Gå til innhold

Dere sparket henne mens hun lå nede


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å lage meg en profil og skrive dette her inne lenge. Men jeg har ikke turt, for jeg har ikke visst hvordan jeg skulle ordlegge meg riktig for å få frem buskapet.

Jeg har ikke vært på dette forumet før. Men det har min søster. Mye. Hun meldte seg inn så fort de bestemte seg for å bli gravide. Min alltid blide solstråle av en søster. Høyt utdannet, med store mål og bein i nesa. Omsorgsfull og empatisk.Morsom og fantastisk. Et slikt menneske som alle rundt tenker de er glade de har i livet sitt.En slik søster man bare kan forestille seg. Vi har kalt henne bare sola, helt fra hun var liten. Det visste dere ikke.

 

Utdanningen var på plass. Drømmejobben var på plass. Drømmehuset hadde de endelig reist, på dem tomta som både jeg og henne og resten av vennene våre drømte om at vi skulle bygge hus på da vi var små. Hun hadde giftet seg med ham hun hadde elsket siden hun var 17. De var lykkelige og de øsnket seg et barn.

 

Hun meldte seg inn her, det skulle hun andri ha gjort. Hun holdt seg her inne i nesten et år mens de prøvde, og da spiren endelig satt, etter to sa. Så var lykken fullkommen. Eller så trodde vi.

 

Ettersom svangerskapsukene snirklet seg avgårde merket vi at det var noe med henne. Vi tenkte hun var sliten. Hun var plaget med kvalme og bekken og vi trodde hun var sliten.

 

Hun sa aldri noe til noen. Hun sa aldri noe da ting plutselig begynte å føles vanskelig, tyngre. Hun sa ikke noe når hun ikke så positivt på fremtiden lengre. Hun sa ikke noe når hun ikke lenger kom seg opp av sengen fordi hun ikke så poenget. Hun sa bare at hun hadde problemer med bekkenet.

 

Hun sa ikke noe om følelsene side til jordmor eller lege, fordi hun hadde lest skrekkhistorier på BIM om leger og jordmødre som tilkalte barnevernet. Og barneværnet som hun alltid hadde sett på som en pålitelig ressurs, ble av historiene her inne skremmende.

 

Hun var deprimert og hun var paranoid. Hun trodde ikke hun kom til å være en god mor for barnet sitt, hun trodde hun kom til å gjøre noe feil, en stor feil. Skade det. Hun mente plutselig at verden var et for vondt sted å oppdra barn i. Hun ville beskytte barnet sitt.

 

Hun sa ikke noe. Hun sa heller ikke noe da løsningen begynte å bli klarere for henne. Å ta sitt eget liv. Beskytte barnet sitt på den måten.

 

Hun sa ikke noe, og hun var i ferd med å gå i psykose.

 

Det hun gjorde, var å gå her inn på BIM, for første gang skulle hun prøve å si noe. Her var hun anonym. Kanskje ville NOEN hjelpe henne. For hun ville egentlig ikke dø, hun ville bli frisk, men hun visste ikke hvordan.

 

For første gang sa hun noe - til dere.

 

Og hva gjorde dere? Sablet henne ned. "Hvorfor ble du i det heletatt gravid når du har de problemene du har", "egoist", "svekling", "Håper barnevernet kommer og tar deg"

 

Og til slutt, innlegget som var akkurat det hun trengte, akkurat det innlegget som fikk henne til å vippe over kanten. Den siste dråpen

 

"Bare gjør det, ungen får det bedre død enn hos en sånn som deg"

 

Like etterpå svelget hun et uttal piller.

 

Hun lå nede for telling, og dere bare fortsatte å sparke og sparke og sparke.

 

Sola overlevde, gutten hun hadde i magen gjorde det ikke. Og selv om hun lever, så lever hun ikke allikevel. Hun er ikke sola lenger.

 

 

Jeg skriver ikke dette innlegget for å rette en pekefinger mot noen. Jeg skriver fordi jeg håper jeg kan få dere til å tenke dere litt om. Det er mye skøy inne på dette forumet har jeg forstått. De fleste syns kanskje det er morsomt. Noen blir provoserte, noen blir sure. Men, så er det noen få her inne, som ikke tåler det. Noen som.... ja, jeg vil bare at dere skal tenke dere litt om, tenk litt på hvem avsenderen til den skråe kommentaren du tenker å sende avgårde. Er det noen som tåler det? Eller er det noens sol, som har blitt syk.

 

takk for at du leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at du skrev dette! Alle disse ordene er noe jeg har ønsket å si lenge... Håper søsteren din blir den sola hun en gang var.. En gang.. Huff!Trist lesning, men jammen godt skrevet likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du dette med oss. Forferdelig trist å lese... Mange her inne har nok godt av å høre at ord faktisk får konsekvenser... Håper sola kommer til seg selv og får opp troen på seg selv igjen. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint skrevet og absolutt en tankevekker, meeeeeeeeeeeeen man går ikke inn på et nettforum og søker hjelp om man er suicidal, hva er kødd og hva er virkelighet her inne, på nett generelt?? Blir jo hele tiden i media mint på at denne siden er mest svada..

 

Er vel familie, venner og samboer sin jobb og se hvordan det står til med seg og sine, ikke legg skylden over på oss her inne, det er å gå for langt!

 

Er bare å lese innleggene her inn på anonymforum det, så finner man jo ut at mange ikke har evnen til å tenke slevstendig, stole på seg selv og ikke minst gi råd til andre mennesker.

 

Der har vi nettverk, kollegaer, familie og venner og samboer sin oppgave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror egentlig ikke på dette for fem flate øre, noe av det dummeste jeg har lest, men hvis det er tilfellet så er det slettes ikke et forum og dets brukere sin feil at søsteren din var suicidal og forsøkte å ta sitt eget liv, og da endte opp med å ta livet til babyen også.

 

Dummeste jeg har hørt. Folk må få lov til å diskutere og komme med opplevelser (om barnevern, fødsel, overgrep, kjærlighet, sorg osv.), uten at de til stadighet må tenke; "kanskje det er noen her som blir nedbrutt av å lese mine erfaringer, og for alt jeg vet kan de jo da hende at vedkommende forsøker å ta livet sitt".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle skylden for hva som skjedde, for at vi ikke så det eller ikke ville se det. Jeg tror ikke forumet her inne er å kjent, jeg hadde i alle fall aldri hørt om det.

 

"man går ikke inn her hvis man er...." Jo, historien min viser jo nettopp at det gjør man. Det gjorde i alle fall hun.

 

Og spørsmålet blir da: tør dere gamble på at hun er den eneste?

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en person som føler seg truffet..

Det HI skriver om, er rett og slett at det er altfor mye hetsing av folk her inne. Nesten uansett hva man skriver om, får man dritt slengt etter seg. Det kan folk spare seg for..

 

Skal ikke dette være et sted hvor man kan få råd og oppmuntring, både i tiden før, under og etter graviditet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke link til tråden der hun skrev, for den ble slettet.

 

Men jeg har tilgangen på eposten som webmaster sendte til adressen hennes der det står svart på kvitt at "Hun ikke fikk lov å snakke om slike ting som selvmord her inne på BIM/DIM og at tråden derfor var slettet"

Jeg var den første som leste den eposten, for jeg var nemlig den som fikk oppgaven å kikke på PCen hennes da hun lå på sykehuset og svevde mellom liv og død, og vi i familien var på desperat let etter svar på det som hadde skjedd.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HÅPER mange her føler seg truffet!!!

Kjempebra skrevet.Dette er virkelig ikke plassen for sarte sjeler, og det er virkelig synd at forumet bare er for de "tøffe",de som ikke nøler med å trampe på andres følelser.

 

Håper søsteren din kommer seg opp igjen og blir den sola hun har vært:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke truffet av dette for jeg svarer konsekvent aldri på selvmordtråder (har en mor som tok selvmord), men dette høres VELDIG søkt ut og jeg tror ikke helt på denne historien.

Du har sikkert ment det som en tankevekker,prisverdig nok, men at historien er sann, virkelig og at du søster har fortalt deg dette tror jeg ingenting på for jeg tror at denne lille historien er fri fantasi fra en som har sett seg lei på det hun mener er drittkasting her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var fryktelig trist lesning. Ble helt kald inni meg. Da jeg ble gravid fikk jeg beskjed om å holde meg unna dette forumet av jordmor, jeg er ikke syk, men hun rådet alle gravide til dette. Det er noe av det smarteste jeg har gjort. Hadde ikke orket å være gravid her inne.

Jeg leste en gang en tråd som omhandler det som HI skriver, men vet ikke om det er den som HI refererer til. Blir mange ganger rystet her inne over hva folk får seg til å svare. Håper virkelig din søster blir frisk og har mulighet til å bli gravid igjen.

Håper dette er en tankevekker til alle som bare slenger ut av seg stygge svar i tide og utide!

Klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ufattelig trist å lese.

 

Det er en ganske sterk oppvekker dette, å se hvordan noe så enkelt som noen ord kan bryte noen ned.

 

Det er desverre ikke alle her i verden som har begrensninger på hva dem sier til andre, men jeg håper at din søster en dag vil bli bra igjen og at hun vil kunne være sterk nok til å stå imot om noen sier noe stygt.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff dette var trist lesing:( Men så bra at du skrev d så kanskje noen tenker seg om en ekstra gang før de skriver ting og tang. Jeg er til tider sjokkert over hva folk skriver til andre her! Som om anonymforum er en søppelbøtte hvis de selv ikke føler seg bra og lar det gå ut over andre. Det er rett og slett mobbing. Tror folk må bli flinkere til å klage på innlegg så kanskje vi kan få bort de verste mobberne.,

 

Håper mange leser dette slik at det holder seg oppe på siden.

 

Ønsker din søster lykke til videre i livet og håper hun får det bedre med seg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives så mange tåpelige svar her innimellom,så at noen har skrevet slike ting skulle ikke forundre meg. Synd at noen tar det så personlig, men så er det jo slik at mange faktisk spør om råd her inne. På tide at folk begynner å tenke seg litt om før de slenger med leppa. Helt ok at det er et diskusjonsforum og at man sier det man vil, men et sted går vel grensa?!

Godt det gikk bra med denne jenten, men synd at det gikk så langt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke det døyt på! Hadde du virkelig vært så seriøs som du prøver å fremstå som, hadde du ikke postet det på anonym, og hvertfall ikke signert uten nick.

Hvordan vet du alt dette, om hun ikke sa noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du tror på har ingenting å si 08.08. Det vi bør ta lærdom av er at uansett hvilke problemer folk legger ut om her så får vi la være å svare stygt. Jeg så tråden som ei skriver om oppi her og da var det noen som skulle ta selvmord og ei som svarte: bare gjør det!!: Uansett bør vi holde oss for gode til å svare slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på noen foreldremøter i det siste. På et møte fikk vi vite at det var oppstått en "ukultur" i gruppen. Barna var mer fokuserte på seg og sitt og hun som var ansvarlig for gruppen av barn var faktisk litt bekymret.

 

Hun var også i tvil om hun skulle fortelle foreldregruppen dette i frykt for hvordan vi ville reagere. Fra hennes side var det ikke ment som et angrep. Kun en observasjon.

 

Barna har begynt å danne greupper og det har oppstått en kultur som rett og slett er ubehagelig for de svakeste elevene.

 

Så ble det stille i foreldregruppen. Til en mor sa dette: Jeg blir litt provosert av deg at du sier dette for jeg kjenner ikke mitt barn igjen i dette. Om guppen har et problem så er du den ansvarlige her osv. Budskapet til moren var i alle fall tydelig: Dette tar jeg ikke til meg.

 

Flere av foreldrene var enige med første mor og det ble en uggen stemning i rommet. Til en far hevet hånden for å si noe. Denne faren er psykolog: jeg synes observasjonen din er interessant jeg. Jeg synes vi skal ta dette til oss og se på hva vi som foreldre kan gjøre for å forbedre miljøet.

 

Flere av oss var enige med denne faren. Også jeg.

 

Det er veldig enkelt å si at et problem ikke finnes når det kommer opp. Men man kan ta ting til seg og se om det finnes muligheter til forandring.

 

Også denne saken som er forferdelig trist..... den kan godt være sann...eller kanskje ikke. Uansett så er det en ukultur her inne som ikke ligner grisen. De som føler skoen trykker gjør noe med det. De som føler seg perfekt i forhold til dette gjør ikke noe.

 

Selv ga dette meg en tankevekker.

 

Jeg tror på denne historien. Sender deg som søster varme tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig leit hvis dette er sant. Men skylde på et internet forum? Skjønner at dere i familien trenger noe å skylde på, men hallo?

Skylde på et svadaforum er nok bare en grunn til å skyve bort det virkelige problemet, kanskje alle SA'ene og lang prøvetid rett og slett ble for mye?

Dere skulle virkelig ha grepet fatt i henne hvis dere så utviklingen hennes.

 

Håper hun kommer seg, finner roten til problemet og skinner på dere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal 08.46 skamme seg? Det er vesentlig mer saklig å spøøre familien hvor de var mens dette stakkars mennesket ble sykere og sykere enn å heve en pekefinger på et anonymt nettforum. Hvor var mannen? Foreldre? Søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...