Gå til innhold

Hvis dere SPARER barnetrygda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok men de som shopper opp barnetrygda hver måned men som tjener det samme og har samme utgifter som meg trenger den de da.

For et teit innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller kalles det prioritering, 13.50?

Om jeg velger vekk Reimadresser, dyre Emmaljunga vogner, nye dyre barneseter, og heller velger å kjøpe billig mat for å få spart opp til at ungen min kan ha penger til skolegang, og til billappen og andre ting, som jeg selv ikke hadde, vil jo det bare si at det er snakk om prioriteringer??! Jeg kunne godt kjøpt ferdigmat 2 ganger i uka, spyttet inn barnetrygden på dyre utedresser eller andre dyre barneting bare for å få brukt den opp, slik at staten hadde sett at den er "nødvendig" i mitt budsjett, men det har jeg ikke behov for, og tror heller sønnen min vil sette pris på skolegang, billappen, bolig eller annet, istedenfor populære utedresser som 2 åring!

Skrevet

Du 13.15, mener du seriøst at det bare er enkelte alenemødre (og andre (tolket at det gjelder alle andre enn alenemødre)) som ikke klarer å misbruke barnetrygden? Eller skriver du som en middels dyslektisk idiot? (det står her om en idiot som er dyslektisk, ikke at dyslektikere er idioter).

Det er nitrist dette innlegget ditt, for enten kan du ikke formulere deg, eller du er proppfull av idiotiske fordommer som tyder på at du er mindre begavet.

Skrevet

Nei. I et rettferdig velferdssamfunn bør det ikke være en flat barnetrygd. Den bør være behovsprøvd. Det vil si at dersom du klarer å spare en tusenlapp hver mpned bør du ikke får barnetrygd.

Skrevet

Så alle som kan spare etter mnd utgifter skal bli fratatt barnetrygden?

Det er jo helt absurd!

Skrevet

Absurd faktisk, hehe. Stor ord.

Hvis den skal behovsprøves finnes de ingenting absurd ved det. Prinsipielt sett er dte IKKE statens oppgave å forsørge våre barn. Velferdstaten yter velferd til de borgere som ikke kan forsørge seg selv. Dermed blir det helt LOGISK at barnetrygden behovsprøves. Klarer man å forsørge seg selv (utfra gitte satser) får man ikke barnetrygd.

Skrevet

Hvis du tror jeg er en av disse tåpelige dibberne som kun kjøper Reima-dresser og flotte, dyre nye ting til barna mine på bakgrunn av at jeg er enig med HI så tar du rimelig feil. Jeg prioriterer slik at alle pengene skal strekke til, men barnetrygden ER IKKE MENT TIL Å SPARES, den er ment å være et TILSKUDD i økonomien for at foreldrene skal kunne GI barna sine det de TRENGER HVER måned om det være seg ny utedress, nye sko, en ny skolesekk osv. Den er ikke ment å være en oppsparingsmulighet slik at barnet kan ha muligheten til å ta førerkortet som 18-åring. Skolegang er forøvrig GRATIS i Norge og utover dette har får alle tilbud om å søke stipend og lån fra Statens Lånekasse.

Det er nettopp pga folk som ønsker å spare barnetrygden til barna at politikerne har drøftet å fjerne tilskuddet.

- Denne er til 14:03 fra 13:50 -

Skrevet

Til 14:20:

Ok, da får vi FORBY alle som mottar barnetrygd å spare penger. Ser ingen annen løsning. Pøh,absurd ja.

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk tenker jeg altså....

Om du bruker barnetrygden eller din egen lønn så går alt i et dragsug av barnehageregninger, klær, mat osv uansett. De 970kr er fra staten fordi man har endel utgifter med barn, uansett om man har 500.000 i året eller 100.000 i året!

Det burde jo være rettferdig uansett! At alle skal få barnetrygd! En GODE fra staten fordi man må ut med 3-4000kr i mnd for å ha barn. Systemet er faktisk helt utrolig, og man får igjen for den skatten man betaler i mnd.

Jeg kan virkelig ikke forstå at noen mener de har rett på barnetrygd mer enn andre! Iallefall når man mener at om man gjør om livsituasjonen sin fordi man vil sette av noen kr til barnets fremtid, så skal man iallefall ikke ha barnetrygd???!!

Hva med oss som jobber ræva av oss for å få litt ekstra i mnd for å sette av til barna? Burde vi også bli fratrekt barnetrygden? Hvorfor kan man ikke unne alle denne 970kr-barnetrygden??? Sorry altså, men jeg skjønner virkelig ikke tankegangen.

Skrevet

Ja, de som ikke trenger den (altså tjener over en viss sum) bør ikke få barnetrygd. Det finnes ingen god grunn til å gi penger til de som ikke trenger dem...

Skrevet

Ja, ABSURD faktisk!

Når man har to jobber fordi man vil spare litt på si, så skal man bli fratatt barnetrygden? Det er jo helt fjernt....

Da slutter jeg heller bi-jobben, eller går ned 50% da, så kan jeg heller bare leve på barnetrygd. Det er jo en slik holdning folk får...

Skrevet

Er du så blond?

Staten er ikke et uttømmelig reservoir av penger! Vi som har barn nå kan få problemer når vi blir pensjonister, en av grunnene er den hodeløse bruken av penger staten driver med. En av tingene som bør avskaffes er barnetrygd, en annen ting er den gode sykepengeordningen vi har. Flere karensdager hadde vært en idé. I tillegg er det ltfor mange uføre i dette landet.

Det finnes ingen god grunn til å utbetale trygdeordninger til mennesker som ikke trenger dem.

Skrevet

Hi har jo helt rett. Det blir faktisk det samme som å si at "jeg vil også ha sosialtrygd fordi naboen får det, så kan jeg spare det til jeg bli pensjonist."

Sukk.

Og jeg trenger ikke barnetrygd, jeg. Vi har nok penger og, ja, vi sparer.

Skrevet

Det er ikke snakk om å ikke trenge dem. Det er snakk om at det bidrar til utgiftene man har på barn pr mnd. Det er en sum NAV/Staten gir ut til mødre som har barn under 18, fordi det er endel ekstrautgifter med barn, og Norge har et helt unikt system som velger å gi ALLE mødre 970kr ekstra i mnd fordi det er for å dekke noen utgifter med barn. Dette gjøres feks pga at man vil ha opp fødeantallet pr år, og vil at vi skal føde flere barn. Her er et klipp fra NAV:

Barnetrygd er en stønad som gis for alle barn under 18 år som er bosatt i Norge. Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter ved å ha barn.

Det står ikke her at de som har dårlig råd skal få denne goden, mens resten ikke får noe?!

Skrevet

Jeg vet hva det er, du trenger ikke forsøke å lære meg det. Det jeg sier er at dersom du ikke TRENGER den BØR DU IKKE få den. Det hjelper ikke at du frenetisk ramser opp hvorfor vi har en barnetrygd i dette landet. Hvertfall når du elegant glemmer å ta hensyn til historikken og grunnlaget for den.

Det er forbanna bortskjemt, egoistisk og samfunnsøkonomisk stupid å opprettholde en sånn "jeg vil ha" mentalitet.

Skrevet

Blond faktisk. Nei, absolutt ikke, i dobbel forstand.

DET ER EN GODE! ET BIDRAG!

Syntes du tenker veldig kortsiktig....

og om du bekymrer deg for fremtiden, burde du bruke tiden din på virkelige snyltere, og de som lurer staten for penger! Ikke de som bidrar til populasjonen og bruker BIDRAGET de får av staten til å tenke fremover!

Skrevet

Jeg synes nå ikke så veldig synd på dem som setter barn til verden som ikke har penger. En god ide å skaffe seg litt cash og økonomisk stabilitet før en formerer seg. Det finnes sikkert noen som har blitt syke eller vært uheldige på et vis, men nok av dem som avler barn som "storebror" må forsørge.

(Jeg er IKKE Frp-er)

Så derfor:barnetrygd til alle eller ingen. Verden har forandret seg siden barnetrygden ble innført. Vi har et (godt) sosialsystem som skal være der å hjelpe de som faller utenfor i arbeidslivet bl.a.

Skrevet

Ja, det er klart at man er egoistisk,bortskjemt og samfunnsøkonomisk stupid når man vil skape en trygg fremtid til sine barn...HJELP sier bare jeg altså!

Skrevet

Min påstand er at at dersom barnetrygden skulle behovsprøves så ville den omtrent falle bort i Norge.

Se det på en annen måte: Dersom barnetrygden ble behovsprøvet ville det bli svært lite penger som gikk med til dette over statsbudsjettet. Ergo burde jo da skatten reduseres (i teorien). Hvor tror dere egentlig pengene kommer fra? Det er jo faktisk våre penger som vi har betalt i skatt! At noen av de pengene da kommer tilbake til barna våre, og øremerkes barna enten nå eller når de blir større er vel en helt grei avgjørelse å ta for et demokratisk land?

Jeg ønsker at mine skattepenger skal gå til barnetrygd til mine barn slik at jeg kan spare for dem.

Ærlig talt, det finnes allerede nok støtteordninger som behovprøves for de som sliter økonomisk. Hvorfor fjerne den ene ordningen som faktisk kommer alle til gode?

Skrevet

Ja, et gode som bør avskaffes.

At man ønsker å avskaffe barnetrygden slik den er idag er et resultat av langsiktig tenking. Å ville ha den når man ikke trenger den er et resultatat av kortsiktig og navlebeskuende tenking. Man kan faktisk si nei takk til barnetrygd.

På hvilken måte får barnebidraget deg til å tenke fremover på en måte du ikke ville gjort uten barnebidrag?

Skrevet

En ting er helt klart:

Dere som er for behovsprøvd barnetrygd har gått glipp av grunnleggende kunnskaper når det gjelder demokratisk politikk og etikk. Barnetrygden eksisterer for ALLE barn, og skal være et fellesgode som man ikke må kvalifisere seg for. Vi bor et et rikt land og dette er en av de få godene som barnefamilier får uforbeholdent. Kommer det opp til diskusjon på Stortinget, så vil aldri spørsmålet om behovsprøving være et tema. Da vil spørsmålet være; skal vi beholde barnetrygda, eller fjerne den og heller øke satsene på annen trygd.

Så vær glad for at den finnes, og slutt å sutre fordi andre folk klarer å spare en tusenlapp i måneden!!!

Skrevet

Du er en snylter på staten Linnis. Eller betaler du reell pris på medisiner, legetjenester, sykebesøk, veibruk, forurensningen du er ansvarlig for, barnehagepris etc? gjør du ikke? Det er nemlig helt usannsynlig at du skatter like mye som du forbruker.

Skrevet

Er så enig 14:57!!!

Alle eller ingen!

Skrevet

Du er jo temmelig historieløs. Den oppstod fordi folk jevnt over hadde vesentlig mindre kjøpekraft, grunnen til at den ble flat var bla kostnadene ved å behovsprøve den.

Men for all del, fjern barnetrygden fullstendig. Øk heller tilsvarende i stønader til fattige barnefamilier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...