynn. Hun er fortsatt tynn, men det har hun etter både pappaen og meg. Hun er snart 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor stor er han da?

 

Her var lillegutt 9 kilo på 6 mnd kontrollen. Han er også en stor gutt ;) Har ikke fått beskjed at han er tjukk, men en lege sa så greit at "jeg ser jo at han ikke akkurat lider noen nød" og en annen lege spurte meg om hvordan han ligger an på persentilskjemaet mens han smilte litt fårete. 

Endret av 2010 Mammaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min, syv mnd, er 74 cm og veier 8,7 kg :) stor jente, eller, lang i allefall... Åler seg rundt og bort til mamma når hun vil opp! :D stolt

Endret av Blomstogbier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nekter han å drikke melk, og vil bare ha vann stort sett. Kanskje det gjør susen etter en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ja da er han vel i kategorien litt større enn bollete som du skriver ;) Men ville nå ikke gitt deg så mye pes. Det hjelper jo ikke akkurat... Ungen må jo få mat! Man slanker jo ikke en baby. Og så er det jo helt klart bedre med en som har litt å "Ta av" ved sykdom osv enn en som er tynn. Og det absolutt verste jeg vet er når barna ikke spiser. Storebror var helt umulig å få i mat i perioder, og jeg skal love at jeg gråt mang en tåre pga det. Så nyt det positive og så går det nok seg til etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt fordelt, så han har ikke kjempestor mage eller er større den ene plassen enn den andre. Han er jevnt stor fra topp til tå. 

Problemet er at jeg sleit med en fødselsdepresjon, og helsesøster mener at jeg har gitt han mat når han ikke var sulten for å få han til å være stille og ikke gråte. Det er det dummeste jeg har hørt! For det første har han aldri vært spesielt survete, og for det andre spytter han ut flaska med full kraft når han er mett! Da får jeg ikke inn en dråpe til. Føler jeg ikke blir trodd. Jeg var 8,5 kg når jeg var 4 mnd, så han har noen å slekte på. Samme med pappaen hans. Han driver å vil krabbe litt om dagen, så jeg tror det er bare et tidsspørsmål før det blir full fart her, og da vil det vel jevne seg ut tenker jeg.

Takk for støttende ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke du skal stresse så veldig. Det er jo en baby, og jeg tenker han kryper det av seg så fort han får fart på beina :) Det viktigste er jo at han får det han trenger tenker jeg... Faktisk littegranne misunnelig, her er frøkna høyst uintressert i mat, tar 4-5 skjeer før hun ikke er intressert mer... Hun drikker jo fremdeles godt med melk, men hun spytter ut så fort hun er mett, og det er ofte rimelig kjapt også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gitt noe brød enda, tør ikke :P redd for at hun skal sette det i halsen. Men i går spise hun sånn maispop til babyer :) svær klump i munnen og svelget, gikk bra. Det løser seg jo opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærte i små biter. Små trekanter, gikk veldig fint. Suger på brødet og hat nå begynt å tygge med gommene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 tenner nede ved 5 mnd her også, men ingen flere og ingen tegn på at det kommer noen i nærmeste fremtid heller. Storebror fikk 2 tenner ved 4 mnd alder og 2 oppe ved 5 mnd. Da han var 6 mnd hadde han 6 tenner. Så litt tregere med tennene lillebror. Like greit siden jeg ammer han fremdeles og de 2 han har kjennes mer enn godt nok ;) 

 

Ellers er han er racer med ålingen sin. Har fått god teknikk så peisgitteret er nå oppe så han ikke skal brenne seg og det er på tide å sikre det meste for nå brukes hele stuegulvet og ledninger er veldig spennende. Foreløpig har han ikke med seg rumpa, men den skyves mer og mer opp så han har skjønt at det er neste steg og at det er mer effektivt å komme seg fremover på den måten. De blir raskt store disse små, men akkurat nå kjenner jeg at jeg er så glad for det siden vi har så mye styr. Håpet er at tiden skal hjelpe oss, så å se at han vokser og utvikler seg setter jeg pris på. Plutselig kan han gå, snakke, spise selv, gå på do og kle på seg selv.. Ahhh det skal bli deilig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke de er! Min åler seg bare bakover og rundt han, hehe, ser at han rekker seg etter leker som ligger framfor ham, men ender alltid opp lengre bak, må være frustrerende :P Men aktiv gutt så får ha øynene med, plutselig krabber han :) 

 

Her har jeg det rimelig tungt for tiden..vet ikke om det er mulig å ha en forsinket fødselsdepresjon? Men har vært ganske langt nede..alt er et tiltak og da er det veldig tungt å skulle ta seg av to unger i tillegg. Men men, det blir vel bedre en gang! 

 

Begynner å slå meg at det ikke er lenge til jeg skal ut i jobb igjen..gleder meg ikke :/ samtidig blir det kanskje litt godt å få noe annet å tenke på, hva synes dere og er det lenge til dere skal jobbe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten nattammer dere? Her blir det ofte og jeg tror at hadde jeg fått sovet mer om natten så hadde det kanskje blitt lettere for meg generelt, man blir jo helt rar av avbrutt og lite søvn hele tiden :/ Men vet ikke hva jeg kan gjøre, tror han får nok på dagen til å ikke skulle ha på natta, slik er måltidene våre nå: Morgen: pupp, lunsj: grøt eller brødskive, Middag: Grønnsaksmos, Kvelds: Grøt, får også et fruktmåltid og ellers pupp jevnt utover dagen, er det for lite til å prøve å kutte på natta tro? Han vil ha pupp hver 2. til 3. time gjennom natta :/ Og hvis noen har sluttet på natta hvordan gjorde dere det? Jeg er for frynsete til å stå å bysse når jeg vet at hvis jeg gir pupp så sovner han raskt igjen...håååper han skal avvenne seg selv snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...