solia Skrevet 2. oktober 2009 #102 Skrevet 2. oktober 2009 En av mine beste venninner er fra Indonesia og kom hit som au-pair for 8 år siden. Hun kom for å tjene penger og få nye opplevelser i livet. Hun stortrivdes både med jobben, pengene og hun fikk norsk kjæreste som hun giftet seg med. Hvert år etterpå har hun fått hit søstre, kusiner eller venninner fra hjemlandet for å jobbe som au-pair her. Alle er i begynnelsen av 20 åra og har ikke barn hjemme. Hun hadde vel ikke ønsket at de skulle komme hvis det var så forferdelig? Hun er blitt ganske "norsk" etterhvert og ser på dette fra to sider, men som hun sier er det en kjempemulighet for jentene fra Asia. De tjener gode penger, får oppleve en annen kultur, lære språk og sett litt av verden. Mye av den samme motivasjonen som mine norske venninner hadde når de reiste ut som au-pair. Jeg ser absolutt ingenting galt i det. Vi må slutte å se på folk fra fattige land som offer og som undertrykte. De er fullt ut i stand til å velge selv. Det er ingen som tvinger dem!!
Magandang anak ko Skrevet 2. oktober 2009 #103 Skrevet 2. oktober 2009 Artikler i aviser handler ikke om de hyggelige historiene. Solskinnshistorier er dessverre ikke så interessant i å lese som grusomme historier. Vi elsker å velte oss i andres elendighet. Jeg ønsker at du, bunnies, forklarer meg hvordan jeg kan bidra i deres hjemland. Jeg kan ikke snekre, jeg er ikke helsepersonell osv, Hva kan jeg bidra med foruten penger? En detaljert oppskrift hadde vært greit. Hvor får du det fra at alle au pairer fra asia har barn og reiser fra dem? Hva med asiatiske sjømenn som er borte fra barna sine i flere år om gangen for luselønn? Hvorfor er det greit at far reiser bort men ikke mor? Til info så hadde Filippinene "gått konkurs" dersom det ikke var for de mange millioner filippinerne som bor i utlandet og sender penger til hjemlandet sitt. Uten tilførsel av disse pengene hadde landet bestått av ennå flere fattige en det er pr i dag. Mange millioner filippinere overlever kun ved hjelp av familie som bor i utlandet. Hvordan pokker mener du at vi skal kunne hjelpe dem i hjemlandet? De trenger PENGER, ikke norske frivillige! De får ikke jobb i hjemlandet sitt fordi landet er FATTIG og derfor har veldig høy arbeidsledighet.
Magandang anak ko Skrevet 2. oktober 2009 #104 Skrevet 2. oktober 2009 Så du mener at det å bli slått ned og ført bort på et skip, fraktet til amerika og solgt til en eier, og leve resten av sitt liv som livegen uten å hverken tjene penger eller ha sin frihet kan sammenlignes med å utføre lett husarbeid og barnepass i Norge for betaling? Dersom du mener at dette er slaveri, så hadde vi slaver i Norge også for ikke mange år siden. Det var helt vanlig før i tiden med live-in hushjelp osv her i Norge. De jobbet fra morgen til kveld for kost og losji, mange fikk ikke lønn.
Magandang anak ko Skrevet 2. oktober 2009 #105 Skrevet 2. oktober 2009 Og nei, de hadde heller ikke noe valg. Ifølge din definisjon var de da slaver...
HH72 Skrevet 2. oktober 2009 #106 Skrevet 2. oktober 2009 Vært aupair selv og forstår ikke hvorfor d skal kalles slavearbeid!
Bunnies by night Skrevet 2. oktober 2009 #107 Skrevet 2. oktober 2009 Fint at det fungerte slik for venninnen din. I følge ferske undersøkelser i Norge - er hun en av få. det er ikke snakk om å gjøre mennesker til offer - det er heller ikke jeg noen tilhenger av. Men det er snakk om å avdekke et system som ikke fungerer slik det skal. Det er snakk om mangel på rettigheter i forhold til at det er en jobb de gjør. Og igjen - de tjener ikke gode penger - de tjener gode penger i forhold til hjemlandet sitt. Men i norsk målestokk er det på ingen måte gode penger, og det er ingen grunn til at de skal tjene langt under det som er vanlig her til lands. Du sier at det ikke er noen som tvinger dem? Jo - det er noe som tvinger dem - det er fattigdommen. I noen tilfeller er det andre slektninger som tvinger dem. Kjempeflott at venninnen din ikke er en av dem, men man kan allikevel åpne øynene og se hvordan tilstanden er her til lands. Og den er ikke bra. Filippinske mydnigheter forbød i 1997 jenter å arbeide som au pairer i Europa, på bakgrunn av klager de fikk fra jentene om lange arbeidsdager og lav lønn, og tenk da på alle de som faktisk ikke klager - nettopp fordi de er redd for å bli sendt tilbake til Filippinene...
Bunnies by night Skrevet 2. oktober 2009 #108 Skrevet 2. oktober 2009 Det er fordi du ikke var avhengig av den lønnen du fikk. Det er stor forskjell på å være au pair fra et vestlig land og være au pair fra et fattig land. De har ofte ikke noe annet valg, de forlater barna i hjemlandet, arbeider lange dager i Norge(som regel langt over det som er hjemlet) og det lille de tjener av penger sender de tilbake til hjemlandet. Utlendingsdirektoratet har nettopp foretatt undersøkelser og utarbeidet en rapport. og slik situasjonen er i Norge i dag - er det faktisk ikke snakk om kulturutveksling eller å lære språk - de er her for å arbeide og tjene penger, og da stiller saken seg helt annerledes. Da må de få andre rettigheter - økt lønn osv osv.
Magandang anak ko Skrevet 2. oktober 2009 #109 Skrevet 2. oktober 2009 Hvordan kan du sammenligne små gatebarn fra India med voksne mennesker som reiser frivillig??
Ksenia & Anjem Skrevet 2. oktober 2009 #110 Skrevet 2. oktober 2009 Enig med Mom2Two. Synes synd på disse jentene som må jobbe knallhardt for en liten sum penger. 4000,- i mnd for å være tilgjenlig hele tiden? Stakkars jenter
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #111 Skrevet 2. oktober 2009 Og det, henny72, sier vel bare alt om hvor navlebeskuende du er;o)
Magandang anak ko Skrevet 2. oktober 2009 #112 Skrevet 2. oktober 2009 De har forbudt det? Hvorfor er det fremdeles mange Filippinske au pairer i Europa? Det å fjerne au pair-ordningen er å ta fra dem muligheten til å reise ut fra landet å jobbe med barnepass. Det sier seg selv at det er meget få norske som a) har råd til å betale vanlig norsk lønn og har så store hus at de har bruk for en live-in hushjelp en vanlig arbeidsdag. En annen konsekvens vil bli at norske barn får lengre dager i bhg, slik som i et eksempel i tråden hvor begge foreldrene reiste på jobb kl 6 om morgenen.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #113 Skrevet 2. oktober 2009 Ja, jeg mener det er en moderne form for slaveri. Det at de kommer med fly fordi man ikke hadde fly i den gangen, forandrer ikke det. Som jeg sa, same shit different wrapping..
Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #114 Skrevet 2. oktober 2009 Til HI: Høres helt topp ut. Og til Mum2Two: Hva med en dagmamma, da? au-pairen har jo luksus med kost og losji, dekket transport. En dagmmamma tjener like mye (eller lite...), må betale hus og hjem selv, og jobbe mer. How about that?
Bunnies by night Skrevet 2. oktober 2009 #115 Skrevet 2. oktober 2009 Du får ta kontakt med organisasjoner så kan jeg garantere at de vil finne masse du kan hjelpe til med;) Jeg har såvisst ikke sagt at ALLE au pairer har barn og reiser fra dem, men at en god del av dem har det - er helt korrekt. Hva asiatiske sjømenn gjør er ikke noe jeg kan svare på. Men jeg kan si såpass at Norge ikke kan opprettholde et system som diskriminerer. Å skape arbeidsplasser i hjemlandet er hjelp til selvhjelp... og bør være første fokus når det gjelder hjelp til fattige land. At de ikke skal være avhengig av noen andre/andre land. Utlendingsdirektoratet her i Norge har akkurat gitt ut en rapport om tilstanden er til lands - og det ser stygt ut. Noe må gjøres. Fordi det er blitt konkludert - som flere her har prøvd å fortelle - at det er ikke snakk om kulturutveksling - det er snakk om arbeid. Og når det blir snakk om arbeid så må de også ha en del rettigheter. Det er ingen grunn til at de skal få luselønn kun fordi det samme beløpet er mye penger i hjemlandet. Da har de krav på lik lønn som andre her i Norge. slik det er i dag - er de fullstendig avhengig av sin vertsfamilie - oppholdstillatelsen står og faller på dem. Ikke alltid like enkelt da. Ingen historier er like - ikke alle har det ille. Men det er oppe og vedtatt - at her til lands ser det ikke pent ut og myndighetene er nødt til å gjøre noe. Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å se?
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #116 Skrevet 2. oktober 2009 Umm, hvis du ikke greier å se forskjellen på en fattig kvinne fra Filippinene som er tvunget til å reise fra barna sine pga. fattigdom og en norsk kvinne som har en rekke valgmuligheter, men likevel velger å ta et par dagbarn for å være ekstra hjemme med egne barn (hun kunne valgt utdannelse, hun kunne valgt å jobbe ekstravakter på et sykehjem osv. osv.), ja da vet jeg ikke om jeg greier å opplyse deg noe videre.. Ellers så er det vel slik at de fleste dagmammaer jeg vet om har både 3 og 4 dagbarn. De aller aller fleste jobber også svart. Dvs. at de gjerne har kanskje 15 000 inn per måned + at de får kontantstøtte for eget/egne barn + at de ikke har barnehageutgifter på eget/egne barn. Mange kommer da totalt sett ut med nesten mer enn en vanlig lønn. Noe som igjen er grunnen til at mange velger å gjøre det. Vi er så privilegerte i Norge at de kvinnene det er snakk om, hadde ikke valgt den jobben om de så noe annet som mer attraktivt. How about that?
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #117 Skrevet 2. oktober 2009 Ja, på mange måter var de nok en form for slaver, selv om man ikke kan sammenligne det med det slaveriet man så i sørstatene i USA.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #118 Skrevet 2. oktober 2009 Det var noen som gjorde et poeng av at man ga dem et bedre liv i Norge. Mange barn i India, Kina osv. er vel i full jobb fra ganske lav alder.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #119 Skrevet 2. oktober 2009 Hvorfor trekke inn asiatiske sjømenn? Det er vel ingen som synes det er noe bra at de blir utnyttet heller, men det blir jo det samme som å trekke inn en hvilken som helst annen gruppe av mennesker i et fattig land som blir utnyttet av vestlige arbeidsgivere. Det blir også en "bukken passer havresekken-situasjon" når au pairen er helt avhengig av verstfamilien for å beholde sin oppholdstillatelse.
Bunnies by night Skrevet 2. oktober 2009 #120 Skrevet 2. oktober 2009 Så man skal opprettholde en au pair ordning fordi norske barn får lengre dager i barnehagen?????????????? Det må være det DUMMESTE jeg har hørt. Her til lands trenger faktisk ikke begge foreldre å være i en jobb der begge begynner klokken seks om morgenen. Nei, du kan jo tenke deg hvorfor det fremdeles er mange filippinske au pairer i Europa - shady business kalles det - der noen faktisk BETALER for å komme til en vertsfamilie. Og dermed står de altså fullstendig uten rettigheter. Det du snakker er å opprettholde et undertrykkende system. Det minste å forlange er at de tjener like mye som det en norsk person ville gjort for det samme arbeidet. Jeg forstår tenkningen om at du føler du hjelper en person i nød - men i lengden vil dette bare gjøre ting verre i hjemlandet deres... ikke forbedre det. Igjen - det er snakk om moral. Og et vestlig land som har likestilling og menneskerettigheter på tapeten bør passe seg for å se forbi dette... og de har jo nå innsett problemet og skal gjøre noe med det.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #121 Skrevet 2. oktober 2009 Og hvorfor pokker er det de filippinske jentenes problem at norske barn må være lenger i barnehagen fordi foreldrene har valgt det slik? Når ble det deres problem? De norske overprivilegerte ungene har nå i hvert fall foreldrene sine i samme land, ser dem hver kveld og alle helger. Dakkar liksom...
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #122 Skrevet 2. oktober 2009 Dessuten har det blitt avdekket at en del av de organisasjonen som videreformidler au pairs fra Filippinene, tar felre tusen for å ordne det praktiske og papirarbeidet for dem. Kan ikke si at jeg finner et annet ord enn "menneskehandel" for dette.
Bunnies by night Skrevet 2. oktober 2009 #123 Skrevet 2. oktober 2009 Her er forøvrig nok en artikkel som belyser det samme http://www.bt.no/nyheter/innenriks/--Au-pair-jenter-er-rettsloese-262938.html
Joikaboll@ Skrevet 2. oktober 2009 #124 Skrevet 2. oktober 2009 Har langt fra lest alle svar, men likevel letter jeg mitt hjerte. HI, høres ut som en super ordning *misunnelig* Vi har langt fra 4000,- hver oss å "godte" oss med hver mnd, det ville jo blitt en svimlende sum, 28000,- bare på "moro". Hvem andre har det?
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #125 Skrevet 2. oktober 2009 Det er jo ikke så vanskelig det, om man f. eks lar være å bruke SFO på et skole barn (koster over 2000 kr her) og får kontantstøtte + kutter barnehage på et annet barn over 6000 kr. Da har du frigjort 8000 kr right there.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå