Gå til innhold

Hvis dere SPARER barnetrygda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flott at folk sparer for barna sine. men barn må lære og spare selv også, altså tenk deg denne situasjonen, ditt barn jobber noen kvelder på pizzabakeren og får utbetalt la oss si en 5000-7000 i mnd alt etter som hvor mye dem jobber. da burde de virkelig lære seg og spare noe av disse pengene. de får jo dekket klær de trenger, mat osv av foreldrenne. så er lite de egentligt trenger penger til. kino en gang i blant, kansje noe de ønsker seg.

Men om de vet at dere foreldre likevel sparer nesten 1000 kr for dem i mnd tror du da de gidder og spare selv? så hvordan skal de da få god økonomisk sans?

Her sparer vi selv til barna, er usikker på hvor mye, men tømmer børsa en gang i mnd, putter på småpenger og eldste på 6 år får litt småtteri om han går ut med søpla eller hjelper til med andre ting og de pengene stapper han på sparebørsa. Han får selvsagt spare om det er noe annet han ønsker seg og da legger vi penger vekk en annen plass(les han) da får han små oppgaver i hjemmet som han får penger for. fks i sommer var han med og vasket bilen og fikk 30 kr for det.

om han får penger til bursdagen skal vertfall halvparten på sparekontoen om han ikke har noe han sparer til som han ønsker seg. så kan han heller bruke halvparten på noe annet. alt etter som hvor mye han får. samme gjelder de andre barna.

Og jeg er enig at dersom man sparer barnetrygden på egen konto til barna slik de får penger når de blir 18 for og ta lappen eller andre ting så trenger man den egentligt ikke. Jeg sparer penger selv i mnd, men det er til hele familien som vi foreldre tar av dersom barna trenger noe som er litt dyrt og vi heller kan ta det fra sparekonto så vi ikke merker det så mye i den daglig inntekten. eller så er det penger som også går til om vaskemaskinen skulle gå i stykker eller en stor reperasjon på bil osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart det er forskjeller på sosialhjelp og barnetrygd. De er likevel begge velferdsgoder man må oppfylle noen kriterier for å få. Alderspensjon og sykepenger er også velferdsgoder, selv om de er veldig forskjellige.

Når skal du egentlig gi deg? Barnetrygden er et velferdsgode, aksepter det :)

Utfra utdanning og arbeidserfaring har jeg mer kunnskap om det norske velferdssystemet enn gjennomsnitts borgeren i dette landet :)

Skrevet

Så du mener at det er enten eller?

At man ikke kan lære barna å spare samtidig som man sparer litt for å lette på det økonomiske trykket ungene dine får senere? Jeg hadde iallefall blitt sjeleglad om min mor eller far hadde tenkt det samme om meg. Da hadde jeg hatt 200.000 mindre i huslån kanskje, eller finansiert lappen?

Skrevet

Har gitt meg for lenge siden jeg.

Har sagt min mening, men siden dette er et DISKUSJONSFORUM så velger jeg å få ytre mine meninger og få innspill fra andre meninger. Derfor er det litt teit og spørre når jeg gir meg, for jeg har fremdeles den samme meningen som jeg hadde når jeg kom inn i diskusjonen, ergo at om barnetrygden skal fjernes, burde den fjernes for alle og ikke bare de som har mindre penger. Fordi det er en gode alle mødre/fedre er heldige som har! Ikke de som er spesielt trengende.

Skrevet

Jeg lurer egentlig mest på når du skal gi deg med å påstå at sosialhjelp er et velferdsgode, mens det er ikke barnetrygd (for barnetrygd er et gode). Denne forskjellen har du pekt på flere ganger for å få meg til å forstå at jeg ikke skjønner dette med barnetrygd. Jeg finner det direkte fornøyelig at du sprer feilinformasjon om velferdsgodene her i landet for liksom å lære meg noe om det :)

Du må gjerne mene at barnetrygden bør bestå slik den er, og sannsynligvis vil du få det som du vil en god stund fremover også. Det er alle de rare tingene du sier om og om igjen jeg ikke klarer å akseptere. Det virker fortsatt som om du ikke har spesielt peiling på velferdssytemet vårt :)

Skrevet

Så, 18.49, det er altså kjempestor forskjell på deg som sparer penger generelt, og vi som lar barnetrygda gå rett på konto og anser det som sparing (hva vi vil bruke de sparepengene til er en ytterst privat sak som til og med staten ikke har rett på å vite, så hvordan dere kan dømme hvordan folk bruker sparepengene sine er utenfor min fatteevne).

Nei, spar meg for disse hodeløse ideene deres. Barnetrygd BLIR ALDRI behovsprøvd, fordi det er formålsrettet mot alle som får barn. Dere får bare leve med den surmagede misunnelsen deres eller bitterheten eller hva det nå er som gjør at dere ikke kan unne folk å spare penger til sine EGNE barn.

(ja, vi sparer til barnet vårt, vil gjerne bidra til utdannelse eller leilighetskjøp eller et friår for å reise og utvide horisonten sin så han ikke bli like bitter som dere)!

Skrevet

Jeg mener at det er en vesentlig forskjell på en velferdsgode (trygge livsvilkår med hensyn til sosiale goder) og en gode (en fordel) ! Slik det er en forskjell på sosialhjelp og barnetrygd! JEG setter ikke barnetrygd under alternativet trygge livsvilkår! For meg er barnetrygd en fordel, altså en gode, selv om staten sikkert mener at barnetrygd er en velferdsgode. Er vel snakk om å tolke ordene riktig, eller?

Skrevet

ja for det blir jo mye billigere for samfunne og ansette enda flere folk i nav som skal sitte og overveie om vær enkelt familie skal få eller ikke få....

akkurat som om ikke nav har nok å gjøre fra før av.

så lenge det ikke er spesielt mye billigere og behovsprøve den så får enten alle få eller ingen

Skrevet

Vel, man har ikke rett til stipend fra lånekassen om man har stor formue/inntekt.

Jeg er egentlig for at barnetrygd burde bli utbetalt etter behov. Så kunne kanskje de som trenger den sårt fått mer ? For min del så betyr ikke 900 kr ekstra i mnd så veldig mye. Vi har så vi klarer oss uansett. Jeg hadde ikke hat problemer med å gi ifra meg barnetrygda såfall :)

Jeg sparer den nå.. til ny bil.

Skrevet

LinnisR83 - stå på! Du taler saken for de intelligente her!

Skrevet

Nei, det er snakk om å bruke begreper slik de er definert. At du bestemmer deg for å skille på forskjellige velferdsgoder er jo din sak, men du kan ikke bruke dine på-siden tolkninger for å vise at andre tar feil. Det blir dessverre dumt.

Skrevet

Dessverre gjør hun ikke det. Hun konstruerer nye betydninger og definisjoner og bruker dem for å vise at de som faktisk forholder seg til de korrekte definisjonene tar feil. Det er ikke akkurat intelligent, uten at jeg dermed sier at Linnis er dum pr definisjon. Man må selvsagt gjerne være for barnetrygden slik den er idag, men man kan ikke påberope seg en større forståelse av konsptet enna ndre fordi man finner opp nye betydninger.

Skrevet

Jeg har da aldri antydet at noen har feil her, har jeg det?

At jeg ikke har utdanning innenfor dette området, gjør at jeg bruker de begrepene slik jeg tolker ordene! Altså er ikke barnetrygd en avgjørende faktor for å få et trygt levevilkår til mine barn! En fordel for meg fordi det gir meg ekstra penger. Altså for meg er det ingen velferdsgode, men en gode! Sosialhjelp, derimot, hadde jeg sett på som en velferdsgode som er strengt nødvendig for mitt levevilkår, altså det det betyr, ordet -velferd-! Men nå har jeg iallefall forklart deg hva jeg mente med tolkningene mine, og beklager om det skapte forvirring, men det er slik jeg er lært opp til å tolke ordene.

Skrevet

Jeg konstruerer ordene slik jeg har lært ordenes betydning. Jeg gir ikke ordene nye betydninger! Jeg kan ikke så mye som det du kan som jobber med dette, derfor kan ikke jeg uttale meg på samme måte som deg. Jeg ser etter betydningen i ordet, ikke definisjonen staten har satt på det.

Beklager på det sterkeste at du ikke vil forstå at jeg ser forskjell på velferdsordning og gode, uavhengig av staten. Og beklager på det sterkeste at du vil diskutere meningen av ord istedenfor saken! Jeg har sagt det 100 ganger nå at jeg har brukt ordene feil i din forstand, men for oss som har lært oppbygningen av betydningen av ordet, bruker somregel det istedenfor faguttrykk slik du kan!

Oioioioi....

Skrevet

Herregud. Dere som ikke ser at Linnis har et poeng, burde sette seg inn i politikken.

Skrevet

Poenget som går deg hus forbi er at du gjennomgående har forsøkt å fortelle meg at jeg ikke forstår dette, samtidig som du ikke bruker korrekte begreper. Du har til og med vært voldsomt påståelig.

Skrevet

Jeg har sagt at barnetrygd er en GODE! Noe JEG mener uavhengig av dine fagspråkkunnskaper!!! Selvfølgelig er jeg påståelig på det, for det er min mening!!!!

Skrevet

Gratulerer til den som startet denne tråden!

Skrevet

Men du, forresten. Kan du ikke svare meg på det som er relevant for problemstillinga i dette innlegget, nettopp "å ta fra de rike og gi til de fattige" - greia. Svar meg heller på det jeg spurte deg om i stad, som faktisk har med dette og gjøre:

Klipp og lim fra i stad:

Hører du virkelig ikke hvor dumt dette forslaget er? Hvem skal da ha rett til barnebidrag? Hvordan skal du luke ut disse av samfunnet? Skal vi som alltid jobber ræva av oss, godta at alt blir tatt fra oss og brukt på alle andre enn oss som bidrar mest? Er det virkelig slik du vil at det skal bli? Tror du ikke de fleste vil sette seg på ræva og ikke gjøre en dritt, for slike som deg sørger jo for at de får penger uansett!!! Jadda...Velkommen til Norge. Sett deg ned og få penger sendt rett inn på konto!

Skrevet

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva problemet er..

Jeg mener at barnetrygden skal være som den er, uansett om en tjener godt eller ikke. Jeg ser ikke problemet med at noen prioriterer å sette av omtrent samme sum som barnetrygden er hver mnd visst de ser at de klarer dette. For de fleste vil pengene de sparer gå til større utgifter som har med barna sin oppvekst å gjøre (ny seng, skoleutstyr, skoleturer, barnevogn etc.). Hva om en/begge foreldrene blir syke og dermed har mindre inntekt enn de ellers ville hatt? da vil en sånn bufferkonto bidra til at barna fremdeles kan få det utstyret de trenger.

Jeg er evig takknemlig for at min mor som fikk kreft gjorde nettopp det, sparte rundt en 1000lapp i mnd når hun hadde mulighet til dette. Pga det hadde vi fremdeles mat på bordet og det utstyret vi trengte. Da sykepenger ikke er store summen å skryte av.

Hadde hun ikke blitt syk hadde vi nok fått de pengene til lappen, BSU eller annet. Som hjelper ungdommer med en god start på voksenlivet. For tro det eller ei, vi er ikke automatisk voksne mentalt fordet om vi runder 18år.

Så lenge foreldrene kan gi barna en god oppvekst med eller uten mye penger er det det som teller. Det er helt supert om noen har nok til å spare, men det er ingen barn som forventer det. Jeg synes at så lenge pengene går til å bidra barna med det de måtte trenge uansett alder, er barnetrygden en god ordning for barnefamilier.

å ha barn er dyrt for ALLE. Pengene er ikke et bidrag til foreldrene, men til barna. om foreldrene bruker pengene hver mnd på barna, gir tenåringene den samme summen i mnd eller sparer det til 18års dagen, lappen eller konf. så er det opp til hver enkelt familie.

Så spar alt dere har mulighet til, bruk opp hele summen hver mnd, gjør hva dere vil med pengene så lenge de tjener til sitt formål, altså BARNA! å ja, tenåringer ink. 18-19år er BARN(!) men i en overgangsfase da de skal lære å bli voksne, ingen er automatisk voksen fra 17 til 18år. om noen foreldre har muligheten til å gi barna en god økonomisk start så er det supert. det betyr ikke at de da ikke vil lære noe, Ha litt mer tillitt til barna deres enn som så. Noen har ikke råd til dette, men sånn er livet!

La barnetrygden få stå som den er!

Skrevet

Enig med deg 21:12 og Linnis83.

Skjønner ikke at ikke alle kan være glad for å få litt ekstra, og at alle som har barn har krav på det lille ekstra fra staten, etter så mye skatt man betaler i alle år.

Skrevet

Her er jeg (HI) - jeg har ikke vært på denne tråden på mange, mange timer, så ikke tillegg meg noe jeg ikke har sagt - jeg skyter ikke og har ikke gjort det på noe tidspunkt.

Jeg velger heller å sitere (har klipt ut) noe fra Linni

"Ta fra de som har penger til å klare seg i hverdagen til de som ikke har så mye å rutte med i hverdagen!"

Det er i følge henne hva man gjør dersom man sørger for at barnetrygda blir behovsprøvd. Og hvis noen var i tvil: JA; det er det jeg vil skal skje. Å ta fra de som er rike, bruk penger på dem som trenger det mest. Det er grunnstammen i sosialdemokratiet, fordi verden ikke er rettferdig. Den blir ikke MER rettferdig av at alle skal få like tilskudd fra staten, nettopp av samme grunn: alle har ikke samme behov. Jeg trenger ikke pensjon, overgangsstønad eller barselpermisjonspenger, for akkurat nå har jeg lønn.

Enkelte mennesker trenger ikke en gang barnetrygd. Hvorfor betale den ut til alle da? Hvis de som hadde minst fikk dobbelt så mye ville det være med på å gi en bere sosial utjevning til familier der ungene er marginaliserte i dag, unger som lever dårligere enn dine og sikkert mine.

Jeg veit ikke en gang om jeg ville kvalifisere til den "nye" barnetrygda, dersom loven ble endret, men den sjansen er jeg faktisk villig til å ta. Vel vitende om at det er MANGE i Norge som tjener dårligere enn meg.

HI

Skrevet

Her er jeg (HI) - jeg har ikke vært på denne tråden på mange, mange timer, så ikke tillegg meg noe jeg ikke har sagt - jeg skyter ikke og har ikke gjort det på noe tidspunkt.

Jeg velger heller å sitere (har klipt ut) noe fra Linni

"Ta fra de som har penger til å klare seg i hverdagen til de som ikke har så mye å rutte med i hverdagen!"

Det er i følge henne hva man gjør dersom man sørger for at barnetrygda blir behovsprøvd. Og hvis noen var i tvil: JA; det er det jeg vil skal skje. Å ta fra de som er rike, bruk penger på dem som trenger det mest. Det er grunnstammen i sosialdemokratiet, fordi verden ikke er rettferdig. Den blir ikke MER rettferdig av at alle skal få like tilskudd fra staten, nettopp av samme grunn: alle har ikke samme behov. Jeg trenger ikke pensjon, overgangsstønad eller barselpermisjonspenger, for akkurat nå har jeg lønn.

Enkelte mennesker trenger ikke en gang barnetrygd. Hvorfor betale den ut til alle da? Hvis de som hadde minst fikk dobbelt så mye ville det være med på å gi en bedre sosial utjevning til familier der ungene er marginaliserte i dag, unger som lever dårligere enn dine og sikkert mine.

Jeg veit ikke en gang om jeg ville kvalifisere til den "nye" barnetrygda, dersom loven ble endret, men den sjansen er jeg faktisk villig til å ta. Vel vitende om at det er MANGE i Norge som tjener dårligere enn meg.

Ja, noen ganger trenger man OS og noen ganger noe annet. Men om JEG fikk OS fordi DU har bruk for det, var det ikke da riktigere at jeg avsto, så kunne du fått mer? Du som virkelig trengte det den gangen?

Jeg syns ikke jeg selv har driti på draget i livet, mine barn er planlagte og ønsket, og jeg forsørger dem selv. Sparingen er bare symptomatisk: vhis jeg hadde så mye at jeg kunne gjemme 4000/mnd i 18 år, så var det vel ganske greitt stelt med meg og ungene....

HI

Skrevet

Unnskyld, klønete, jeg klikka visst send på både versjon 1 og 2 av dette innlegget.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...