Gå til innhold

Dere sparket henne mens hun lå nede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare sende deg og din kjære søster en klem.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, altså at alle får kritikk hele tiden. Ingen er en god nok mamma, og alle gjør noe feil og det er damene på bim litt for flinke til å poengtere, desverre. Titter innom fra tid til annen, skriver også ett innlegg fra tid til annen, men vet at det er mye kritikk ute å går. Trist å lese konsekvensene av denne kritikken som ble for mye for din søster.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15.40

Følte du deg bedre nå, når du kunne bruke dine hersketeknikker på en psykisk syk??

Skrevet

er du virkelig sp psykisk syk at du ikke tåler kritikk...

hva gjør du her?

du er tydeligvis "frisk" nok til å innrømme at du trenger hjelp.. og... fortsatt er du her inne..

sier i grunn sitt

Skrevet

Jeg er ikke 15.33, men en annen som ser seg lei på den hyppige bruken av hersketeknikker som blir brukt her inne.

Du er en av dem, og ta det til deg som et godt råd, det er ikke en hyggelig egenskap at man synes det er greit å svare andre slik du gjorde.

Skrevet

hun ba oss som har annerledes meninger om å holde kjeft.. for å si det slik.. det har motsatt virkning..

da får hun heller kvasse svar tilbake..

er nok ingen hyggelig egenskap.. men var heller ikke ment i beste mening heller.

Skrevet

Hei, og takk for alle svarene. Jeg har ikke rukket å gå inn her før nå.

Jeg ser at dere skriver endel spørsmål og kan prøve å svare så godt jeg kan.

Først ang. dette med skyld. Det var ikke min mening å rette skyld mot noen her inne. Jeg ville bare komme med et lite varsko. Det som skjedde med min søster er komplekst. Og det var ikke svarene her inne som gjorde at hun ble syk. Men hun sier selv at det var det ene svaret som fikk henne til å ta steget. At det på sett og vis "klikket" for henne da noen skrev akkurat det samme som hun selv tenkte. At barnet ville få det bedre død enn hos henne.

Ingen kan forutse hva som ville ha skjedd om det heller hadde vært sånn eller sånn. Men jeg bare tenker at dersom man i stedet for å skrive noe tull bare for å være slem, eller morsom eller hva det er som driver en. Så burde en kanskje tenke seg litt om. Tenk om den som skrev det innlegget heller hadde skrevet "søk hjelp", "snakk med noen" eller lignende. Tenk om hun i stdet for å spise de pillene hadde snakket med noen. Med legen sin, jordmoren, mannen sin, eller meg. Det kan uansett ikke endres nå. Men kanskje noen leser dette innlegget, og svarer annerledes neste gang en som har det vanskelig henvender seg her inne.

Jeg ville bare dele hennes historie.

hi

Skrevet

Hei. Jeg vil gi min medfølelse til anonym og hennes familie. Jeg personlig har ikke opplevd det som du beskriver i ditt innlegg. Jeg har vært deltaker på dette forumet siden august 2010. Jeg har selv skrevet innlegg og har fått mange hyggelige og konstruktive svar. Synest det er trist at noen har hatt en slik opplevelse av bmi forumet som søsteren din har hatt.

Skrevet

herregud.... hvis folk er så sarte at de har et suicidforsøk etter å ha vært på dette anonymforumet så er det faktisk personen det er noe galt med.

Det blir slengt mye dritt her inne.... men seriøst, du velger selv å være medlem her altså!

Skrevet

Jeg er sjokkert... over hva enkelte her inne for seg til å skrive...

"bør holde seg unna slike forum om man er suicidal"

Fy f...

uansett om denne historien er sann eller ikke.. (noe jeg personlig IKKE betviler et sekund) så er det FAKTA at enkelte her inne er vanvittig stygge i enkelte innlegg... Og ja folk skriver faktisk helt ukritisk..

SKJERP DERE!!!! Jeg blir redd når jeg tenker på at dere enten er eller skal bli mødre en gang..

Jeg er enig i at bim ikke nødvendigvis er det eneste som får begeret til å fylles opp.. men jeg tror at det kan være med på å bekke noen over kanten på stup....

Og jeg ville ALDRI klart å hatt d på samvittigheten.. derfor hetser jeg ikke andre... anonymt eller ei..

Og jeg har ihvertfall mot til å signere med Nick...

Hilsen Eirin

Skrevet

Trist å lese, desverre så er det endel bedritne mennesker her inne, som ellers i samfunnet. Forskjellen er at ute i det virkelige liv å må disse stort sett moderere seg, mens her inne så spyr de ut sin galle og gift uten noen form for sensur eller hemninger.

Skrevet

15:33 her.

Snakk om og vri om på det jeg skriver.

Folk kan ha så mange meninger de bare vil. Men si det noen av dere sier om noe dere ikke har peiling på er provoserende og respektløst ovenfor de som vet hvordan det er og føles!

Skrevet

Såklart det er mulig at dib var det som fikk begeret til å renne over. Utrolige ting skjer her i verden. Det virker snålt for mange fordi man tror ikke folk kan gjøre slikt. Det er en tankevekker og jeg syns fryktelig synd på denne dama det gjelder. Tenk for noen ekle tanker hun har hatt. Hun trenger omsorg og støtte. Jeg syns vi dibbere skal sende noen gode tanker eller be eller hva man føler hjelper. Hvis det er tull fra HI sin side så vil jo ikke vi få vite noe om det. Man kan aldri være sikker. Uansett, vi burde vise mer omsorg for hverandre samtidig som at folk må forstå at folk lir av seg alt mulig slags drit på denne nettsida.

Hi, det var kjempetrist å lese om søsteren din. Jeg håper hun blir frisk og at alt ordner seg. Stor klem!

Skrevet

15:33 her.

Snakk om og vri om på det jeg skriver.

Folk kan ha så mange meninger de bare vil. Men si det noen av dere sier om noe dere ikke har peiling på er provoserende og respektløst ovenfor de som vet hvordan det er og føles!

Skrevet

jeg ser at flere her mener at familien burde sett og gjort noe. burde ja men det er ikke så lett for vi vil alle føle ogss normale og forsøker alle og ha det glade yttre også de som sliter og ikke har det bra her under også en som lider av depresjon. som sakt lengere opp har jeg selv hatt en depresjon. jeg vet at ingen i min famile forsto at noe var galt den eneste som forsto noe var min mor som ikke ser meg så ofte forde jeg ble kortere i tlf samtalene hadde ikke tid til å prate unngikk telefonene hennes. og hun tenkete at jeg som min søster var kommet inn i en fase hvor jeg ikke orket mamma så mye og ville løsrive meg litt igjen. så hun valgte å la meg være. så det er ikke så lett og tolke riktig og forstå hva som skjer selv for folk som er nær. man skjuler det jo for seg selv også.

jeg hadde vonter og trodde jeg var alvorlig syk jeg forsto ikke at jeg var deprimert, jeg delte ikke en gang med min mann at jeg hadde vont at jeg trodde jeg skulle dø av sykdom. så han viste ingen ting. eneste tegnet som var synlig for han var at jeg var mye trøtt og la meg tidlig og aldri var uthvilt. men selv ikke det viste jeg så godt.

og det tok meg flere mnd etter at jeg hadde erkjent for meg selv at dette var en depresjon før jeg fortalte dette til noen. og det tok enda lenger tid før jeg turte og innrømme for andre at jeg hadde det tøft og at jeg gikk til psykolog for behandling. klart da familien fikk hvite det ble de jo veldig bekymret og veldig lei seg for at de ikke hadde sett eller tolket signalene.

men jeg har altid vert hun blide og hyggelige som smiler selv til fremmede. og det var tøft men det var min fasade. det tok meg noen år før det å smile endelig føltes som naturlig igjen som mitt smil som noe som kom fordi jeg hadde lyst og forde jeg følte at det var noe å smile for.

nei denne siden er ikke skyldig i at hun hi skriver om forsøkte selvmord men de er ikke uskyldige heller. vi bør alle ha i bakhodet at vi ikke vet hvem som leser det vi skriver og hvordan våre ord kan påvirke for det holder at en person skriver noe så jævlig som: du fortjener ikke å leve du burde dø eller lignende når du er nede for telling. det kan være nok til å tro at de har rett. mens varmende ord som: dette høres ikke greit ut dette må du snakke med noen om din partner eller en lege eller noe. kan faktisk bikke det den andre veien. kansje så langt at vedkommende tar i ber om hjelp på riktig sted.

tenk dere at dette var din søster eller en veninne som personlig betrodde deg det samme som denne damen skrev her om vonde tanker. ville du svart henne med trusler og hån? eller ville du tatt dette på alvår?

jeg ville tatt dette på allvor og det bør vi vel også gjøre på et nett forum selv om vi ikke kjenner vedkommende så kan vi strekke ut en hjelpende hånd og gi noen trøstende ord.

til hi jeg håper at din søster får den hjelpen hun trenger og at du ikkeleser alt det tullet mange har skrevet her. ta til det de gode ordene og glem de negative.

du er tøff som fortalte dette i en slik tid hvor dere har det tøft. din søster kommer til å skinne igjen men nå må dere rundt skinne for henne slik at hun får lyset og varmen fra dere. gleden kommer tilbake men det tar tid.

Skrevet

15.33

jeg vet det er vankelig å ta steget og ta kontakt med psykolog og jeg har erfart at en ikke altid får det med det samme heller her jeg bor er det 6mnd ventetid om ikke du har råd til å betale de som driver privat og ikke får stønadder. det hadde ikke jeg.

jeg håper at du tar kontakt med en psykolog men vet det er skummelt likevel vil jeg si deg at det hjelper og ting blit både lettere og værre en periode. men første steg er gjerne fastlegen men dette vet du.

8 år er lang tid men du må ikke tro du trenger å være alene om dette jeg syntes du var modig som skrev dette.

håper at ting blir bedre for deg fremover uansett hvilken vei du velger og jeg håper at din famile er rundt deg og støtter om det da jeg selv har erfart hvor vankelig ting blir når ikke de vil forstå.

er ikke så fan av cyber kosing og klemming men ønsker deg en bedre fremtid.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er nok mere som 11.46 sier, dersom vedkommende er syk eller i en svekka tilstand fra før, betyr "alle" utsagn en hel masse.

Det er umulig å vite hvem som er på et vippepunkt og hva som kan slå hit eller dit, men å si til noen, på nett eller et annet sted, "ungen din har det bedre med en død mor" er vanvittig uansett hvem som sier det og hvem det sies til.

Når det er sagt: Jeg har også et familiemedlem med en psykisk sykdom. Han mener selv han er manisk-depressiv, men har aldri bedt legen om utredning eller en skikkelig diagnostisering. Han var som den søsteren HI skildret, stadig mer inneslutta og annerledes i en lang periode, og endte også med selvdestruktiv atferd.

Forskjellen er vel den at "alle" rundt ham, i alle fall vi i familien og de nære vennene, så og erkjente at dette var noe sykelig. Å søke samvær med folk på nett i stedet for å oppsøke mennesker in real life er et symptom, ikke en årsak når det gjelder de fleste psykiske lidelser. Man blir ikke syk fordi man har hele sitt sosiale liv på nett, men det kan hende man allerede er syk når man til slutt bare har nettet som sosialt forum.

Jeg håper det går an å se forskjellen i disse grenseoppgangene. Han jeg beskriver var ikke på et mammaforum, i stedet har han i lange perioder begravd seg i politisk debatt om Gaza og whatnot, og posta 40-50 ulike innlegg på facebook i løpet av hver våkenatt osv.

Det ville ikke falle meg inn å si at nett-debattantene som krangler med ham om situasjonen i Midt-Østen sparker ham mens han ligger nede. Jo, han er opprørt og nesten hysterisk i noen av de tingene han legger ut, og det berører ham åpenbart sterkt når folk kan få seg til å si det ene eller det andre som er motsatt av hans egne meninger. Men jeg som står utenfor ser at det er SYKDOMMEN som gjør ham opprørt og lett bevegelig - nettdebatten er bare et sted å få disse følelsene ut.

Han bruker tida der, med skyggemenneskene, fordi det er fort gjort å få svar og dermed "belønnes" aktiviteten hele tida, det er et slags "samvær" i det, og det stimulerer det han trenger å ruske opp i, nemlig følelseslivet.

Men hva legger han vekt på, og hva er farlig? Han leser "dypere mening" inn i hvert minste komma når han er veldig dårlig, og har bl a sletta meg som FB-venn flere ganger. Den ene gangen fordi jeg så at han posta ting hvert 5.minutt da klokka var 0500 på natta, og han hadde drevet med det siden midnatt, da skrev jeg "gå og legg deg nå" til ham. I hans sykelige blikk var det hånlig, nedlatende og fiendtlig - fra mitt ståsted var det nøytralt, og nesten en påkrevd kommentar. For ham var det noe som brakte ham over "vippepunktet", og han skrev ikke annet enn sjikane til meg i 3 måneder.

På andre tider og i andre faser av sykdommen tar han ikke inn noe som helst av det andre skriver, sier eller mener.

Poenget mitt er det at nettet ikke gir folk barselpsykose eller manio-depressivitet. Men nettet er et negativt sted å oppholde seg dersom man feiler noe i den retningen. Miljøet rundt vedkommende, i den virkelige verden, er de eneste som faktisk kan GJØRE noe for den det gjelder. De ser annet enn bokstavene, og kan ta kontakt ansikt til ansikt.

Skrevet

Det er aldri noen sin feil at et menneske prøver å ta livet sitt.

Håper det går bra med henne, og at hun får den hjelpen hun trenger.

Skrevet

Internett er ikke for svake sjeler,- uansett.

Man skal ikke bruke internett hverken som dagbok, lete etter sykdommer eller hvordan selv kurere seg for plager. Man er aldri garantert at den man treffer på, eller det man leser er ment for og hjelpe eller skade,- og det man legger igjen på nettet vil være der for evig og alltid. Det være seg private bilder, tanker eller ideer.

Desverre,- eller heldigvis, alt etter som, er internett åpent for alle, myndig eller ikke, psyksik sterk eller ikke,- og det kan brukes og misbrukes av absolutt alle sammen.

Som ellers i samfunnet, finnes det visse regler,- også på netten, som er lette og bryte og som skaper problem for noen få. Og skylde BIM/DIB damer for å gitt din søster "dyttet",- bli som og skylde på internett. Og diskusjonen blir heller om vi bør stenge det av (hele internett altså) og legge det ned, for og beskytte de som trengs og beskyttes fra seg selv, og holde unna/beskytte samfunnet fra personer som bruker det til og skade andre. Husk at en gang i tiden var det popmusikk som fikk folk til å begå hor og andre lovbrudd, og man forbød det til og med, nå er det internett som både gleder og skader...Man kan ikke stoppe et stort sett positivt fremskritt fordi noen misbruker det og andre lar seg misbruke,- for å si det sånn..

Selvsagt er det tragisk, men samfunnet og internett har fungert på den måten det gjør i dag (frie diskusjonsforum) i mange, mange år,- og begynne og ta opp kampen mot disse (et av disse ) nå er vel dødfødt. De som TRENGER en slik skjennepreken og oppvåkning som HI sitt innlegg er, leser den uansett ikke,- de bryr seg iallefall ikke om den, de som forsvarer Dib/Bim, er vel de som vet at nettet er kun for underholdning, ikke for og få hjelp til ALVORLIGE problem,- heller ikke gode tips og råd....Også har vi de som bruker nettet og særlig ulike forum aktivt for å løse alle sine problem,- fra små ting som og fjerne rødvinsflekker fra jeans til og få tips og råd for å bli kvitt psykoser...For å sette det på spissen....

Gjest Antarctica
Skrevet

Tror 14.12 har mye rett i dette. Å være syk er hardt nok uansett, og samfunnet rundt oss er ikke tilpassa de mest sårbare individene. Internett enda mindre enn andre arenaer, nettopp fordi kotymen og filtrene er annerledes.

Er man syk, trenger man levende mennesker rundt seg som kan hjelpe på ordentlig. Dessverre har mange psykiske diagnoser den "bivirkningen" at pasienten selv skjermer seg fra ekte kontakt og heller søker trøst på en skjerm.

Skrevet

Jeg blir helt knust når jeg leser historien til denne søsteren, men det som gjør mest vondt er å lese mangen av kommentarene som er kommet til innlegget.

Er det virkelig ingen som forstår hva denne søsteren prøver å oppnå med å skrive dette?

VI HAR ALLE ET ANSVAR NÅR SKRIVER TIL ANDRE MENNESKER INNE PÅ FORUM!

VI HAR ANSVAR FOR DET VI SKRIVER SELV OM VI KAN GJEMME OSS BAK ANONYM KNAPPEN!

VI VET ALDRI HVEM SOM SITTER PÅ ANDRE SIDEN, VI VET INGENTING OM DEM!

Det finnes mange råtne mennesker der ute som bare er ute etter å gjøre livet råttent for dem rundt seg, det er lett å finne de innpå slike forum.

MEN IKKE LA DE ØDELEGGE FOR ALLE, RAPPORTER STYGGE INNLEGG, GI BESKJED AT VI IKKE ØNSKER ONDSKAPEN DERES HER INNE.

Ingen skal måtte oppleve det dette stakkars menneske fikk til svar, tenk å være så hjerteløs. Råttent gjort er det, å være så stygg mot et annet menneske.

Jeg håper folk tenker seg om før de svarer andre, og at BIM tar mer ansvar for at det skal være et seriøst nettsted folk kan komme med seriøse spørsmål og få seriøse svar.

Og til søsteren til sola, jeg ønsker dere alt godt videre, håper fremtiden bringer glede og godhet.

Skrevet

Huff, nå ble jeg lei meg!

Har mange ganger svart litt kvast her inne, men da hvis noen har vært kvasse med meg.

Kunne aldri falle meg inn å skrive noe om søsteren din som noen tydeligvis har gjort til henne:(

Det er viktig å huske på at man skal være forsiktig her inne, og aldri skrive noe om at de håper noen dør osv..det er faktisk helt forferdelig!

Man må huske på at kanskje noen av dem som skriver her inne er veldig langt nede, mye lengre nede enn folk tror, og da kan faktisk en komentar gjøre forsjellen at personen går helt ned i kjelleren og kanskje gjør noe så drastisk som det din søster gjorde...

Helt klart at din søster har hatt store problemer og vært svært syk nå dette sjedde, men kan faktisk tro det at noen av komenterene hun fikk her inne kan ha gjort at det tippet over for henne, og det er jo bare tragisk!

vet ikke hvilken innlegg dette er snakk om, men det er helt klart noen her inne som skriver mye stygt:(

Skrevet

dette er en tankevekker, av mye man leser her inne er det mange kommentarer som er rett skammelige og mange som bør vaske munnen sin, dette er jo ett sted man skal kunne søke råd og støtte fra andre, og om man ikke vil gå ut med navn så er det helt lov jo, uansett hva man spørr om..

sender varme tanker til din søster <3 måtte lillegutten kvile ifred...

Skrevet

Etter å ha lest svarene på både dette innlegg og den tråden jeg selv stertet (Dere sparket...), kan jeg bare konstatere at enkelte mennesker mangler helt forståelse og empati: De skal absolutt være stygge mot andre, uansett konsekvensene.

Det er på tide at de av oss som mener at nok er nok tar ansvar og klikker på "Klag på innlegg". Heller et trykk for mye enn et trykk for litt.

Det er vårt ansvar om noen blir dårlig behandlet! Eller er det ikke det?...

Skrevet

Jeg skjønner det ikke ,det er så mange her inne som liker å være ekkel å si stygge å sårende ting til andre!

har selv opplevd det her inne. det er nok synes jeg! har ikke enkelte mennesker empati å medfølelse for andre?

satt å gråt da jeg leste dette innlegget jeg...

SE hva som kan skje, tenk igjennom ting 2 ganger før dere skriver noe som kan såre andre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...