Gå til innhold

Hvis dere SPARER barnetrygda

Anbefalte innlegg

Skrevet

som et tilskudd til 18-årsdagen el noe sånt

DA HAR DERE IKKE BRUK FOR DEN!!!!

Barnetrygd skal være et sikkerhetsnett og et tilskudd til forsørgelsen av barna, og dersom dere har så lite bruk for den at dere salter ned pengene til barnet blir voksent, er det jo en "voksentrygd"! Da bekrefter jo dette at bt burde behovsprøves!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har jeg også sagt i alle år....

Skrevet

Jeg er alenemor og har det man kan kalle en lav inntekt, men jeg klarer likevel å spare barnetrygda nettopp fordi jeg vil ha den som et sikkerhetsnett for meg selv og for henne.

Jeg kniper inn på andre ting, som klær til meg selv ol., for å ha råd til å kunne spare. For hvem vet? Plutselig en dag så trenger hun tannregulering, vil konfirmeres eller at noen av oss skulle bli syke el. Så pengene står på en konto i mitt navn og det vil ikke bli pengeutdeling til 18-årsdagen, men det er sparepenger som vil komme henne, og meg, til gode den dagen vi får større utgifter enn en lønning kan bære.

Skrevet

En tannregulering hun faktisk trenger går inn under frikortsreglene...

Skrevet

Vi sparer barnetrygden til sønnen vår på en egen konto. Pengene er uansett ikke hans, vi kan ta dem ut når det måtte være behov for det - noe han trenger el. l. Kanskje vi tar litt av det til konfirmasjon når den tid kommer.

Vi har god økonomi og har derfor ikke behov for å bruke disse pengene nå. Men hvem vet, kanskje vi en dag er i en annen økonomisk situasjon, da kan det være greit å ta fra den kontoen.

Han kommer heller ikke til å få de pengene utbetalt til sin 18-årsdag. Vi ser for oss at det kan være et tilskudd den dagen han skal kjøpe sin første leilighet dersom vår økonomi fortsatt tillater at han kan få dem.

Skrevet

En tannregulering hun faktisk trenger går IKKE 100% under frikortsreglene!! Så DET så! Du får dekket en vis prosentandel ettersom hvor viktig det er - resten må man betale selv!

Og vi sparer ikke direkte barnetrygda - men vi sparer allikevel. Vi liker å ha sikkerhet i at vi har litt penger i bakhånd. Om det er disse eller andre penger er vel revnende likegyldig!?

Skrevet

Sant nok, vi har nok egentlig ikke brukt for barnetrygden. Merker ikke noe forskjell om den kommer inn eller ei, så nå går den rett inn på en sparekonto.

Dette er penger som blir øremerket leilighet, førerkort osv. Medberegnet rente blir det oppspart ca 220.000 kr på 18 år, og dette kan absolutt hjelpe datteren vår på veien.

Skulle ønske foreldrene mine hadde råd til det da jeg var yngre, så derfor gjør jeg dette for datteren min.

Skrevet

Du har helt rett i at vi ikke har behov for den.

Men på den annen side; finnes det veldig mange familier som ikke hadde fått det til å gå rundt uten barntrygden? Som ikke hadde hatt råd til klær, bleier og mat? Tviler på det, det finnes sikkert noen, men det er ganske få.

Så da handler det vel egentlig bare om prioriteringer da?

Skrevet

Enig! Og selv om man egentlig ikke har "bruk for" eller merker noe til barnetrygden nå...kan det jo skje uforutsette ting, som gjør at man om noen år allikevel trenger den...man vet aldri...

Skrevet

Hvis hele økonomien står og faller på barnetrygda som er på under tusen kroner, så bør du kanskje revurdere din økonomiske evne som forsørger i det hele og det store.

Skrevet

Hvis den brukes til leilighet, er det jo en voksentrygd og burde således ha vært omfordelt til familier som trengte det mer mens barna vokste opp.

Skrevet

Sånne kommentarer vitner om ekstrem uvitenhet, historieløshet og arroganse.

Skrevet

Min økonomi står ikke og faller på en tusenlapp, nei, men jeg har tre barn og utvidet barnetrygd pga jeg er enslig forsørger. Da nærmer det seg 4000, og er medvirkende til at jeg og ungene kunne fortsette å bo i samme leilighet som før faren deres flyttet ut.

Hvis jeg var så velbeslått at jeg kunne sette 4000 til side uten å se på dem i 18 år, ville jeg gå med på at andre trengte disse pengene mer enn meg.

Og jo: det er mange hjem du ikke har vært inne i, det finnes folk uten jobb eller med deltidsstilling som hjelpepleier, som faktisk har behov for trygda, NÅ, ikke når de skal donere 250 000 om 18 år.

HI

Skrevet

Men så fint. Da kan deres barn få pengene NÅ, så kan vi som sparer gi den til barna våre om 18 år, når de da trenger den. Hvorfor er dere så sure på alle som kan prioritere sparing? Kanskje vi sparer inn på andre utgifter, for å gi våre barn den sjansen senere?

Skrevet

Fordi BARNEtrygd er til forsørgelse av BARN, ikke av voksne folk som kan jobbe sjæl!

Skrevet

Sure? Slutt og tolk.

Barnetrygd burde vært behovsprøvd, på lik linje med sosialstønad og bostøtte. Det er en utgift velferdsstaten ikke trenger og en inntekt de fleste innbyggerne ikke har behov.

Skrevet

Du har 3 barn og utvidet barnetrygd. Som enslig forsørger om du da ikke har mulighet til å jobbe, får du også bostøtte, overgangstønad og reduserte utgifter til barnehage.

så du får 4000 + bostøtte.. 3500? + overgangstønad på 12500 + reduserte utgifter til barnehage.+ barnebidrag fra far.

summer ikke dette seg opp til nærmere 20000? utbetalt?

Eller jobber du fulltid og får 16000 utbetalt + barnetrygd + barnebidrag?

Hvor dyr er den husleia di egentlig?

Skrevet

Må du være så sur bare fordi andre har bedre økonomi enn deg?

Skrevet

Koster penger å drikke Cola, røyke og kjøpe partyantrekk til frihelgene, vettu.

Skrevet

20.000 utbetalt for å forsørge tre barn er LITE. Men du kan kanskje ikke økonomistyring og kostnadsberegning?

Skrevet

Så dum teori da HI!? Så fordi jeg ikke bruke ropp hele lønna mi på en mnd så har jeg rett og slett for mye utbetalt i lønn? Skikkelig stappteit å spare til uforutsette utgifter liksom? Bruk opp aaaaallle pengene med eeeeen gang, ja det er smart.

Skrevet

Eh, jeg jobber! Hvor har du det fra at jeg går på overgangsstønad???

Men barnetrygda er likevel ment som en håndsrekning til oppfostring av barn, så MIN økonomi bør du ikke gå i sømmene: jeg får det jeg har krav på og bruker det på den måten som det er tenkt å skulle brukes.

Og til din opplysning så vil økonomirådgiveren i banken fortelle deg at minimumssummen pr måned som en familie med 1 voksen 3 barn skal ha er 14.500 FØR vi beegynner å snakke husleie. Så om du søker et lån som skal betjenes med f eks 6000/mnd, må du tjene over 20.000 netto for å få det innvilget.

HI

Skrevet

Fint om du sparer, men da trenger du ikke statens penger for å kjøpe leilighet til voksne ungdommer. Det kan de kjøpe selv.

Skrevet

20 000 for å forsørge 3 barn er da ikke lite!

Tipper det er du som ikke kan økonomistyring og kostnadsberegning??

Du MÅ ikke ha det dyreste og beste hele tiden!! Finnes da folk som bruker hjernen når de handler.

Du kan jo også skaffe deg en høyere inntekt ved å jobbe/ flytte på landet og bo billigere.

Går an til å legge opp et himla billig matbudsjett ved å planlegge, bake eget brød, ikke kjøpe brus, juice og unødvendige ting.

Og du trenger ikke de støvlettene til 2000kr eller den dressen til ungen til 1500kr eller en ny barnevogn til 10 000 kr..

Skrevet

Vi har meget trang økonomi, og NETTOPP DERFOR sparer vi barnetrygda, selv om vi virkelig kunne tenkt oss å bruke den til å spe på matbudsjettet. Vi sparer den til den dagen gutten vår ikke passer i sprinkelsenga mer og må h avoksenseng. Eller når han skal ha skolesekk. Slike ting. Vi vil nemlig ikke kunne ha råd til flotte ting til han om vi ikke gjør det på denne måten. Er dette også galt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...