Gå til innhold

Forstår meg ikke på foreldre som gir sine barn kjeks, boller, godteri osv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da skal jeg prøve en siste gang å få frem det jeg sier her.

 

I vår husholdning brukes ikke hvitt mel eller sukker, nei. Jeg lager boller, vafler og pannekaker slik som enhver familie gjør. Men istedet for hvitt sukker og hvitt mel bruker jeg en erstatning som er naturlig. Ikke fordi jeg har spiseforstyrrelser slik en annen her sier, men fordi det ikke er noe mening i å bruke det når det finnes så mange andre sunne alternativer. Ja, barnet kommer til å spise det i senere tid i bursdager og ellers i livet, men skal jeg gi barnet litt ekstra av det, bare fordi han likevel kommer til å få det i seg?

Jeg lager sunne versjoner hjemme, og dette er da intet annet enn en helsegevinst for barnet?

 

Jeg prøver ikke å fordømme noen, ei heller være belærende.

 

Jeg var selv en person som ikke tenkte meg om ang hvitt sukker og ferdigmat, frem til jeg fikk en liten vekker og satte spørsmålstegn ved et par ting.

 

Jeg sier ikke at en is i måneden gir kreft, jeg sier ikke at et par gram sukker i uken gir blodkarsykdommer, jeg sier ikke at en bolle hos farmor gir diabetes.

Det er mange som har dratt frem besteforeldrene her, og siden dere er så sugen på det så skal jeg gjerne gi informasjon her også.

Barnets besteforeldre på morssiden følger også veien med sunnere erstatning for hvitt sukker og hvitt mel.

 

Barnets foreldre på farssiden sliter med diabetes, og er strålende fornøyd etter å ha oppdaget samme erstatninger som de ikke var klar over. De står fullstendig bak denne "alternative livsstilen" som dere tydelig mener at jeg har.

 

Jeg er overrasket over at dere sier det er synd på barnet mitt fordi jeg lager sunne alternativer til boller og vafler? Mener dere virkelig det?

 

Barnet mitt har som sagt vært i barnebursdag, og han kunne ikke brydd seg mindre om kakene på bordet. Han koste seg med frukt og tilbrakte ellers tiden på gulvet med lekene.

Ettersom han vokser opp vil han naturlig nok komme i barnebursdager hvor han spiser både det ene og det andre.

Jeg har på ingen måte tenkt å sende med ham en appelsin og nekte ham noe som helst. Men som sagt, hvorfor skal jeg lage usunne boller til ham i vårt hjem, når jeg kan lage et sunt alternativ som smaker like godt? Det kommer til å bli nok av usunnheter i livet, hvorfor starte tidlig? Hvorfor skal det starte med hans egen mor?

 

Jeg har heller ikke tvangstanker. Jeg er ikke besatt av sukker-tema. Jeg har lest meg opp til hva som er lurt og mindre lurt, og kun fra seriøs forskning.

 

Noen her mener jeg bør snakke med ernæringsfysiolog. Det har jeg allerede gjort, og fikk full støtte.

Har også snakket med helsesøster, og fikk bekreftet at min "alternative livsstil" med sunne alternativer var det beste å gjøre.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til deg som skrev dette: ca nr 119

"Hmmm...leit å høre, men du fremstår ikke som noen klok person da det du kommer med i denne tråden er både fanatisk og for dumt. Du er moren som sender 3 åringen din i barnebursdag hos en i barnehagen med et eple og en appelsin, mens de andre i selskapet får firsyne seg med det som blir severt.

 

Du er moren som nekter barnet ditt å spise en bolle når dere er på besøk mens resten av gjestene koser seg.

 

Du er moren som nekter 2-3 åringen en sjokoladebit når storebror får lov å smake.."

 

 

Du og flere andre forstår jo ikke noe av det mest grunnleggende både HI og jeg har prøvd å få frem. Vi har alternativer for barna som gjør at de ikke opplever å være uten hvitt sukker. De får mye gode ting å spise, også "godis", men i sunnere varianter som ikke står tilbake for noe på butikken, heller tvert imot. Hvorfor i all verden er det synd på barna som faktisk selv opplever å få "godteri" på lik linje med andre?

 

Det jeg har lest er ikke at HI har nektet, men at hun har hatt med alternativ i selskap, og at barnet som regel velger det hun har med. Og det kan jeg bekrefte med mine, de velger det faktisk selv. At de senere kanskje spiser mer kaker osv i bursdager det er en annen sak, men da har man i hvert fall unngått å hemme immunforsvaret mens dette utvikles som verst, og man gir dem en mer naturlig sans for naturlig søtt. Jeg kjenner flere med større barn (18-25 år) hvor barna har vokst opp med minimalt sukker, og som fremdeles foretrekker det som er naturlig søtt fremfor det som er for mye sukret med hvitt sukker.

 

Hva er galt med å ha med en sunn bolle hjemmefra til 1-2-3-åringen og la ham spise denne når det faktisk er noe han er veldig glad i - når han ikke interesserer seg for den andre maten på bordet?

 

Finnes masse god mørk sjokolade, og man kan godt lage lysere sjokolade selv uten hvitt sukker. Trenger ikke være uten sjokolade heller.

 

Min hjemmelagede sjokoladesaus (uten sukker) er så god at en bekjent uttalte at han godt kunne gå uten sex i et par uker om han kunne få den sausen hver dag - og det er en meget viril mann ;)

 

Et godt tips til barnebursdager er å lage kaker med alternative sukkerkilder - barna har det moro uten å bli sukkerhøye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn og nevner at * sukker tapper næringsstoffer fra kroppen * sukker hemmer immunforsvaret i flere timer etter inntak * sukker virker slimdannende * bakterier, virus og sopp elsker sukker
Og tvangstanker ødelegger hjernen. God natt.
Ingen tvangstanker her, jeg støtter meg på solid forskning smile.png God natt
Man støtter seg på solid forskning om hygiene hvis man vasker seg 8 ganger daglig også. Men når man er sykelig opptatt eller redd for en bestemt ting og det kommer over til å være besettelse, grenser det mot tvangstanker. God bedring.
Veldig tydelig at du ikke har noe mer fornuftig å komme med i diskusjonen i hvert fall wink.png For tredje gang i kveld - bortsett fra forskning fra sukkerindustrien selv så sier så godt som all annen forskning i verden i dag at sukker ikke har noen positive effekter på kroppen og at bruk bør begrenses kraftig. Dette kommer fra verdens helseorganisasjon, FN, de fleste lands myndigheter, seriøse og anerkjente forskere og forskningsinstitutt, og jøss... faktisk fra de som regnes som litt mer alternative forskere også. Svært, svært sjelden at så mange ulike aktører er enige om en sånn sak! Så de eneste som har tvangstanker her må vel være de som fremdeles prøver å holde på overbevisningen om at sukker så ofte man får lyst på er ok for kroppen.

 

Ingen som snakker om sukker Så OFTE MAN HAR LYST På! Jeg skrev at ingen av helsemyndighetene noen gang har anbefalt å kutte mel og sukker TOTALT. Lær deg å lese er du snill.

 

Nei, men det er det heller ingen som sier. Sunne alternativer som er naturlige, fremfor masseproduserte og kunstig fremstilte ingredienser ;)

Thats the point!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_
Sniker meg inn og nevner at * sukker tapper næringsstoffer fra kroppen * sukker hemmer immunforsvaret i flere timer etter inntak * sukker virker slimdannende * bakterier, virus og sopp elsker sukker
Og tvangstanker ødelegger hjernen. God natt.
Ingen tvangstanker her, jeg støtter meg på solid forskning :) God natt
Man støtter seg på solid forskning om hygiene hvis man vasker seg 8 ganger daglig også. Men når man er sykelig opptatt eller redd for en bestemt ting og det kommer over til å være besettelse, grenser det mot tvangstanker. God bedring.
Veldig tydelig at du ikke har noe mer fornuftig å komme med i diskusjonen i hvert fall ;) For tredje gang i kveld - bortsett fra forskning fra sukkerindustrien selv så sier så godt som all annen forskning i verden i dag at sukker ikke har noen positive effekter på kroppen og at bruk bør begrenses kraftig. Dette kommer fra verdens helseorganisasjon, FN, de fleste lands myndigheter, seriøse og anerkjente forskere og forskningsinstitutt, og jøss... faktisk fra de som regnes som litt mer alternative forskere også. Svært, svært sjelden at så mange ulike aktører er enige om en sånn sak! Så de eneste som har tvangstanker her må vel være de som fremdeles prøver å holde på overbevisningen om at sukker så ofte man får lyst på er ok for kroppen.
Ingen som snakker om sukker Så OFTE MAN HAR LYST På! Jeg skrev at ingen av helsemyndighetene noen gang har anbefalt å kutte mel og sukker TOTALT. Lær deg å lese er du snill.
Nei, men det er det heller ingen som sier. Sunne alternativer som er naturlige, fremfor masseproduserte og kunstig fremstilte ingredienser ;) Thats the point!

 

Masseproduserte? Blir ikke stevia og lignende masseprodusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som skrev dette: ca nr 119 "Hmmm...leit å høre, men du fremstår ikke som noen klok person da det du kommer med i denne tråden er både fanatisk og for dumt. Du er moren som sender 3 åringen din i barnebursdag hos en i barnehagen med et eple og en appelsin, mens de andre i selskapet får firsyne seg med det som blir severt. Du er moren som nekter barnet ditt å spise en bolle når dere er på besøk mens resten av gjestene koser seg. Du er moren som nekter 2-3 åringen en sjokoladebit når storebror får lov å smake.." Du og flere andre forstår jo ikke noe av det mest grunnleggende både HI og jeg har prøvd å få frem. Vi har alternativer for barna som gjør at de ikke opplever å være uten hvitt sukker. De får mye gode ting å spise, også "godis", men i sunnere varianter som ikke står tilbake for noe på butikken, heller tvert imot. Hvorfor i all verden er det synd på barna som faktisk selv opplever å få "godteri" på lik linje med andre? Det jeg har lest er ikke at HI har nektet, men at hun har hatt med alternativ i selskap, og at barnet som regel velger det hun har med. Og det kan jeg bekrefte med mine, de velger det faktisk selv. At de senere kanskje spiser mer kaker osv i bursdager det er en annen sak, men da har man i hvert fall unngått å hemme immunforsvaret mens dette utvikles som verst, og man gir dem en mer naturlig sans for naturlig søtt. Jeg kjenner flere med større barn (18-25 år) hvor barna har vokst opp med minimalt sukker, og som fremdeles foretrekker det som er naturlig søtt fremfor det som er for mye sukret med hvitt sukker. Hva er galt med å ha med en sunn bolle hjemmefra til 1-2-3-åringen og la ham spise denne når det faktisk er noe han er veldig glad i - når han ikke interesserer seg for den andre maten på bordet? Finnes masse god mørk sjokolade, og man kan godt lage lysere sjokolade selv uten hvitt sukker. Trenger ikke være uten sjokolade heller. Min hjemmelagede sjokoladesaus (uten sukker) er så god at en bekjent uttalte at han godt kunne gå uten sex i et par uker om han kunne få den sausen hver dag - og det er en meget viril mann ;) Et godt tips til barnebursdager er å lage kaker med alternative sukkerkilder - barna har det moro uten å bli sukkerhøye :)

 

Senere forskning viser at man ikke blir høy på sukker. Man blir høy på stemning i bursdager. Men den forskningen understøtter ikke det du tror på, så den tar du ikke med i innlegget, right? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve en siste gang å få frem det jeg sier her. I vår husholdning brukes ikke hvitt mel eller sukker, nei. Jeg lager boller, vafler og pannekaker slik som enhver familie gjør. Men istedet for hvitt sukker og hvitt mel bruker jeg en erstatning som er naturlig. Ikke fordi jeg har spiseforstyrrelser slik en annen her sier, men fordi det ikke er noe mening i å bruke det når det finnes så mange andre sunne alternativer. Ja, barnet kommer til å spise det i senere tid i bursdager og ellers i livet, men skal jeg gi barnet litt ekstra av det, bare fordi han likevel kommer til å få det i seg? Jeg lager sunne versjoner hjemme, og dette er da intet annet enn en helsegevinst for barnet? Jeg prøver ikke å fordømme noen, ei heller være belærende. Jeg var selv en person som ikke tenkte meg om ang hvitt sukker og ferdigmat, frem til jeg fikk en liten vekker og satte spørsmålstegn ved et par ting. Jeg sier ikke at en is i måneden gir kreft, jeg sier ikke at et par gram sukker i uken gir blodkarsykdommer, jeg sier ikke at en bolle hos farmor gir diabetes. Det er mange som har dratt frem besteforeldrene her, og siden dere er så sugen på det så skal jeg gjerne gi informasjon her også. Barnets besteforeldre på morssiden følger også veien med sunnere erstatning for hvitt sukker og hvitt mel. Barnets foreldre på farssiden sliter med diabetes, og er strålende fornøyd etter å ha oppdaget samme erstatninger som de ikke var klar over. De står fullstendig bak denne "alternative livsstilen" som dere tydelig mener at jeg har. Jeg er overrasket over at dere sier det er synd på barnet mitt fordi jeg lager sunne alternativer til boller og vafler? Mener dere virkelig det? Barnet mitt har som sagt vært i barnebursdag, og han kunne ikke brydd seg mindre om kakene på bordet. Han koste seg med frukt og tilbrakte ellers tiden på gulvet med lekene. Ettersom han vokser opp vil han naturlig nok komme i barnebursdager hvor han spiser både det ene og det andre. Jeg har på ingen måte tenkt å sende med ham en appelsin og nekte ham noe som helst. Men som sagt, hvorfor skal jeg lage usunne boller til ham i vårt hjem, når jeg kan lage et sunt alternativ som smaker like godt? Det kommer til å bli nok av usunnheter i livet, hvorfor starte tidlig? Hvorfor skal det starte med hans egen mor? Jeg har heller ikke tvangstanker. Jeg er ikke besatt av sukker-tema. Jeg har lest meg opp til hva som er lurt og mindre lurt, og kun fra seriøs forskning. Noen her mener jeg bør snakke med ernæringsfysiolog. Det har jeg allerede gjort, og fikk full støtte. Har også snakket med helsesøster, og fikk bekreftet at min "alternative livsstil" med sunne alternativer var det beste å gjøre. HI

 

Jo, du dømmer andre foreldre i hovedinnlegget og senere ved å hevde at de ødelegger helsen til barna sine ved å la dem smake litt sukker på lørdager. Det heter bedreviter på godt norsk. Samme budskap kan gis på flere forskjellige måter. Ved å fortelle hvordan dere har det hjemme, og hva DU finner riktig, formidler du et budskap. Ved å angripe folks normale forhold til sukker (kun i helgene og i begrensede mengder) fremstår du som blærete og folk blir provoserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sniker meg inn og nevner at * sukker tapper næringsstoffer fra kroppen * sukker hemmer immunforsvaret i flere timer etter inntak * sukker virker slimdannende * bakterier, virus og sopp elsker sukker
Og tvangstanker ødelegger hjernen. God natt.
Ingen tvangstanker her, jeg støtter meg på solid forskning :) God natt
Man støtter seg på solid forskning om hygiene hvis man vasker seg 8 ganger daglig også. Men når man er sykelig opptatt eller redd for en bestemt ting og det kommer over til å være besettelse, grenser det mot tvangstanker. God bedring.
Veldig tydelig at du ikke har noe mer fornuftig å komme med i diskusjonen i hvert fall ;) For tredje gang i kveld - bortsett fra forskning fra sukkerindustrien selv så sier så godt som all annen forskning i verden i dag at sukker ikke har noen positive effekter på kroppen og at bruk bør begrenses kraftig. Dette kommer fra verdens helseorganisasjon, FN, de fleste lands myndigheter, seriøse og anerkjente forskere og forskningsinstitutt, og jøss... faktisk fra de som regnes som litt mer alternative forskere også. Svært, svært sjelden at så mange ulike aktører er enige om en sånn sak! Så de eneste som har tvangstanker her må vel være de som fremdeles prøver å holde på overbevisningen om at sukker så ofte man får lyst på er ok for kroppen.
Ingen som snakker om sukker Så OFTE MAN HAR LYST På! Jeg skrev at ingen av helsemyndighetene noen gang har anbefalt å kutte mel og sukker TOTALT. Lær deg å lese er du snill.
Nei, men det er det heller ingen som sier. Sunne alternativer som er naturlige, fremfor masseproduserte og kunstig fremstilte ingredienser ;) Thats the point!
Masseproduserte? Blir ikke stevia og lignende masseprodusert?

 

Kanskje du skal henge deg opp i KUNSTIGE i steden for masseproduserte??

Og by the way - alt er relativt, men hvis man sammenligner med sukkerindustrien så er blir alle sukkeralternativene tilsammen småputter selv om de muligens er "masseproduser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI

 

Tusen takk for gode tips til sunne alternativer ;)

 

Har bestilt meg litt yacon nå i kveld, og skal kjøpe meg litt andre godsaker til helgen. Skal prøve ut flere av tingene som nevnes her!

 

Og til hissigproppene, hvorfor ikke prøve? ;) I valget mellom sunn bolle og usunn bolle med like god smak, er det vel naturlig å velge det sunne alternativet. Ihvertfall med barn som trenger gode matvaner i sin store utvikling :)

 

Gleder meg til å prøve ut diverse! Skal såvisst prøve meg på hjemmelaget is også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoy! Dette var en heftig debatt, gitt... Jeg forstar meg virkelig ikke på folk som bli provosert av en som bare vil predike det sanne ord for dere..

 

*skynder meg å stappe innpå med sunne speltboller og hjemmelaget supersunn is mens jeg...* nei forresten, jeg venter til lørdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg være litt mot strømmen. Min 1 åring får smake på alt, enten det er boller, kjeks osv..

 

Det som er litt interessant for min del er det at min nevø på 3 år tømmen en bolle med ostepop f.eks men sønnen min hvis vi setter en bolle med ostepop sammen med nevøen min sin så spiser sønnen min 4 stk og har pause...

 

Jeg mener alt med måte, men orker ikke å være nazi...det kommer ikke til å gagne oss hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

HI, når du snakker om boller uten hvitt mel og sukker blir jeg nysgjerrig. Har du en oppskrift du vil dele?

Gjerne også brødoppskrift uten hvitt mel om du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hi her, men svarer likevel, jeg... Det som er så synd er at skadene av dårlig kosthold hos de fleste kommer snikende og at man derfor ikke legger merke til det "før det er for sent" - kreft er en typisk sånn ting. (selv om kreft også kan ha andre årsaker, så vet man at en stor prosent kunne unngått kreft hvis de hadde hatt et riktig kosthold.)

...

Vet man det, er det en vitenskapelig sannhet? Kan du i så fall belegge det, f.eks. lenke til vitenskapelige artikler e.l. som forklarer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI: Jeg er nysgjerrig på oppskriftene dine på sunnere boller, vafler og pannekaker, jeg; kan du dele dem med oss så vi kan prøve dem vi også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som flere ikke ser ut til å skjønne det er at det er EKSTRA viktig å skåne barnet for sukker de første leveårene, og jo lenger man greier det jo bedre er det for barnets immunforsvar og fremtidige helse. De to første årene er spesielt viktige, men barnas immunforsvar er ikke utviklet helt før ved 5-års alder, så jo nærmere det man greier å skåne barnet, jo bedre er det. Blir litt slitsomt når noen plutselig skal si at vi (som prøver å skåne barna mot hvitt sukker) er fanatiske og pålegger oss meninger ingen av oss har hevdet - det er vel ingen av oss som har hevdet at en is i måneden nødvendigvis er veldig skadelig. Men hvem sier at vi ikke spiser is??? Det er masse god is man kan lage uten å fylle det med hvitt sukker - man kan bruke sunne, naturlige søtningsstoff slik at barna ikke kjenner forskjellen. Det er vel ikke uten grunn at barna i nabolaget kommer og ringer på døra og spør etter is her...? :)
Som om jeg skulle skrevet det selv! :D Mange her som kommer med pekefinger og legger ord i munnen på meg. " Seksåringen min skal ikke få en pepperkake?" . " En is i måneden" Dere sier mye som jeg aldri har sagt. Jeg snakker om hvitt sukker, tomme kalorier og hvitt mel de første leveårene hvor barnets utvikling er i full blomst. En her som spør hvor mye vi beveger oss. Ungen og jeg går tur hver dag, og jeg er også alenemamma. Men jeg klarer fortsatt å bytte ut enkelte ingredienser og matvarer med noe sunnere. Ikke nødvendigvis fryktelig dyrere ;) HI
Du jobber fulltid og følger opp ungen på to forskjellige fritidsaktiviteter, er med på dugnader +++, og rekker å lage egen mat hele tiden? Ok, jeg er ikke like tøff og har ikke helse til det. Og jeg skjønner fortsatt IKKE hva som er så jævla farlig å gi barnet på 3 år is i 17. mai-tog. Og jeg vil ikke diskriminere det minste barnet ved å tvinge det til å se på at broren får is og lørdagsgodt, mens hun må sitte og knaske på gulrøtter.
Igjen, så legger du ord i munnen på meg :) Les hva jeg skriver :) HI

 

:) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har begynt å komme frem at all den KUNSTIGE søtningen som bl.a aspartam er MYYE farligere enn vanlig sukker!

Disse stoffene og alle e-stoffene som er tilsett all den "sunne" maten som er uten sukker og fett har en mye farliger virkning på kroppen en sukker som har blitt brukt i alle år...

Vet om en rekke helsepersonell som bruker SUKKER fremfor KUNSTIG søtning...her er det jo snakk om alt med måte når det gjelder sukker, men i noen land er det snakk om et totalforbud i bl.a USA når det gjelder visse e-stoff som kunstig søtning....

 

Noe og tenke på dere som skal være så fanatiske på sukker at det faktisk er mye farligere med all denne light safta og brusen enn å ta seg et kalss brus m,ed vanlig sukker i!

 

Her i huset bruker vi IKKE saft, brus, eller mat med kunstig søtning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte land, for eksempel Japan, er aspartam forbudt i matvarer. Så noen har skjønt det ser det ut som :D Mens her i det "opplyste" Norge drikker man pepsi MAX og fun light, både stor og liten, og tror at det er kjempesunt. Naut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig 09.27

Og er Hi like redd for alle sprøytemiddelrestyen i all frukt og grønt??

Alt med måte der også, slik som sukker...

 

Ikke alltid jeg liker å gi frukt og bær og grønnsaker til mine barn, når man kjenner den bitre ettersmaken av kjemikalier...

så er det så mye bedre enn litt sukker hver dag???

 

Hilsen 09.27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig 09.27 Og er Hi like redd for alle sprøytemiddelrestyen i all frukt og grønt?? Alt med måte der også, slik som sukker... Ikke alltid jeg liker å gi frukt og bær og grønnsaker til mine barn, når man kjenner den bitre ettersmaken av kjemikalier... så er det så mye bedre enn litt sukker hver dag??? Hilsen 09.27

 

Sikker fordi HI og andre tror at sprøytemidler er naturlig fremstilt og ikke masseprodusert :D Det samme gjelder fôr til dyr som vi spiser kjøtt av, sprøytemidler og gjødsel for grønnsakene (dere er klare over at dere spiser ku- og grisebæsj sammen med grønnsakene? :P) osv. Dere vet ikke hva slags kunstig kraftfor bufe og griser får. Med mindre dere spiser utelukkende rein- og viltkjøtt, så får dere i dere masse kunstige stoffer som er potensielt farlige for kroppen, gjennom kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha

Det kan ikke fornektes at det er mye tilsetninger i maten som vi ikke har godt av. Nok en grunn til å velge økologiske rene produkter, da slipper man unna matsminke, sprøytemidler, tilsetninger i dyrefóret ol.

Har ingen problemer med at det er (økologisk) ku-, gris-, og kyllingmøkk i jorda grønnsakene vokser i, det er verre med kunstgjødsel og lignende som fjerner næringsgrunnlaget i jorda og gjør grønnsakene næringsfattigere.

 

Og det har vel i hele tråden her vært snakk om naturlig søtning, ikke kunstig. Aspartam er kjemisk framstilt og har vel heller aldri vært nevnt her som noe alternativ til sukker.

Stevia derimot er en plante, 100 % naturlig, og sukrin er et sukkeralkohol som finnes naturlig i flere typer frukt, men det tas ikke opp i kroppen og fører dermed ikke til noen blodsukkerstigning.

 

Synes det blir litt feil å tillegge HI egenskaper dere ikke vet noenting om på grunnlag av at dere er uenige i hennes syn på sukker i kostholdet. Da kan dere heller si akkurat _det_ og ikke gjøre narr.

Endret av Mentha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke fornektes at det er mye tilsetninger i maten som vi ikke har godt av. Nok en grunn til å velge økologiske rene produkter, da slipper man unna matsminke, sprøytemidler, tilsetninger i dyrefóret ol. Har ingen problemer med at det er (økologisk) ku-, gris-, og kyllingmøkk i jorda grønnsakene vokser i, det er verre med kunstgjødsel og lignende som fjerner næringsgrunnlaget i jorda og gjør grønnsakene næringsfattigere. Og det har vel i hele tråden her vært snakk om naturlig søtning, ikke kunstig. Aspartam er kjemisk framstilt og har vel heller aldri vært nevnt her som noe alternativ til sukker. Stevia derimot er en plante, 100 % naturlig, og sukrin er et sukkeralkohol som finnes naturlig i flere typer frukt, men det tas ikke opp i kroppen og fører dermed ikke til noen blodsukkerstigning. Synes det blir litt feil å tillegge HI egenskaper dere ikke vet noenting om på grunnlag av at dere er uenige i hennes syn på sukker i kostholdet. Da kan dere heller si akkurat _det_ og ikke gjøre narr.

 

Så du spiser alt økologisk? Lurer på hvor mye det matbudsjettet er på jeg...

 

Hvis ikke - hvorfor tilfører du kroppen unødvendige stoffer som tilsetningsstoffer, foringsmidler, sprøytemidler, mens unødvendig stoff SUKKER har du hysteri imot? Hva er forskjell mellom disse stoffene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke fornektes at det er mye tilsetninger i maten som vi ikke har godt av. Nok en grunn til å velge økologiske rene produkter, da slipper man unna matsminke, sprøytemidler, tilsetninger i dyrefóret ol. Har ingen problemer med at det er (økologisk) ku-, gris-, og kyllingmøkk i jorda grønnsakene vokser i, det er verre med kunstgjødsel og lignende som fjerner næringsgrunnlaget i jorda og gjør grønnsakene næringsfattigere. Og det har vel i hele tråden her vært snakk om naturlig søtning, ikke kunstig. Aspartam er kjemisk framstilt og har vel heller aldri vært nevnt her som noe alternativ til sukker. Stevia derimot er en plante, 100 % naturlig, og sukrin er et sukkeralkohol som finnes naturlig i flere typer frukt, men det tas ikke opp i kroppen og fører dermed ikke til noen blodsukkerstigning. Synes det blir litt feil å tillegge HI egenskaper dere ikke vet noenting om på grunnlag av at dere er uenige i hennes syn på sukker i kostholdet. Da kan dere heller si akkurat _det_ og ikke gjøre narr.
Så du spiser alt økologisk? Lurer på hvor mye det matbudsjettet er på jeg... Hvis ikke - hvorfor tilfører du kroppen unødvendige stoffer som tilsetningsstoffer, foringsmidler, sprøytemidler, mens unødvendig stoff SUKKER har du hysteri imot? Hva er forskjell mellom disse stoffene?

 

 

Ikke meg du spør, men må nesten spørre tilbake: Mener du at fordi en del mat er tilført sprøytemidler og tilsetningsstoffer, så forsvarer dette også utstrakt bruk av hvitt sukker? Du mener at så lenge man spiser en usunn ting, kan man like gjerne spise enda en usunn ting? Eller hvordan henger logikken sammen?

Har folk generell motvilje mot å redusere så mange usunne faktorer i kosten sin som mulig? Det er vel det som bør være målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke fornektes at det er mye tilsetninger i maten som vi ikke har godt av. Nok en grunn til å velge økologiske rene produkter, da slipper man unna matsminke, sprøytemidler, tilsetninger i dyrefóret ol. Har ingen problemer med at det er (økologisk) ku-, gris-, og kyllingmøkk i jorda grønnsakene vokser i, det er verre med kunstgjødsel og lignende som fjerner næringsgrunnlaget i jorda og gjør grønnsakene næringsfattigere. Og det har vel i hele tråden her vært snakk om naturlig søtning, ikke kunstig. Aspartam er kjemisk framstilt og har vel heller aldri vært nevnt her som noe alternativ til sukker. Stevia derimot er en plante, 100 % naturlig, og sukrin er et sukkeralkohol som finnes naturlig i flere typer frukt, men det tas ikke opp i kroppen og fører dermed ikke til noen blodsukkerstigning. Synes det blir litt feil å tillegge HI egenskaper dere ikke vet noenting om på grunnlag av at dere er uenige i hennes syn på sukker i kostholdet. Da kan dere heller si akkurat _det_ og ikke gjøre narr.
Så du spiser alt økologisk? Lurer på hvor mye det matbudsjettet er på jeg... Hvis ikke - hvorfor tilfører du kroppen unødvendige stoffer som tilsetningsstoffer, foringsmidler, sprøytemidler, mens unødvendig stoff SUKKER har du hysteri imot? Hva er forskjell mellom disse stoffene?
Ikke meg du spør, men må nesten spørre tilbake: Mener du at fordi en del mat er tilført sprøytemidler og tilsetningsstoffer, så forsvarer dette også utstrakt bruk av hvitt sukker? Du mener at så lenge man spiser en usunn ting, kan man like gjerne spise enda en usunn ting? Eller hvordan henger logikken sammen? Har folk generell motvilje mot å redusere så mange usunne faktorer i kosten sin som mulig? Det er vel det som bør være målet?

 

Ikke UTSTRAKT bruk av sukker. HI og den andre (Mentha?) sier at de ALDRI bruker sukker. Fordi det er unødvendig å tilføre kroppen. Samtidig som de bruker andre, også unødvendige stoffer, uten noen betenkeligheter. Jeg selv mener at man skal begrense inntak av sukker. Men å ALDRI spise sukker og hvit mel fordi det er unødvendig, når man propper seg full av e-stoffer ellers, er hysteri. Etter MIN mening.

 

Jeg bare lurte på hvorfor de var så hysterisk til akkurat sukker, når de er imot å tilføre kroppen unødvendige stoffer, men ikke så skeptisk til andre midler.

 

Målet bør være å vise sunn fornuft. Ikke være hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke fornektes at det er mye tilsetninger i maten som vi ikke har godt av. Nok en grunn til å velge økologiske rene produkter, da slipper man unna matsminke, sprøytemidler, tilsetninger i dyrefóret ol. Har ingen problemer med at det er (økologisk) ku-, gris-, og kyllingmøkk i jorda grønnsakene vokser i, det er verre med kunstgjødsel og lignende som fjerner næringsgrunnlaget i jorda og gjør grønnsakene næringsfattigere. Og det har vel i hele tråden her vært snakk om naturlig søtning, ikke kunstig. Aspartam er kjemisk framstilt og har vel heller aldri vært nevnt her som noe alternativ til sukker. Stevia derimot er en plante, 100 % naturlig, og sukrin er et sukkeralkohol som finnes naturlig i flere typer frukt, men det tas ikke opp i kroppen og fører dermed ikke til noen blodsukkerstigning. Synes det blir litt feil å tillegge HI egenskaper dere ikke vet noenting om på grunnlag av at dere er uenige i hennes syn på sukker i kostholdet. Da kan dere heller si akkurat _det_ og ikke gjøre narr.
Så du spiser alt økologisk? Lurer på hvor mye det matbudsjettet er på jeg... Hvis ikke - hvorfor tilfører du kroppen unødvendige stoffer som tilsetningsstoffer, foringsmidler, sprøytemidler, mens unødvendig stoff SUKKER har du hysteri imot? Hva er forskjell mellom disse stoffene?
Ikke meg du spør, men må nesten spørre tilbake: Mener du at fordi en del mat er tilført sprøytemidler og tilsetningsstoffer, så forsvarer dette også utstrakt bruk av hvitt sukker? Du mener at så lenge man spiser en usunn ting, kan man like gjerne spise enda en usunn ting? Eller hvordan henger logikken sammen? Har folk generell motvilje mot å redusere så mange usunne faktorer i kosten sin som mulig? Det er vel det som bør være målet?
Ikke UTSTRAKT bruk av sukker. HI og den andre (Mentha?) sier at de ALDRI bruker sukker. Fordi det er unødvendig å tilføre kroppen. Samtidig som de bruker andre, også unødvendige stoffer, uten noen betenkeligheter. Jeg selv mener at man skal begrense inntak av sukker. Men å ALDRI spise sukker og hvit mel fordi det er unødvendig, når man propper seg full av e-stoffer ellers, er hysteri. Etter MIN mening. Jeg bare lurte på hvorfor de var så hysterisk til akkurat sukker, når de er imot å tilføre kroppen unødvendige stoffer, men ikke så skeptisk til andre midler. Målet bør være å vise sunn fornuft. Ikke være hysterisk.

 

Ingen av de som svarer " Nei til hvitt sukker" i denne tråden er hysteriske. Jeg synes det begynner å bli komisk hvordan dere vrir og vender på det :P

Vi lager akkurat samme mat som i enhver husholdning, men ved å erstatte enkelte ingredienser med noe mer naturlig og sunt for kroppen.

 

Dere henger dere veldig opp i " ALDRI SPISE SUKKER".

Vi spiser søt mat, men med for eks yacon istedenfor hvitt sukker. Eller bjørksøt. Vi spiser sukker, men en naturlig form for sukker. Get it?

 

Hvorfor er dette noe som frustrerer så kraftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG, for siste gang det handler ikke om kunstig søtning som pepsi max og fun light. Det handler om naturlig søtning.

 

Les noen av artiklene som er lagt ut i tråden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...