Gå til innhold

Au pairen har landet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke det som står hvis du googler og leser litt artikler om dette. Der står det at restriksjonene kom som en følge av alle klagene fra au pairs som ble utnyttet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert godt for dere å få hjelp i hverdagen.. Og kanskje det er en vinn vinn situasjon..

Men, jeg hadde aldri klart å ha noen til å jobbe for meg, som gjorde jobben jeg egentlig skulle gjort. Som skulle vasket våre klær, passet mitt barn, satt middagen vår på mitt bord og lekt med mitt barn.

Spesiellt med tanke på at denne jobben kun var for å sørge for livets opphold til seg og sine egne barn. Sine egne barn, som trengte denne omsorgen langt mer enn mine egne barn gjorde.

Jeg skulle gjerne hatt et barn til, men ser at jeg og vi ikke har tid til det nå. Jeg ønsker ikke å påta meg selv mer enn jeg mestrer. For dette er min oppgave, min livs viktigste oppgave. Mine valg skal ikke utnyttes av andre.

Noe annet hadde det selvsagt vært om vi hadde en utvekslingstudent som ønsket å "jobbe" hos oss for å gjøre seg rik på erfaringer og opplevelser til sin egen utnyttelse.

Skrevet

Signerer Mom2Two gjennom hele innlegget. Synes dette er "slaveri", og egentlig helt forferdelig. Kr 4000 pr mnd er jo "ingenting"!

"Moderne slaveri" synes jeg er en meget passende betegnelse.

Jeg er litt imponert over at så mange her inne synes dette er greit - stort sett er det jo kvinners rettigheter vi snakker om, dette er jo det stikk motsatte! :-(

Skrevet

Hvorfor skal jeg google? Jeg får direkte info fra mennesker som er født og oppvokst i dette systemet og som vet hvordan dette fungerer. Landet har store inntekter hvert år pga overseas workers. Au pair ønsker de ikke å ha, siden det ikke er klassifisert som arbeid og de derfor ikke må betale skatt og avgifter til staten på lønnen de tjener. Staten tjener på at de har tittelen hushjelp istedenfor au pair. Skjønner?

Jeg har aldri påstått at ingen blir utnyttet. Mange blir utnyttet, mens andre lever godt som au pair. Og nei, det er ikke så mange av dem som har barn hjemme. De som har det, får ikke overgangsstønad og annen støtte slik som her, og heller ikke jobb i sitt hjemland.

Dette er mine siste ord i denne debatten. Jeg har bidratt med det jeg kan for å få et mer nyansert syn på dette, selv om jeg taler for døve ører.

Skrevet

Det er nesten det som sjokkerer meg mest også, at det er MØDRE som synes dette er helt greit..:(

Skrevet

Signerer svaret du gir 23:20, mom2two.

Vet om ei som dro til USA som tenåring forresten, og hun hadde kummerlige forhold der. Hun fikk utdelt 1 dorull til eget bruk etter hvor de mente hun hadde behov for, beskjed om å ikke bruke for mye vann når hun dusjet osv. Hun dro hjem lenge før au pair kontrakten gikk ut, og så seg ikke tilbake.

Skrevet

Jeg har ikke fått lest hele tråden her. Men jeg ser det nevnes ordet slaveri mange ganger.

Grunnen til at vi har au pair er i hvertfall ikke fordi vi skal drive med slaveri.

Det er heller et spørsmål om medmenneskelighet. Vi har hjulpet et menneske ut av en meget vanskelig situasjon (som jeg ikke vil gå inn på her), og hun ønsket å få være au pair hos oss. Før dette har det aldri vært i mine tanker å ha au pair.

Hun blir et medlem i familien vår den tiden hun er her, jeg har ordnet med norskkurs + masse annet. Og hver helg har hun fri, i tillegg hjelper hun oss i huset+ litt barnepass 5 timer om dagen. Når det er ble som det ble, så er jeg veldig glad for å ha fått litt hjelp i huset.

Så ikke døm akkurat denne situasjonen, ting er ikke alltid slik det ser ut for.

Samtidig vet jeg jo at det er mye rart med au pair ordningen.

Skrevet

har ikke lest hele tråden, men vi si litt om mine erfaringer som au pair

Har selv vært au pair for 1600 kr månden, og gikk på skole med ca 20 andre aupairer fra hele Europa og ingen hadde barn var en som hadde kjæreste de var endel fra øst europa, endel fra spania og noen fra Japan.

Riktig nok arbeidet vi nok forskjellig, men vi var alle veldig klar over rettigeheten våre og vi ville blitt kjempe fornærmet om noen kalte oss slaver.

Vi norske var der nok pga eventyr lyst. Har forsatt ei veninne fra tsjekkia og ei fra slovakia, og de var der nok aller mest for å lære språk og det var gull verd å ha på Cv at man hadde gått på språk skole i england, Så for dem var det en del av utdannelsen å være der. Og de har begge jobber i store internasjonale firmaer i dag muligvis pga at de ble så gode i språk.

Synes det er mye her som ikke er sant om at de aller fleste au pairer er mødre og at inge arbeider 30 timer, hvor har dere dette fra???

Jeg var hos en super familie jeg var en del av familien var med på ferie, og den dag i dag har vi god kontakt.De hadde egen hushjelp så jeg ble ialle fall ikke utnyttet.

Den tiden jeg var hos den ville jeg ikke vært for uten for alt i verden lærte kjempe mye om kultur forskjeller, og ikke minst meg selv så har jeg fått noen venneskaper som kommer til å vare livet ut, og at lønnen stinker hvem bryr seg vel om det?

Skrevet

Ganske tydelig at du ikke har lest noe av diskusjonen over.

Vi snakket ikke om jenter fra land som Norge som reiser pga. eventyrlyst osv., men om jenter fra fattige land som Filippinene som reiser fordi det er den eneste utveien. Hjemme har de barn som de ikke ser på flere år osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...