Miramor Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Og det var jammen et nytt hus å komme hjem til etter jobb. Ryddig og fint. Jeg merker allerede at jeg får mer energi over å slippe å tenke på alt som skal gjøres. Denne høsten tror jeg blir fin :-)
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Så herlig! Har du lenke til en side som forteller litt om hva man skal gjøre som vertsfamilie, hva man kan forvente av au-pairen, hva man skal betale, hvilke fasiliteter man trenger (soverom, eget bad? osv). Og ev. hvilke organisasjoner man kan bruke som "formidler". Ev. kan du fortelle litt om hvordan det er hos dere? Høres jo unektelig fristende ut ;-)
Miramor Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2009 http://www.energyaupair.no/index.php?a=fam_basic Sjekk denne linken- her står det mye nyttig. Vi har ordnet alt privat, så det ble en del papirarbeid. Koster 4000,- pr mnd. + flybillett + norskkurs + at jeg nå kjøper inn litt vinterklær til henne. Skal jobbe 5 timer om dagen, fri i helgene (hvis ikke det er noe spesielt). Hun som har kommet til oss er hjelpsom, positiv og snill. Hun finner ut selv hva hun kan gjøre og tar initiativ. Så dette er jo helt topp. Hun har rom med eget bad.
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #5 Skrevet 1. oktober 2009 Det er jo ikke det med fast arbeidstid, lønn, språkkurs, kost/losji osv. Det er jo ganske strenge krav som stilles til de som skal være vertsfamilie, og med en arbeidstid på 30 t pr uke som kun skal inneholde barnepass og enkelt husarbeid synes jeg den uttalelsen var å ta litt hardt i.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #7 Skrevet 1. oktober 2009 Man bor jo på jobben, jobber som oftest mer enn de 40 timene og får betalt 4000 kr i måneden. Synes du selv det er en okay lønn? I tillegg er det jo som oftest snakk om kvinner som har forlatt sine egne barn og eget hjemland for å greie og spare noen kroner de kan sende hjem til sine. Så man utnytter den tragiske situasjonen de er i. Hvor mange au pairer er fra land der man har mulighet til annet arbeid? Synes ikke uttalelsen er drøy i det hele tatt, men på sin plass.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #8 Skrevet 1. oktober 2009 Tja, lærlinger er dårlig betalte, men det er jo på en måte en "del av studiet da". Skal alle studenter kalles slaver også? Lærlinger har vel ikke barn de må forsørge på andre siden av jordkloden, ei heller er de i en situasjon der de ikke har andre muligheter (de kan ta seg en annen og bedre betalt jobb, ta seg jobb ved siden av osv.)
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #9 Skrevet 1. oktober 2009 Nå får de jo faktisk mer enn de 4000,- da. De får også kost, losji, de har krev på ekstra penger til offentlig transport dersom dette må benyttes i forbindelse med barna, de har krav på feriepenger, de er tilknyttet folketrygden... Og ja, noen kommer av helt andre grunner enn den opprinnelige tanken ved au-pair ordningen, men dersom man finner et seriøst firma, og gjør dette på den rette måten synes jeg det er en flott ordning. Kunne egentlig ha tenkt meg å gjort det selv en gang i mine yngre dager, men det ble det ikke til...
AO3 Skrevet 1. oktober 2009 #10 Skrevet 1. oktober 2009 Lærlinger får lønn under *utdanning*, så det er vel ikke sammenlignbart. Jeg skal ikke gå så langt som enkelte andre og kalle au-pairordningen moderne slaveri, men jeg må innrømme at jeg er skeptisk. Kjenner til både norske au-pairer i utlandet, og utenlandske au-pairer her. Mange blir utnyttet - de er på jobb "hele tiden", og gjør ofte mye mer enn "lett husarbeid" - de er hushjelper, og gjør *alt*. Ordningen fungerer ikke som kulturutveksling, men er i realiteten kun billig arbeidskraft. Det var vel ikke meningen i utgangspunktet?
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Det er faktisk ikke så veldig attraktivt å bo på jobben... Man er jo konstant "on call" da.. Veldig enkelt å bare rope på au pairen når man trenger hjelp, barnevakt i 30 min osv. De har sjelden sammenhengende fri så lenge av gangen er mitt inntrykk.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Ordningen burde vært avskaffet for lenge siden. Alle blir jo utnyttet. En slik lønn er ikke noen jobb verdig.
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 Og såklart ... om man går gjennom seriøse formidlere som skaffer au-pairer som ønsker et år i en familie med en annen bakgrunn enn seg selv og lære om en ny kultur og et nytt språk. Og ikke en fattig stakkar som ser på dette som eneste mulighet til å tjene penger og overleve. Kommer vel litt an på hvilke land au-pairen kommer fra også ... Er jo norske jenter som jobber som au-pair i utlandet også, og tviler på at de ser seg selv som slaver.
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 Hvor mye sitter du igjen med etter at alt av utgifter er betalt da? Husk at au-pairene har ingen utgifter annet enn til egen "forlystelse", og da er jaggu ikke 4000 så gæli. Og det er jo da et gjensidig ansvar når det kommer til "utnyttelse". Vertsfamilien har ansvar for ikke å utnytte au-pairen, og au-pairen har ansvar for å melde fra til organisasjonen den er tilknyttet om avtalene ikke overholdes. Ordningen er grei den, om den brukes som den er tenkt av begge parter.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #16 Skrevet 1. oktober 2009 Vis meg den au pairen som jobber 30 timer;-) Ganske naivt å tro det...
AO3 Skrevet 1. oktober 2009 #17 Skrevet 1. oktober 2009 Omtaler du au-pair som "den"? Er det ikke triveligere med "hun"?
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #18 Skrevet 1. oktober 2009 Vel, det hadde vært morsomt å se på fordelingen i forhold til geografisk bakgrunn. Tror du vil finne at 90% + kommer fra Øst-Europa, Fillipinene, Thailand osv. Det finnes knapt norske eller skandinaviske au pairer eller praktikanter lenger.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #19 Skrevet 1. oktober 2009 Ordningen fungerer ikke nettopp fordi den ikke brukes som den er tenkt av majoriteten av vetsfamiliene. Dessuten skal de 4000 dekke langt mer enn "forlystelse" som du så fint kaller det. Hvilke utgifter har du utover mat, tak over hodet, strøm? Du må vel ha klær, kanskje klippe håret en gang i blant, ha en mobiltelefon for å holde kontakt med nære og kjære osv., kjøpe hygieneprodukter (shampo, bind, deodorant), dekke mat når man er ute og ikke får spist med familien osv. Tror ikke det er så veldig mye igjen til forlystelse for å si det sånn:)
Miramor Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #20 Skrevet 1. oktober 2009 Denne saken har flere sider. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ha au pair, men vi hjalp til i en vanskelig situasjon. Hun som har kommet til oss er overlykkelig over å være her. Hun har ingen barn. Vi følger alle regler og dekker alle hennes innkjøp til praktiske ting, klær etc. Så de 4000,- blir lommepenger. Så totallønnen blir jo mye høyere. Så jeg forstår ikke at vi driver med slaveri. Vet jo at det ikke er sånn for alle au pairer, men man kan ikke skjære alle over samme kam.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #21 Skrevet 1. oktober 2009 Anklaget ikke deg spesielt, men hele ordningen. Tror du er unntaket som bekrefter regelen dessverre.
Norwegian by injection Skrevet 1. oktober 2009 #22 Skrevet 1. oktober 2009 Synes det høres helt topp ut, ble kjent med mange skandinaviske au-pairer i Florida da jeg var yngre....livsstilen var langt i fra slaveri ;-)
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #23 Skrevet 1. oktober 2009 That was then this is now;o) Det var faktisk andre tider før. Hvor mange norske jenter hører du om som reiser som au pair nå om dagen?
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #24 Skrevet 1. oktober 2009 Ble lagret før jeg hadde skrevet ferdig.. Faktisk så er vel USA et av de få land, om ikke det eneste, som i stor grad benyttet ordningen slik den var ment, som kulturutveksling og ikke ren slavedrift.
Norwegian by injection Skrevet 1. oktober 2009 #25 Skrevet 1. oktober 2009 He he, ja kanskje det....bare vet at mange levde "the high life" der borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå