Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er helt fantastisk at bensinen er blitt så dyr at folk faktisk må begrense bilbruken sin!

Nå må jo folk gå og sykle mer, og/eller samarbeide med naboen slik at man ikke er kun et menneske i hver bil..

For min del kan bensinen gjerne bli enda dyrere!

Flere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du kanskje ikke 8 mil til jobben - HVER vei? Eller bor i utkantstrøk?

Skrevet

I bystrøk kan jeg til en viss grad være enig, men ikke der avstandene (og evt kollektivtilbud) tilsier at bilbruk er en nødvendighet. Men selv i byene er det jo folk det går utover også, hadde det vært oss for 2 år siden da vi hadde dagmamma på "feil" side av byen ifht både bosted og jobb, i tillegg til logistikk som ikke gikk opp, så hadde nok høye bensinpriser (som kanskej attpåtil var skrudd opp "med vilje") føltes veldig urettferdig.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe, enig med solstråle her!

Om sambo skulle benytta seg av kollektiv trafikk, så måtte han reist kl 5.30 på morran, og vært hjemme igjen i 18-18.30 tiden... Så nei, den kan godt gå ned!

Skrevet

det er det dummeste jeg har hørt...de som bor skikkelig på landet a? eller vi som er unge og har dårlig råd? skal sambo sykle til jobben mener du, som er 20 min unna med bil??? nei fy faen det er bare det mest idiotiske innlegget jeg har lest her EVER!

Skrevet

Noen som så nyhetene med isen som smelter på Grønland, og hvilken fart den smeltet i?

Skrevet

OsloMor; hehehe...tror du kaster bort perler for svin her ;)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Den får bare smelte! Så lenge politikerne ikke gjør noe med tilbudene til kollektivtrafikken, så må man ganske enkelt benytte seg av bil!

Skrevet

Dunder.. Du har sikkert ikke førerkort engang. Dustete kommentar, noen er faktisk AVHENGIGE av bil.

Hva med hadicappede som har trygd?! Hvordan skal de kunne sosialisere seg om de bor litt langt fra alt? Flåsete utsagn.

Skrevet

For dem som bor midt i gryta i Oslo er det sikkert greit med dyrt drivstoff. Men her vi bor er det litt dårligere muligheter for å kjøre kollektivt, og ikke bare er det dårligere tilbud (vi har greit der vi bor, men mange venner har ikke buss mer enn 2 ganger pr dag), men dem har satt opp billettprisen fra 22 kr til 28 kr èn vei nå nylig, det hjelper ikke akkurat på det- får ikke flere til å kjøre kollektivt på den måten...

På mandag var dieselprisen her 13,88 på den billigste bensinstasjonen:-( I går var den faktisk nede i 13,19... Jeg syns det er SYKT at staten kan gjøre akkurat som dem vil. Det rammer mest dem som har ett dårlig tilbud fra før..

Skrevet

Ja, jeg vet;), men er vel en naiv idiot når det kommer til troen på kunnskap.

Skrevet

Nå er det ikke alle som bor sånn til at de KAN gå til jobb, butikk osv da du :) Om man bor i byen hvor det er t-bane, trikk, buss, tog som går hvert 5 minutt så er saken enkel, men sånn er det ikke her, og vi bor ikke ordentlig på landet engang hehe..

Tenk på de som har en halvtime å kjøre til butikken for eks, eller når jeg ikke er sykemeldt så må jeg kjøre i en time til jobb.

Vi må også kjøre for å hente i barnehage osv..

Greit nok at bensinprisene kan forbli høye, men da MÅ vi få et bedre og BILLIGERE kollektivtilbud. Det nytter ikke med buss som går en gang i timen til vilde priser..

Skrevet

Har begynt å miste troen på slikt her inne på dib ihvertfall, etter å ha vært fast bruker og observert utsagn og krangler her i en toårs-periode :D

Men du skal ha for forsøket!

Skrevet

Jo takk, jeg ser jo på meningsmålingene at Frp.gjør det godt, og et eller annet sted må jo disse sympatisørene gjemme seg (for de er ikke i min omgangskrets;;0).

Skrevet

Nå har jo ikke jeg bil, men jeg kan skjønne frustrasjonen for de som MÅ kjøre, her jeg bor går det buss en gang i timen og den koster 67 kr en vei.. Det er ett dårlig kollektiv tilbud!

Skrevet

Charlotte, enten er du her inne svært lite eller så har vi veldig ulik mening om hva som er idiotisk :)

Er nå virkelig DETTE det mest idiotiske innlegget du har lest på DIB?

Vet du, det tror jeg rett og slett ikke på..

Skrevet

Det står ikke bare sykle, det står at man kan SAMARBEIDE og være flere i hver bil. vet om mange på landet som gjør det. De kjører sammen til jobb.

Skrevet

dummeste jeg har hørt på lenge, du har tydligvis ikke lappen og ikke bil for eller kunne du ikke ha skrevet noe så teit!!!

jeg er avhengig av bil når jeg skal ut med barna, kunne aldri falt meg inn å ta bussen til byen når jeg måtte det!

Skrevet

Enig.

Og jeg har hatt lappen siden 1995 (hvis det var et kriterie for å kunne svare...)

Folk må begynne å åpne øynene, og tenke litt utover sin egen nesetipp.

Skrevet

Jeg må si meg dels enig. Dersom man bor feks. i Oslo, er det ingen grunn til å ike ta kollektivt (unntatt er jo bevegelseshemmende og nyttekjøretøyer seff). Men der jeg kommer fra, går det nesten ikke busser, og tog, trikk og t-bane finnes ikke. Dersom lillebroren min skulle kommet seg til fotballtrening uten litt kjørehjelp, måtte han gått i 90 min for å komme til treningen og 90 min for å komme hjem igjen... Det sier seg selv at ikke går. Men de kjører flere i samme bil da.

Skrevet

Joda....jeg skjønner at det er grunner, men det som er litt leit er at endel som er totalt avhengig av bilen ikke har alternativer til bilen.

Jeg bor flere kilometer unna butikk og tar bussen nå når jeg skal handle, det tar tid og det er tungt. Men greit nok, det tåles.

Fra høsten av så er jeg nødt til å kjøre bil for å klare å få det til. Hvis ikke så har ikke jeg sjans engang til å levere ungene, komme meg til å fra skole og så handle/hente ungene etter skoletid. Det tar en time nesten strake vegen herfra til skolen med bussen en vei, da har jeg ikke regna med stoppet jeg må ta for å levere ungene på vei, så da ville henting og levering tatt 4 timer siden det er en time mellom hver buss ( den går en stor omvei).

KJører jeg bil bruker jeg ca 30min på en vei, da levering inkludert.

Mattematikken er i grunn såre enkelt...

Skrevet

Nå er det jo veldig greit for deg å snakke om dette da Oslomor siden du bor i nettopp Oslo ;)

Ikke alle som er like velsignet med det kollektivtilbudet som Osloboere har. Hadde jeg bodd i byen skulle jeg også brukt kollektiv som en helt, ikke bare for miljøet men også for enkelhetens skyld.

Skrevet

Er det greiere for meg å snakke om smeltende isbreer og global oppvarming fordi jeg bor i Oslo? Det må jeg si jeg synes er en grov undervurdering av folk i distrikts-Norge;).

Skrevet

Det er jo så mange som spør så jeg får vel svare:

Ja, jeg har lappen OG bil.

Ja, jeg bor i Oslo.

Er for tiden i permisjon, men bruker vanligvis ca. 70 minutter med kollektivt for å komme meg til jobb (HVER VEI, altså nesten 2,5 timer hver dag) og må bytte to ganger (først buss, så t-bane, så buss igjen). Bussen går hver halvtime, hver time om kvelden. Så disse 5.minutters-avgangene nyter jeg ikke godt av. Kan sykle til jobb, det tar ca halvannen time. Det gjør jeg av og til.

Og det står som sagt ingenting om at man aldri skal kjøre bil. Men jeg er helt sikker på at hvis dere er kreative kan dere begrense bruken deres. Minst to personer sammen til jobb, kun handle en gang i uka., samarbeide med andre foreldre når ungene skal på aktiviteter osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...