Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #76 Skrevet 8. desember 2011 Stakkar små guttebarn som ikke har noe valg pga egoistiske ignorante foreldre!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #77 Skrevet 8. desember 2011 Det kan ikke sammenlignes å fjerne løs forbud og å kjønnslemleste jenter. Ærlig talt.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #78 Skrevet 8. desember 2011 Informasjonskampanjen mot unødvendige inngrep på små og uskyldige barn kan sammenlignes. Denne debatten viser at ukultur er blind og døv for gode og veldokumenterte argumenter. Det finnes ingen grunner til å omskjære hverken jenter eller gutter, dessverre så foregår det likervel i utstrakt grad.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #79 Skrevet 8. desember 2011 Vil bare si at jeg har noen venninner som er sammen med muslimske menn. Ingen av disse har omskåret sønnene sine av den grunn så det er tydeligvis ikke like viktig for alle muslimer. Han ene var bare glad for at guttene slapp dette og at de var heldig som ble født i et land der det normale er å være som man blir født.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #80 Skrevet 8. desember 2011 Jo det kan sammenlignes fordi DET ER HET FULLSTENDIG UNØDVENDIG!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #81 Skrevet 8. desember 2011 Så bra! Jeg har en venninne som er helt norsk og som er gift med en jøde. Hun omskar sine gutter og nekter å høre på argumenter mot det, bare for. Og jeg som trodde hun var oppegående...
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #82 Skrevet 8. desember 2011 Forhud er ikke løs hud. Den er festet på penis og er ikke hud til overs dersom det er det du tror. Hos små gutter er det ikke vanlig at den er festet til hodet på penis i tillegg, slik at de vil få et lite sår på penishodet i tillegg til sår rundt selve penis etter en omskjæring. Den huden kroppen ikke trenger flasser av! Man trenger ikke skjære den av!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #83 Skrevet 8. desember 2011 For meg er kjønsslemlestelse av gutter like ille som på jenter. Mannen min er amerikaner og ble omskjært som baby. At det liksom ikke minker nytelsen er bare tull. Selvfølgelig er ikke penisen hans like følsom når så mye er skjært bort! Strengen er borte, og alt som er igjen er stygge arr. Det er barbarisk, og jeg blir KVALM av de som mener dette ikke er farlig! Argumentene for å skjære i gutter er AKKURAT de samme som på jenter, med AKKURAT de samme "fordelene". Håper Norge tar til vettet og forbyr dette.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #84 Skrevet 8. desember 2011 Dette er hvorfor jeg HATER muslimer. Står ikke engang i Koranen, men å skjære i stykker ungene, DET skal de. Fytti faen. Hater jøder også, men er heldigvis ikke like mange av dem.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #85 Skrevet 8. desember 2011 Til og med blant jødene, hvor skikken er så utbredt er det leger og fremtredened personer som er i mot dette. Jeg vet at et urologisk senter i Oslo samarbeider med leger i land der skikken er utbredt for å samarbeide om en opplysningskampanje. Så det finnes håp, selv om utviklingen har gått stikk motsatt vei i dette landet. Det skyldes ene og alene innvandring. Forhåpentligvis blir det snart forbudt og forhåpentligvis vil foreldre støtte seg til fakta fremfor tradisjon. Det må også føyes til at det slett ikke er alle muslimer som praktiserer dette. Uskikken er ikke så utbredt blant muslimer i Øst Europa.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #86 Skrevet 8. desember 2011 Korfor er vi skap med forhud ? Så GUD har gjort ein feil eller ?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #87 Skrevet 8. desember 2011 Nå blir du sikkert snart møtt med argumentet om blindtarmen. Hvorfor er vi skapt med blindtarm, vi trenger den jo ikke. De som omskjærer barna sine liker nemlig å tro at en forhud har like lite å si som en blindtarm. Nå fjernes jo sistnevnte heller ikke uten grunn!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #88 Skrevet 8. desember 2011 Det er mange nok jøder men de bor i USA og Midtøsten, så da tror du nærmest de ikke finnes i flertall.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #89 Skrevet 8. desember 2011 Korfor skapte GUD blintarmen, det er ein grunn det og ?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #90 Skrevet 8. desember 2011 Her har du noen muslimer som ikke er enig med deg.... http://www.quranicpath.com/misconceptions/circumcision.html
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #91 Skrevet 8. desember 2011 De tror at blindtarmen er en del av immunforsvaret, akkurat som mandlene. Er en grunn til at alt er der, selv om noen deler kan få en infeksjon. I de fleste tilfeller går det bra. At forhud skal være der er en selvfølge. Penishodet skal være fuktig og beskyttet, det er den ikke når man blir omskåret, og man får et hardt ufølsomt hudlag på penis. Dette gjør kroppen for å beskytte seg selv. At omskjæring ble introdusert utenfor jødiske eller muslimske land som en kur mot onani sier alt for meg. Dette er barnemishandling, og mennesker som er så grusomme at de skjærer av så følsomme områder skulle blitt fratatt barna (Mener IKKE omskjæring av medisinske årsaker, selv om mannen min (Lege) sier at dette er SISTE utvei. Som regel bruker man mer humane måter) Mange kvinner må ta labiaplastikk fordi de indre kjønnsleppene er i veien, gnisser eller får gnagsår. Dette skjer med noen, men man skjærer da ikke i friske jentebarn fordi det KAN bli et problem en gang? Tragisk at hunder i Norge har flere rettigheter enn guttebarn.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #92 Skrevet 8. desember 2011 Det er ikke like unødvendig. Jeg skal ikke få min sønn omskjært, men det er fordi jeg ikke tilhører en kultur som omskjærer. Du kan ikke si at det er like unødvendig som å få skjært av klitoris og sydd igjen vaginalåpningen for at en eller annen gammel onkel skal trenge igjennom når jenta har blitt 11. DET er unødvendig og kun en ting som er til for å kue kvinnen, kontrollere kvinnen og gi mannen det han vil ha, en jomfru. DET er faens unødvendig. Det finnes mye forskning på positive resultater av det å ikke ha forhud for menn, både når det kommer til nytelse, hygiene og infeksjoner. Så ikke sammenligne hva som er unødvendig. Og guttene blir ikke omskjært slik jentene blir det, holdt fast på bakken av hele klanen og lemlestet med et skittent barberblad.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2011 #93 Skrevet 8. desember 2011 Vi snakker for døve ører. Noen har bestemt seg for at omskjæring av menn er hygenisk, flott og fint på alle måter. Barna sover seg gjennom inngrepet med smokk og lider ingen nød. De vokser opp og er glade og takknemlige mot mor og far for at de skar bort en del av tissen dems og de har et mye bedre sexliv enn andre. De vil ikke høre på faktaopplysninger uansett, for de kjenner noen som synes det er mye bedre uten forhud. Og familen dems synes det er så renslig og greier. Dette er dypt tragisk. Tenk at det i USA var ca 100 barn i året som omkommer på grunn av komplikasjoner med dette. Og husk at spedbarn som har veldig vondt ikke alltid reagerer med gråt. Og nok en link til dem som mener at menn ikke har problemer med dette: http://www.circumstitions.com/Resent.html
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2011 #94 Skrevet 9. desember 2011 Så kom med den dokumentasjonen er du snill. Jeg har vært med i denne diskusjonen i hele kveld og fremdeles ikke fått fakta på bordet. Alt jeg finner når jeg forsker på dette både i USA og i Norge er nemlig dette: En omskåret penis er ikke mer hygenisk enn en intakt penis. En omskåret penis har ikke like mye førlighet i seg som en intakt og dermed ikke like mye nytelse. Det stemmer at noen gutter med trang forhud kan være mer utsatt enn andre for urinveisinfeksjoner, men dette er noe som lar seg fikse på andre måter enn ved omskjæring. En guttebaby blir holdt fast, eller bundet fast til et brett beregnet på dette formålet før lemlestingen begynner. Dersom du ikke vil at jenter skal bli lemlestet med et skittent barberblad så er det kanskje en ide og tillatte dem uskikken også, slik at det kan skje i ordnede forhold. Det er jo det som er argumentet som brukes når man skal tillatet at gutter blir det.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #96 Skrevet 12. desember 2011 http://www.dagbladet.no/2011/12/12/nyheter/politikk/omskjering/19382083/ Se så redd han er! Og hvorfor skal den norske stat sponse noe så fælt og lite norskt. Mens vi så mange ikke har råd til lege og tannlege og mye annet for den saks skyld?
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #97 Skrevet 12. desember 2011 Foreldre bør betale for det av egen lomme ja. Men en ulempe ved å for eksempel gjøre det ekstremt dyrt eller forby det ved sykehus er at det vil gjennomføres på mindre hygieniske og mer smertefulle måter. Terskelen for å gjøre det på sykehus på en ordentlig måte blir høyere om det koster tusener av kroner. Mange av de som er fra kulturer der omskjæring er en viktig tradisjon kommer fra ressursvake familier, har ikke høy utdannelse og har dårlige jobber eller kanskje ikke jobb i det hele tatt. Å tillate det framfor at det skjer i skjul med fatale konsekvenser kan kanskje være et poeng. På samme måte som med abort. Det er bedre at folk gjør det hos legen enn at de holder på med strikkepinner. Kvinner vil abortere uansett. Vi kan være motstandere av omskjæring eller abort så mye vi vil, men av og til må man tillatte ting man ikke liker, fordi konsekvensene av å ikke tillate det er så mye verre. Hilsen en som aldri vil abortere eller omskjære sønnene sine, men som mener at sykehus skal tilby begge disse inngrepene likevel
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #98 Skrevet 12. desember 2011 Dere eksperter som synes denne debatten er den viktigste i samfunnet.Kan dere finne en annen hobby og kampsak? Kjenner dere overhodet noen menn som er omskjært,har dere hatt sex med en slik mann så dere kan sammenligne eller vært med og sett en slik operasjon her i Norge? Er det ikke viktigere å sloss MOT overgrep,mobbing,fattigdom,kreft hos barn og HIV. Kan ikke helt se hvorfor det plager deg i din hverdag om sønnen min er omskåret eller ikke. Hvis jeg ser et barn som har det vondt tenker jeg at noe kan være galt i hjemmet,i barnehagen osv. Jeg tenker ikke automatisk at han må være omskjært og det er hans største problem her i livet liksom.. Jeg synes mye mere synd på barn som må gå over et minebelagt jorde hver eneste dag for å komme seg til skolen. Eller at jenter på 9 år i India må jobbe som prostituerte. Og til dere upplyste nordmenn,omskjæring var først og fremst en kristen tradisjon!! Bare i Egypt er 10 millioner kristne omskjært. Slutt å skyld på Islam.( Og nei,jeg er ikke muslim selv) Her sitter ``Kari Nordmann`` i et hus langt ute på landet,har vært på charter-tur til Spania 1 gang og knapt snakket med utenlandske mennesker før. Men er likevel fulle av hissige meninger og ekspert-svar. Herregud,jeg blir helt flau. Putt engasjementet deres et annet sted som faktisk hjelper samfunnet.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #99 Skrevet 12. desember 2011 Dere mødre som omskjærer ungene deres!! Gjør det selv også... legg dere ned, uten noe bedøvelse... putt en smokk i munnen... SÅ kan ungene deres gjøre det samme når de er store nok til å velge selv!!
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2011 #100 Skrevet 12. desember 2011 Ja det var lurt sagt! for det er jo ikke noe forskjell på å omskjære jenter og gutter liksom.Mye vondere for menn å gjøre det i voksen alder. Og JO som baby får du bedøvende krem først.Hvorfor våknet ikke sønnen min engang når det gjorde SÅ fryktelig vondt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå