Gå til innhold

Ny strikketråd...


FruLS

Anbefalte innlegg

.. eller er det MaMi " endelig er høstferien over"?:D det er godt å ha familien samlet, men av og til godt når alle er tilbake i gjenge igjen i hverdagen også synes jeg da.

 

Her snakket mannen og jeg litt rundt permisjon, 80% eller 100% er bestemt for lenge siden. Vi har ikke råd til at han bare skal få 80% betalt når han er hjemme i permisjon, så der har vi ikke noe valg. Han tjener for godt rett og slett;)

Vi er såvidt bare inne på tanken om å ha babyen hjemme til nytt barnehageår i august starter.. altså i 1 år. Men hvordan vi skal få det til, det må vi da finne ut av da. Vi har jo nok av tid, men greit å lufte slikt litt også med hverandre. Mannen har også lyst på litt lenger permisjon enn hva loven sier han kan få. Det skjønner jeg godt!

Kan jeg spørre dere hvordan dere løser dette? Har dere 80% eller 100%, og hvor lenge skal mennene deres ha permisjon forresten?

Hvordan er det med tvillinger MaMi?.. har du lenger permisjon med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi valgte 100%, men angrer litt nå. Da kunne jeg vært hjemme til over nyttår og vi ville fått 7 uker ekstra. Nå tar jeg likevel it 40% ulønnet perm i 7 uker, usikker på om det går opp i opp, men vet det blir tøft økonomisk. Med tvillinger får man 5/7 uker. 5 med 100% og 7 med 80%. Alt for lite spør du meg. Bare synd ingen spør meg da ;)

 

I løpet av en uke får vi vite om vi får bhg plass fra januar. Ser dårlig ut, er nemlig veldig lite småbarns plasser her vi bør. Og vi har jo ikke krav på før i aug 2013. Kjedelig, men sånn er det.

 

Oi, her blir det mat. Må løpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes det er utrolig kjedelig at ikke vi blir spurt MaMi. Kunne ikke vært mer enig!! Synes også det kunne kanskje vært en bedre deling på en måte.. at mannen kunne velge selv uavhengig av hva mor ønsket. Da kunne vel han ha færre uker eller noe slikt?!Men med tvillinger så skulle man ha fått myye lenger synes jeg. Hehe.. doble permisjonen pr. barn kanskje?:) ja, de gjør vel det når de skal ta betalt for barnehageplass så!;) nei, vet ikke helt jeg altså. Vi heller mot 100%, men at jeg heller etter permisjonens utløp( som da vil bli i april/mai) tar ut ulønnet permisjon. Jeg vurderer uansett å begynne på skole den høsten som da babyen skal begynne i barnehage, så det ville jo passe fint. Selv om hjælpes.. det vil sikkert bli slitsomt med skole og lekser og et barnehagebarn igjen.

 

Jaja.. det er mye tid igjen.

 

Forresten.. nå er jeg på hentesett-stadiet jeg jenter:) nå kan jeg endeliiiig begynne å tenke i de baner. Vel. hentesettet blir vel så som så.. i juni blir det vel ikke så mye ull;) men et fint sett i bomull, og kanskje et sett i ull til september og høsten hadde vært fint? Men dere.. hvor finner jeg de fineste hentesettene? sandnesgarn? garnstudio har vel ikke så mye av det vel?.. hva med raumaull eller du store alpakka? husker jo dere snakket MYE om hentesett. Men jeg husker nå desverre ingenting av det. Kan dere fortelle meg hvilke sider jeg bør gå inn på? har liksom hengt meg opp i sandnes.. men det må da vel være flere steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dale og Rauma har mye fint :) titt i vei - er jo litt av gleden det :)

 

Bare kjapt her inne, hvorfor har ikke jeg sett vognposene til risarosa før???? De er jo helt til å smelte for! Hadde aldri betalt 3000 spenn da, men ser relativt ukomplisert ut å strikke/sy en... Men det tar jo mye tid og de passer best til bagvogn synes jeg. Tror jeg skal sy en voksipose-lignende i dun, har to gamle classic i ull, men synes dunposene ser så sykt deilige ut...

 

Og dere, de strømpene til risarosa var også veeeeeldig søte og midt i blinken til mitt fadderbarn som blir to... Noen som har en god oppskrift på sokker som passer til merino ekstra fine? Er det forresten ok å strikke sokker i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysyk, gratulerer så mye med prinsen! Endelig er han kommet. :) sniker meg innom en liten stripe før leggetid mens vi er på feire. Ingen strikking så langt, men i morgen vender vi nesen mot hytten sammen med mine foreldre så da skal pinnene få kjørt seg. Får heller oppdatere igjen senere.

 

Igjen, gratulere så mye, Babysyk! Nyt dagene på barsel sammen med gullet. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker, for å svare på det første først. Vi har valgt 100% permisjon. Jeg skal være hjemme fra fredag (!) til 2.juni, så skal mannen ha sine 12 uker pluss de resterende 2,5 (ca) ukene. Deretter tar han alle sine ferieuker 5 for neste år og 2 overført fra i år og så jeg 3-4 uker (tar litt om sommeren også så vi får litt ferie sammen). Da har vi kommet oss til slutten av november ca. Så da blir det ulønnet perm på en av oss frem til barnehage forhåpentligvis over nyttår.

 

Angående hentesett så et det nok Dale eller Sandnes jeg har sett mest av, men også Viking garn og Reuma (pt design) har mye fint. Kan også anbefale deg og melde deg inn på ravelry.com, der ligger mye oppskrifter både til salgs og gratis (mye engelsk da). Evt et google bildesøk etter hentesett. Kommer ofte da opp blogger hvor det gjerne står hvor oppskriften er fra.

 

Jeg har fått meg ny telefon idag. En Samsung Galaxy SII. Så jeg ligger nå og skriver på den. Plutselig er jeg i samme situasjon som flere av dere at jeg ikke husker mer å kommentere fordi jeg ikke ser innleggene. Hehe..

Imorgen er det fødselsforberedende og ammekurs på helsestasjonen. Men først er det natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 80%. Jeg skal ha fire uker ferie nå snart for å skyve permisjonen. Får da være hjemme ut mars neste år. Mannen blir hjemme april, mai og juni, og så satser vi på ferie og barnehagestart i august. Evt en uke eller to med ulønnet perm for å få det til å gå opp. Forrige gang hadde jeg perm bare de første 4,5 mnd og så hadde mannen resten, en den jobben jeg har nå lar seg ikke kombinere med amming, så da blir jeg hjemme så lenge som mulig, og satser på at ammingen er slutt eller redusert til kun morgen og kveld når jeg begynner å jobbe etter påske.

 

I dag har vi vært i et galleri og svidd av tyvetusen kroner på kunst... Også vi som ikke har en mm ledig veggplass! Store hus - kom til oss! Går an å bildeGoogle Jan Baker "kongeserien" for å se noen av bildene vi kjøpte. Får ikke til å legge til link...

 

Vi skal sende en ekspedisjon ut for å inspisere en tomt i dag. Den er i overkant dyr for oss, men veeeeldig fristende. Ligger på paradis, midt i området vi vil til og med fantastisk utsikt. Kjøper vi den, har vi sikkert råd til et firmannstelt eller noe å sette opp... Visning i dag, finnes på finn under tomter i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar angående permisjon dere:) Vi får gå litt i tenkeboksen her vi.

 

Utrolig spenstige, spennende og artige bilder dere har funnet krølle! Likte dem kjempegodt:)

 

Ellers.. ikke helt sikker på hvilken tomt du tenker på?! fryktelig dyre begge jeg så på finn i grunn:D den første.. med utsikt over Gamlehaugen ga en litt firhetsfølelse.. og FOR en vakker utsikt!

Den andre.. med båtplass, brygge osv var intim og koselig.

Ser ut som groteskt dyre områder begge deler, men nå kjenner ikke jeg Bergens-området jeg som bor her i Akershus da, så:)

 

Her driver begge jentene og ser på garnstudio sine sider og velger seg ut noe mamma kan strikke til dem. Søte jentene mine. Lite vet de at jeg har et lite knøtt i magen som jeg meeer enn gjerne vil strikke til. Men.. igjen.. kanskje ta mer hensyn til de som faktisk ER her akkurat nå! :)

 

Puhh... sliten jeg! Trening etterpå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den tomten med utsikt over gamlehaugen vi tenker på. Legger inn bud i morgen. Kryss fingrene for at vi får den!

 

Vi er også fornøyd med bildene :) jeg er vokst opp i en bridgespillende familie, så jeg synes det er morsomt at noen lager kunst av kortstokk.

 

Har også handlet babygym til minstemann i dag. Han er ellevill og ligger plutselig på gulvet i timesvis :) måtte det vare!

 

Tihi... Spennende med hemmelig beboer i magen... Tenker det blir ellevill jubel når hemmeligheten avsløres... Julegave? Hyggelig at de store vil ha strikkede ting også da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Krølle - for en finfin julegave til de andre barna :)

 

Litt av en tomt Krølle, men stiv pris ja... Må jo gjerne ut med 4 mill for hus også... Velvel, krysser fingre og tær for at dere får den :)

 

Ønsker- vi har 100%, men angrer igrunn. Nå blir det antagelig arbeidsledighet på meg frem til jobbstart i februar, er vel lite sannsynlig de greier å hoste opp en legejobb til meg som ikke har autorisasjonen engang... Neste gang tror jeg det blir 80% uansett om vi taper på det - godt med ett år hjemme :) har du forresten sjekket vognposene til riserosa.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå fine vognposer på risarosa! Det eneste var at de muligens er litt korte? Babyene sover gjerne med armene opp over hodet, og de er ikke så veldig gamle før de når 90 cm. Hvis man kjøper eller lager en slik pose, vil man vel at den skal vare lenger enn det første året? Men fine var de uansett...

 

Nå skal jeg godnatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært innom og sett de vognposene. Vi har en lammeskinnspose som er vår som vi nok kommer til å bruke den første vinteren ivertfall. Begynner nok med den månedsskiftet september/oktober, og da er knøttet ca 4mnd og da vil forhåpentligvis den posen være stor nok ut vinteren. Kaaanskje på grensen liten, i og med at knøttet vil være 9 mnd. i mars.. men ok. Vi får se. Så har vi en voksipose som vi kommer til å bruke etter det, fra høsten etter.. godt å sove i i barnehagevogna. Forresten.. barnehagevogn ja. Det må jeg kanskje anskaffe også etterhvert. Får bli en gammel og slitt sak det da;) Ellers har vi absolutt alt av utstyr heldigvis. Dersom det blir en gutt så må vi kjøpe nye klær bare. Jeg kjøpte også mest rosa vinterdresser, regntøy og gore-tex sko til vesla da hunvar liten, så der må vi nok kjøpe alt nytt også. Men, men. Shopping er bare moro:D

Forresten.. 90 cm.. det er vel ca 2 år?!

 

krølle- den tomten var den aller fineste synes jeg. Jeg er enig med annonsen. Utsikt som et maleri:)

Men du.. gamlehaugen.. hva er det? offentlig sted? overnatting? det så kjempefint ut. Litt slik, slott/spøkelseshus ut:)

 

Høres ut som dere angrer litt på at dere tok 100% permisjon;) Hmm.. vi får gå i tenkeboksen vi her. Ser den at man må tidligere på jobb.. leser at det er en gjenganger i hvorfor dere angrer. Skjønner det utrolig godt! Men nå vurderer vi at kanskje jeg kan gå hjemme fra april og til august med bare kontantstøtte. Men det er jo endel mindre penger i mnd. på meg.. og nå skal vi bygge, så. Vel, dere skjønner tegninga?!:(

 

Håper virkelig det finnes en legejobb til deg når du snart skal tilbake i jobb Camillok!Uansett så har du en god utdannelse, så du får nok jobb ganske raskt tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh;) jeg har symptomer allerede jeg dere. Kjempevarm og kald om hverandre. Føler meg nesten influensa-syk, bortsett fra at det ikke verker i kroppen heldigvis;)

OppblÅst i magen, spesielt pÅ ettermiddag/kveld. IgÅr da jeg skulle ta pÅ meg treningstøyet sÅ det ut som jeg er 6 mnd. pÅ vei:( sÅ her gÅr det i løse tunikaer. Orker ikke noen spørsmÅl enda.

.. til sist, men ikke minst: trøøøøtt!! IgÅr la jeg meg kl.20.30! Det er lenge siden det! Gjesper pÅ dagtid, slapp og vil bare sove. Men helt klart verst etter middag. Er trøtt nÅr barne-tv for vesla begynner jeg;)

Halsbrannen har begynt allerede Å gi seg til kjenne. Grr.. :(

Den begynte ikke før uke 14 sist svangerskap,og jeg husker det var sÅ fæælt ! Ingenting hjalp liksom! NÅ begynner den altsÅ tidlig kjenner jeg.

 

Oppdaget og slet med treg mage fra positiv test her, nesten før det faktisk. SÅ nÅ passer jeg pÅ Å være endel i bevegelse samt drikke masse vann og te. Det har hjulpet. FÅr holde pÅ slik resten av svangerskapet jeg da:D

 

Huff. Sorry ego-innlegg. Ikke sikkert dere hører sÅ mye mer fra meg pÅ kveldene nÅr kanskje dere er mest pÅ da, som dere sikkert skjønner sÅ fÅr jeg heller skjønnhetssøvnen min:D

 

Forresten... lurer pÅ hvordan det gÅr med Babysyk og lilleprinsen hennes jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper babysyk storkoser seg med lillegull og kanskje er en smule sliten også?!?

 

Fikk dere tomten Krølle, eller ligger bud til i morgen? Spent nå! :)

 

Ønsker: så gøy med masse symptomer, selv om det selvsagt ikke er gøy i der hele tatt. Herlig med gull i magen, men der er sikkelig slitsomt. Skulle virkelig ønske jeg hadde lette graviditeter!

 

Her sitter gullet på gulvet og underholder seg selv :) mens mamma og pappa siter i sofae og ser litt tv etter middag. I dag har vi vært effektive, jeg har malt siste strøk på lister/vindu og mannen har pusset den ene siden av lecapipa. Sistnevnte var bøygen for å ferdig rommet, når det er gjort er resten plankekjøring :) pipa blir skikkelig bra, flinke mannen min :) bilen har blitt vasket, sommerdekkene likeså (byttet siden vi var på fjelltur)! Jeg har faktisk hatt barseltreff( bare ei som kom) - en effektiv dag ja!

 

Nå skal mannen på trening og jeg skal ordne litt her, svigers kommer på besøk i morgen og blir til torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til søndag mente jeg ;)

Hørtes bedre ut ja.. haha. Ja, en uke hadde kanskje vært i meste laget?! Vel.. det synes jeg selv ivertfall:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jenter, det kan se ut til at det blir setefødsel på meg ja. Var på 36u-kontroll idag, og snuppa ligger fremdeles med rumpa først.. Blir spennende uker frem til fødsel for å se om hun finner på å snu seg, men både jeg og jordmor tviler igrunn på det. Hun ligner vel på pappan sin (som også kom med rumpa først). Hvis ikke hun har snudd seg til 38u-kontroll blir det UL for å verifisere det og estimere størrelse. *skrekkoggru* Har ingen problemer med setefødsel, men jeg vet ikke helt om jeg vil vite hvor stor hun er på forhånd..hehe..

 

Spennende med tomt da Krølle..og for et flott område! Vi kan nok bare drømme om slik "luksus". Vi får vel holde oss til loddiken eller dalen, blir vel ikke råd til noe mer på en stund. Men så har dere vel kanskje litt høyere lønninger nede på Operasjon enn vi har på Laben.. ;)

 

ønsker, så gøy med symptomer da, men kjedelig at de er av den "dårlige" sorten. Håper det går seg til etterhvert. Har du vært til kontroll nå forresten? Får du UL?

 

Vi var på shopping på Living på onsdag og handlet kommode, dyne, sengetøy, håndklær og vaskeduker m.m., så nå er det meste iboks. Mangler bare madrass til lillesengen, men det blir vel en skum-madrass fra IKEA eller noe tenker jeg, som vi bare skjærer til. I tillegg fikk vi penger av svigers som tidlig julegave, så etter litt brainstorming for hva vi skulle bruke pengene på, bestemte vi oss for å kjøpe videokamera. Mannen i butikken anbefalte oss å heller oppgradere speilrefleks-kameraet til et med videofunksjon, så da gjorde vi det. Så igår kom et flunka nytt Canon Eos650D i hus, og mannen var opptatt i "timesvis". Nå må vi bare finne ut av hvordan det er best å bruke det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fire dager blir jo igrunn mye det også - spesielt siden de snakker et språk jeg ikke forstår i det hele tatt. Svigerfar er ganske flink til å oversette innimellom, men svigermor kan egentlig ikke stort med norsk, og mannen er helt håpløs... Men det er jo ikke ofte de er her, så det blir koselig også :) gøy å vise frem lillegull og huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj fruLS, sete på deg også! Synes det er veldig bra med haukelands policy om å gå for fødsel vaginalt :) da slipper du valgets kvaler (les: mann som er veldig bekymret for lillegull og vil skjære han ut). Estimering av vekt må du gjøre, strenge kriterier for hvem som kan føde i sete. Godt er det - og det gir jo vellykkede fødsler :) og du - man MÅ ikke ha epidural, jeg planla uten og det gikk som smurt :)

 

Skal du forsøke ytre vending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du har kommet helt til uke 36 FruLS! Da kan snuppelure komme nårsomhelst... (mimre fra noen mnd tilbake :) ) Setefødsel på deg også?? Hva er oddsen for det da? Trodde Camillok hadde tatt den muligheten... Blir superspennende uker fremover nå. Vi har forresten kjøpt akkurat det samme kameraet for noen uker siden, og er superfornøyd.

 

Ønsker3gull - vet ikke om jeg skal juble eller grine over at du har fått så mange symptomer allerede. Kommer de tidligere og tidligere for hvert barn? Eller kanskje du har gått for en prins denne gangen? Du slipper i hvert fall lure på om du er gravid, og det er jo bra. Og hvis man er litt kvalm, er det mindre sjans for at det går galt :) Nå er det jo høst og infeksjonstid, så du kan jo skylde på spysyken noen dager. Og snart er det mørkt, så du kan begrunne den uforklarlige trøttheten også ;)

 

Camillok - gøy med besøk da! Skjønner at det blir litt vanskelig med språkhinder, men med baby blir det kanskje lettere å kommunisere likevel :) skulle gjerne vært på inspeksjon i huset ditt selv jeg. Huset som er planlagt bygget på tomten vi håper å få, er laaaaangt utenfor vår prisklasse. Måtte hatt hushjelp på døgnvakt hvis jeg skulle holdt et hus på over 400 kvm! Tror vi går for ca halve. Har allerede begynt å titte på ferdighus. Husker dere også gjorde det Camillok, og nå angrer jeg at jeg ikke fulgte bedre med i timen og memorerte hvor du hentet husene fra...

 

I dag skal vi nyte solen og hjelpe til med å ta opp båten til svigers. Jeg har bare isying av et lite erme igjen på evigdressen, og så kan jeg endelig se meg rundt etter et nytt prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camillok, vending ble ikke diskutert igrunn. Venter vel til neste kontroll gjerne. Ble ikke henvist til UL heller.

Så spennende at du hadde setefødsel uten epidural da..fikk inntrykk av at det ble gitt nesten uansett i sete... vi får se hva det blir til. Tenker å planlegge minst mulig..hehe...

 

Ja, Krølle, er 36+5 idag, så det nærmer seg med stormskritt!! Så bra at dere er fornøyd med kameraet da.. har dere filmet mye med det? Hva synes dere om autofokus-lyden, er den veldig fremtredende når man ser på filmene etterpå? Eller har dere kjøpt ny "stille" linse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autofokuslyden høres godt etterpå også. Vi har valgt å slå av autofokus på endel filming, men hvis man prater til filmen, eller det er andre lyder med, er lyden som vanlig bakgrunnsstøy. Visste ikke at det fantes stillelinser en gang jeg... Vi har en del linser fra forrige kamera, kanskje jeg må sjekke om noen av dem er stille... Takk for tipset!

 

36+5 allerede! Da har du bare to dager igjen til du regnes som "til termin" om du skulle føde da! Lille keiser var allerede tre dager gml der du er i løypa nå. Rart å tenke på... Og nå er han er rullende klump på over syv kg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at øya og hodet er litt surrete idag etter en urolig natt igjen. Gikk så mye mye bedre, og natt til igår sov faktisk ene knøttet fra kl 23-06 :) Himmelsk. jeg skjønner nå at hun bare lå på lading til i natt. :( Men det er jo ekstremt typisk at de skal slå om igjen nå, siden jeg skal ut på den årlige jentekvelden med svigermor og søster. Mannen min har ordnet meg egen sjåfør som skal kjøre meg, slik at jeg kan være lengst mulig hjemme og legge de små. Så får vi bare håpe de er rolige etterpå. Jeg tenkte først at jeg skulle dra tidligere, men siden det er så mye styr og stress, så vet jeg om jeg dumpet alt på mannen, når de minste er vant til at jeg legger dem så vil jeg ikke ha det noe gøy, mannen vil ha det kjipt, de minste vil ha det kjipt og de store jentene vil sikkert bli fortvilet fordi pappa er stresset. Skal ikke være lett. :(

 

Oi oi, nå nærmer det seg FruLS. Følger deg i spenning, håper hun snur seg :)

 

Camillok, er alltid hyggelig med besøk, men også ganske godt når de drar ;) Blir nok godt å få litt bærehjelp.

 

To små som våknet etter formiddagsluren, det var alt jeg rakk for denne gang.

 

Ha en fin dag jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forsto det på mannen, Krølle, så er det laget en ny linse som har en mer stillegående autofokus-motor. Så jeg tviler på at dere har noe slikt liggende. Men det kan jo hende at det er forskjell på de ulike, at noen er mer stillegående enn andre.

Ja vi får lære oss å bruke manuell fokus når vi er inne ihvertfall (ute er det gjerne en del bakgrunnsstøy likevel).

 

Så kjedelig at knøttene har snudd om igjen da Mami, håper det ordner seg, og at det blir kjekt på jentekveld likevel. Hva har dere på planen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...