AO3 Skrevet 1. oktober 2009 #26 Skrevet 1. oktober 2009 Vel, de jeg kjenner som dro til USA som au-pair, jobbet som noen gærninger! Ei venninne av meg, som på ingen måte er redd for å jobbe, snakker enda om det uendelige berget med klesvask...
Norwegian by injection Skrevet 1. oktober 2009 #27 Skrevet 1. oktober 2009 De jeg kjente bodde hos advokater og leger, fikk låne dyre biler i helgene, ferie hus+++ men selvølgelig finnes det idioter der borte også :-)
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #28 Skrevet 1. oktober 2009 Det er faktisk ikke gitt kjønn for au-pairer. Så det korrekte er faktisk å omtale vedkommende som "den" enn så lenge man ikke kjenner identiteten til vedkommende. Akkurat som enhver annen yrkesgruppe, elevgruppe, eller annen gruppe mennesker som ikke defineres av kjønnet på medlemmene i gruppa. Hjelpe meg ...
Bunnies by night Skrevet 1. oktober 2009 #29 Skrevet 1. oktober 2009 Signerer Mom2Two. Er heller ikke lenge siden dette var et tema i samfunnsdebatten... At det i de fleste tilfeller ikke er snakk om kulturutveksling(som det i utgangspunktet skal være), men rett og slett moderne slaveri. De jobber mye, de sender penger tilbake til hjemlandet, de fleste har barn som de etterlater hos besteforeldre osv. osv.
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #30 Skrevet 1. oktober 2009 Vel ... jeg har studielån, billån, barnehage, kommunale avgifter, fellesutgift til sameiet, forsikringer på hus, hjem, bil, voksne og unger, medlemsskap i fagforbund, hvor mye trenger du??? Forlystelse i mine øyne er ting som f.eks gå ut og spise med andre enn vertsfamilien, kjøpe seg nye klær, ta en tur på kino, gå til frisøren (er jo ikke noe man må hver mnd) osv. For 4000 i mnd får man noen kinoturer, frisørtimer, telefonsamtaler osv. i løpet av et år.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #31 Skrevet 1. oktober 2009 I Norge så er faktisk ikke 4000 kr veldig mange penger til slike ting på en måned, når man i tillegg skal dekke en del andre ting. Men hvis det er så attraktivt, så kan du jo sikkert reise bort som au pair selv;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2009 #32 Skrevet 1. oktober 2009 jeg jobbet med en som kom hit som au paire hun jobbet hele tiden, fikk 3000 kr i måneden. fikk ikke spise sammen familien. de hadde en bjelle som de brukte når de trengte hjelp til noe. foreksempel vann i glasset ved middagen. hun fikk bare ris og makreletomat og spise og kom hit på vinteren og hadde ikke vinterklær. så hun gikk i bukse og genser fram til hun fikk sin første lønning. alle de historiene hun fortalte er helt horible og de gjelder desverre ikke bare henne :/
Bunnies by night Skrevet 1. oktober 2009 #33 Skrevet 1. oktober 2009 Hovedpoenget er jo uansett at undersøkelser her i Norge viser at de 4000 stort sett ikke går til forlystelse... de blir sendt til storfamilien i hjemlandet. Dette er et noe de gjør i desperasjon og fattigdom... en liten bismak kanskje... Og dette er ikke rettet som en kritikk mot HI. men mot ordningen generelt.
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #34 Skrevet 1. oktober 2009 Hadde jeg vært yngre og ikke etablert med familie (altså i den aldersgruppen au-pair-ordningen er ment for) hadde jeg ikke hatt noen som helst problemer med det. Synes det høres ut som en god ordning, (som såklart forutsetter at man tør å si ifra om ting ikke er som de skal være). Har også flere venninner som har vært ute, og av fire har tre gode erfaringer og én har dårlig erfaring med den første familien som det var null problemer å få byttet med en kjempetrivelig familie. Tre var i USA og ei var i Italia. Og skulle jeg hatt en au-pair hit hadde jeg ikke hatt noen interesse av ei "kjerring" på min egen alder som kun var ute etter pengene. Jeg er interessert i en au-pair ordning som fungerer, fordi jeg tror det kan være en god erfaring både for vertsfamilien og au-pairen. Og måten å oppnå en god ordning på er ikke å avvikle den, men å perfeksjonere den, f.eks gjennom økt tilsyn og oppfølging, og strengere krav både til au-pairene og vertsfamiliene.
Bunnies by night Skrevet 1. oktober 2009 #35 Skrevet 1. oktober 2009 Det vil være vanskelig å sammenligne det å dra ut som au pair for deg og en som kommer fra et fattig land og gjør det for å tjene penger... De fleste norske som drar ut som au pair drar ikke pga penger - de drar pga oppelvelsen. Det er svært få fra fattige land som drar for opplevelsen sin skyld, det sier seg vel selv. Synes ordningen er avleggs. Det er bedre at man skaper arbeidsplasser i deres eget land og bedrer situasjonen der, enn å legge opp til slavearbeid i Norge... men det er bare min mening da...
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #36 Skrevet 1. oktober 2009 Men har man en god organinsasjon i ryggen bør det ikke være noe problem å bytte familie om slikt dukker opp. Sier det igjen ... selve au-pair ordningen slik den opprinnelig var ment er en god idé som mange vil kunne ha et godt utbytte av. Måten å få ordningen til å fungere som tiltenkt er ikke å avvikle den, men å prefeksjonere den. Økt tilsyn, økt fokus på rettigheter og forpliktelser, tettere oppfølging av au-pairene og deres arbeidsforhold og strengere krav til hvem som får være vertsfamilier og hvem som kan søke som au-pairer. At folk henter inn "hushjelper" uorganisert og kaller dem au-pairer er det dessverre ikke så mye å gjøre med. Men all den tid det formidles gjennom en organisasjon burde man heller rope etter videreutvikling av konseptet enn avvikling, for grunntanken har mye for seg.
Norwegian by injection Skrevet 1. oktober 2009 #37 Skrevet 1. oktober 2009 Er ikke det meningen at en au pair SKAL være en ung jente? 18-20år? Synes det er en grei lønn for en ungdom, men ikke en voksen dame. En voksen dame kan vel ikke jobbe som au pair, da er hun en "nanny", eller?
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #38 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg ser argumentene med utnytting av arbeidskraft, at noen ofte jobber mer en de skal osv. MEN: Det mange av dere ikke tenker på, er at 4000 kr pr mnd er mye mer penger en de ville tjent i sitt hjemland OM de fikk seg en jobb. Eksemplene dere nevner, som øst-.europa, Filippinene osv. er land hvor arbeidsledigheten er ekstremt høy, og hvor mange lever fra hånd til munn fra dag til dag uten å vite om de har mat på bordet dagen etter. På Filippinene er en gjennomsnitts dagslønn for hardtarbeidende håndtverkere ca 30 kroner, som utgjør en månedslønn på ca 630 kr. Da ser dere kanskje at 4000 kr ikke er så ille lønn likevel? De er vant til å jobbe hardt hjemme, de er flinke å leve spartansk, de kjøper bare det de absolutt trenger for å ha mulighet til å forsørge familien sin i hjemlandet. Det at de får muligheten til å komme til feks Norge å jobbe som au pair kan utgjøre forskjellen mellom liv og død for en filippinsk familie. Norge er et paradis for en au pair i forhold til feks Saudi Arabia osv hvor de ofte blir holdt som sex-slaver av mannen i familien i tillegg til au pair oppgavene sine. Vi i Norge er så vant til å ha det bra at vi glemmer hvilke kår disse menneskene kommer fra. Mens vi ser på det som utnyttelse og slaveri for luselønn, ser mange av dem på det som en unik mulighet til å tjene penger for å forsørge familiene sine.
Bunnies by night Skrevet 1. oktober 2009 #39 Skrevet 1. oktober 2009 Og derfor så skal det være greit å betale en person for å vaske huset og diverse - så hun kan sende pengene hjem... det er jo med på å undertrykke. Man kan ikke ha et au pair opplegg som fungerer på den måten. Bruk pengene på å hjelpe noen i sitt eget land i stedet for å tjene penger på det selv sier nå jeg(les: på så og si gratis arbeidskraft).
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #40 Skrevet 1. oktober 2009 Ordningen er vel, såvidt jeg husker, ment for kvinner (er vel ikke til å legge skjul på at det er nesten bare kvinner som er au pairs) mellom 18-35 år. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg i hvert fall innenfor den aldersgruppen.. 75% av de du kjenner som har vært au pair har jo vært i USA, det landet som vel er det eneste der ordningen til en viss grad fungerer slik den skal. Snakk med jenter som har vært i Frankrike, Spania, England osv., så tror jeg du ville fått andre historier. Utrolig morsomt å snakke om "kjerringer som er kun ute etter pengene", for det er vel ikke akkurat så mye penger det er snakk om uansett. Jeg er interessert i en au pair ordning som blir avviklet. Jeg er sikker på at om 15 år så kommer man til å se tilbake og tenke hva tenkte man på som aksepterte slikt slaveri i moderne tid, når vi visste bedre. Å perfeksjonere en au pair ordning er nesten det samme som å si at man skal perfeksjonere prostitusjon.. It is just not going to work..
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #41 Skrevet 1. oktober 2009 Hjelpes så naivt... Tror du de stakkar jentene fra Fillipinene tør å kritisere vertsfamilien sin?!?!? Både de og familien deres er avhengige av de få kronene de tjener. De er vel redde for å bli sendt hjem også. Selvsagt har det mye for seg, for dem som er på rette siden av ordningen. Slaveriet i USA hadde også mye for seg for slaveeiren. Det var jo en fantastisk ordning for dem for såvidt. Same shit, different wrapping..
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #43 Skrevet 1. oktober 2009 Tror byråene formidler au pairs mellom 18-35 i hvert fall. Nanny er noe annet. Da bor man ikke hos familien. Det er mer en slags dagmamma som kommer hjem til deg.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #44 Skrevet 1. oktober 2009 And that makes it f... okay???!?! Herlighet... så det er liksom helt greit å utnytte folk til de grader, bare fordi de har det "jævligere" hjemme? Okay, hvorfor ikke hente noen gatebarn fra India, så kan de slikke skoene dine, pusse vinduer osv. Det er uansett jævligere å bo på gata i India! Christ..
Miss Misantrop Skrevet 1. oktober 2009 #46 Skrevet 1. oktober 2009 Fantastisk... gleder meg til å få min.
Blåmandag¤ Skrevet 1. oktober 2009 #47 Skrevet 1. oktober 2009 Den der signerer søren meg jeg og, Mom2Two.
Miss Misantrop Skrevet 1. oktober 2009 #48 Skrevet 1. oktober 2009 Tja.. Min nabofamilie har en aupair. Hun er 19 år fra tyskland og bor i kjellerleiligheten. Hun jobber ca 5 timer 5 dager i uken, har bil, måltider og husleie dekket. Dette er ikke slavearbeid i det hele tatt. Jeg har jobbet langt hardere for langt mindere som tenåring. Selv om noen utnytter ordningen betyr det ikke at det er en dårlig ordning.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #49 Skrevet 1. oktober 2009 Det vil alltid være unntak, og det der hører nok definitivt til unntaket. Det finnes sikker 0.5% barnearbeidere i Kina som har det ok også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå