Gå til innhold

Forstår meg ikke på foreldre som gir sine barn kjeks, boller, godteri osv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12:51 - problemet er at man her blir beskyldt for å ødelegge barna sine hvis man gir dem lørdagsgodt. Vi er ikke villige til å bruke masse tid på å erstatte lørdagsgodt en gang i uka med noe annet vi må lete etter, kutte ut all joghurt, melk og kjøpe erstatninger som er dyrere osv - fordi vi ikke har mat som hobby eller interesse. Vi lager mat til barna i henhold til WHO sine anbefalinger, bruker sunne pålegg, sunne middager og noe kos en gang i blant. Men å kritisere folk fordi de ikke vil bruke masse penger, ressurser og tid på noe de ikke er interessert i, blir drøyt. Jeg kan like greit spørre, hvorfor trener du ikke 1,5 time om dagen, slik min venninne med 3 barn gjør? Vil du ødelegge kroppen din, eller er du bare lat? Hvorfor vurderer du ikke å heller jogge i 1 time hver dag fremfor å se på TV og slappe av? De fleste av oss jobber fulltid og har flere barn, skjønner du. Da har vi ikke tid til å bruke butikken som lesesal, bestille masse mat på nett og skrelle alle frukt og grønnsaker. Vi tjener penger og følger opp ungene med lekser og fritidsaktiviteter.

 

Men det er jo dere som tar dette som et angrep, fremfor et godt tips i hverdagen?

"Hvorfor trener du ikke 1,5 time for dagen?" Igjen, så antas det saker og ting. Min daglige mosjon, mitt daglige kosthold og hverdag ellers er ikke noe du har kjennskap til, og heller ikke da nødvendig å trekke meninger om :P

 

Tror nok denne tråden rett og slett var ment som " Hei, vet dere at det finnes et genialt, naturlig alternativ til hvitt sukker?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12:51 - problemet er at man her blir beskyldt for å ødelegge barna sine hvis man gir dem lørdagsgodt. Vi er ikke villige til å bruke masse tid på å erstatte lørdagsgodt en gang i uka med noe annet vi må lete etter, kutte ut all joghurt, melk og kjøpe erstatninger som er dyrere osv - fordi vi ikke har mat som hobby eller interesse. Vi lager mat til barna i henhold til WHO sine anbefalinger, bruker sunne pålegg, sunne middager og noe kos en gang i blant. Men å kritisere folk fordi de ikke vil bruke masse penger, ressurser og tid på noe de ikke er interessert i, blir drøyt. Jeg kan like greit spørre, hvorfor trener du ikke 1,5 time om dagen, slik min venninne med 3 barn gjør? Vil du ødelegge kroppen din, eller er du bare lat? Hvorfor vurderer du ikke å heller jogge i 1 time hver dag fremfor å se på TV og slappe av? De fleste av oss jobber fulltid og har flere barn, skjønner du. Da har vi ikke tid til å bruke butikken som lesesal, bestille masse mat på nett og skrelle alle frukt og grønnsaker. Vi tjener penger og følger opp ungene med lekser og fritidsaktiviteter.
Men det er jo dere som tar dette som et angrep, fremfor et godt tips i hverdagen? "Hvorfor trener du ikke 1,5 time for dagen?" Igjen, så antas det saker og ting. Min daglige mosjon, mitt daglige kosthold og hverdag ellers er ikke noe du har kjennskap til, og heller ikke da nødvendig å trekke meninger om :P Tror nok denne tråden rett og slett var ment som " Hei, vet dere at det finnes et genialt, naturlig alternativ til hvitt sukker?"

 

Hadde hun kun opplyst om det og ikke "stilte seg uforstående til" at folk ikke vil kutte ut den lille kosen på lørdager og være veldig opptatt av matlaging, og med dette ødelegger ungene sine, så hadde alt vært greit. Det med trening var et eksempel. Jeg vet ikke hvor mye du trener, men jeg kunne på lik linje med HI ha skrevet "min venninne har 3 barn og trener 1,5 time hver dag. Forstår meg ikke på folk som ikke trener like mye, de må jo ødelegge kroppen sin, immunforsvaret sitt osv". Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hi her, men svarer likevel, jeg... Det som er så synd er at skadene av dårlig kosthold hos de fleste kommer snikende og at man derfor ikke legger merke til det "før det er for sent" - kreft er en typisk sånn ting. (selv om kreft også kan ha andre årsaker, så vet man at en stor prosent kunne unngått kreft hvis de hadde hatt et riktig kosthold.) ...
Vet man det, er det en vitenskapelig sannhet? Kan du i så fall belegge det, f.eks. lenke til vitenskapelige artikler e.l. som forklarer dette?
Ja dette er vist i mye forskning. Har dessverre ikke tid akkurat nå til å finne linker, skal se om jeg kan gjøre det senere. Men skal gi noen eksempler..... hjerte-kar-sykdommer utvikler seg over tid og er som regel (kanskje bortsett fra der det er arvelighet inne i bildet) kostholdsrelatert på den måten at man har spist kost som forhøyer det ugunstige kolesterolet. Kolesterol er bl.a. en av kroppens reaksjon på å "reparere" årene innvendig ved betennelser. For mye sukker og raske karbohydrater samt feil forhold mellom omega3 og omega6 forårsaker betennelse i kroppen. Dette finnes det mye forskning på! :) Kroppen greier å bekjempe det en stund, men ved økende alder når belastningene har pågått over lang tid så utvikles som regel sykdom. Betennelsesreaksjoner settes i dag i sammenheng med både hjerte-karsykdommer, diabetes 2 (og man vet jo hvorfor man får det!), kreft, altzheimers og jeg leste nettopp noe om stoffskifteproblemer. Det settes også i sammenheng med en del psykiske problemer. Det finnes massive mengder av seriøs forskning (ikke "alternativ") som bekrefter dette. Radiumhospitalet fikk for noen år tilbake offentliggjort et forskningsprosjekt i en av verdens store legetidsskrifer, hvor de viste at riktig kosthold kan redusere risikoen for å få kreft med en ganske høy prosent (husker ikke nøyaktig). Håper dette gir deg en start for å finne info selv også :)

 

Takk for svar! Jeg blir glad hvis du finner frem noen lenker på dette senere når du har tid. Det var dette med kosthold og kreft jeg var mest forbauset over/interessert i, da jeg ikke har hørt noe tidligere om sammenheng mellom kreft og kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:51 - problemet er at man her blir beskyldt for å ødelegge barna sine hvis man gir dem lørdagsgodt. Vi er ikke villige til å bruke masse tid på å erstatte lørdagsgodt en gang i uka med noe annet vi må lete etter, kutte ut all joghurt, melk og kjøpe erstatninger som er dyrere osv - fordi vi ikke har mat som hobby eller interesse. Vi lager mat til barna i henhold til WHO sine anbefalinger, bruker sunne pålegg, sunne middager og noe kos en gang i blant. Men å kritisere folk fordi de ikke vil bruke masse penger, ressurser og tid på noe de ikke er interessert i, blir drøyt. Jeg kan like greit spørre, hvorfor trener du ikke 1,5 time om dagen, slik min venninne med 3 barn gjør? Vil du ødelegge kroppen din, eller er du bare lat? Hvorfor vurderer du ikke å heller jogge i 1 time hver dag fremfor å se på TV og slappe av? De fleste av oss jobber fulltid og har flere barn, skjønner du. Da har vi ikke tid til å bruke butikken som lesesal, bestille masse mat på nett og skrelle alle frukt og grønnsaker. Vi tjener penger og følger opp ungene med lekser og fritidsaktiviteter.

 

Igjen, så er det litt misforsåelser... virker som om noen vil misforstå... Det er flere som har prøvd å få frem at en del av de sunnere alternativene ikke nødvendigvis er dyrere eller tar lenger tid. Jeg bodde før på et bittelite sted, men da passet jeg på å kjøpe alternativer til sukker når jeg var andre steder. Da hadde jeg det alltid i hus.

Men som du påpeker - det har noe med interesse å gjøre også...

 

Hva vet du om jeg trener hver dag eller ikke??? Det blir egentlig ganske latterlig at du beskylder meg for ikke å ville holde kroppen ved like, og beskylder meg for å være lat. Hvorfor det? Og å trekke inn din venninnes trening fremfor din egen...? Jeg trener regelmessig og er mer aktiv enn gjennomsnittet i hverdagen, men trening var ikke en del av denne diskusjonen, derfor har jeg ikke skrevet noe om mine treningsvaner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, dette minner om vegetarianer diskusjonen som tok helt av her inne for litt siden! Noen tema er mer engasjerende enn andre.

Synes ingen skal fordønne andre jeg, hverken de som sverger til sukker eller de som unngår det helt. Forstår veldig godt argumentene om at rent sukker ikke er noe vi fysisk har behov for, vi får nok karbs uansett. Samtidlig synes jeg det er hysteri om ungene ikke får seg en is hvis solen skulle slå til å komme frem:)

 

 

Når det er sagt, hva bruker dere ikke-sukker og hvetemel-damene hvis dere skal lage ex boller, pannekaker og vaffler? Altså hva erstatter dere melet med? Og hvordan blir det prismessig i forhold til vanlig mel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:51 - problemet er at man her blir beskyldt for å ødelegge barna sine hvis man gir dem lørdagsgodt. Vi er ikke villige til å bruke masse tid på å erstatte lørdagsgodt en gang i uka med noe annet vi må lete etter, kutte ut all joghurt, melk og kjøpe erstatninger som er dyrere osv - fordi vi ikke har mat som hobby eller interesse. Vi lager mat til barna i henhold til WHO sine anbefalinger, bruker sunne pålegg, sunne middager og noe kos en gang i blant. Men å kritisere folk fordi de ikke vil bruke masse penger, ressurser og tid på noe de ikke er interessert i, blir drøyt. Jeg kan like greit spørre, hvorfor trener du ikke 1,5 time om dagen, slik min venninne med 3 barn gjør? Vil du ødelegge kroppen din, eller er du bare lat? Hvorfor vurderer du ikke å heller jogge i 1 time hver dag fremfor å se på TV og slappe av? De fleste av oss jobber fulltid og har flere barn, skjønner du. Da har vi ikke tid til å bruke butikken som lesesal, bestille masse mat på nett og skrelle alle frukt og grønnsaker. Vi tjener penger og følger opp ungene med lekser og fritidsaktiviteter.
Igjen, så er det litt misforsåelser... virker som om noen vil misforstå... Det er flere som har prøvd å få frem at en del av de sunnere alternativene ikke nødvendigvis er dyrere eller tar lenger tid. Jeg bodde før på et bittelite sted, men da passet jeg på å kjøpe alternativer til sukker når jeg var andre steder. Da hadde jeg det alltid i hus. Men som du påpeker - det har noe med interesse å gjøre også... Hva vet du om jeg trener hver dag eller ikke??? Det blir egentlig ganske latterlig at du beskylder meg for ikke å ville holde kroppen ved like, og beskylder meg for å være lat. Hvorfor det? Og å trekke inn din venninnes trening fremfor din egen...? Jeg trener regelmessig og er mer aktiv enn gjennomsnittet i hverdagen, men trening var ikke en del av denne diskusjonen, derfor har jeg ikke skrevet noe om mine treningsvaner. ;)

 

Hahaha, på samme måte som du reagerer på å bli beskyldt for å være lat og så videre, reagerer vi på null sukker-damenes beskyldninger for at vi ødelegger barna våres. Skjønt poenget nå endelig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset vi ikke noe som er fy mat, det ønsker vi ikke å ha. Det er ett valgt vi har tatt og det står vi for. Jeg har flere veninner som sliter med mat etter at de ble større pga ett strengt regime når det kom til mat når de var små. For noen av de var det så ille at de måtte få hjelp til å få en normal tankegang rundt dette med mat, og måtte få profesjonell hjelp. Jeg hadde en veninne som veldig ofte var hos oss, for hun syns det var så godt å komme til ett hjem der hun kunne spise det hun ville uten at alt ble styrt med hjernhånd fra foreldrene. Hun brukte huset vårt som ett pustehull. Og jeg vokste opp i ett hjem der vi spiste normalt sunt, og vi spiste det som hovedinnlegger mener ikke er sundt når vi hadde lyst på. Godteskålen sto alltid på bordet, men jeg spiste sjeldent godt når jeg var liten. Vi kjøpte gjerne en pose peanøtter eller fox for å fylle den opp, men det var sjeldent vi fylte den opp. Vi hadde aldri lørdagsgodt heller, for vi ville selv velge når vi ville ha oss en kosedag. Om det var på mandag eller lørdag var for oss helt uviktig, vi måtte ikke spise godt på en lørdag bare pga at det var lørdag.

Og selv om vi hadde det slik i vårt hjem, så var det ingen problem når det plutselig var to toppidrettsutøvere i huset vårt som hadde fått den smørbrød slisten over ting de kunne spise og ikke spise, vi hadde alerede ett sundt nok kosthols så listen ble lagt vekk så fort de fikk den.

 

Slik ønsker jeg å ha det her i huset også, ett sundt og variert kosthold. Ungene skal få smake på alt, og det skal ikke være restreksjoner. Ungene skal få ett godt forhold til mat slik at de ikke sliter i ettertiden. Overspiser eller underspiser de så må vi lage endringer i huset, men det virker som vi har funnet balansegangen her i huset. Vi har småbarn og vi har tennåringer i hus, og jeg må si at jeg er glad for at vi var bestemte på å ikke ha restriksjoner her i huset nå som vi har tennåringer som desverre merker slankepress fra mange kanter. Siden vi er åpene omkring dette med mat er også barna åpne om sine tanker til oss. Hun eldste har en veninne har som brukt lavkarbodietten enstund, og vårt barn har spurt og gravd. Det vi ikke har kunnet svare på har vi prøvd å søke oss opp på nett for å finne ut. Vårt barn har ikke hatt lyst til å slanke seg, men hun syns det er ekkelt når vennene hennes som absolutt ikke burde gjøre det i hennes øyne er så fokusert på dette. Vi voksne merker jo også at flere av vennene til våre barn har ett anstrengt forhold til mat, og de prater mye med oss om dette for vi har barn som sier de kan prate med oss om de trenger noen å snakke med. Og det gjør de. Og jeg må si jeg blir ganske så sjokoert over hva de forteller. Barn er ikke så blinde og tror på alt vi voksne sier som vi vil tro desverre og barna ser fort at ting er veldig anderledes hjemme enn hos andre når det med mat blir ett så stort og vanskelig tema i huset. Så jeg skjønner at endel barn får ett anstrengt forhold til mat.

 

Det er mye mat som ikke er bra å spise, men det betyr da ikke at vi må styre unna all mat men spise i begrensede mengder. Og har man ett variert kosthold så begrenser dette seg selv uten at vi voksne må gå inn med føringer over ja og nei mat.

En stund var det poteter vi ikke kunne spise pga kreftfare. Gulerøtter en annen periode, og dette er jo vanligvis den maten vi sier skal være sunn.

 

Jeg har gitt ungene boller og kjeks, helt uten dårlig samvittighet. Ungene mine har fått smake på godt før de er året, det har jeg heller ingen dårlig samvittighet for. Selv om de har fått godt om det har vært tilgjengelig så har de nok spist mindre godteri enn andre barn på sin alder, for ungene syns ikke det har vært så spennende og de vil heller ha andre ting. Nå kom de nesten akkurat hjem fra ferie hos farmor, de tittet på den store godteposen som de hadde fått av mormor som hadde vært i sverige før de forsvant ut og fant seg hver sin digre agurk de ville ha i drivhuset. Markjordbær, sukkererter og bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, dette minner om vegetarianer diskusjonen som tok helt av her inne for litt siden! Noen tema er mer engasjerende enn andre. Synes ingen skal fordønne andre jeg, hverken de som sverger til sukker eller de som unngår det helt. Forstår veldig godt argumentene om at rent sukker ikke er noe vi fysisk har behov for, vi får nok karbs uansett. Samtidlig synes jeg det er hysteri om ungene ikke får seg en is hvis solen skulle slå til å komme frem:) Når det er sagt, hva bruker dere ikke-sukker og hvetemel-damene hvis dere skal lage ex boller, pannekaker og vaffler? Altså hva erstatter dere melet med? Og hvordan blir det prismessig i forhold til vanlig mel?

 

Jeg bruker speltmel, det finnes i samme typer som hvetemel, helt fint, sammalt og grovt. Spelt er noe dyrere enn hvete, men inneholder mer næringsstoffer og påvirker ikke blodsukkeret i like stor grad som hvete gjør. Næringen i hvete ligger mest rundt kornet, mens i spelt ligger det inni. Dvs at fint speltmel er omtrent like næringsrikt som grovt hvete (men man får selvfølgelig mindre fiber om man velger finmalt). Hvis man ellers kjøper såkalte "grove og sunne" brød i butikken blir det ikke særlig forskjell på å bake selv med spelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:51 - problemet er at man her blir beskyldt for å ødelegge barna sine hvis man gir dem lørdagsgodt. Vi er ikke villige til å bruke masse tid på å erstatte lørdagsgodt en gang i uka med noe annet vi må lete etter, kutte ut all joghurt, melk og kjøpe erstatninger som er dyrere osv - fordi vi ikke har mat som hobby eller interesse. Vi lager mat til barna i henhold til WHO sine anbefalinger, bruker sunne pålegg, sunne middager og noe kos en gang i blant. Men å kritisere folk fordi de ikke vil bruke masse penger, ressurser og tid på noe de ikke er interessert i, blir drøyt. Jeg kan like greit spørre, hvorfor trener du ikke 1,5 time om dagen, slik min venninne med 3 barn gjør? Vil du ødelegge kroppen din, eller er du bare lat? Hvorfor vurderer du ikke å heller jogge i 1 time hver dag fremfor å se på TV og slappe av? De fleste av oss jobber fulltid og har flere barn, skjønner du. Da har vi ikke tid til å bruke butikken som lesesal, bestille masse mat på nett og skrelle alle frukt og grønnsaker. Vi tjener penger og følger opp ungene med lekser og fritidsaktiviteter.
Igjen, så er det litt misforsåelser... virker som om noen vil misforstå... Det er flere som har prøvd å få frem at en del av de sunnere alternativene ikke nødvendigvis er dyrere eller tar lenger tid. Jeg bodde før på et bittelite sted, men da passet jeg på å kjøpe alternativer til sukker når jeg var andre steder. Da hadde jeg det alltid i hus. Men som du påpeker - det har noe med interesse å gjøre også... Hva vet du om jeg trener hver dag eller ikke??? Det blir egentlig ganske latterlig at du beskylder meg for ikke å ville holde kroppen ved like, og beskylder meg for å være lat. Hvorfor det? Og å trekke inn din venninnes trening fremfor din egen...? Jeg trener regelmessig og er mer aktiv enn gjennomsnittet i hverdagen, men trening var ikke en del av denne diskusjonen, derfor har jeg ikke skrevet noe om mine treningsvaner. ;)
Hahaha, på samme måte som du reagerer på å bli beskyldt for å være lat og så videre, reagerer vi på null sukker-damenes beskyldninger for at vi ødelegger barna våres. Skjønt poenget nå endelig eller?

 

Totalt usaklig argument som ikke har noe med saken å gjøre, men...

Forskjellen er at sukker er bevist å ha mange uheldige og tildels skadelige effekter på kropp og helse - og at det er noe man bevisst putter i barna (nå snakker jeg om de som har det som daglig del av den næringen barna får).

Forskjellen er at flere innrømmer å bruke mye sukker, og likevel ikke vil diskutere de uheldige virkningene av det, bare går i fullstendig angrep på de som kommer med saklig argumentasjon og gode råd.

 

Trening hører hjemme i en annen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiioi så mange meninger ute å går.....ganske underholdene lesing mens jeg nøt et winerbrød til lunch. Lurer på hvor mange år jeg forkortet livet med nå.

 

Eneste som oppnås med å nekte ungene sine det meste av godteri og søte ting er at de tar het av når de kommer til andre som faktisk har dette.

 

Ingen tar skade av litt lørdagsgodt og en is eller bolle i ny og ne....men jeg vil tro psyken til unger som vokser opp med hysteriske mødre som nekter dem muffins i bursdags selskaper eller en is en sommerdag er ganske knekt etter noen år.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som fremstår som hysteriske i denne tråden er mødrene som slår på tastaturet mens fråden står rundt kjeften " JEG GIR UNGENE MINE SUKKER FOR FAEN!!"

 

Dere misforstår igjen og igjen, og jeg begynner å lure på om dere er mindre intelligent? Kan dere være så snill å lese tråden igjen?

 

Fordi vi lager hjemmelaget mat og hjemmelaget bakerverk med sunnere ingredienser, så blir våre barn sin psyke ødelagt? Ser dere virkelig hva dere skriver?

 

Har HI truffet et ømt punkt siden dere blir så forbanna? Hun er jo saklig hele veien. Jeg har til gode å se noen her sitere hvor Hi er frekk, fordømmende, usaklig og belærende.

 

Dere ser for dere hippiemødre som bor i skogen og lever av naturen. Hold opp med det!

Det handler om å erstatte enkelte ingredienser, og ved å gjøre det skaper man et mye bedre kosthold for barna.

 

Igjen så er det ingen som har snakket om muffins i bursdag eller en is på varm dag. Få med dere hva som faktisk står skrevet her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg gir opp! Det er tydelig at alt som skrives her blir misforstått enten bevisst eller ubevisst..

 

Nå skal ungen og jeg ut å plukke sunne deilige blåbær i hagen! :D

 

Tudeluu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy

Alt med måte ja. Jeg vokste selv opp med mye brus og godterier hjemme. Jeg hadde en fin barndom, det er ikke det. Men i senere år har jeg selv besluttet å leve sunnere. Kutte ned drastisk på godterier (unntak av lørdager) og brus drikker vi kun når vi er på besøk eller har besøk. Jeg vet at når mitt barn blir født, vil jeg holde han/henne unna brus så lenge som mulig. nettop fordi jeg selv ikke drikker det, og det gjør ikke sambo heller. Vi er derimot glade i saft og melk! Vann er dessverre ikke akkurat pop her. Syntes rett og slett ikke at det smaker noe godt. Men svak fun light til barnet funker vel? Kan nok ikke regne med at han/hun vil drikke vann om ikke vi gjør det. Men vi drikker fun light selv.. Når det gjelder kake og kjeks og boller, eter vi kun det de få gangene jeg baker det ;) Hehe.. Og da går det an syntes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt med måte ja. Jeg vokste selv opp med mye brus og godterier hjemme. Jeg hadde en fin barndom, det er ikke det. Men i senere år har jeg selv besluttet å leve sunnere. Kutte ned drastisk på godterier (unntak av lørdager) og brus drikker vi kun når vi er på besøk eller har besøk. Jeg vet at når mitt barn blir født, vil jeg holde han/henne unna brus så lenge som mulig. nettop fordi jeg selv ikke drikker det, og det gjør ikke sambo heller. Vi er derimot glade i saft og melk! Vann er dessverre ikke akkurat pop her. Syntes rett og slett ikke at det smaker noe godt. Men svak fun light til barnet funker vel? Kan nok ikke regne med at han/hun vil drikke vann om ikke vi gjør det. Men vi drikker fun light selv.. Når det gjelder kake og kjeks og boller, eter vi kun det de få gangene jeg baker det ;) Hehe.. Og da går det an syntes jeg :)

 

Fun light til barnet? Med aspartam? Stående applaus altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som fremstår som hysteriske i denne tråden er mødrene som slår på tastaturet mens fråden står rundt kjeften " JEG GIR UNGENE MINE SUKKER FOR FAEN!!" Dere misforstår igjen og igjen, og jeg begynner å lure på om dere er mindre intelligent? Kan dere være så snill å lese tråden igjen? Fordi vi lager hjemmelaget mat og hjemmelaget bakerverk med sunnere ingredienser, så blir våre barn sin psyke ødelagt? Ser dere virkelig hva dere skriver? Har HI truffet et ømt punkt siden dere blir så forbanna? Hun er jo saklig hele veien. Jeg har til gode å se noen her sitere hvor Hi er frekk, fordømmende, usaklig og belærende. Dere ser for dere hippiemødre som bor i skogen og lever av naturen. Hold opp med det! Det handler om å erstatte enkelte ingredienser, og ved å gjøre det skaper man et mye bedre kosthold for barna. Igjen så er det ingen som har snakket om muffins i bursdag eller en is på varm dag. Få med dere hva som faktisk står skrevet her..

 

Nei, HI er ikke saklig "hele veien". Hennes innlegg fremstår på følgende måte: "alle de som ikke er like sukkerhysteriske som meg og aaaldri gir barnet sitt sukker og hvitt mel, er dårlige foreldre siden de ødelegger kroppen og immunforsvaret til barnet sitt. hva tenker de med??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som fremstår som hysteriske i denne tråden er mødrene som slår på tastaturet mens fråden står rundt kjeften " JEG GIR UNGENE MINE SUKKER FOR FAEN!!" Dere misforstår igjen og igjen, og jeg begynner å lure på om dere er mindre intelligent? Kan dere være så snill å lese tråden igjen? Fordi vi lager hjemmelaget mat og hjemmelaget bakerverk med sunnere ingredienser, så blir våre barn sin psyke ødelagt? Ser dere virkelig hva dere skriver? Har HI truffet et ømt punkt siden dere blir så forbanna? Hun er jo saklig hele veien. Jeg har til gode å se noen her sitere hvor Hi er frekk, fordømmende, usaklig og belærende. Dere ser for dere hippiemødre som bor i skogen og lever av naturen. Hold opp med det! Det handler om å erstatte enkelte ingredienser, og ved å gjøre det skaper man et mye bedre kosthold for barna. Igjen så er det ingen som har snakket om muffins i bursdag eller en is på varm dag. Få med dere hva som faktisk står skrevet her..
Nei, HI er ikke saklig "hele veien". Hennes innlegg fremstår på følgende måte: "alle de som ikke er like sukkerhysteriske som meg og aaaldri gir barnet sitt sukker og hvitt mel, er dårlige foreldre siden de ødelegger kroppen og immunforsvaret til barnet sitt. hva tenker de med??"

 

i overskriften stå stiller hun seg jo og uforstående til foreldre som gir boller, kjeks og godteri til barna sine...

 

for meg høres det ut som at man er helt bak mål om man gjør dette og skader barna dersom dem får sukker.

 

Noe kan være saklig der ja, men hvertfall ikke overskriften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_
De eneste som fremstår som hysteriske i denne tråden er mødrene som slår på tastaturet mens fråden står rundt kjeften " JEG GIR UNGENE MINE SUKKER FOR FAEN!!" Dere misforstår igjen og igjen, og jeg begynner å lure på om dere er mindre intelligent? Kan dere være så snill å lese tråden igjen? Fordi vi lager hjemmelaget mat og hjemmelaget bakerverk med sunnere ingredienser, så blir våre barn sin psyke ødelagt? Ser dere virkelig hva dere skriver? Har HI truffet et ømt punkt siden dere blir så forbanna? Hun er jo saklig hele veien. Jeg har til gode å se noen her sitere hvor Hi er frekk, fordømmende, usaklig og belærende. Dere ser for dere hippiemødre som bor i skogen og lever av naturen. Hold opp med det! Det handler om å erstatte enkelte ingredienser, og ved å gjøre det skaper man et mye bedre kosthold for barna. Igjen så er det ingen som har snakket om muffins i bursdag eller en is på varm dag. Få med dere hva som faktisk står skrevet her..
Nei, HI er ikke saklig "hele veien". Hennes innlegg fremstår på følgende måte: "alle de som ikke er like sukkerhysteriske som meg og aaaldri gir barnet sitt sukker og hvitt mel, er dårlige foreldre siden de ødelegger kroppen og immunforsvaret til barnet sitt. hva tenker de med??"
i overskriften stå stiller hun seg jo og uforstående til foreldre som gir boller, kjeks og godteri til barna sine... for meg høres det ut som at man er helt bak mål om man gjør dette og skader barna dersom dem får sukker. Noe kan være saklig der ja, men hvertfall ikke overskriften

 

Signerer. Og samme med folk som lurer fælt på HVORFOR vi ikke vil prøve disse sunnere alternativer for godteri som vi allerede spiser svært lite av. Hvorfor må ALT være sunt hele tiden? Man må da kunne slappe av en gang i blant og ikke tenke på sukker, kalorier, pakningsvedlegg og lignende! Ellers blir man helt sprø.

 

Saklig hovedinnlegg hadde vært noe sånt som: "jeg har funnet ut at for vår familie fungerer det best med andre alternativer enn sukker og mel når vi skal kose oss, som jeg gjerne vil dele med dere". Ikke kritiser, OPPLYS! Så blir du tatt imot på helt annen måte enn å hevde at foreldre som holder sukkerinntaket på forsvarlig nivå, er dårlige foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, jeg spyr av sånne innlegg...gi no blanke i hva andre gjør, pass dine egne saker!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som fremstår som hysteriske i denne tråden er mødrene som slår på tastaturet mens fråden står rundt kjeften " JEG GIR UNGENE MINE SUKKER FOR FAEN!!" Dere misforstår igjen og igjen, og jeg begynner å lure på om dere er mindre intelligent? Kan dere være så snill å lese tråden igjen? Fordi vi lager hjemmelaget mat og hjemmelaget bakerverk med sunnere ingredienser, så blir våre barn sin psyke ødelagt? Ser dere virkelig hva dere skriver? Har HI truffet et ømt punkt siden dere blir så forbanna? Hun er jo saklig hele veien. Jeg har til gode å se noen her sitere hvor Hi er frekk, fordømmende, usaklig og belærende. Dere ser for dere hippiemødre som bor i skogen og lever av naturen. Hold opp med det! Det handler om å erstatte enkelte ingredienser, og ved å gjøre det skaper man et mye bedre kosthold for barna. Igjen så er det ingen som har snakket om muffins i bursdag eller en is på varm dag. Få med dere hva som faktisk står skrevet her..
Nei, HI er ikke saklig "hele veien". Hennes innlegg fremstår på følgende måte: "alle de som ikke er like sukkerhysteriske som meg og aaaldri gir barnet sitt sukker og hvitt mel, er dårlige foreldre siden de ødelegger kroppen og immunforsvaret til barnet sitt. hva tenker de med??"

 

Jeg er ikke den du svarte her, men svarer likevel...

 

Dette er DIN tolkning av det...

 

Det er en stor forskjell på å være hysterisk og bevisst :)

 

Altfor ofte viser det seg her inne at er man bevisst og litt mer enn gjennomsnittet interessert i god helse, da blir man omtrent sett på som en sviker, blir stemplet som dum (selv om man faktisk både er saklig og viser stor kunnskap om emne) og i det hele fritt vilt for enkelte som ikke ønsker å diskutere enkle forbedringer en gang. Hvorfor dette voldsomme raseriet/hatet som enkelte nærmest kaster ut av seg hver gang noen prøver å diskutere god helse?

Det er gjerne lettere å finne noen å bli sint på og lukke øynene for sannhet enn det er å faktisk gjøre noe selv?

 

Selvfølgelig, når HI drister seg til å ta opp dette temaet i forhold til barn, så er det vel omtrent som å tråkke i et vepsebol... de aller fleste går i selvforsvar for svært få er innstilt på å høre noe som kanskje viser at de kunne gjort ting enda litt bedre for barna sine. Foreldreinstinkt er sterke saker.... ;)

Jeg forstår hissigheten til mange bedre når det gjelder vaksinediskusjonen, for der er det sprikende forskning. Når det gjelder sukker er det faktisk ikke sprikende forskning, lenger - så hvorfor tviholde på sånne gamle holdninger som ikke er bra for hverken dine eller barna dines helse?

(og sånn for ordens skyld igjen, snakker ikke om de som forholder seg begrenset/fornuftig til sukker, men til de som ikke har noe bevisst forhold til hvor mye sukker de gir barna)

 

 

Ps! Til deg som snakket om at du bruker fun light.... det inneholder kunstige søtningsstoffer som trolig er verre enn sukker. Jeg har nesten alltid en stor mugge vann i kjøleskapet, og oppi vannet kan jeg ha sitron, jordbær, bringebær, biter av nektarin, appelsin osv. Når dette står en stund så gir det litt smak på vannet, og styrken kan du bestemme med hvor mye du har i. Det er godt å lage en grønn te med 2 liter vann, kok opp vannet og trekk kjelen fra platen, tilsett grønn te og båter av fersken eller nektarin med det samme. La stå til vannet er avkjølt, ta ut den grønne teen og hell vann/ferskenbiter i mugge. Kjempegodt - står seg fint et par dager i kjøleskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
Alt med måte ja. Jeg vokste selv opp med mye brus og godterier hjemme. Jeg hadde en fin barndom, det er ikke det. Men i senere år har jeg selv besluttet å leve sunnere. Kutte ned drastisk på godterier (unntak av lørdager) og brus drikker vi kun når vi er på besøk eller har besøk. Jeg vet at når mitt barn blir født, vil jeg holde han/henne unna brus så lenge som mulig. nettop fordi jeg selv ikke drikker det, og det gjør ikke sambo heller. Vi er derimot glade i saft og melk! Vann er dessverre ikke akkurat pop her. Syntes rett og slett ikke at det smaker noe godt. Men svak fun light til barnet funker vel? Kan nok ikke regne med at han/hun vil drikke vann om ikke vi gjør det. Men vi drikker fun light selv.. Når det gjelder kake og kjeks og boller, eter vi kun det de få gangene jeg baker det ;) Hehe.. Og da går det an syntes jeg :)

 

Fun light til barnet? Med aspartam? Stående applaus altså...

 

Ja, det var alt du hadde å si til det? Melk da? Eller er jeg allerede en dust i dine øyne siden jeg først forslo saft?

Jeg beklager min mangel av doktorgrad.. Men vil jo tro at det iallefall er bedre enn cola? Eller er jeg helt på gjordet? Jeg tror det er naivt å tro at barna kommer til å drikke vann når en selv ikke drikker det. Og beklager, men jeg liker det ikke.. Syntes ikke det smaker noe særlig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
De eneste som fremstår som hysteriske i denne tråden er mødrene som slår på tastaturet mens fråden står rundt kjeften " JEG GIR UNGENE MINE SUKKER FOR FAEN!!" Dere misforstår igjen og igjen, og jeg begynner å lure på om dere er mindre intelligent? Kan dere være så snill å lese tråden igjen? Fordi vi lager hjemmelaget mat og hjemmelaget bakerverk med sunnere ingredienser, så blir våre barn sin psyke ødelagt? Ser dere virkelig hva dere skriver? Har HI truffet et ømt punkt siden dere blir så forbanna? Hun er jo saklig hele veien. Jeg har til gode å se noen her sitere hvor Hi er frekk, fordømmende, usaklig og belærende. Dere ser for dere hippiemødre som bor i skogen og lever av naturen. Hold opp med det! Det handler om å erstatte enkelte ingredienser, og ved å gjøre det skaper man et mye bedre kosthold for barna. Igjen så er det ingen som har snakket om muffins i bursdag eller en is på varm dag. Få med dere hva som faktisk står skrevet her..
Nei, HI er ikke saklig "hele veien". Hennes innlegg fremstår på følgende måte: "alle de som ikke er like sukkerhysteriske som meg og aaaldri gir barnet sitt sukker og hvitt mel, er dårlige foreldre siden de ødelegger kroppen og immunforsvaret til barnet sitt. hva tenker de med??"

 

Jeg er ikke den du svarte her, men svarer likevel...

 

Dette er DIN tolkning av det...

 

Det er en stor forskjell på å være hysterisk og bevisst :)

 

Altfor ofte viser det seg her inne at er man bevisst og litt mer enn gjennomsnittet interessert i god helse, da blir man omtrent sett på som en sviker, blir stemplet som dum (selv om man faktisk både er saklig og viser stor kunnskap om emne) og i det hele fritt vilt for enkelte som ikke ønsker å diskutere enkle forbedringer en gang. Hvorfor dette voldsomme raseriet/hatet som enkelte nærmest kaster ut av seg hver gang noen prøver å diskutere god helse?

Det er gjerne lettere å finne noen å bli sint på og lukke øynene for sannhet enn det er å faktisk gjøre noe selv?

 

Selvfølgelig, når HI drister seg til å ta opp dette temaet i forhold til barn, så er det vel omtrent som å tråkke i et vepsebol... de aller fleste går i selvforsvar for svært få er innstilt på å høre noe som kanskje viser at de kunne gjort ting enda litt bedre for barna sine. Foreldreinstinkt er sterke saker.... ;)

Jeg forstår hissigheten til mange bedre når det gjelder vaksinediskusjonen, for der er det sprikende forskning. Når det gjelder sukker er det faktisk ikke sprikende forskning, lenger - så hvorfor tviholde på sånne gamle holdninger som ikke er bra for hverken dine eller barna dines helse?

(og sånn for ordens skyld igjen, snakker ikke om de som forholder seg begrenset/fornuftig til sukker, men til de som ikke har noe bevisst forhold til hvor mye sukker de gir barna)

 

 

Ps! Til deg som snakket om at du bruker fun light.... det inneholder kunstige søtningsstoffer som trolig er verre enn sukker. Jeg har nesten alltid en stor mugge vann i kjøleskapet, og oppi vannet kan jeg ha sitron, jordbær, bringebær, biter av nektarin, appelsin osv. Når dette står en stund så gir det litt smak på vannet, og styrken kan du bestemme med hvor mye du har i. Det er godt å lage en grønn te med 2 liter vann, kok opp vannet og trekk kjelen fra platen, tilsett grønn te og båter av fersken eller nektarin med det samme. La stå til vannet er avkjølt, ta ut den grønne teen og hell vann/ferskenbiter i mugge. Kjempegodt - står seg fint et par dager i kjøleskapet :)

 

Takk for tipset :) og takk for saklig svar :) det hørtes ut som noe jeg skal prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte ja. Jeg vokste selv opp med mye brus og godterier hjemme. Jeg hadde en fin barndom, det er ikke det. Men i senere år har jeg selv besluttet å leve sunnere. Kutte ned drastisk på godterier (unntak av lørdager) og brus drikker vi kun når vi er på besøk eller har besøk. Jeg vet at når mitt barn blir født, vil jeg holde han/henne unna brus så lenge som mulig. nettop fordi jeg selv ikke drikker det, og det gjør ikke sambo heller. Vi er derimot glade i saft og melk! Vann er dessverre ikke akkurat pop her. Syntes rett og slett ikke at det smaker noe godt. Men svak fun light til barnet funker vel? Kan nok ikke regne med at han/hun vil drikke vann om ikke vi gjør det. Men vi drikker fun light selv.. Når det gjelder kake og kjeks og boller, eter vi kun det de få gangene jeg baker det ;) Hehe.. Og da går det an syntes jeg :)
Fun light til barnet? Med aspartam? Stående applaus altså...
Ja, det var alt du hadde å si til det? Melk da? Eller er jeg allerede en dust i dine øyne siden jeg først forslo saft? Jeg beklager min mangel av doktorgrad.. Men vil jo tro at det iallefall er bedre enn cola? Eller er jeg helt på gjordet? Jeg tror det er naivt å tro at barna kommer til å drikke vann når en selv ikke drikker det. Og beklager, men jeg liker det ikke.. Syntes ikke det smaker noe særlig godt.

 

Cola inneholder ikke aspartam, så ja, det er mindre kreftfremkallende enn fun light. Men selvfølgelig er det best med andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som skrev dette: ca nr 119

"Hmmm...leit å høre, men du fremstår ikke som noen klok person da det du kommer med i denne tråden er både fanatisk og for dumt. Du er moren som sender 3 åringen din i barnebursdag hos en i barnehagen med et eple og en appelsin, mens de andre i selskapet får firsyne seg med det som blir severt.

 

Du er moren som nekter barnet ditt å spise en bolle når dere er på besøk mens resten av gjestene koser seg.

 

Du er moren som nekter 2-3 åringen en sjokoladebit når storebror får lov å smake.."

 

 

Du og flere andre forstår jo ikke noe av det mest grunnleggende både HI og jeg har prøvd å få frem. Vi har alternativer for barna som gjør at de ikke opplever å være uten hvitt sukker. De får mye gode ting å spise, også "godis", men i sunnere varianter som ikke står tilbake for noe på butikken, heller tvert imot. Hvorfor i all verden er det synd på barna som faktisk selv opplever å få "godteri" på lik linje med andre?

 

Det jeg har lest er ikke at HI har nektet, men at hun har hatt med alternativ i selskap, og at barnet som regel velger det hun har med. Og det kan jeg bekrefte med mine, de velger det faktisk selv. At de senere kanskje spiser mer kaker osv i bursdager det er en annen sak, men da har man i hvert fall unngått å hemme immunforsvaret mens dette utvikles som verst, og man gir dem en mer naturlig sans for naturlig søtt. Jeg kjenner flere med større barn (18-25 år) hvor barna har vokst opp med minimalt sukker, og som fremdeles foretrekker det som er naturlig søtt fremfor det som er for mye sukret med hvitt sukker.

 

Hva er galt med å ha med en sunn bolle hjemmefra til 1-2-3-åringen og la ham spise denne når det faktisk er noe han er veldig glad i - når han ikke interesserer seg for den andre maten på bordet?

 

Finnes masse god mørk sjokolade, og man kan godt lage lysere sjokolade selv uten hvitt sukker. Trenger ikke være uten sjokolade heller.

 

Min hjemmelagede sjokoladesaus (uten sukker) er så god at en bekjent uttalte at han godt kunne gå uten sex i et par uker om han kunne få den sausen hver dag - og det er en meget viril mann ;)

 

Et godt tips til barnebursdager er å lage kaker med alternative sukkerkilder - barna har det moro uten å bli sukkerhøye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
Alt med måte ja. Jeg vokste selv opp med mye brus og godterier hjemme. Jeg hadde en fin barndom, det er ikke det. Men i senere år har jeg selv besluttet å leve sunnere. Kutte ned drastisk på godterier (unntak av lørdager) og brus drikker vi kun når vi er på besøk eller har besøk. Jeg vet at når mitt barn blir født, vil jeg holde han/henne unna brus så lenge som mulig. nettop fordi jeg selv ikke drikker det, og det gjør ikke sambo heller. Vi er derimot glade i saft og melk! Vann er dessverre ikke akkurat pop her. Syntes rett og slett ikke at det smaker noe godt. Men svak fun light til barnet funker vel? Kan nok ikke regne med at han/hun vil drikke vann om ikke vi gjør det. Men vi drikker fun light selv.. Når det gjelder kake og kjeks og boller, eter vi kun det de få gangene jeg baker det ;) Hehe.. Og da går det an syntes jeg :)
Fun light til barnet? Med aspartam? Stående applaus altså...
Ja, det var alt du hadde å si til det? Melk da? Eller er jeg allerede en dust i dine øyne siden jeg først forslo saft? Jeg beklager min mangel av doktorgrad.. Men vil jo tro at det iallefall er bedre enn cola? Eller er jeg helt på gjordet? Jeg tror det er naivt å tro at barna kommer til å drikke vann når en selv ikke drikker det. Og beklager, men jeg liker det ikke.. Syntes ikke det smaker noe særlig godt.

 

Cola inneholder ikke aspartam, så ja, det er mindre kreftfremkallende enn fun light. Men selvfølgelig er det best med andre alternativer.

 

Ok. At funlight var kreftfremkallende var nytt for meg. Takker for nyttig info der :) enda godt lillegull enda ligger i magen min :)

Syntes forslaget om vann med frukt oppi eller kald grønn te hørtes bedre ut da ja! Selv vil jeg nok slite litt med å kutte ned på melka merker jeg. Men det er jo helt klart at vann er bedre. Så vann med naturlige smakstilsetniner er vel det beste alternativet for vår del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som skrev dette: ca nr 119

"Hmmm...leit å høre, men du fremstår ikke som noen klok person da det du kommer med i denne tråden er både fanatisk og for dumt. Du er moren som sender 3 åringen din i barnebursdag hos en i barnehagen med et eple og en appelsin, mens de andre i selskapet får firsyne seg med det som blir severt.

 

Du er moren som nekter barnet ditt å spise en bolle når dere er på besøk mens resten av gjestene koser seg.

 

Du er moren som nekter 2-3 åringen en sjokoladebit når storebror får lov å smake.."

 

 

Du og flere andre forstår jo ikke noe av det mest grunnleggende både HI og jeg har prøvd å få frem. Vi har alternativer for barna som gjør at de ikke opplever å være uten hvitt sukker. De får mye gode ting å spise, også "godis", men i sunnere varianter som ikke står tilbake for noe på butikken, heller tvert imot. Hvorfor i all verden er det synd på barna som faktisk selv opplever å få "godteri" på lik linje med andre?

 

Det jeg har lest er ikke at HI har nektet, men at hun har hatt med alternativ i selskap, og at barnet som regel velger det hun har med. Og det kan jeg bekrefte med mine, de velger det faktisk selv. At de senere kanskje spiser mer kaker osv i bursdager det er en annen sak, men da har man i hvert fall unngått å hemme immunforsvaret mens dette utvikles som verst, og man gir dem en mer naturlig sans for naturlig søtt. Jeg kjenner flere med større barn (18-25 år) hvor barna har vokst opp med minimalt sukker, og som fremdeles foretrekker det som er naturlig søtt fremfor det som er for mye sukret med hvitt sukker.

 

Hva er galt med å ha med en sunn bolle hjemmefra til 1-2-3-åringen og la ham spise denne når det faktisk er noe han er veldig glad i - når han ikke interesserer seg for den andre maten på bordet?

 

Finnes masse god mørk sjokolade, og man kan godt lage lysere sjokolade selv uten hvitt sukker. Trenger ikke være uten sjokolade heller.

 

Min hjemmelagede sjokoladesaus (uten sukker) er så god at en bekjent uttalte at han godt kunne gå uten sex i et par uker om han kunne få den sausen hver dag - og det er en meget viril mann ;)

 

Et godt tips til barnebursdager er å lage kaker med alternative sukkerkilder - barna har det moro uten å bli sukkerhøye :)

 

Æsj, trykte for fort! Sorry!

 

Kan jeg få oppskriften på den sjokoladesausen, værsåsnill? Trenger gode alternativer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...