Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei det er ikke lett å renovere et hus og flytte samtidig. Vi har nok å gjøre :)

Må få tak i en megler snart oxo, sånn at vi får startet den prosessen. Skulle egentlig selge privat, men hun trakk seg før sommeren. Det hadde vært litt enklere merker jeg.

Idag er den vesle frøkna urolig, sover his hun blir bært eller ligger oppå magen, men så fort hun blir flytta i kurven er det hyl. Ja ja typisk det når man har besøk og mannen er borte store deler av dagen :)

Her er det stille for tiden! Mange som er på ferie? Her er pappaen jobbsøkende, så vi er enda i feiemodus og nyter dagene sammen :)

Sofia er syv uker i dag, føler tiden flyr! Hun vokser snart ut av str. 50. Hun har vokst 8 cm siden fødselen og lagt på seg 1,5 kg. Vi føler hun er så stor, men alle som kommer på besøk syntes at hun er veldig liten..

Spisingen er blitt bedre her,fra å spise hver time på natten har hun nå et strekk hvor hun sover 5 timer :) det er himmelsk!

Hvordan er deres babyer når det kommer til å ligge for seg selv når de er våkne? Her er det maks 10- 15 min, ellers må det skje noe!

Håper alle har det bra og nyter tiden :)

Her har vi hatt 1 uke tilbake i "hverdagen" nå, så helgen nytes til det fulle :)

Lillegutt her ble 8 uker igår, og har doblet fødselsvekten sin :o Veier nå nesten 6 kg, og har vokst 9 cm. Han svømte i str 50 når han ble født, og nå har vi begynt med noen klær i 62. Helt vilt hvor fort det går!! :o 

De tre siste nettene har han sovet 9-10 timer, veldig deilig :) 

Illi85: Han liker å ligge for seg selv å sprelle og titte, men det blir nok maks 15 min her også :P Det er vel kanskje lenge nok for disse små?! :)

Håper alle nyter sommeren ja, og snart kommer høsten som skal nytes den å! :)

Ja det er stille her om dagen :)

Vesla var 5 uker igår, og bruker fortsatt 56. Har brukt det siden fødselen, noe var da stort til henne, og det er mer passe nå. Hun veier snart 5 kg, men de målte ikke lengde. Virker ikke som hun strekker seg så mye, bare eser ut i bredden. :D

Nå reiser vi snart på ferie, og det skal bli godt å komme seg litt bort. Bare litt mer stress med alt som skal pakkes med :)

Jeg har booket lokale og kirke til dåp, og har bestilt inbydelser. Lager noe pynt og bordkorta selv.

Igår lagde jeg makroner for første gang, og de ble knall gode. Skal lage det til dåpen, så måtte lage en prøveporsjon først.

Vi skal lage mat og kaker selv, med litt hjelp fra mamma og svigermor.

Det blir koldtbord, og kaker.

Tenkte å lage 3 forskjellige typer makroner (igår rosa med sjokoladefyll med bringebærsmak), karamellpudding, vaniljekjeks formet som små babyføtter, dåpskake (sjokoladekake med vaniljekrem), cupcakes med marshmellow topping, ostekake.

Svigermor vil sikkert bake noe hun oxo. :)

Blir det dåp hos dere da?

Snart ferie her også. Ser frem til å dra bort og bare være sammen hele familien. Håper bare på fint vær siden vi holder oss i Norge.

Ellers er det bedre dager/kvelder etter jeg sluttet fullstendig med melk  og melkeprodukter og kaffe, så for dere som sliter med magevondt hos de små anbefales det å prøve det ut. Her er det mer søvn på dagtid og mye mindre skriking og ubehag hos lillegutt.

Vi skal ha dåp i september, men har valgt den enkle løsningen å ha det på hotell. Blir stor buffet med varme og kalde retter, samt dessert og kaker. Etterpå blir det kaffe og kaker. Jeg synes det var forferdelig slitsomt forrige dåp (da leiet vi lokale, bestilte maten fra catering, men dekket og ryddet og sto for kakene selv, samt servering og rydding)) og ønskerderfor denne gangen å komme til ferdig dekket bord, maten klar, og forlate både rydding, oppvask og rester ;) Ikke en eneste kake skal bakes og ikke en eneste kopp skal dekkes eller ryddes. Blir kanskje litt mindre personlig, men satser på nydelig mat, rolige foreldre og god stemning :)

Håper lillegutt sin mage tåler litt mer til det så jeg kan få nyte den gode maten og gode kaker jeg også.

Høres ut som du er flink å bake Junimage så misunner deg både energien og kreativiteten din der :) Blir nok kjempebra :)

Annonse

Heisann jenter:-)

Nå er vi i innspurten på rydding av hage etter drenering av huset (det var jobben sin d) og godt er d siden d er dåp om en uke!

Caja er blitt 3, 5 mnd , 6370g og 63 lang og bruker 62 i klær.

Ho fikk vaksina på onsdag og etter d har ho vært urolig og sovet lite. Ikke rart, for fa vi kikket i munnen hennes i stad er d hele 3 (!) tenner på vei opp. Stakkars lita.

Ho har snudd seg både fra mage til rygg (idag) og rygg til mage (en dag gør3 mnd).

Ellers sliter vi med at storesøster er blitt mørkeredd etter at vi hadde uvelkomment besøk på natta for 2, 5 uke siden (narkoman kompis av naboen) jippi. Så der har d vært hylskriking 10 ganger om natta minst og roping på mamma.hjulpet nå som ho fikk wakeuplighten min på rommet sitt da heldigvis:-)

Ellers skal vi jo ha dåp til helgen og jeg håper jeg rekker å shine huset;-) luret på om vi blir innelåst i kirken med lillesøster oxo;-)

Mannen begynner på jobb igjen i morra etter 3 uker ferie og d blir faktisk litt deilig med hverdag og faste rutiner igjen(jeg er kontrollfrik med stor K);-)

Hei hei alle, her er også ferien over nå, litt godt med hverdag, men savner at samboer kan hjelpe til hele dagen ;) Men ellers er det egentlig litt roligere likevel da storesøster er i barnehage. Nå er samboer på jobbreise så da har jeg dem alene noen dager..blir nok utfordrende tenker jeg, håper ettermiddagen går greit, har planer om å lage middag før jeg henter snuppa sånn at jeg bare kan varme opp når hun er hjemme, må tenke på slike løsninger når jeg er alene nå. 

Her har lillegutt endelig smilt!! begynner å komme mer og mer og det er såå koselig! Han er jo verdens nydeligste når han smiler <3 og så har han også blitt litt roligere jevnt over synes jeg. Det hender han får gråteperioder enda, særlig på kveld, men stort sett ikke så intenst og langvarig som før og han kan faktisk ligge for seg selv å sove lenge sammenhengende på dagtid nå, det er utrolig deilig etter all bæringen.

Jeg har også lagt om til bare sunt kosthold og endelig begynt å trent og lurer på om det kan være noe med kosten som har gjort at han har blitt roligere (?) eller bare at han er litt større nå. Uansett så føles det kjempebra å ha kommet i gang med treningen og jeg merker definitivt at jeg har mer energi og føler meg opplagt og gladere etter at jeg la om kosten nå - anbefales ;) Trener styrke tre ganger i uka og planlegger å komme i gang med et joggeprogram to ganger i uka, godt å få brukt kroppen igjen. 

Håper alle har det bra :) 

Charlotte1988 det hørtes ikke noe særlig ut med uvelkomment besøk, kom han inn på rommet hennes eller? Lite morsomt å høre om slikt nå når jeg er alene hjemme :S Håper hun finner natteroen igjen snart, ekkelt å bli skremt slik da. 

2010Mammaen så herlig at det har hjulpet å legge om kosten :) 

Gjest Totoaa

Godt å høre at de små som har hatt kolikk begynner å roe seg! Kan nok være en god mix av både kosthold og at de begynne å bli større:)

Jeg synes det er stor stas at vesla har blitt litt større og er våken i litt lengre perioder av gangen, og spesielt når hun kan ligge å småpludre for seg selv! Smiler også mer og mer! Så tror jeg det er spennende for henne at synet blir bedre, hun ser jo nye spennende ting hver dag!

Høres deilig ut å begynne å trene igjen, jeg er også veldig keen på det! Har meldt meg ut av treningssenteret jeg trente på før, de hadde ingen barnepass avdeling. Så tenkte å melde meg inn i sats denne måneden. MEN er det noen av dere som vet hvor gamle barna må være før man kan benytte seg av barnepass på treningssenteret? En venninne av meg har jobbet på elixia og der måtte de være 12 uker. Om jeg triller til sats vil jo vesla sovne på veien ned, og vanligvis sover hun et par timer i slengen.

Høres ikke noe særlig ut med uveskommne på besøk, og spesielt ikke når barna blir skremt av det!! Skjønner godt at det blir vanskelig å sove etter en slik hendelse!!

Totaa: der jeg trener er det seks uker som er grensen :)

Har ikke kommet meg i gang med treningsenter, men har de siste ukene gått lange turer i høyt tempo med vogna. Kjenner at formen blir bedre for hver dag :)

Skal til Sør- Frankrike om en måned, så da vil jeg gjerne ha strammet meg litt opp. Så er vel bare å komme igang med styrke også.

Er enige med dere som syntes det er deilig med hverdag igjen, jeg syntes også det er deilig med litt kjøligere vær. Elsker egentlig sol og sommer men vesla ble litt utilpass i varmen og sov dårlig! Men neste sommer blir bra :)

Neida, han var ikke inne på rommet hennes. Han var bare uti gården, men ytterdøra/trappa er veggivegg med hennes rom og han ringte på/slo i døra mens han kjefta og smelte:/

Heldigvis ser d ut til å ha roa seg, etter at ho fikk wakeuplight innpå rommet har ho sovet hele natta gjennom:-)

Caja har virkelig oppdaga stemmen sin, ho gauler i ett sett og utforsker den.ler av seg selv gjør ho oxo;-)

På treningssenteret mitt er grensa 6 uker, men da var ikke jeg klar.

Vi har holdt på så mye her hjemme med drenering og div at jeg først begynner på treningssenter til uka etter dåpen:-) spent på hvordan Caja tar d

Såå fort ungane våre vokser til:/

Gjest Helle_Høygir

Titter innom jeg også! Her er lillegutt 9 uker og fikk diagnosen stille refluks igår. Begynte på medisin etter å ha bruk miniform i en ukes tid - legen sa at vi ikke trengte begge deler, så kun tabletten idag. Men samtidig har dette vært en av de verste skrikemessig. Klokka er snart halv ett og han har vært våken siden minst kl 21.. Så han fikk miniform ved forrige amming igjen.

Jeg har også begynt på totalt melkefri diett, men trening har det blitt lite med- med amming hver 1,5-2 timer så gidder jeg ikle prøve en gang hehe.

Vi skal ha navnfest i midten av september, så lokale er booket, invitasjoner sendt ut og leter etter catering nå!

Så gøy at disse små begynner å få frem litt personlighet, gleder med til det jeg oxo :)

Vi skal betale to stk for å stå for serveringa, så håper at vi kan senke skuldrene og nyte dåpsfesten. Men det er jo litt jobb i forkant, men det blir jo veldig personlig. :) og jeg liker å bake så må bare planlegge det godt.

Ingrid fikk sin første flaske igår, men morsmelk fra fryseren. :) pappa'n syns det var litt stas å få ta del i matinga. Hun spiser seg opp på kvelden, men blir ikke fornøyd av det jeg har, så vi må fylle på med ei flaske.

Men så våkner jeg med spreng på natta, og kan fylle opp en kopp å putte i fryseren igjen :)

Hvis ikke jeg får fylt opp lageret i fryseren igjen, så får hun få litt mme på kvelden.

Charlotte1988: Huff narkomane er jo så ustabile og høylytte når de er rusa, det kan jo oppleves som skummelt for voksne oxo.

Så morro at vesla har oppdaget stemmen sin. Gleder meg til Ingrid begynner å oppdage seg selv :)

Annonse

Helle: her er det oxo mating ofte, så får ikke gjort så mye. Hun sover bare korte dubber, bortsett fra når hun endelig sovner på kvelden etter lange skrikeøkter. Da sover hun i 6 timer, og så er det hver 2 time frem til morgenen.

Men det roer seg nok etterhvert, mye som skal på plass med disse små skapningene. :)

Gjest Helle_Høygir

Rekorden her er hyl og skrik fra 16-22 - han er så trøtt at øynene går totalt i kryss, men nekter å sove. Imponert over staheten sånn sett :)

Nå våknet han 3.45 for mat og nå er klokka straks 5.30 og han sover igjen. Prøvde først med vugging i senga (kjøpte vuggeklosser) og søvnlyd appen, men han kavet seg opp til byssing. Får se om jeg sovner nå også:)

Huff Helle, du har det tøft! Håper medisinen virker veldig raskt så dere får bedre dager!

Melkefri diett funket på 3 dagen her, men da hadde jeg sikkert ikke veldig mye i kropeen for jeg hadde da spist et minimum med melkeprodukter noen uker (men ikke 100%). Hvor lenge har du prøvd?

Her går det fremdeles bra. I går sov og sov lillegutt. Hadde bare noen timer på kvelden han var våken, men smilende og strålende blid og bare koselig å få "sett han litt". Skal prøve meg på en kaffekopp i morgen igjen og se om det har noe å si da.

Junimage: Har du vurdert å prøve melkefri diett for å se om det hjelper på skrikingen?

Zassy: Sååå koselig at han har begynt å smile! Det er helt fantastisk å se den lille prate, smile og le mot meg. Sitter stadig med tårer i øynene for det er så skjønt og rørende :)

Ellers er det forberedelser til ferie her. Litt innkjøp som skal gjøres og etterhvert pakkelister som skal skrives.

Var forresten og veide på helsestasjonen i går og pratet med helsesøster. Lillegutt veier nå 6175 gram. Han fortsetter å klatre på kurven og ligger nå over snitt for 10 uker (større enn storerbror som nesten var 1 kilo større ved fødsel). Lurer jo på hvor dette skal ende! Har i alle fall nok næringsrik melk til han, og han er jo puppegal ;)

Ha en fin dag folkens :)

Gjest Helle_Høygir

Første skikkelige melkefrie dagen var igår- jeg tok litt vita lett på knekkebrødet før vi dro på ahus mandag, men det var det. Jeg har også fått i meg lite melk ellers, så burde ikke ta så lang tid håper jeg.

Vi begynte med miniform igår kveld og håper den hjelper snart. Det virket ikke som om legen hadde så trua på miniform, men det virker her hvertfall. Hvis noen har en med magevondt, så kan man prøve det uten resept - 10 dråper tas før hvert måltid, tas ikke opp i kroppen, så det er ikke farlig for de små. Det hjelper bare til å ikke danne skum nedi magen som igjen danner luft.

Det kommer forøvrig masse smil her også - særlig om jeg har han liggende på mine lår - jeg har tærne på bordet slik at beina kommer litt opp og han ligger med hodet høyt. Da kikker han masse og er så nysgjerrig på verden. Klarte til og med å ta et smilebilde med telefonen!

Jo ha kamera liggende fremme hele tiden nå - det er tingen! Jeg filmet storebror masse med kompaktkamera før; små snutter på Max 1 minutt. Han syns det er så moro å se seg selv nå:) og jeg fikk tatt masse bilder ellers. Nå er jo mobilkameraene så fine også:)

Det er tøffere denne gangen ja, men jeg må bare ha troen på at det blir bedre og ikke gi meg over til negative tanker. Dog det kom noen tårer klokka halv 7 idag - da våknet han etter kun 45 min søvn :( men deg gikk seg til, har sovet litt selv på sofaen idag. Og idag gjør vi ingenting! Kun slappe av!

I går var det skrikings igjen her hele kvelden..begynner å lure på om det kan være melkeprodukter her også...har prøvd å være litt streng på det og fått i meg lite, men i går hadde vi pannekaker !! til middag så meget mulig det var det som gjorde utslaget..ææsj har lite lyst til å kutte absolutt all melk fra kosten, men hvis det funker så. I dag lagde jeg havregrøten min på bare vann så får vi se om det blir roligere dager igjen..

Bortsett fra det så har vi fått tid til et bad i dag, denne gutten bare eeelsker å bade, gjør deres barn det? Bare synd vi får tid til det så sjelden og det blir helst på dagtid for det blir så mye styr å gjøre det når storesøster er hjemme, selv om de faktisk har badet sammen en gang, var koselig da! Men best for lillegutt å ha det litt roligere rundt seg. Men skrik å skrål hver gang vi skal kle på, om vi så bare skal bytte en body setter han i superskriking, huff..

Zassy: Havregrøt med soyamelk er veldig godt! Gjerne den med vaniljesmak! Anbefales :)

Vi bader stort sett annenhver dag - noen ganger litt oftere (etter behov). Jeg er alene på dagtid så ikke noe stress med det - jeg tar det som oftest når vi står opp. Vi har stor vask på badet oppe og der bader jeg han fremdeles, men er ikke lenge til han er for stor for det nå så da må vi ta frem badebaljen frem til han begynner med badekar. Han liker å bade ja :) Har ikke noe i mot å kle av og på seg heller.

Helle: Skjønner godt at det kommer tårer! Man blir jo så frustrert og når man er så sliten etter lite søvn er det jo lett for at man tar til tårene!

Håper det blir bedre snart med melkefri diett! Det blir stadig bedre her også, så ikke mist motet om det ikke funker helt med en gang. Har lest at noen ganger kan det ta 1-2 uker før effekten vises.

Gjest Totoaa

Da har vi vært på 6ukerskontroll! Hun er 7 uker nå da, men men. 

Alt ser veldig bra ut. Hun har IKKE kort tungebånd da, sånn som noen helsesøstre har mistenkt, så det er igrunn ingen forklaring på hvorfor hun sliter med å få tak på brystvorten, eller at hun ikke har klart å suge. Men per dags dato synes jeg det egentlig går helt fint at hun kun får pupp om morgenen når jeg har maaasse melk (og hun derfor slipper å jobbe for den...) og at jeg pumper ellers på dagen. Har liksom blitt en vane, og det er ikke noe problem å pakke med seg den manuelle pumpen når jeg fyker avgårde. Og fremdeles har jeg jo klart å fullamme (fullpumpe), og det ser ikke ut som det blir melkemangel med det første.

Hun veier 4,8 kg, og har blitt 58 cm. Så hun har vokst ganske nøyaktig 1 cm i uken siden fødsel! 

Så ble jeg rimelig skuffa da jeg var innom sats om dagen.... Hun MÅ faktisk bli 12 uker før de tar henne inn på minisats! Det betyr alså 4 uker til før jeg får begynt å løfte orntlig tunge vekter igjen :( Men jeg for gå så mye trilletur som mulig så lenge.

Helle: Jeg fikk også sneket meg til et smilebilde med mobilen i dag! Men det var ikke lett :P 

Lillegutt sover for første gang på lenge i sengen alene på soverommet og jeg sitter i stuen og nyter en kald øl for første gang etter fødsel! Deilig å bare være oss voksne her :-) Håper dette fortsetter og at vi kan få litt kveld igjen. Nyyter roen :)

Hei og hopp! 

Har vært stille fra denne kanten da vi har vært på ferie i noen uker :) Har lest raskt gjennom det dere har skrevet, og fått med meg at det er mye magevondt ute å går :/ Jenta mi har hatt vondt i magen de siste dagene også, grønn bæsj... Ikke noe stas! 

Ellers har det vært veldig greit å ha henne med på tur! Rolig i bilen og kosa seg i sofakroken på hytta ;)

Smil og gurgling har kommet, og hånda si har hun funnet :) Stor jente blitt, blir 2 mnd. imårra, og først da blir det 6 ukerskontroll siden vi har vært på ferie!

Hun har sovet i bagen sin hele ferien, og når vi kom hjem var det tid for å sove i si ega seng. Går bra å legge henne der, men på morgenen kommer hun oppi senga til oss <3 Litt kos må vi jo ha :)

Nå prøver vi å finne babysvømming! Det gleder vi oss til! Ellers har papsen fri denne uka også, så den ordentlige hverdagen starter igjen på mandag!  :)

Hei hei :) Jeg lurer på om noen vet hvor mye man skal beregne hvis jeg skal gi gutten flaske? Planlegger nemlig en venninnekveld med et par glass vin og tenkte da at pappaen skal gi 1 eller 2 flasker mens jeg er borte, enten med morsmelk eller erstatning (er det ok å gi mme eller "burde" jeg amme? tenker på magen osv). Dette er enda en stund til så lillegutt vil være rundt 4 måneder da, begynner bare allerede å forberede oss litt, særlig hvis jeg må pumpe og fryse ned + må vel øve mer på å gi flaska. Bare litt usikker på hvor mye et måltid skal være på sånn ca? skjønner at det kan være forskjellig, vil bare ikke risikere å gi for lite.. er litt spent på å skal være borte fra ham selv om det bare blir noen timer, men kjenner at jeg trenger en pause for å lade opp også så håper det skal gå bra. Flere som har gjort dette eller skal gjøre det? Kjenner jeg meg selv rett så vet jeg at jeg bare vil tenke på ham hele kvelden og om han gråter..om pappaen greier å roe ham ned..osv osv... :P hønemor :P 

Jenta mi er to mnd idag, og idag har jeg vært hos frisøren i 2 timer! Gikk veldig fint å være sammen med papsen :)

Hun hadde gått opp ca 300 g siden 16/7.. Er det lite?! Usikker hvor mye som er vanlig å legge på seg. Har stagnert litt på sin egen kurve.. Har hatt mageproblemer som nevnt tidligere.. Grønn og litt slimete avf. Kan være en sammenheng kanskje?! 

Fikk beskjed om å pumpe ut den første melka, slik at hun får i seg de edle dråpene til slutt.. også skulle det ikke gå mer enn max fire timer mellom hver amming. Sjeldent at hun sover lenger sammenhengende.. men inatt ble det 8,5 timer sammenhengende søvn på henne! Kjente det var godt for både barn og foreldre.. men selvfølgelig må vi gjøre det som bør gjøres for at hun skal gå mer opp! 

Zassy: pga at jenta mi ikke er så flink til å verken ta tak eller suge så "fullpumper" jeg. Det varierer litt hvor mye hun spiser fra dag til dag, men til måltidene er stort sett 100 ml pluss minus 20 ml. Nå har hun kun fått morsmelk, og aldri mme, men jeg tror det står greit forklart på pakken om hvor mye et måltid skal være om du velger å gå for mme. Jeg har ingen erfaring med det da, men jeg vet at ei av jentene på barselgruppen min måtte gå over til mme fordi barnet ikke gikk opp i vekt, og hun ble frarådet å amme i tillegg fordi det kunne gi magetrøbbel. Men på samme tid finnes det jo mange som delammer.... Har du 12ukerskontroll hos helsesøster i før venninnekvelden? Kanskje du kan spørre da?

Jeg har hatt to kvelder ute, der jeg har drukket bittelitt, og det har gått veldig fint. Men da blir det jo lettere siden vesla faktisk får morsmelk på flaske til alle måltider. Jeg har myyye melk og har allerede fryseren full + at jeg faktisk har begynt å donere til premature barn. Dermed også enkelt å sette noen til å passe henne noen timer. Kan sikkert være lurt å begynne å pumpe. Om du har for mye slipper du ivertfall å bekymre deg for at det blir for lite ;)

Og det med å bruke frikvelden på å bare bekymre deg da... Jeg har begge gangene med barnevakt vært klar på at de må LOVE å ringe viss det blir problemer. Istedenfor at jeg maser på barnevakten har hun sendt en melding om at alt står bra til.

Men så HAR det gått utrolig bra, jeg kom begge gangene hjem til et fornøyd sovende barn, som hadde fått rikelig med mat :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...