Gå til innhold

Forstår meg ikke på foreldre som gir sine barn kjeks, boller, godteri osv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sjokoladesaus:

 

Følger aldri oppskrift, så har dessverre ikke mål, må alltid smakes til for å få den helt riktig for smaken kan variere litt med hvilken sjokolade man bruker.

 

Hvis jeg har fått tak i så bruker jeg helst 72 % Villars sjokolade og 85 % Green & Black i en blanding, men all sjokolade fra 70 % og oppover duger. Dessuten fløte, pulverkaffe, godt smør, vaniljepulver, chilipulver, litt salt og en søtkilde.

Smelter sjokoladen i kasserollen sammen med litt fløte og rører hele tiden, når det er smeltet må man fortsette å røre hele tiden og pass varmen! Ha deretter i litt pulverkaffe, en klatt smør, vanilje fra stang eller pulver, chilipulver, salt og det du velger av søtkilde. Må som regel spe litt mer med fløte etter hvert for å få riktig konsistens.

Jeg må alltid ha alle ingrediensene ved siden av, for jeg må smake meg til, ofte må jeg ha litt mer smør og salt i, men det avhenger også hvor salt smøret du bruker er.

Er den ikke perfekt, så prøv å smak til med en av de andre ingrediensene - ofte er det som mangler det du ikke tror ;)

 

å smake seg frem til den er helt riktig er kokkens privilegium ;)

 

Har du gjort det et par ganger går det på fem minutter. Det beste er å lage den akkurat til den skal spises. Men jeg lager alltid for mye, holder seg noen dager i kjøleskapet godt tildekket, kan også fryses. Ha bittelitt fløte eller vann i kasserollen når du varmer den forsikig opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Alt med måte ja. Jeg vokste selv opp med mye brus og godterier hjemme. Jeg hadde en fin barndom, det er ikke det. Men i senere år har jeg selv besluttet å leve sunnere. Kutte ned drastisk på godterier (unntak av lørdager) og brus drikker vi kun når vi er på besøk eller har besøk. Jeg vet at når mitt barn blir født, vil jeg holde han/henne unna brus så lenge som mulig. nettop fordi jeg selv ikke drikker det, og det gjør ikke sambo heller. Vi er derimot glade i saft og melk! Vann er dessverre ikke akkurat pop her. Syntes rett og slett ikke at det smaker noe godt. Men svak fun light til barnet funker vel? Kan nok ikke regne med at han/hun vil drikke vann om ikke vi gjør det. Men vi drikker fun light selv.. Når det gjelder kake og kjeks og boller, eter vi kun det de få gangene jeg baker det ;) Hehe.. Og da går det an syntes jeg :)
Fun light til barnet? Med aspartam? Stående applaus altså...
Ja, det var alt du hadde å si til det? Melk da? Eller er jeg allerede en dust i dine øyne siden jeg først forslo saft? Jeg beklager min mangel av doktorgrad.. Men vil jo tro at det iallefall er bedre enn cola? Eller er jeg helt på gjordet? Jeg tror det er naivt å tro at barna kommer til å drikke vann når en selv ikke drikker det. Og beklager, men jeg liker det ikke.. Syntes ikke det smaker noe særlig godt.

 

Hvis jeg kan komme med et tips? Prøv eplejuice (gjerne den tyrolerjuicen til tine som ikke er fra konsentrat - mildere og bedre på smak) og bland det ut 50/50 med vann (eller mer om du vil ha den tynnere). Gir god smak og er sunnere enn saft :)

Fun Light inneholder dessverre aspartam som er et lite heldig søtningsstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha
Sjokoladesaus: Følger aldri oppskrift, så har dessverre ikke mål, må alltid smakes til for å få den helt riktig for smaken kan variere litt med hvilken sjokolade man bruker. Hvis jeg har fått tak i så bruker jeg helst 72 % Villars sjokolade og 85 % Green & Black i en blanding, men all sjokolade fra 70 % og oppover duger. Dessuten fløte, pulverkaffe, godt smør, vaniljepulver, chilipulver, litt salt og en søtkilde. Smelter sjokoladen i kasserollen sammen med litt fløte og rører hele tiden, når det er smeltet må man fortsette å røre hele tiden og pass varmen! Ha deretter i litt pulverkaffe, en klatt smør, vanilje fra stang eller pulver, chilipulver, salt og det du velger av søtkilde. Må som regel spe litt mer med fløte etter hvert for å få riktig konsistens. Jeg må alltid ha alle ingrediensene ved siden av, for jeg må smake meg til, ofte må jeg ha litt mer smør og salt i, men det avhenger også hvor salt smøret du bruker er. Er den ikke perfekt, så prøv å smak til med en av de andre ingrediensene - ofte er det som mangler det du ikke tror ;) å smake seg frem til den er helt riktig er kokkens privilegium ;) Har du gjort det et par ganger går det på fem minutter. Det beste er å lage den akkurat til den skal spises. Men jeg lager alltid for mye, holder seg noen dager i kjøleskapet godt tildekket, kan også fryses. Ha bittelitt fløte eller vann i kasserollen når du varmer den forsikig opp igjen.

 

Much obliged! Skal prøves på iskrem når jeg får rotet meg til å lage det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min er faktisk MYE mer skeptisk til kunstige søtningsmidler i alt fra saft, brus og matvarer enn vanlig sukker! Det er jo endel av kunstige e-stoffer og søtningsmidler i light produkter som er myye farligere en vanlig sukker, og som nå begynner å komme frem at det gir mye større helserisiko enn sukker som jo har vært brukt i alle år! Kunstig søtning og alle e- stoffene er såpass nye at det er først nå det begynner å vise seg at myye av det er svært helseskadelig... dette er en mye mer skremmende forskning enn vanlig sukker! Så her i huset finnes aldri light produkter eller matvarer med kunstig søtning! Vi bruker bare vanlig sukkerholdig saft og brus drikker vi veldig sjelden.

 

Dette har du helt rett i.

Men, igjen snakker jeg om hvitt sukker og alle de flotte erstatningsproduktene som finnes :)

For eks kan man bruke fruktose, bjørkesøt, yaconsirup, ren honning osv. Enkelt og greit bruke dette istedenfor hvitt sukker :)

 

HI

 

 

Hvor kjøper du disse ingrediensene? ( vet at jeg får honning på butikken altså:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokoladesaus:

 

Følger aldri oppskrift, så har dessverre ikke mål, må alltid smakes til for å få den helt riktig for smaken kan variere litt med hvilken sjokolade man bruker.

 

Hvis jeg har fått tak i så bruker jeg helst 72 % Villars sjokolade og 85 % Green & Black i en blanding, men all sjokolade fra 70 % og oppover duger. Dessuten fløte, pulverkaffe, godt smør, vaniljepulver, chilipulver, litt salt og en søtkilde.

Smelter sjokoladen i kasserollen sammen med litt fløte og rører hele tiden, når det er smeltet må man fortsette å røre hele tiden og pass varmen! Ha deretter i litt pulverkaffe, en klatt smør, vanilje fra stang eller pulver, chilipulver, salt og det du velger av søtkilde. Må som regel spe litt mer med fløte etter hvert for å få riktig konsistens.

Jeg må alltid ha alle ingrediensene ved siden av, for jeg må smake meg til, ofte må jeg ha litt mer smør og salt i, men det avhenger også hvor salt smøret du bruker er.

Er den ikke perfekt, så prøv å smak til med en av de andre ingrediensene - ofte er det som mangler det du ikke tror ;)

 

å smake seg frem til den er helt riktig er kokkens privilegium ;)

 

Har du gjort det et par ganger går det på fem minutter. Det beste er å lage den akkurat til den skal spises. Men jeg lager alltid for mye, holder seg noen dager i kjøleskapet godt tildekket, kan også fryses. Ha bittelitt fløte eller vann i kasserollen når du varmer den forsikig opp igjen.

 

Tuuuuusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min er faktisk MYE mer skeptisk til kunstige søtningsmidler i alt fra saft, brus og matvarer enn vanlig sukker! Det er jo endel av kunstige e-stoffer og søtningsmidler i light produkter som er myye farligere en vanlig sukker, og som nå begynner å komme frem at det gir mye større helserisiko enn sukker som jo har vært brukt i alle år! Kunstig søtning og alle e- stoffene er såpass nye at det er først nå det begynner å vise seg at myye av det er svært helseskadelig... dette er en mye mer skremmende forskning enn vanlig sukker! Så her i huset finnes aldri light produkter eller matvarer med kunstig søtning! Vi bruker bare vanlig sukkerholdig saft og brus drikker vi veldig sjelden.
Dette har du helt rett i. Men, igjen snakker jeg om hvitt sukker og alle de flotte erstatningsproduktene som finnes :) For eks kan man bruke fruktose, bjørkesøt, yaconsirup, ren honning osv. Enkelt og greit bruke dette istedenfor hvitt sukker :) HI
Hvor kjøper du disse ingrediensene? ( vet at jeg får honning på butikken altså :) )

 

Honning er ikke anbefalt for veldig små barn. Trodde dere visste det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ettåring, ser ikke noe galt i å gi henne en bolle eller kjeks i ny og ned, oftes får hun det når vi er i byen.

Saft får hun også av og til, men bruker sukkerfri saft da :-)

Vet du hva ? Hun har tilogmed spist på McDonalds ;)

 

Som tidligere er nevnt "alt med måte" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette grenser til fanatisk, og fanatisme har jeg ikke noe til overd for på noen områder i livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min er faktisk MYE mer skeptisk til kunstige søtningsmidler i alt fra saft, brus og matvarer enn vanlig sukker! Det er jo endel av kunstige e-stoffer og søtningsmidler i light produkter som er myye farligere en vanlig sukker, og som nå begynner å komme frem at det gir mye større helserisiko enn sukker som jo har vært brukt i alle år! Kunstig søtning og alle e- stoffene er såpass nye at det er først nå det begynner å vise seg at myye av det er svært helseskadelig... dette er en mye mer skremmende forskning enn vanlig sukker! Så her i huset finnes aldri light produkter eller matvarer med kunstig søtning! Vi bruker bare vanlig sukkerholdig saft og brus drikker vi veldig sjelden.
Dette har du helt rett i. Men, igjen snakker jeg om hvitt sukker og alle de flotte erstatningsproduktene som finnes :) For eks kan man bruke fruktose, bjørkesøt, yaconsirup, ren honning osv. Enkelt og greit bruke dette istedenfor hvitt sukker :) HI
Hvor kjøper du disse ingrediensene? ( vet at jeg får honning på butikken altså :) )
Honning er ikke anbefalt for veldig små barn. Trodde dere visste det?

 

Lokal, ren honning er kjempebra å spise! Vi bruker Snill Bie på Vestlandet ;) Og nei, skal ikke gis til barn under 1 år, det er sant :)

 

Her kan du kjøpe diverse :

 

http://www.tidsporten.no/categories/lagervarer-alle-varer

 

Se menyen på venstre side for å navigere litt ;) Du finner yacon, bjørkesøt og diverse under søtningsmidler.

 

Jeg synes tidsporten er den beste siden for å handle økologisk :) Her finner man mye bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så inderlig enig med HI!! Dette er så viktig! Det er ikke snakk om fanatisme, det er snakk om barnas fremtidige helse! I dag brukes f.eks. 75 % av USA's helsebudsjett på kostholdsrelaterte sykdommer/plager - noe som ikke er rart siden 2/3 av befolkningen er overvektig. Alle disse miliardene av dollar kunne USA ha spart hvis folk spiste riktig! Og her i Norge har vi over flere år vist at vi følger etter utviklingen i USA ift både kosthold og vekt. For første gang i menneskets historie så er det flere som dør av kroniske sykdommer som er kostholdsrelaterte enn som dør av infeksjonssykdommer!!! Kanskje noe å tenke på ift vaksiner - "alle" skriker opp om nødvendigheten av å ta vaksiner... mens mange flere dør pga kostholdet i følge FN. Her på bim har flere tidligere blitt "hudflettet" hvis man snakker for høyt om det å unngå sukker og sunt kosthold. Så mange her er altså ikke særlig opptatt av det som faktisk i Norge dreper mange flere personer hvert år enn infeksjonssykdommene gjør.... et tankekors, synes jeg. Er det fordi folk ikke tror at det er så mye å hente ved riktig kosthold, eller er det fordi de velger letteste utvei? Jeg vet ikke..... http://www.foxnews.c...esearchers-say/
Takk for støtten ;) Interessant nok blir jeg omtalt som "alternativ" når jeg snakker om kostholdet og fraværet av hvitt sukker. Sunn fornuft er alternativt? Virkelig? Jeg klarer ikke se hvorfor noen forsvarer med klør og nebb at de gir ungene uendelige mengder med sukker og tilsetningstoffer ( nå sikter jeg ikke til noen i denne tråden) når det burde være ganske åpenlyst at det sunneste alternativet er det beste for et menneske? Ikke bare for barnet, men for hele familien. Jeg ønsker å leve lenge. Jeg ønsker å være sprek 60åring som kan ta barnebarna med på fjelltur. Jeg ønsker at mine barn skal unngå hjerte og kar sykdommer, diabetes, kreft, nyreproblemer, fedme osv. Jeg vet godt at jeg ikke kan stoppe det 100 %, men jeg kan ta de forholdsregler som kan gjøres på tidlig stadiet. I vår familie er det mye problemer med hjerte, lunger og barnet mitt har diabetes på både mors og fars-siden. Det kunne ikke falt meg inn å gjøre noe for å dytte ham inn i sykdomsrekken. Hipp hurra for økologisk, hjemmelaget mat uten tilsetningstoffer. HI

 

Problemet mitt med innleggene dine er ikke at du synes dette er viktig for deg og at du velger å leve etter din overbevisning. Problemet er at du trykker åsiktene dine nedover ørene på andre, og lar det kraftig skinne igjennom at du ser ned på dem som har et annet fokus, men likevel synes de har et sunt kosthold. Sunt kosthold kan være så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen min er faktisk MYE mer skeptisk til kunstige søtningsmidler i alt fra saft, brus og matvarer enn vanlig sukker! Det er jo endel av kunstige e-stoffer og søtningsmidler i light produkter som er myye farligere en vanlig sukker, og som nå begynner å komme frem at det gir mye større helserisiko enn sukker som jo har vært brukt i alle år! Kunstig søtning og alle e- stoffene er såpass nye at det er først nå det begynner å vise seg at myye av det er svært helseskadelig... dette er en mye mer skremmende forskning enn vanlig sukker! Så her i huset finnes aldri light produkter eller matvarer med kunstig søtning! Vi bruker bare vanlig sukkerholdig saft og brus drikker vi veldig sjelden.
Dette har du helt rett i. Men, igjen snakker jeg om hvitt sukker og alle de flotte erstatningsproduktene som finnes :) For eks kan man bruke fruktose, bjørkesøt, yaconsirup, ren honning osv. Enkelt og greit bruke dette istedenfor hvitt sukker :) HI
Hvor kjøper du disse ingrediensene? ( vet at jeg får honning på butikken altså :) )
Honning er ikke anbefalt for veldig små barn. Trodde dere visste det?
Lokal, ren honning er kjempebra å spise! Vi bruker Snill Bie på Vestlandet ;) Og nei, skal ikke gis til barn under 1 år, det er sant :) Her kan du kjøpe diverse : http://www.tidsporten.no/categories/lagervarer-alle-varer Se menyen på venstre side for å navigere litt ;) Du finner yacon, bjørkesøt og diverse under søtningsmidler. Jeg synes tidsporten er den beste siden for å handle økologisk :) Her finner man mye bra..

 

Takk! Skal sjekkes ut :)

 

Er ingen helsefreek på noen som helst måte, men ønsker å lære barna mine et normalt sunt kosthold, med et normalt fohold til mat og spisevaner. Altså uten småspising, godteri på hverdager, lite brus osv. Ser derfor ingen grunn til å ikke eksperimentere med ingridienser som kan gjøre kosten sunnere.

 

Og til Anonym #208:

Ja, jeg vet at barn under ett år ikke skal ha honning. Men barn og voksene over ett år tar ikke skade av sunnere kosthold de heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg spesielt på små barn, ikke skolebarn. Alle har vi vokst opp med lørdagsgodt, og det blir heller ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om foreldre med 1åringer som gir dem boller, kjeks, saft, godteri, chips og skrekken : brus! Samme med 2åringer og 3åringer. Hvorfor i alle dager gjør dere det? "Han/Hun må jo få kose seg" Håpløst argument som jeg hører altfor ofte. Barnet koser seg nok like godt med hjemmelaget smoothie eller en skål med bringebær. Eller en banan, kanskje? Jeg gir ikke mitt barn sukker. Hvitt sukker, altså. Hvorfor? Det er helt meningsløst. Sukker er ikke en del av vårt næringsbehov og det hemmer veksten av barnet. Hvitt sukker er rene giften. Vi bruker heller ikke hvitt mel her i huset. Med enkle små grep kan man lage egen mat uten tilsetningstoffer, og heller utvikle barna slik de bør utvikles, uten det hvite sukkeret.

 

Kanskje man kunne laget en tråd for de som var interessert i (å lære om) sunnere kosthold. Hvor man kan dele erfaringer og tips? Jeg er utrolig dårlig på matlaging, og har ikke mat som interesse egentlig. Kan godt tenke meg å lære mer, og få litt ny inspirasjon.

Kanskje man kunne laget en sånn tråd et annet sted enn Anonymforum? så slipper man kanskje de som bare vil krangle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo delvis enig, men det er lettere å sjerme førstemann mot alle verdens styggedom som for eksempel boller.

Men når man får flere barn så blir verden som man trodde var så enkel og grei blir putselig mere komplisert.

 

De to minste her så på mikke mus klubbhus før de var fylt året og de fikk også kjeks før de var fylt et år. Og da de var to var toget virkelig gått da fikk de lørdagsgodt. Det nytter jo ikke å la dem sitte å se på å si at de må vente 1 år for det gjorde storebror.....

Jaja jeg erkjender mine synder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Nummer to får en annen behandlig :) derfor hadde det jo vært fint å lære litt om hvordan man kan gjøre de usunne vanene man har litt sunnere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dels enig med deg! Men hysteri er ikke godt noen vei. En bolle i ny og ne tar ingen skade av :) Og kroppen trenger nå faktisk litt sukker og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg spesielt på små barn, ikke skolebarn. Alle har vi vokst opp med lørdagsgodt, og det blir heller ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om foreldre med 1åringer som gir dem boller, kjeks, saft, godteri, chips og skrekken : brus! Samme med 2åringer og 3åringer. Hvorfor i alle dager gjør dere det? "Han/Hun må jo få kose seg" Håpløst argument som jeg hører altfor ofte. Barnet koser seg nok like godt med hjemmelaget smoothie eller en skål med bringebær. Eller en banan, kanskje? Jeg gir ikke mitt barn sukker. Hvitt sukker, altså. Hvorfor? Det er helt meningsløst. Sukker er ikke en del av vårt næringsbehov og det hemmer veksten av barnet. Hvitt sukker er rene giften. Vi bruker heller ikke hvitt mel her i huset. Med enkle små grep kan man lage egen mat uten tilsetningstoffer, og heller utvikle barna slik de bør utvikles, uten det hvite sukkeret.
Kanskje man kunne laget en tråd for de som var interessert i (å lære om) sunnere kosthold. Hvor man kan dele erfaringer og tips? Jeg er utrolig dårlig på matlaging, og har ikke mat som interesse egentlig. Kan godt tenke meg å lære mer, og få litt ny inspirasjon. Kanskje man kunne laget en sånn tråd et annet sted enn Anonymforum? så slipper man kanskje de som bare vil krangle?

 

Godt forslag, Alle gode ting er tre! :)

Jeg sendte like godt en pm til Elin Forumansvarlig og foreslo at man kan få et eget forum for kosthold :)

Da kan de som er interessert i å lære mer ha en møteplass, samt at det kan være et fint sted å dele erfaringer.

Fort gjort at det på anonymforum blir tolket som om man prøver å være "bedrevitende"...

 

Får se hva de svarer.

 

Hilsen sjokoladesausdama :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...