Turid Laila Skrevet 29. mai 2008 #101 Skrevet 29. mai 2008 Uansett hvor bra eller dårlig kollektivtilbudet er så hjelper det ikke siden prisene er altfor høye. Skulle jeg tatt buss og tog til jobb hadde jeg brukt mer penger på mnds.kort enn jeg bruker på bilen totalt i mnd. forsikring, lån og bensin, og vi bruker bilen forholdsvis mye. Ikke bare måtte jeg hatt to forskjellige kort, men det går ikke å kombinere kortene når man krysser fylkesgrensen. Altså må jeg ha et to (eller tre) soners kort i akershus, eller ett kort i buskerud, og betale resten av reisen etter fylkesgrensen hver tur. I tillegg til dette så bruker jeg TO timer på å komme til jobb og barnehage med kollektiv transport i forhold til 15 min med bil. Hadde prisene vært i samsvar med tilbudet kunne jeg nok vurdert kollektiv transport. Så lenge prisene er hinsides bruker nok vi bilen. Prisen bestemmes ikke bare av staten, men de burde absolutt kutte ned på noe av avgiftene, og ikke sette de opp slik det er fremmet forslag om nå.
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #102 Skrevet 29. mai 2008 Har egentlig bare en kommentar til dette innlegget.... HAHAHA... yeah right!! (Staten har nok helt andre ønsker med de høye avgiftene på drivstoff enn å få oss til å slippe ut mindre co2.......)
sannamin* Skrevet 29. mai 2008 #103 Skrevet 29. mai 2008 I all verden! Hva med alle de som bor ute i distriktene? Og hva med å bedre kollektiv tilbudet? Og nå er det vel fare for at de som kjører i jobben sin kanskje går konk også nettopp fordi staten skrur opp oljeprisen. Vi kjører ca 4mil en vei til jobb og skal vi ta buss kommer vi ikke tidnok til jobben heller.. Hva med de som skal få kabalen til å gå opp med barnehage, bringing, henting og handling? Hvem har tid til å sykle milevis med unger på slep? Og plass til å evt sitte på til andre? Bortkastet tid spør du meg. Ja jeg sykler og holder meg i form, men 8 mil pr dag blir i meste laget for min del:D Har du bil? Bor du midt i byen? Kort vei til jobben? Vegetarianer? Blir helt STUM av sånne usaklige og kortenkte oppgulp!!!! GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #104 Skrevet 29. mai 2008 3 mil til jobben en vei pluss barnehage den andre veien 7 km..DET BLIR EN LANG SYKKELTUR JA.. Fred olsen forrurenser mer enn hele bilnorge med sine skip,men det snakke sdet ikke om....
sannamin* Skrevet 29. mai 2008 #105 Skrevet 29. mai 2008 Ikke rart at FRP får stemmer sier jeg bare. Stemmer glatt på de jeg kun hadde sett på oljeprisen..Synd men sant. Dritlei hele rødgrønne greiene.
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #106 Skrevet 29. mai 2008 Bor 7 km fra nærmeste butikk også så det er sagt.Buss går 3 ganger i døgnet hver vei, siste klokka 16.30 første klokka 7. Ingen buss i helgene og naboene jobber i en annen kommune...
Dunder Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #107 Skrevet 3. juni 2008 Vil bare informere om at jeg nå har tatt tida på hvor lang tid det tar for meg å gå til butikken. Det tok nøyaktig 27 minutter (en vei) Likevel tar jeg aldri bilen. Så det så.
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. juni 2008 #108 Skrevet 3. juni 2008 Så sprek du er! Antar alikevel at du ikke har handlet for hele uka ;o)
Inga Bling Skrevet 3. juni 2008 #109 Skrevet 3. juni 2008 Enig. og selv om man bor på bygda kan man faktisk rasjonalisere bilbruken sin sånn at man gjør flere ting på samme tur. Bor helt uten kollektivtilbud her, og prøver å være fornuftig i bilbruken.
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #110 Skrevet 3. juni 2008 Trur du virkelig ikke at de som bor på bygda allerede har gjordt det??? Er jo ikke akkurat å kjøre bil det morsomste jeg gjør! men må fortsatt på jobb for det, butikken tar vi på fredagen etter arbeid på vei hjem. Blir bensin prisen så veldig mye høyere nå så lønner det seg faktisk for oss å sitte hjemme og mota trygd enn å slite rundt med barnehager, jobbkjøreing osv.. Selvfølgelig har jeg ingen planer om å gjøre det, men er litt skremmende å regne på sånne ting å se at det faktisk nesten er på grensen til å lønne seg å slutte å jobbe enn å slite seg rundt på lite og ingenting. Jeg syns det er fint at norge og staten vil gjøre noe med klimaet, men skulle ønske at de også kunne finne løsninger som heller går utover luksus ting enn noe som er så nødvendig som litt drivstoff til å komme seg på arbeid. Jeg håper også at de som håper at bensinprisen forblir høy erogså klar over at alt annet kommer også til å øke i pris, siden bensin og drivstoff er med på å og frakte det meste. Jeg trur at en høyere pris på bensinen vi få større ringvirkninger og enda en gang koste de som har litt mindre enn resten enda mere.
yasmina Skrevet 3. juni 2008 #111 Skrevet 3. juni 2008 Her her jeg bor har vi visstnok verdens billigste bensinpriser og ingen kollektiv transport Men da vi bodde i Nord Norge saa var det helt umulig aa ta kollektiv transport, bussen var fremme 1,5 time ETTER jeg startet jobb og gikk tilbake 1 time FOER eller 3 timer ETTER jeg sluttet jobb...Ikke lett da aa belage seg paa kollektivt ....
Dunder Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #112 Skrevet 3. juni 2008 Hele slekta mi bor på bondelandet. De klager og klager over bensinprisene, men makan til unødvendig kjøring som de holder på med der skal du lete lenge etter..
solstråle69 Skrevet 3. juni 2008 #113 Skrevet 3. juni 2008 Men nå er kanskje ikke alle som slekta di, Dunder?? Som i alle andre saker, er det greit å se litt lenger enn sin egen nesetipp...
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #114 Skrevet 3. juni 2008 Helt greit det! DEN DAGEN DET POPPER OPP en barnehageplass i gangavstand fra hjemmet vårt og den dagen jeg kan jobbe hjemmefra som sykepleier eller mannen min kan jobbe hjemmefra. Dvs. aldri.
Dunder Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #115 Skrevet 3. juni 2008 Er så mange som kommer med lange utgreiinger om at det er klin umulig å ta kollektivt eller sykle til jobb. Nå står det ikke noe sted i mitt innlegg at man ikke skal kunne kjøre bil til jobb, det står at det er bra at bensinen er så dyr at folk faktisk må tenke seg litt om og ikke bare kjøre hit og dit helt ukritisk. Det finnes folk i verden som ikke har råd til mat, og dere klager over at det svir i lommeboka når dere fyller bensin. Er 100% sikker på at dere alle kan begrense den totale bilbruken deres hvis dere bare er LITT kreative.
mamman til snupp Skrevet 3. juni 2008 #116 Skrevet 3. juni 2008 Hadde jeg hatt 20 minutter å gå til jobb og butikk så skulle jeg ha gått også.. Men her er det 1 mil til nærmeste butikk og 3 mil til jobb. Tog trikk osv eksisterer ikke og buss går det kanskje et par ganger om dagen. Sambo har 4 mil til jobb, og ingen i nærheten her jobber i nærheten av der vi jobber, så her må vi faktisk ha bil uansett.
solstråle69 Skrevet 3. juni 2008 #117 Skrevet 3. juni 2008 Er du helt ukritisk til høy bensinpris, Dunder? Ser du ikke de negative konsekvensene i det hele tatt?
Dunder Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #118 Skrevet 3. juni 2008 Jo, jeg ser at folk får litt dårligere råd, men det synes jeg ikke gjør noe. Nordmenn har alt for god råd fra før. Forresten: Rekk opp hånda de som KUN bruker bilen til og fra jobb/bhg?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 3. juni 2008 #119 Skrevet 3. juni 2008 syntes aldeles ikke det er bra.. er ikke lett å være ung, ha dårlig råd å kjøre bil når bensinprisene stiger til værs..
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #120 Skrevet 3. juni 2008 Vel syns vel ikke det er akkurat så veldig kreativt å bare straffe de med bil. Og de som har dårlig råd er ofte veldig kreative fra før. Syns faktis vi kunne være såppass kreative at vi også kune tenke på luksus ting, ting vi ikke nødvendig vis må ha for å klare oss i hverdagen. Den største trusselen jg mener denne verden har er at vi fins ikke flinke til gjennbruk.
Dunder Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #122 Skrevet 3. juni 2008 Kan jo gjøre begge deler? Folk bruker bilen litt mindre hver dag, og i tillegg bruker ting om igjen (i stedet for at alle kjøper splitter nye klær og nytt utstyr hver gang de får barn f.eks..)
happybirthday Skrevet 3. juni 2008 #123 Skrevet 3. juni 2008 Er delvis enig med deg i det her, ja. Folk bruker bilen unødvendig mye. Forstår at det kan virke urettferdig for folk på landsbygda som ikke har annet valg enn bilen. Likevel er det sikkert NOE som kan gjøres med bilbruken også på landsbygda. Nekter å tro at samtlige på landsbygda er såååå mye flinkere enn folk i byen til å kjøre "gjerrig" og la være å bruke bilen hvis de ikke er nødt. Og som noen har sagt i et innlegg tidligere - terskelen for "hva som er nødvendig bilbruk" er jo svært individuell. Noen tenker jo at "frihet til å kunne gjøre ting lettvint - ergo bruker jeg bilen, slik at jeg får handlet osv - det er nødvendig bilbruk". Og når veldig mange tenker slik, hvordan skal da bilbruken reduseres? Dessuten skulle jeg tro det ville få en del ungdommer som råner i veg på landsbygda (og sikkert i byer), til å tenke seg litt mer om, da det svir ekstra i lommeboka at bensinprisene er så høye. En annen ting er at jeg ser det er flere her inne som klager over dårlig råd, og derfor så er det surt med høye bensinpriser. Men da forstår jeg ikke hvordan de har råd til å holde bil heller. En bil koster jo litt i innkjøp, i tillegg har du all servicen, vask av bil, forsikringer, parkeringsavgift (som slettes ikke er billig), bompenger, vegavgift og ikke minst bensinpriser i det daglige. Tilsammen blir det veldig mye, og har folk som klager på dårlig råd, virkelig satt seg ned å regnet på hvor mye det faktisk koster å ha bil fremfor å kjøre kollektivt? Da snakker jeg om alle de som har dårlig råd og som bor i tettbygde strøk der kollektivtrafikken faktisk er tilstedeværende. Jeg er sikker på at dette regnestykket blir mye dyrere enn å bruke kollektivtrafikk, selv om prisene på buss og tog er altfor høye (det skal jeg være enig i). Selv har vi dårlig råd, ja. Og har derfor ikke bil. Det er klart jeg kan savne det innimellom, særlig når vi skal gjøre storhandelen i helgene, og skal handle for en barnefamilie som rommer 2 voksne og 3 barn, inkludert tenåring og bleiebarn. Men vi bor heldigvis i byen. Men jeg nekter å tro at alle med dårlig råd bor i utkantstrøk. Er helt sikker på at det bor plenty av folk i byene og som ikke har verdens beste råd, men likevel velger å kjøre alene i sin egen bil hver eneste dag, uansett kollektiv-trafikk eller ei. Dessuten - er dere klar over at det er noe som heter BILRINGEN? Dette er en idealistisk organisasjon som leier ut biler billige til sine medlemmer, nettopp med tanke på miljøbesparing. At i stedet for at alle har hver sin bil, så kan man heller leie bil rimelig fra organisasjonen de gangene man virkelig har bruk for bil, og så bruker man heller kollektivtrafikk, sykkel og beina ellers i hverdagen. Linken er for Bergen: http://www.dele.no/ Trondheim: http://trondheim.framtiden.no/team/bilkollektiv Alle større byer, også Oslo, har en eller annen bilring, og de ulike bilringene samarbeider sammen, slik at skal du til Trondheim og bor i Bergen, kan du benytte deg av bilringen i Trondheim om du er medlem av bilringen i Bergen. (hmm - tungvint setning)
Dunder Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #124 Skrevet 3. juni 2008 Nesetippen min har det fint. Dette har ikke noe med at jeg selv har så god råd. Hvis man har råd til hus/leilighet, bil og drar på ferie hvert år er man styrtrik i forhold til de fleste mennesker i verden. I NOrge er man visstnok fattig fordi man ikke har råd til to biler og to ferier, samt å pusse opp hvert 5. år.
solstråle69 Skrevet 3. juni 2008 #125 Skrevet 3. juni 2008 Jeg tror faktisk de fleste gjør dette, Dunder. Den eneste grunnen til at bensinprisen har steget, er at staten skal ha inn mere penger. Det har ingenting med miljøpolitikk å gjøre. Beregninger viser at hvis det er målet, må prisen opp i 26 - 27 kroner pr liter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå