Gå til innhold

Er det flere som strikker mens dere venter på å bli gravide? :o)


Babysyk85

Anbefalte innlegg

Takk! Jeg har ikke fått sett på den linken enda, men skal prøve å få sydd sammen i dag .)

 

Det er jo ikke sikkert at den kommentaren om Drops stemmer da, men det er vel ikke så rart om de snapper opp litt her og der!

 

Om du vil prøve på en sommerbaby så er det jo uansett ikke noe hast enda :)

 

Vi skal være hjemme i påsken. Vi skal jobbe litt begge to, så det passer best sånn. Satser i stedet på å få til noen turer i nærområdet, besøke litt familie og så håper jeg det blir vær til å grille litt i fjæra! Du skulle vel dra i dag så det kan hende du ikke er inne her lenger - men du får uansett ha god påske! Hva var det dere skulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til med sammensying da! :-) Går nok bra!

 

Så heldig dere er som bor ved sjøen.

 

Er inne en liten stund til. Jobber idag :/ Vi skal på hytta på fjellet. Blir jo ikke akkurat en snøfylt påske, men håper på sol og fint vær!

 

God påske til deg også! O god strikking. Jeg har tatt med meg vesten min, håper jeg kommer et godt stykke på vei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei jenter!

Da har vi kommet tilbake fra påskeferie, Har hatt det veldig fint. Fikk stått på slalom en dag, før det ble alt for bløtt!! Nydelig vær har det også vært! Håper jeg har fått litt farge i ansiktet. Jeg har kost meg med kjæresten uten alt for mye lesing.

 

Håper dere andre har hatt det like bra!?

 

Har fått strikket endel også. Er ferdig med bakstykket på vesten :) Hei hvor det går! Hehe. Gikk ganske fort når jeg kom inn i mønsteret og ikke trengte å tenke!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen strikkejenter!

 

Nå er det lenge siden jeg har vært innom her... Har ikke blitt så mye tid til bim eller strikking i det siste. Eller dvs de siste ukene før påsken. Har hatt mye å gjøre med jobben, og når jeg har kommet hjem har jeg lagt på sofaen som et slakt, og ikke beveget meg mellom middag og sovetid. hehe.... Håper energien snart kommer tilbake. Kom meg nå ut på en lang skitur i påsken, men snømengden var jo ikke så mye å rope hurra for, selv om vi var på Hardangervidda.. Men solen har vært fremme hver dag, så jeg har jo ingenting å klage over sånn sett. Hvor var dere på påskeferie, Babysyk??

 

Ble litt strikking på meg i påsken også. Kommet litt videre på teppet mitt, og jeg har laget 3 pannebånd (1 strikket og 2 heklet) mens vi var på hytten. Er litt stolt, for jeg lærte minstesøsteren min å strikke mens vi var der. Hun er blitt en racer, og har satt i gang med et Mor Signe teppe hun også. =) OG endelig har familiene våre fått vite om rusket. Som jeg sa tidligere, så har mamma vært sikker på at jeg har vært gravid en stund, og nå fikk hun jo bekreftet det ;) Hun fikk enda mer mistanke da jeg kom på hytten i tights og tunika, og da hun fant meg sovende på sofaen en ettermiddag, var hun helt sikker.

 

Så flinke dere har vært å produsere innlegg og strikketøy her inne! Jeg har vært en slappfisk i det siste, så strikking har ikke vært prioritert. Må komme i gang snart, for jeg har en del prosjekter som skal være ferdig i løpet av sommeren... Holder fortsatt på med vottene til min bror sin sambo, spiralsokker til min søster sin sambo, skal lage sokker til en venninnes baby som kommer om 4 uker ca, leggiser til en venninne som har bursdag i juni, og kjole til en annen venninnes baby som kommer i august. Pluss at jeg egentlig har lyst å lage monsterbukse til nevøen min som blir 2 i august... PUH! Jaja.... vet hva jeg har å gjøre en stund fremover ja ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Så hyggelig at dere er tilbake! Vi har vært hjemme hele påska og bare kost oss. Har fått litt sol her også og det har vært deilig. Det har blitt lite strikking på meg i det siste, har ikke en gang fått sydd sammen babysokkene jeg strikket før påske. Men det har jeg nok bare godt av :) Har i stedet kommet litt i gang med trening igjen, etter en lang og lat vinter... Latskapen har desverre ført til noen ekstra kilo, men nå er motivasjonen endelig tilbake til å gjøre noe med det. Det har nok kroppen godt av på så mange vis!

 

Men, jeg har såvidt fått strikket litt da: Husker dere at jeg viste frem denne http://www.torafrosethdesign.no/Kjaerlighetpaapinne.html? Jeg har begynt å strikke den i hvit lanett, og den virker foreløpig veldig morsom å strikke - og uten mye montering. Barselgave til en venninne som skal ha en liten jente på slutten av sommeren.

 

Skal si du har planene klare Lollo!?? Men det er morsomt å strikke til andre også da :) Også moro at mammaen din hadde avslørt deg! Hyggelig at dere slipper å lure andre lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre fra deg Lollo! Vi var i Gudbrandsdalen. Stod på slalom i Kvitfjell, der var det litt snø, ganske slapp våt snø men. Rundt hytta var det helt bart, bare noen snøhauger igjen. Nesten litt pinse-følelse! Du har en lang lite med prosjekter ser jeg!! Morsomt å lage gaver til andre :) Husker ikke helt hvordan garnlageret ditt var, men kanskje du kan få kjøpt noe på salg. Er 30% på masse Dropsgarn i hele mai. (Høres nesten ut som jeg jobber for dem, gjør ikke det, bare liker salg :)

 

Frk Hansen, jeg husker den kjolen. Syns den er kjempesøt!! Tenkte jeg skulle høre med deg om du hadde begynt. for jeg har lyst til å strikke den "Lillesøsterkjolen". Ser det er samme garn i de. Jeg tenker å bruke alpakka fra Drops. Men kanskje det hadde vært greit å bruke noe som er superwash? Så blir den kanskje oftere brukt. Tenkte å handle inn når det blir salg på Drops.

 

I bilen på vei hjem fra hytta tok jeg en "babyprat" med kjæresten. Hadde egentlig lovet meg selv å ikke mase, men det gikk visst ikke. Han sa ikke så mye om det, prøvde mest å bare le det bort, og det gjør meg utrolig sur og skuffet. Men etter litt kom det fram at han ikke var klar på lenge. At kanskje kanskje han var klar til høsten, men det måtte jeg se på ekstra bonus. Tolker det som at da blir han ikke klar! Han sa som "trøst" at han ville ha barn før han vært ferdig å studere, men jeg vet ikke om jeg kan stole på det, for han endrer mening hele tiden. Mest av alt ble jeg skuffet for at han ikke har fortalt meg hva han tenker!! Så nå kan jeg trygt melde meg inn i "Når mannen ikke er klar". Men kommer til å fortsette strikkingen da :)

Litt utblåsing fra meg, unnskyld for det assa!

 

MaMi og Zassy, hvordan er det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en skjønn kjole du holder på med, frk hansen! Har sett litt på "lillesøsterkjolen" jeg også, men den kommer langt bak i rekken av mine prosjekter nå. ;-) Ojoj... salg på drops liker vi! Jeg har en del garn, men ikke til alt jeg skal lage. Så det blir nok handling på salg for min del. Supert at du reklamerer, Babysyk!

 

Så flink du er som har kommet i gang med trening igjen, frk. Hansen! Jeg har lyst å begynne på treningen igjen, men har ikke hatt overskudd enda. Gleder meg til den dagen jeg klarer å kaste meg en runde på spinningsykkelen. Var på en pilatestime for et par uker siden, men det endte med kink i nakken, så det har ikke blitt mer etter det...

 

Ja, det var godt å endelig slippe å lyge til familien, og finne på dårlige unnskyldninger på alt mulig. Høres litt ut som om det var likt føre i Gudbrandsdalen som på Haugastøl/Geilo. Fint lite snø rundt hytten. Tror aldri jeg har sett så lite snø der noen gang.

 

Så kjipt at kjæresten din ikke er klar enda, Babysyk. Vet åssn det er. Jeg brukte laaaang tid på å få mannen min med på prøvingen. Var klar for barn i over 2 år før jeg endelig fikk han med meg. Han var egentlig ikke helt klar selv etter at jeg hadde sluttet på pillen, og det tok et par måneder med prøving før han var med på ideen. Han kommer nok til å bli klar snart, du får bare gi han litt tid. Håper det ikke er så lenge til det er din tur også =) Utblåsninger er forresten helt lov. Hvor ellers skal man ta de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter og vel overstått påske...

 

Hatt en snøfattig påske jeg også. Vi har vært oppe på Nordseter i Lillehammer. Var veldig godt å komme seg bort og ut i frisk luft. Fikk noen turer på mine nye ski før føret sa stopp :o) For første gang måtte vi gå fra hytta til bilen med alt utstyret på ryggen og bære skiene. 6 km.. er mektig imponert over de to på 4 og 5 år som gikk hele veien og bar sin egen lille sekk ;o)

 

La igjen alle skolebøker hjemme, og lurt var det. Hadde ikke fått lest noe der, alt for mange mennesker på liten plass til å få studiero.. Fikk strikket de fabel sokkene til meg selv da. Ble kjempefine om jeg får si det selv. Nå skal jeg igang og strikke en liten bukse til mitt kommende tantebarn.. :o) Er en drops bukse, har ikke linken akkurat nå, men tror jeg har lagt den ut tidligere.

 

Nå er det siste innspurten på skolearbeidet. Bare noen få uker igjen, så jeg får bare bite tenna sammen og stå på.. :o)

 

Vi har fortsatt ikke bestemt oss hva vi gjør videre, om vi går igang med prøving igjen til sommeren. Foreløpig holder vi oss til "sikre perioder", så langt vi klarer. Kroppen har stabilisert seg ganske bra etter MA'en i februar, så jeg vet omtrent hvor i syklus jeg er hele tiden.

 

Lykke til med prøving, overtaling av mannen, og svangerskap.

 

Klem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo helt å kommentere hvor flink du er som har begynt å trene Frk Hansen. Hva trener du? Jeg burde absolutt også begynt, men klarer aldri å motivere meg til å begynne på ordentlig.

 

Hvordan holdt du ut ventingen Lollo? Skjønner ikke hvordan alle jenter klarer det! Og det teite er at han noen ganger virker klar og sier han har lyst på baby. Tror at hvis jeg bare hadde blitt gravid, så hadde han bare blitt kjempeglad!! Takk for oppmuntring etter utblåsing. Det er vel lurere å ta det ut her enn på han, for det gjør vel bare vondt værre!!

 

MaMi, vi holder oss også til sikre perioder, og hoppe av i svingen. Min syklus er ikke helt stabil enda, så hvor sikkert det er vet jeg ikke. Men jeg håper jo på en liten bom jeg da :) Skjønner godt at dere ikke vet helt enda!

Godt å høre at du ikke leste på hytta, men bare koblet helt av fra skole. Håper du har ny energi til å ta fatt på siste del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Her var det skjedd masse :) Høres ut som dere alle har hatt en fin påske - tross lite snø. Godt å høre :)

 

Jeg er jo en stor lanett-fan, Babysyk, og synes det garnet fungerer veldig godt så langt. Det virker som jeg treffer sånn noenlunde på strikkefastheten. Jeg har prøvd å finne det garnet som står i oppskriften, men har ikke funnet det. Nettsiden til produsenten var helt merkelig, og jeg har ikke funnet det noe annet sted heller. Alpakka blir så slaskete når jeg strikker det, men ser jo at veldig mange er glade i det garnet. Men så er det superwash-argumentet, da. Jeg har også lyst til å strikke lillesøsterkjolen med tid og stunder, synes den er veldig søt :)

 

Skjønner at du synes babypraten var kjip, Babysyk. Men det er jo nettopp slike utblåsninger slike forum som dette er til - så bare kom med det!

 

MaMI - lurt at du la igjen bøkene hjemme. Du hadde sikkert godt av en ordentlig ferie nå, og forhåpentligvis blir det lettere å sette i gang med innspurten nå. Nå er det vel ikke lang tid igjen av studieåret?!

 

Takk for treningsskryt! Nå må jeg vel trene litt mer før jeg kan si at jeg har kommet i gang, men men :) Har vært travelt både i går og i dag, men i morgen er det ny runde! Går for jogging. Kan være både tungt og kjedelig, men synes det er den absolutt mest effektive treningsformen og at jeg lett ser/kjenner resultater. Håper jeg gjør det denne gangen også! Det slo meg at det ikke er mange måneder til ferien og at jeg har lyst til å føle meg litt mer vel i bikini enn jeg ville gjort i dag :P

 

Ellers så var det IKMdag her i går, og fortsatt ingen TR. Jeg har jo vært ganske så sikker på at vi ikke traff denne gangen, og usikker på om jeg i det hele tatt har hatt EL denne perioden. Har ikke hatt et eneste symptom denne perioden heller. Men jeg må innrømme at jeg har et bittelite håp nå, selv om jeg prøver å holde nede... TR har jo vært ganske ustabil siden i høst, og jeg tror syklusen har vært opp til 35 dager (33 dager i dag), så jeg har bestemt meg for å ihvertfall ikke teste før på lørdag, og tenker hele tiden at "nå kommer TR..."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at jeg kan ta utblåsningene her. Føler bare jeg rykker bakover og bakover i "køen" - Vi kommer jo lenger og lenger unna babyprøving føles det som!

 

Mulig jeg kjøper lanett jeg også da. Har aldri prøvd det før jeg. Du får gi rapport når du har strikket ferdig, så jeg vet om det ble bra eller ikke. Kom forresten over en blogg for noen dager siden: http://pingpongsverden.blogspot.com/ Syns den var litt morsom, og så tenkte jeg på deg, om du skulle fått tvillinger og måtte strikke ett sett til av alt du har laget. Måtte le for meg selv! Spennende med IKM da! Håper virkelig det klaffer! Det kan jo hende det har klaffet selv om du ikke har følelsen! Da blir det vel januarbaby:) Du må oppdatere oss om hvordan det ligger an! Så flink du er som jogger, det liker jeg virkelig ikke! Men skulle absolutt tatt av mange kilo før sommeren jeg også, men jeg rekker ikke å ta av alt før sommeren :(

Fant forresten denne http://www.ravelry.com/patterns/library/rhino-romper Har forelsket meg helt i den! Men har jo aldri strikket ut fra engelsk oppskrift, og jeg grøsser av tanken, såååå vanskelig!

 

Jeg har fått sydd sammen bootiesene. Så en video på Drops og sydde sammen sånn de gjorde det. Ble finere enn jeg har klart før, så jeg ble ganske fornøyd. Men de ble finere på vrangsiden, så neste gang skal jeg sy sammen motsatt vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, da var jeg også tilbake fra påskeferie :) Og jeg har strikket masse i påsken!! Kommet langt på teppet mitt, men måtte stoppe da jeg gikk tom for garn, så det er på vent til jeg får kjøpt inn mere, det blir veldig mykt og fint :) Ellers har jeg strikket en liten selekjole: http://www.pickles.no/snerten-selekjole/ laget den i lilla og blått, ble kjempesøt! Og så har jeg laget en jakke: http://www.pickles.no/lazy-daisy-babyjakke/ kjempemorsomt mønster å strikke de daisyene, og ellers bare rettstrikk så gikk fort og greit, mangler bare å sy i knapper både på kjolen og jakken. Veldig stolt av meg selv, mine første skikkelige plagg liksom, hehe.

 

Ellers da vi var hjemme i påsken fikk vi et kjempefint strikkesett av tanta mi, sånn hel dress, lue, sokker og votter. pluss til sammen 4 par sokker av diverse slekt som har strikket til oss, hehe, kjempemorsomt at så mange har lyst å lage noe til oss og den lille :)

 

Det var et lite referat fra meg ;)

 

Skjønner du begynner å bli lei av å vente Babysyk, men hva sier han da? Kan han ikke sette en dato/måned eller noe, eller sier han bare at han ikke er klar og "venter å ser om han blir det"? Synes han skylder deg å tenke litt mer skikkelig gjennom det og kanskje finne et tidspunkt? Dette er jo noe som tydeligvis er viktig for deg og da fortjener du et mer skikkelig svar spør du meg. Men du, jeg har vært gjennom det selv, en mann som liksom aldri ble klar..men plutselig en dag snudde det, eller, han ble ikke "klar" men fant ut at livet er for kort og at enkelte ting er viktigere enn at alt er perfekt før man prøver..nå skjedde det jo noe drastisk i livet mitt som du vet, og det er jo fælt at slike ting må til, men da fikk han iallefall øynene opp for hva som er viktig, og satset selv om han ikke var helt "klar". Men gjentar igjen jeg at du er jo fortsatt uuuung ;) Håper for din skyld! Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært å strikke i påsken, zazzy!! Den strikkekjolen var bare helt herlig!! =) Kanskje jeg skal lage en sånn en til min venninne som venter i august. Gøy å få hjemmelagede gaver fra familie da.

 

Fant ut at det ikke var vits å presse mannen min, babysyk... Da hadde han nok satt seg enda mer på bakbena. Det første året etter at jeg var klar for baby, hadde jeg bryllupet vårt å planlegge, og jeg ville ikke være gravid da.. Så dermed ordnet det egentlig seg selv det året. Men da vår nevø ble født 1,5 uke etter bryllupet vårt, begynte lengtingen igjen. Og hvertfall da vi plutselig hadde 3 vennepar som ventet barn sommeren 2010... Da måtte jeg begynne å mase litt igjen. Han var egentlig ikke klar da heller, men vi snakket mer og mer om det, selv om vi ikke hadde noen konkrete planer, og tullet med at hvis jeg skulle få baby så måtte han få noe annet. Han ville ha pil og bue. hehe.... så jeg tok ham på ordet i sommer. Da var jeg ferdig med utdannelsen min, og hadde fått jobb (årsvikariat ut juli-11), så jeg kastet pillen og sa til han at han måtte finne seg en bue han ville ha. ;-) Han sa ingenting mot det, så dermed var vi prøvere. En gang for lenge siden sa han at han ville ha barn før han var blitt 30, for han ville ikke være en gammel far... hehe.... nå rekker han det med 1,5-2 mnd.;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal si du har strikket Zazzy! Imponerende! Jeg strikket jo også den Lazy Daisy-jakken, og syntes også den var veldig morsom å strikke :)

 

Gode Babysyk - du er jo så søt mot alle her inne. Tenkte derfor jeg skulle prøve å hjelpe deg litt med oppskriften. Nedenfor følger derfor mitt forsøk på å oversette oppskriften. Jeg har ikke funnet ut hvilke størrelser pinnene er (de står i US størrelse) og har ikke regnet opp fra tommer til cm. Men håper det gjør det litt lettere å prøve seg på oppskriften! Det har gått litt fort underveis, så si i fra om noe er feil/uklart, så kan jeg prøve å forklare! Så du den forresten hos Monstermønster? Hun har nettopp strikket den, så jeg så den hos henne like før jeg leste innlegget ditt her inne. Morsomt.

 

(Åja, TR dukket opp i morges. Men hadde klart å holde forventningene nede, så det går greit. Har bestilt time til legen 10. mai.)

 

---

Størrelser nyfødt (3md, 6 md, 12 md, 18 md)

 

Strikkefasthet: 18 masker på 4 tommer. (Jeg tror 4 tommer tilsvarer 10 cm...)

 

Farge nr. 1: Hovedfargen

Farge nr. 2: Brukes på alle kantene: ribbestrikk til hals, ermer, ben

 

Legg opp 44 (56, 64, 68, 76) masker, bruk farge nr 2. (I mønsteret står det at du skal bruke long tail method – jeg aner ikke hva det er og tipper det går helt fint å legge opp slik du bruker!)

 

Strikk ribbestrikk 2 rette og 2 vrange i 4 (4,4,6,6) runder

 

Neste runde:

Strikk vrang 8 (11,12,13,14) masker, plasser maskemarkør, strikk vrang 8 (8,10,10,12) masker, plasser maskemarkør, strikk vrang 12 (18, 20, 22, 24) masker, plasser maskemarkør, strikk vrang 8 (8,10,10,12) masker, plasser maskemarkør, strikk vrang 8 (11,12,13,14) masker

 

Skuldre:

Du skal nå strikke skuldrene. Du kan strikke alt i farge 1, eller du kan velge å strikke knappebåndet i nakken med farge 2. For å gjøre dette, strikk de første fem maskene i hver runde med farge 2, strikk resten av runden med farge 1. (Tipset får jeg ikke til å oversette)

 

Skift til farge 1. Strikk de to neste rundene for å begynne raglanøkning

 

Runde #1: *Strikk rett til to masker før markøren. Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk en maske rett, flytt over markøren, strikk en maske rett, øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken* Gjenta ** for hver maskemarkør, strikk til enden av pinnen.

 

Runde #2: Strikk alle maskene vrangt

 

På neste runde skal du lage det første knappehullet

Strikk tre masker rett, lag et kast, strikk to masker sammen. *Strikk rett til to masker før markøren. Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk en maske rett, flytt over markøren, strikk en maske rett, øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken* Gjenta ** for hver maskemarkør, strikk til enden av pinnen.

 

Neste runde: Strikk alle maskene vrang

 

Gjenta runde #1 og #2 ovenfor 5 ganger for å øke. Når du har 26 (32,34,36,38) på baksiden (totalt nummer masker mellom markør 2 og 3) skal du lage nytt knappehull etter at siste runde var en vrangrunde.

 

Knappehullrunde: Strikk 3 masker rett, lag et kast, strikk to masker sammen. *Strikk rett til to masker før markøren. Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk en maske rett, flytt over markøren, strikk en maske rett, øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken* Gjenta ** for hver maskemarkør, strikk til enden av pinnen.

 

Neste runde: strikk alle maskene rett.

 

Gjenta runde 1 og 2 ovenfor til du har 34 (40,42,44,48) masker på baksiden (tltalt nummer masker mellom markør 2 og 3), siste runde skal være en vrangrunde

 

Dele til ermer:

Du skal nå splitte arbeidet til ermer og fortsette å strikke i rundt. Les hele denne seksjonen før du fortsetter:

 

Strikk til første maskemarkør, fjern markøren og plasser de neste (30,30,32,36) maskene på en garnbit el.

 

Fjern den andre maskemarkøren og legg opp to masker

 

Strikk baksiden, fjern den trede maskemarkøren, plasser de neste 30 (30,32,32,36) maskene på en garnbit el.

 

Fjern den fjerde markøren og legg opp to masker

 

Strikk sammen:

Sett de siste fire maskene av runden på en pinne. Hold pinnen med de fire maskene bak de første fire maskene på den motsatte siden av pinnen (området med knappehul). Ha rettsiden mot deg på begge sidene. (Se bilder i mønsteret her)

 

Strikk en maske fra hver av de to pinnene du nå har på venstresiden sammen. Bruk farge 1. Gjør dette tre ganger til. Plasser en maskemarkør etter de fire maskene. Du er nå klar til å strikke rundt.

 

Du har nå 72 (84,88, 92,100) masker på pinnene, samlet i en runde. Fortsett å strikk rett til arbeidet måler 12 (13,15,16,17) tommer fra oppleggskanten

 

Neste runde, begynn med markøren

Runde 1 Strikk 32 (38,40,42,46) rett, plasser maskemarkør, strikk 4 masker, plasser maskemarkør, strikk 32 (38,40,42,46) rett, plasser maskemarkør, strikk 4 masker (alle masker her er rette)

Runde 2 strikk til maskemarkøren, flytt denne over, øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk en maske rett, strikk 2 masker, øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, flytt maskemarkøren over, strikk til maskemarkør, flytt maskemarkøren over, øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk 4 masker, øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk en maske rett

Runde 3 Strikk rett

Runde 4 Strikk til markøren, flytt denne over, Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk 4 masker, Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk en maske rett, flytt maskemarkøren, flytt denne over, Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk 4 masker, Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk en maske rett

Runde 5 Strikk rett

Runde 6 Strikk til maskemarkøren, flytt denne over Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk 6 masker, Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, flytt maskemarkøren over, strikk til maskemarkøren, flytt denne over, Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk en maske rett, strikk 6 masker, Øk ved å strikke i både fremsiden og baksiden av masken, strikk en maske rett

Runde 7 Strikk rett

Runde 8 Strikk rett

 

Du har nå 10 masker mellom markørene på forsiden og baksiden av bodyen

 

Ben

Del arbeidet i fire deler: Plasser 32 (38,40,42,46) masker for hvert ben på separate pinner el. Plasser de 10 maskene i front og 10 maskene bak på ulike maskeholdere.

 

Hvert ben strikkes i glatt strikk frem og tilbake (dvs annenhver pinne rett og vrang) slik:

For korte ben: 4 (4,4,6,6) runder

For lange ben: 5,5 (6,5, 7, 8, 10) tommer

 

Skift til farge 2 og strikk en runde. Strikk ribbestrikk med to rette og to vrange i fire runder.

 

Knappebånd

Plukk opp masker fra den ene vrangborden til den andre både i front og bak (inkludert de ti maskene på midten). Tell antallet masker og prøv å plukke opp like mange på den andre siden

 

Baksiden:

Start med baksiden, bruk farge 2 og en pinner nr 6 (US størrelse, usikker på hva det er på norsk) Plukk opp masker på hvert ben på hver side av de ti maskene, strikk de ti maskene i mellom. Strikk glattstrikk i 7 runder. (dvs annenhver runde rett og vrangt) Fell løst av.

 

Forsiden:

Bruk farge 2 og pinner nr 6. Plukk opp masker på samme måte som bak. Strikk glattstrikk i 3 runder (dvs annenhver runde rett og vrangt). På neste rettside skal du lage knappehull. For korte ben lag 3 knappehull, ett på hvert ben og ett på midten. For lange ben skal du lage 5 knappehull, 2 på hvert ben og ett i midten. Plasser knappehullene ut fra antallet masker du plukket opp (forfatteren liker å plassere de 1 tomme fra enden av benet). Knappehullet i midten bør være i midten av de 10 maskene på midten. Knappehullene strikkes ved å lage et kast og strikke to masker sammen. Fortsett glattstrikk i 3 runder. Fell løst av.

 

Arm:

Flytt armmaskene over til en pinne nr 7 (US størrelse). Plukk opp 2 (2,4,4,4) masker under armene, plasser en maskemarkør i midten av maskene du plukket opp og fortsett å strikke rundt. Du skal nå ha 32 (32,36,36,40) masker på pinnene.

 

Strikk videre i glattstrikk

Korte ermer: strikk 4 runder

Lange ermer: strikk 5,5 (5,5, 6, 7, 7) tommer

 

Skift til farge 1, strikk 1 runde, strikk deretter ribbestrikk i 4 runder. Fell løst av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake zassy!

Hyggelig å høre fra deg! Så gøy at du har blitt en reser på å strikke! Nå kan du være skikkelig stolt av deg selv! Tenk så gøy å bruke dine første plagg på babyen :) Og de plaggene er jo bare supersøte da! Hvis jeg får jente, så vil jeg strikke den kjolen!

 

Til dette med samboeren min: Prøver å la vær å mase, men syns det er skikkelig vanskelig. Virker som han ikke forstår hvor mye det betyr for meg. Jeg har spurt om dato/måned, men han vet ikke. Han vet liksom ingen ting! Virker bare som han tenker litt halvveis når jeg ber han om å tenke. Samtidig virker det som han har veldig lyst på baby, for han har ikke heelt noja når vi snakker om det heller. Får bare se mot sommeren. Men jeg har sagt tydelig ifra at jeg vil prøve på en sommerbaby (vet at det ikke er sikkert at vi får det) så da burde han tenke seg godt om når den tid kommer. Er jo mest fordi han har skolefri og jeg vil at han skal få tid med babyen, ellers syns jeg alle årstider har sine fordeler/ulemper. Lollo, jeg prøvde å si til kjæresten min at han kunne få ny bil hvis vi ble prøvere, men han lot seg ikke overtale, hehe. Det var jo mest på tull egentlig da.

 

Tusen tusen takk Frk Hansen!! Nå ble jeg rørt. At du har sittet å oversatt hele oppskriften for meg!! Ja, så den hos monstermønster :) Fikk et tips om at noen "pinnemålere" (-er det det det heter?) har tall på begge sider, så der kan man finne rikitg størrelse. Min har sånn. Tomme kan jeg bare søke på internett etter selv :) Tusen takk!

Kjedelig med TR! Men bra at du fikk den nå, og ikke måtte vente enda lenger og kanskje få et lite håp. Så bra at du har bestilit time. Hvis du gruer deg, får du bare blåse det ut her, og spørre om du lurer på noe.

 

Ha en fin dag jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk to sånne pinnemålere, men orket ikke begynne å lete etter dem i alt strikkerotet mitt :) Regnet med du fant ut av akkurat den delen. Hvilket garn har du tenkt å strikke i? Jeg har litt lyst til å strikke en sånn jeg også, kjenner en liten gutt det kunne passet bra å gi en slik til. Er bare usikker på garnet, er ikke så begeistret for det garnet monstermønster brukte, og det var ingen andre kjente alternativer på ravelry...

 

Alltid kjedelig med TR, men det aller viktigste denne måneden var at den kom minst én dag for sent! Vi skal bort EL-helga og jeg har vridd hodet mitt for å finne ut hvordan i all verden vi skal få lagt inn aksjer der ;) Nå kommer vel forhåpentligvis EL to dager senere, og da får vi faktisk en sjanse denne måneden også. Jeg hadde egentlig innstilt meg at neste sjanse ikke var før i juni. Så jeg velger å se på det som en bonus :)

 

Ha en fin ettermiddag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilket garn jeg skal strikke i. Så litt på garnstudio, men fant liksom ikke noe som passet perfekt. Kanskje Paris, men det er kanskje litt for tykt? Eller Muskat Soft. Bør jo være bomull siden det er et sommerplagg. Skal jo være 18 masker på 10 cm, på pinne 4,5. Må ha en å strikke den til også. På garnstudio hadde de masse oversettelser. Har du prøvd garnet monstermønster brukte? Syns det så fint ut jeg, litt ujent. Viking har jo ett som heter Pure Milk Fiber, men det blir litt slapt syns jeg. Får ta meg en tur og kjenne på garn en dag.

 

Dere får legge inn aksjer før og etter helgeturen. Spermiene kan jo leve en stund, så det kan jo bli spire selv om du har EL i helga. Eller så kan dere ha prøvefri. Er jo noen som har blitt gravide når de har tatt en pause fra prøving, men det er sikkert ikke så lett. Blir vel bare å lure seg selv, "late som man ikke prøver". Jeg hadde ikke klart det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på Paris. (Har glemt å si det, men har strikket meg en klut i paris :) Er mye bedre fornøyd med den enn den jeg strikket i mandarin petit!) Det er jo kanskje det som er nærmest i strikkefasthet også? På garnstudio står det at Paris har 17 i strikkefasthet, mens mønsteret er 18. Pickles sitt har 21, så det er jo lenger unna.

 

Jeg har strikket det teppet som heter Lun Bris i det pickles-garnet, syntes det var litt for ruglete og gled litt for dårlig. Litt vanskelig å forklare, mulig det var pga. den teknikken det teppet var strikket i. Brukte dessuten trepinner, mulig det hadde vært bedre med metallpinner.

 

Har et nøste med Pickles Baby Organic Cotton liggende, og hadde håpet jeg kunne bruke det - synes det kjennes mye bedre ut en det andre picklesgarnet. Men på det nøstet står det at strikkefastheten er 32 masker, så det er vel helt utelukket.

 

Prøvde å google det Viking-garnet. Jeg har aldri prøvd det før, men det hørtes jo spennende ut. Jeg fant bare ikke ut hvor jeg kunne kjøpe det? Kunne vært morsomt å prøve, men tror det må regnes om en del om det skal brukes til den bodyen - det hadde 28 i strikkefasthet.

 

Nå så jeg at det var Muskat du hadde skrevet, tenkte hele tiden Mandarin... Skulle akkurat til å foreslå Muskat jeg også :)

 

I jakten på bomullsgarn har jeg funnet noen andre alternativer som ser spennende ut http://123knit.com/catalog/index.php?cPath=21_116_109 (22,5), http://www.pinnsvindesign.no/shop/hifa-luxor-bomullsgarn-2713p.html (24), http://www.pinnsvindesign.no/shop/rowan-cotton-glace-2895p.html (23), http://www.pinnsvindesign.no/shop/rowan-handknit-cotton-2893p.html (19-20), http://www.pinnsvindesign.no/shop/rowan-organic-cotton-2894p.html (22) og http://www.knitwithattitude.com/shop/norwegian/products/yarn/debbie-bliss.html (25). Enten er jeg blitt langt mer positivt innstilt til bomull i det siste eller så har jeg alt for lite å gjøre... ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte å si det eller torde ikke innrømme at du har strikket den :P hehe Likte du den da? Hverken Paris eller Muskat Soft er på tilbud :/ Husk at vanlig Muskat er mercanisert, så det tror jeg ikke egner seg til babystrikk.

 

Hva med å bruke dobbelt garn i Baby Organic Cotton? Blir det litt nærmere? Leste en formel for hvordan man lett kunne bruke annet garn, men husker jeg den, NEIDA. Skal lete litt til.

 

Har lest gjennom oppskriften du ga meg (hadde dårlig tid igår),Kan ikke finne noen feil. Men jeg lurte litt på det med tøybleier. Jeg kommer ikke til å bruke tøybleier, men vanlige bleier tar jo ekstra plass de også. Kommer du til å legge ut, eller ikke`? Vil ikke at den skal bli alt for løs.

 

Har sett viking-garnet i en lignende soldrakt, den var nok noe videre, den ble veldig slaskete. Men egner seg nok til sommer-drakt, for det var viking sin egen oppskrift. Vet de har det på bogerud. Ellers vet jeg ikke.

 

De har hatt noe Rowan garn på Tjorven, litt usikker på hva, det lå i en restekurv. Handler du på Tjorven forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lisbeths-tankespinn.blogspot.com/2011/01/gjre-om-pa-strikkefastheten.html

Her fant jeg det om strikkefastheten. Hun jeg opprinnelig fant det hos, pleide å tilpasse det nye maskeantallet til en str i oppskriften, men bruke lengden i cm på den str hun vil strikke. Blir kanskje litt feil, men mer riktig enn å bare strikke med samme maskeantall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - den ble strikket i påska når ingen av dere var her, men det kan vel hende at det var et lite element av faktaunderslag her også! (Og så i et anonymt forum om anonym strikking, da...!)

 

Syntes ikke Paris var så dyrt, men det var jo så tykt at en får ikke så mye for pengene likevel. Trenger sikkert flere nøster? Hva betyr det at det er mercanisert? Hvorfor egner det seg ikke da?

 

Tanken om dobbelt garn slo meg. Var kanskje litt negativ da jeg tenkte at jeg ikke gadd strikke en prøvelapp for å sjekke hvilken strikkefasthet jeg får da. Tror det er nødvendig i tilfelle, det er så dumt å bomme på størrelsen på en slik gave. Er ikke så kjekt om den ikke passer før i oktober :) Jeg har brukt denne linken noen ganger for å regne om når jeg har brukt annet garn: http://www.thedietdiary.com/knittingfiend/OrderForms/conversion%20pages/ConversionPage.html, men tenkte at det blir litt for stor forskjell med 32 vs. 17, slik at det likevel kunne bli litt rart i stolpen osv? Det som er dumt med dobbelt garn av pickles sitt garn er at det antakelig blir veeeldig dyrt... Koster jo 53 kr for 50 gr... Må tenke litt mer altså. Mulig jeg heller litt mot Paris. Kan jo bare prøve.

 

Har aldri handlet på Tjorven - er det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror det vil være greit å strikke prøvelapp. Kjedelig å bomme når det er en gave ja. Den siden din var litt bedre :)

 

Nei, vi får nok finne et bedre garn. Eller bruke paris. Men man må vel ha ganske mange nøster paris.

 

Hvordan går det forresten med kjolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på det med Tjorven. Har alltid trodd du bor i Oslo og handlet på Tjorven. Så feil kan jeg ta. Tjorven fører hele sortimentet til Drops. Og så har de masse annet garn!!! Syns de som jobber der er veldig hyggelige, og får alltid god hjelp når jeg spør! Er ikke fornøyd med den på Oslo city, der er de sure og lite hjelpsomme syns jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysyk ang samboeren din, har han noen søsken som har barn? Kjæresten min sa i går at det forandret seg litt hos ham når brødrene hans fikk barn, mine søstre hadde jo fått før dette, men det ble liksom så nært når hans egen familie fikk barn og da fikk han lyst han også. Gleder meg til den dagen jeg leser en tråd her inne om at dere har startet prøvingen :)

 

Strikket så mye i påsken at jeg har visst tatt fri igjen nå, hehe, men skal fortsette med babyteppet mitt igjen nå, fant et garnnøste til så har ingen unnskyldning lenger..men det er soooool ute i dag! Jeg blir i så godt humør når det er sommervær, så det skal nytes!

 

Ha en fin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært Zazzy! Har ikke du nettopp begynt å strikke også? Så moro at du liker det så godt :) Er det du som strikker På veg fra Pickles? Var det i Drops extra fine merino? Hvordan er det å strikke? Måtte du i tilfelle endre pinnestørrelser og antall masker?

 

Jeg tror også det at nær familie og kanskje aller helst nære venner får barn har mye mer å si for gutter enn for jenter. Tror gutta er litt redde for å gå glipp av noe ved å få barn også? Jeg heier jo også på deg her Babysyk :)

 

Kjolen: jeg har ikke strikket så mye, men er nå ferdig med mønsterdelen (bærestykket?) og har begynt med glattstrikk-delen. Synes mønsterdelen var veldig morsom å strikke og at den ble veldig pen :) Litt klønete å strikke i hvitt, synes alltid at det hvite garnet blir litt "småskittent" når jeg strikker med det, men en vask etterpå fikser nok det! Mønsteret er skrevet i "engelsk stil", som er litt annerledes enn de norske mønsterene (typisk som Drops sine mønster) - og kan sikkert være en fin intro til å strikke etter engelske mønster, selv om dette finnes på norsk altså. Jeg liker særlig måten økningene skjer: En øker ifbm hjertene, slik at en ikke ser økningene om en ikke vet hvor det er og bærestykket får en fin "sving". Dette ble mye skryt, men jeg likte virkelig mønsteret utrolig godt. Det blir nok flere av disse kjolene :)

 

I fortsettelsen av bomullsdebatten Babysyk: Har du sett dette mønsteret: http://hektapaastrikk.blogspot.com/2011/02/i-det-gavmilde-hjrnet.html ? Jeg synes det er absolutt nydelig! Liker særlig den fargen til jenter! Desverre har jeg ingen jeg kan strikke det til... Synes det er ganske begrenset hvem en kan strikke til: bør være en jente, hun kan ikke være alt for liten og hun kan ikke være alt for stor (ca. 8-18 md?) - og det bør hun være i løpet av sommeren. Men jeg har bloggen i mente om det skulle dukke opp en liten jente jeg kan strikke til :)

 

Ha en strålende 1. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...