*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #52 Skrevet 1. oktober 2009 Du har tydeligvis din holdning til dette Mom2Two, og du nekter å se andre synspunkter. Kjenner du mange filippinske au pairer? De ser faktisk ikke på dette som utnytting. "alle" på filippinene fra lav middelklasse og oppover har hushjelp, barnepike, vaskedame som vasker klærne deres. De bor i husene deres, og tjener null og niks. De får tak over hodet og mat, og er tilgjengelige 24 timer i døgnet. Hvorfor skulle de føle seg som slaver når de gjør akkurat samme jobben i utlandet som de kunne gjort i hjemlandet sitt? Og attpåtil tjene nok penger til å fø på familien sin med det samme? Mange unge blir satt bort som hushjelp på Filippinene fordi foreldrene ikke har råd til å gi dem mat og skolegang. Det er tydelig at dere ikke vet hvordan forholdene er og hvordan de tenker.
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #53 Skrevet 1. oktober 2009 Signerer Mom2Two Denne ordningen burde vært avskaffet for lenge siden. Ser ikke forskjellen på dette og såkalt sosial dumping i f.eks håndtverksbransjen. Sistnevnte er ulovlig.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 1. oktober 2009 #54 Skrevet 1. oktober 2009 Jobbet selv som Au pair i 1 år. For en norsk familie i spania for noen år siden. Hadde da 3500 i mnd, eget hus 120 kvm inkl mat. Jobbet vanlig uke annen hver uke og halv uke de 2 andre. Hadde helgene fri men hvis de spurte om hjelp troppet jeg som regel opp frivillig og fikk godt betalt. Skulle ønske jeg kunne vært der lengre men de flyttet da tilbake. Ville gjort det tusen ganger til og enda en gang:)
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #55 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg vet nok ganske mye mer om det enn det du tror. Ja, jeg kjenner faktisk flere au pairer fra Fillipinene. Ting er ikke så svart hvitt som du tror. Igjen, det at forholdene der er "jævlige", gir ikke oss rett til å utnytte på samme måte. Småbarn i Kina som jobber på fyrverkerifabrikk er sikkert også glade for den jobben de har. Alternativet er å bo på gata. Det gjør det ikke moralsk riktig av den grunn.
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #56 Skrevet 1. oktober 2009 For å sette det økonomiske litt i perspektiv: dersom jeg hadde mulighet til å reise utenlands som au pair og tjene 200 000 kr pr mnd (da sammenligner jeg de 4000 nok med en vanlig lønn på filippinene og går ut fra en vanlig norsk snittlønn på ca 30 000 kr brutto) så hadde jeg glatt gjort det uten å følt meg utnyttet som slavearbeid. De har ikke gratis skolegang, gratis helsevesen, null uføretrygd, arbeidsledighetstrygd, kontantstøtte, sykepenger, barnetrygd, spsialstønad osv osv.og arbeidsledigheten er skyhøy (arbeidsledighetstrygd har de ikke hørt om dere nede engang)
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #57 Skrevet 1. oktober 2009 Synes det ofte er verre en sosial dumping i håndverkerbransjen, idet det ofte er en mamma som reiser fra barna sine hjemme.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 1. oktober 2009 #58 Skrevet 1. oktober 2009 En familie jeg kjenner har au-pair fra Asia. De pendler på jobb kl 6 og au-pairen og skolebarna sover. Hun står opp med dem og får dem på skolen. Så har hun fri - norskkurs og annet som hun vil med venner. Henter barna på skolen og har middag ferdig + vasker/rydder i huset. Lørdag og søndag har hun også fri. Hun har egen kjellerleilighet, disponerer egen bil og tror hun lever greit. Tror jeg må spørre henne om hun føler seg som en slave neste gang jeg ser henner. Det finnes faktis dem som vil dette, og ikke må på grunn av pengene.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #59 Skrevet 1. oktober 2009 Ser du bare ikke poenget med at det er ikke greit å utnytte bare fordi vi har en annen levestandard her? Hvor arrogant går det an å bli da?
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #60 Skrevet 1. oktober 2009 Men ville du gjort det om ungene dine måtte være hjemme da? Har du tenkt på det? Og pengene gikk ikke til sparing til deg, men de gikk til å betale utdannelse for fine to brødre og tak over hodet til foreldrene dine.
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #61 Skrevet 1. oktober 2009 Vi kan diskutere hele kvelden hvem som vet mest om dette, og jeg kan garantere at jeg vet mer om dette en deg. Det er du som ser på dette svart hvitt, ikke jeg. Du klassifiserer det som slavearbeid, jeg forsøker å få et mer nyansert bilde av dette. Kjenner du til kulturen der nede? Har du vært der selv noen gang? Det er ikke nødvendigvis utnyttelse, det er en mulighet som mange der nede bare drømmer om å få. Du stigmatiserer en hel gruppe mennesker som utnyttede og slavearbeidere. Det stemmer ikke.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #62 Skrevet 1. oktober 2009 Hvordan i all verden kan du garantere det? Selv om det fra deres ståsted er en mulighet de drømmer om, betyr ikke det at det er moralsk riktig for en med vår levestandard å utnytte det. For jenter i en del land vil det også ses på som en mulighet å komme til et land som prostituert. Gjør det menneskehandel mer riktig av den grunn? De får det jo bedre som prostituerte for ekle menn fra den vestlige verden, enn som unger som lever i kloakken og sniffer lim for å komme seg gjennom dagene. Så hvorfor ikke? Da hjelper vi dem, og gir dem en fin fin mulighet, eller hur?
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #63 Skrevet 1. oktober 2009 Dette innlegget fra deg beviser bare at du ikke vet hva du snakker om. Du kjenner tydeligvis overhodet ikke til kulturen og familieverdiene i dette landet. Der nede er det er det ikke sånn at de bare tenker på seg selv. "Hvis jeg ikke får pengene selv så gidder jeg ikke å jobbe" er norsk bortskjemt mentalitet. Der nede bidrar alle med det de kan. Dersom en au pair betaler for brødrenes utdannelse, blir hun (og evt, andre søsken og foreldre) igjen forsørget av dem når de (muligens) får seg en jobb etter endt utdannelse. Aner du hva det koster med utdannelse der nede? Det koster tilsvarende en norsk årslønn pr år dersom vi skulle betalt for det selv her i Norge. Et krav for å kunne jobbe i fast food bransjen der nede er at du må ha fullført universitetsutdannelse! Dersom du klarer å betale sykepleierskolen, må du jobbe gratis i mange år fordi ingen ansetter sykepleiere uten erfaring. Når du kanskje er heldig nok til å få jobb, tjener du nok til å dekke husleien og da er kassen tom. Det er selvoppholdelsesdrift og familiekultur som vi i trygge gode Norge ikke har noen forutsetning for å forstå med mindre man har tilbrakt mye tid i kulturen det er snakk om. Og JA, dersom jeg var fattig og kunne sendt barna mine på skole i håp om å gi dem et bedre liv, så hadde jeg faktisk reist. Det er framtiden til mine barn som står på spill, da ofrer jeg gjerne noen år med husvask for å gi dem best mulig sjangse til å klare seg i livet.
MintCondition Skrevet 1. oktober 2009 #64 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg vil anbefale dere av de som syns au pair-ordningen er helt ok til å google "the nanny chain" eller "servants of globalization". Dette er sosial dumping på det verste, hvor barn blir skadelidende fordi dere "betaler" noen for å ta vare på deres eget hus og egne barn.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #65 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg kjenner faktisk både kulturen og familieverdiene relativt godt. Jeg vet også at det er mye kniving og splid i søskenflokker i forhold til dette. Særlig fordi det ofte er søstrene som ender opp med slike "drittjobber" for å finansiere brorens utdannelse. Det er ikke så rett frem som det ser ut utenfra. Som sagt har det jo ikke så mye med hva det koster der nede, og at dette er en "god deal" for dem. Det er jo moralen i det hele sett fra de som benytter seg av au pairen som er temaet. Du overser stadig det poenget.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #66 Skrevet 1. oktober 2009 For å være helt ærlig blir jeg nesten kvalm av folk som synes det er helt okay, jeg. Det var en film jeg så på en oversjøisk flytur for ikke så lenge siden, jeg bare kan ikke huske navnet, som illustrerte dette ganske godt. Skal se om jeg kommer på tittelen. Den kvinnelige hovedrolleinnhaveren var kjent, type A-rated.
MintCondition Skrevet 1. oktober 2009 #67 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg syns det er utrolig at MØDRE kan synes det er helt ok at de får noen andre barns MØDRE i hus, for at de skal stelle deres barn, når de vet at au pairens barn da må være hos andre. Blir helt svimmel av at man kan synes denne formen for globalisering er fin og flott, og at de i tillegg påstår de betaler dem så himla godt?? Og skyld faen ikke på at "DE har en annen kultur", det er kulturimperialisme så det svinger, og dertil totalt usmakelig.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #68 Skrevet 1. oktober 2009 Kunne ikke vært mer enig MintCondition. Det er jo det som er så sjokkerende, at mødre som VET hvordan man savner barna sine etter en helg borte, synes dette er helt greit. Jeg spyr.
MintCondition Skrevet 1. oktober 2009 #69 Skrevet 1. oktober 2009 Bare det å komme med et utsagn som "kjenner du til kulturen der nede?" er jo helt vilt.
Mom2Two Skrevet 1. oktober 2009 #70 Skrevet 1. oktober 2009 Hehe, jepp, men it makes sense når man ser på nicket;o)
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #71 Skrevet 1. oktober 2009 Det er helt vesentlig å kjenne kulturen i landet det diskuteres om. Jeg vil påstå at man får bedre innsikt i kulturen dersom man har tilbrakt mye tid i landet det er snakk om versus å kjenne noen som kommer derfra. Mom2Two påstår at hun har så god kjennskap til dette, men klarer likevel ikke å stave Filippinene riktig. Go figure. Sitt gjerne i deres trygge bobler i Norge å skrik opp om slavearbeid. Våkn opp å se at i andre deler av verden så har man faktisk ikke mange muligheter. Da tar man de man får. Jeg kjenner godt både mannlige og kvinnlige au pairer, som synes at de er heldige som har fått muligheten til å reise til Norge for å jobbe. De mannlige har betalt for skolegangen til søstrene sine btw, samt for medisinsk behandling av syke foreldre siden helsevesenet ikke er gratis der nede. Mange av dem reiser ikke hjem igjen, men bosetter seg her. Da har de skapt et bedre liv for seg selv en de hadde muligheten til i sitt hjemland. Jeg tenkte det samme som dere før, men etter å ha pratet mye med dem så har faktisk de fått meg til å endre syn på dette. Mener dere at dersom vi hadde betalt dem mer så hadde det vært helt greit? Selv om det de tjener i Norge som au pair er mer en to leger tilsammen tjener i sitt hjemland? Vi tjener mye mindre som au pair i feks USA sammenlignet med hva vi er vant til å tjene her i Norge. Ingen skriker om utnyttelse og slavearbeid da. Men disse som tjener mye mer en hjemme de er slaver? På Filippinene har MANGE barnepike. Hva er forskjellen på å gjøre samme jobben her i Norge for hundre ganger høyere lønn?
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #72 Skrevet 1. oktober 2009 Å sammenligne au pair med prostitusjon og menneskehandel faller på sin egen urimelighet.
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #73 Skrevet 1. oktober 2009 Undertrykke? Hvor får du det fra? De jobber jo som barnepiker i hjemlandet også, for luselønn som er ingenting sammenlignet med de 4000 de får her. Ingen som ser på dem som slaver når de gjør det i eget land. Hvordan foreslår du at man skal hjelpe dem i sitt eget land? Skaffe dem en jobb der nede?
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #74 Skrevet 1. oktober 2009 Mener du at det er bedre at mor er hjemme med barna og at de sulter en at hun er i Norge å jobber noen år? Dersom hun hadde klart å forsørge dem i hjemlandet sitt hadde hun jo aldri reist fra dem hit til Norge for å tjene penger til livsoppholdet til barna sine.
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. oktober 2009 #75 Skrevet 1. oktober 2009 Du er jo bare opptatt av dine egne argumenter, og overser mine. Du snakker om moral, jeg snakker om real life og hvordan livet faktisk er for de det er snakk om. Hvis vi skal diskutere lønn versus slaveri, så er det logisk å si at hvis vi sammenligner meg som au pair i USA og en filippinsk au pair i Norge, så er det JEG som er slaven lønnsmessig. Jeg hadde gått betraktelig ned i lønn som au pair sammelignet med hva jeg var vant til, mens den filippinske au pairen ville tjent minst 10 ganger mer (kanskje 100 ganger mer) en de ville tjent på samme jobben i sitt hjemland. Hva med dagmammaer? De tjener +/- 4000 pr mnd for 8-10 timers dag med å passe andres barn. Ifølge lønnslogikken din er de også slaver siden de ikke tjener en full månedslønn på samme måte som en vanlig lønnstaker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå