Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De mener jo at bensinprisen må over 20 kr literen for å ha noe særlig utslag på bilbruken. Og skjer det har jeg bestemt meg for å stemme frp for første gang i mitt liv. Skal slike tiltak ha noe for seg på forbrukernivå må folk se positive endringer i kjølevannet. F.eks billigere kolektivtilbud, flere firefeltsveier, eventult sponsing av 1 arbeidstime hver dag for de som faktisk brukere evigheter på å komme seg frem uten bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt greit med høye bensin- og dieselpriser, men da må de gi oss et alternativ! Er dere ikke enige i det? De kan ikke bare tredoble prisene og ikke gjøre noe med kollektivtrafikken. Drit fulle tog, drit fulle busser, og så er det dyrt i tillegg. Pluss at i distriktene går det nesten ikke busser, og skal man ta bussen er det langt (1,2 mil) å gå hjemmefra til busstoppen.

Joda, man kan fint samarbeide med naboer ol, hvis de bare skulle den samme veien. Jeg vet om mange som gjør det. Og har man en kontorjobb i byen kan man jo fint ta toget (hvis man er så heldig å bo i nærheten av en togstasjon).

Men hvis politikerne vil ha folk ut i distriktene så bør de jo legge til rette for det synes jeg.. Det er svindyrt å komme seg med bil inn til f.eks Oslo. Bomring, bensin osv. Og når man må stå i halvannen time på toget fordi det er drit fullt og atpåtil dyrt... Da blir jeg litt oppgitt..

Skrevet

Sikkert greit å øke bensinprisen for de som faktisk har råd til det! Hadde jeg hatt meg mitt egent hjem, ny bil og grei inntekt hadde sikkert ikke bensin prisen betyd så mye for meg. Men når man lever på bare en liten inntekt som allerede egentlig er alt for lite, og matpriser, boligpriser, leiepriser, renter går opp, flere bommer, dyrere parkeringsplasser og dyrere bensinpris +pluss at de i tillegg her i trondeheim har slengt på 8kr på bussbilletten så begynner det å bli fryktelig vanskelig å få ting til å gå rundt. Og vi bruker ikke bilen enn noe annet enn når samboeren skal på jobb.

Skrevet

det hadde vært noe... Skal jeg ta bussen på jobb bruker jeg ca 1,5 time mer enn hvis jeg hadde kjørt bil (må bytte buss tre ganger). Ergo jeg må dra 1,5 time før, altså kl 04:30, og da går det ikke buss.

Skrevet

Så fint for deg da.

Sånn sett gjør det ikke noe om bensinprisen koster en 10´ er pr liter heller.

Skrevet

Problemet er vel at folk driter i at bensinen koster 13 kr og ikke 11 kr. De bruker bilen like mye. Så vi har jo råd til det, så sånn sett er jeg ikke uenig med deg. Bensin i Norge er ikke dyrt!

Skrevet

Hehe, jeg har ikke mulighet til å kjøre sammen med noen på jobb, jeg, og det er svært få jeg kjenner som faktisk har mulighet til det.

Jobbene ligger ikke akkurat kliss oppå hverandre på landet.

Skrevet

Er det virkelig ingen som skjønner at før folk virkelig kan begynne å bruke bilden mindre, så må det til myyyye bedre kollektivtrafikk??? Jeg bor på landet, og har ikke sjansj i havet til å komme meg noen steder med den kollektivtransporten som er her.

De begynner i helt feil ende!!!

Skrevet

alle driter ikke i hvor mye bensinen koster, det er bare ikke alle som trenger å tenke på økonomien sin hver eneste dag. Jeg syns det er litt urettferdig å sette opp prisen på noe jeg må ha og i tillegg ikke gi meg noen andre anternativer. Det er ikke den lille gamle bilen min som kjører den samme strekkningen til jobb hver dag og det er det, som er den store klimafaren. Hva med fly f.eks? de forerenser sikkert mere enn hva jeg klarer på et år bare vedå lande, men likevel er det nesten billigere for meg å fly hjem enn å ta toget. Og hva med rånere? kan vel ikke akkurat si at de er de mest miljøvennlige heller? ( Men skjønner jo det at et forbud ville blitt krig i notodden^^). eller hva med plastposer? Sett opp prisen på dem, de fleste klarer å bære varene sine uannsett hva slags økonomi de har. Poenget er at det er så mye annet vi kan gjøre å, ikke bare straffe med høyebensinpriser (noe som jeg syns er litt usosialt). Trur de fleste er enig om at vi må gjøre noe med klima, men det er vel litt naivt å tru at en høyere bensinpris vil senke klimautslippen så mye at det egentlig utgjør noe. Kanskje vi klarer å senke den en smule men de som bor i utkanten må kjøre om de vil eller ikke.

Skrevet

Selv om folk har lang vei til jobben ob er avhenigige av bilen, er ikke det et argument for lave bensinpriser. Det faller jo på sin egen urimelighet, og uansett om det hadde gått buss, er jeg ikke overbevist om at dere hadde tatt bussen til butikken, bhg, skole, jobb osv. Folk på landet har myyyyye lavere boligkostnader, kan være dyrt å handle mat, men så er det bare en butikk og en blir ikke fristet til å handle unødvendige ting. I tillegg er det ikke bomring på lander, DET er dyrt. Og ingen sier at enn ikke kan sykle selvom det er langt, min mann sykler nesten 2 mil til jobben hver vei. Vi bor i storby med kollektivtrafikk, men har boss på landet og vet at det er mye billigere der alt i alt.

Skrevet

Jo, faktisk, hadde det vært bra kollektivtransport her, så hadde jeg garantert brukt bussen mye! Ikke HVER gang jeg skulle på butikken kanskje, men hadde i allefall brukt bilen mye mindre.

Og er det bare èn butikk på landet sier du? Hvor har du vært på landet da? Her jeg bor er det i allefall fler enn èn butikk, og det er nok av fristelser. Den var litt dum syns jeg...

Så du mener at jeg skal sykle 2 mil til jobb med to unger på sykkelen, som jeg må ha med i barnehagen? Tenk før du snakker.

Skrevet

Generøst?? Sambo får igjen under halvparten av det han har brukt på å komme seg til jobb. Da har han kjørt med en kompis så de har delt alle utgiftene, skulle han brukt kollektivt hadde det blitt tre ganger så dyrt for oss, han vet aldri når han er ferdig på jobb og måtte i såfall vekslet mellom å ta buss eller tog alt etter hvor mye klokka er, ergo ingen mulighet fo mnd kort. Jeg vet det fins sporveiskort i Oslo, men det gjør faktisk ikke det alle andre steder!

Skrevet

hehehe.. måtte bare kommentere billigere på landet en byen innlegget.. jeg kommer selv fra landet og bor i storby nå, og det er forskjeller ja. Når jeg bodde på landet var strømmen dyrere, betaler komenale avgifter, septiktømming, brøyting (ingen som kommer å brøyter for deg vettu, med mindre du har betalt noen privat for det), velikehold på grusvei, hus (alt fra takt, vegger, rørsytem osv),pluss andre bygg på eiendommen, må kjøre fleste steder fordi det verken er butikk eller buss der. ++++

Nå bor jeg i storby og føler vel at jeg betaler store summer, men når jeg regner på det så har jeg så mye mere inkl i utgiftene mine enn før, og jeg slipper å måke selv ( ihvertfall mye). Pluss at velikehold koster ikke så mye på leiligheter enn på eneboliger. Og har du enebolig i bystrøk så skjønner jeg at det kan koste noe men du slipper i hvertfall å kjøpe deg en stor snøplog eller traktor for å måke før du skal på arbeid.

Skrevet

At det var en butikk på landet, var en underdrivelse med vilje for å illustrere et poeng. Men det er sjeldent det er billigkjeder som konkurerer med de dyre (som Coop og Joker), så sånn sett er det oftest bare en slag butikk. Dersom det er drøssevis med butikker, vil jeg tro at kollektivtilbudet er bedre også. Mange butikker betyr mye folk som betyr bedre kollektivtilbud. Jeg forstår at det ikke alltid er et godt kollektivtilbud på landet, for en buss forurenser tilsvarende sikkert 10 biler om ikke mer, så da er det også av miljøhensyn at det ikke går 4 busser i timen for å frakte 2 mennesker.

Jeg har ikke sagt at du skal sykle 2 mil med 2 barn til bhg, men at min mann gjør det og vi bor i byen. Så det er andre muligheter enn kollektivtransport.

Og boligprisene er ofte noe helt annet på landet enn i byen.

Men jeg klager ikke, jeg betaler over 3,5 mill for et hus og 10 kr i bomringen hver vei dersom det er nødvendig for at jeg skal bo i byen.

Skrevet

Å joda, her er det billigbutikker som konkurrerer med de dyre. Det er ikke drøssevis med butikker her, men det er da noen. Men, det er ikke dermed sagt at kollektivtilbudet er bra. Det er rett og slett ræva!

Og hadde det gått litt flere busser her, så hadde de ikke bare hatt to passasjerer som de har nå. Det er ikke alle som bor sååå på landet, selv om man bor på landet. Så jeg syns mye av det su sier ikke stemmer overens med den virkeligheten det er å bo på landet.

Du skrev at det går ann å sykle selv om det er langt. Om jeg skal sykle, så må jeg sykle 2 mil, med to unger, og om sambo skal sykle, så må han sykle 5 mil. Så det er desverre ikke alltid det bare er å dra frem sykkelen.

Skrevet

Det er det dummeste innlegget jeg har vært borti tror jeg. Skjønner du ikke har vært nord for sinsen krysset HI. Du skjønner det at i de fleste plasser utenom større byer er det dårlig kollektiv trafikk, jeg bor i ei bygd der det kun går skolebusser og en ekspressbuss i gjennom. Det er faktisk avstander for de fleste her. Vi må faktisk bruke bilen for å komme oss til bhg og jobb. Jeg har mammapermisjon, men jeg er enda avhening av å få eldstemann i bhg, og dit er det 5 km en vei og det går ikke buss dit. Altså må vi gå, det er langt for en unge på 3-4 år å gå 5 km en vei hver dag sommer som vinter. Kanskje prisene kunne gått opp mer i Oslo men ikke her, synes det er dyrt nok som det er. Kanskje dere som synes det er greit at prisene går opp kan prøve å bo utenfor en større by med dårlig kollektiv trafikk så hadde pipa deres fått en annen lyd.

Skrevet

Hvis dere ute på bygda begynner å bruke bussen mer så blir jo etterspørselen større. Da blir det sikkert flere avganger....

Skrevet

Hvis dere ute på bygda begynner å bruke bussen mer så blir jo etterspørselen større. Da blir det sikkert flere avganger....

Bussene kam være halvfulle eller det kan bli satt opp flere busser på den første avgangen om morgenen.

Poenget er vel kanskje at de ikke har nok ressurser til å sette opp flere avganger. Hvis de har 10busser og de 8av bussene har turer til forskjellige steder og det må være 2busser igjen i tilfelle ekstraavganger ++...

Da sier det seg selv.

Og: På bygda går det en buss om morgenen og en tilbake. Hvorfor? Avstander.

Poenget igjen: Nok ressurser til å kjøpe busser slik at de får flere avganger.

Da er det vel kanskje regjeringen det står på...??

Skrevet

Ja, hadde det bare vært så lettvint, Spetakkel...

Skrevet

Joda, har vokst opp på landet selv...

Poenget er at mange av dere elsker å syte og klage på stat og regjering, men å prøve å gjøre noe selv er ikke aktuelt.

Skrevet

Jeg elsker ikke å syte og klage, jeg. Liker det ikke i det heletatt. Men, jeg sier meninga mi uten at det er syting eller klaging.

Og det er ikke bare å begynne å bruke bussen... SÅ lettvint er det ikke altså.

Skrevet

Har du prøvd? Det sier seg vel selv at hvis mange brukte bussen ville busselskapet få inn mer penger og dermed kunne de oppgradere tilbudet?

Skrevet

Bensinprisen engasjerer meg ikke. Mener likevel at folk flest bestemmer selv hvor de skal bo og jobbe. Fint med ett fritt land. Så forresten at amerikanerne har sett seg nødt til å tenke annerledes i forhold til kjøring. Tenk hva det har å si på utslippene:) Og jeg har lang vei på jobb. 8 mil turretur

I tillegg tilsier rompestørrelsen til endel her i landet at de bør gå mer. Men faktisk. Da jeg jobbet 3 og en halv km unna sto folk fra samme sted i kø en halvtime i stedet for å gå en halvtime. Dvs. vi brukte like lang tid hjem.

Skrevet

Enig, MEN da må de lage bedre kollektiv tilbud!

Skrevet

Ikke jeg, men sambo da vi hadde mangel på bil. Og det var jaggu ikke lett!!! Kom for sent på jobb, kom ikke hjem før langt ut på eftan.

Folk har faktisk ikke mulighet til å "prøve" bussen i åresvis før busselskapet ser at etterspørselen er økende, og de kan oppgradere. Folk er daglig nødt til å komme seg fra a til b, og når det nesten ikke går busser, så kan ikke folk risikere å få sparken fra jobb, og at ungene kommer til stadighet kommer for seint på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...