Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #126 Skrevet 12. desember 2011 Dersom han har fjernet forhuden på grunn av problemer med den så kan han likevel ikke brukes som noe godt eksempel. Ikke noe rart med at ting blir bedre dersom man fjerner en forhud som er trang e.l. Dersom han i 20 årene fant ut at han ikke trengte den lenger for så å få den fjernet, og nå sitter og savner gamle dager, så er det ikke sikkert han ville sagt det til deg likevel. Ikke uvanlig at menn har problemer med dette, men ikke deler det med familien av den grunn. Man trenger hverken være lege eller mann for å bruke hodet. Selvfølgelig har den en funksjon!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #127 Skrevet 12. desember 2011 http://opinion.latimes.com/opinionla/2011/07/circumcision-south-africa.html
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #128 Skrevet 12. desember 2011 http://opinion.latimes.com/opinionla/2011/07/circumcision-south-africa.html
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #129 Skrevet 12. desember 2011 Eneste måten å bekjempt HIV på er at folk beskytter seg og dette at omskjæing minsker risikoen for HIV er tilbakevist mer enn en gang. Uansett et tåpelig argument!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #130 Skrevet 12. desember 2011 http://www.fhi.no/dav/528bb1b877.pdf
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #131 Skrevet 12. desember 2011 Mannlig omskjæring: En gammel prosedyre Allerede for 4 300 år siden praktiserte de gamle egyptere omskjæring. Uavhengig av dette har andre kulturer rundt om i verden utviklet prosedyren i sine samfunn. Globalt er vel 30-35 % av voksne menn omskåret, i Afrika om lag 2/3. Helserelaterte begrunnelser forekommer, men i dag dominerer kulturelle og religiøse grunner. Flere helserelaterte fordeler: Prof Robert C. Bailey ga flere eksempler på at omskjæring har positive helseeffekter. For eksempel har omskjæring av nyfødte en sterk beskyttende effekt mot urinveisinfeksjon hos barn. Kvinnelige partnere til omskårne menn har mindre risiko for klamydia og livmorhalskreft, og peniskreft er meget sjelden blant menn som er omskåret. Omskårne menn har 60 % mindre risiko for å bli smittet med bløt sjanker (chancroid, kjønnssykdom) Prof. Robert C. Bailey
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #132 Skrevet 12. desember 2011 I den Sør-Afrikanske studien som ble stoppet for vel to år siden, hadde omskjæring en beskyttende effekt på 60 %, i de to øvrige 57 %. Nå anbefaler UNAIDS og Verdens helseorganisasjon (WHO) at mannlig omskjæring innføres som en del av en vid pakke av hivforebyggende tiltak i land hvor hivsmitte er utbredt. Helsetjenesten bør styrkes slik at omskjæring kan gjøres på en sikker måte.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #133 Skrevet 12. desember 2011 Dersom du hadde giddet å lese i tråden så er dette tilbakevist mer enn en gang. Du fortsetter bare å gulpe opp gamle myter om temaet. Det finnes nok av forskning på dette nå som ikke gir noen holdepunkter for dette. Menn uten forhud har lavere risiko for å få HIV, så dersom planen er at sønnen skal pule rundt uten kondom så er omskjæring et alternativ. Men det kan han vel uansett få lov til å avgjøre selv. Selvfølgelig finnes det mange leger der ute som er for dette, Dette er big buisness! Hovedspørsmålet mitt er fortsatt ikke besvart. Hvorfor kan ikke mennesker få lov til å bestemme dette selv???
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #134 Skrevet 12. desember 2011 Mannlig omskjæring har mange gode medisinske bieffekter: Mindre mulighet for overføring av veneriske sykdommer er en viktig gruppe. Av den grunn blir omskjæring av gutter nå anbefalt i bekjempelsen av HIV/Aids. WHO har hele 6 programmer gående for å oppmuntre til omskjæring av gutter, hovedsakelig i Afrika. Klamydia rammer i Norge årlig 8.000 menn og 12.000 kvinner med i verste fall kvinnelig sterilitet som resultat. Mange ville vært unngått hvis det var alminnelig å omskjære guttene. Reduksjon av faren for livmorhalskreft og kreft på penis er også positive utslag av omskjæring. Problemet med for trang forhud er selvsagt eliminert. Hertil kommer at på tross av at norske gutter lærer å holde seg rene under forhuden, slurves det i praksis med urenhet til følge
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #135 Skrevet 12. desember 2011 Bortsett fra dette med HIV, kan du vennligst dokumentere påståndene dine? Dette er gamle og tilbakeviste myter om omskjæring, som dessverre lever i beste velgående og som er en stor del av gunnen til at millioner av små gutter mister forhuden sin hvert år, og det helt uten grunn.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #136 Skrevet 12. desember 2011 Disse``påstandene``er fra Barneombudets høring ang temaet. Men kjære deg,det nytter ikke å diskutere dette med deg fordi du ikke VIL høre eller innse at det er både mere renslig og har flere positive effekter. Hadde du prøvd sex med en omskjært hadde du blitt flau over denne forhudskampanjen din.At du ikke er like renslig,eller liker de illeluktende penisene burde forbli din egen sak.Jeg velger å ta engasjementet mitt på viktigere saker i samfunnet.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #137 Skrevet 12. desember 2011 Å diskutere dette med forhudsfanatikere er som å diskutere med Jehovas Vitne. Så trangsynte og har SÅ rett i sin sak. Snakk med menn som er omskjært du, så får du høre det fra en annen side en din egen.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #138 Skrevet 12. desember 2011 Det er mange menn der ute som sliter med det å være omskjært, det er et poeng som du nekter å ta innover deg. Jeg har ingenting med at voksne menn omskjærer seg, men hvorfor kan ikke guttene få bestemme dette selv??? Så jo, jeg lar meg gjerne opplyse og jeg lurer på følgende: Hvorfor står ikke voksne menn i kø for å la seg omskjære? Hvorfor står menn i kø for å få ny forhud? Hvorfor kan man ikke la gutten få bestemme selv? Jeg har hatt flere sexpartnere uten forhud enn jeg har hatt partnere med forhud. Jeg har ingen erfaring med at de lukter forskjellig, heldigvis for meg så har alle vært renslige.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #139 Skrevet 12. desember 2011 Tror du ikke at det er nettopp det jeg har gjort? Etter flere år i USA har jeg levd og bodd i dette, og det har i en periode vært en del av jobben min. Det er ikke min kampsak, det er mange muslimer og jøder som mener det samme. Det er mange der ute som ikke synes dette er greit. Alt jeg fremdeles lurer på er hvorfor dere ikke kan la barna bestemme dette selv?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #140 Skrevet 13. desember 2011 Kjønnslemlestelse er motbydelig og grusomme mennesker som gjør dette mot barna sine bør bli fratatt omsorgen. Hurra for det "nye" norge. At man har denne diskusjonen i 2011 er tragisk. Ikke rart folk misliker jøder og muslimer.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #141 Skrevet 13. desember 2011 23:16 Motbydelige kvinnemenneske. Mannen min er omskjært og jeg SAVNER forhud. Hadde det ikke vært fordi jeg elsker han hadde jeg forlatt han for lengs. Det er ikke rensligere eller har positive effekter, din dumme ku. At du sitter her i Norge og slenger dritt om vakre norske menn...! Blir helt sjokkert over frekkheten din! Kom deg til helvete ut av landet. Dra til et araberland og nyt omskjærte pikker der, forbanna pakk!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #142 Skrevet 13. desember 2011 Ja sikkert kjemperfaringer her,dummeste jeg har hørt.Hvorfor kan ikke dere la andre foreldre bestemme det selv?? Det angår jo overhodet ikke dere personlig! Jeg er norsk og hverken jøde eller muslim. Håper dere får kreft i munnen av å suge møkkete forhud! Ekkelt med lite renslige damer som liker lite renslige menn*grøsser*
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #143 Skrevet 13. desember 2011 Mannen din er omskjært men DU savner forhud,hvis det i det hele tatt stemmer er du vanvittig ekkel. Nå ble jeg uvel.Hver gang en mann med forhud tisser kommer det urindråper over hele hodet(mange drar ikke forhuden tilbake engang). Så når mannen kommer hjem fra jobben og har tisset 4 ganger den dagen tar dere ekle damer den i munnen?? at det går an.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #144 Skrevet 13. desember 2011 Fordi andre mennesker ikke skal ha mulighet til å bestemme slikt over andre. Dersom du og dine søstre har lyst til å la dere omskjære så gjerne for meg, men ikke ta dette valget på vegne av andre. Dersom mine brødre har lyst til å la seg omskjære så gjerne for meg, men ikke ta dette valget på vegne av andre. Dersom jeg har lyst til å tatoere en kjempesvane på ryggen til min treåring. Ville det vært greit? Hvor gå din grense for hva som er greit at foreldrene bestemmer på vegne av deg og ikke? Kan ikke barna i alle fall få ha kroppene sine i fred? Jeg synes omskjæring er et overgrep og jeg har møtt og lest om flere menn som mener det samme, både muslimer, jøder og kristne. Jeg gjentar at jeg gir fullstendig blaffen i hva voksne gjør mot og med seg selv, men jeg gir ikke alltid blaffen i hva voksne utsetter barna sine for!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #145 Skrevet 13. desember 2011 jesus.. for noen tåpelige idiotiske kvinnfolk her.. kan ikke vi heller få innblikk i mannfolkas erfaring med omskjæring og hva de syns om dette?! da kan vi argumentere for og imot.. hm.. lurer på alle disse millioner av mannfolka som er omskjært i muslimske land. Har de traumaer, lidelser, dårlig sex liv.osv osv?! common.. som noen her oppe sier..viktigere ting å krangle over!! patetiske kvinnfolk!!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #146 Skrevet 13. desember 2011 Har meldt deg til moderator, av flere grunner. 1. "din dumme ku", "forbanna pakk!" - personangrep/sjikane 2. "Kom det til helvete ut av landet:" 3. Du kaller menn for "vakre norske menn" men sier samtidig: "Dra til et araberland og nyt omskjærete pikker der", noe som viser dine grumsete holdninger på grensen til rasisme.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #147 Skrevet 13. desember 2011 Så du mener at alle jøder og muslimer, samt mange amerikanere bør fratas omsorgen? Dsjisøs!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #148 Skrevet 13. desember 2011 hva DIB damene, med manglende kunnskap mener er av veldig liten betydning. hadde omskjæring vært brudd på barnets/menneskets grunnleggende rett. hadde det vært et inngripen av grov karakter, hadde det ført til lidelser så hadde det på internasjonalt (WHO, FN osv), nasjonalt og lokalt nivå blitt implementert lovgivning som forbyr dette. Men vi ser jo at motstanderens argumenter henger i en tynn tråd, og bør derfor tas med en klype salt! Det er kvinnfolk som har gjort seg opp en mening og ikke er mottakelig for at det FAKTISK finnes GODE argumenter og vitenskapelig forskning som påviser godene ved omskjæring. Så ingen har lidet av omskjæring..og hvis det finnes så er forholdet 1000:1, vil jeg påstå (setter det på spissen). Igjen, dere som er sååå imot det, jeg vil sterkt anbefale dere å ta en prat med muslimske menn som er omskjært og spørre om de har det problematisk i sexlivet og hverdagen grunnet dette? Og ja det vil finnes menn som ikke liker at de er omskjærst osv.Men så må man teste for de bakenforliggende faktorene også. Hvilken type mennesker er dette? er det mannfolk som allerede har andre problemer. osv.. jeg er muslim, og har enda ikke hørt om noen som har gitt uttrykk for at de sliter med å ha blitt omskjært..så jeg velger heller å tro på min omskjærte ektefelle som er omskjært enn dib damer som ikke har snøring på dette, annet enn noen artikler og politiske debatten om emnet.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #149 Skrevet 13. desember 2011 Dette er så bullshit!! Blir helt matt! Alt dette er tilbakevist for leeenge siden! LES DA FOR FADER! Better Hygiene It’s been said that much more care is needed when boys have a foreskin. That more cleaning time is required, because it is dirty and the foreskin needs to be retracted and cleaned from an early age. However, there is nothing unclean about a foreskin, especially in infancy. In fact, both boys and girls have foreskins, which serve the same purposes. The male foreskin is actually fused to the head (glans) of the penis in infancy and through much of childhood (much like a fingernail is fused to a finger.) This is the body’s way of protecting the genitals against urine and feces. Because it is fused shut, bacteria and other foreign particles cannot invade. There’s no need to retract the foreskin to clean under it. You simply wipe the outside only, like cleaning a finger- it’s easy! The foreskin will naturally start to separate at an average of age 10. Once he can retract it on his own, he can just simply rinse with warm water in the shower. It’s just as easy as teaching a girl how to bathe and there’s nothing difficult about it. Information over the internet can only go so far, so I wanted to personally network with people that had intact sons (or were intact themselves). I asked all about hygiene and care, and I never ran into a person or parent that had any issues with it. The parents all agreed that it was easy to care for an intact boy and all of the intact men said it was just a simple rinse in the shower- no extra time or effort. There’s even a video on YouTube that shows how simple it is! You can also listen to a pediatrician on intact care vs. circumcision care. Less Chance of UTIs Urinary tract infections are very rare in boys. But the prevalence of UTI in girls up to 2 years is more than twice the prevalence in boys of the same age. The rate in girls up to one year of age is 6.5%, while it is 3.3% in boys. From age one to two, it is 8.1% in girls and only 1.9% in boys. This being said, we can easily treat urinary tract infections in girls with a simple antibiotic, without the need to perform any surgery. In the rare case that a boy might get a UTI, an antibiotic would solve the problem. There have been some claims of an increased risk of UTI during the first year of life for boys who are not circumcised. According to Psychology Today, “This claim is based on one study that looked at charts of babies born in one hospital (Wiswell 1985). The study had many problems, including that it didn’t accurately count whether or not the babies were circumcised, whether they were premature and thus more susceptible to infection in general, whether they were breastfed (breastfeeding protects against UTI), and if their foreskins had been forcibly retracted (which can introduce harmful bacteria and cause UTI) (Pisacane 1990). There have been many studies since which show either no decrease in UTI with circumcision, or else an increase in UTI from circumcision. Thus circumcision is not recommended to prevent UTI (Thompson 1990).” Less Chance of HIV/STDs A few select studies show a prevalence of HIV transmission in uncircumcised men, but real world empirical data shows that circumcision hasn’t stopped HIV in countries where there is already a prevalence of the practice of circumcision. Take the United States for example: we are a country with a very high rate of circumcision (70% of the current male population, compared to 10-15% worldwide), yet we have one of the highest rates of children/adults living with HIV & AIDS out of the post-industrial nations. Greg Millett of the U.S. Centers for Disease Control and Prevention even said the following: “overall, we found no association between circumcision status and HIV infection status” when he presented his findings to the CDC’s National HIV Prevention Conference. While circumcision is very common in the United States, it is uncommon in Europe. This would lead one to assume that HIV/AIDS and sexually transmitted diseases would be much higher in Europe, where circumcision is rare. However, this publication clearly shows that HIV and sexually transmitted diseases are much higher in the United States: “The percentage of the United States’ adult population that has been diagnosed with HIV or AIDS is six times greater than in Germany, three times greater than in the Netherlands, and one-and-a-half times greater than in France.(Fig. 5)[5]” “…data from the Netherlands found that rates of reported incidence [of sexually transmitted diseases] are considerably higher in the United States.[6,7] Further, comparisons of prevalence (the proportion of a given population which is infected) find that the Chlamydia prevalence among young adults in the United States is twice that among young adults in the Netherlands.[8,9]*” Less Chance of Penile Cancer/HPV Penile cancer is among the diseases circumcision claims to prevent. However, it is important to remember that penile cancer is incredibly rare. Did you know that more men are diagnosed and more deaths occur from male breast cancer than penile cancer? The chance of dying from penile cancer is so low that it is not even presented separately by http://www.cancer.gov/ – it is lumped in with all male genital cancers (including testicular cancer and the much more common prostate cancer) at a total of 310 estimated deaths in 2010. Compare this to the annual circumcision death rate of approximately 117 neonates (first month of life). That’s more than SIDS (115 annually) and more than suffocation (44) and auto accidents (8) combined. (via Saving Babies) The Journal of Infectious Diseases from the Oxford Journals did a study on the baseline prevalence of penile, scrotal, and perineal/perianal human papillomavirus (HPV) in heterosexual men on 5 continents. They found that “Neither condom usage nor circumcision was associated with HPV DNA prevalence.” One of the most compelling items I found on the subject of penile and cervical cancer was a letter written from the American Cancer Society to the American Academy of Pediatrics: “As representatives of the American Cancer Society, we would like to discourage the American Academy of Pediatrics from promoting routine circumcision as preventative measure for penile or cervical cancer. The American Cancer Society does not consider routine circumcision to be a valid or effective measure to prevent such cancers. Research suggesting a pattern in the circumcision status of partners of women with cervical cancer is methodologically flawed, outdated and has not been taken seriously in the medical community for decades. Likewise, research claiming a relationship between circumcision and penile cancer is inconclusive. Penile cancer is an extremely rare condition, effecting one in 200,000 men in the United States. Penile cancer rates in countries which do not practice circumcision are lower than those found in the United States. Fatalities caused by circumcision accidents may approximate the mortality rate from penile cancer. Portraying routine circumcision as an effective means of prevention distracts the public from the task of avoiding the behaviors proven to contribute to penile and cervical cancer: especially cigarette smoking and unprotected sexual relations with multiple partners. Perpetuating the mistaken belief that circumcision prevents cancer is inappropriate.”
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #150 Skrevet 13. desember 2011 Argumenter for omskjæring henger i en tynn tråd i tilfelle. Jeg sitter ikke i min lille norske stue omgitt av forhud og synser om dette. Jeg har jobbet med mennesker som har blitt omskjært og som har problemer med det i tre år. Jeg har vært sammen med flere menn som er omskåret og jeg leser det meste som kommer av dokumentasjon på området. Mitt engasjement i saken begynte da jeg fikk min først sønn i USA og spørsmålet om dette kom opp. Jeg forsøkete med åpnet sinn å sette meg inn i saken og jeg ble sjokkert over hva jeg fant. Alle argumentene mot omskjæring er nevnt i denne tråden så det er ikke noe vits å å ramse de opp på nytt. Det er lagt ut diverse informasjon til mennesker som vil vite mer om dette, blant annet informasjon fra menn som selv er omskåret og fra leger/urologer som forsker på dette. Ja, det er gjort funn som at HIV ikke smitter like lett, så la i tilfelle menn omskjære seg når de blir seksuelt aktive og velger bort forhud til fordel for et aktivt og ubeskyttet sexliv. Alt jeg ønsker, alt det de som kjemper mot dette ønsker , er å la barna få bestemme selv. Ikke alle synes det er greit, og DU vet ikke om sønnen din kommer til å bli en av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå