Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dunder!?! Veit du egentlig hva dårlig råd er? Vi lever bare på en inntekt og klarer oss så vidt på den (neida er ikke synd på oss, vi har det storsett bra men vi har mange begrensninger), for at vi skal klare å holde alle mette og få betalt unna alle nødvendige utgifter så kan ikke vi kjøpe oss nye ting. så å si nesten ikke i det hele tatt. Jeg kjøper brukt, låner klær og utstyr til vesla og bruker alle de triks jeg kan for å få ting til å gå rundt (sikkert blitt veldig kreativ, og veldig bevist på penger).

Det er ikke det at jeg syns tanken din er fæl og jeg syns det er kjempe flott av deg å ville ta ansvar for de utslippene du slipper ut. Men Som tidligere du må klare å se lengere enn nesetippen og se på helhetsbilde på hvem som ramest mest.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For oss nytter det ikke å gå for å handle. Da kan vi ikke handle mer enn 2 l melk og ett brød, det er for langt å gå. Vi har hverken lyst eller tid til å gå halvannen time for å få handlet mat. Det tar oss 10 min å kjøre og halvannen time å gå.

Så lenge jobb-barnehage-butikk ikke ligger i rimelige avstander innen hverandre MÅ vi faktisk kjøre. Vi bor i utkanten og skal vi ha nye klær, mat etc så må vi kjøre. Jeg tørr ikke la barna sykle til butikken. Why not? Tung transport i 110 og lite gangstier. Vi kjører det vi må, og så kjører vi oss en tur en gang i blant.

Da må man heller se på all den kjøringa rikfolka holder på med. Snakk med Gjelsten og den racerbåtkjøringa hans, Schumacher, Solberg, Ullevålsæther og de gutta der... Hadde man kuttet ned på crosskjøring, formel 1, traktorpulling å all den møkka der, samt at bilene hadde blitt mer miljøvennlige og mer miljøvennlige priser på de, så hadde det hjulpet mye. Er nok ikke vår kjøring som er aller verst.

Sier ikke at vi ikke skal ta vår del av kaka, men så lenge kollektivtrafikken er så ikke-eksisterende som den er, her til lands, så kan man ikke straffe de som velger å bo i utkanten. Vi har overhodet ingen ønsker om å bo midt i byen, "for å spare miljøet..."

Skrevet

"En bil koster jo litt i innkjøp, i tillegg har du all servicen, vask av bil, forsikringer, parkeringsavgift (som slettes ikke er billig), " Vel nå kosta bilen våres 10 000, service trur jeg ikke det gamle vraket har hørt om en gang, forsikringen er lav på den (sikkert pga merket og alder). Parkere faktisk skjeldent der det er parkeringsavgift, finner eller andre steder å parkerer. og ikke minst, det er ingen annen måte å komme seg til arbeid, fordi buss er minst like skjelden å se utpå landet her som gaupe og ulv.

Det blir et vansklig regnestykke det.

Skrevet

å skulle vraket trenge en vask så har jeg da alltid vaskebøtte og litt salo^^

Skrevet

vi har dårlig råd å ja vet bil koster litt, men nå trenger vi bil når vi skal flytte til en annen by å kjøre hjem noen helger osv. vi kjøpte brukt bil å vaske jo det kan vi faktisk gjøre hjemme utenfor hagen, mye billigere;) parkering, typen kjører til skolen der er det gratis parkering å i byn prøver vi også finne gratis parkering ellers kan vi fint handle på senteret litt herfra da slipper vi både bompengeringe å parkerings utgifter;) vi har nettopp fått bil så jeg tok bus i nesten 9mnd me vesla å det var sterss, gikk buss hver halvtime men noen ganger måtte jeg vente på ny for den var full å slik var det ofte når jg skull hjem fra byen, masse skoleelever å en annen vogn, ja da måtte vi vente på neste så buss er jeg lei av å ta.. dårlig luft å varmt er det også, hadde de no hatt sikkelig luft å en passe temperatur å at du omtrent var siket plass så hadde jeg kansje tatt det litt oftere..men jeg kjører ikke rett til butikken, da går jeg;)

Skrevet

Hvor mye handler du når du skal bære det i 30 min hjem igjen? Jeg orker jo knapt å bære posene fra bilen og inn i huset....

Skrevet

Folk generelt er late. Kjører ekstremt mye bil til jobb når de kunne ha gått eller syklet for den del. Mange av dere har også et helt greit kollektiv tilbud. Det koster heller ikke allverden - får dere kjøpe dere månedskort - dessuten har en gjennomsnittlig norsk familie råd til å ferdes kollektivt uten at det ruinerer dem.

Jeg synes bensinprisen i Norge er helt grei og skjønner ikke hvorfor folk klager. Norske folk tjener godt, er gjennomført late, og trenger å minnes på hvor dårlig miljøforbruk de har. De aller fleste her kunne ha funnet noen de kunne kjørt til og fra jobb med, og de fleste her kan faktisk gå til butikken fremfor å kjøre. Ser flere her argumenterer for at de hele tiden går til butikken, finner det en smule merkelig med alle bilene som kjører til og fra butikken da. Men sant, dib-folket er jo alltid noe for seg selv.

Og ja, jeg bor i Oslo, så jeg er vel ikke den rette til å svare mener dere, men det har lite å si med at jeg bor sentralt eller ikke. Dere trenger ikke kjøre så mye som dere driver på med, og da får dere legge kjøringen deres etter hvor mye dere er villig til å betale for bensin. Det kan godt koste 20 kroner literen for all that I care, og jeg tror at folk kommer til å kjøre langt mindre hvis det skjer, som er positivt - veldig positivt!

Skrevet

Jepp løsningen er at alle flytter til storbyer, ikke skaffer seg unger i det hele tatt før de har god økonomi. Det er nok løsningen!

Skrevet

Ja, selvfølgelig blir det løsningen når boligprisene i byene er langt høyere;-)

Logikk.

Skrevet

Hvordan skal jeg klare det da når mange av dere er så trangsyndte at dere ikke ser lengere enn nesetippen deres. Jeg jobber en plass der jeg av og til må bruke min egen bil i jobb, ingen betaller bensin, jeg får da 3 kr km. Jeg bor 2 mil fra jobben, jeg begynner på jobb kl halv 8. Jeg har 2 barn som skal i bhg som åpner kl 7. Dette er ikke nå men når jeg er ferdig med mammapermisjonen. Det går ikke buss, mener dere virkelig at jeg skal sykle på jobb da? Jeg vil ikke høre at jeg er lat for det er umulig å rekke jobben på 30 min med sykkel. Hvis bensin/diesel prisene skal gå opp får de gå opp der det er mest forerensing nettopp i byene og ikke i bygdene og tettstedene der det ikke er kollektiv trafikk og ofte langt til butikken.

Skrevet

Hvor langt er det til butikken...? Er det så langt at du ville krepert av å gå omlag 2 timer 2-3 ganger i uken...? Neppe.

Du kan sykle på jobb, ja. Men velger du å kjøre, så må du jo gjerne gjøre det. 3 kroner per km. er da ikke så ille, siden du først har kjøpt deg bilen og valgt å bo der du bor.

Skrevet

jeg har virkelig store problemer med og forstår hva alle klager så fælt over. og jeg kjører til skol osv selv vær dag, og jeg har nok langt mindre lønn en de fleste.

Skrevet

logikken er også at man tjener generelt mye mer i storbyer enn ute på bygda, pluss at det er et mye mere populært å bo i storbyer for mange.

Skrevet

Jeg kan faktisk ikke sykle på jobb på underkant av 30 min, for jeg kan ikke bare kaste inn ungene gjennom døra kl 7, jeg må da få de inn i bhg. Og jeg tror neppe du klarer å sykle over 2 mil på under 30 min. Med andre ord skal du kan kunne sykle like fort som en bil i 60 km i timen. For når jeg har levert guttungen reiser jeg fra bhg 07.05 og kommer i bhg ca 07.25 eller 07.30 alt ettersom hva slags vei jeg kjører. Og du siklerotte alle kan faktisk ikke bo i byer, eller kanskje det er vanskelig å skjønne det. Og jeg får ikke 3 kr km når jeg kjører frem og tilbake til jobb jeg får det kun hvis jeg må bruke egen bil i jobbsammenheng. Og det er ikke mye for du skjønner det at det koster å ha bil, enn betaller årsavgift, enn betaller forsikring, enn betaller verksted og enn betaller bensin. Hvis du ikke vet det så vil jeg si du er ganske naiv.

Skrevet

Jeg sier ingenting om at jeg ikke kan gå på butikken for det komme rjeg til å gjøre. Men vi har 2 km en vei til bhg og det er motsatt vei enn til min jobb, altså skal jeg da sykle med 2 unger når jeg begynner igjen på jobb i 60 km i timen for å kunne rekke jobben, hvor skal jeg da plassere ungene? I en vogn bak og kjøre på i 60 km i timen hver dag med sykkel.

Skrevet

men det er jo ikke vårt problem at du velger og bo der du bor og at du velger og jobbe der du jobber. slik at du må ha bil (som meg) det må du(og jeg) ta konsekvensene av.

at vi skal få lov og forurense uten og betale for det (les batale lattlig lavt) bare fordi vi har tatt de valgene vi har gjort er jo ikke riktig.

Skrevet

Hvis du står opp tidlig om morgen, kan du muligens nå å sykle ungene til barnehagen slik at du er der klokken 7 presist - også kan du sykle hjem også ta bilen til jobben.

Skjønner at ikke alle kan bo i by, men da får dere jo nesten også ta støyten av eget valg. Poenger er at dere får kjøre det dere må, alt annet kan dere klare dere uten dere også. Bil er ikke gratis, men dere lider ingen nød, og jeg synes dere bør betale hvor eneste krone, om ikke mer for bensin og diesel.

Skrevet

Nettopp, Mortilgunnar, det har med instilling å gjøre. Sannsynligvis synes du det er greit at ting koster, og du vet at nå som bensinen er dyr må du kanskje forsake noe annet.

Så lenge man har tak over hodet og mat på bordet bør man faktisk være fornøyd.

Skrevet

Jeg mener jo at vi betaler ganske mye allerede for utslippene våres, vi har faktisk en av verdens dyreste bensin (enkelt å skjønne siden vi også er en av verdens rikeste land), men du må jo syns at det er gærent at alle må flytte til storbyer for å redde klimaet, når det også er hundrevis med andre ting vi kan gjøre for å minske utslipper. Bare det at det nesten er billigere med fly enn med tog er jo et kjempe eksempel at det tydligvis bare er bileiere som får svi mest. hva med plastposer f.eks, det er noe alle har råd til å gjøre noe med! Men ser svært få som i det hele tatt gidder og tenke på det.

Skrevet

Jeg regner med at ingen av dere har bestilt dere ferietur til sommeren?

For hvis dere har gjort det, så har dere tydeligvis god råd selv om bensinprisen har gått opp.

Skrevet

Veit dette kanskje er litt vanskelig å forstå dunder, men nei det er faktisk ikke alle som skal på sommerferie. det heller faktisk ikke så uvanlig å ikke ha råd til det heller.

Skrevet

jepp, selvsakt går det ut over noe. men man kan jo ikke tenke slik. verden kan jo ikke stoppe opp fordi jeg har en ekstrem lav intekt. verden handler ikke om meg.

sånn sett kan jeg jo si at folk ikke burde få høyere lønn, fordi manges 6% økning tilsier omtrent 1/3 min intekt, og at de får høyere lønn gjør det vanskligere for meg (sånn i forhold til boligpriser osv)

men jeg kan jo ikke være sur for at de får høyere lønn.

(om du ser parralellen)

man må se ting i den store sammenheng

Skrevet

Du har ingen rett til å mene noe om dette, Dunder. Ettersom du bor i Oslo og kollektivtilbudet er svært godt der. Må jo skjønne at de i distriktene som gjerne har billigere hus osv. ikke har råd til å betale for bensinen sin for bilene de er så avhengig av. Ikke kan de gå til butikken heller, sinnsyke avstander. De burde få bensin til 3 kroner literen.

Skrevet

Ikke mange som har den evnen MTG. Og av en eller annen grunn er det jo JEG som blir beskyldt for ikke å se lenger enn min egen nestipp!

Skrevet

Og husk at alle som bor i distriktene der det ikke finnes kollektiv transport bor minst en halv times gange fra butikken. Ingen som bor i mindre tettsteder. Alle bor i skauen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...