Gå til innhold

Forstår meg ikke på foreldre som gir sine barn kjeks, boller, godteri osv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå tenker jeg spesielt på små barn, ikke skolebarn. Alle har vi vokst opp med lørdagsgodt, og det blir heller ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om foreldre med 1åringer som gir dem boller, kjeks, saft, godteri, chips og skrekken : brus! Samme med 2åringer og 3åringer. Hvorfor i alle dager gjør dere det? "Han/Hun må jo få kose seg" Håpløst argument som jeg hører altfor ofte. Barnet koser seg nok like godt med hjemmelaget smoothie eller en skål med bringebær. Eller en banan, kanskje? Jeg gir ikke mitt barn sukker. Hvitt sukker, altså. Hvorfor? Det er helt meningsløst. Sukker er ikke en del av vårt næringsbehov og det hemmer veksten av barnet. Hvitt sukker er rene giften. Vi bruker heller ikke hvitt mel her i huset. Med enkle små grep kan man lage egen mat uten tilsetningstoffer, og heller utvikle barna slik de bør utvikles, uten det hvite sukkeret.
Hvorfor jeg lar 2-åringen få boller, kjeks, potetgull og godteri? Fordi jeg selv spiser det som snacks/kos når jeg har lyst på det. Føler det ville vært rart og ikke gi ungen det også. Fordi han liker det og fordi jeg ser han koser seg med det. Så enkelt som det. Slik gjør jeg det, du gjør det på en annen måte. Flott for deg og ditt/dine barn! Ha en super kveld HI- det skal jeg med en pose M;)
Men ville det ikke vært bedre for barnet å kose seg med bringebær? Eller druer? Dere kunne laget et fruktfat som dere kunne hygget dere med? Selvfølgelig liker han det. Det er jo produsert på en slik måte at vi skal spise mest mulig av det. Men det betyr ikke at det er noe bra for noen av oss. HI
Hvem har fortalt deg at ditt syn på dette er det eneste riktige? Jeg skjønner meg ikke på foreldre som ikke kan la andre oppdra sine egne barn, men som stadig må komme med sine synspunkt. (det er ikke jeg som skriver det innlegget du svarer på, men syns du blir svært skinnheldig i hele denne tråden).
Hvitt sukker ødelegger kroppen. å unngå hvitt sukker vil bygge kroppen. Det er jo ganske enkelt slik det er. Rene fakta som vi alle er klar over. Jeg bare påpeker det :) HI
Har det slått deg at man før i Norge spiste lørdagsgodt som inneholdt hvitt sukker, og de som bodde på bondegård hadde bedre helse enn de fleste lavkarbofanatikere i dag?

 

Før i Norge? Definer hva "før" er for noe.

Og her er det ingen som har snakket om lavkarbo ;) Jeg snakker fortsatt om hvitt sukker hovedsaklig.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tenker jeg spesielt på små barn, ikke skolebarn. Alle har vi vokst opp med lørdagsgodt, og det blir heller ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om foreldre med 1åringer som gir dem boller, kjeks, saft, godteri, chips og skrekken : brus! Samme med 2åringer og 3åringer. Hvorfor i alle dager gjør dere det? "Han/Hun må jo få kose seg" Håpløst argument som jeg hører altfor ofte. Barnet koser seg nok like godt med hjemmelaget smoothie eller en skål med bringebær. Eller en banan, kanskje? Jeg gir ikke mitt barn sukker. Hvitt sukker, altså. Hvorfor? Det er helt meningsløst. Sukker er ikke en del av vårt næringsbehov og det hemmer veksten av barnet. Hvitt sukker er rene giften. Vi bruker heller ikke hvitt mel her i huset. Med enkle små grep kan man lage egen mat uten tilsetningstoffer, og heller utvikle barna slik de bør utvikles, uten det hvite sukkeret.
Hvorfor jeg lar 2-åringen få boller, kjeks, potetgull og godteri? Fordi jeg selv spiser det som snacks/kos når jeg har lyst på det. Føler det ville vært rart og ikke gi ungen det også. Fordi han liker det og fordi jeg ser han koser seg med det. Så enkelt som det. Slik gjør jeg det, du gjør det på en annen måte. Flott for deg og ditt/dine barn! Ha en super kveld HI- det skal jeg med en pose M;)
Men ville det ikke vært bedre for barnet å kose seg med bringebær? Eller druer? Dere kunne laget et fruktfat som dere kunne hygget dere med? Selvfølgelig liker han det. Det er jo produsert på en slik måte at vi skal spise mest mulig av det. Men det betyr ikke at det er noe bra for noen av oss. HI
Hvem har fortalt deg at ditt syn på dette er det eneste riktige? Jeg skjønner meg ikke på foreldre som ikke kan la andre oppdra sine egne barn, men som stadig må komme med sine synspunkt. (det er ikke jeg som skriver det innlegget du svarer på, men syns du blir svært skinnheldig i hele denne tråden).
Hvitt sukker ødelegger kroppen. å unngå hvitt sukker vil bygge kroppen. Det er jo ganske enkelt slik det er. Rene fakta som vi alle er klar over. Jeg bare påpeker det :) HI
Har det slått deg at man før i Norge spiste lørdagsgodt som inneholdt hvitt sukker, og de som bodde på bondegård hadde bedre helse enn de fleste lavkarbofanatikere i dag?
Før i Norge? Definer hva "før" er for noe. Og her er det ingen som har snakket om lavkarbo ;) Jeg snakker fortsatt om hvitt sukker hovedsaklig. HI

 

Ja, men da gjør du det som er riktig. Og slutter å rakke ned på andre og si at de ødelegger helsa til ungene dine ved å gi dem lørdagsgodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så inderlig enig med HI!! Dette er så viktig! Det er ikke snakk om fanatisme, det er snakk om barnas fremtidige helse! I dag brukes f.eks. 75 % av USA's helsebudsjett på kostholdsrelaterte sykdommer/plager - noe som ikke er rart siden 2/3 av befolkningen er overvektig. Alle disse miliardene av dollar kunne USA ha spart hvis folk spiste riktig! Og her i Norge har vi over flere år vist at vi følger etter utviklingen i USA ift både kosthold og vekt. For første gang i menneskets historie så er det flere som dør av kroniske sykdommer som er kostholdsrelaterte enn som dør av infeksjonssykdommer!!! Kanskje noe å tenke på ift vaksiner - "alle" skriker opp om nødvendigheten av å ta vaksiner... mens mange flere dør pga kostholdet i følge FN. Her på bim har flere tidligere blitt "hudflettet" hvis man snakker for høyt om det å unngå sukker og sunt kosthold. Så mange her er altså ikke særlig opptatt av det som faktisk i Norge dreper mange flere personer hvert år enn infeksjonssykdommene gjør.... et tankekors, synes jeg. Er det fordi folk ikke tror at det er så mye å hente ved riktig kosthold, eller er det fordi de velger letteste utvei? Jeg vet ikke..... http://www.foxnews.c...esearchers-say/
Takk for støtten ;) Interessant nok blir jeg omtalt som "alternativ" når jeg snakker om kostholdet og fraværet av hvitt sukker. Sunn fornuft er alternativt? Virkelig? Jeg klarer ikke se hvorfor noen forsvarer med klør og nebb at de gir ungene uendelige mengder med sukker og tilsetningstoffer ( nå sikter jeg ikke til noen i denne tråden) når det burde være ganske åpenlyst at det sunneste alternativet er det beste for et menneske? Ikke bare for barnet, men for hele familien. Jeg ønsker å leve lenge. Jeg ønsker å være sprek 60åring som kan ta barnebarna med på fjelltur. Jeg ønsker at mine barn skal unngå hjerte og kar sykdommer, diabetes, kreft, nyreproblemer, fedme osv. Jeg vet godt at jeg ikke kan stoppe det 100 %, men jeg kan ta de forholdsregler som kan gjøres på tidlig stadiet. I vår familie er det mye problemer med hjerte, lunger og barnet mitt har diabetes på både mors og fars-siden. Det kunne ikke falt meg inn å gjøre noe for å dytte ham inn i sykdomsrekken. Hipp hurra for økologisk, hjemmelaget mat uten tilsetningstoffer. HI
Jeg koser meg heller med litt godis i helgene og en ciabatta på en onsdag, selv om jeg ikke kan klarte opp Mount Everest når jeg er 60, enn å utelukkende spise noe som er sunt hele tia og aldri kose seg.
Du har misforstått helt!! :) Man kan kose seg MINST like mye uten hvitt sukker som med! Før slet jeg med vekta. Etter at jeg la om kostholdet slik det passer min kropp gikk jeg ned 25 kilo og der holder jeg meg - mens venninner ikke forstår hvorfor, for jeg spiser jo så mye god mat. Mørk sjokolade spiser jeg daglig. Og jo, jeg vet hva jeg snakker om - jeg kunne ikke forstå hvordan man kunne kose seg uten snop og sukker. På den tiden kunne jeg spist de fleste under bordet på godteri. I dag har jeg en kropp som fungerer, sjelden blir syk, har mye mer overskudd - og ligger ikke i risikosoner for mange av de kostholdsrelaterte sykdommene. Legen min sier "uansett hva det er du gjør - fortsett med det!!!" ;) Jeg har vel aldri kost meg så mye med mat som etter at jeg kuttet det aller meste av sukker :)
Du har ikke svart på mitt spoørsmål - spiser verken du eller barna dine sukker NOEN GANG? HVA spiser dine barn i bursdager, selskap, på ferie osv? Spiser du ALDRI noe som inneholder sukker (det er ganske mange varer som inneholder sukker, blant annet melk), og drikker aldri saft og brus, eller spiser kake i bryllup, dåp, bursdagsselskap osv? Som sagt, jeg klarer IKKE å spise noe som inneholder fullkorn, siden kroppen nekter å akseptere smaken. Da hopper jeg heller over frokosten/tilbehør til kjøttet til middag, noe som heller ikke er sunt. Jeg har ikke vært alvorlig syk på mange mange år, og mine unger har ikke hatt omgangssyke eller skikkelig influensa siden de var spedbarn.

 

Var ikke meg du stilte spørsmålet, det var vel egentlig til HI, tror jeg.

 

Vi unngår ikke sukker fullt og helt, men i det store og hele så brukes ikke sukker hjemme og ute velges sukker bort der det kan og velger heller sunnere alternativer, evt alternativer med minst sukker i. Har faktisk ikke hvitt sukker i hus og har ikke hatt det på flere år. Kjøpte 2 kilo fullrørsukker for to år siden, og har fremdeles ca en kilo igjen - til tross for at vi koser oss i maten, det meste sukkeret er blitt brukt i kaker eller syltetøy, men trenger mye mindre sukker og smaken er like god (iflg. gode venner som ikke er høflige nok til å lyve ;) ) Velger av og til honning i små doser siden dette har mer næring enn sukker, men også dette begrenses. Vi bruker mye bær!!

 

Drikker ikke vanlig melk, men kan bruke youghurt og ost. Velger da youghurt naturell og tilsetter bær og nøtter. Fete oster, ikke lightvarianter. Heldigvis en del bevisste mammaer i området her, så bursdagene er ikke så ille selv om det alltid serveres også kaker og som regel brus. Da spiser de litt som de vil, men fråtser ikke på noen måte. Unngår så godt som helt konsekvent hvitt sukker til de er 2-3 år. Det er ikke så vanskelig hvis man vet at barnet f.eks. elsker visse frukttyper, så kan man ha med noe av det ferdig oppskåret, og når de er så små så velger de helst det de er vant med og liker godt.

 

Det du kan gjøre er å bruke speltmel til all baking osv. Spelt (den opprinnelige typen) inneholder mer næringsstoffer enn hvete - også når man bruker den fine typen. I tillegg påvirker spelt blodsukkeret litt mindre enn det hvete gjør, så om det er et godt alternativ for dere :)

 

Godt at dere holder dere friske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til HI, jeg.

 

Jeg har en datter på 8 år og en sønn på 2 år. I går ble vi invitert på besøk av naboen her til lek i hagen. Mens vi sitter der kommer kona i huset ut med nystekte boller. Ville du da nektet 2 åringen å forsyne seg med bolle, mens andre forsyner seg?

 

Nytt spørsmål. Vi er en familie på 4. I dag var vi på stranden og koste oss. På vei hjem vil 8 åringen ha is. Vi hadde også lyst på is og selvfølgelig får også yngstemann en is. Du ville ikke gitt yngstemann is? Han måtte fint ha spist medbrakt eple?

 

Enig med deg at mange spiser usunt etc. Men seriøst, tror du virkelig en is i uka, en bolle når de er på besøk en skjelden gang hos f.eks nabo skader barnet???

Jeg foreslår at du tar deg en prat med ernæringsfysiolog, da får du gode råd for kosthold for barn. Du trenger absolutt et mer nyansert syn på kosthold. Jeg er som sagt helt enig med deg at sukker skal unngås i kosten i hverdagen for ALLE mennesker, men å f,eks ikke la en 2 åring også få is når resten av familien koser seg med det, eller la barnet forsyne seg med det som blir servert når man er borte på besøk..

 

Forresten, bare vent til du får nr 2 og eldste koser seg med noe godt og din da 3 åring som da er yngst ikke får lov å smake.

 

Er veldig glad barna mine vokser opp med et normalt forhold til ALL type mat. Hos oss er ingen tinh FY - mat, selv om vi spiser sunt og variert med mye fiber, grønnsaker etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
http://www.renmat.no/renmat/page.aspx?docid=13212 Her fikk jeg noen gode tips til hva som kunne erstatte hvitt sukker ihvertfall ;) Man kan fortsatt kose seg, men bruke litt andre ingredienser istedet :)

 

Mener jeg leste noe om at agave bør byttes ut med yaconsirup, men i farten husker jeg ikke hvorfor.. Aagh! Skal se om jeg finner det.

Ellers: yay! Takk for god link :)

 

Edit: her! http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/agave-sirup

Den retter også en finger mot fruktose forøvrig. Bare en fotnote for de som er interessert.

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med alltid tilgjengelig potetgull, sjokolade og brus.

Jeg drakk cola til frokost til jeg var ferdig på vgs, og spiste aldri noe annet enn hvitt brød. For meg var det helt vanlig, og syntes heller det var rart når de som bare fikk lørdagsgodt kastet seg over godtebollen og spiste den tom på sekunder.

 

Det er først i voksen alder at jeg har begynt å tenke over de valgene jeg tar nå. Jeg spiser alltid grovt brød. Drikker sjelden eller aldri brus. Jeg spiser ikke godis veldig ofte heller. Har en svakhet for kaker, men lar det bli med en gang i blant.

Det har tatt meg lang tid å overkomme lysten på sukker/fett og junkfood, og jeg føler meg så mye bedre nå enn jeg gjorde før.

 

Med min ettåring har jeg bestemt at han skal "skånes" for masse usunnheter, men med måte. Han får vann som drikke. Har prøvd med babyjuice som avveksling, men det liker han ikke.

Vi har funnet en "babykjeks" som ikke inneholder sukker, men som er basert på morsmelkserstatning som han får om vi spiser noe han ikke kan få.

 

Dessverre har ikke besteforeldrene samme forståelse, så vi får se hvor lenge vi klarer å holde han unna.

Nå skal det sies at her vi bor har de et litt annet syn på hva barna spiser, så det er ikke alltid lett. MIn samboers familie er av typen som spiser muffins og kaker til frokost, og steker all mat i litervis med olje...Jippi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tenker jeg spesielt på små barn, ikke skolebarn. Alle har vi vokst opp med lørdagsgodt, og det blir heller ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om foreldre med 1åringer som gir dem boller, kjeks, saft, godteri, chips og skrekken : brus! Samme med 2åringer og 3åringer. Hvorfor i alle dager gjør dere det? "Han/Hun må jo få kose seg" Håpløst argument som jeg hører altfor ofte. Barnet koser seg nok like godt med hjemmelaget smoothie eller en skål med bringebær. Eller en banan, kanskje? Jeg gir ikke mitt barn sukker. Hvitt sukker, altså. Hvorfor? Det er helt meningsløst. Sukker er ikke en del av vårt næringsbehov og det hemmer veksten av barnet. Hvitt sukker er rene giften. Vi bruker heller ikke hvitt mel her i huset. Med enkle små grep kan man lage egen mat uten tilsetningstoffer, og heller utvikle barna slik de bør utvikles, uten det hvite sukkeret.
Hvorfor jeg lar 2-åringen få boller, kjeks, potetgull og godteri? Fordi jeg selv spiser det som snacks/kos når jeg har lyst på det. Føler det ville vært rart og ikke gi ungen det også. Fordi han liker det og fordi jeg ser han koser seg med det. Så enkelt som det. Slik gjør jeg det, du gjør det på en annen måte. Flott for deg og ditt/dine barn! Ha en super kveld HI- det skal jeg med en pose M;)
Men ville det ikke vært bedre for barnet å kose seg med bringebær? Eller druer? Dere kunne laget et fruktfat som dere kunne hygget dere med? Selvfølgelig liker han det. Det er jo produsert på en slik måte at vi skal spise mest mulig av det. Men det betyr ikke at det er noe bra for noen av oss. HI
Hvem har fortalt deg at ditt syn på dette er det eneste riktige? Jeg skjønner meg ikke på foreldre som ikke kan la andre oppdra sine egne barn, men som stadig må komme med sine synspunkt. (det er ikke jeg som skriver det innlegget du svarer på, men syns du blir svært skinnheldig i hele denne tråden).
Hvitt sukker ødelegger kroppen. å unngå hvitt sukker vil bygge kroppen. Det er jo ganske enkelt slik det er. Rene fakta som vi alle er klar over. Jeg bare påpeker det :) HI
Men hvorfor er ikke våre kropper ødelagt da? Som har vokst opp med flust med både hvitt sukker og mel? Selv om du mener at du har sett lyset og sitter på den eneste sannhet, må du vel innrømme at de fleste av oss er ganske friskt til tross for vår oppvekst?

 

Ikke hi her, men svarer likevel, jeg...

 

Det som er så synd er at skadene av dårlig kosthold hos de fleste kommer snikende og at man derfor ikke legger merke til det "før det er for sent" - kreft er en typisk sånn ting. (selv om kreft også kan ha andre årsaker, så vet man at en stor prosent kunne unngått kreft hvis de hadde hatt et riktig kosthold.)

 

Jeg er ikke villig til å gamble i tillegg til at jeg unngår alt fra slitenhet, hodepine og pms til senebetennelser eller guffen mage m.m. så lenge jeg spiser godt og riktig :)

 

Noen har ekstremt gode gener og kan nesten gjøre hva som helst uten å bli syk - men det er svært, svært, svært få som har det slik. Og igjen - det vet man ikke på forhånd.

 

Siden sykdom forårsaket av feil kosthold ofte kommer snikende så betyr det at mange av "oss" som har vokst opp med mer sukker og hvitt mel, faktisk ikke har kommet helt dit enda at det slår ut. Jo yngre man er jo bedre greier kroppen å bekjempe det som er uheldig for oss. Problemene begynner ofte fra 35 års alder og oppover. Men dessverre blir det stadig flere og flere unge som også får store plager. Så selv om de fleste ikke er blitt syk foreløpig, så er det dessverre et altfor stort antall som blir det i løpet av noen år....

 

Til kommer du med en kommentar til HI om at hun har sett den "eneste sannhet" og du skriver det på en måte som gjør at det virker som om du tror HI er alene om å tro dette.... Det i seg selv vitner om lite kunnskap om temaet.... Som jeg skrev i et innlegg over her - de eneste som mener sukker er ok for kroppen nå er sukkerindustrien. Hverken who, fn eller de fleste lands myndigheter mener sukker i mengder er ok, og stort sett all forskning som er kommet de siste x antall år har bekreftet dette, og nye skadevirkninger av sukker avdekkes stadig. Så i denne saken viser de som er veldig for sukker bare at de har sovet i timen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg spesielt på små barn, ikke skolebarn. Alle har vi vokst opp med lørdagsgodt, og det blir heller ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om foreldre med 1åringer som gir dem boller, kjeks, saft, godteri, chips og skrekken : brus! Samme med 2åringer og 3åringer. Hvorfor i alle dager gjør dere det? "Han/Hun må jo få kose seg" Håpløst argument som jeg hører altfor ofte. Barnet koser seg nok like godt med hjemmelaget smoothie eller en skål med bringebær. Eller en banan, kanskje? Jeg gir ikke mitt barn sukker. Hvitt sukker, altså. Hvorfor? Det er helt meningsløst. Sukker er ikke en del av vårt næringsbehov og det hemmer veksten av barnet. Hvitt sukker er rene giften. Vi bruker heller ikke hvitt mel her i huset. Med enkle små grep kan man lage egen mat uten tilsetningstoffer, og heller utvikle barna slik de bør utvikles, uten det hvite sukkeret.
Hvorfor jeg lar 2-åringen få boller, kjeks, potetgull og godteri? Fordi jeg selv spiser det som snacks/kos når jeg har lyst på det. Føler det ville vært rart og ikke gi ungen det også. Fordi han liker det og fordi jeg ser han koser seg med det. Så enkelt som det. Slik gjør jeg det, du gjør det på en annen måte. Flott for deg og ditt/dine barn! Ha en super kveld HI- det skal jeg med en pose M;)
Men ville det ikke vært bedre for barnet å kose seg med bringebær? Eller druer? Dere kunne laget et fruktfat som dere kunne hygget dere med? Selvfølgelig liker han det. Det er jo produsert på en slik måte at vi skal spise mest mulig av det. Men det betyr ikke at det er noe bra for noen av oss. HI
Hvem har fortalt deg at ditt syn på dette er det eneste riktige? Jeg skjønner meg ikke på foreldre som ikke kan la andre oppdra sine egne barn, men som stadig må komme med sine synspunkt. (det er ikke jeg som skriver det innlegget du svarer på, men syns du blir svært skinnheldig i hele denne tråden).
Hvitt sukker ødelegger kroppen. å unngå hvitt sukker vil bygge kroppen. Det er jo ganske enkelt slik det er. Rene fakta som vi alle er klar over. Jeg bare påpeker det :) HI
Men hvorfor er ikke våre kropper ødelagt da? Som har vokst opp med flust med både hvitt sukker og mel? Selv om du mener at du har sett lyset og sitter på den eneste sannhet, må du vel innrømme at de fleste av oss er ganske friskt til tross for vår oppvekst?
Ikke hi her, men svarer likevel, jeg... Det som er så synd er at skadene av dårlig kosthold hos de fleste kommer snikende og at man derfor ikke legger merke til det "før det er for sent" - kreft er en typisk sånn ting. (selv om kreft også kan ha andre årsaker, så vet man at en stor prosent kunne unngått kreft hvis de hadde hatt et riktig kosthold.) Jeg er ikke villig til å gamble i tillegg til at jeg unngår alt fra slitenhet, hodepine og pms til senebetennelser eller guffen mage m.m. så lenge jeg spiser godt og riktig :) Noen har ekstremt gode gener og kan nesten gjøre hva som helst uten å bli syk - men det er svært, svært, svært få som har det slik. Og igjen - det vet man ikke på forhånd. Siden sykdom forårsaket av feil kosthold ofte kommer snikende så betyr det at mange av "oss" som har vokst opp med mer sukker og hvitt mel, faktisk ikke har kommet helt dit enda at det slår ut. Jo yngre man er jo bedre greier kroppen å bekjempe det som er uheldig for oss. Problemene begynner ofte fra 35 års alder og oppover. Men dessverre blir det stadig flere og flere unge som også får store plager. Så selv om de fleste ikke er blitt syk foreløpig, så er det dessverre et altfor stort antall som blir det i løpet av noen år.... Til kommer du med en kommentar til HI om at hun har sett den "eneste sannhet" og du skriver det på en måte som gjør at det virker som om du tror HI er alene om å tro dette.... Det i seg selv vitner om lite kunnskap om temaet.... Som jeg skrev i et innlegg over her - de eneste som mener sukker er ok for kroppen nå er sukkerindustrien. Hverken who, fn eller de fleste lands myndigheter mener sukker i mengder er ok, og stort sett all forskning som er kommet de siste x antall år har bekreftet dette, og nye skadevirkninger av sukker avdekkes stadig. Så i denne saken viser de som er veldig for sukker bare at de har sovet i timen.....

 

MENGDER sukker er skadelig ja. å tro at en is i måneden gir folk kreft, er naivt og fanatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte!! Personlig synes jeg dette er direkte hysteri dersom man ellers har et sunt og variert kosthold, og er i fysisk aktivitet. Og ikke skjønner jeg hvordan du skal kunne leve etter dine strenge verdier når barnet blir eldre med tanke på høytider, bursdager og andre sosiale sammenkomster hvor kake, boller, godteri og brus ofte blir servert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir barnet mitt godteri i helgen og bursdager , selvfølgelig alt med måte , syns de og skal få kose seg litt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det å være så svart eller hvitt?

 

Vi er en familie med 3 barn. Vi spiser veldig sunt, fisk, rent kjøtt, kylling, frukt og grønnsaker hver dag, grovt brød eller knekkebrød og kun vann til drikke.

De to eldste spiller fotball og håndball, er aktive ellers på fritiden. Yngste er bare 2 år.

 

Men, vi koser oss med is på ferie eller på bytur en lørdag.

Jeg kan godt bake boller når vi skal på tur med venner en søndag. Jeg tør å påstå at mine barns sunne kosthold og aktive livstil er med på å forme deres fremtidig helse, ikke at de får en is i uka eller spiser boller en søndag formiddag en gang i blant.

 

Hurra for barn som vokser opp med sunt kosthold OG får et naturlig forhold til andre matvarer etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg spesielt på små barn, ikke skolebarn. Alle har vi vokst opp med lørdagsgodt, og det blir heller ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om foreldre med 1åringer som gir dem boller, kjeks, saft, godteri, chips og skrekken : brus! Samme med 2åringer og 3åringer. Hvorfor i alle dager gjør dere det? "Han/Hun må jo få kose seg" Håpløst argument som jeg hører altfor ofte. Barnet koser seg nok like godt med hjemmelaget smoothie eller en skål med bringebær. Eller en banan, kanskje? Jeg gir ikke mitt barn sukker. Hvitt sukker, altså. Hvorfor? Det er helt meningsløst. Sukker er ikke en del av vårt næringsbehov og det hemmer veksten av barnet. Hvitt sukker er rene giften. Vi bruker heller ikke hvitt mel her i huset. Med enkle små grep kan man lage egen mat uten tilsetningstoffer, og heller utvikle barna slik de bør utvikles, uten det hvite sukkeret.

 

 

 

Mine barn får ting som inneholder sukker, og min største drikker en og annen gang brus, minste liker det ikke. Det har de gjort siden de var sånn ca 2. Og da tenker jeg godteri, boller kan det nok fint hende de spiste i tidligere alder uten at jeg husker det.

Vi har et ganske sunt kosthold uten at jeg er hysterisk mot det ene eller andre jeg mener man skal lære barna at det meste er greit bare det er med måte.

Det er ikke krise og spise litt godteri på lørdag (noe vi først har begynt med nå når største er stor nok til å ha snappet opp betydningen av lørdags godteri av de andre i bhg), det er greit å spise litt kake i bursdagsselskaper og andre spesielle dager.

Det sagt mine barn er også glade i frukt, bær, smoothie og ja de får mer av disse kosetingene en de far av godteri.

Jeg håper og ønsker at mine barn får et naturlig forhold til all mat, de har det idag og jeg håper det varer.

Ut fra mine erfaringer er det min måte jeg mener er rett måte å oppdra mine barn.

 

Så får du oppdra dine slik du mener best

 

 

Jeg syntes heller du skal fokusere på å gjøre ting på din måte en å bruke energi på å dømme de som gjør det anderledes.

Det er helt klart man bør bry seg om man ser barn som blir kraftig overvektig eller VET at et barn vokser opp med kun sukker.

Men om du ser en 1 åring spise litt bolle, eller en 3 åring spise is og det ikke en gang er lørdag så betyr det ikke at barna spiser dette hele tiden.

Det at du velger anderledes gir deg ingen rett til å dømme disse foreldrene nord å ned. På lik måte som vi som gir barna sukker ikke har rett til å dømme deg nord og ned for at vi velger å oppdra på en annen måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ungene sukker boller brus og snop innimellom med Hod samvittighet. Tror det er helt i orden jeg. Vi røyker ikke ( det er jo helt unyttig og skadelig) drikker ikke alkohol ( også unyttig og skadelig ). Istedet gir vi ungene ett trygt stabilt hjem med god økonomi og voksne som aldri krangler. Vi er fysisk aktive, ingen er overvektige, ingen er syke. Tror mye av dette er viktigere enn å unngå litt sukker innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som flere ikke ser ut til å skjønne det er at det er EKSTRA viktig å skåne barnet for sukker de første leveårene, og jo lenger man greier det jo bedre er det for barnets immunforsvar og fremtidige helse. De to første årene er spesielt viktige, men barnas immunforsvar er ikke utviklet helt før ved 5-års alder, så jo nærmere det man greier å skåne barnet, jo bedre er det.

 

Blir litt slitsomt når noen plutselig skal si at vi (som prøver å skåne barna mot hvitt sukker) er fanatiske og pålegger oss meninger ingen av oss har hevdet - det er vel ingen av oss som har hevdet at en is i måneden nødvendigvis er veldig skadelig. Men hvem sier at vi ikke spiser is??? Det er masse god is man kan lage uten å fylle det med hvitt sukker - man kan bruke sunne, naturlige søtningsstoff slik at barna ikke kjenner forskjellen. Det er vel ikke uten grunn at barna i nabolaget kommer og ringer på døra og spør etter is her...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som flere ikke ser ut til å skjønne det er at det er EKSTRA viktig å skåne barnet for sukker de første leveårene, og jo lenger man greier det jo bedre er det for barnets immunforsvar og fremtidige helse. De to første årene er spesielt viktige, men barnas immunforsvar er ikke utviklet helt før ved 5-års alder, så jo nærmere det man greier å skåne barnet, jo bedre er det. Blir litt slitsomt når noen plutselig skal si at vi (som prøver å skåne barna mot hvitt sukker) er fanatiske og pålegger oss meninger ingen av oss har hevdet - det er vel ingen av oss som har hevdet at en is i måneden nødvendigvis er veldig skadelig. Men hvem sier at vi ikke spiser is??? Det er masse god is man kan lage uten å fylle det med hvitt sukker - man kan bruke sunne, naturlige søtningsstoff slik at barna ikke kjenner forskjellen. Det er vel ikke uten grunn at barna i nabolaget kommer og ringer på døra og spør etter is her...? :)

 

Ja, ja, du er helgenen i nabolaget. Men du skjønner, jeg har vært alene med ungene i flere år, og i tillegg fulltidsarbeidene, samtidig som ungene har fritidsaktiviteter. Jeg hadde da for svarte ikke tid til å stå og lage egen mat, egen is, eget godteri osv for å unngå hvit sukker i alle matvarer. Jeg har heller ikke matbudsjett på 15 000 i måneden for å erstatte sukker som vi spiser en gang i uka, juice, frukt og bær med dyre naturlige søtningsstoffer det ikke går an å få tak i den lille bygda der vi bor.

 

Og si meg, hvor mye aktivitet er ungene dine i? Du snakker kosthold, kosthold hele tiden, men sier ikke hvor mye du selv og ungene beveger dere?

 

Og hvordan løser man det med 2, 3 eller flere barn når det gjelder å "skåne de små barna totalt fra sukker"? Skal man gi is til 6-åringen i smug slik at 3-åringen ikke ser det, eller holde avhandling for 3-åringen om at du skjønner, du er alt for liten og derfor blir forskjellsbehandlet. Hyl hvor mye du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som flere ikke ser ut til å skjønne det er at det er EKSTRA viktig å skåne barnet for sukker de første leveårene, og jo lenger man greier det jo bedre er det for barnets immunforsvar og fremtidige helse. De to første årene er spesielt viktige, men barnas immunforsvar er ikke utviklet helt før ved 5-års alder, så jo nærmere det man greier å skåne barnet, jo bedre er det. Blir litt slitsomt når noen plutselig skal si at vi (som prøver å skåne barna mot hvitt sukker) er fanatiske og pålegger oss meninger ingen av oss har hevdet - det er vel ingen av oss som har hevdet at en is i måneden nødvendigvis er veldig skadelig. Men hvem sier at vi ikke spiser is??? Det er masse god is man kan lage uten å fylle det med hvitt sukker - man kan bruke sunne, naturlige søtningsstoff slik at barna ikke kjenner forskjellen. Det er vel ikke uten grunn at barna i nabolaget kommer og ringer på døra og spør etter is her...? :)

 

Som om jeg skulle skrevet det selv! :D

 

Mange her som kommer med pekefinger og legger ord i munnen på meg. " Seksåringen min skal ikke få en pepperkake?" . " En is i måneden" Dere sier mye som jeg aldri har sagt. Jeg snakker om hvitt sukker, tomme kalorier og hvitt mel de første leveårene hvor barnets utvikling er i full blomst.

 

En her som spør hvor mye vi beveger oss. Ungen og jeg går tur hver dag, og jeg er også alenemamma. Men jeg klarer fortsatt å bytte ut enkelte ingredienser og matvarer med noe sunnere. Ikke nødvendigvis fryktelig dyrere ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som flere ikke ser ut til å skjønne det er at det er EKSTRA viktig å skåne barnet for sukker de første leveårene, og jo lenger man greier det jo bedre er det for barnets immunforsvar og fremtidige helse. De to første årene er spesielt viktige, men barnas immunforsvar er ikke utviklet helt før ved 5-års alder, så jo nærmere det man greier å skåne barnet, jo bedre er det. Blir litt slitsomt når noen plutselig skal si at vi (som prøver å skåne barna mot hvitt sukker) er fanatiske og pålegger oss meninger ingen av oss har hevdet - det er vel ingen av oss som har hevdet at en is i måneden nødvendigvis er veldig skadelig. Men hvem sier at vi ikke spiser is??? Det er masse god is man kan lage uten å fylle det med hvitt sukker - man kan bruke sunne, naturlige søtningsstoff slik at barna ikke kjenner forskjellen. Det er vel ikke uten grunn at barna i nabolaget kommer og ringer på døra og spør etter is her...? :)
Som om jeg skulle skrevet det selv! :D Mange her som kommer med pekefinger og legger ord i munnen på meg. " Seksåringen min skal ikke få en pepperkake?" . " En is i måneden" Dere sier mye som jeg aldri har sagt. Jeg snakker om hvitt sukker, tomme kalorier og hvitt mel de første leveårene hvor barnets utvikling er i full blomst. En her som spør hvor mye vi beveger oss. Ungen og jeg går tur hver dag, og jeg er også alenemamma. Men jeg klarer fortsatt å bytte ut enkelte ingredienser og matvarer med noe sunnere. Ikke nødvendigvis fryktelig dyrere ;) HI

 

Du jobber fulltid og følger opp ungen på to forskjellige fritidsaktiviteter, er med på dugnader +++, og rekker å lage egen mat hele tiden? Ok, jeg er ikke like tøff og har ikke helse til det. Og jeg skjønner fortsatt IKKE hva som er så jævla farlig å gi barnet på 3 år is i 17. mai-tog. Og jeg vil ikke diskriminere det minste barnet ved å tvinge det til å se på at broren får is og lørdagsgodt, mens hun må sitte og knaske på gulrøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nøye med kostholdet, spesielt 1-2 året, ingen fanatiker, men nøye. Men jeg kan love drre med et bar at det blir veldig annerledes med bar nr to. Fortsatt nøye med kostholdet, men min 1,5 åring ser laaaangt etter 5 åringen hvis han spiser noe yngstemann ikke har fått. Så var nok nøyere med eldstemann. Men hverdagskostn er sukkerfri hor alle her, men det er ikke like lett å unngå at yngstemann får smake på ting tidligere enn hva eldste fikk på samme alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som flere ikke ser ut til å skjønne det er at det er EKSTRA viktig å skåne barnet for sukker de første leveårene, og jo lenger man greier det jo bedre er det for barnets immunforsvar og fremtidige helse. De to første årene er spesielt viktige, men barnas immunforsvar er ikke utviklet helt før ved 5-års alder, så jo nærmere det man greier å skåne barnet, jo bedre er det. Blir litt slitsomt når noen plutselig skal si at vi (som prøver å skåne barna mot hvitt sukker) er fanatiske og pålegger oss meninger ingen av oss har hevdet - det er vel ingen av oss som har hevdet at en is i måneden nødvendigvis er veldig skadelig. Men hvem sier at vi ikke spiser is??? Det er masse god is man kan lage uten å fylle det med hvitt sukker - man kan bruke sunne, naturlige søtningsstoff slik at barna ikke kjenner forskjellen. Det er vel ikke uten grunn at barna i nabolaget kommer og ringer på døra og spør etter is her...? :)
Som om jeg skulle skrevet det selv! :D Mange her som kommer med pekefinger og legger ord i munnen på meg. " Seksåringen min skal ikke få en pepperkake?" . " En is i måneden" Dere sier mye som jeg aldri har sagt. Jeg snakker om hvitt sukker, tomme kalorier og hvitt mel de første leveårene hvor barnets utvikling er i full blomst. En her som spør hvor mye vi beveger oss. Ungen og jeg går tur hver dag, og jeg er også alenemamma. Men jeg klarer fortsatt å bytte ut enkelte ingredienser og matvarer med noe sunnere. Ikke nødvendigvis fryktelig dyrere ;) HI
Du jobber fulltid og følger opp ungen på to forskjellige fritidsaktiviteter, er med på dugnader +++, og rekker å lage egen mat hele tiden? Ok, jeg er ikke like tøff og har ikke helse til det. Og jeg skjønner fortsatt IKKE hva som er så jævla farlig å gi barnet på 3 år is i 17. mai-tog. Og jeg vil ikke diskriminere det minste barnet ved å tvinge det til å se på at broren får is og lørdagsgodt, mens hun må sitte og knaske på gulrøtter.

 

Igjen, så legger du ord i munnen på meg :) Les hva jeg skriver :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.renmat.no/renmat/page.aspx?docid=13212 Her fikk jeg noen gode tips til hva som kunne erstatte hvitt sukker ihvertfall ;) Man kan fortsatt kose seg, men bruke litt andre ingredienser istedet :)
Mener jeg leste noe om at agave bør byttes ut med yaconsirup, men i farten husker jeg ikke hvorfor.. Aagh! Skal se om jeg finner det. Ellers: yay! Takk for god link :) Edit: her! http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/agave-sirup Den retter også en finger mot fruktose forøvrig. Bare en fotnote for de som er interessert.

 

Bare hyggelig ;) Og takk for tips og link :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk burde redusere sukkerinntaket sitt betraktelig for å unngå sykdom og atferdsproblemer, viser forskning.

Så for folk gjøre nøyaktig hva de vil med den saken, og skylde seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk burde redusere sukkerinntaket sitt betraktelig for å unngå sykdom og atferdsproblemer, viser forskning. Så for folk gjøre nøyaktig hva de vil med den saken, og skylde seg selv.

 

Ingen mener at man ikke skal REDUSERE det. Men å ALDRI bruke sukker og hvit mel i maten (lurer på hva de serverer i bursdager til seg selv og barna, gulrotsalat?), er hysteri. Det er ikke farlig å bruke sukker et par ganger i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som flere ikke ser ut til å skjønne det er at det er EKSTRA viktig å skåne barnet for sukker de første leveårene, og jo lenger man greier det jo bedre er det for barnets immunforsvar og fremtidige helse. De to første årene er spesielt viktige, men barnas immunforsvar er ikke utviklet helt før ved 5-års alder, så jo nærmere det man greier å skåne barnet, jo bedre er det. Blir litt slitsomt når noen plutselig skal si at vi (som prøver å skåne barna mot hvitt sukker) er fanatiske og pålegger oss meninger ingen av oss har hevdet - det er vel ingen av oss som har hevdet at en is i måneden nødvendigvis er veldig skadelig. Men hvem sier at vi ikke spiser is??? Det er masse god is man kan lage uten å fylle det med hvitt sukker - man kan bruke sunne, naturlige søtningsstoff slik at barna ikke kjenner forskjellen. Det er vel ikke uten grunn at barna i nabolaget kommer og ringer på døra og spør etter is her...? :)
Ja, ja, du er helgenen i nabolaget. Men du skjønner, jeg har vært alene med ungene i flere år, og i tillegg fulltidsarbeidene, samtidig som ungene har fritidsaktiviteter. Jeg hadde da for svarte ikke tid til å stå og lage egen mat, egen is, eget godteri osv for å unngå hvit sukker i alle matvarer. Jeg har heller ikke matbudsjett på 15 000 i måneden for å erstatte sukker som vi spiser en gang i uka, juice, frukt og bær med dyre naturlige søtningsstoffer det ikke går an å få tak i den lille bygda der vi bor. Og si meg, hvor mye aktivitet er ungene dine i? Du snakker kosthold, kosthold hele tiden, men sier ikke hvor mye du selv og ungene beveger dere? Og hvordan løser man det med 2, 3 eller flere barn når det gjelder å "skåne de små barna totalt fra sukker"? Skal man gi is til 6-åringen i smug slik at 3-åringen ikke ser det, eller holde avhandling for 3-åringen om at du skjønner, du er alt for liten og derfor blir forskjellsbehandlet. Hyl hvor mye du vil.

 

Jeg er enig med deg at fysisk aktivitet er kjempeviktig! Jeg har ikke nevnt fysisk aktivitet fordi jeg ser på det som en naturlig del av hverdagen - og fordi akkurat denne tråden handlet mest om kosthold.

 

Det er ikke noe overdådig matbudsjett her i gården, på ingen måte!! Prøver å bruke sesongens varer som da er billigere, kjøpe inn i større kvanta når sunne ting er på salg osv. Det blir ofte billigere å lage ting selv enn å kjøpe ferdigprodukter. 2-3-4 timer i løpet av en helg så har man laget en del mat man kan ta opp i løpet av uka, og man kan fint samtidig involvere barna i å ordne ingredienser til å lage is, f.eks. eller bake. Det å lage is tar knapt lenger tid enn å lage smoothies - lager smoothies og fryser disse til ispinner. De liker ofte å gjøre sånne ting sammen med meg, og spør gjerne om vi kan lage ting. Når man har de sunnere alternativene kan tre-åringen og seks-åringen fint spise de samme godisene...

 

Jeg er langt fra en helgen og på ingen måte supermamma, men prioriterer det jeg synes er viktigst. Jeg jobber også fulltid og er tidvis dønn sliten som alle andre, helsen er ikke optimal pga gammel skade, har ikke spesielt god råd, ingen bil og lite støtte i familie. Plukker bær på selv-plukk (sparer masse ift å kjøpe ellers) eller i skogen.

 

Var det "hyling" nok for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...