Gå til innhold

4mnd....


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Prinsen og mammen, godt og høre at dere koser dere :)

Her våknet han 23,fikk vann og smokk, våknet 0130 vann og smokk, 0230 mat.. sov til 07,da våknet jeg av at han lå å skrek i søvne :/ tok han med i sengen vår og sov til 0745... Så en grei natt,men vet jo at de kan være bedre :P hehe

 

Fint at alle har gode netter :)

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle sammen.

 

Har ikke skrevet på denne tråden før, men har lest og fulgt med:) Er så deilig å kunne se at det er flere som sliter med det samme og også få gode tips.

 

Jeg har en gutt på 5 mnd. Vi har begynt å innføre litt fast føde nå, og han liker det godt, så planen er nå å gradvis øke porsjonene.

 

Det jeg synes er vanskelig er hvordan man skal legge opp måltider i forhold til søvn. Er det noen som vil legge ut sine rutiner (ca) i løpet av et døgn.

 

Har vel skjønt at det er ca 5 måltider ( tidlig morgen, frokost, lunsj, middag og kvelds), men syns det er vanskelig å få til dette med søvn innimellom. Så blir veldig glad for innspill.

 

Etter mye våkentid på natta har han nå begynt å spise 1 gang mellom kl 19 på kvelden og 06 om morgenen, og det er veldig deilig! Selv om jeg synes det er litt tidlig morgen:) Noen som har tips for å få de små til å sove litt lenger? Eller er det bare noen som er morgenfugler:)

 

Håper jeg får lov til å være med dere og dele erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være septemberbaby :) Koslig med flere :)

 

Rutinene her varierer veldig fra når vi står opp... mn står vi opp kl 07 ser dagen slik ut:

07,30: melk

08:dupp

10: grøt og vann

leking og div...

12:dupp

13: melk evt grøt,vist han ikke er inntrisert i melk( skal nå skippe grøt denne tiden,etter som han har begynt og spise full posjon middag)

15-15,30: litt melk og middag(til nå bare smaksposjon)

16:dupp

18 kveldsgrøt

en liten stynd etterpå er det stell og kl 19 får han flasken sin og sovner somregel i 19.30-20 tiden :)

Han får også frukt i babyfeeder og fruktmos innimellom :)

 

Kanskje litt rotete men men...

Ammer du eller får han flaske?

Når på september er han født?

Flott at natten er fin hos deg :) Jeg har den oppfattning av at det er perioder hele tiden, noen netter sover de mye og andre netter våkner de ofte... :P men det er jo såå kos :)

 

Ja det er flot og dele erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være septemberbaby :) Koslig med flere :)

 

Rutinene her varierer veldig fra når vi står opp... mn står vi opp kl 07 ser dagen slik ut:

07,30: melk

08:dupp

10: grøt og vann

leking og div...

12:dupp

13: melk evt grøt,vist han ikke er inntrisert i melk( skal nå skippe grøt denne tiden,etter som han har begynt og spise full posjon middag)

15-15,30: litt melk og middag(til nå bare smaksposjon)

16:dupp

18 kveldsgrøt

en liten stynd etterpå er det stell og kl 19 får han flasken sin og sovner somregel i 19.30-20 tiden :)

Han får også frukt i babyfeeder og fruktmos innimellom :)

 

Kanskje litt rotete men men...

Ammer du eller får han flaske?

Når på september er han født?

Flott at natten er fin hos deg :) Jeg har den oppfattning av at det er perioder hele tiden, noen netter sover de mye og andre netter våkner de ofte... :P men det er jo såå kos :)

 

Ja det er flot og dele erfaringer :)

 

 

Hei.

 

Takk for svar.

 

Jeg ammer. Han er født den 18., så akkurat blitt 5 mnd.

 

Ja, det forandrer seg stadig, så er bare glad så lenge natten holder seg som nå :)

 

Han sover enten 2 eller 3 dupper på dagen, og søvnmønsteret er gjerne ca:

 

06: står opp

08: sover 1 time

11.30: Sover 2 timer

15.30: Sover 1/2 time

18.30: Legger seg for kvelden.

 

Jeg ammer han etter morgenstell kl 6. Deretter etter at han har sovet den første duppen. Så før han sover 2. duppen og når han våkner fra denne. Deretter før den siste duppen og så til kvelden. Har nå prøvd med grøt rett etter at han våkner fra 1. dupp og litt middag rundt 15 tiden. Hvordan ser dette ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen vår ser ca slik ut:

rundt 07: Står opp, får da pupp..

rundt 09- første dupp på de fantastiske 30 minutter..

Rundt 10 får han grøt og pupp.

Rundt 12-13 får han pupp og litt frukt, sover en dupp etter det

Så har vi ofte en dupp rundt 14/15, men det er ikke alltid han har den.. kommer an på når han våkner fra den 2 duppen..

Rundt 15: får han litt middag og pupp, er ikke helt begeistret for pupp men...

Rundt 16.30 pupp igjen..

18.30 Grøt og kveldspupp..

Legger seg rundt kl 19.. Får mat en gang for natten..

 

Får stort sett mat hver 2-3 time.. På ettermiddag er det ofte han vil ha litt oftere..

 

Septemberbaby: Jeg synes det ser greit ut jeg, men ja, det er vanskelig å få måltid til å passe inn i forhold til duppene.. Men dette blir vi vel kanskje gode på etterhvert? :) Jeg har ingen tips på å få de til å sove lengre.. Vi står opp mellom 05 og 08, det er ikke likt noen dager..

 

Her har vi vært våken maaange ganger i natt.. Men har fått sovet uttpå i dag, og prinsen har kost seg med mormor og morfar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen septemberbaby :)

 

Helsesøsteren min sa at jeg kunne konsentere meg om å få inn 3 faste måltid til å begynne med, og så 5 etterhvert :)

 

Blir veldig ca til meg på tider, men en typisk dag er slik:

 

står opp 08 morgenstell

Frokostgrøt + pupp ca halv ni - ni

Sove 10.30/11.00

Lunsj + amming 12

Frukt 14

dupp 15-16

Amming (etterhvert middag) 16

Kveldsstell 18

Grøt + amming etterpå 18.30

Natta 19.

Mat 1 (av og til 2) ganger på natt.

 

Dette er som sagt veeeldig varierende, men lunsjen kl 12 pleier å være fast, hehe! og så legger hun seg som regel sju, er vel alt i mellom der som er litt flytende ettersom hun i blant sover bare 30 min, og noen ganger 1 time, noen ganger står opp 7 andre ganger 9 osv.

 

I dag gikk jeg lang tur, men berta våkner dønn etter 30 min likevel :/ uff. Håper neste lur blir bedre. Prøvde å gi henne avokado til lunsj i dag, men hun liker det absolutt ikke! hehe, skikkelig fæle grimaser og alt kom i retur, så da ble det potetmos istedet.

 

Har dere babyer som gulper? Her har det blitt bedre, men hun snur seg på magen og særlig etter et måltid så kommer det gjerne masse opp igjen. Prøver å ha henne i fang eller i vippestol en stund etter måltidet, men selv om det går lang tid hender det veldig ofte at hun gulper når hun ligger på mage igjen..gir jeg for mye mat eller er det bare sånn det er? flere som plages med dette? Slitsomt nå som hun får fast føde, blir jo gulrot/brokkoli/sviskegulp, æsj :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Ja, gulping har blitt mye verre her også etter at han begynte å få noe annet enn bare melk. Kan også komme lenge etter her, selv om jeg prøver å holde han opp en god stund etter måltidene. Kanskje ikke så mye man får gjort med det?

 

Gutten min har også begynt å bli litt hard i magen etter innføring av grøt. Jeg har laget sviskemos selv, og lurer på hvor mye han kan få av dette pr dag, og hvor mye som skal til for å "gjøre nytten"? I dag tok jeg 2 teskjeer i grøten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy :) jeg også gikk en laang tur idag i håp om at han skulle sove lengre, men han våknet etter 40min,og virket uthvilt... Neste lur ble på en time, men så kræsjet siste dupp... nektet og sove å roe seg i sengen:/ endte med biltur en halvtime slik at kvelden ble reddet :P jeg mister motet når det blir slik,og føler meg egentlig litt misslykket, men prøver og tenke at det blir bedre i morgen....

Her gulper han også noen ganger etter mat, men gulpet mye mere før da han bare fikk melk :)

Ellers har dagen vert grei :) la seg 19 men sovnet ikke før litt over 20... så kan være noe som "plager" han... vanskelig og si...

Septemberbaby du kan også gi en ts Malt i grøten :)

Hvordan har dagen deres vert?

 

Håper vi får en fin fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy: Æsj, at det skal vÆre så vanskelig med disse dagduppene.. Her har han de siste tre dagene kun hatt 2 dupper om dagen, så han sover kun en time stort sett fra han står opp til han legger seg.. Dette er noe han har regulert selv, men om det holder seg slik det vet jeg ikke.. Men til tross er han blid hele tiden :)

Han her har vÆrt en skikkelig storgulper hele tiden.. Det er blitt mye bedre etter at vi begynte med fast føde.. Men det er enda mye gulp..

 

Septemberbaby: Jeg gir 3 ss med svisker dersom han har hard mage, men man må nesten bare prøve seg frem..

 

Harfåttprinsen: Det er ikke enkelt, men du må uansett huske at du er ikke mislykket! Du er en flink mor for prinsen din :)

 

Dagen har har vÆrt god :) Prøver å gi forskjellige middagsglass for å se om han liker det, da han ikke liker noe av det jeg lager.. Han er en merkelig skapning, den ene dagen liker han det, den andre dagen brekker han seg av det ...

 

Sovnet kl 19, håper han sover lenge....

 

Håper dere får en god natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen damer :)

 

Her har natten vert (bank i borde) super :) sov til 00.30, vann og smokk, sov til 06.... :) mat og sov til 08 :) Så jeg skal ikke klage ;) hehe.. Men dag dupping og sovne av seg selv :( RASER... går bra til kvelds, men nå når han skulle sove dupp, ble d bare rasing.. tok han opp og roet han,la han ned igjen, bare rasing.. tok han opp å han sovnet i armene mine... Skjønner ikke hva som har skjedd :/ det gikk jo så greit tidligere...

 

Ellers får vi besøk av venniner med babyer idag :)

 

Hvordan har natten deres vert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her har snuppa sovet sammen med meg store deler av natta, ikke vært helt i form i går/ i natt. Men fikk mat 01.30 og 06.00, sto opp 08.00. ok det,

 

jeg er så sliten i dag, og har en sutrebaby på matta si.. sukk, blir en lang dag dette, samboer jobber overtid igjen.

 

blæh skriver mer senere når jeg er mer positiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å være så sur at alle forduftet? :P

 

Nå har jeg "tvangsduppet" vesla i dag :P Først to halvtimesdupper som vanlig, og så på tredje dupp la jeg meg i senga sammen med henne, meget mulig hun trodde det var natt for hun sov i 2 timer!! ajajaj jeg aner begynnelsen på en dårlig vane...men var deilig å sove litt selv også, hehe. Spent på natta nå som hun har sovet så mye på dag og om jeg bare har gjort det verre for meg selv.

 

Har dere det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei zazzy :)jeg har ikke forduftet, det er jo meningen at vi skal blåse ut på denne siden :D jeg synes det er godt og ha en plass der en kan klage,være iritert,frustrert og sur:) pluss dele masse positivt :) her har det vert hektisk idag :/ Nekter fortsatt og sovne av seg selv... RASET begge duppene, og enden på visa er at når jeg tar han opp for 3 gang sovner han momentant i hendene mine... BLæH... Bærer du henne når du tvangsdupper henne eller? Bra dere fikk sovet i 2t da :) her er det lite vits i og legge seg sammen, han våkner så fort jeg rører på meg :P hehe

Ellers har jeg sikkerlig mensen og er slapp av det.. så nå er pappan og prinsen ute en tur slik at jeg får slappe av litt :) Men ellers er det bra.. Bare litt oppgitt over disse duppene :P

Trasi når samboeren din jobber sent da Zazzy..

 

Ja hvordan er det med resten av gjengen da?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks bærer henne ikke men ligger sammen med henne i vår store seng, tror ikke jeg klarer å bære henne til søvn lenger som før, men når hun får nærhet så sovner hun og sover lengre, noe som får meg til å lure på om hun egentlig trenger mer søvn men ikke finner roen alene? Skal passe på at jeg ikke gjør det på alle duppene, vil ikke ha ei snuppe som vil at jeg skal legge meg hver gang hun skal ;)

 

Endte det med at du bare måtte bære han da eller? disse små, de vil vel bare være nær oss :) men ja man kan fort bli oppgitt av det. Selv om "vi" har sovet så lenge så føles denne ettermiddagen evig lang..fælt når man prøver å bare få dagen til å gå..vil jo liksom nyte tiden med henne, men jeg er så sliten og vet ikke hva vi skal finne på, merker at hun kjeder jo vettet av seg, men det er skikkelig isholke og masse regn ute så vil ikke gå ut, dessuten vil jeg ikke risikere at hun sovner mer før natta nå. Og nå har vi gjort alt det vi pleier her inne..er såå sliten, må bære henne rundt så mye for hun er så lei av å være på gulvet, lei av å være i vippestol, lei av alt i grunn, and I don`t blame her.. er lei jeg og! I morgen Må vi gjøre noe annet og komme oss ut, blir litt smågal av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i dag endte det med at jeg måtte bære han i søvn på dagtid :/ men nå til kvelds byttet jeg og sambo på og roe han ved sengen, tok han opp en gang for rap :) brukte 1 og 1/2 Time på og sovne... :) men sovnet av seg selv da :D kjenner jeg er sliten og oppgitt over at det har blitt slik plutselig.. men vi får håpe det er en periode som går over :)

Kjenner godt igjen følelsen av og være sliten å ikke vite hva man skal finne på ja...

Hvordan har kvelden deres vert??

Håper natten blir god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette at søvn skulle være så innmari vanskelig hadde jeg aldri hørt om før jeg fikk barn selv, men nå virker det som om at alle sliter med denne søvnen.. Her går dagduppene greit, han sovner av seg selv stortsett, sover riktignok bare 30 minutter x 2, er litt i minste laget, men han har bestemt seg for det.. På natten er vi våken myyye fortiden.. virker ikke som man kan få til begge deler greit..

Ellers har vi vært i bassenget i dag, og bare kost oss med besteforeldre og oldeforeldre :) I morgen skal vi hjem til pappaen igjen, blir godt å komme hjem :)

 

Det er virkelig et slit når det blir slik Zazzy... Typisk at det er slike dager sambo jobber sent... håper de siste timene før det ble kveld gikk greit :)

 

Prinsen her har sovnet nå, og håper han sover godt og lenge :)

 

God natt og kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg prinsen og mammaen :) virker som vi alle sliter litt nå ja :/ men det blir nåkk bedre :) Hva gjør du når han ikke vil sovne av seg selv da,prinsen og mammaen ??

 

Ja håper vi alle får en fin kveld og natt :) og at dagen i morgen blir en mye bedre dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, gikk greit ja, nå har hun fått grøt og er i seng! Ble bare kveldsgrøt i dag, hun har slitt med magen så har roet ned på maten i dag og må ta det veldig rolig igjen, får la henne venne seg helt på grøten før jeg fortsetter med flere sorter mat tror jeg. Hun våknet etter en halvtime igjen men la seg veldig greit.

 

Haha, mens jeg skrev dette våknet hun igjen :P men tror hun legger seg igjen, bare smokken hun mister :) I morgen skal vi ta en laaang gåtur tror jeg, må komme meg litt ut av huset. Samboer kom hjem fra jobb kl 18 og dro på trening kl 19..bah. Var her på kveldsstell og legging da, men dro når hun hadde sovnet.

 

Nå er jeg så trøtt at jeg håper jeg har vett på å komme meg tidlig i seng, men kjenner jeg meg selv rett så er det så godt å sitte litt oppe å ha alenetid så spørs.

 

å der har jeg ammet litt også gitt, blir aldri ferdig å skrive dette innlegget! :P

 

Harfåttprinsen er det noe som er sikkert så er det at det går over til slutt. Og har jeg lært noe av denne tråden vår så er det at alt går i perioder hele tiden, slik blir det sikkert alltid med småbarnstiden så er vel like greit å bli vant til det, hehe.

 

Prinsen og mamman så herlig at dere har vært i bassenget! gleder meg til nesten gang vi skal også, kanskje til uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen: Om han ikke sovner av seg selv, så prøver vi å roe i seng, om ikke det går, prøver jeg å roe han i armene mine, for så å legge han når han nesten sovner.... Skal vel si at det har vel hendt en god del ganger at han sovner i armene våre også, vi er god på å bære og bysse ;)

 

Zazzy: Hehe, det skal ikke være enkelt ;) Får håpe hun sover lenge nå.. Det går jaggu i perioder ja, men venne seg til det, det går nok ikke ;) hva skal man klage for da ? ;)

 

Ja, bassenget er godt å være i :) Nå skal jeg jaggu gå å legge meg, å satse på å få noen timer søvn :)

 

God natt snille damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe du sier noe der Prinsen og mamman ;) Så flink du er som legger deg, kanskje jeg skal følge ditt eksempel. å sitte å surfe på nett er virkelig en tidstyv..

 

Natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note til meg selv: ikke mere tvangsdupping ;)

 

For en natt! Aldri vært borti at hun har vært sånn før! Måtte ha et bleieskift halv ett for hun hadde bæsjet (kan ikke huske når hun gjorde det sist på natta) og hun ble sikkert mer våken av det for etterpå var det styr i over en time. men jeg ville bare ikke ta henne i senga vår selv om jeg visste hun ble roet av det for jeg sover så utrolig dårlig da. Hun sovnet til slutt rundt 02, men våknet kl 03 og det var samme styret på nytt selv om hun fikk mat, så da havnet hun i senga vår... jeg var så trøtt. Hun har sovet greit etter dette men jeg har sovet elendig og har hodepine i dag.

 

Tenker å dra en tur til byen i dag bare for å få litt avkobling, har noen ting jeg skulle kjøpt til henne og meg, håper det blir en fin tur og at jeg ikke bare øker stresset ;)

 

Håper dere har hatt en fin natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei damer :) Her har natten vert super :) sov frem til kl 0230,vann og smokk... Sov da til 0530, fikk melk og vi sov til 07.. :) Så kom vu til første dupp.. Koste med han og sang :) La han ned og der begynte det igjen gitt.. to han opp,roet han og la han ned, der var det på`n igjen.. :( BLÆH tok han opp og sovnet med en gang.... Så her går jeg og gruer meg til duppene... men men.. det går nåkk over...

 

Uff slitsom natt.. Tar du henne på badet Zazzy for og skifte på henne? Når han bÆrsjet på natten her for en stund tilbake, tok jeg en håndduk og la under han i sengen, hadde på et lite lys, vasket og stelte han.. så ga jeg melk og han sovnet etter en liten stund... Vet ikke om det kan vÆre en løsning :)

 

Her skal vi på babytreff idag, gleder meg og håper det blir bra :)

 

Håper du klarer og stresse ned på bytur :) Og at det blir bare kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint med super natt Harfåttprinsen! :) man kan vel ikke få i pose og sekk med dag og natt virker det som. Trøster meg selv med at det er mye verre med å slite med nattsøvn enn dagsøvn tross alt, så er glad hun stort sett har gode netter her.

 

Men i dag har vi hatt en god dag sålangt! Dro på jentetur til byen og shoppet! Klær til meg og klær til henne og bamse og hårband til henne. + "lykkelig som liten kremen", spent på om hun blir mindre tørr i huden nå :) Det hjalp på humøret å shoppe litt, hehe, pluss at hun var eksemplarisk i byen og på bussen opp og ned, var så koselig! Merker også at duppene går mer "automatisk" når vi er på farta. Hun tok seg en 30minutters på vei til byen, og la seg nå til å sove da vi kom hjem igjen, våknet nettopp etter 30 min, men jeg fikk roet henne igjen så spent på om hun sover en halvtime til. Tror kanskje det er lurt at hvis jeg skal prøve på en langdupp er det bedre å gjøre det på denne duppen og ikke den som er nært leggetid.

 

Jeg tar henne på badet ja, men har lyset av og har sånn kjempelite nattlys som jeg bruker. Skifter kun bæsjebleie, har ikke byttet på henne på natta på flere måneder faktisk, var vel grøten igår kveld som gjorde det. Har tatt skift på senga også noen ganger, men synes det er minst styr på badet rett og slett fordi vi vasker med vann og klut og det er bæsj, vi har alt tilgjengelig osv.

 

Håper dere får en fin helg jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte forresten også en tynn sovepose på h&m, hun sparker av seg teppet nå så tenkte å ha den over ullfrottèpysjen, håper bare ikke det blir for varmt, men den var veldig tynn da og har ikke armer, får prøve i natt og kjenne på henne innimellom :) Så slipper jeg å bekymre meg over at hun får teppet over hodet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...