Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #26 Skrevet 20. oktober 2010 Hva enn jeg velger å bruke barnetrygden på er da min sak! Bruker jo faktisk mer enn det i mnd på min unge. Men så tjener jeg jo penger selv. Og sparer for å ha en bufferkonto som de aller fleste gjør. Har du ikke en bufferkonto til uforutsette utgifter? Og hvor har mannen din forsvunnet hen? Bare falt gjennom et sort hull? Om du ikke har økonomi nok til å ta vare på 3 unger, så burde dere finne en ordning der dere har barnas 50% hver. Slik som likestillingen i landet vil ha det til å være.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #27 Skrevet 20. oktober 2010 Bare hvis du leser HI som fanden leser Bibelen så. Dere har bruk for den, og bruker den på et BARN: nei, da er det som det skal være. Dere har ikke bruk for den, og bruker den på en voksen person, seinere: ja, da er det også galt.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #28 Skrevet 20. oktober 2010 Det er lite, er du helt tullete? Uansett om man ikke handler det dyreste eller beste er det fortsatt lite å forsørge tre barn og en voksen på. Til opplysning er det beregnet at en voksen trenger 6000 kr i mnd til forbruk etter at husleie, strøm og forsikringer er betalt, og det er for å opprettholde et nøkternt forbruk. Ta deg en tur på sifo og lær litt.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #29 Skrevet 20. oktober 2010 Du fremstiller det som at du har dårlig råd og at alle vi andre som sparer, stjeler dine penger.. Du jobber har barnetrygd på 4000 + barnebidrag fra far på ? 3500? og en nettolønn i skatteklasse 2 på? Summerer dette seg til over 20 000? Har du råd til å betale husleie? Synes synd på deg.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #31 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg HAR økonomi til å oppdra barn og bruker pengene på nettopp det. Og: Nei, ungene skal ikke bo 50% noe sted, det er ugunstig for dem, og Ja, han er så godt som forsvunnet i et hull, det er egohullet inni hodet hans, der han bor; jeg får 950 kroner i måneden i bidrag, fordi han er en snik og NAV tror på ham (jobber svart). Noe mer du vil vite, eller noen flere offentlige penger du ikke trenger som du likevel vil ha...?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #32 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg syns ikke synd på meg, men jeg syns synd på de 18-åringene som får en leilighet i gave av mor og far, de lærer aldri livets krav...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #33 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg setter 100 kr i mnd inn på datter sin sparekonto. Det blir over 20 000 innen hun har fylt 18. Synes det er nok jeg. Resten av pengene "forsvinner" i de andre pengene, men brukes nok opp på bleier og klær og sko og sånt.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #34 Skrevet 20. oktober 2010 Men da, hvis den var behovsprøvd, kunne man jo søke om å få innvilget barnetrygd når behovet melder seg, ikke i de ti åra før, ikke sant.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #35 Skrevet 20. oktober 2010 Sikkert dumt spm, men hvor mye er denne barnetrygden på i mnd? Ser for meg at vi setter den på egen konto og har til ekstra utstyr osv når det dukker opp sånn utgifter.. klasseturer og sånn.. vi er ikke verdens rikeste og sparer der vi kan
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #37 Skrevet 20. oktober 2010 Ja, men den egenandelen står i forhold til hva du har råd til, du kan faktisk søke om ekstra støtte til dette. Og disse eller andre penger dere velger å spare: vel, har du to barn, og kan du legge tilside 2000/mnd i flere år: da kunne barnetrygda di fint ha blitt brukt på noen som IKKE tjener nok til å spare, f eks ved å heve summen for dem som trenger det mer, og fjerne den for dem som ikke trenger den.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #38 Skrevet 20. oktober 2010 Hver måned når jeg får barnetrygden utbetalt går jeg en runde i butikkene og kjøper det jeg trenger av klær, bleier etc til ungene. Det er jo et viktig poeng at nettopp de pengene som er barnetrygden brukes til barna. Vi har forøvrig god inntekt, så det mangler ikke noe hjemme hos oss. Vi har til og med råd til å spare. Dette er fordi vi prioriterer sparing foran andre utgifter. Vi kunne selvsagt latt være å spare og heller valgt å bruke pengene nå. Det er jo mye vi egentlig har bruk for som vi ikke kjøper eller gjør. Vi pleier å spare ca 1000 kr hver måned på konto til ungene. Men det er penger som kommer fra lønna mi altså, ikke barnetrygden!
LinnisR83 Skrevet 20. oktober 2010 #39 Skrevet 20. oktober 2010 Se det slik da HI. Jeg betaler 2330kr i barnehage pr mnd. Ca 1000kr på klær og mat på guttungen pr mnd. 970kr er ingenting ift til disse utgiftene.... MEN la oss si det slik. Jeg betaler barnehagen med de 970kr man får i barnetrygd og resterende fra min lønn, så sparer jeg 970kr fra MIN lønn istedenfor barnetrygden. Skal jeg da få fratrekk i lønna fordi jeg tjener mer enn det jeg bruker i mnd? Fordi jeg har råd til å spare? Er det greit for deg da, at de 970kr blir spart fra min konto og ikke statskassa, eller hva er problemet? Klarer du ikke unne andre mennesker ekstra penger i mnd, fordi de har økonomi til å spare opp til en bonus? Så fordi jeg jobber masse overtid eller lange dager, og har to jobber, så skal ikke jeg få de samme godene som deg??? For meg høres dette ut som sjalusi lang vei.....
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #40 Skrevet 20. oktober 2010 aha!! Sjalusi!! Går an å lære barna livets krav uansett hvor mye eller lite penger en har. Jeg vokste opp i et fattig hjem. Bodde 2 barn+ 1 voksen på ca 50kvm. Fra vi var ca 12 måtte vi skaffe oss jobb (avisbud og reklamebud) for å ha penger til kino, snop, klær vi ønsket oss++ vi fikk ingen ukepenger. Og vi fikk heller ikke varm mat hver dag. Ofte levde vi på syltetøy, brød og vann i lange perioder. Vi ble gitt klær av naboer som syntes synd på oss og husker vi fikk en fargetv ( dette var i 1996) av en klassekamerat som syntes det var synd på meg fordi vi ikke hadde farge- tv. Hadde en sånn 14" (tror jeg) sort hvit tv som man må vri på en bryter på tv `n for å skifte kanal. Jeg mener det er fullt mulig å leve på 20000 med 3 barn og en voksen. Alle barn MÅ ikke ha eget rom og de MÅ ikke ha nye klær og de MÅ ikke ha snop og du MÅ ikke ha tv, internett+++ dette er goder i livet. En kamerat av meg hadde en stikk motsatt oppdragelse. Faren hans er mangemillionær og de har hatt alt de trengte og mer til. Vi begge har samme livssyn og samme holdning til penger. Han lever selv på et nøkternt busjett selv om han er millionær. Men han har mulighet til å hjelpe fattige og donerer vekk penger til div formål hele tiden. HI : Du prater veldig nedsettende til andre her inne. DU må lære deg å respektere at folk kan spare og har andre behov enn deg. Selv så sparer jeg alt jeg har til overs hver mnd i tilfelle noe ekstremt skulle skje. Og jeg har dermed en fin bufferkonto. Om du lurer, så kjøper jeg klær for kanskje 500 kr 4 ganger i året til meg selv, Og jeg handler veldig lite til barna. Har en del venner og her går klær på rundgang i vennekretsen. Og jeg gir videre det som mine barn vokser ut av. Alt av utstyr til barn som seng, vogn, leker+++ får vi enten i gaver eller finner på finn.no gis bort eller til salgs. Hender at jeg er heldig og finner noe flott i hallen på søppeldynga der folk setter fra seg brukte gjenstander. BTW: Jeg og min mann tjener nok mer enn gjennomsnittet. Men vi trenger ikke sløse av den grunn. Har faktisk ikke vært på "ferie" andre steder enn her hjemme de siste 3 årene... Der forsvinner det jo ofte penger..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #41 Skrevet 20. oktober 2010 Finn et nedsettende sitat fra meg? Nei, jeg sier ikke 20 000 er lite, det er det noen andre som sier. Jeg har heller ikke sagt at det er det jeg tjener...! Jeg sier at hvis man vil betjene et lån eller ei husleie på 6000 (det sa nemlig damen i banken!) må man først være sikker på å ha de daglige utgiftene dekket, og de er NORMERT til litt over 14000. Derfor får man ikke det lånet om man ikke tjener MER enn de 20000 netto, Inkludert selvsagt barnetrygder og bidrag, det hadde hun høyde for. Jeg har ikke sagt NOE om min egen inntekt, annet enn hva jeg får i utvidet barnetrygd og i bidrag, og at jeg trenger de pengene jeg får, og bruker dem slik de er tenkt: til oppforstring av barn. Nei, jeg lurer faktisk ikke på hva du kjøper av klær, jeg lurer ikke noe som helst på noen av dere. Jeg KONSTATERER at dersom barnetrygd nå - som regel - går rett inn på sparekonto hos en masse familier, slik at deres ungdommer skal få 200.000 til en bil i attenårsgave, så er selve barnetrygdtankegangen en forfeilet politikk, og en dårlig bruk av offentlige penger: da ER det åpenbart noen som trenger den MER enn akkurat de nevnte foreldrene! Si meg, er dette virkelig kontroversielt...?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #42 Skrevet 20. oktober 2010 Sorry, skulle signere med HI: jeg er også 12.17
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #43 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har 4 jobber. Og tre barn. Er ikke det minste sjalu på deg, men rettferdig fordeling handler om mer enn "skal ikke jeg ha mulighet til å spare jeg også". Hvem vet, hvis det kom et nytt lovforslag der barnetrygd bare skulle gå til de trengende, var det ikke sikkert jeg fikk jeg heller, det kommer jo an på de konkrete grensene som ble satt. Men da ville jeg faktisk godta det, på samme måte som jeg godtar at når jeg ikke har baby skal jeg ikke ha permisjonspenger, eller når jeg faktisk jobber skal jeg ikke ha overgangsstønad - de pengene er ment for noen ANDRE enn meg. En vakker dag, kan det være jeg som har krav på dem, en vakker dag er det jeg som trenger pensjon fordi jeg blir 67, men akkurat nå er det bedre om noen ANDRE får de pengene. Som det er nå, syns jeg at de som setter bort 1000 kr pr måned for hvert barn og skal ta dette fram f eks til attenårsdag eller konfirmasjonsgave: de menneskene er ikke blant dem som trenger kontant hjelp i kroner og øre fra statskassa. HI
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #44 Skrevet 20. oktober 2010 Har ikke lest alle svarene, men forstår godt at dette engasjerer, det er jo politikk. Hvis barnetrygda skal behovsprøves blir det jo bare endel av sosialhjelpen enkelte foreldre får. Synes det er bra at alle får bt jeg. Hjelper på. Og alle må selvsagt selv bestemme hva de vil gjøre med den. Hvis dere er missunnelige på de med ok økonomi så gjør noe med det da! De fleste i vårt land har all verdens mulighet til å tjene gode penger om de satser og invisterer i utdanning osv. Ikke min feil at dere har skuslet bort mulighetene. Dessuten bør man ikke få barn om man har rævva økonomi. Nå ser jeg bort i fra de få som er syke og dermed er forhindret i å utnytte vårt fantastiske utdanningssystem mm.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #45 Skrevet 20. oktober 2010 Men det virker som du har problemer med å forstå et en hundrelapp er en hundrelapp... Det er ikke sånn at et hundrelapp er merket "barnetrygd". Det går ikke an å si at "barnetrygden går til ting jeg kjøper til barna mine". Poenget som de fleste her prøver å få deg til å forstå er jo nettopp at du har en samlet inntekt som du selv må prioritere. Noen lever på sparebluss og prioriterer allikevel sparing til barna sine. Det du sier er at folk som sparer ikke fortjener barnetrygd. Og som flere her har forsøkt å poengtere, så er det et spørsmål om prioritering.
LinnisR83 Skrevet 20. oktober 2010 #46 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg ser nå at du og jeg ser på barnetrygd på to forskjellige måter. Du ser på det som en støtte, og jeg ser det som et bidrag (en gode fra staten fordi man får flere utgifter med barn). Før vi fikk barn, hadde vi ikke utgifter som barnevogn, klær, barnehage, og for å ikke snakke om større plass (ergo bytte av bolig til noe større som = dyrere) og uforutsette utgifter. Så derfor ser jeg på 970kr fra staten som et suplement! En slags ekstra til alle utgifter man har med barn. Om jeg velger å bruke mitt bidrag til å sette på en konto, og bruke mine penger på det dagligdagse til et barn, eller om jeg bruker akkurat de pengene som kommer inn på barnetrygdkontoen, spiller jo ingen rolle! For meg høres det ut som du sier: Alt av lønn og trygd osv, går i en pott. Har man råd til å spare etter at man har betalt alt av regninger, hus og alt annet som mat etc.fra denne potten, så burde man gi tilbake/ikke motta barnetrygd. Har jeg forstått deg riktig?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #47 Skrevet 20. oktober 2010 Herregud da ! Ja, vi sparer alt sammen, og har stengt tatt ikke bruk for den. Men sier da ikke nei takk. Kjell Inge røkke sin baby får da også barnetrygd. Det er bestemt at denne ikke skal behovsprøves, men være en flat sum. Sånn er det bare. Det er vel en av de få tingene enkelte alenemødre (og andre) ikke klarer misbruke.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #48 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg innrømmer glatt at vi ikke trenger barnetrygden i det hele tatt, og lemper den rett videre på konto som skal hjelpe barna til etablering i voksenlivet. Så får du heller synes synd på ungene mine som vil få hjelp under studiene, og som har foreldre med økonomiske muskler. Jeg kjenner at det bryr meg ganske lite. Det er et politisk poeng at alle norske borgere som setter barn til verden skal få et bidrag. Det er et godt prinsipp som ikke burde fravikes selv om jeg og mange med meg ikke hadde behøvd stønaden. 970 kr er ikke mye. Har man dårlig råd, holder ikke det. Derfor behovsprøves stønader til barnas oppvekst selvfølgelig i praksis, de som trenger det får bostønad, overgangsstønad, utvidet barnetrygd og en hel haug med andre trygder jeg ikke aner hva er, men som det florerer kunnskap om her inne.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #49 Skrevet 20. oktober 2010 Herregud det er vel det samme om vi sparer barnetrygden eller sparer andre penger. Alle bør jo spare. Det er jo bare det at det er enklere at den går rett inn på en konto enn å måtte ta penger fra lønnen og overføre til sparekonto. OMG
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #50 Skrevet 20. oktober 2010 Enig med, HI. De som sparer barnetrygden i alle årene for at barna skal ha litt ekstra å rutte med som myndige, beviser at de har såpass god økonomi at de ikke trenger den. Barnetrygd burde bli behovsprøvd. Gi heller ekstra til de som trenger det og ta tilbudet vekk fra de som ikke trenger den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå