Gjest Skrevet 29. mai 2008 #26 Skrevet 29. mai 2008 Jeg tar også kollektivt til jobben. Blir fort nærmere 3 timer i reising hver dag. Nå har jeg ikke lappen, men så lenge jeg kan ta tog, så gjør jeg det. Men det at bensinprisen er jo mest plagsomt for de som ikke har noe valg. Og blir den høyere, så blir jo å kollektivtransporten dyrere. Ser ikke for meg at det kommer så mye godt ut av det. Skulle nesten ønske det ble prisforskjeller utifra hvor i landet man bodde, men skjønner at det blir vanskelig.
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #27 Skrevet 29. mai 2008 2 1/2time er fortsatt mindre enn 4 timer..... Vi kjører minimalt med bil, aldri unødvendige turer, handler stort og er nesten aldri inne i selve sentrum, handler der senterene og de fleste storbutikkene. Nå på lørdag skal vi inne til sentrum av byen, er vel 4 gangen i løpet av siste året vi kjører helt inn dit, pga at det er kun der de har Polet og vi må kjøpe ferske reker på kaia. Så ja, vi prøver og vi klager svært lite, men vi jubler ikke når prisene er så høye som nå siden vi merker det koster når vi fyller tanken. Fra høsten av så blir det mye mere kjøring også siden jeg har gått hjemme med barna til nå. Bilen blir rimelig full av barn, har 3 stk som da skal på skolen og i barnehagen. Slik er det for mange andre også, så det å kjøre med andre når man har småbarn er ikke like enkelt.
Dunder Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #28 Skrevet 29. mai 2008 Jeg ser du sier at dere "merker" at det koster? Har vi blitt så bortskjemte at vi ikke skal "merke" at ting koster? Er det ikke bare bra at det svir litt da?
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #29 Skrevet 29. mai 2008 Ja det er greiere for deg (og andre som bor i større byer) å lekse opp om å måtte ta vare på miljøet og velge kollektivt. Når man ikke har et sånt tilbud så blir hverdagen med et mye mer hektisk om man skal la bilen stå. Som sagt, jeg bor ved Lillestrøm så jeg er vel egentlig ganske heldig, men om jeg skulle ha tatt buss til jobb så måtte jeg ha stått opp i halv 5 tiden, og vært hjemme i 6 tiden hver dag, sambo måtte ha sittet på bussholdeplassen i en time å ventet når han skulle hente snuppa og enda en time på bussen utenfor butikken, for ikke å snakke om hva dette hadde kostet. Jeg er helt klart enig i at vi må begynne å bli mer bevisst på hva vi gjør og tenke mer miljøvennlig, men da MÅ man gjøre noe med kollektivtilbudet utenfr byene også! Å sette opp bensinprisene når tilbudet er så himla dårlig som det er i dag blir for dumt, det er mange som kommer til å merke dette tror jeg..
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #30 Skrevet 29. mai 2008 Som sagt, jeg forstår at det er nødvendig...men det er like vel litt surt når man har andre utgifter. Vi har lite lån, men enorme utgifter pga at vi pusser opp et hus som er dårlig isolert og gammelt...har noe med miljø å gjøre det også ;-)
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #31 Skrevet 29. mai 2008 Dessuten er nok dette spikeren i kista for de rød-grønne....hva vi kan vente oss er usikkert. Jeg håper på Høyre, men frykter nok Frp blir for store :-(
fox`y Skrevet 29. mai 2008 #32 Skrevet 29. mai 2008 jaja du har vell alt rett utafor døra di du da... jeg har 2 barn som begynner i 2 forsjellige barnehager langt fra hværandre i sommer så jeg er avhengig av bil for å si d slik. Men forblir prisene sliter jeg rett å slett. men bruker ikke bila så my jeg da,kunn når jeg må. Men sambo er avhengi av bil. syns d er sykt at allt skal koste så inni hampen jeg, både mat,bensin og buss går jo opp i priser...
___ Skrevet 29. mai 2008 #33 Skrevet 29. mai 2008 Det beste med det er at vi kansje begynner å kjøpe mer miljøvennlige biler og tilpasser bosted og jobb bedre slik at vi ikke behøver å kjøre så langt hver dag.
solstråle69 Skrevet 29. mai 2008 #34 Skrevet 29. mai 2008 Så lenge man kan kjøpe seg ut med klimakvoter, må jeg innrømme at jeg ikke "ofrer" meg for de såkalte menneskeskapte klimaendringene. Dette er "big busines", og vi blir lurt så det holder. Og vi går på, gang på gang...
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #35 Skrevet 29. mai 2008 jeg liker også tanken på å begrense bilbruken i Norge. Det er så utrolig mye unødvendig kjøring. En kollega av meg som bor rett ved siden av busstraseen (går minimum 4 ganger i timen...) og jobber ved siden av samme ruta - bussen tar 20 minutter i rush - hun bare KAN ikke ta bussen, for da blir det jo så tungvindt hvis hun en dag skal handle (butikk rett ved siden av både jobb og hus...). Det er DEN mentaliteten som er så syk og den er det MYE av i Norge. Latskap!
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #36 Skrevet 29. mai 2008 Man må begynne med seg selv, og jeg tenker på hvordan verden skal bli for barn og barnebarn... Vi fråtser og sløser, men vi må snart begynne å ta ansvar! Jeg sier ikke at man ikke skal kjøre bil, men jeg tror dette er et effektivt middel for å få folk til å begrense bilbruken. Det trengs...
silhah og emilie Skrevet 29. mai 2008 #37 Skrevet 29. mai 2008 hørtes ut som en flott plan..eh NOT tenk på de som bor laaangt fra butikk, bhg osv..der det ikke er mye kollektivt akkurat... eller sånn som oss da..kjæresten min har en jobb som ligger en 30 min kjøring hrifra..tar han buss vil det ta han 1 time hver vei. så skal snuppa leveres i bhg..det tar 20 min å gå dit..så skal kjærestens sønn leveres i bhg 2 ganger i uka som ligger 30 min unna her..men ikke samme vei som jobben hans... OG vi har dårlig råd...
Dunder Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #38 Skrevet 29. mai 2008 Foxy: les oppfølgingsinnlegget mitt.. Glemte å si at det er 20 minutter å gå til nærmste butikk!
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 29. mai 2008 #39 Skrevet 29. mai 2008 Sånne totalt unyanserte innspill som ditt gjør meg trist. Jeg KAN ikke sykle til hverken jobb eller bhg med ungene mine. Det ville tatt et par timer. Fordi bensinprisen er høy fører den til at jeg får mindre penger å bruke på barna mine, og andre viktige ting som mat og regninger. Jeg må bruke bilen min like mye uansett, jeg får ikke begrenset på noe vis. For her hvor jeg bor, går det kun buss og tog regelmessig inn til Oslo, ikke den andre veien. Hvis de skal sette opp bensinprisene, så burde de til helvete sørge for full bhg dekning i alle kommuner og tilgjengelig offentlig kommunikasjon. Men staten er bare intressert i å tjene penger, ikke bruke noen, på dette. Ikke alle bor i byen, og spør du meg burde alle som har mulighet til å pendle med tog eller buss til byene fått forbud mot å kjøre bil inn dit. Det er det som forurenser. Og ikke oss som bor i utkanten. Så kan ikke du ta en tur i tenkeboksen, og komme ut når du ser litt mer nyansert på ting.
Dunder Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #40 Skrevet 29. mai 2008 Nå har jeg vært i tankeboksen, og mener fortsatt det samme! merkelig...
solstråle69 Skrevet 29. mai 2008 #41 Skrevet 29. mai 2008 Jammen Spetakkel - de som er avhengig av bil må jo fortsatt kjøre! De som driver med småkjøring i byene kan kanskje gjøre noe med det, men ærlig talt - hva gjør det?? Dette betyr bare at vi som er avhengig av bilen bare betaler det vi må, og så håver staten inn masse mere penger - det endrer INGENTING på miljøet.
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #42 Skrevet 29. mai 2008 Hvordan vet du at det ikke endrer noe på miljøet? Man må jo begynne et sted, og holdninger er viktige å endre. Jeg kjører også bil, og mitt inntrykk er at veldig mange kjører mye mer enn de må pga latskap. Både i by og på landet...
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #43 Skrevet 29. mai 2008 Dunder, det vil neppe hjelpe nok uansett at de skrur opp prisene, ennet enn KANSJE inne i byene der folk har et valg. Så dette kommer uansett skeivt ut. Ikke alle kan flytte nærmere byene heller, det ville vært svært lite gunstig for miljøet. Gratis kollektivtilbud i byene hadde vært mye mere effektivt vil jeg tro.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 29. mai 2008 #44 Skrevet 29. mai 2008 Da synes jeg veldig synd på deg.. På den andre siden vil jeg legge til at jeg overhodet ikke støtter noen boikott av bensin for at prisen skal gå ned. Det funker ikke sånn. Men hvis staten hadde kunnet senke den jævla momsen på miljøvennlige biler, så jeg faktisk hadde råd til å kjøpe meg en hybrid som passer til meg, sambo og alle tre unga...DA skulle jeg blitt glad da. Og jeg må legge til at jeg synes det er litt pussig at de i USA er så billige og blir markedsført for alt det er verdt. Mens her er det heller stille og altfor høye priser for sånne som meg som er i startfasen. Og det handler ikke om å være bortskjemt. Her handler det om å overleve
solstråle69 Skrevet 29. mai 2008 #45 Skrevet 29. mai 2008 Da spør jeg tilbake - hvordan vet du at det endrer på miljøet? Dette er nok et triks for å få ekstra penger inn i statskassen, og vi går rett på. Samme som med klimakvoter.
Dunder Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #46 Skrevet 29. mai 2008 Da sier jeg "Ja takk, begge deler!".Legg på enda mer avgifter på bensin og bruk pengene til å bygge ut kollektivtrafikken i distriktene, og å senke billettprisene!
Dunder Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #47 Skrevet 29. mai 2008 Haha! Synes du synd på meg?! Du, sånne dib-hersketeknikker funker ikke på meg!
solstråle69 Skrevet 29. mai 2008 #48 Skrevet 29. mai 2008 Det var et veldig bra forslag, Ugla! Gratis kollektivtrafikk i byene ville absolutt gjort susen! Men tror du staten tenker såpass på miljøet at de i det hele tatt gidder å vurdere det? Nope - da er det bedre å få inn ekstra penger på å skru opp bensin- og dieselprisene.
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #49 Skrevet 29. mai 2008 Det er vel åpenbart at eksos skader miljøet? Om ikke annet så fører det til smog og elendig luftkvalitet... Syns ikke du at vi bør prøve å gjøre jorden til et best mulig sted for våre barn da? Med frisk luft som vi hadde i barndommen? Jeg er inegn fanatiker, men syns det er bra at tiltak blir gjort for å begrense all unødvendig kjøring!
Dunder Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #50 Skrevet 29. mai 2008 Solstråle: Hvordan skal vi finansiere gratis kollektivtrafikk? Penger vokser ikke på trær!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå