Gå til innhold

**IKM uke 6** (ny 20.januar)


Fiemamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei lillefie og dere andre også selvfølgelig :)

 

Har du " kun" prøvd i 8 pp? Eller har du prøvd også for noen år siden? For jeg er ferdig med 8 pp og skal til gyn. på mandagen. Er redd hun skal bli " sinna" fordi jeg kun kommer etter å ha prøvd 8 ganger. Når fant du ut at du hadde endo på eggstokkene? Og hvor tidlig fikk du pergo? Etter 7 pp?

Jeg får jo sikkert ikke pergo før det har gått et helt år om jeg ikke har blitt gravid innen da.. Kan man få pergo selvom man "ikke feiler noe"? Jeg aner ikke hvor strenge disse gynekologen er på å skrive ut sånt heller. Dessuten har jeg lest at det er en økt fare for underlivskreft ved bruken av dette. Og jeg har ikke engang tatt en p pille i hele mitt liv.

 

Kjenner meg igjen i at man ikke gidder å se etter tegn lenger. De forrige mnd kjente jeg masse tegn. Glem det liksom. Tanta kom. Denne mnd er brystene tunge og for to dager siden var dem så ømme at jeg hylte når gubben tok på dem. Ellers har jeg fått masse kviser i ansiktet( får alltid dette før mensen).. så jeg venter vel tanta i helgen tenker jeg.

 

Dette et er sprøtt spm. Men kan man gå til gynekolog om man får mensen rett før? Jeg har jo venta på denne timen i 7 uker og kunne ikke forutsi om jeg kom til å ha mensen evt. Time mandagen 08.30. Så da må jeg jo ta test fredag for å evt. ringe og avbestille den om g- test er positiv.

 

Ha en forstatt fin kveld da snuppiser :) Her har jeg sendt gubben på butikken for å kjøpe is!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lillefie og dere andre også selvfølgelig :)

 

Har du " kun" prøvd i 8 pp? Eller har du prøvd også for noen år siden? For jeg er ferdig med 8 pp og skal til gyn. på mandagen. Er redd hun skal bli " sinna" fordi jeg kun kommer etter å ha prøvd 8 ganger. Når fant du ut at du hadde endo på eggstokkene? Og hvor tidlig fikk du pergo? Etter 7 pp?

Jeg får jo sikkert ikke pergo før det har gått et helt år om jeg ikke har blitt gravid innen da.. Kan man få pergo selvom man "ikke feiler noe"? Jeg aner ikke hvor strenge disse gynekologen er på å skrive ut sånt heller. Dessuten har jeg lest at det er en økt fare for underlivskreft ved bruken av dette. Og jeg har ikke engang tatt en p pille i hele mitt liv.

 

Kjenner meg igjen i at man ikke gidder å se etter tegn lenger. De forrige mnd kjente jeg masse tegn. Glem det liksom. Tanta kom. Denne mnd er brystene tunge og for to dager siden var dem så ømme at jeg hylte når gubben tok på dem. Ellers har jeg fått masse kviser i ansiktet( får alltid dette før mensen).. så jeg venter vel tanta i helgen tenker jeg.

 

Dette et er sprøtt spm. Men kan man gå til gynekolog om man får mensen rett før? Jeg har jo venta på denne timen i 7 uker og kunne ikke forutsi om jeg kom til å ha mensen evt. Time mandagen 08.30. Så da må jeg jo ta test fredag for å evt. ringe og avbestille den om g- test er positiv.

 

Ha en forstatt fin kveld da snuppiser :) Her har jeg sendt gubben på butikken for å kjøpe is!

 

Heia :)

 

Ja, har prøvd "teknisk korrekt" i 8 pp'er. Dvs. hatt ubeskyttet sex før og på eggløsning (den uken). Jeg fikk pergo til min 8 pp (ettersom man skal ta de mens man har mensen og mensen erstarten på ny syklus). 8 pp er lite ift statistikken, men jeg har en litt annen historie i tillegg. Jeg har vært seksuelt aktiv siden jeg var 16, er snart 28. Har brukt pillen i knappe to år av disse. Jeg har altså hatt mye ubeskyttet sex, og hadde ubeskyttet sex på eggløsninger et års tid i forveien før vi begynte å være "teknisk riktige" (dvs brukt el-tester for å være sikker på at vi treffer i 8 pp nå). Det jeg dro til gyn for er pga. underlivssmerter/menssmeter i 3 uker hver syklus. Jeg dro dit en uke før mens. Fikk utskrapning (celleprøver), innvendig ul, hun kjente på livmor og spurte litt om historien min. Jeg sa jeg hadde prøvd i et år, men har jo egentlig vært i fare for å bli gravid lenge før det og. Det sies at en endometriosediagnose kun kan stilles ved kikkhullsoperasjon, men det er ikke helt sant. Mine endoflekker vises godt på ul, jeg så dem selv. Det er tett vev som ligger utenpå eggstokkene. Fikk tilogmed vite størrelsen på dem. Hun fant kjapt ut at min uregelmessige menstruasjonssyklus har en sammenheng med smertene, og at alt det skyldes endo. Fikk derfor dobbel pergo for 4 sykluser på resept, slik at jeg kan prøve å provosere den friske delen av eggstokkene til å slippe egg (endoen ligger utenpå og sperrer mange eggposer).

 

Jeg tror det kommer an på hvilken historie man kommer med, og også hvilken gynekolog man går til. Hun jeg har er spesialist i kvinnesykdommer og barnløshet. Det er riktig at pergo kan bidra til kreft, MEN, da må man ha tatt mye av det, og misbrukt pergo. Noen er mere utsatt enn andre også, så veldig vanskelig å anslå kreftfare. Sålenge man gjør som gynekolog sier så skal det gå bra. Er noen som kjøper pergo over nett uten samråd av gynekolog. Hvis jeg ikke blir gravid på 4 pergorunder, må vi gå hardere til verks. Da blir det spermsjekk og kanskje må vi ty til prøverør.

 

Man kan gå til gynekolog med menstruasjon, men det er ugunstig å ta celleprøver og biopsi når vi blør. Leste noe om det på nett i går. Man kan få pergo uten diagnose ja, bare for å stimulere eggproduksjonen :)

 

Til slutt: hvis du føler noe er galt/du trenger hjelp, så stemmer det som regel. Det er trist at mange går fem på når utenforstående sier "du blir da gravid en gang, bare ta det med ro, du har så god tid enda at, ikke tenk på det så går det". Hos noen er det faktisk døden for fertiliteten å drøye så lenge som utenforstående sier. Jeg må følges opp og har fått beskjed om å bli gravid så fort som mulig, for utsiktene mine er usikre. Jeg kan i værste fall gro helt igjen av endo. Bare si at du har prøvd i et år, de kan ikke finne ut noe om det likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt ny el-test. Strekene er like rosa i dag og. Tror likevel det er normalt og at det skal være sånn, og tror ikke at jeg er gravid i det heletatt :) Så da blir det ikke svidd av flere tester denne pp'n. Krysser alt jeg har for dere andre, er ganske sikker på at løpet er kjørt igjen her!

 

Hva sier dere til en ny tråd snart? Vi er oppe i 300 innlegg straks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Jeg er inne og sniker fra ikm uke 5:)

 

Leste tidligere i dag om den positive ELtesten din lillefie, og ble jo selvfølgelig sittende å Google det! Med to dager til ikm og mange rare episoder med spotting (i tilegg til alt for mange eltester i skapet) klarte jeg ikke å dy meg! Jeg tok en test, og den var positiv, skikkelig positiv!

 

Har allerede testet negativt på g.test! Forvirra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk om du er GRAVI, da Lillefie! Blir så glad av taken. Syns liksom du fortjener det.

 

Jeg stemmer for en ny tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillefie snuppa mi <3

Jeg får opp at du får en positiv test i august.

Veit det er lenge til så jeg håper virkelig at du får drømmen oppfylt lenge før det jeg så :) :)

Ta det med en klype salt søta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...