Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #77 Skrevet 1. oktober 2009 Så du synes at det er riktig å holde slaver i Norge, fordi de uansett ikke ville hatt noen muligheter til et bedre liv hjemme? Mener du da at jeg kan hente inn en 4-5 gatebarn fra India? Jeg har vinduer som sårt trenger en puss før vinteren, et kjøkken som trenger nedvask, og klesskap jeg gjerne skulle hatt tellekanter i. Jeg vil kunne tilby dem et LANGT bedre liv enn de har på gata i India. Synd de må leve uten mamma, men det er vel ikke så farlig? Og hvordan våger du å lønnssammenligne en norsk au pair som drar til USA versus en som kommer fra et fattig land i Asia. Tror du en norsk au pair som reiser til USA gjør det fordi det er den eneste muligheten hun har til å gi familien sin en sjanse i livet? Tror du hun har 2-3 barn hjemme som gråter sårt etter mamma hver kveld? En mamma som ikke kysser dem god natt, tørker snørr eller oppkast eller følger dem på første skoledag? De norske au pairene reiser fordi de ønsker en opplevelse, et år i utlandet osv. Mange av disse blir også utnyttet i forhold til antall timer de må jobbe, dårlig lønn osv., men de HAR andre muligheter. De kan ringe hjem til mamma og pappa å få penger til flybillett hjem når ting skjærer seg. Jeg har pratet mye med flere au pairs fra Filippinene, og har fått høre andre versjoner enn det du har. Kanskje det er snakk om ulike miljøer. Ikke vet jeg. PS. Hender jeg staver Storbritannia feil også, jeg, når jeg blir ivrig, selv om jeg har bodd der:-) Erfaringsmessig er det gjerne når man mangler argumenter at man må komme med slikt.
blåogrosa Skrevet 2. oktober 2009 #78 Skrevet 2. oktober 2009 I Thailand er en vanlig månedslønn under 2000,- Hushjelper jobber fra 7 til 19 for kost, losji og 1-2000. Kan godt tenke meg at noen gjerne kommer til Norge. Kanskje de kan finne seg en rik mann også. Folk som lever i fattigdom blir desperate. Jeg tror ikke HI utnytter sin au-pair, men jeg tror de lett lar seg utnytte.
Gemini77 Skrevet 2. oktober 2009 #79 Skrevet 2. oktober 2009 "PS. Hender jeg staver Storbritannia feil også, jeg, når jeg blir ivrig, selv om jeg har bodd der:-) Erfaringsmessig er det gjerne når man mangler argumenter at man må komme med slikt." hva med din egen uttalelse om at argumentene "make sense" hvis man tar nicket i betrakning? Erfaringsmessig er det gjerne når man ikke har noe annet smart å komme med at man må komme med slikt... Er det mulig å være så nedlatende i måten å diskutere? Jeg kan forsåvidt være enig med deg, men du er jo søren meg usmakelig i svarene dine. Men det er min mening, og jeg regner med jeg får noen ufine meldinger tilbake av deg nå..
2søtesmåh Skrevet 2. oktober 2009 #80 Skrevet 2. oktober 2009 SOm au-pair skal man bo og spise gratis. Man har rett på språkkurs dekt, og evt transport til og fra ved henting av barn. Hva trenger man da bruke penger på? Telefon er vel også ofte "Inne i avtalen" de aller, aller fleste steder,- faktisk..Så lenge man ikke ringer hver dag....Jeg fikk ringe hjem en gang i uka om jeg ville. Så hva trenger man bruke penger på? Det er hygieneprodukter, klær og evt egen skyss til fritidsaktiviteter utenom skole/kurs eller henting av barna..FOr å si det sånn,- som student så levde jeg på 2500 i måneden..Etter husleie og månedskort transport var betalt...Jobbet da hver fredag og lørdag. Hadde nok hver måned gitt...Med 4ooo hadde jeg kunne spart litt om jeg ville. Jeg bodde og jobbet i Spania som au pair....Jeg jobbet fra 0730 til 08 30, og fra 1230 til 2030.. Lørdag fra 0900 til 2030, og fri søøndager..Vasket og strøk klær som annet arbeid. Hadde hushjelp til matlaging og vask av hus... Jeg fikk 7000 pesetas,- den gang i uken..Det tilsvarte drøye 350 kroner i uken. Det er billigere i Spania,- men ikke SÅ mye.. Mitt beste ungdomsår..Familien var kjempsnill og behandlet meg som en datter,- selv om jegpasset barna mye. Hadde sikkert passet de på samme måte om jeg HADDE vært storesøster..... Respekt, omtanke og generelt hvordan man behandler en au pair har mye og si. Å kalle det slavearbeid viljeg si er å diskriminere og tråkke på de jenter og kvinner som velger og jobbe som au pair...Det blir litt som barenarbeideren på en mursteinfabrikk i India sa..Hvis dere skal forby arbeidsgiver å la meg jobbe,- må der gi familien min like mye penger osm jeg tjener her..ELlers overlever vi ikke.... Å forby kvinner og jobbe som au pair, vil bli det samme. Da må vi gi de andre mulighter for å tjene penger,- som mange ikke er så interesert i...Mange kvinenr TRIVES med det de gjør,- selv om de bor langt unna fra barna,- så er det for en begrenstet periode,- og det er dessuten ikke det VANLIGE at småbarnsmødre kommer hit til Norge og jobber ræva av seg for luselønn..Det er de få skrekkhistoriene som er INTERESSANTE og høre om i media.:Alle TRIVELIGE historeier om au-pairer og deres familier kommer selvsagt ikke frem..Det er det samme med historer fra de få gang Barnevern griper inn for tidlig i en familie og tar feil..DET blir blåst opp, mens alle solskinnshistorier om barn som FÅR hjelp fra,- DE er ikke så interessante og skrive om... Nei,- å kalle au pairer for slaver er å diskriminere de kvinner osm har dette osm eneste mulighet til å reise OG samtidig tjene penger. ENeste sjanse mange har for å SPARE til barna skolegang..Og det er mange kvinner fra asia og østeuropa som bruker noen år på og oppleve verden, prøve og finne seg en vestlig kjæreste og derfor bruker ordningen for egoistiske grunner, MER enn de familier osm velger å bruke au-pair.. Dere som kritisrere ordningern, bør derfor først komme med forslag hvordan disse kvinnene som lider ELLERS skulle tjent penger...Ikke bare og forby ditt, forby datt, for det ville ikke JEG likt og jobbe med..Det blir litt feil..De trenger ALTERNATIVER,- som ikke finnes,- og au-pair er da en trivelig jobb, fremfor prostitusjon eller salg av egne barn for å fø på de andre..SOm faktisk kanskje er deres neste alternativ for å tjene penger i de tilfeller de kommer som au-pair for å tjene/spare opp noen kroner.....
Gjest amandine Skrevet 2. oktober 2009 #81 Skrevet 2. oktober 2009 Nå har ikke jeg lest hele tråden, for det gadd jeg ikke, jeg har bare et lite tankekors: Jeg selv var au pair i Frankrike, det var ordnete forhold, kjempemoro(forskjell på norsk 19-åring og filippinsk småbarnsmor som var hushjelp i min au pairfamilie), men kjempeslitsomt! Av mine venninner har mange vært ute som au pair, stort sett alle med gode opplevelser. Vil tro venneflokken vår i dag er halvparten som har vært au pair, halvparten ikke. Og så tankekorset: INGEN av oss som har vært au pair ville noen sinne drømme om å ha det selv! Mange av de som ikke har gjort det selv har i dag au pair, men altså ingen av oss som har erfaring med det. Hva med dere andre, jenter? Noen av dere som har vært selv og som har i dag?
blåogrosa Skrevet 2. oktober 2009 #82 Skrevet 2. oktober 2009 Hvis jeg var en fattig asiatisk landsbyjente ville jeg også valgt au-pair jobb framfor prostitusjon. Min landsbyfamilie ville kunne leve bra for 1000,- tilsendt hver måned. Jeg måtte tatt sjansen på at vertsfamilien ville behandle meg pent.
Pirkeanonym Skrevet 2. oktober 2009 #83 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg er sjokkert over hvordan en kan kalle au pairer for slaver, dette er noe de gjør frivillig, det finnes langt verre "yrker" de kan velge. Jeg har selv vært au pair, og har flere venner somharvært au pairer i usa, australia, england, skottland, frankrike og italia. Ingen av de jeg kjenner har vært misfornøyd. Selv har jeg besøkt vertsfamilien flere ganger og har månedlig kontakt med dem:-)
2søtesmåh Skrevet 2. oktober 2009 #84 Skrevet 2. oktober 2009 JEG kunne tenkt meg au-pair,- men vi har ikke mulighet til å tilby eget rom m/bad,- og mannen er VELDIG skeptisk til å ha "fremmede boende" hos oss.. Jeg har erfaring selv som au.pair..Jobbet mye, tjente lite,- men trivdes alikevel... Jeg føler at dere som kritiserer au-pair ordning ser på meg som dum, mindreverdig og tilbakestående osm faktisk TRIVDES med å passe andres barn, være del av en annen familie, annen kultur,- samtidig som jeg jobber MYE mer eller mindre uten lønn.....350 kroner i uka er ikke mye når jeg var avhengig av buss for å komme meg noen sted,- 10 klipp kostet 100 kroner..Etter klokka 2130, måtte det Taxi til, det kostet 75 kroner en veillYou do the maths... Jeg trivdes med jobben, jeg liker og jobbe genrelt og kan godt ofre noen timer uten å måtte få betalt hundevis av kroenr i timen..GJør det meg mindre verdt? DUm?... Også de kvinner som "Ikke har annet valg" kan sette pris på å være del av en Norsk familie, se barn som ikke er sine egne,- vokse opp og utvikle seg..Trives med å se at de gjøre noe viktig for andre...Det er faktisk mulig skjønner dere..Ikke alle er like egoistisk og late osm oss nordmenn,- og forventer blodlønn bare for å hjelep en gammel dame over gata..Noen TRIVES med å hjelpe andre- og hvis de i tillegg får penger nok til å gi barna sine et mye bedre liv enn hva de ville fått om de var hjemme samen med de?? De setter ikke ungene sine ut i skogen eller på barnehjem nemmelig..De bor hjemme,- ofte hos storfamilien...Tanter, onkler, far og bestreforeldre er pfte der sammen med de...... Nei, det er dumt at noen utnytter forsvarsløse kvinner,- men de aller, aller fleste bruker det på en akseptabel måte og oppnår enn vinn-vinn situasjon for seg selv OG barna... Når barna blir eldre er det mulig vi vurderer Au-pair igjen..DA vil vi ha rom i kjeller, vi har bedre råd og ønsker ei fra et land det snakkes det språk barna måtte velge utenom engelsk...
Magandang anak ko Skrevet 2. oktober 2009 #85 Skrevet 2. oktober 2009 Det er DU, Mom2Two, som mener at dette er slavearbeid fordi du mener at de får for lite lønn. Hvorfor kan ikke jeg sammenligne lønnsnivåene i de to landene som nå diskuteres? Det er ikke slavearbeid å få høyere lønn for å gjøre samme jobben (gjerne mindre arbeid en de måtte gjort hjemme) for å gjøre det i utlandet istedenfor? Da er det JEG som er slaven, iht din egen definisjon, siden jeg får mye mindre lønn en det jeg kunne fått hjemme. Som noen skriver under her, på hvilken måte er det bedre at de sulter i hjemlandet sitt pga rike lands prinsipper, istedenfor å komme hit å tjener penger til å leve for? Dette handler om å overleve, og de har dessverre ikke de samme mulighetene som oss. Det er hvilken jobb som helst, eller sultedøden. Da gjør man hva man kan. Det er realiteten vi snakker om, ikke dine moralske prinsipper. Du kan jo pitche slavesammenligningen din for afroamerikanske mennesker å høre om de er enige i definisjonen din om slaveri? Takk til dere som har et mer nyansert innblikk i dette, dere har gode framstillinger som bør bli reflektert over. P.S. Mitt nick sier overhodet ingenting om min evne til å debattere.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #86 Skrevet 2. oktober 2009 Men det er ingen som svarer meg på spørmålet om det da også er greit at vi henter masse indiske gatebarn til Norge. De kan få bo i kjelleren, kan gi dem mat og luselønn. De får det da mye mye bedre enn på gata i India. Er det okay? Det er nettopp realiteten jeg snakker om. Realiteten er at veldig mange au pairs fra Filippinene og Øst-Europa blir utnyttet på det groveste. Kom ikke her å sammenligne de norske jentene som var au pairs i Frankrike, England osv. De har ingen barn som savner mamma hjemme, og de kan dra hjem på dagen for å starte studier (som er GRATIS) i stedet, om de skulle ønske det. Å dra som norsk au pair er noe helt annet. Norske jenter er ikke i en situasjon der det er den eneste muligheten. Ang slavesammenligningen. Tror ikke jødene ville likt om man sammenlignet Holocaust med det Israel gjorde i Gaza heller, men det er likefullt en reell sammenligning (uten at jeg sier at dette har noe med au pairer å gjøre).
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #87 Skrevet 2. oktober 2009 Amandine: Signerer deg på den. Ingen jeg kjenner som har vært au pair selv, ønsker noen gang å sette andre i den situasjonen.. Wonder why..
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #88 Skrevet 2. oktober 2009 Hvem i all verden er det som har sagt noe om at au pairs er dumme, tilbakestående og mindreverdig, 2søtesmåh? De filippinske jentene jeg kjenner som er au pair er i hvert fall langt fra noen av delene, det samme med de jeg kjenner som er norske og har jobbet som au pair.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #89 Skrevet 2. oktober 2009 Men igjen, vi snakker ikke om overprivilegerte, norske jenter som velger å reise som au pair som et "friår". PS: Jeg kjenner for øvrig drøssevis av meget misfornøyde norske au pairs.
cherry coke Skrevet 2. oktober 2009 #90 Skrevet 2. oktober 2009 Hmmm...jeg mener at au-pair ordningen ligger litt i gråsonen jeg da. Vil ikke gå så langt å kalle det salveri, men tror nok at mange blir utnyttet ja. Synes ikke at ordningen bør avskaffes, men den bør oppgraderes litt og au-pairene bør ha organisasjonen og lovverk i ryggen. Husker at tanten min var au-pair hos en steinrik familie i England. Hun ble lovet gull og grønne skoger, og gledet seg veldig da hun satte seg på flyet for å jobbe for denne familien. Førsteinntrykket var veldig bra, men litt etter litt ble hun utnyttet. Hun gjorde ALT og jobbet 24 timer i døgnet. Hun ble så sliten til slutt at hun fikk en kraftig lungebetennelse , men vertsfamilien nektet å ta henne til lege fordi de var redd at hun skulle sladre! Til slutt fikk hun kontaktet familien hjemme, og de hjalp henne hjem. Hun fikk heller ikke den betalingen hun var lovet. Noen år senere fikk akkurat denne familien (moren og faren) straff for mishandling av en svensk au-pair. Dette er kun et lite eksempel på hvordan det kan gå i ekstreme situasjoner. Nå vet ikke hvordan orningen er i dag (dette var mange år siden), men jeg mener at ordningen KAN være en god løsning både for au-pairen og familien om alt er på stell i forkant og at rettighetene til au-pairen er ivaretatt. Synes også at 4000 kroner ikke er så alt for mye for den jobben de faktisk gjør.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #91 Skrevet 2. oktober 2009 Veldig mange ser jo på au pairen som en billig "alt-i-ett-person" som kan brukes til husarbeid, hagearbeid, barnepass, bilvask og you name it. Det er ikke til å komme fra. Jeg tror det er vanskelig å lage en au pair-ordning som fungerer etter hensikten, som jo er at au pairen skal være et "familiemedlem" som hjelper til med barna og lett husarbeid 30 timer i uken for litt mer enn lommepenger. Vertsfamilien har gjerne helt andre forventinger enn det. Stakkar tanten din og for en møkkafamilie!
Bunnies by night Skrevet 2. oktober 2009 #92 Skrevet 2. oktober 2009 En kronikk som bør leses: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1291515.ece For øvrig synes jeg argumentene om at dere hjelper au pairene og deres håpløse situasjon i hjemlandet faller på sin egen urimelighet... I stedet for å gi dem penger i bytte mot husarbeid m.m som dere ikke orker/har tid til å gjøre selv, dra til hjemlandet deres - jobb frivillig - bygg opp lokalsamfunn - hjelp til selvhjelp. Det er ikke verre for dere å reise fra barna deres enn det det er for de filippinske mødrene å reise fra sine barn. Siden det er tanken om at dere hjelper dem som er i fokus.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #93 Skrevet 2. oktober 2009 Det grenser til det latterlige når man fremstiller at man anskaffer au pair for å "hjelpe" denne personen ut av nød og fattigdom.
Pirkeanonym Skrevet 2. oktober 2009 #94 Skrevet 2. oktober 2009 Nå kjenner jeg ikke bare norske au pairer. Har venninner både fra Estland, Sør Afrika, Polen, Namibia, mange fra Brasil og et par fra Thailand. Den største forskjellen jeg merket var at de var dårligere i engelsk, og at de TRODDE at de skulle hjelpe mer til enn de egentlig skulle. Flere av jentene bor fremdeles i statene, og arbeider for samme familie, el er gifte med amerikanske menn. Jeg kunne selv tenkt meg en au pair hvis vi hadde hatt tid og råd til det.
neekap Skrevet 2. oktober 2009 #95 Skrevet 2. oktober 2009 4000,- kroner høres da veldig lite ut?? Jeg var Au-Pair i Frankrike for 15 år siden og tjente 4000,- francs i mnd.. Forøvrig et fantastisk lærerikt år jeg aldri ville vært foruten, men jeg var 17 år og sulten på språket og opplevelsene da )
Gemini77 Skrevet 2. oktober 2009 #96 Skrevet 2. oktober 2009 Det som grenser til latterlig er jo dine sammenligninger i denne diskusjonen, Mom2Two. HI har ikke engang nevnt hvor denne au pairen kommer fra, men du lagde uansett parallell til slaveri.. Men når man da nevner norske au pairer i utlandet, så kan det selvfølgelig ikke sammenlignes.. Det finnes da tyske, østeriske etc au pairer som kommer hit. Er det slave-arbeid og utnyttelse? Siden det ikke er slavearbeid når nordmenn drar til utlandet..? Hvor går grensen? Er det kun slavearbeid hvis au pairen har barn i hjemlandet? Det finnes da mange som frivillig kommer nettopp fordi de ønsker å oppleve annen kultur før de får barn... Du kan ikke skjære alle over en kam!
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #97 Skrevet 2. oktober 2009 Slavearbeid er det når kvinnen gjør det fordi det er den eneste muligheten hun har.
Bunnies by night Skrevet 2. oktober 2009 #98 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg forstår helt enkelt ikke at det finnes de som faktisk ikke ser forskjellen på å være norsk au pair i utlandet og være for eksempel fra et fattig land og dra til Norge. Og det store flertallet au pairer i Norge - er ikke fra vestlige land, de er fra fattige land. De kommer ikke her for kulturutveksling/språk - de kommer for å tjene penger. De er ikke au-pairer - de er hushjelper og i arbeid og fullstendig avhengig av sin vertsfamilie for å kunne være i Norge. Man kan ikke skjære alle over en kam, men når det gang på gang vises at det faktisk er slik i Norge at flertallet er fattige som arbeider for å sende penger til Norge - så er noe nødt til å gjøres. Ikke lukke øynene og si at grunntanken bak au pair er god.
Bunnies by night Skrevet 2. oktober 2009 #99 Skrevet 2. oktober 2009 Det er slavearbeid når man er fattig - kommer til et annet land - arbeider som hushjelp for lite lønn(som man må betale skatt for) , for å sende penger tilbake til det landet man kommer fra. Og man har så og si ingen rettigheter - alt står og faller på vertsfamilien for å kunne ha oppholdstillatelse og ikke bli sendt tilbake til hjemlandet. Ikke lukk øynene - de ARBEIDER her - de er ikke på kulturutveksling eller for å lære et språk. De er billig arbeidskraft uten rettigheter. På tide å kalle en spade for en spade.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #100 Skrevet 2. oktober 2009 Signerer bunnies. På tide å kalle en spade for en spade. Klart det er behagelig, men det er jo lov til å ha to dråper av moral også... Ikke bare tenke på egen velferd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå