Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Permisjonen er ferdig 3 februar, men vi skal ha en måned ferie sammen (2 uker ferie og 2 uker ulønnet for min del) så jeg begynner på jobb igjen 2 mars. Skulle egentlig ha gradert permisjon fra januar, men godt det ikke ble sånn. Siden lillegutt ikke tar flaske eller spiser noe særlig fast føde ville det blitt katastrofalt (hvis det ikke noe skjer utrolig mye i løpet av en måned da... Man kan jo håpe ;) )

 

 

Så du har baby som ikke tar særlig flaske du heller :/ Eller, nå tar jenta mi LITT flaske.. men MME skal hun ikke ha. PRøvd kun med NAN. Noen andre som har erfaring med at babyen ikke vil ha NAN, men liker andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mavat: jenta mi vil ikke ha nan, men kan ha hipp :)

Tror den er søtere i smaken enn nan om jeg ikke tar feil.

 

Her har jeg fått mannens permisjon og med ferie greier jeg å dra permisjonen til august :)

Men begynner nå å tenke på om jeg skal jobbe redusert kveld/ helg (er sykepleier), sånn at jeg ikke trenger barnehage og kan få kontantstøtte. Utbetalingen vil da være den samme som om jeg jobber fullt! Frister veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre ingen flaske her heller nei... :( I dag prøvde jeg flaske med saft (han spiser og dier dårlig og har gått ned i vekt) men ikke det heller funket. Han prøver litt, men usikker på om han ikke får det til eller rett og slett ikke vil ha. 

 

Med min eldste måtte vi gradvis venne til fra mm til mme og måtte ha utpumpet mmblandet  i mme i en overgangsfase da jeg skulle slutte å amme. Hipp funket best den gangen her også. Hvis du er desperat kan du prøve med en liten dæsj sukker i for å se om det smaker bedre da?

 

Lillebror har ikke fått mme (kun prøvd nutramigen og det var IKKE populært).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEr prøvde papsen nettopp med HIPP Baby Combiotik 2 (tilskottsnæring). Frøkna fikk i seg 70 ml totalt. MEN det står at det ikke skal brukes som morsmelkerstatning. Litt forvirra her nå. Hvilken hipp bruker dere!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg måtte begynne med nutramigen til vesla brukte jeg Hipp 1. Men det var vel combiotik det også?? Nå er jeg også litt forvirret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel meningen at denne mme ikke skal brukes som eneste næring, men ved siden av fast føde. Hvis babyen spiser et par måltider for dagen med fast føde er det ikke noe problem å gi den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, for når de begynner med nr 2, så er det vel meningen de skal få fast føde i tillegg? 

 

Nå begynner vi med fast føde igjen denne uken, men da blir det grønsaker, og etterhvert litt middag. Så drøpper vi grøt en stund til ettersom snuppa har reagertlitt på slike ting.

 

Og uææ, nå ringte de meg fra plastisk kirurgi! jeg skulle jo egentlig brystreduseres mai i fjor, men da var jeg jo 8 mnd på vei.... Nå fikk jeg ny dato i slutten av februar! Gleder meg, men det betyr at jeg bare har litt over to mnd på å komme meg tilbake ned i vekt, iiik!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gleder meg :D Men jeg ringte faktisk opp igjen og fikk ny dato i slutten av april... Det kom littegranne brått på, og jeg har 6 kg igjen til utgangspunktet jeg hadde før jeg ble gravid, og fastlegen anbefalte meg å gå net ytterligere 4-5 kg. Så da har jeg litt bedre tid på meg ;)

 

Jeg vet du har sagt det før, men hadde du veldig vondt dagene/ukene etterpå? Jeg er jo helt alene med vesla, og gruer meg litt til å skulle løfte og styre med henne tiden etterpå dersom jeg egentlig burde være sengeliggende og ikke løfte noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dårlig utgangspunkt å komme ned i vekt i desember ;) Men du har jo en god motivasjonsfaktor da! Skulle med glede gitt deg litt av min forbrenning (eller hva det er) for jeg har litt av et strev med å spise nok for å ikke å gå så mye ned i vekt! Lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde gått inn for å gå ned noen kilo :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke noe stress :) Jeg var en av de som IKKE gikk ned i vekt av å amme (for jeg var jo sulten heeeele tiden!!) og siden jeg trappet ned for seks uker siden, og kuttet helt ut for 3-4 uker siden har jeg flydd ned litt over 10 kg! De siste tre månedene har jeg faktisk avstått 100% fra sukker, noe som etter en liten stund var null problem, for avhengigheten og søtsuget forduftet :) Så jeg bare håper det fortsetter ivertfall til jeg er tilbake til utgangspunktet mitt. Så må jeg passe på at jeg ikke tenker at fire måneder er jo goood tid, men heller bare ta det med en gang og heller jobbe litt med å stabilisere vekten de siste ukene før operasjonen :)

 

Haha, regner med du ikke nødvendigvis får så mye sympati fra andre kvinner med motsatt "problem" 2010 mammaen ;) Men jeg skjønner godt at det også kan være vel så vanskelig som å måtte streve med å ikke gå for mye opp i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gleder meg :D Men jeg ringte faktisk opp igjen og fikk ny dato i slutten av april... Det kom littegranne brått på, og jeg har 6 kg igjen til utgangspunktet jeg hadde før jeg ble gravid, og fastlegen anbefalte meg å gå net ytterligere 4-5 kg. Så da har jeg litt bedre tid på meg ;)

 

Jeg vet du har sagt det før, men hadde du veldig vondt dagene/ukene etterpå? Jeg er jo helt alene med vesla, og gruer meg litt til å skulle løfte og styre med henne tiden etterpå dersom jeg egentlig burde være sengeliggende og ikke løfte noe....

 

 

Jeg syns ikke det var noe vondt etter brystreduksjon. Det var da brystreduksjon UTEN fettsuging. Fettsuging tok jeg 2 år etterpå, og det var mye vondere. Så selve reduksjonen i seg selv syns jeg ikke var noe problem. Bare kjipt å måtte ligge på ryggen + at jeg klødde sånn der det grodde!

 

Du trenger nødvendigvis ikke å være sengeliggende.. men ta det med ro. Regner med det ikke er SÅÅ lett med ei jente på ca 10 mnd. JEg fikk beskjed om at jeg ikke burde løfte mer enn 2 kg i starten. Jeg overholdt ikke den helt.. men jeg fikk ikke vondt av å bære tyngre, men det er jo med tanke på utseende på stinga osv også. Jeg ville gjerne hatt hjelp med ungen ihvertfall de første dagene. Ellers går nok dette stråååålende :D!

 

Må forresten skjerpe meg med den vekta jeg også. FYSJ. Var 2 kg under startvekta før graviditeten, etter fødselen.. nå har jeg jo greid å legge på meg de igjen. Skal jo kose seg i permisjon :P Gifter meg om 8 mnd. Så hadde vært fint om jeg slapp dvask mage, overarmer og dobbelthake! HEHE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ja, jeg gleder meg :D Men jeg ringte faktisk opp igjen og fikk ny dato i slutten av april... Det kom littegranne brått på, og jeg har 6 kg igjen til utgangspunktet jeg hadde før jeg ble gravid, og fastlegen anbefalte meg å gå net ytterligere 4-5 kg. Så da har jeg litt bedre tid på meg ;)

 

Jeg vet du har sagt det før, men hadde du veldig vondt dagene/ukene etterpå? Jeg er jo helt alene med vesla, og gruer meg litt til å skulle løfte og styre med henne tiden etterpå dersom jeg egentlig burde være sengeliggende og ikke løfte noe....

 

 

Jeg syns ikke det var noe vondt etter brystreduksjon. Det var da brystreduksjon UTEN fettsuging. Fettsuging tok jeg 2 år etterpå, og det var mye vondere. Så selve reduksjonen i seg selv syns jeg ikke var noe problem. Bare kjipt å måtte ligge på ryggen + at jeg klødde sånn der det grodde!

 

Du trenger nødvendigvis ikke å være sengeliggende.. men ta det med ro. Regner med det ikke er SÅÅ lett med ei jente på ca 10 mnd. JEg fikk beskjed om at jeg ikke burde løfte mer enn 2 kg i starten. Jeg overholdt ikke den helt.. men jeg fikk ikke vondt av å bære tyngre, men det er jo med tanke på utseende på stinga osv også. Jeg ville gjerne hatt hjelp med ungen ihvertfall de første dagene. Ellers går nok dette stråååålende :D!

 

Må forresten skjerpe meg med den vekta jeg også. FYSJ. Var 2 kg under startvekta før graviditeten, etter fødselen.. nå har jeg jo greid å legge på meg de igjen. Skal jo kose seg i permisjon :P Gifter meg om 8 mnd. Så hadde vært fint om jeg slapp dvask mage, overarmer og dobbelthake! HEHE :)

 

 

Men da har jo du også et mål å jobbe deg mot :) Sommerkroppen 2014 OG passe inn i brudekjole  :fnise:   :vekt:

Jeg vet faktisk ikke om jeg må fettsuge... Brystene liksom? Det vi var enige om da jeg var inne på konsultasjon (det var oktober 2012, og jeg visste per da ikke at jeg var gravid...) var at vi skulle gjøre lite med formen, bare forminske liksom. Jeg vil vel få et bedre svar på dette når den tid kommer :) Har fremdeles ikke noe problem med form og fasong da, selv etter 5 måneder med amming, bare litt overflødig hun som rynker seg som på en 70 åring... usj :P Regner med de kan fjerne dette også... Men om jeg ikke hadde behov for reduksjon før (og det HADDE jeg), så var det ivertfall gale under svangerskapet! DA fikk jeg kjenne tyngden av brystene da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må snart sette inn støtet nå!! :P 

 

Ja, mine ble fettsugde for å få riktig form på de. De var fortsatt veldig bred etter første operasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, på 6 månederskontrollen var vesla 71 cm!! Og det er visst langt over gjennomsnittet. Helsesøsteren såg litt på meg og bare..... "ja, har hun en høy pappa eller?" Ja, det er vel ikke sin 158cm høye mor hun har det ifra....

 

Vekten var normal da, lang og slank frøken. Jeg hadde faktisk trodd hun skulle ligge dårligere an der, hun kan jo til tider virke totalt uintressert i mat... Venter med å spise til hun er bråsulten, og ALT er mye mer spennende enn den dere kjipe flasken mamma prøver å putte i munnen på a hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baah! Har ei frøken som IKKE vil ta flaske og NAN virker lite fristende (skal sies at hun tok flaske for 3-4 mnd. siden.. men så har vi hatt et opphold.. ). Vil heller ikke ha grøt om dagen. Derimot er eple/pære og middagsglass populært! Hva gjør man egentlig når babyen ikke spiser grøt? Flere posjoner med middag istede?

 

Jeg skal i bryllup på lørdag, og d greieste hadde d jo vært å hatt henne hjemme med barnevakt. Men ser ut som ikke det går heller. 

 

Hun bruker å legge seg etter kvelds og litt pupp.. deretter våkner hun opp etter én time og får pupp igjen, og da kan hun være våken i 3-4 timer før hun sovner igjen. Tidligere har hun kunne ligget i senga og småprate med seg selv, men de siste dagene har det vært omtrent konstant grining når vi har gått ut. Dersom hun kommer opp i fanget, eller vi går på badet for å sjekke bleia griner hun ikke.. Noen tips?

 

Jeg må stikke.. frøkna våkna! ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres slitsomt ut Mavat! Men ja, de små trenger ikke grøt så du kan fint gi andre ting. Jeg fikk faktisk beskjed av en barnelege på sykehuset i dag å kutte ut grøten så det er ikke noe problem, selv om jeg nok ville fortsatt å prøve litt andre typer og gi smaksprøver litt hver dag. Hva med brød? Eller banan (det metter godt - evt blandet med avokado - enda bedre) noen blander havregryn i det glasset som heter banan, pære yoghurt (tror jeg) og gir som et måtid, middagsglass eller mat du lager selv går fint. Noen av fruktmosene har korn i seg og det vil mette mer. Du kan også blandre grøten ut med både fruktmos og grønnsaksmos for å få i henne noe av det grøten gir (hvis hun godtar det). Brød kan for noen være lit vanskelig å svelge, men dypp det gjerne i litt lunkent vann eller mm til å begynne med, så går det lettere ned. 

 

Ja, det var vel dagens tips herfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her faar mini litt gröt paa kvelden bare... ellers er det naa omtrent alt av grönnsaker og frukt, kokt kjött, suppe... bare gi annet som er rikt paa jern istedet. har saa smaatt begynt aa gi bröd ogsaa (tört riktignok, skikkelig spennende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser han omtrent bare grøt, har endelig kommet opp i nesten to porsjoner om dagen i håp om bedre søvn på natta, men det kan vi visst se langt etter :/ Usikker på om jeg nå skal prøve på måltid nr tre eller om alt blir klusset til da..Tenker da å gi middag grønt/frukt måltid slik at han ikke blir helt grøtlei. Alle gangene jeg har prøvd å gi potetmos, gulrotmos, avokadomos osv osv så spiser han villig vekk og etterpå sprutgulper han alt opp igjen..veldig usikker på om jeg skal kutte ut, gi mindre, gi tynnere osv :/ 

 

Ellers føler jeg at melkeproduksjonen har gått noe ned, han virker frustrert når han ammer og puppene virker tomme..vært mye stress og jeg har spist mindre og derfor gått litt ned i vekt så kan jo være derfor? Blir litt sliten og stressa av dette med maten kjenner jeg.,fikk også beskjed fra lege om at han ikke har lagt på seg nok og at vi bør tilsette olje/smør i grøten osv. Kan vel ikke begynne med brødskive før han spiser mer grønnsaker? Dessuten er han veldig var på alt av klumper så er vel best å vente litt med det, føler uansett det blir bare korn og vil gjerne at han spiser litt annet også. 

 

Håper alt er bra med dere, her gleder vi oss til jul og håper på litt bedring, vært mer eller mindre syke/forkjøla de siste månedene alle mann her hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er lillegutt 6 mnd♥ stor og fin. Har kjøpt inn nan 2 men kan den brukes når han foreløpig har kun 2 måltider og frukt i løpet av dagen? Skal prøve han med litt grøt på morgenen i jula.

 

Gleder oss til første jul med lillegutt :-) skal være hos mine foreldre julaften og til Svigers 1, juledag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei junimagene :) 

 

Da er et nytt år snart her, og jeg krysser alt jeg har for et godt år for alle! Her har det vært et hardt og tøft år, men det ser ut til å løsne litt nå. 

 

Lillegutt har blitt 7 mnd nå og har de siste par ukene vært relativt frisk. Etter han har vært på en antibiotika kur og probiotika kur og fått ryddet opp i tarmfloraen er det nå bedre og lettere å se hva han ikke tåler. Det er i alle fall helt sikkert at han ikke tåler melk. En del av den andre maten (frukt f.eks) tåler han helt fint nå som tarmen er balansert. Har på følelsen at det er noe mer han ikke tåler (som jeg spiser) men som ikke vi har funnet ut av enda. Vi har mye på sykehuset og har fått ulike råd både her og der, men det er fremdeles ikke gjort noe allergitest (dels fordi de sier at det ikke gir utslag på så små barn) og dels fordi allergi ikke har vært en veldig aktuell hypotese. Håper vi kan få det nå. Har ny time til kontroll igjen i januar. 

 

Begynner å få litt orden på fast føde og måltider nå, og har begynt å trappe litt ned på ammingen merker jeg. Han spiser kun 1 fullt måltid fast føde foreløpig (grøt på kveld), men 2 halve måltider tidligere på dagen så det begynner å komme seg.

 

Håper dere har hatt en fin jul og at dere som fremdeles har igjen av permisjon koser dere den siste tiden! Plutselig er den over :-)

 

GODT NYTTÅR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at dere har det bedte 2010mammaen :) Ikke noe kjekt med sykt barn :(

 

Her er julen snart over, og vi er klare for et nytt år! Jeg og samboeren skal bli sunne og være flinke å trene. Vi skal jo gifte oss om 7 mnd. så hadde vært fint å føle seg litt mer vel enn det jeg er nå ;)

 

Jeg må jo oppdatere dere på bryllupet! Jenta var hjemme med barnevakt, og jeg hadde pumpa meg 100 ml som de hadde til kvelden. Jeg var hjemme og amma mellom vielse og fest, så det gikk bra. Hun drakk juice, vann og spiste middagsglass og fruktpurré. Hun hadde det fint, og jeg slappa til og med av selv! (Klapp på skuldra der altså!!). 

 

Ellers er vi ute av rutina om dagen. Legger henne ikke før rundt 20.30-21.00. Men ikke så rart når vi står opp først rundt kl 11 :P Når samboeren begynner å jobbe igjen, må jeg få orden på rutina igjen. Nå om dagen er hun ikke gira på så mye mat, og grøt skal hun ikke ha. Så må få rutina i gjenge igjen slik at jeg vet når hun er sulten! Mye å tenke på :)

 

Tenker litt på at det er kun 4 mnd til jeg skal jobbe igjen. Liker ikke den tanken der altså :( 

 

Ønsker dere en FLOTT nyttårsfeiring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei junimagene :)

 

Da er et nytt år snart her, og jeg krysser alt jeg har for et godt år for alle! Her har det vært et hardt og tøft år, men det ser ut til å løsne litt nå.

 

Lillegutt har blitt 7 mnd nå og har de siste par ukene vært relativt frisk. Etter han har vært på en antibiotika kur og probiotika kur og fått ryddet opp i tarmfloraen er det nå bedre og lettere å se hva han ikke tåler. Det er i alle fall helt sikkert at han ikke tåler melk. En del av den andre maten (frukt f.eks) tåler han helt fint nå som tarmen er balansert. Har på følelsen at det er noe mer han ikke tåler (som jeg spiser) men som ikke vi har funnet ut av enda. Vi har mye på sykehuset og har fått ulike råd både her og der, men det er fremdeles ikke gjort noe allergitest (dels fordi de sier at det ikke gir utslag på så små barn) og dels fordi allergi ikke har vært en veldig aktuell hypotese. Håper vi kan få det nå. Har ny time til kontroll igjen i januar.

 

Begynner å få litt orden på fast føde og måltider nå, og har begynt å trappe litt ned på ammingen merker jeg. Han spiser kun 1 fullt måltid fast føde foreløpig (grøt på kveld), men 2 halve måltider tidligere på dagen så det begynner å komme seg.

 

Håper dere har hatt en fin jul og at dere som fremdeles har igjen av permisjon koser dere den siste tiden! Plutselig er den over :-)

 

GODT NYTTÅR!

Så rart at de ikke vil gjøre allergitest. Min vennines gutt (født i juni) har slitt mye med både mage og utslett så de gjorde allergitest via blodprøve. Den ga utslag på egg, melk, sojabønner og nøtter. Så nå går det mye bedre når han begynt med Sinlac grøt og mammaen har kuttet ut de andre matvarene. Til henne hadde de forklart at det kunne finnes "falske negative" svar hvis gutten fortsatt ikke fått i seg matvaren via mat eller amming (og da ikke utviklet antistoffer), men får man da positive utslag så vet man jo i hvert fall hva man skal holde seg unna! Håper dere får hjelp!

 

Her spiser lillen en halv porsjon grøt to ganger daglig. Smaker på andre ting men er ikke særlig interessert... Vi fortsetter å prøve!

 

Sliter ellers veldig med soving om kvelden... :/ Han sovner fint selv om dagen (så jeg vet han kan!), men finner ikke roen om kvelden. Vi sitter nå inne med han når han skal sovne, hvis vi går ut gråter ham med en gang. Får ham å sovne iblant ved å stryke han over hodet. Men det slutter ofte med at han blir overtrett og da er det kun byssing som hjelper. Slitsomt..... Skjønner ikke hva som har skjedd, han sovnet selv om kvelden allerede fra 6 uker, men plutselig ved 4 måneder var det slutt. Noen med gode tips..?? :)

Endret av Kanelbulle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Nå er det vår tur med sykdom; lillegutt og jeg er forkjølet - han har feber på tredje døgnet og er tett i nesa. Bruker saltvann og nesesuger på han - han blir sur så det holder, men hva skal man gjøre?

 

Han elsker grøt, men middagsretter er det så som så med. En liten smak er ok, men etter det så er det stopp. Brødskive med smør er greit, leverpostei er æsj og den foreløpige hiten er polarbrød med smør.

 

Ammer både nå og da, så får se hvordan det blir nå som jeg skal jobbe om bare 1 uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...