Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe problem å gi kjøtt ved 5 mnd. Sålenge man har introdusert fast føde og de er vant til det er det ikke noe problem å gi små mengder kjøtt. Det som inneholder mest jern er jo rødt kjøtt- oksekjøtt feks. så det er vel det de vil få mest nytte av ernæringsmessig. Lager man middag selv kan man ha oppi litt karbonadedeig, men det er jo ikke noe problem å bruke kylling eller andre typer kjøtt heller.

Jeg kommer til å bruke leverpostei på brød og det er vel stort sett svinekjøtt. 

Det man bør vente med når det gjelder kjøtt er speket kjøtt, både pga saltinnholdet og siden det ikke er varmebehandlet.

Så flinke små deres små er som er oppe i 2 måltider! Da vil  jeg tro det veldig snart blir mer søvn :) 

Fortsetter under...

Jeg lager nesten all maten til mini selv, biortsett fra kjöttet. Kjöper slike glass med kun kjött i fra Hipp. Vil tro det er det samme kjöttet en kan starte med om en lager selv ogsaa. Kokt kylling, kalkun eller okse. Bör väre magert.

Her har snuppa mi begynt å bli urolig på kvelden. Idag la vi henne 18.30, egentlig bruker hun å være i seng 20.30, men vi la henne idag når hun EGENTLIG bruker å ha siste dupp før leggetid. Er jo egentlig ikke vits med en dupp kl 18-19 på kvelden. MEN hun roa seg ikke før kl var godt over 22.00. Hun spiser litt grøt, men er bare på smaksprøve enda. Vi står opp i 10-11 tiden, og hun sover rundt 12-13, 15-16 også er hun trøtt rundt kl 18 igjen. Sååå jeg tror kanskje vi må prøve å starte dagen litt tidligere, slik at sovetidene hennes blir forskøvet litt tilbake. Syns det hadde vært greit å fått kveldene tilbake igjen!! :) Ellers skal jeg ikke klage. Hun kan sove 6-7 timer i strekk når hun først finner roen! :)

Takk for tips om kjøtt :) da tror jeg om ikke mange ukene at jeg trapper opp til tre måltider! Gleder meg til å gi henne middag :)

Mavat: vi har hatt litt samme problem. I går gav jeg henne en dupp på en halv time kl 1730. Fikk da lagt henne igjen kl 2000 og hun sov faktisk frem til 2400! Jeg vekket henne etter 30 min! Vi har prøvd å legge henne for kveld rundt 1900, men da finner hun ikke roen før 22-23.

Bare et tips :)

Takk for tips om kjøtt :) da tror jeg om ikke mange ukene at jeg trapper opp til tre måltider! Gleder meg til å gi henne middag :)

Mavat: vi har hatt litt samme problem. I går gav jeg henne en dupp på en halv time kl 1730. Fikk da lagt henne igjen kl 2000 og hun sov faktisk frem til 2400! Jeg vekket henne etter 30 min! Vi har prøvd å legge henne for kveld rundt 1900, men da finner hun ikke roen før 22-23.

Bare et tips :)

Hvorfor vekket du henne etter 30 min?

Ja, jeg føler kvelden blir bedre for alle om hun roer seg raskt ned, vi må vel bare finne rytma vår! Tror det var RIMELIG drastisk av meg å legge henne kl 18.30 :P Nå er klokka 17.15, og hun har en dupp nå! Håper å ha henne i seng til 20.00 idag ihvertfall!

Annonse

Jeg vekker ogsaa mini om han fremdeles sover naar det er tid for kveldsmat. Han legger seg kl 19, saa han maa väre vaaken fra senest 18. Da faar han uansett kveldsmaten sin. Stuptrött er han ca 19 uansett hvor lenge han har värt vaaken, saa det er veldig greit egentlig.  

Naar er det vanlig aa begynne aa gi brödbiter?

Mini fikk noen biter med tört bröd i dag ved frokostbordet, og det saa ikke ut til aa väre noe problem. Bare bröt av noen smaa biter fra min skive og dyttet inn :P

10 ganger mer sikkel, men bitene forsvant da inn, hehe :)

Heia lenge siden jeg har vært her inne nå, men dere skravler like fullt ser jeg ;) det er bra! Håper alt står bra til med dere? Her er det bare bra, vært en del forkjølelse enest. Vi har ikke startet med mat enda, må vel til snart! Jeg er helt imponert hvor lett det har blitt å legge han, at han faktisk finner søvnen selv og kan ligge lenge og pludre for seg selv før han sovner, det har jeg IKKE vært vant til med søstra for å si det sånn! Men noen kvelder trenger han litt ekstra hjelp og må bysses litt, stort sett er det hvis han er overtrøtt merker vi. 

Ellers våkner han fortsatt flere ganger hver natt for å spise, kanskje det kommer til å hjelpe når jeg starter med noe mat etterhvert. 

Hvordan går det med dere andre da? Er alt bra? :) 

æsj, nå ser det desverre ut som vesla har fått eksem :( Først sa helsesøstra hormonutslett, og det var greit for det har hun hatt før. Men så ble det litt annerledes denne gangen etterhvert. Så bestillte time hos lege i dag, men må vente en stund på den. Skal på 5 måneders kontroll på fredag da, så tenker å spørre igjen da. Noen som vet om en god krem som hjelper?

Ser heldigvis ikke ut som hun plages, og da er det egentlig ikke så farlig :) Bare litt slitsomt når "alle" spør hva slags utslett det er hun har.... Synes det er slitsomt å måtte svare på det hele tiden, og egentlig har jo ikke folk noe med det.

Etter en tur hos legen kunne de si med en gang at det ikke var eksem. Derimot reagerer hun på mme en hun får, så da blir det spesialmat her.... Koster over 200 kroner for en boks, men jeg får heldigvis pengene refundert :)

Annonse

Gjest Helle_Høygir

Fikk du nutramigen? Hvordan har hun tatt det? Vi fikk råd om å tilsette sukker og heller trappe ned på sukkermengden fordi det smakte visst skikkelig kjipt :( men heldigvis slapp vi unna siden det ikke var melk lillegutt reagerte på

Lillegutt her har eksem, smører og smører. Fint de fant ut hva det var da og veldig bra at du får refundert noe :) 

Er dere andre flinke til å gjøre ting i løpet av dagene eller hvordan har dere det? Her er jeg mest hjemme egentlig..og begynner faktisk å merke at humøret er dalende..føler meg faktisk en del trist..vet jeg burde komme meg ut å gå tur f.eks å få møtt litt mer folk..er på barseltreff i blant men det er ikke så ofte det er. Føler meg mye sliten og orker liksom ingenting så når gutten sover så bare slapper jeg av eller ser tv eller litt husarbeid. Litt lei og merker at det går litt nedover så burde vel ta tak i det før det blir verre..

Zassy: tenker litt som deg. Blitt noen dager inne hver uke, godt med et par dager inne, men. Synes det er godt å komme seg ut å treffe folk og prøver å ha en date med venninner i uken. Liker å gå tur ,men har mest sannsynlig fått en betennelse i hælen... går greit å gå tur,det er først når vi kommer hjem og slapper av så får jeg smerter. ...

Jeg er drittlei husarbeid for tiden. Føler jo jeg må siden jeg går hjemme.... jeg kjenner meg daff og har lyst til å trene når mannen kommer fra jobb, men da bruker jeg tid som jeg kunne ha brukt med barnet... dilemma. ...

Totoaa: så bra de fant ut hva det var, er det melkeallergi?

Zassy: prøver å finne på noe annen hver dag, trenger ikke være de helt store tingene. Men ca 3 av ukedagene er jeg ute på ting, så koser vi oss hjemme de andre dagene! Du bør absolutt ta tak i det, veien mot en depresjon er kort!

Junimamma81: er også dritt lei husarbeid, føler aldri det blir ryddig. Hver gang prinsessa sover hiver jeg meg rundt og rydder, men blir aldri ferdig...

Vi lurer på om vi skal prøve å legge jenta vår på sitt rom på natten, hun spiser så mye om natten at jeg tenker det er verdt et forsøk. Noen andre som har gjort dette?

junimamma81 litt godt å høre at det er flere som har det likt..kjempelei husarbeid jeg også..føler jeg rydder og gjør det samme om og om igjen..såå lei av å plukke opp ting, vaske/legge sammen klær og ta ut av oppvaskmaskinen.. Så kommer storesøsteren hjem fra bhg på ettermiddagen så da går det i ett til begge er i seng og da er jeg sliten på ny og setter meg i sofaen :/ burde absolutt ha trent og liker det egentlig godt, men er så sliiiiiteeeen....sikkert dårlig unnskyldning, men når han sover så dårlig på natta også nå så får jeg liksom aldri hentet meg inn. Vogna er utrolig lite brukt denne gangen..med søsteren gikk jeg lange turer hver dag, nå er jeg bare inne. Handler litt om årstiden også, frister så lite å gå ut når det er kaldt, regn, snø, vind osv.. :P I tillegg propper jeg meg selv med sjokolade og trøstemat, føler meg elendig og vet det er kosthold og aktivitet som må rettes på, men er inne i en vond sirkel...bah! 

Fikk du nutramigen? Hvordan har hun tatt det? Vi fikk råd om å tilsette sukker og heller trappe ned på sukkermengden fordi det smakte visst skikkelig kjipt :( men heldigvis slapp vi unna siden det ikke var melk lillegutt reagerte på

Ja, det gjorde jeg! Får det på resept, så jeg slipper visst å betale for det. Hva var det din gutt reagerte på? Vi skal på kontrolltime hos legen på tirsdag for å se om hun blir bedre, men det hadde jo egentlig vært greit om hun kunne drukket normal mme...

Hun tok det greit. Følte meg litt barnemishandler her, for hun var sulten og ville tydelig ha den normale melken sin (jeg har brukt hipp). Men tilslutt tok hun det. Og nå etter et døgn ser det ut som hun har vendt seg greit til smaken, for nå tar hun melken uten vansker. Men jeg kjenner jo selv at det lukter skikkelig sterkt, og smaker nok ikke noe særlig godt for henne. Hun har jo egentlig ikke vært så veldig opptatt av mat, og har det ofte "for travelt" til å spise, er jo så mye annet å se på! Så det hjelper jo ikke akkurat at melken smaker litt rart....

Jeg gir heller ikke fast føde frem til tirsdag, slik at legen skal kunne se om det hjelper å bytte til nutramigen. 

Jeg har vært ganske flink og kommet meg på trening på sats nå på dagtid. Vesla synes faktisk det er stor stas å være på barnepassen en time tre-fire ganger i uken, for hun synes det er kjempestas med andre barn, og da spesielt de som løper rundt og herjer mye. Prøver også å få gjort endel sosialt ellers på dagtid, for jeg sitter jo stort sett alene her på kveldene når hun har lagt seg. Akkurat nå i eksamensperioden har jeg jo hendene fulle, men det kan bli ganske ensomt. 

Synes jo ikke det er noe gøy å høre at dere er triste, men på en måte greit å få bekreftet at det ikke bare er meg som er alenemor som synes det kan bli mye babytid og husarbeid, og lite voksentid med venner. Andre barselvenninner osv har jo kjærestene sine hjemme på kveldstid. :)

Godt de fant ut av det da Totoaa. Har hun hatt noen andre symptomer? Gir du Sinlac? Den er så søt og jeg lurer på om den er litt kvalmende for lillegutt vil ikke ha så mye av den. Han spiser en halv porsjon og da er det full stopp. Skulle ønske han spise litt mer, men kanskje det kommer etterhvert. Jeg lengter etter å kunne stikke av litt mer enn 1-2 timer, men da er første steg på veien at han spiser et måltid å bli mett av først.

Melkeallergi er jo en av hypotesene for vår lillegutt, men han har ikke hatt noe særlig utslett og det har jeg forstått ofte er det vanligste symptomet så jeg er veldig i tvil. 

I dag fikk vi svar på en av prøvene som er tatt av avføring og den viser at det er infeksjon i tarmen. Vi får se hva de andre prøvene viser og hva legen sier om resultatet. Er fælt å gå og vente og nå har vi en ny runde med smerter etter noen rolige dager. Fra han la seg i går og i hele natt våknet han fra 1-3 ganger per time. Snakk om Zombie, men jeg er helt ødelagt, har en grusom hodepine og klarer ikke fungere normalt. Husker ingenting og klarer liksom ikke å konsentrere meg/tenke klart. Så ja Zassy; jeg er ikke akkurat happy med å gå hjemme med sånne hverdager. Jeg føler meg rett og slett som i et fengsel. 

Godt de fant ut av det da Totoaa. Har hun hatt noen andre symptomer? Gir du Sinlac? Den er så søt og jeg lurer på om den er litt kvalmende for lillegutt vil ikke ha så mye av den. Han spiser en halv porsjon og da er det full stopp. Skulle ønske han spise litt mer, men kanskje det kommer etterhvert. Jeg lengter etter å kunne stikke av litt mer enn 1-2 timer, men da er første steg på veien at han spiser et måltid å bli mett av først.

Melkeallergi er jo en av hypotesene for vår lillegutt, men han har ikke hatt noe særlig utslett og det har jeg forstått ofte er det vanligste symptomet så jeg er veldig i tvil. 

I dag fikk vi svar på en av prøvene som er tatt av avføring og den viser at det er infeksjon i tarmen. Vi får se hva de andre prøvene viser og hva legen sier om resultatet. Er fælt å gå og vente og nå har vi en ny runde med smerter etter noen rolige dager. Fra han la seg i går og i hele natt våknet han fra 1-3 ganger per time. Snakk om Zombie, men jeg er helt ødelagt, har en grusom hodepine og klarer ikke fungere normalt. Husker ingenting og klarer liksom ikke å konsentrere meg/tenke klart. Så ja Zassy; jeg er ikke akkurat happy med å gå hjemme med sånne hverdager. Jeg føler meg rett og slett som i et fengsel. 

Jeg har foreløpig ikke gitt sinlac, men må vel mest sannsynlig begynne med det også. Jeg skal oppdatere dere på tirsdag etter kontrollen! Hun hadde absolutt ingen symptomer, ingen magevondt, sover om natten og er stort sett kjempeblid! Så det var kun utslett...

Håper det ornder se for småen 2010mamman, det der høres ikke noe gøy ut hverken for han eller deg! 

Da har lillegutt spist en posjon med grøt for første gang:-) hjelper til med hendene.

Men et lite spørsmål som jeg ikke finner svar på nettet( kanskje ikke lett godt nok) men skal de ha en flaske mme til grøt eller før/senere? Og heller tilby vann ved siden av grøten? Er ikke ofte jeg føler meg usikker men dette er helt nytt for meg.....

Tror det er forskjellige meninger om det :) Her spiser han grøt+får 150 mme rett etterpå. Fungerer veldig fint her, og ca en time etter sovner han og sover hele natten gjennom :) Men, kan jo også tilby vann isteden, og heller mme senere :)

Anonymous poster hash: e388e...9ba

Tror det er forskjellige meninger om det :) Her spiser han grøt+får 150 mme rett etterpå. Fungerer veldig fint her, og ca en time etter sovner han og sover hele natten gjennom :) Men, kan jo også tilby vann isteden, og heller mme senere :)

Anonymous poster hash: e388e...9ba

Oi, ble visst anonym :)

Var det jeg gjorde ikveld også. Ble litt senere enn det bruker. Men heller få til grøt før kl.18... men må se an duppene også. Tenker også senere i forhold til middag og grøt før legging... hm... må vel bare prøve seg frem. Mat/ drikke får han ihvertfall:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...