Gå til innhold

Ny strikketråd...


FruLS

Anbefalte innlegg

Tenker på deg Ønsker :)

 

De eldste jentene mine er snart 10 år og ei på 7. Store jenter og for såvidt selvdrevne. Eldste ordner klær og matpakke selv. Der går det mest i hjelp og motivasjon til lekser. Hun er dog noe travel på ettermiddagene med fritidsinteresser, hun trener både dans, fotball og taekwondo. Noe kjØring blir det jo, men mye bare sykkler hun til. Hun på 7 år smØrer jeg fortsatt matpakke til, men hun vil gjerne selv finne frem klær. Helt greit, men jeg må se over for hun har en tendens til å finne for lite og for tynt. Hun danser og spiller fotball, så det blir en del farting med henne. Hun er veldig mammadalt og skal alltid ha hjelp av mamma. Og etter leggetid er det veldig viktig med kos og klem, varme og vann, og så skal hun bare fortelle noe... Og sånn går det ;) Hun eldste trenger til tider sterk motivasjon for å få lagt seg. Ikke så lett når man ikke er trØtt. Er jo på morran hun er trØtt, så da mener hun at hun burde få sovet lengre i stedet ;) Ja ja, ser jo den.. Sliter litt med å forklare at om hun legger seg tidligere så blir hun mindre trett på morran, siden hun må stå opp så tidlig for å rekke skolen :) Det vil bare ikke inn ;)

 

Jeg har aldri gått hverken opp eller ned i skostØrrelse. Jeg har så små fØtter at jeg kan kjØpe på barneavdelinge om jeg er heldig. Bruker str 36, og synes det er vanselig å finne sko. Butikkene tar gjerne inn bare ett par i 36, og det går ofte fort. :(

 

To små som skal ha mat nå. Må stikke :) Snakkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har mamma dratt og lillegutt sover i kurven sin :)

 

Spent på hvordan det har gått med deg Ønsker, men du er kanskje ikke ferdig der enda...

 

Så flink du har vært FruLS! Tror du er sprekere enn meg, så du holder nok effektiviteten oppe en god stund til. På slutten hadde jeg nok med klesvask, oppvask og litt ryddig og middag.... Ikke slit deg ut nå da, men husk å nyt tiden hvor du faktisk har såpass med energi :) Tenk at nå er det bare 1 uke igjen til lille faktisk kan komme når som helst! Dette blir spennende. Har du vurdert å spØrre om de kan kjenne etter om du er moden? Kanskje litt tidlig enda, men du kan jo spØrre etterhvert. Ville da spurt jordmor, for jeg tror de er flinkere til det enn legene er!

Veldig fine tØfler. Har sett på de fØr. Syns de passer veldig godt til Little sister dress jeg da :)

 

Ønsker, jeg gikk opp 13-15 kg (byttet vekt mot slutten, og de viste 2 kg forskjell - lit usikker på hvem av dem som er riktig). Har gått ned 7kg nå. Håper jeg går ned litt mer "av meg selv" fØr jeg må begynne med hardtrening :)

Vi har nok ganske lik kropp vi da. (men jeg har blondt hår) Bruker litt mindre stØrrelse enn deg, men jeg er ikke "modellslank" jeg heller. Noen kilo ekstra, men bedre med for mye enn for lite. Og de ekstra kiloene skal jeg jo bli kvitt nå snart :) Jeg har ikke gått opp i skostØrrelse, men det er kanskje for tidlig å si enda. Har hØrt om flere som har gjort det... Håper virkelig ikke jeg gjØr det, for jeg syns jeg har store nok ben fra fØr av! :)

 

Er koselig å lese om de eldste barna deres, MaMi og Ønsker :)

Så flink du har vært med strikkingen MaMi! Du har virkelig stått på! SkjØnner ikke hvor du får tiden fra men.... Kanskje du har ekstra supermammatimer :)

 

Igår måtte vi ty til smokk til lillegutt.Da hadde han hengt på puppen omtrent hele tiden fra 15-23! Da var det nok for mor. Var ikke med stormende jubel jeg ga han smokk akkurat, men det var ikke magevondt eller noe, det var sugebehov, så da måtte det bli sånn. Vi ga den når han skulle legge seg, og da sovnet han av seg selv i sin egen seng og sov til kl 6. Da ble han vekket av pappan sin vekkerklokke. Så fikk han pupp i ca en time og vi sov noen timer til. Så utrolig deilig!!!!

Idag har han ikke brukt smokk og heller ikke hengt så mye på puppen :)

 

Nå er det en som roper på meg og vil ha kos eller mat, så jeg får skrive mer siden :)

 

Titter innom senere og ser etter oppdatering fra Ønsker senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kastet meg over middagslaging her.. og med minstemor svinsende i skjørtene på meg, så forteller jeg bare kort fra ultralyf idag før jeg går tilbake til familien:)

 

UL gikk fint. Svangerskap inne i livmoren:) Puhh.. :)

Gynekologen kunne derimot ikke se knøttet enda, ei da heller med hjertelyd.. men han sa at han ikke hadde forventet det så tidlig som 6+0 heller. Han sa at noen ganger kunne man se det, andre ganger ikke. Kommer litt an på om jeg faktisk ER 6+0 idag da.. eller noen dager kortere. Han var litt usikker på om han kunne se en plommesekk der inni.

Men ny UL om to uker, onsdag 31.okt. Da ser vi mye mer. Men da har vi time hos privat gynekolog uansett.. da mest for å diskutere duotest/fostervannsprøve, så vi kommer til å ta UL der den dagen istedet for på sykehuset.

 

Men nå slår jeg meg til ro og er veeeldig lettet over at fostersekken ligger inne i livmor ivertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så bra Ønsker. Det var kjekt å høre.. Blir kjekke to uker frem til neste UL da..greit å ha små målmog telle ned til..

 

Idag kjenner jeg at det straffet seg litt å være så effektiv igår. Sikkelig daffedag med lite energi. Men litt har blitt gjort innimellom likevel da. Fått lagt sammen vasken fra igår, vasket over kommoden til lille og skrudd i håndtak på den, og ryddet på rommet hennes. Også har jeg begynt med babytøyvasking. Såååå koselig å henge opp miniklær. :)

Nå er det straks avgårde til kollegaen og lille prinsessen hennes.

 

Fortalte jeg forresten at siste venninnen i gjengen er gravid? Termin i april, så nå er det 6/6... Skal ikke mangle lekekamerater ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at alt står bra til inni magen din ønsker! Nå ble jeg veldig glad på dine vegne! Blir spennende å følge med fremover! Enig med FruLS at det er greit med små mål og telle ned til. Vil tro skuldrene dine ble senket et par hakk etter idag :)

 

FruLS, jeg kjenner meg igjen i det du sier med energi! Du får bare sette deg små mål, og ikke ta deg vann over hodet :) Så hyggelig med babytøyvask! Eneste gangen det er morsomt å vaske tøy :)

Skikkelig verpesyke disse venninnene dine! Utrolig morsomt da! Lurer litt på om ene venninnen min har lyst på baby, men vet ikke helt om kjæresten er klar, de har ikke bodd sammen så lenge. Ellers var det ei annen som sa de skulle prøve fra sommeren, det er jo lenge til!

 

Forresten, mamma kom med pakke til meg som var kommet i posten hos dem. Var fra ei studievenninne. Eller, vi hadde ikke veldig mye kontakt i studietiden heller egentlig. Har ikke snakket med henne siden vi gikk ut for 5 år siden. Så det var utrolig koselig og overraskende med pakke fra henne! Kjenner jeg ble litt rørt :) Får følge med om hun snart venter, så jeg kan gjøre gjengjeld! :)

 

Nå må jeg lage middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere:) ja, skuldrene senket seg litt ja. Selv om jeg helst skulle sett et bittelite knøtt med hjerteslag;) Men, men.. tidlig som gyn. sa. Jeg slår meg til ro med dette nå. Alt ligger riktig til som jeg håpet på, og så kommer jeg nok til å være veldig spent når det nærmer seg UL om to uker.. for da skal det jo absolutt være et foster der med hjerteslag!

 

Så koselig med pakke da Babysyk!:) Ja, tenker det var en positiv overraskelse:) Så snill studievenninne, og observant da.

13-15 kilo er jo en grei vektoppgang det! Ned 7 kg allerede må være topp:)Du får gå masse tur nå før vinteren setter inn. Så klarer du nok å gå ned enda mer tenker jeg.

Hahaha.. ja, jeg føler det også slik.. at jeg har "nok bein". Nå har jeg str. 40 i sko, og trenger ikke å gå opp til 41 kjenner jeg. Men det kan jeg jo i grunn ikke gjøre så mye med. "Lettere" er det med vekta, den kan man styre litt mer selv ivertfall, selv om det ikke er så lett heller når det vokser et nurk i magen:)

 

Hehe FruLS.. kan godt skjønne det tok litt piffen fra deg den "jobben" du gjorde igår. å ja.. det er super-kos å vaske babytøy!:) .. og du hadde så mye klær også du, var det ikke slik?

 

På venterommet på sykehuset idag plukket jeg med meg et bam-blad. Håper jeg ikke gjorde noe ulovlig?!;) det var maaange eksemplarer der av samme blad så regner med at det er bare å ta for alle gravide. Hihi.. morsomt å lese de bladene igjen. Gleder meg til å se på det etterpå:)

Nå står kveldsmat og kos på sofaen alene for tur. Papsen legger vesla ikveld, så de ligger nok oppe nå, skravler, fniser og klør hverandre på ryggen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig litt tid for meg selv :)

 

I dag prøver vi noe nytt: Lillegull er lagt på eget rom for første gang. Veldig spent på hvordan dette kommer til å gå, men han sovnet uten å virke nevneverdig påvirket av rombytte... Spiste virkelig godt før han la seg så jeg håper på at han sover riktig lenge og vel. I går sov han til ca 03 men da var han så trøtt til kveldsgrøten at han ikke fikk i seg stort... Krysser fingre og tær :) Må innrømme at jeg blør litt i hjertet - lillegull har blitt så stor, men jeg tror han sover bedre uten å bli forstyrret av mamma og pappa som også kommer inn på rommet etterhvert. Og han skal få komme opp i senga til meg som vanlig - etter klokka fem!

 

Babysyk; det høres ut som om dere har det kjempekjekt :) Magisk den første tiden, selv om det er ufattelig slitsomt å amme hele tiden. Gjorde det vi også, fy flate at det går ann å bli så gåen av å bare sitte der... Sår? Når jeg tenker tilbake på den første tiden må jeg innrømme at jeg er litt sjokkert over at jeg nå er enda mer forelsket i min lille sønn (at det går ann liksom!!!!) Hvor skal dette ende???!?!

 

Jeg er litt på vent på vektfronten, gikk ned 2-3 kg da jeg var flink her en stund, nå er det stillstand og maksimalt usunnt... Er ikke i form nå, skikkelig forkjølet, men når jeg er frisk igjen - og forhåpentligvis lillegull sover enda bedre på eget rom så er det ingen bønn mer - spiseskjerping og trening! Skostørrelsen er lik, 38 her. Jeg er liksom helt gjennomsnittlig, 38 sko, vanligvis 36-38 i klær. Nå er det vel mer 40. Veier mer enn jeg ser ut som, nå 73 kg med mine 167 cm. Langt brunt hår.

 

Flott blogg fruLS, masse fint du har strikket :) Skal følge med, det kommer vel bilde av prinsessa deres også tenker jeg ;) Litt alvorlig bilde jeg la ut av mitt gull, de bildene han smilte på var så uskarpe at vesten ikke vistes så godt :P Er vesten fin nok til navnedagen? Med skjorte og fin bukse?

 

ønsker: så godt at spiren klamrer seg fast på rett plass :) Godt å se hjertet banke ja, så skjønner godt at du ser frem til UL om to uker - sannsynlighet for SA/MA er jo betraktelig redusert hvis man har sett hjerteaksjon. Men du har jo allerede brukt opp uflaksen, så alt går bra nå skal du se :)

 

MaMi: jeg er så imponert :)

 

Lollo, nå husker jeg ikke hva du skrev sist - men hvordan går det med prøvingen? Ligger gullet ditt på eget rom, og i så fall når byttet dere?

 

Krølle; ble det den tomten? Av ferdighusene vi så på synes jeg noen av de svenske hadde mye fint. Myrsjøhus tro? Husker rett og slett ikke - og jeg kastet alle papirene da vi flyttet... Sjekk byggebolig.no der er det masse tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dagens strikkespørsmål: noen som har en god grunnoppskrift på sokker til 1-2 åringer i garngruppe B? Tenkte å strikk slike http://www.risarosa.no/wordpressin/produkter/stromper-2/

til mitt fadderbarn og min venninnes datter til jul. Har masse rosa og lilla garn i Merino Extra Fine, duger det?

 

Skal sette igang med siste erme på en jakke jeg holder på med, bare det ermet, montering og knappestolpe så er den ferdig :) Hva skal komme først, gjøre ferdig eller strikke julegaver???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stille det har vært her idag da!

 

Camillok, hvordan gikk det med Leon på eget rom? Litt godt å høre at jeg ikke er den eneste som måtte amme hele tiden! Utrolig nok er jeg ikke sår lenger! Gjør vondt de første 10 sekundene, men så går det over! Må ha superbrystknopper!!!

Jeg syns vesten er fin til navnedagen ja. Tror det blir veldig fint med den og svart dressbukse.

Jeg brukte denne oppskriften og strikket ensfargede sokker til lillegutt. http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=33〈=no

Superskjønne sokker du skal strikke. Ikke helt enig med meg selv om jeg tror Merino Extra Fine blir for tykt eller om det egner seg bra fordi jeg tror flettene kommer fint fram i det garnet. For meg ser det ut som sokkene er strikket i alpakkatykkelse.

Fornuften i meg sier at du skal gjøre ferdig jakken. Hvis det er til Leon kan du jo risikere at den ikke blir ferdig før han har vokst ut av den (hvis ikke det er stor størrelse da). Men hadde det vært meg selv så hadde jeg nok gått igang med sokkene, fordi jeg var ivrig etter et nytt og spenende prosjekt.

 

FruLS, hvordan har dagen din vært idag? Når har du neste kontroll?

 

MaMi, glemte jo helt å skryte av ene knøttet som hadde reist seg :) Og så bra mannen din også var hjemme. Har hun reist seg flere ganger? Eller har hun andre kommet etter? Håper du bare nyter disse siste dagene maks nå!

 

Igår var det ikke like lett å få lillegutt til å sovne. Han var så selskapssyk stakkars :) Når jeg ammer i senga har jeg skikkelig problemer med å holde meg våken, og det hender at jeg dupper av. Syns det er litt skummelt at jeg sovner når han ligger så nærme meg. Redd for at jeg skal ta dyna over han i søvne, eller at han skal rulle over fra siden til magen. Hvordan gjorde dere det med samsoving og amming i senga?

 

I kveld skal jeg prøve å få ferdig den lua jeg begynte på rett før fødsel. Har bare 1,5 stropp igjen, så det burde gå fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere forresten om disse settene?

 

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=142&d_id=17〈=no

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=141&d_id=23〈=no

 

Så på Godmorgen Norge her en dag og da viste de luer og votter. I vinter skulle man visst ha sett. Og dusk var også inn. Har ingen sett, så det kunne vært morsomt å strikket ett. Ikke at jeg er supertrendy egentlig da men..... Garnstudio har jo salg på alpakkakvalitetene nå, så da må man jo bare surfe litt på oppskrifter :)

 

Har strikket noen runder, er bare inne for å sjekke hvor lang strippene skal være.... Og så måtte jeg bare se om noen hadde skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Bare innom og skriver litt slik at vi ikke havner ned på side 2. :)

 

Jeg er overhode ikke noen supermamma, jeg er veldig menneskelig, men er kanskje litt l\flink til å disponere tiden. Jeg vet ikke. Føler meg ganske mørbanka til tider, og har særs kort luntenår jeg får for lite søvn. :o Da er jeg ikke nådig og mitt nordnorske temprament kommer frem ;)

 

FruLS, tror du må være med i en veldig fruktbar gjeng :) Men blir jo kos når ungene blir såpass gamle og kan leke med hverandre :)

 

Knøttet som reiset seg har ikke gjort det flere ganger, men hun elsker at vi går med henne :) Og vi har to store jenter som synes det er kjempemoro at de vil gå :)

 

Vel, må stikke, knøttene er nok på vei og våkne snart, så må bare henge opp litt klær først :) he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuuuu! Bare en kjapp tur innom for å meddele at vi har kjøpt drømmetomten vår! :) Ble litt dyrere enn vi hadde tenkt, men det blir det vel alltid...

 

http://www.finn.no/finn/realestate/plots/object?finnkode=37592595&areaId=20220

 

Lille keiser er ulykkelig og full av feber i dag pga vaksiner i går. Han tillater ikke mange sekunders frihet for sin mamma i dag, så jeg får gå tilbake til underholdnings og bærebransjen før han tilter helt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Krølle!!!

Har ikke sett annonsen før nå, men det var jo en råflott utsikt!!! Og så så det ut som tomten var relativ flat, det er jo bra! Blir spennende å følge byggeplanene deres fremover :) Blir vel alltid litt dyrere når man finner noe man virkelig vil ha! Men da er det jo godt at banken kan hjelpe :)

Kanskje dere kan bygge hus med utleiedel, så får dere tjent inn litt penger. Den kan jo guttene få nytte av når de blir eldre også :)

 

Jeg hadde store planer om å bake både det ene og det andre idag! Men neida, lillegutt har ikke villet sove, bare kose. Men det er jo gøy når han er litt våken også da, ikke bare henger på puppen eller sover. Istad lå han på armen min mens jeg strikket litt. Gikk ikke veldig fort når han lå der, men noen masker ble det jo.

Nå sutrer han igjen, så jeg får gå å prate med han igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøttesen idag, etter en lang kveld igår og dag idag, på seminar med jobben.. Nå ligger jeg på sofaen aleine hjemme og orker egentlig ikke lage middag engang, men jeg må vel det, for magen skriker etter mat.

 

Neste kontroll er på mandag, blir spennende å høre om lille har snudd seg..

Imorgen får jeg overnattingsbesøk av en venninne. Kjenner motivasjonen ikke er heeeelt på topp, men håper jeg finner den iløpet av kvelden/morgen formiddag. Kanskje en tur på garnshopping hjelper på.. (Garnstudio har Alpakka-fest med -25%).

 

Grattis med tomt Krølle! var jo bare nyyydelig der da! Kommer nok til å trives godt der etterhvert ja!

 

Nå orker jeg ikke skrive mer..kommer sterkere tilbake senere..over helgen kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en fantastisk flott tomt krølle!!:)

ikke bedre enn min, men.. jooda, fin din også. Hehe.. neida. Spøk tilside krølle, det blir nok virkelig fantastisk å få et hus på den toppen!

 

Isj.. formen min er ikke som normal kjenner jeg. Oppblåst på dagtid også nå;) gjemmer meg bort i store, flagrende gensere osv. Håper folk ikke ser magen.. selv om det ikke er gravidmage så føles den enorm om dagen:(

småspiser, har lyst på noe hele tiden.. ikke noe søtt liksom.. men appelsin, brødskive, gulrot osv, osv. Men det lover jo ikke så bra da. Tenker jeg kommer til å se ut som ei tønne på slutten av svangerskapet:D

 

Ultralyden på tirsdag fortalte jeg jo at vi ikke så noenting. Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi så fostersekken.. ganske stor.. og to hvite prikker/streker. Den ene er nok foster og den andre sikkert plommesekken. Mannen og jeg så på hverandre og lurte på om de to prikkene kunne bety tvillinger.. men egentlig tror jeg det bare er en der inni. Og jeg kan ikke annet enn å gleeede meg til onsdag kl. 08.00 31.okt. når vi skal på ny ul!!

 

I og med at jeg er så trøtt om kvelden og legger meg sånn rundt ni(sist jeg la meg så tidlig var.. tja, siste svangerskap ja)så blir det ikke mye strikking. Ikke mye strikking på jobb heller, nok å gjøre der om dagen!

 

Oj Babysyk.. har ikke lillegutt sovet hele dagen???! Det har jeg aldri hørt om at en nyfødt baby ikke gjør. Jøss. Det var nytt for meg!

 

FruLS.. nå er det vel sånn ca 2 uker til termin, er det ikke 1.november? uansett.. nærmer seg med stormskritt:)

Husk å hvile nå da. Blir ikke noe "kjære mor" når lillejenta kommer:D

 

Jeg istemmer MaMi.. ordnung muz sein!:) Haha. Nei, men altså.. struktur ER viktig når man har flere barn som vil og skal forskjellige ting;) nå er jeg tilfeldigvis et veldig ordensmenneske og digger planlegging og struktur, så det funker fint. Sånn sett gjør det ingenting med mange barn da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tomta Krølle :)

 

 

Babysyk; jeg lå sammen med Leon hele tiden, var aldri redd for å ligge på han. Faktisk så fikk jeg tilbud om "barnevakt" rett etter fødsel så jeg kunne få sovet et par timer, men bare lå og kvernet på alt som hadde skjedd i ca 20 min før jeg ringte i snora og ba om å få babyen min :) Da gullet lå fint inntil meg sovnet vi begge to :) Jeg lå veldig beskyttende rundt han i starten, hvor armen og beina mine lagde et slags rede til han hvor mannen ikke kunne gjøre noen skade ;) Man blir litt lemster og støl av å ligge slik i en stilling hele tiden, men det er veldig kos også! Da gullet ble ca 4 mnd sparket han så mye i løpet av natten at jeg kastet han ut av senga og over i egen seng. Nå er han altså kastet ut av rommet også, men kan ikke si at det har vært noen kjempesuksess så langt... Vi får se!

 

Jeg fant en oppskrift på sokker med Merino Extra Fine, så da gikk jeg for det. Ble ferdig med en sokk, men synes den er så smal forran i tåa så jeg skal rekke opp litt. Blir veeeldig søte da :) Jakken jeg holder på med er i str 1 år, så jeg har fortsatt litt tid - vi har en annen nå som er i 6 mnd som er i samme bruksområde. Går riktignok fort da, dobbelt garn og pinne nr 5.

 

Alpakkafest??? Oj, oj, da må jeg vel ta en titt da... Har ikke råd... Hmm...

 

ønsker; husker du spurte om gardinene mine, det har vært en laaaaang historie: da gardinene kom fra Thailand så jeg (eller kjente) med en gang at de ikke var 100% silke :( Klagde, og etter mange runder hvor jeg ikke fikk hverken sende tilbake eller rabatt har han nå for 4-5 dager siden tilslutt kommet til den konklusjonen at vi får 50% av. Gardinene er fine de, men det er jo ikke det jeg hadde tenkt meg... Men, nå er de snart betalt så da kan jeg endelig sy liftgardinene til kjøkkenet og stueputene. Hadde ikke lyst til å sy av stoffet når jeg ikke visste hva som skjedde. Så nå skal jeg bare få vært en tur på stoff og stil for å kjøpe sånt sett til liftene. Er fortsatt ikke helt sikker på om jeg vil ha de inni eller utenpå vinduskarmen...

 

Nei, må gå og gjøre litt fornuftig her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen FruLS! Sliten og dårlig med energi. For meg tok energien seg opp etter fødsel, så du har noe å se fram til :) Ja, og selvfølgelig babyen da, det er jo det beste.

Skal krysse fingrene for deg på mandag!! Skal du spørre om du er moden? Jeg var jo superutålmodig når jeg var kommet like langt som deg, men det virker som du tar det hele med ro. Gjør du det? Isåfall er du superflink altså!!!!

Spent på hva du kjøpte på garnsalg:) Jeg strikket mange skjerf/sjal i julegave i fjor. Brukte denne oppskriften http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=134&d_id=39〈=no men droppet heklekanten. Alle jeg ga sjal til har vært superfornøyde :)

 

ønsker, misunner deg ikke den oppblåste magen!! Jeg slet også med det husker jeg! Usj. Spennende om det kanskje er tvillinger da! Men som du sier, det er nok plommesekken.

 

Oj, nå ble jeg bekymret mtp lillegutt. Han har hatt noen minidupper da, men bare på fanget mitt. Nå har han sovet noen timer. Har lurt på om jeg kanskje har lite melk, og at det er derfor han har så stort sugebehov og er våken. Men jeg kjenner jo at jeg begynner å få litt spreng nå som han ikke har fått mat på noen timer. Syns ikke han har noe mønster, men gjør forskjellig hver dag, men det er kanskje normalt? For igår spiste han mye mindre enn normalt og sov mer enn han pleier. Kanskje jeg skal ta en tur på helsestasjonen og veie han, så blir jeg nok beroliget. Ja, er ikke kjempebekymret da, men lurer jo litt....

 

Camillok, godt å høre at dere også samsov. Men lå Leon på ryggen ved siden av deg da? Jeg sliter litt med å få lillegutt til å ligge på ryggen etter at jeg har ammet når han ligger på siden....

Kjedelig med gardinene. Men blir det fint allikevel da tror du? Eller er du veldig misfornøyd?

Du gikk for sokkene ja :) Hehe, skjønner det er mer fristende enn en halvferdig genser.

 

Jeg har fått strikket bittelitt. Er ferdig med lua, skal bare feste noen tråder:) Neste prosjekt blir vel å få ferdig sengeteppet, men det frister absolutt ikke!!!!

Nei. nå er det en liten gutt som roper på meg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt nr 3 uten særlig med søvn :( lillegull er tett i nesen.... Hjelper ikke på det... Nå ligger jeg inne til han (har gjestesenga her enn så lenge). Vil ikke si eget rom er en braksusess, men jeg har magefølelse på at det er rett tid. Bare noen små hindre som må passeres...

 

Babysyk, jeg snudde han ærlig talt slettes ikke over på rygg hver gang. Byttet på hvilken side av meg han lå og har aldri hatt noen favoritt side. Gullet rapet ikke etter mat særlig ofte, så stort sett sovnet begge under amming og jeg lot det bare stå til :) forresten har Leon heller aldri sovet noe særlig på dagtid.. Blitt mye bedre nå, men stort sett sover han tilsammen tre kvarter utløpet av dagen fordelt på 2-3 dupper. Av og til bare en... Sånn har det igrunn vært hele tiden, men nå hender det en sjelden gang at han sover 2 timer! Selvsagt helst hvis vognen trilles.... God tid for ho mor til alle slags gjøremål?!? Velvel, det kan sikkert gjøres senere ;)

 

Her er gull lysvåken, skravles intenst borti senga. Neineinei og mamamama :) godt de bare blir søtere og søtere, ellers hadde det ikke vært til å holde ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* føler med deg Camillok;) Det kan vær slitsomt med syke barn. Men du.. ammer du fortsatt? hvis du drypper morsmelken din inni neseborene til Leon, så er det et vidundermiddel mot tett nese:)

Morsmelk er fantastisk sånn. Jeg husker jeg dryppet vesla i øynene med det da hun var baby og hadde tette tårekanaler. Det hjalp mirakuløst ganske raskt!:)

Utrolig kjedelig med gardinene da! Ergelig sånne ting. Godt, veldig godt du fikk avslag på 50% !!

Det er jo tiden å få sydd og å få opp gardiner på nå så. Det blir sikkert pent! :)

 

Det høres ut som at jeg har vært utrolig heldig da faktisk.. med slike sovebarn. Jeg trengte det også i den aller første tiden, etter keisersnittet.

Kan ikke forvente at jeg får det neste gang da.. selv om jeg kommer nok til å følge samme "oppskrift". Det kommer nok til å bli endel mer trilling fra tidlig av, siden h*n blir født i juni mest sannsynlig med foreløpig termin 13.juni :)

Det ble ikke så mye trilling med vesla som var født i november. Mest innekos da:) Her vi bor er det så utrolig mye snø!.. og selv om jeg da hadde en kjempegod vogn til slikt føre, så svettet jeg meg gjennom snøkaos og føyke. Ikke særlig hyggelig alltid heller.. når snøen kunne blåse inn i vogna selv med beskyttelse foran henne.. noe åpning må man jo ha!;) Det var snøstorm da vi reiste hjem fra sykehuset. Kjempeglatt, 4 biler hadde kjørt ut på samme strekning før oss samme dag.. så jeg var lettere engstelig kan man si;)

 

Men vi har kjøpt en annen vogn.. X-Lander heter den. Ikke sikkert dere har hørt om den, men. Den perfekte joggevogna visst. Men jeg brukte sportsdelen til vesla da vi gikk mye i skogen (her er det jo sinnsykt mye skog, stier og kjerreveier, så), og hjulene har ekstra fjæring og virkelig magisk over kratt og røtter. Vesla ristet ikke i det hele tatt!:) Så den kommer til å bli brukt fra tidlig av denne gangen også:) Håper på mye fint vær, sol og varmt så jeg kan dytte vogn i skogen i singlet og shorts og sette meg på en stubbe, spise nisten min og amme samtidig. Hehe.. drømme.. drømme:D

 

Jaja.. idag har jeg hjemmedag. Idag er vaskedag dere. Har ikke noe som helst lyst, men det må jo gjøres;) Imorgen er det jentefest her. Eldstemor har invitert 4 venninner til taco og godteri til "skal vi danse":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha - dryppe morsmelk inn i nesa - lettere sagt enn gjort når man går for prøv å sprute direkte fra puppen inn i nesa :P Tror muligens jeg traff, men hvem vet... Litt bedre i dag enn i går da, så kanskje kanskje kanskje... Kunne ha trengt litt søvn i natt!

 

Jeg har sydd puter :) Har tenkt på det helt siden vi fikk beskjed om en pris vi kunne akseptere for gardiner/stoff, så endelig har vi litt skikkelige sofaputer! Er litt skrapa økonomisk fortiden så vet ikke når jeg får mulighet til å få kjøpt de liftene fra stoff og stil. Men bestemte meg for at det ikke skulle hindre meg i å sy putene, så nå er alle tre ferdige. Tok meg til og med tid til å gjøre det skikkelig, med glidelås og sånn "flapp" som dekker over glidelåsen. Tror det tok 1 time, så det kunne jeg kanskje gjort før???! Jaja, nå er de i hvertfall ferdige. Stoffet ser ut som om det er 100% silke og er veldig pent, men følelsen av stoffet er liksom feil. Skredderen hadde nok ikke regnet med at jeg skulle ta han på fersken der ;) Han hevder at det er 85 % silke og 15 % polyester, mulig det stemmer, men jeg mistenker at silkeprosenten heller er omvendt... Jaja, det er jo skikkelig flotte gardiner, helforet og passe til våre vinduer (2,70 takhøyde her).

 

Det med nyfødt baby og snø er ikke så greit nei, vi var faktisk totalt innesnødd i 4 uker etter fødselen... Var helt uttørret på sosialt samvær! Blir bedre med neste baby, her har jeg i hvertfall min egen mor, og forhåpentligvis får jeg meg noen venninner etterhvert (har blitt godt kjent med de to mammaene i barselgruppa, de er veldig trivelige :) )

 

Leon har begynt å skravle noe voldsomt, han er så søt der han styrer på :) I går sa han mamama og klappet i hendene :) Smelt... I dag virker det som om han har skjønt at mama kanskje muligens betyr noe, for han kommer med prøvende mama til meg på en litt annerledes måte. Så da er det snart to ord han kan: hei og mamma :)

 

Jeg har forresten lekt snekker i dag hos min mor som pusser opp, har satt opp MDF plater :) Det var forholdsvis enkelt, men når stikksaga tok kvelden ble det brått verre... Slet meg fullstendig ut med håndsaging der på slutten. pustpes. Men det blir skikkelig fint da! Har litt lyst til å sette opp sånne tynne MDF plate i loftstua på sikt, kunne ha tenkt meg en litt koselig loftstue, med panel og plassbygde skap med masse bøker og krimskrams. Helt motsatt av første etg som er forholdsvis herskapelig. Greier ikke helt å bestemme meg for om det burde ha vært gjennomført i hele huset, men i og med at det er paneltak i hele 2. etg er det liksom lettere å ha det litt småkoselig oppe og herskapelig nede. Kan jo være kos for Leon og eventuelle søsken å kunne ta med venner på tv-kveld og taco i en koselig loftstue ;) Høres ut som om vi bare kan glede oss til de små blir store, det er vel noe i det at alle aldre har sin sjarm :)

 

Er ferdig med en sokk, den ble litt smal og liten, så jeg rakk opp litt og utvidet med 2 m. Leon har vært modell og jeg ble litt bekymret da den passer til han nå (faktisk litt i minste laget), men frøkna som skal ha de bruker str 19 i sko nå, så da går det vel greit. 12 cm ble sokken, Leon har 12 cm lage føtter nå. Hva er normalt? Har jenter kortere føtter? Lollo? MaMi? ønsker? Skal legge inn bilde fra mobilen etterpå. Har ikke festet tråder og satt i sløyfebånd ennå. Overse flekken på skaftet, hadde den med på babysang og da gikk det sånn... Så de skal vaskes før de pakkes!

 

Nei, litt kvelds her, så skal jeg kose meg i godstolen (den blir flittig brukt!) med et kapittel eller to i "Pillars of the Earth". Har lest den før, men den er så utrolig fin synes jeg, så jeg måtte bare lese den igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en koselig oppdatering Camillok:) Jeg slukte alt du skrev helt rått. Hehe.. du satte meg liksom rett inn i hverdagen din:)

Først og fremt.. kjempesøte sokker! Heldig er hun som får dem. Når det gjelder str. på føtter så har jeg ingen gutter å sammenligne med, men i butikken selger vi jo sko.. og i barnehagen også vet jeg jo at stort sett så har vel guttene ca en størrelse mer hele veien enn jentene har jeg inntrykk av. Men så finnes det jo små gutter og store jenter også da. Hmm.. litt vanskelig spørsmål det altså;)

 

Putene høres fine ut. Bare èn time på tre puter? oj, jeg bruker lenger tid enn det, med klipping, nåling, kast, stryking osv. Du er jo en racer Camillok! Men husker jo du sydde masse bleiebukser før fødselene, så jeg mistenker at du er ganske flink til å sy, og at symaskinen er din venn?!:)

Jeg innrømmer at symaskinen ikke alltid er min venn altså. Det går greiere og greiere, og jeg syr litt av hvert, jo, men det er utrolig mange funksjoner på symaskinen jeg skulle ha visst mer om, som jeg ikke har satt meg inn i. Burde tatt et kurs egentlig;) Det går raskere å ta noen kurs og lære litt skikkelig enn å sitte å klø seg i hodet hver gang man begynner på noe nytt.Gå noen runder rundt symaskinen på bordet der, banne og sverte litt og kaste stoffet i veggen for så å plukkedet opp igjen og prøve igjen:D Ikke så mye av det lenger.. heldigvis.. men nå har jeg ikke prøvd meg på så mye nytt på lenge heller:D

 

Nei, ikke lett å treffe med morsmelk rett fra puppen og inn i nesa på babyen. Det skal jeg skrive under på! Traff sjelden jeg heller. Men enten kan du melke litt ut på en teskje og "helle" det mot neseboret hans. Prøve å holde hodet hans litt bakover når du gjør det? huff, ikke særlig lett men, jeg vet. Ellers så sprutet jeg bare rett på, fanget opp dråpen med pekefingeren og gned den forsiktig inn der den skulle være (viktig å være ren på hendene da da).

Håper det hjelper Camillok!!

 

Her ligger jeg i morgentimene da. Vesla våknet tidlig og jeg stod opp. Det kunne jeg kanskje spart meg for. Jeg er morgenkvalm:( hadde trengt endel mer søvn også kjenner jeg. Får ta meg en tupplur etterpå.. før huset invaderes først av besteforeldre(som fortsatt ikke vet at de skal få enda et barnebarn) og litt senere av fire fnisete og syngende tenåringsjenter;)

Prøver å tygge på et knekkebrød her på sofaen og er på barnetv, men synes ikke det hjelper så mye;) Det SKAL jo liksom hjelpe da?!? Huff.. håper bare jeg ikke blir like dårlig som sist. (det tenker jeg på hver eneste dag dere..så dere skjønner sikkert jeg er litt engstelig:D )

Kjøpte meg litt velvilje hos vesla her også. Hun fikk to brødskiver med nugatti her på sofaen. Vanligvis får alle èn skive i helgene, og det er det. De maser ikke om mer. Men nå fikk hun to av meg, og hun var storøyd og sa "oj, mamma.. vi som pleier å bare få èn skive med nugatti"!! Det kommer nok til å straffe seg imorgen. Da kommer hun til å be om to skiver igjen. Men jeg orket ikke styre med å finne frem forskjellig pålegg idag.. altfor kvalm til det.

æsj.. apropos.. kjenner det kommer her igjen. Må gå! ;)

Snakkes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj ønsker, stakkars deg. Kvalme er det verste man kan ha synes jeg. Spesiell sånn uggen kvalme som ligger å lurer hele tiden. Men er jo et godt tegn da, nå er det virkelig :)

Vi har også nugatti og sjokopålegg kun i helgene. Men har ikke noe begrensning på antall skiver. Helt ærlig så glemmer vi ofte at vi har det. Det går i perioder. Nå tror jeg det er over en mnd siden noen spiste det sist. Og vi er inne i en ekstrem osteperiode. Og får de spise uggabugga-ost (type blue de bresse osv) så er det himmelen her :) Har litt rare unger jeg da ;) Vi lar jo hele tiden de minste knøttene få smake nye ting. Igår fikk de smake bitte litt røkelaks, og de smattet det i seg veldig fornøyde. Er så morsomt å se dem :)

 

Camillok, jeg gir meg over... Sy puter?? WOW sier jeg. Jeg drømmer om å kunne sy ting selv, er jo veldig mere økonomisk det da. Men jeg eier bare ikke evnen til å få til slikt. Eller tiden da.. ;)

MIne jenter har alle hatt og har veldig små føtter. Mulig de slektes på sin mor som har miniføtter :D he he Eldstejenta mi er litt fortvilet over at hun er minst i klassen, men det har jeg også alltid vært. Så hun overlever nok dette. Men er litt kjedelig å føle man henger etter da.

Knøttene her babler mye de også. Ene knøttet sier også mamamama, men når jeg prøver å få de til å si mamma, så gliser de og sier bababa :) Utrolig morsomt da. Jeg ligger mye på gulvet med dem og de klatrer på meg. Jeg bare elsker å leke med dem. Så her i huset trenger vi nesten ikke stoler, alle ligger nemlig mest på gulvet for tiden ;)

 

Vi fikk forresten ikke barnehageplass til knøttene fra januar da :( Kjedelige greier, men jeg tror det ordner seg. FIkk tips om en familiebarnehage som muligens kan ha plass. Ellers så jobber jo jeg i barnehage og er mangelpersonell, men i nabokommunen, så om de vil ha meg tilbake må jeg få plass der. Det er jo både positivt og negativt. Jeg er litt bekymret for om jeg blir veldig oppslukt av knøttene mine, og ikke tar meg like godt av de andre ungene. Egentlig er jeg vel ikke redd for dette, men jeg jobber på småbarn, så jeg kommer meg ikke så langt unna da. Det positive er jo at jeg får være mye sammen med dem enda et halvt år til frem til august neste år. Da har de krav på plass i kommunen vi bor i. Er egentlig ganske irritert på den såkalte "fulle" barnehagedekningen. Passer jo best kun for de som er født fra mai-august. Resten må jo belage seg på flere mnd ekstra uten lønn, dersom man ikke har uante mengder ferie. Ikke alle som har råd til dette. Og hadde ikke jeg jobbet i bhg, hadde vi måttet gå i 8 mnd uten lønn.... Det er lenge det.

 

Jeg var forresten på mammakveld igår, med noen mammaer fra eldste sin klasse. Vi er en gjeng på 7 mammaer som har holdt sammen siden første klasse. Men mellomste snuppen min fikk feber igår, ene knøttene begynte å hoste skikkelig ille og hadde tydelig mye slim. Og så kom mannen hjem fra tannlegen og hadde fjernet en jeksel og var helt i ørska. Men jeg fikk dra da, etter å ha bedt mannen om å gi beskjed om ting skar seg. Så jeg fikk en hel time borte, før det var så ille her hjemme. Begge knøttene hylte og bedøvelsen til mannen begynte å forsvinne. Mellomste sov heldigvis. Etter å ha brukt en time på å roe ned huset, var det greit å bare sette seg i sofaen og slenge beina på bordet. Da sov alle :) og mor var fornøyd ;) Liker ikke å være borte fra ungene når de er syke, uansett, så det gjorde meg ikke noe å komme hjem igjen.

 

Nei jenter, kan vel ikke sitte her hele dagen :) Ett par bæsjebleier som venter på meg ;)

Ha en fin lørdag.

 

Klem :)

Endret av MaMi Angel <3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg er så glad vi ville flytte hit - forholdsvis lave huspriser (myefor pengene i hvertfall), ny barneskole og ledige plasser ibarnehagen(e) :) vi har fått plass fra 1. Februar :) 2 barnehager på en plass det fødes omkring 20 barn i året - luksus :)

 

Jo da, jeg er god venn med symaskina, fikk meg ny for ikke så lenge siden (Janome memory craft horizon). Den gamle streika totalt, antagelig hadde den rett og slett gåttfor mange mil ;) det var mammas gamle, husker hun kjøpte den, jeg må ha vært omtrent 5 år eller noe. Og jeg kan fortsatthuske jeg sydde med den hun hadde før det !!! Det som er litt artig med den nye er at jeg har instruksjonsheftet og kan finne ut av alle mulige funksjoner. Men jeg må innrømme at det stort sett blir rettsøm... Og du ønsker; det gikksåpass raskt fordi jeg ikke er så nøye med nøyaktig tilmåling etc når jeg gjør sånt småtteri som puter. Har lært av mamma som er notorisk imot oppmerking, nøye måling, nåler og tråkling ;) alt hun lager blir veldig bra da, men jeg er veldig nøyaktig når jeg skal sy kjoler etc. Ofte blir sånt som puter best om man forsøker å sy etter trådretningen i stedetfor mål... Så da dropper jeg pirket og bare syr :) stryking???? Retter det seg ikke ut når puta kommer inni og fyller stoffet da ;) Hehe, vurderte å hente strykejernet, men strykebrettet fikk ikke plass på flyttelasset. Note to self: kjøp nytt strykebrett! Alfa og omega om man ikke skal sy noe som skal stappes fullt ;)

 

Nei, nå skal jeg bake brød - ha en fortreffelig lørdag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...