Gå til innhold

Til dere som argumenterer FOR kjønnslemlestelse av gutter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke skrevet i denne tråden før, har egentlig ikke noen formening om temaet omskjæring. Det jeg nå sitter igjen med etter å ha lest hele tråden er; hva er problemet med å la guttene få velge dette selv i voksen alder? Hvorfor klarer ingen å svare på det?

Når noen her argumenterer med å kalle folk dumme og banner og står på, så framstår de bare som mindre intelligente og kommer ingen vei med argumentene etter min mening ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, for muslimer har jo for vane å snakke om sine kjønn og seksuelle opplevelser?

Det er faktisk ingen gode argumenter for det og eneste grunnen til at who FN ol ikke har grepet inn er fordi man er redde for å kalle halve verdens foreldre for lemlestere og idioter.

Blir så forbannet!! Det er så unødvendig og det er ikke deres kropp, det er barnet deres sin kropp. Hvilken rett har du til å bestemme hva som skal fjernes og ikke fjernes?

Det er brudd på barns rettigheter. Tenk at det er forbudt å kappe halene av hunder, noe som var gjort for jakthunder så de ikke skulle brekke halen. Men å skamfere penisen til små barn DET er lov!

Jeg nekter at mine penger går til å støtte noe slikt! Forferdelig!

Skrevet

Kan ikke si at hun over er så mye mer nyansert da...

Alle menn med forhud lukter ille ol.

Og døv virker hun også..

Skrevet

til 12:14. nei ingen har av vane om å snakke om sine seksulle opplevelser. Men nå har jeg spurt min ektefelle om han har problemer med at han er omskjært, eller om hans venner har det. NEI! var svaret. :) riktignok så bretter ikke folk ut om de har problemer med kjønnsorganet eller sex livet sitt. Men omskjæring av forhuden har ikke skadet mangfoldet, eller har det det?

Videre så mener du å si at det er barnas kropp. Helt enig. Men er ikke både du og jeg like opptatt av våre barns ve og vel? blir jeg dårligere mor hvis jeg omskjærer ungen min? opplever ikke ungen smerte ved vaksinestikk? ved evt. en operasjon, ved å ta hull i ørene osv? hvor langvarig er den smerten, og hvor viktig er den forhuden ?!!

Nei, dette er en velfungert praksis, skikk og tradisjon som fungerer utmerket for de fleste. Og ingen skal komme her og si at det er kjønnslemlestelse og påføring av skade på barna. Det er andre ting som er mer skadelige for barna enn dette... så heng deg heller opp i det! :) de fleste som er imot har gjort seg opp en mening om dette, og siden omskjæring ikke samsvarer med deres ståsted så slåss man nesten med nebb og klør i denne debatten.

Du sier at WHO ikke har grepet inn er fordi man er redde?!! har frykt noen gang hindret WHO/FN i å gripe inn i andre ting? pleaze, give me a break. Dine argumenter er farget av din subjektivitet. Du bør heller fokusere på pro/cons argumentene i den faglige debatten. Og den er ganske nyansert, ingen enstemmighet. Og da står man kanskje fritt til å velge side?! slik du gjør, og slik jeg gjør!

Så la oss være enige om å være uenige om "omskjæring"..

fore

Skrevet

La oss være enige i å være uenige. Du har mange på din side, jeg har mange på min side.

Jeg lurer bare fremdeles på hvorfor det er så problematisk å la barnet få velge dette selv?

Skrevet

det er ikke enstemmighet blant fagfolk når det kommer til vaksiner heller. Skal vi la barna bestemme det også? Barnet er ikke moden nok til ta den avgjørelsen. Du kan ikke spørre en 4 åring om han vil omskjæres eller ikke. mest sannsynlig vil han motsette seg pga smerten. La meg påpeke at smerten er kortvarig og ikke noe som preger barnet resten av livet.

Igjen, de fleste foreldre vil barnets beste, og jeg ser det som mest hensiktmessig at slikt inngripen skjer når de er veldig små. Men ja det er et godt poeng i at man kan kanskje vente til man blir voksen og ta den avgjørelsen selv. Men det er som å si at vår tradisjon skal endres på fordi du mener ut fra din målestokk at barnet skal bestemme?!

Omskjæringstradisjonen har eksistert for så lenge, og å snu på den fordi noen nordboere mener at det er best å la barnet ta den avgjørelsen ikke holder. For det varierer fra kultur til kultur når man velger omskjæring. Noen gjør det med pomp og prakt ved 7-års alder, andre gjør det på en liten baby.

Som du sier du har mange på din side, jeg på min. Så la det fortsette slik så får vi se hvor det bærer hen! :)

Skrevet

Takk,endelig flere her med saklige synspunkter! Og til dere andre sier jeg igjen: Hvorfor kan ikke jeg bestemme selv over mitt barn?

Man tar mange avgjørelser som påvirker barns liv hele tiden.

Jeg er for at hver foreldre bestemmer dette og over sitt eget barn!

Skrevet

Omskjæring av gutter/menn og omskjæring av jenter/kvinner er gjort med ett og samme formål og det er for å styre den seksuelle lysten.

Forhuden har såvisst en funksjon og det er å beskytte urinveiene såvel som penishodet.

Kan ikke fatte at noen vil sine egne barn så vondt! Her inne har jeg lest mange debatter som f.eks. det å legge ut bilder av sine barn på internett eller delta i diverse tvprogrammer m/barn uten barnas samtykke, men hva med dette? Har barna bedt om å bli omskjært? Har foreldrene fått barnas samtykke i kroppslig lemlestelse?? Vi eier ikke barna våre så at noen gjør dette mot sine egen barn er rett og slett hårreisene og det burde forbys!

Skrevet

Jeg tok avgjørelsen i beste mening på vegne av min sønn å gi han vaksiner.Det samme gjorde jeg da han ble omskåret og nå når han skal operere bort mandlene. Alt dette er gjort i kjærlighet fordi jeg ønsker han alt det beste her i verden.Som mamma`n hans er det min rett å ta disse avgjørelsene når han ikke vet sitt eget beste i en alder av 3 år.Kan ikke se at jeg er noen dårlig mor for det.Jeg er selv førskolelærer,vi er lykkelig gift,junior er en glad liten gutt og vi har en masse venner og familie rundt oss.Det at han er omskjært påvirker ikke vårt eller hans liv i veldig stor grad. I går spurte jeg dere om dere har noen spørsmål da min mann er omskjært og satt ved siden av meg. Men nei,hans historie eller meninger var ikke interessant. Dere VIL jo ikke innse at veldig mange menn(de aller fleste faktisk)er lykkelige tross at de ble omskåret som små.

Skrevet

Det er det teiteste jeg har lest på lenge.

Begynn å tenk litt da kvinnfolk! Det er forskjell på å fjerne noe helt nødvendig på ditt barns kropp og passe på at de ikke blir dødssyke av sykdommer som andre drar inn i landet.

Jeg synes det ser teit ut med fingre, dessuten blir de skitne så jeg bare fjerner de jeg. Uten barnets samtykke...

Skrevet

Du vet tydeligvis ikke det beste for ditt barn du heller hvis du fjerner det eneste som passer på at penisen til gutten din ikke får infeksjoner i ung alder.

Helt hårreisende!!!

Skrevet

Min omskjærte sønn har aldri hatt infeksjoner,mens min nevø har hatt forhudsbetennelse 3 ganger første leveår.

Du må jo være tett.

Skrevet

Ja forhudsbetennelse er faktisk en helt vanlig lidelse hos små gutter. Voksne urenslige menn og forresten.

Skrevet

Det er trist å lese denne tråden. Det er trist å erkjenne at selv med nøysommelig dokumentasjon så vil ikke foreldre ta dette til ettertanke. Hva skjedde med det å ta det beste fra begge kulturer. Det er masse fint med deres kultur og tradisjon. Omskjæring er ikke en av dem.

Hvorfor vil dere ikke ta innover dere at mange menn sliter med å være omskåret. Jeg skjønner at dere driter i hva jeg måtte mene, men når dere leser på NORM sine sider og får ta del i noen av disse mennense vitnesbyrd, får dere ikke da en liten følelse av at det dere gjør er galt?

Jeg skjønte ikke argumentene dine når det gjelder hvorfor ikke dette kan gjøres som voksen? Hva er det dere er så redde for at skal skje dersom gutten får bestemme dette selv? I følge argumentasjonen deres vil dem jo la seg omskjære så snart de har blitt voksne.

Du / dere er temmelig uopplyste dersom dere tror at over halvparten av verdens mannlige befolkning sliter med forhudbetennelse eller at dette er et utstrakt problem. Men det er sikkert greit med noen unnskyldninger og dekke seg bak.

Kvinner verden over dør av brystkreft. Skal vi fjerne alle bryst av den grunn?

Skrevet

Jeg er fullt klar over at en del menn sliter i voksen alder,fordi omskjæringen ble gjort feil og av en ikke-lege kyndig person.Det er derfor man diskuterer om å gjøre dette på sykehus til det beste for barna.Det vil alltid være en risiko,slik som det på alle inngrep, men man kan ikke fokusere på de 100 det gikk galt med når 2,3 milliarder har det veldig bra. Hvorfor kan ikke du bare innrømme at svært mange omskjærte menn er glad for at det ble gjort da de var små?

Kvinner dør av brystkreft og de aller fleste med det arvelige genet velger å ta bort brystene i tilfelle de skulle få kreft.Man fokuserer jo ikke på ``alle``de som dør under den operasjonen når 99% overlever.

Du vil jo bare se denne saken fra et synspunkt.Jeg klarer fint og forså samt respektere at andre mødre ikke velger omskjæring. Det får hver forelder bestemme selv over sitt barn. Jeg synes det er mye verre når en mor velger at sønnen skal vokse opp med to mammaer! Eller skal hun vente til han kan snakke med å spørre. Det vil påvirke livet til barnet i STOR grad. Hva med når mor velger at sønnen skal bli et donorbarn og er laget på en fabrikk?

Mange valg man tar som vil påvirke et barns liv!

Skrevet

Du har tydeligvis ikke lest linkene til NORM og andre organisasjoner i det hele tatt. Dette handler ikke om mislykkede omskjæringer, men om menn som sliter psykisk og fysisk på grunn av omskjæringen i seg selv. Det er også flere vitnesbyrd fra menn som har gjort dette i voksen alder som kan fortelle om forskjellen med og uten forhud.

Når jeg snakker om å la barna velge selv så handler dette selvfølgelig ikke om å ta fireåringen med på råd. Han har som du skriver ikke noe utgangspunkt for å ta del i den beslutningen. Gutten må få lov til å bli voksen, ha levd et liv med forhud og skjønt hva det er han har mellom beina før han kan ta et slikt valg. Det er påfalllende få menn som velger å skjære av seg forhuden som voksne, uansett hvor mange gode argumenter dere synes det måtte være. Hva sier det deg? At menn flest er dumme og ikke vet sitt eget beste, eller at menn flest nettopp vet sitt eget beste og ikke vil kvitte seg med en kjær del av kroppen.

Du skriver at jeg bare vil se denne saken fra et synspunkt. Jeg er fullstendig klar over at mange menn ikke ofrer dette en tanke og ikke har noe som helst problemer med å være omskåret. Det er fint for dem, men de kan/bør/skal likevel ikke få ta dette valget på vegne av alle andre. I motsetning til deg er jeg nemlig også fullstendig klar over at mange sliter med å være omskåret, og du/dere vet ikke om din sønn kommer til å befinne seg i første eller siste kategori. Hva er så problematisk med å la han få velge dette selv når han en gang blir voksen?

Skrevet

22:42, mannen min ble omskjært på et amerikansk sykehus på 80 tallet, altså ikke i Uganda med sløve kniver. En LEGE skar i han.

Han fikk etterhvert blødning ved reisning siden LEGEN hadde skåret av for mye hud, noe som er veldig vanlig når de skjærer i nyfødte.

Da det ble snakk om erstatning fikk han beskjed om at hans tilstand ikke var regnet som en komplikasjon siden det skjedde så ofte. Han og vi fikk ikke et normalt sexliv før han manuelt strakk forhuden sin i tre år.

Ønsker du virkelig slikt på andre mennesker?

At du sammenligner unødig operasjon på nyfødte uten samtykke med kreft sier litt om deg.

Skrevet

anonym 09:27 Møkkete forhud? Aner ikke hva slags menn du er på, men jeg har aldri vært borti det før. Men så virker ikke du særlig intelligent så du ligger vel med en muslim. Ingen norsk mann vil ha ei som deg. Jeg SPYTTER på slike som deg, uverdige vesen.

Skrevet

Jeg synes det er helt forferdelig at så mange bare fortsetter å argumentere for å gjøre dette uten å gidde å sette seg ordentlig inn i saken. Flere her har ikke prøvd å finne annen info om dette bortsett fra gamle sagn og myter.

Ikke har de orket å lese linkene som er vedlagt, er det fordi at dere vil være uopplyste? Vil dere ikke finne ut hva som faktisk er det beste for sønnen deres?

Hadde dere hatt et snev av fornuft og hjerte i kroppen og hadde lest alt det som er vedlagt i denne tråden så hadde dere stoppet med galskapen og sett hvor skadelig det kan være og ikke minst unødvendig.

Ett av argumentene er at omskjæring minsker sjangsen for kreft og hpv. Det er faktisk mye større sjangs for å dø av komplikasjoner ved omskjæring på sykehus enn hpv-viruset eller peniskreften.

Begynn å sett dere inn i dette ordentlig, ta inn fakta, begynn å tenk. Vær så snille, for barna deres skyld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...